eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
525 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
آقا محمد بیدآبادی و سید صدر الدین کاشف دزفولی_.mp3
392.2K
🎙| سرسلسله عرفاء اخیر،‌ آقامحمد بیدآبادی است/ سید صدر الدین کاشف دزفولی، شاگرد آقا محمد بیدآبادی است/ آسید علی شوشتری با سید صدر الدین کاشف دزفولی مرتبط بوده است 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس کتاب منیة المرید. گزیده جلسه 15 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. 📚 بیانات 98.02.18 @almorsalaat
تحلیل اوفوا بالعقود از منظر شیخ اعظم.mp3
5.16M
♨️| تحلیل «أوفوا بالعقود» از نگاه شیخ اعظم/ تفکیک بین موضوع الحکم و متعلق التکلیف و تطبیق آن بر قاعده اوفوا بالعقود/ لزوم بررسی اینکه عقد، حقیقت شرعیه دارد یا ندارد/ در نگاه شیخ اعظم قبض و‌ اقباض دخیل در حقیقت عقد نیست بلکه از باب «أوفوا» وجوب تکلیفی دارد/ در این نگاه حتی اگر تقابض شکل نگیرد عقد منعقد شده و تقابض هم شرط لزوم عقد نیست/ اما اگر فقیهی «أوفوا بالعقود» را ارشاد به عقود عقلائی بداند ممکن است تحلیل دیگری از این قاعده داشته باشد 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس مکاسب. ج 3. سال 94. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد. 🎙حضرت امام: 🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. 🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. 🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند! 🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 🎙مقام معظم رهبری: 🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارف‌تر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام می‌رسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. 🔺امام درباره‌ی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام می‌کردم. 🔺بنابراین عرفان موجب نمی‌شود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسأله‌ی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶ 📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴ @almorsalaat
شهادت مراتب دارد.mp3
1.52M
🔊| در مسیر الهی علاوه بر تبعیت عملی از شریعت باید «علم» انسان هم تصحیح شود/ استخلاف و طلب خلافت از جانب خداوند/ قبول استخلاف از جانب عبد، متوقف بر تصحیح علمی است/ لذا است که به نقل از علامه طباطبایی، شهادت هم مراتب دارد/ یک مرتبه «اشتری من المومنین اموالهم و انفسهم» است/ مرتبه اعلی آن «ولا تحسبن الذین قتلوا... بل احیاء عند ربهم..» است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات اعتبار و عقلاء 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ملاک اصاله الظهور است و ظهور امر وجدانی است نه تعبدی_.MP3
39.91M
🎙| اصاله الظهور در بیان آخوند خراسانی و شیخ اعظم 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت نکات بسیار دقیق و ارزشمندی را در مورد چیستی ظهور و اصاله الظهور توضیح میدهند که تقریر کامل آن را در پست پائین میتوانید مشاهده کنید.👇👇👇 📚تدریس نواهی کفایه الاصول، سال 99 @almorsalaat
📝| اصاله الظهور در بیان شیخ اعظم و آخوند خراسانی ✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) ◽️جوهره مباحث الفاظ که وحدت بخش جمیع تکثرات آن است مساله اصاله الظهور و استظهار است به نحوی که تمام اصول لفظیه مصادیق و تعینات اصاله الظهور اند و اصاله الظهور تابع استظهار وجدانی فقیه است و تعبدی نیست به خلاف اصول عملیه که تعبدی اند. ◽️این در حالی است که حرکت بر ریل خصوص موضوع له یعنی تعبد به واضع مضاف به اینکه حصر استعمالات مجازی در جائی که علاقات 12 گانه یا 24 گانه وجود داشته باشند در حالی که قائل به وضع نوعی برای این علاقات باشیم، یعنی در استعمالات مجازی هم متعبد به واضع هستیم‌. ◽️اما آخوند در همان ابتدای کفایه توضیح میدهند که تنها در استعمال حقیقی تعبد به واضع معنا دارد اما در استعمالات مجازی چنین تعبدی نداریم بلکه ملاک در استعمالات مجازی را ذوق سلیم و طبع سلیم می دانیم. ◽️ آخوند در امر رابع (استعمال لفظ در لفظ) اضافه کردند که استعمال، حصر در حقیقی و مجازی ندارد بلکه استعمالاتی داریم که نه حقیقی اند نه مجازی لذا ملاک استعمال به خودی خود (فارغ از حقیقت و مجاز و غیر حقیقت و مجاز) طبع سلیم است. ◽️بعد هم در مورد استعمال لفظ در خودش (زید لفظ) اضافه کردند که این مورد دو احتمال دارد یکی اینکه اساسا استعمال باشد اما نه حقیقی باشد و نه مجازی و احتمال دوم این است که اساسا استعمال نباشد بلکه تکلم و اطلاق لفظ باشد اما در همین حالت دوم ولو استعمال هم نباشد اما باز هم مقبول است زیرا موافق با طبع سلیم است. ◽️با همین نگاه مرحوم آخوند در مبحث حقیقت شرعیه فرمودند وضع، انحصاری به وضع تعیینی و تعینی متعارف ندارد بلکه استعمال بداعی الوضع هم با اینکه وضع است اما شق ثالثی است. ◽️ زیرا وضع تعیینی یعنی اولین باری که لفظ توسط واضع به کار رفت وضع صورت میگیرد از این جهت استعمال بداعی الوضع شبیه به وضع تعیینی است لذا آخوند از آن تعبیر به «وضع تعیینی بالکنایه» میکند. ◽️اما استعمال بداعی الوضع، وضعی است که به سبک استعمال و در ظرف استعمال صورت میگیرد یعنی در استعمال بداعی الوضع همین که واضع استعمال میکند ولو نیت وضع هم نداشته باشد اما وضع رخ میدهد لذا شبیه به وضع تعینی است. ◽️با توجه به این توضیح استعمال بداعی الوضع نه وضع تعیینی است نه وضع تعینی اما در باب حقیقت شرعیه چون بحث بر سر این است که اگر وضع رخ داده از آن زمان به بعد، کلام نبی اکرم صلوات الله علیه، عند الشک حمل بر معنای حقیقی میشود آخوند هم خصوص حیث شباهت استعمال بداعی الوضع را با وضع تعیینی بیان کردند و آن را وضع تعیینی بالتلویح معرفی کردند. ◽️مضاف به اینکه ممکن است گفته شود استعمال بداعی الوضع، استعمال هم نیست زیرا استعمال مبتنی بر وضع شکل میگیرد یا گفته شود استعمال بداعی الوضع، استعمال است زیرا لفظی که به داعی وضع استعمال میشود حاکی از یک محکی میباشد اما نه استعمال حقیقی نه استعمال مجازی. به هر حال هیچ یک از این مطالب ضرری به حجیت استعمال بداعی الوضع نمی زند زیرا حجیت و مقبولیتش تابع است. ◽️لذا آخوند با همین نگاه وضع را به صورت مطاوعه ای تعریف کردند (نحو اختصاص اللفظ بالمعنی) یعنی وضع، علل شتی دارد در این صورت است که این تعریف شامل تمام موارد وضع اعم از وضع تعیینی بالتصریح بشود و وضع تعیینی بالتلویح (استعمال بداعی الوضع) و وضع تعینی میشود. ◽️با توجه به این توضیح، اشکالاتی که به این تعریف آخوند از وضع شده است از جمله اینکه اشکال میکنند این تعریف از وضع، تعریف به لازم است، مندفع میشود ◽️پس هیچ انحصاری در استعمال ( اعم از مجازی و حقیقی و غیر مجازی-غیر حقیقی) یا عدم استعمال نداریم بلکه مجرد رابطه بین لفظ و معنا، باید عقلائی و تابع طبع سلیم عقلاء باشد یعنی ملاک در ارتباط بین لفظ و معنا، فقط و فقط ذوق سلیم عقلائی است نه وضع و نه علاقه مجازیت و نه استعمال نه ..... بلکه واضع صرفا ریل گذاری اولیه الفاظ را انجام داده تا استعمالات شکل بگیرد فلذا تعبد به واضع بی معنا است. ◽️از همین جا مشخص میشود که رتبه اول در تفسیر معانی الفاظ، حقیقت شرعیه است یعنی معنای لفظ عند الشارع اما اگر چنین معنایی احراز نکردیم نوبت به معنای عرفی می رسد اما اگر عند العرف هم معنای مشخصی نداشته باشد نوبت به معنای لغوی می رسد. ◽️به هر حال زمام کار به ید استظهار است ولو اساسا موضوع له لفظ را ندانیم و اگر استظهار شکل بگیرد نوبت به بحث از موضوع له و ... نمی رسد و حتی اصاله عدم قرینه هم باید به اصاله الظهور بازگشت کند که البته شیخ هم همین را گفته است. ◽️لذا باید تبادر در این موطن معنا شود زیرا تبادر به این معنا که لفظ مجرد از هر قرینه ای باشد به راحتی رخ نمیدهد چه اینکه ما دائما الفاظ را در موطن دلالت تصدیقیه و قرائن، مواجهه میشویم پس اینکه صاحب فصول مدعی شد که عند التبادر، احتمال قرینه را با اصاله عدم قرینه نفی میکنیم با اینکه خلط بین مقام دلالت تصوریه و تصدیقیه کرده است اما دغدغه خوبی داشته و آن این است که دائما الفاط مقرون به قرائن اند و تبادر مصداق پیدا نمیکند. ◽️مضاف به اینکه اگر تنها علامت حقیقت و مجاز را تبادر بدانیم به نحوی که اطراد را علامت الحقیقه نداریم و صحت حمل و سلب هم مربوط به موطن تصدیق است و اجنبی از موطن تصور است پس مشکل، بسی عظیم تر میشود. ◽️در آخر باید گفت اگرچه مشهور قائل اند مادر اصول لفظیه را اصالت عدم قرینه دانسته است و اصاله الظهور را به خوبی ملتفت نبوده اند و قائل اند که مساله اصاله الظهور اولین بار توسط آخوند به خوبی منقح شد اما حق این است مساله اصاله الظهور به صورت کامل ودقیق در بیان شیخ منقح شده است و شیخ ملتفت به این مساله بوده است. ◽️زیرا اولا شیخ مادر اصول لفظیه را همان اصاله الظهور می داند زیرا تعبیر میکند که «مرجع» اصول لفظیه، اصاله عدم قرینه است و کلمه مرجع در بیان شیخ گاها به معنای «تحلیل و چیستی» به کار میرود کما اینکه در مکاسب هم (اصاله اللزوم) به همین معنا به کار رفت ◽️ثانیا شیخ در جای جای رسائل و مکاسب اصاله الظهور را به دقیق ترین شکل توضیح میدهند و حتی نکاتی را که مدعین اصاله الظهور هم متوجه نبوده اند بیان کرده است ◽️مثلا در جلد چهارم رسائل توضیح میدهند که حمل مطلق بر مقید و حمل عام بر خاص یک قاعده تعبدی نیست تا همیشگی باشد بلکه یک قاعده عقلائی و تابع قرائن موجود در محیط خطاب است یعنی تا زمانی که به صورت وجدانی حمل مطلق بر مقید استشمام و استظهار نشود چنین حملی شکل نمیگیرد. به همین خاطر گاهی عام مقدم بر خاص میشود و گاهی هم خاص مقدم بر عام میشود و گاهی هم اجمال پیش آمده و هر دو کنار گذاشته میشوند لذا اینکه گفته میشود «اگر خاص مقدم بر عام نشود نوبت عمل به خاص نمی رسد» یک دلیل تعبدی بر تقدم خاص نسبت به عام نیست. ◽️اساسا ظهور امر وجدانی و عقلائی است و اگرچه باید تابع صناعت و دستگاه اصولی شکل بگیرد اما خود استظهار بنفسه قابل مناقشه نیست فلذا هیچ گاه نباید در فقه با نفس استظهار فقیه درگیر شد مگر اینکه استظهار فقیه تابع صناعت و دستگاه اصولی خود آن فقیه نباشد. ‌ ◽️در آخر باید گفت بر خلاف آنچه معمولا گمان میشود، مباحث الفاظ علم اصول بسیار پرثمر است و نقش تعیین کننده در مباحث سنگین فقهی دارد چه اینکه در صعوباتی از فقه نه مشکل سندی داریم و نه مشکل جهت دلیل بلکه تنها مشکل، مشکل دلالی است که البته اگر فقیه مبنای استظهار خود را در علم اصول مشخص نکند در فقه دچار تهافت و تناقض میشود @almorsalaat
♨️این کار حوزه علمیه است... 🔰 مقام معظم رهبری 💠در زمینه‌های گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان. تبیین معرفت‌شناسی اسلام، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقی ای که پایه‌های آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل میدهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همه‌ی اینها باید دقیق، علمی، قانع کننده و ناظر به اندیشه‌های رائج جهان آماده و فراهم شود؛ 💠این کار حوزه‌هاست. با ، این کار عملی است. اگر ما این کار را نکنیم، به دست خودمان کمک کرده‌ایم به حذف دین از صحنه‌ی زندگی بشر؛ به دست خودمان کمک کرده‌ایم به انزوای روحانیت. این، معنی تحول است. این حرکت نوبه‌نوی اجتهادی، اساس است. 📚بیانات ۸۹/۷/۲۹ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| سرگذشت ابن عقیل در فقه شیعه و موسوعه فقهی او 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/I5txv 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
. 📌یکی از مخاطبین عزیز کانال که مشغول استماع مجموعه صوتی الموجز استاد هستند برای ما این پیام را فرستادند👇🏻👇🏻👇🏻 💢بسم الله الرحمن الرحیم 💢بخواهم خیلی بی تکلّف و خودمانی عرض کنم؛ به یاد دارم آن زمانی که به توصیۀ أکیدِ یکی از دوستان دلسوزم، تصمیم به استماع صوتهای تدریسِ استاد گرفتم، بدلائلِ مختلفی مثلِ کثرت مشکلات و...در وضعیت نامطلوبی از جهت علمی قرار داشتم، روحیه ام خراب بود و واقعا مأیوس بودم. 💢 ولی وقتی که شروع کردم به گوش دادن صوت های درسی استاد، الحمدلله به لطف خدا و عنایت حضرت حجت(عج) آنچه از ضعف ها و عقب ماندگی های علمی که سبب یأس من شده بود بسرعت و طی مدت زمان نسبتاً کوتاهی، جبران شد، و روحیه و انگیزه مضاعفی را درخودم برای تلاشِ علمیِ هرچه بیشتر احساس کردم، و این را مرهونِ آن شوق علمی ای که بواسطه بیانات استاد در دل ما ایجاد شد میدانم و همین شوق، گاهی ما را شب ها بیدار نگه میداشت برای بیشتر جلو رفتن، توقف نکردن و تلاش. 💢عارضم که آغاز کار بنده با استاد، ابتدا با استماع تدریس بود و بعد هم اصوات را استماع کردم و در عین حال مشغول به اصوات ایشان شدم. 💢و اکنون حدوداً پس از یک سال همراهیِ روز و شبِ اینجانب با صوت های بسیار غنیِ استاد گرامی بسیار راضی و خرسندم از توفیق دسیابی به چنین استادی و همچنین از طرفی بسیار ناراحت و متاسف هستم از اینکه زودتر با ایشان آشنا و همراه نشدم. 💢بنظرم آنچه که بیانِ استاد علی فرحانی را از سایر اساتیدم برای بنده بشخصه متمایز کرده_فارغ از توان و قوّتِ علمی ایشان که نیاز به توضیح ندارد_ 1️⃣اولا تربیت علمی طلبه و نه صرفِ آموزش، یعنی تدریس ایشان، فقط تدریس صرف نیست بلکه در واقع تربیت مخاطبین است، 2️⃣و ثانیاً جلو بردنِ توأمان و همزمانِ تربیت علمی و تربیت اخلاقی_معرفتی_معنوی بایکدیگر است. 💢استدعا دارم برای افزایش توانِ ما برای کار و تلاشِ علمی و جلو بردنِ هرچه بهترِ این سیر محتوایی و استفاده عالی و هرچه بیشتر ما از این استاد بزرگوار، دعا بفرمایید تا بتوانیم در این راه خدمتی به اسلام بکنیم ان شاءالله. وفقکم الله و إیانا فی مرضاته. 🌀شما هم با ما در ارتباط باشید👇👇👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 *سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی* 📌گزارش همایش دوم 🔶️اندیشه امام خمینی(ره) 🔷️ *حجت الاسلام علی فرحانی* ▫️عنوان بحث:نظریه اسلامی وحدانی و تاثیر آن بر اسلام سازی علوم انسانی 🖊لازمه موفقیت امتداد نگاه امام خمینی(ره) و ولایت فقیه است در عرصه‌هایی ازجمله دفاعی و جبهه مقاومت که نگاه ولایت فقیه و امام خمینی(ره) را ادامه دادیم به موفقیت رسیدیم. اگر بخواهیم اسلام از منظر امام خمینی(ره) و رابطه آن با علوم اسلامی تجدید نظر کنیم می‌‌توانیم از بعدهای مختلفی به موضوع ورود کنیم. 🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔️ @ammar_ensani
🔰 پیام یکی از اعضای محترم 〰〰〰〰〰〰〰 💠 سلام علیکم، کتاب بدستم رسید ،خیلی عالی و خیلی قابل استفاده هست ببخشید جلد دوم کی منتشر میشه ؟ خدا به شما و استاد فرحانی جزای خیر کثیر بده ان شاءالله 〰〰〰〰〰〰〰 🔴 الحمدلله استقبال خوبی از کتاب صورت گرفت و موجودی چاپ اول پایان یافت. 🔵 ان شاء الله پیگیر چاپ مجدد کتاب هستیم ⭕️ عزیزانی که کتاب را دریافت کردند می توانند نظرات خود را درباره کتاب با ما در میان بگذارند 🆔 @m_mahdi1384 ✅ برای پیش ثبت‌نام چاپ مجدد کتاب نام و نام خانوادگی خود را به این آدرس 👇 ارسال فرمایید 🆔 @m_mahdi1384
استخاره_.mp3
15.57M
🔊| استخاره و مطالبی در مورد آن! 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در جلسه تدریس کفایه الاصول در انتهای بحث قرعه به مناسبت سوال یکی از طلاب، مطالب زیر را در مورد استخاره توضیح دادند: ❇️استخاره، مشترک لفظی است و دو معنا دارد ❇️استخاره ای که عموم از آن بهره میبرند، میبایست تفاوت یا عدم تفاوت ادله آن با ادله قرعه مورد بررسی قرار گیرد ❇️موضوع استخاره، تحیر بعد از مشورت است و استخاره بدون مشورت همچون نماز بدون اذان است ❇️استخاره مختص به حیطه عمل انسان است نه علمیات صرف. ❇️مشهور فقهاء، استخاره را همچون اصل عملی می دانند اما بزرگانی همچون آیت الله بهجت آن را محرز و اماره میدانند ❇️مبتنی بر روایات اصل بر این است که شخص، خودش برای خود استخاره بگیرد ❇️منظور از «استخاره الهامی» و روایات آن ❇️صلاة ذات الرقاع و‌ کیفیت آن ❇️مساله استخاره با قرآن و تسبیح و نخود در روایات ❇️کتاب فتح الابواب سید بن طاووس از منظر این مسأله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌خطر نفس اماره 🔰علامه طهرانی (ره) 💢در اين حال وارد عالَم اسلام اعظم مى‌گردد. در اينجا خود را جوهرى مى‌بيند يكتا و گوهرى بى‌همتا، بر عالم طبيعت محيط‍‌ و از موت و فنا مصون و از كشاكش متضادّات فارغ، در خود صفا و بهاء و ضيائى مشاهده مى‌نمايد كه فوق ادراك عالم طبيعت است 💢چون در اين حال، سالك از عالم طبيعت مرده و حيات تازه‌اى يافته است و با اينكه به ظاهر در عالم مُلك و ناسوت است ولى موجودات ناسوتى را با صورتهاى ملكوتى خواهد ديد 💢و هر چه از مادّه بر او روى نمايد او را به صورت ملكوتى مشاهده مى‌كند، و به حال او ضررى نمى‌رساند چون به قيامت انفسيّۀ وُسْطى رسيده پرده بر كنار رفته و بسى از امور خفيّه بر او ظاهر گرديده و بسيارى از احوال عجيبه او را حاصل شده است. 💢اين مرتبه همان مقام اسلام اعظم است كه در آيات قرآنيّه به طور روشن از آن ذكر شده است. 💢أَ وَ مَنْ‌ كانَ‌ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ‌ وَ جَعَلْنا لَهُ‌ نُوراً يَمْشِي بِهِ‌ فِي النّاسِ‌ كَمَنْ‌ مَثَلُهُ‌ فِي الظُّلُماتِ‌ لَيْسَ‌ بِخارِجٍ‌ مِنْها كَذلِكَ‌ زُيِّنَ‌ لِلْكافِرِينَ‌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ‌ 💢و هكذا قوله تعالى: 💢مَنْ‌ عَمِلَ‌ صالِحاً مِنْ‌ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ‌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَياةً‌ طَيِّبَةً‌ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ‌ أَجْرَهُمْ‌ بِأَحْسَنِ‌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ‌ . ♨️مخفى نماند كه در اين موقع سالك به واسطۀ آنچه از خود مشاهده مى‌كند ممكن است او را اعجاب و انانيّت درگيرد و بزرگترين دشمن جانى و قتّال او كه نفس خود اوست با او روبرو گردد چنانكه در حديث وارد است كه: اعْدَى عَدُوِّكَ‌ نَفْسُكَ‌ الَّتى بَيْنَ‌ جَنْبَيْكَ‌. 💢و اگر در اين حال عنايت ربّانيّه او را انقاذ نكند به كفر اعظم مبتلا مى‌شود. 💢و به همين كفر اشاره فرموده‌اند كه: . 💢اين بت‌پرستى بود كه حضرت إبراهيم عليه السّلام از آن به خدا التجاء نموده و دورى آن را از خدا طلبيد: وَ اجْنُبْنِي وَ بَنِيَّ‌ أَنْ‌ نَعْبُدَ . چه پرظاهر است كه در حقّ‌ حضرت خليل - الرحمن پرستش اصنام مصنوعه غير متصوّر است. 💢و همين شرك است كه حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه و آله از آن به خدا پناه برد و عرض كرد: اللّهُمَّ‌ انّى اعُوذُ بِكَ‌ مِنَ‌ . 📚رساله لب اللباب صص 68-69 @almorsalaat
♨️ : کتاب شیخ اعظم انصاری 🎙استاد علی فرحانی 🌀یکی از تدریس های استاد علی فرحانی تدریس جلد سوم مکاسب ایشان در موسسه دارالهدی، در سال تحصیلی 94-95 است که استاد در این جلسات، از ابتدای کتاب البیع تا انتهای قاعده «ما یضمن» را در طول 140جلسه، تدریس کردند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Al-Bey-Darolhoda-1394 🌀چند ویژگی مهم این تدریس: ❇️ تبیین شاکله فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن 🌀استاد در این جلسات، شاکله کلی فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن را تبیین کرده و ضمن تشریح نگاه فقهاء به کتب معاملات و تفاوت آن با عبادات، در هر مبحث کیفیت استنباط را به حمل شایع تبیین میکنند. ❇️ادله عامه معاملات از جنبه جارحه و جانحه 🌀استاد توضیح‌ میدهند که دو نگاه کلی به باب معاملات وجود دارد یک نگاه که یگانه ملاک اصلی معاملات را جنبه جانحه یعنی قصد و رضایت نفسانی متعاقدین میداند و یک نگاه هم علاوه بر جنبه جانحه برای جنبه جارحه یعنی کیفیت ابراز این قصد جوانحی نیز اهمیت بسیار زیادی قائل است. 🌀استاد از این جهت بین ادله عامه معاملات تفکیک کرده و ثمره این دو نگاه را در مباحث مختلف تبیین میکنند و نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر بزرگان فقه کدام یک از این دو نگاه را به ادله عامه معاملات دارند. ❇️امضائی بودن یا توقیفی بودن ادله عامه معاملات 🌀استاد ضمن توضیح مفصل امضائی بودن یا توقیفی‌ بودن ادله و تبیین تفاوت این دو، در هر مبحثی نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر فقهاء ادله را امضائی دیده اند یا توقیفی و به همین مناسبت در هر یک از مباحث، ثمرات امضائی نگریستن یا توقیفی دانستن ادله را تبیین میکنند. ❇️کیفیت تمسک به ادله عامه معاملات برای تصحیح معاملات و عقود جدیده 🌀استاد از این منظر ضمن تفکیک امضائی بودن و توقیفی بودن دلیل، بین امضاء و تقریر معصوم نیز تفکیک کرده و ضمن اشاره به تفکیک بین رفض القیود و جمع القیود بودن اطلاق، توضیح میدهند که یکی از اشکالاتی که ناظر به تمسک به این ادله برای تصحیح شرعی عقود مستحدثه وجود دارد این است که عنوان و لفظ مأخوذ در این ادله باید قابلیت شمول نسبت به عقد جدید را داشته باشد، که البته برخی تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند. ❇️دسته بندی قواعد فقهیه و تبیین سندی و دلالی آنها 🌀استاد معظم در این جلسات، تمام عقود و‌ نیز تمام قواعد فقهیه را دسته بندی کرده و به توضیح مفصل و کثیری از قواعد فقهی می پردازند: 1- اوفوا بالعقود 2- احل الله البیع 3- الناس مسلطون علی اموالهم 4- انما یحرم الکلام و یحلل الکلام 5- لایحل مال امرء الا عن طیب نفسه 6- الا أن تکون تجارة عن تراض 7- ان العقود تابعة للقصود 8- المومنون عند شروطهم 9- علی الید ما أخذت حتی توودی 10- درک المال من مالکه 11- التلف قبل القبض من مال بائعه 12- ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده 13- الخراج بالضمان 14- «الأمین لا یضمن» و تفاوت آن با «المستأمن لایضمن» 15-ماهیت «اصاله اللزوم» در معاملات و تقریر آن از منظر شیخ اعظم ❇️تبیین سبک تراکم ظنون شیخ اعظم 🌀استاد در این جلسات مفصلا از سبک شیخ اعظم بحث کرده و تفاوت آن را با برخی متاخرین همچون مقایسه میکنند و به همین مناسبت جایگاه شهرت را در نظام استنباطی شبخ تبیین میکنند و نیز نقش بسیار قابل توجه فقهاء خصوصا و و را بر نظرات شیخ اعظم توضیح میدهند و با همین توضیح بسیاری از غوامض مکاسب را مرتفع و بسیاری از اشکالاتی که به شیخ اعظم گرفته شده است را جواب میدهند‌. ❇️سنجش فقه اسلام با علم حقوق در غرب 🌀استاد ذیل کثیری از مباحث به مناسبت عبارات شیخ تفاوت مبادی فقه شیعه و مبادی علم حقوق فعلی غرب را توضیح داده و ضمن تبیین برتری فقه شیعه نسبت به علم حقوق، نشان میدهند برخی از مطالبی را که تازگی حقوقدانان غربی به آن اعتراف کرده اند از قدیم الایام در فقه شیعه وجود داشته است ❇️تمرکز بر متن کتاب و شرح دقیق مقصود شیخ 🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات شیخ و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، به تفسیر شروح و محشین از جمله محقق خوئی و آیت الله تبریزی و‌ مرحوم‌ مروج و ... اشاره کرده و صحت و سقم این تفسیرها را هم نشان میدهند. ❇️مکاسب، متن تولید‌ است 🌀همانطور که بارها استاد معظم میفرمایند مکاسب مرحوم شیخ، متن تولید نظریه است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در این تدریس نشان داده و‌ در هر بحثی، منشأ نظریاتی که توسط فقهاء بعدی تولید شده است را در عبارات شیخ اعظم نشان میدهند ❇️کیفیت بالا و انسجام اصوات 🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اصول بدون فلسفه__.mp3
1.16M
🔊| از ترتیبی که آگاهان گفته اند نمیشود تخلف کرد/ متعلم علم اصول باید ترتیب «فلسفه» و «اصول» و «فقه» را ملتفت باشد/ بدون فلسفه، ثمره حاصل نمیشود 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس قطع و ظن کفایه الاصول. موسسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اخلاق یعنی «چه باشیم» نه فقط «چگونه باشیم» 💠شهید مطهری ❇️قدماى ما حكمت عملى را كه شامل اخلاق هم هست اين‏جور تعريف مى‏كردند: علم به افعال اختيارى انسان از حيث اينكه چگونه بايد باشد و اينكه چطور اگر باشد على افضل و احسن و اكمل ما يمكن است. اين نوع تعريفى بود كه قدما مى‏كردند، كه با يك مسأله‏اى كه در حكمت نظرى بود (كه آن مسأله نظام احسن و اكمل است كه آيا اين نظام موجود نظامى است كه على افضل و احسن و اكمل ما يمكن است يا نه) تا اندازه‏اى شبيه مى‏شد. البته مسأله نظام احسن درباره «هست و نيست» است، ولى در مورد افعال اختيارى انسان بحث از «هست و نيست» نيست، بحث درباره اين است كه چگونه بايد باشد و اينكه چگونه اگر باشد على احسن و افضل و اكمل ما يمكن است. ❇️علماى جديد گاهى اين‏جور تعبير مى‏كنند و مى‏گويند: اخلاق علم چگونه زيستن است؛ نه اينكه چگونه انسان زيست مى‏كند، بلكه چگونه بايد زيست بكند. ❇️اين هم تقريبا همان مفهوم را مى‏رساند ولى با چند قيدى كه بايد به آن اضافه شود؛ يكى اينكه «چگونه بايد زيست كند» چگونه بايد زيست كند كلّى است، همچنان كه قدما هم كه مى‏گفتند «علم به اينكه افعال اختيارى انسان چگونه بايد باشد» مقصودشان چگونگى كلى بود، يعنى يك دستورالعمل كلى براى همه انسانها، نه اينكه من بالخصوص چگونه بايد رفتار بكنم و آن ديگرى چگونه. پس كليتى [بايد داشته باشد] كه براى همه اينها محفوظ است. يك قيد ديگرى هم بايد به اين تعريف اضافه كرد و آن اينكه: اينها مى‏گويند اخلاق علم چگونه زيستن است. گاهى خود اينها هم يك قيدى به آن اضافه مى‏كنند كه با نظر قدما نزديكتر مى‏شود و آن اينكه مى‏گويند: چگونه انسان زيست كند كه زيستش داراى قداست و تعالى باشد. در مفهوم «اخلاق» يك نوع تقدس و تعالى و به اصطلاح «ارزش داشتن» خوابيده است؛ چگونه انسان با ارزش زيست كند. ❇️يك امر ديگرى هم اگر در اينجا استطرادا ذكر شود بى‏فايده نيست و آن اينكه معمولًا مى‏گويند: «اخلاق علم چگونه زيستن است». اين چگونگى، هم شامل چگونگى رفتار مى‏شود و هم شامل چگونگى ملكات؛ يعنى چگونه بايد رفتار كند و چگونه ملكاتى بايد داشته باشد تا با ارزش باشد. اما امروزه يك حرفى بالاتر از اين گفته مى‏شود كه در فلسفه ما هم هست و آن اينكه [بنا بر تعريفى كه در بالا ذكر شد] اخلاق فقط به كيفيت و چگونگى زيستن كار دارد؛ يعنى ماهيت انسان مشخص‏ است، و معلوم است كه چيست، ولى همين انسانى كه ماهيتش مشخص است، چگونه بايد زيست كند و چه كيفياتى بايد داشته باشد كه آن كيفيات متعالى و مقدس است، و چه كيفياتى اگر داشته باشد آنها رذيلت و پستى است. ❇️اما مى‏دانيم كه امروز مطلبى به نام «اصالت وجود» مطرح است كه از طرف اگزيستانسيا ليست‏ها عنوان شده و در كلمات مرحوم آخوند هم آمده است، منتها اصالت وجودى كه مرحوم صدر المتألهين مطرح كرده است اصالت وجود به معناى عام است و اصالت وجودى كه اگزيستانسيا ليست‏ها مطرح كرده‏اند به معنى بالقوه بودن انسان و نامتعين بودن وجود انسان است كه از نظر تعين وجودى نامتعين‏ترين موجودات است. ❇️[بنابراين نظريه‏] افعال انسان ملكات انسان را مى‏سازد و ملكات انسان از نوع چگونگى و كيفيت نيست؛ يعنى اين جور نيست كه انسان يك هويتى قطع نظر از ملكات دارد و ملكات عارض بر هويت انسان مى‏شوند، بلكه اين ملكات سازنده هويت انسان حتى ماهيت انسان مى‏شوند. اينها همان فعليت جوهرى وجود او هستند؛ يعنى انسان با خلقها و خويهايى كه پيدا مى‏كند حتى «چه بودنش» تغيير مى‏كند، و به يك تعبير دقيقتر اخلاق تنها علم چگونه بودن نيست، علم «چه بودن» هم هست. ❇️«چگونه بودن» وقتى گفته مى‏شود، به اين معنى است كه ماهيت ما معلوم است و اين مسأله مطرح مى‏شود كه اين چيستى مشخص و ثابت و اين وجود و ماهيت مشخص و محرز در همه انسانها، چگونه بايد باشد. اما طبق اين نظريه انسان با خلق و خوى خودش واقعيتش ساخته مى‏شود و ماهيتش تغيير مى‏كند و صورتش صورت ديگرى مى‏شود. پس اخلاق يك مقام عميقترى پيدا مى‏كند: صورت همه انسانها يكى است و صورت انسانى است، ولى واقعيت انسانها از نظر روحى تابع اخلاق و ملكاتى است كه داشته باشند، و ممكن است افرادى به حسب صورت حدّ انسان بر آنها منطبق بشود ولى به حسب معنى حد يك حيوان (خرسى و يا خوكى، سگى، پلنگى) بر آنها صادق باشد و اگر كسى به چشم حقيقت بين بخواهد آن انسان را ببيند، واقعيتش واقعيت انسان نباشد و به صورت ديگرى درآمده باشد. 📚نقدی بر مارکسیسم. مقاله جاودانگی اخلاق 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 💢سوال: 💠با سلام . وقت بخیر 💠صوتی را که اخیرا از استاد قرار دادید (https://eitaa.com/almorsalaat/6435)، منظور استاد این هست که قبل از اصول باید فلسفه خوانده شود ؟! یا منظور این است که فلسفه و اصول و فقه باید با هم باشد ؟ 💢جواب: 💠خیر. منظور این است که از جهت محتوایی، اصول بدون فلسفه ثمره ندارد کما اینکه فلسفه هم بدون فقه و اصول ثمره نمیدهد یعنی همه این علوم برای اسلام شناسی لازم اند و هر یک‌ متکفل بعدی از هویت وحدانی اسلام اند 💠 ترتیبی که استاد در این صوت فرمودند از جهت محتوایی است اما از جهت ترتیب آموزشی، اصول مقدم بر فلسفه است یعنی استاد معتقد اند باید تدریس الموجز و اصول فقه ایشان استماع شود و بعد مجوز ورود در بدایه الحکمه استاد را دارید. 📌با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌امام جواد (علیه‌السلام) 🔰مقام معظم رهبری ◾️امام جواد مانند دیگر ائمه‌ی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده‌ی شایسته‌ی خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. ◾️همان‌طوری که ائمه‌ی دیگر ما علیهم‌السلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه‌ی مهمی از جهاد همه جانبه‌ی اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله‌ی با این قدرتها برانگیزیم. ◾️اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همه‌ی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله‌ی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله‌ی ریاکاری و نفاق بزنند. 🔰بیانات۱۳۹۰/۰۳/۲۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فصوص الحکم فارابی و مقامات العارفین بوعلی.mp3
1.28M
🔊| فارابی و فصوص الحکم او/بوعلی و مقدمه حکمة المشرقیین و مقامات العارفین او 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده نشست علمی(جلسه ششم مصباح اندیشه) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| تمام دقائق ضمان را نمی توان در کتاب الضمان به دست آورد بلکه باید به صورت قاعده فقهیه تمام مسقطات و مثبتات آن را از کتب فقهی تجمیع و بررسی کرد/ مبتنی بر تفکیک حیث جانحه و جارحه در معاملات، قاعده ضمان «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» ناظر به «عقد» است که طبیعت آن یا صنفی از آن ضمان آور باشد نه جائی که ضمان شرط معامله قرار داده شده باشد/ بر این اساس ضمانی که ناشی از شرط در معامله است عقد مستقلی است که البته به نظر برخی از بزرگان، ایجاب و قبول هم لازم دارد 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب.جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی با سخنرانی: ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی 🔸تولیت حوزه های علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره) ✅ حجت الاسلام والمسلمین استاد علی فرحانی 🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه قم و استاد دانشگاه 🔹با موضوع بررسی تطبیقی روش های حل مسائل مستحدثه و مسائل غیر مستحدثه ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری 🔸مدیر دفتر فقه معاصر و مشاور مدیریت حوزه های علمیه در فقه معاصر 🔹با موضوع ظرفیت های مغفول فقه برای حل مسائل مستحدثه ✅حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی 🔸معاونت آموزش و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقر العلوم 🔹با موضوع چالش های گسست فتوا و تقنین ⏰ زمان برگزاری جلسه: پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ ٫ ساعت ۱۷ 🔹مکان برگزاری جلسه: شهر مقدس قم ٫ مجتمع فرهنگی نور ⭐️آیدی مسئول مسابقات حجت‌الاسلام حسین نصیری: @Hasanjanammm ⭐️کانال اطلاع رسانی مسابقه ی علمی حل مسئله: https://eitaa.com/mosabeghhalemasale ⭐️ مکان و محل برگزاری همایش: مجتمع فرهنگی نور https://nshn.ir/9b7bs-t62x7OHq 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید شرعی غیر از باید اکتشافی و ضرورت بالقیاس است.mp3
8.07M
🎙| در فضای علوم انسانی اسلامی می بایست بین باید اکتشافی(ضرورت بالقیاس) و باید شرعی تفکیک کنیم/ بسیاری از حقوق دانان غربی نیز به این مطلب معترف اند./ این نگاه لوازم و ثمرات متعددی دارد 🎙استاد علی فرحانی 📚فقه فرهنگ. فیضیه. 17 دی 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b