♨️روایتی از فعالیتهای مرحوم آیتالله کریمی در دفتر رهبرانقلاب؛
🔰گفتاری از حجتالاسلام احمد مروی، مسئول سابق ارتباطات حوزوی دفتر رهبرانقلاب
🔸شاگرد خاص درس فقه امام خمینی در نجف
🔸خدمت مخلصانه به ولیفقیه باوجود مقام بالای فقهی و اجتهاد
🔸قبول مسئولیت استفتائات دفتر رهبرانقلاب و شرکت در جلسات فقهی ایشان
🔸رهبرانقلاب همیشه قدردان مرحوم آیتالله سیدجعفر کریمی بودند
🔸نقش مهم در معرفی مرجعیت حضرت آیتالله خامنهای
🔸ماجرای اصرار به رهبرانقلاب برای چاپ رساله عملیه
📌مطالعه کامل متن 👇👇👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45276
#کلام_ولی #حوزه_و_روحانیت
@fater290
💢خاک عارف خیز همدان
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۷/۸
🌐همدان یک خاک عارفخیز دارد، از [قبیل] مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی و شاگردهای ایشان و مرحوم آشیخ محمّد بهاری؛ که خود این مرحوم آقا آسیّد علی عرب، شاگرد مرحوم بهاری و جزو شاگردان مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی است.
🌐البتّه آقای تألّهی درک نکردند اینها را؛ یعنی مرحوم آقای آشیخ محمّد بهاری با اینکه از نجف آمده همدان و در همدان از دنیا رفته و مقبرهی ایشان الان در بهار است، امّا در عین حال -ولادت آقای تألّهی در دههی دوّم قرن چهاردهم است، یعنی ۱۳۱۷ یا ۱۳۱۸ [قمری] باید باشد- ایشان درک نکرده مرحوم آقای بهاری را؛ امّا آن حرکت را، آن سلسله را ایشان درک کرده. یعنی در واقع مرحوم آقای تألّهی بقیّةالسّلف این سلسلهی عرفای بزرگ همدانی است.
🌐و من تعجّب میکنم وقتی میبینم همان روحیه در جوانهای همدانی [هست]. خب شرح حال این شهید عزیزمان -شهید چیتسازیان- را که انسان نگاه میکند، همان رشحهی عرفانی را آنجا هم انسان ملاحظه میکند، مشاهده میکند؛ یعنی واقعاً این جوری است؛ یک حرکتی در عالَمِ معنا کأنّه به وجود میآید که دل پیر و جوان را میلرزاند و به خودش متوجّه میکند؛ مثل یک عمود نوری -که از آسمان تا زمین ادامه دارد و همین طور هر کسی به قدر صلاحیّتِ خودش، به قدر قابلیّتِ خودش از آن بهرهمند میشود- یک چنین چیزی را انسان مشاهده میکند.
#کلام_ولی #عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
1_38020957.mp3
2.34M
🔉🔉 #بشنوید
🔹معرفت شناسی مقدم بر فلسفه نیست
🔹علم حسی بدیهی است و فلسفه با علم حسی شروع می شود
🔰استاد علی فرحانی
📌 توضیحات تفصیلی این بحث را در ۱۸ جلسه از لینک زیر #دانلود کنید و #بشنوید
👇👇👇👇
eitaa.com/p_fater/1350
#فلسفه #پای_درس_استاد
@fater290
المرسلات
🔉🔉 #بشنوید 🔹معرفت شناسی مقدم بر فلسفه نیست 🔹علم حسی بدیهی است و فلسفه با علم حسی شروع می شود 🔰است
💢التفات به خارج، دلیل مطابقت
🔰شهید مطهری
🔸به عقيده حکماي اسلامي حقيقت علم و آگاهي (نسبت به اشياء خارج) حصول ماهيت شيء خارجي در ذهن است؛ يعني آنگاه که به چيزي علم پيدا ميکنيم ذات و ماهيت آن شيء در ذهن ما وجودي ديگر پيدا ميکند. علت اينکه پس از پيدايش صورت يک شيء معين در ذهن، ما التفات به خارج پيدا ميکنيم و اين صورت مانند آيينهاي است که خارج را ارائه ميدهد و خارج را بر ما منکشف ميکند، اين است که صورت ذهني ما ظهور ماهيت و ذات شيء خارجي است. علت اينکه اين صورت، ظهور ماهيت خارجي است اين است که واقعاً همان ماهيت در مرحله ذهن وجود ديگري پيدا کرده است؛ يعني آنگاه که مثلًا انسان يا سنگ يا عدد يا خط و ... را تصور ميکنيم واقعاً در ذهن ما انسان، سنگ، عدد، خط و ... وجود پيدا ميکند ولي نحوه وجود انسان ذهني يا سنگ ذهني با نحوه وجود انسان و سنگ خارجي دوتاست.
🔸در اينکه وجود ذهني وجود عليحده و جداگانهاي است غير از وجود خارجي، شکي نيست، زيرا قطعاً و مسلماً وجود خارجي به ذهن ما منتقل نميشود، و اگر همچنانکه وجود خارجي مغاير وجود ذهني است ذات و ماهيت شيء خارجي نيز مغاير ذات و ماهيت شيء ذهني باشد و ذهن با خارج نه از لحاظ وجود تطابق داشته باشد و نه از لحاظ ذات و ماهيت، پس فرقي ميان علم و جهل مرکب نخواهد بود، همه علمها جهل مرکب خواهد بود و کوچکترين ارزشي براي ادراکات نخواهد بود و به عبارت ديگر به هيچ وجه علوم و ادراکات بشري کشف واقعيات نخواهد بود، بلکه هرگز بشر توجه و التفات به خارج پيدا نميکرد و صور علمي و ادراکي مانند ساير حالات نفساني بود از قبيل لذّت و درد و غيره.
🔸مثلًا ما در ذهن خود صورتهايي داريم از فضا، مادّه، انرژي، حرکت، تکامل، زمان، مکان، روح، جسم، انسان، حيوان و ... و همين صورتهاست که واقعيت فضا، مادّه، انرژي، حرکت و ... را به ما مينماياند و ارائه ميدهد. اکنون ميگوييم اگر آنچه ما آن را فضا يا مادّه و يا ... تصور ميکنيم، به عبارت ديگر اگر آنچه به نام فضا و مادّه و ... در ذهن ما وجود دارد، در خارج وجود نداشته باشد بلکه آنچه در خارج وجود دارد ذات ديگر باشد، پس هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نيست و آنچه در خارج است ممکن است چيزي باشد که هرگز به تصور ما نيامده و نخواهد آمد؛ بلکه اگر هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نباشد هيچ دليلي در کار نيست که اساساً چيزي در خارج وجود دارد. اگر واقع نمايي را از علم بگيريم تمام انديشههاي ما جهل اندر جهل و «ظُلُماتٌ بَعضُها فَوق بَعضٍ» خواهد بود.
🔸پس انکار تطابق ماهوي ميان علم و معلوم، انکار واقع نمايي علم و ادراک است، و انکار واقع نمايي علم و ادراک به معني مساوي بودن علم با جهل مرکب است، و مساوي بودن علم با جهل مرکب مساوي است با نفي و انکار و لااقل ترديد در جهان خارج از ذهن. پس انکار وجود ذهني مساوي است با سوفسطائيگري و سقوط در درّه ايدئاليسم.
📚شرح منظومه ص۴۹
#اندیشه_مطهر
#معرفت_شناسی #فلسفه
@fater290
المرسلات
♨️سعی کن اگر اهلش نیستی و نشدی، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنی/ اول قدم، بیرون آمدن از حجاب ضخ
♨️سعی کن اگر اهلش نیستی و نشدی، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنی/ اول قدم، بیرون آمدن از حجاب ضخیم انکار است.
🔰امام خمینی (ره)
💢💢💢💢💢💢
🔹سعی کن اگر اهلش نیستی و نشدی، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنی و معاندت با آنان را از وظایف دینی نشمری، بسیاری از آنچه آنان گفتهاند در قرآن کریم به طور رمز و سربسته، و در ادعیه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آنها محرومیم با آن به معارضه برخاستیم.
🔹گویند صدر المتالّهین دید در جوار حضرت معصومه- سلام الله علیها- شخصی او را لعن میکند، پرسید: چرا صدر را لعن میکنی؟ جواب داد: او قائل به وحدت واجب الوجود است، گفت: پس او را لعن کن! این امر اگر قصه هم باشد حکایت از یک واقعیت دارد. واقعیت دردناکی که من خود قصههایی را دیده یا شنیدهام که در زمان ما بوده است.
🔹من نمیخواهم تطهیر مدعیان را بکنم که: «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد» . میخواهم اصل معنی و معنویت را انکار نکنی، همان معنویتی که کتاب و سنّت نیز از آن یاد کردهاند و مخالفان آن یا آنها را نادیده گرفته و یا به توجیه عامیانه پرداختهاند.
🔹و من به تو توصیه میکنم که اول قدم، بیرون آمدن از حجاب ضخیم انکار است که مانع هر رشد و هر قدم مثبت است. این قدمْ کمال نیست، لکن راهگشای به سوی کمال است چنانچه «یقظه» را که در منازل سالکان اول منزل محسوب شده است از منازل نتوان شمرد، بلکه مقدمه و راهگشای منازل سالکین است. در هر صورت با روح انکار نتوان راهی به سوی معرفت یافت.
📚صحیفه ج۱۸ ص۴۴۲
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
#مجموعه_جلسات: انسان شناسی قرآنی
🔰استاد علی فرحانی
👈 ارائه شده برای اساتید دانشگاه قم
🔹سال 94-95
🔸تعداد: 8 جلسه
✅ استاد در این جلسات بر اساس آیات قرآن پس از تبیین هرم هستی، به جایگاه انسان در هستی می پردازند و انسان شناسی قرآنی را تبیین می نمایند.
📌 لینک دانلود از کانال #پشیبان_فاطر
👇👇👇
eitaa.com/p_fater/563
#معارف #تفسیر #پای_درس_استاد
@fater290
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ اعمال شب نیمه شعبان
✅شب #نیمه_شعبان از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال در ادامه می آید:
ادعیه و زیارات:
🔺 قرائت دعای کمیل
🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال)
🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان
نمازها:
🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء)
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11)
👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده.
🔅2رکعت (پس از نماز عشاء)
🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1)
👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319)
🔅100 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100)
🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است):
🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7)
👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت:
🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1)
🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1)
🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1)
🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1)
👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت:
🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10)
پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند.
🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347)
🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸
#نیمه_شعبان
@ofoqemobin