983.7K
⭕️#مشاوره_مجازی
❓#سوال_شما: سلام علیکم و رحمة الله، سیر منطقی دارا شدن علمی رو که استاد فرموده اند، چطور باید روی علوم مختلف پیاده کنم، مثلا ادبیات عرب مثل صرف و نحو؟؟؟ چون استاد خودشون مثال روی علوم نزدند.
✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید
📌در تکمیل این بحث بشنوید
👇👇
eitaa.com/almorsalaat/1460
#مهارتهای_تحصیل_علم
#ادبیات
@almorsalaat
823.7K
🔰#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: عرض سلام ی سوال داشتم از محضرتون. من طلبه درس خارج هستم ولی درس هایم رو خوب نخواندم و از طرفی موسسه هم رفتم ک تموم شده و پایان. نامش مونده الان واقعا سردرگم هستم چیکار کنم درس های سطح رو دوباره مرور کنم یا درس خارج رو خوب بخونم یا اول پایان نامه رو انجام بدم ضمن اینکه. الان خارج رو خوب خوندن امکان نداره وقتی سطح رو خوب نخوندم. لطفا راهنماییی کنید چیکار کنم.
✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید
📌مجموعه صوتی طلبه موفق
👇👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/13
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب| شرح دعای سحر @almorsalaat
#معرفی_کتاب| شرح دعای سحر اثر گرانقدر امام خمینی (ره)
🔸از منظر امام خمینی گنجینه ادعیه شیعه از مهمترین منابع معارفی و عرفانی اسلامی است. دعا که کلام بی پرده میان خالق و مخلوق است وقتی از زبان ائمه طاهرین علیهم السلام که صاحبان ولایت کلیه و قافله سالاران طریق معنویت تمامی اولیاء و انبیایند، صادر شود، رنگ دیگری به خود میگیرد و میتوان در آن راقی ترین معارفی را که ممکن است انسانِ صاحب مقام خلافت در دوران حیات تجربه کند، در آن یافت.
🔸یکی از این ادعیه گرانبها، دعای سحرهای ماه مبارک رمضان است. این دعا که مشتمل بر اسماء حسنای الهیه است موضوع اولین مکتوب حضرت امام خمینی قرار گرفته است و به نام «شرح دعاء السحر» نامیده شده است.
🔸حضرت که امام معتقد است این دعا مشتمل بر اسم اعظم است، در این شرح ضمن تبیین حقایق اسماء الهی و مراتب و روابط آن و نسبت آن با انسان، تفسیری بسیار عمیق و عرفانی از این دعای نورانی ارائه میدهد که البته خواندن آن بسیار ارزشمند است.
🔸با توجه به مضامین بسیار بلند این کتاب لازم است خواننده توشه ی حِکمی و معرفتی مناسبی پیش از مطالعه داشته باشد تا بتواند قدری در این پرواز معرفتی و معنوی با «خمینی» همراه شود.
🔸آنچه حیرت را دو چندان میکند این است که نویسنده در هنگام نگارش این سطور تنها ۲۷ سال داشته است.
📌جهت آشنایی بیشتر با محتوای کتاب و همچنین با ادبیات عرفانی امام خمینی (ره)، در ماه مبارک رمضان، #گزیده هایی از این کتاب را با هم می خوانیم.
⬇️ لینک دانلود کتاب👇👇
📚متن اصلی (عربی)
eitaa.com/palmorsalaat/70
ص
📚ترجمه فارسی
eitaa.com/palmorsalaat/71
#عرفان #ماه_مبارک
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#ماه_مبارک| اگر راهمان بدهند در اين «ضيافة اللَّه» ....
▫️اگر ما در اين ضيافت خدا، در اين سفرهاى كه خداى تبارك و تعالى افراشته است براى همه، اگر ما در اينجا موفق بشويم به اينكه راهمان بدهند در اين ميهمانخانه بزرگ الهى، جلويمان را نگيرند- شياطين ايستادهاند كه راه را نگذارند برويم، جلو گيرند- اگر راهمان بدهند به اين ضيافت ممكن است كه راهى پيدا بكنيم به آنكه راه انسان است.
▫️همه راههاى ديگر غلط است، راههاى حيوانى است. انسان يك اعجوبهاى است كه هم در او حيوانيت هست، حيوانى شهوى الى غير متناهى و هم در او شيطنت هست الى غير متناهى. يك موجودى است همه ابعادش غير متناهى است؛ از هر راهى كه برود آخر ندارد، هر راهى كه برود هيچ آخر ندارد و راهها همه غلط، همه اشتباه، همه منتهى به جهنم مىشود الّا صراط مستقيم؛ آنى كه راه انسان است.
▫️اگر راهمان بدهند در اين «ضيافة اللَّه» و مستعد شده باشيم كه وارد بشويم در اين ضيافت خدا و در اين ماه مبارك، اميد است كه ان شاء اللَّه يك هدايتى شامل حالمان بشود. خودتان را تقويت كنيد در اين ماه مبارك، مهيا بشويد براى همه پيشامدها.
📚صحیفه امام ج۱۳ ص۳۵
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
007-400.01.25.mp3
2.93M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه7
چهارشنبه 400/01/25
@majazi_almorsalaat
264-400.01.25.mp3
4.98M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه264
چهارشنبه 400/01/25
@majazi_almorsalaat
⭕️#شرح_دعای_سحر| مقدمه کتاب
🔹بسم اللَّه الرحمن الرحيم الحمد للَّه الباسط ببهائه على سكّان الملك و الملكوت، و الساطع بسنائه على قطان الجبروت و اللاهوت. تجلى من غيب الهوية بجماله الاجمل، و لا حجاب له إلّا جلاله؛ و اختفى في ظهوره الاظهر، و لا ظهور لشيء إلّا جماله. ظهر بذاته من عين الجمع في مجالي صفاته، و بصفاته من الكنزية المخفية في ملابس آياته؛ و عنده مفاتح غيب الارواح، و شهود الاشباح. فسبحان من إله صعد الى السماء العليا و هبط الى الأرض السفلى؛ و هو الذي في السماء إله و في الأرض إله؛ و لو دليتم الى الأرض السفلى لهبطتم على اللَّه.
🔹و الصلاة و السلام على مفتاح الوجود، و الرابط بين الشاهد و المشهود؛ باب الابواب لغيب الهوية، المتردي برداء العمائية، الحافظ للحضرات الخمس الإلهية؛ الذي تدلى و افتقر، و استقام بأمره كما أمر؛ مفتاح الدائرة و مختمها، و مؤخر السلسلة و مقدمها، محمد، صلّى اللَّه عليه و آله
🔹المصطفين من اللَّه، الذين بهم فتح اللَّه، و بمعرفتهم عرف اللَّه. الاسباب المتصلة بين سماء الإلهية و اراضي الخلقية. الظاهر فيهم الولاية، و الباطن فيهم النبوة و الرسالة. الهادين بالهداية التكوينية سراً و التشريعية جهراً. الآيات التامات و الانوار الباهرات. و اللعن على اعدائهم، مظاهر الشيطان و البهائم على هيكل الإِنسان؛ سيما اصل الشجرة الخبيثة الى يوم يحشرون، على صور تحسن عندها القردة جزاء بما كانوا يعملون.
🔹أما بعد، فيقول المفتقر الى الرب العظيم، و المفتخر بالانتساب الى الرسول الكريم، السيد روح اللَّه ابن السيد مصطفى الخميني الهندي، عفي عنهما: لمّا كان من اعظم النعم على العباد و الرحمة الواسعة في البلاد، الادعية المأثورة من خزائن الوحي و الشريعة و حملة العلم و الحكمة؛ لأنها الرابطة المعنوية بين الخالق و المخلوق، و الحبل المتصل بين العاشق و المعشوق، و الوسيلة للدخول في حصنه الحصين، و التمسك بالعروة الوثقى و الحبل المتين؛ و من المستبين عدم امكان الوصول الى هذا الغرض الاقصى و المقصد الاعلى، إلا مع التوجه بقدر الاستطاعة الى معناها و بمقدار القدرة الى سرّها و مغزاها؛
🔹و رأيت أن الدعاء المشهور الموسوم بالمباهلة، المأثور من الأئمة الاطهار، للتوسل به في الاسحار، الى نور الانوار، من أجلّ الادعية قدراً و ارفعها منزلة، لاشتماله على الصفات الحسنى الالهية و الأمثال العليا الربوبية، و فيه الاسم الأعظم و التجلي الأتمّ الأقدم، فاردت ان اشرحه من بعض الوجوه بمقدار الاستعداد، مع قلة الباع و قصور الاطلاع. فيا له من حرباء اراد ان يصف البيضاء، و خفاش قصد أن ينظر الى اشراق الضياء. و لكن اقول و بالحق اقول:
▫️جاءت سليمانَ يومَ العيد قبّرةٌ أتتْ بفخذِ جرادٍ كان في فيها
▫️ترنمتْ بفصيحِ القول و اعتذرتْ إنّ الهدايا على مقدارِ مُهديها
🔹فها انا اشرع في المقصود مع الاستنفاق من الربّ الودود، و الاستمداد من الارواح المطهرة و الانفاس الطاهرة، من الانبياء العظام و الاولياء الكرام، عليهم السلام.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
♨️#عرفان| تشكيل حكومت براى عرفان است،البته اقامه عدل است، لكن غايت نهايى معرفى خداست و عرفان اسلام.
🔅عرض من اين است كه تمام تشكيلاتى كه در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چيزهايى كه انبيا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولياى اسلام تا آخر دارند، معنويات اسلام است، #عرفان اسلام است، معرفت اسلام است، در رأس همه امور اين معنويات واقع است. تشكيل حكومت براى همين است، البته اقامه عدل است، لكن غايت نهايى معرفى خداست و عرفان اسلام.
🔅هيچ كتابى از كتب الهى و فلسفى مثل قرآن نيست كه حقايق معارف را به طور صريح در بعضى جاها و به طور كنايه بسيارى جاها فرموده است. و آقايان بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه مردم را آشنا به معارف الهى كنند. اسلام بسيار غنى است، هم از حيث جهات معنوى كه در رتبه عالى است، از جهت #عرفانى كه بالاتر از آن است و هم غنى است از حيث تشكيلات ادارى.
🔅و البته آقايان مىدانند اين را، در عين حالى كه عنايت به طبيعت نبوده است و عمده هدايت به غيب بوده، مع ذلك، مىبينيد كه قرآن در بعضى جاها بر خلاف آن چيزى كه در بين- مثلًا- هيئتدانهاى سابق بوده است، بر خلاف آنها مىگويد. قرآن اول كتابى است كه حركت زمين را بيان كرده با صراحت. جبال را فرموده مثل ابرها حركت مىكنند خيال نكنيد كه اينها جامدند، منتها چون سابق هيئت بطلميوس غلبه داشته است، بعضى از آقايان اين را تعبير كردهاند به حركت جوهرى و حال آنكه حركت جوهرى حركتش مثل حركت سحاب نيست؛ هيچ ربطى به او ندارد. و همين طور در بسيارى از جاها قرآن شريف مسائلى فرمودهاند كه در سابق نبوده است نظيرش؛ اصلش نبوده است.
🔅از اين جهت، ما بايد عمده توجهمان به #عرفان_اسلامى باشد. اگر ملاحظه فرموده باشيد در آيات شريفهاى كه مربوط به معنويات و #عرفان و- عرض مىكنم كه- #سلوك و اين طور چيزهاست، در هيچ كتابى نظير قرآن نيست و هيچ كتابى سابقه ندارد كه اين طور #عرفان داشته باشد؛ اين طور #فلسفه داشته باشد. منتها از باب اينكه ما عقب بوديم و عقب هم هستيم، نمىتوانيم اين طورى كه قرآن شريف فرموده است، ما هم بتوانيم آن طور بگوييم. همين قدر مىدانيم كه بايد ما همّمان را صرف كنيم تا آن قدرى كه استعداد داريم، قدرت داريم تا آن اندازه ما معارف اسلامى را به مردم بفهمانيم. معارف اسلامى بسيار غنى است؛ بسيار بزرگ است و بايد اين را فهماند.
🔅مثلًا در عين حالى كه توجه به ماديات نبوده است و عمده نظر روى معنويات است، مع ذلك، بر خلاف هيئت بطلميوس، قرآن مىگويد كه تمام ستارهها در آسمان پايين واقع شدند. در صورتى كه هيئت سابق اين طور نمىگفتند هر چه ستاره هست در آسمان پايين است و «سبع سماوات» از اينجا معلوم مىشود كه غير آن سبع سماواتى است كه بطلميوسيها گفتهاند. آنها مىگويند كه هفت آسمان يكىاش كره كذا دارد، يكى كره كذا، يكى كره كذا و آن آخريش عبارت از آنى است كه ستارهها را دارند. قرآن مىگويد كه نجوم در دنياى آسمانها واقع شده است، تمام نجوم اين طور است. بنا بر اين، آن چيزى كه ماوراى اينهاست- مثلًا سماءِ دوم- ما نمىدانيم چى است قصهاش، بالاترش هم ما نمىدانيم چى است. زَيَّنا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِب، اين آسمان پايين را تزئين به زينت كواكب كرده.
🔅در هر صورت آن چيزى كه من توصيه مىكنم به همه اهل علم و به همه آقايان، به همه دانشمندان اينكه دنبال اين برويد كه #معارف_اسلامى را در بين مردم تقويت كنيد كه رأس امور اين معارف اسلامى است و اگر او درست بشود همه كارها درست مىشود.
📚صحیفه امام ج20 ص300
#در_مدرسه_امام_خمینی #عرفان
@almorsalaat
🔊🔊شرح این عبارات را در صوت زیر بشنوید👇👇👇
erfan-ghayate-tashkile-hokoomat.mp3
3.77M
🔊#عرفان| نگاهی به جایگاه رفیع عرفان و معارف اسلامی از منظر امام خمینی
🔰استاد علی فرحانی
🌀شرحی بر بخشی از عبارات امام (ره) در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان، صحیفه امام ح20 ص300
📌بخشی از جلسه دوم مصاحبه استاد با موسسه فتوت با موضوع آسیب شناسی تعلیم حکمت 99/6/23
🔉صوت جلسه اول مصاحبه
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
#ذکر| ذکر، غفلت، نسیان
♻️ثم إن #الذكر ربما قابل #الغفلة كقوله تعالى «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا»: الكهف- 28. و هي انتفاء العلم بالعلم، مع وجود أصل العلم، فالذكر خلافه، و هو العلم بالعلم، و ربما قابل #النسيان و هو زوال صورة العلم عن خزانة الذهن، فالذكر خلافه، و منه قوله تعالى «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسِيتَ الآية». و هو حينئذ كالنسيان معنى ذو آثار و خواص تتفرع عليه، و لذلك ربما أطلق الذكر كالنسيان في موارد تتحقق فيها آثارهما و إن لم تتحقق أنفسهما، فإنك إذا لم تنصر صديقك- و أنت تعلم حاجته إلى نصرك فقد نسيته، و الحال أنك تذكره، و كذلك الذكر.
📚المیزان ج1 ص339
#در_محضر_علامه_طباطبایی #تفسیر
@almorsalaat
📝نگاه امام خمینی (ره) به جایگاه #اصول_فقه در اجتهاد
▫️و منها:- و هو من المهمّات- العلم بمهمّات مسائل اصول الفقه؛ ممّا هي دخيلة في فهم الأحكام الشرعيّة. و أمّا المسائل التي لا ثمرة لها، أو لا يحتاج في تثمير الثمرة منها إلى تلك التدقيقات و التفاصيل المتداولة، فالأولى ترك التعرّض لها، أو تقصير مباحثها و الاشتغال بما هو أهمّ و أثمر.
▫️فمن أنكر دخالة علم الاصول في استنباط الأحكام، فقد أفرط؛ ضرورة تقوّم استنباط كثير من الأحكام بإتقان مسائله، و بدونه يتعذّر الاستنباط في هذا الزمان، و قياس زمان أصحاب الأئمّة بزماننا مع الفارق من جهات.
▫️و ظنّي أنّ تشديد نكير بعض أصحابنا الأخباريّين على الاصوليّين في تدوين الاصول، و تفرّع الأحكام عليها، إنّما نشأ من ملاحظة بعض مباحث كتب الاصول؛ ممّا هى شبيهة في كيفيّة الاستدلال و النقض و الابرام بكتب العامّ، فظنّوا أنّ مباني استنباطهم الأحكام الشرعيّة أيضاً شبيهة بهم؛ من استعمال القياس و الاستحسان و الظنون، مع أنّ المطّلع على طريقتهم في استنباطها، يرى أنّهم لم يتعدّوا عن الكتاب و السّنة و الإجماع الراجع إلى كشف الدليل المعتبر، لا المصطلح بين العامّة.
▫️نعم، ربّما يوجد في بعض كتب الأعاظم لبعض الفروع المستنبطة من الأخبار، استدلالات شبيهة باستدلالاتهم؛ لمصالح منظورة في تلك الأزمنة، و هذا لا يوجب الطعن على أساطين الدين و قوّام المذهب.
▫️و الإنصاف: أنّ إنكارهم في جانب الإفراط، كما أنّ كثرة اشتغال بعض طلبة الاصول و النظر إليه استقلالًا، و توهّم أنّه علم برأسه، و تحصيلَه كمال النفس «3»، و صرفَ العمر في المباحث الغير المحتاج إليها في الفقه لهذا التوهّم، في طرف التفريط، و العذر بأنّ الاشتغال بتلك المباحث يوجب تشحيذ الذهن و الانس بدقائق الفنّ، غير وجيه.
▫️فالعاقل الضنين بنقد عمره، لا بدّ [له] من ترك صرفه فيما لا يعني، و بذل جهده فيما هو محتاج إليه في معاشه و معاده؛ و هو نفس مسائل علم الفقه الذي هو قانون المعاش و المعاد، و طريق الوصول إلى قرب الربّ بعد العلم بالمعارف. فطالب العلم و السعادة لا بدّ و أن يشتغل بعلم الاصول بمقدار محتاج إليه- و هو ما يتوقّف عليه الاستنباط-، و يترك فضول مباحثه أو يقلّله، و صرف الهمّ و الوقت في مباحث الفقه، خصوصاً فيما يحتاج إليه في عمله ليلًا و نهاراً.
📚الاجتهاد و التقلید ص11
#در_مدرسه_امام_خمینی #اجتهاد
@almorsalaat
🔊شرح این عبارات را در صوت زیر بشنوید
👇👇
naghshe-osul-dar-estenbaat-az-negahe-emam.mp3
16.84M
⭕️#اصول| میزان نیاز به علم اصول در اجتهاد از نگاه امام خمینی (ره)/ به همراه نکاتی در تورم و زوائد علم اصول و همچنین تبیین تفاوت اصولِ کلاممحور و اصولِ فقهمحور
🔰استاد علی فرحانی
🌀شرح عباراتی از کتاب شریف اجتهاد و تقلید امام خمینی
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@almorsalaat
🌐#شرح_دعای_سحر| نبوت باطنی امیرالمومنین
▫️قال شيخنا العارف الكامل الشاهآبادي، مد ظله: ان السالك بقدم المعرفة الى اللَّه، اذا تم سفره الثالث و سرى بهويّته الجمعية في جميع مراتب الموجودات يرى بعين البصيرة جميع مصالح العباد، من امور المبدأ و المعاد، و ما يقرّبهم اليه تعالى؛ و [أن] الطريق اليه لكل احد بخصوصه، و له التشريع في هذا المقام.
▫️و كان هذا المقام حاصلًا لمولانا قطب الموحدين و امير المؤمنين و الائمة المعصومين من بعده؛ و لكن رسول اللَّه، صلى اللَّه عليه و آله، لما تقدم عليهم زماناً و كان صاحبُ المقام اظهر الشريعة فلم يبق مجال التشريع لاحد، لتمامية شريعته. فلا بد للاولياء من بعده من متابعته. و لو فرضنا تقدم أمير المؤمنين، عليه السلام، عليه صلى اللَّه عليه و آله، زماناً لأظهر الشريعة و تكفّل امر الرسالة و النبوة؛ فللرسول، صلى اللَّه عليه و آله، متابعته اذا جاء بعده. و لكن الحكمة البالغة تعلقت بأن اظهر الشريعة بيد رسول اللَّه، صلى اللَّه عليه و آله.
📚شرح دعای سحر، پاورقی مقدمه
#در_مدرسه_امام_خمینی #اهل_بیت
@almorsalaat
⭕️#قرآن| #افراط و #تفریط اهل ظاهر و اهل باطن در ارتباط با قرآن و بیان مسیر #اعتدال
🔹دوم [از مراتب هدایت] هدايت به نور قرآن است. و در مقابل آن، غلوّ و تقصير از معرفت آن است، و يا وقوف به ظاهر و وقوف به باطن است؛
❌چنانچه بعضى اهل ظاهر علوم قرآن را عبارت از همان معانى عرفيّه عاميّه و مفاهيم سوقيّه وضعيّه مىدانند؛ و به همين عقيده تفكّر و تدبّر در قرآن نكنند؛ و استفاده آنها از اين صحيفه نورانيّه كه متكفّل سعادات روحيّه و جسميّه و قلبيّه و قالبيّه است منحصر به همان دستورات صوريّه ظاهريّه است؛ و آن همه آياتى كه دلالت كند بر آن كه تدبّر و تذكّر آن لازم يا راجح است و از استناره به نور قرآن فتح ابوابى از معرفت شود، پس پشت اندازند؛ گويى قرآن براى دعوت به دنيا و مستلذّات حيوانيّه و تأكيد مقام حيوانيّت و شهوات بهيميّه نازل شده است.
❌و بعضى اهل باطن به گمان خود از ظاهر قرآن و دعوتهاى صوريّه آن، كه دستور تأدّب به آداب محضر الهى و كيفيّت سلوك الى اللَّه است- و آنها غافل از آن هستند- منصرف شوند و با تلبيسات ابليس لعين و نفس امّاره بالسّوء از ظاهر قرآن منحرف، و به خيال خود به علوم باطنيّه آن متشبّث هستند؛ با آن كه راه وصول به باطن از تأدّب به ظاهر است.
🔅پس، اين دو طايفه هر دو از جادّه اعتدال خارج و از نور هدايت به صراط مستقيم قرآنى محروم و به افراط و تفريط منسوبند. و عالم محقّق و عارف مدقّق بايد قيام به ظاهر و باطن كند و به ادبهاى صورى و معنوى متأدّب گردد- چنانچه ظاهر را به نور قرآن متنوّر مىكند، باطن را نيز به انوار معارف و توحيد و تجريد آن نورانى كند.
✅اهل ظاهر بدانند كه قصر قرآن را به آداب صوريّه ظاهريّه و يك مشت دستورات عمليّه و اخلاقيّه و عقايد عاميّه در باب توحيد و اسماء و صفات، نشناختن حق قرآن و ناقص دانستن شريعت ختميّه است، كه بايد اكمل از آن تصوّر نشود و الّا ختميّت آن در سنّت عدل محال خواهد بود. پس چون شريعتْ ختم شرايع و قرآنْ ختم كتب نازله و آخرين رابطه بين خالق و مخلوق است، بايد در حقايق توحيد و تجريد و معارف الهيّه، كه مقصد اصلى و غايت ذاتى اديان و شرايع و كتب نازله الهيّه است، آخرين مراتب و منتهى النّهايه اوج كمال باشد، و الّا نقص در شريعت كه خلاف عدل الهى و لطف ربوبى است لازم آيد؛ و اين خود محالى است فضيح و عارى است قبيح كه با هفت دريا از روى اديان حقّه لكّه ننگش شسته نشود؛ و العياذ باللَّه.
✅و اهل باطن بدانند كه وصول به مقصد اصلى و غايت حقيقى، جز تطهير ظاهر و باطن نيست؛ و بىتشبّث به صورت و ظاهر، به لُبّ و باطن نتوان رسيد؛ و بدون تلبّس به لباس ظاهر شريعت راه به باطن نتوان پيدا كرد؛ پس، در ترك ظاهرْ ابطال ظاهر و باطن شرايع است؛ و اين از تلبيسات شيطان جنّ و انس است.
📚آداب نماز، تفسیر سوره حمد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔍#مستند| ساید بای ساید
⚙این مستند در موضوع تاثیرات مخرب حضور شرکت های کره جنوبی بر #تولید و صنعت در ایران و تخلفات و بدعهدی های آنها و سوء مدیریت مسئولان ایرانی است.
🔩دیدن این مستند در ایجاد روحیه اهمیت دادن به #کالای_ایرانی و تحقق #شعار_سال بسیار موثر است.
⬇️لینک تماشا (۴۶ دقیقه)👇👇
https://www.telewebion.com/episode/2553433
#حتما_ببینید👆👆
#کلام_ولی #تولید
@almorsalaat
#تفسیر| تفکر به کدام روش؟
▫️قرآن کریم در آیات متعددی مخاطبین خود را به #تفکر ترغیب می کند. اما طریق این تکفر چیست؟ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، پس از طرح این سوال به پاسخ آن پرداخته اند و بیان می کنند که مراد قرآن همان روش متعارف فطری و غریزی است و قرآن روش جدیدی را بیان نکرده است. ایشان همچنین شبهات وارده به علم منطق و نقش آن در فهم قرآن را بیان داشته و پاسخ گفته اند. ایشان سپس اجمالی از تاریخ تفکر اسلامی را بیان می کنند.
▫️متن کامل این مطلب را ذیل تفسیر آیات 9-5 از سوره مائده در جلد5 تفسیر المیزان بخوانید.
🔅ایشان می فرمایند: «و هذا الإدراك العقلي أعني طريق الفكر الصحيح الذي يحيل إليه القرآن الكريم و يبني على تصديقه ما يدعو إليه من حق أو خير أو نفع، و يزجر عنه من باطل أو شر أو ضر أنما هو الذي نعرفه بالخلقة و الفطرة ... و أما أن هذا الطريق الذي نعرفه بحسب فطرتنا الإنسانية ما هو؟ ...
#در_محضر_علامه #منطق
@almorsalaat
#نرم_افزار| نجوا
این نرم افزار شامل متن کتب ادعیه و اعمال همچون: اقبال الاعمال، صحیفه سجادیه، مفتاح الفلاح، مفاتیح الجنان، عده الداعی و ... است.
🔰لینک دانلود👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/72
#دعا #ماه_مبارک
@almorsalaat
ابن ابی عمیر در علم رجال.mp3
2.23M
🔊#علم_رجال| ابن ابی عمیر و اعتبار روایات منقول از ایشان
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️مدرسه قرآنی الاعراف
✅برگزاری دوره های #حفظ و #روانخوانی قرآن
✅نکات برگزیده تفسیری
✅برگزاری ختم های قرآنی
✅روایات اخلاقی و تفسیری
🌀🌀لینک عضویت کانال👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
👆👆#پیشنهاد_عضویت
#ماه_مبارک| فوائد گرسنگی
🔸صفاء القلب
🔸الانکسار و الذل
🔸کسر سوره الشهوات و القوی
🔸دفع النوم
🔸تیسر جمیع العبادات
🔸التمکن من بذل المال
📚المراقبات، میرزا جواد آقا ملکی
@almorsalaat
🔰شرایط دولت کریمه
♨️معنای «اللّهم انّا نرغب الیک فی دولة کریمة» این است که پروردگارا! ما دستهای خود را بلند و دلهایمان را به سوی تو عرضه میکنیم و از تو دولت کریمه را میخواهیم. این دولت کریمه شرایطی دارد. ... دولت کریمه، دولتی است که عزیز و سربلند و دارای اعتقاد راسخ به آن راهی است که قانون اساسی و وظایف و سیاستهای نظام در مقابل او گذاشته است. نفوذناپذیر است و متاع خودش را بهخاطر سبک کردن دیگران سبک نمیبیند؛ همان نکتهای که امام صادق - قریب به این مضمون - به شیعه خود فرمودند که اگر گوهری در دست تو باشد و همهی دنیا بگویند این خزف است، آیا عقیدهی تو برمیگردد و احساس حقارت میکنی؟ گفت نه؛ گفتند پس گوهرت را نگهدار.
🎙رهبر معظم انقلاب ۸۰/۶/۵
#حکومت_اسلامی
@almorsalaat
#ماه_مبارک| اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» را در شبهای قدر بدانیم، همه مشکلات ما آسان میشود.
🔸ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولی اعظم؛ یعنی رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملائکه نازل میشوند؛ به قدرت ولی اعظم است که قرآن نازل میشود و ملائک نازل میشوند.
🔸ولیّ اعظم، به حقیقت قرآن میرسد در ماه مبارک و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل میکند به وسیله ملائکه- که همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدی که برای مردم بگوید.
🔸قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّی است بین حق و ولیّ الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل میشود تا میرسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در میآید که ما هم از آن استفاده ناقص میکنیم.
🔸و اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» در شبهای قدر- که الآن هم برای ولیّ الله اعظم حضرت صاحب- سلام الله علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان میشود.
🔸تمام مشکلاتی که ما داریم برای این است که، ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن طور که هست و نظام هستی را به آن طوری که تنظیم شده است، مشاهده کنیم.
🔸ما گمان میکنیم که حیاتِ در اینجا چیزی است و نبودن در اینجا نقصی است، در صورتی که حیات در اینجا نازله آن حقیقتی است که از عالم غیب آمده است و موت- اگر چنانچه موت انسانی باشد- رجوع به همان مرتبهای است که در اول بوده است، و البته مراتب مختلف و شئون مختلف است.
🔸و ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک- که عید وصال است- ما هم حظّی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد میشود، سرفراز بیرون بیاییم.
🔸تمام چیزهایی که انبیا آوردند، مقصود آنها به ذات نبوده است؛ تشکیل حکومت مقصود به ذات نیست برای انبیا. دعوتها هر چه میشود مقدمه است برای اینکه انسان را بیدار کنند، انسان را بفهمانند به «او»، ارائه بدهند به «او» که چه بوده است و چه هست و چه خواهد بود و عالم چه جور است وضعش با ذات مقدس حق تعالی.
🔸و ما دستمان از این مسائل کوتاه است و امیدواریم که به برکت اولیای خدا، ما هم یک آشنایی ضعیفی پیدا بکنیم و بعض از حجب، از پیش چشم ما برداشته بشود. خدای تبارک و تعالی که میفرماید که: اللهُ نُورُ السَّموات وَ الْاَرْض و هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظاهِرُ وَ الباطِن، این را ما با قلبمان، با وجودمان ادراک کنیم، نه ادراک علمی، مشاهده، ادراک علمیاش آسان است، لکن رسیدن به آنجایی که انسان دریابد این مسائل را، این کار مشکلی است و محتاج به مجاهدت، و انبیا و اولیا با مجاهدات خودشان به این مسائل رسیدهاند.
📚صحیفه امام ج۱۹ ص۲۸۴
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat