💢 من در میان جمع و دلم جای دیگر است
👈 نگاهی به عرفان اجتماعی اسلام
🔰علامه طباطبایی
💠در آيين مقدس اسلام روش زندگى طورى تنظيم شده كه زندگى اجتماعى و مادى انسان به منزله گاهواره اى است كه زندگى معنوى در آن پروريده مى شود.
💠نورانيت معنوى يك فرد مسلمان كه دستورات اسلامى را اجرا مى كند نورانيتى است كه همه اعمال فردى و اجتماعى، وى را نورانى ساخته، پاك مى كند.
💠وى در حالى كه با مردم است، با خداى خود است و در حالى كه در ميان جمع است در خلوتگه راز به سر مى برد و در حالى كه براى مقاصد مادى خود در تكاپو و تلاش مى باشد و گرفتار يك سلسله پيش آمدهاى شيرين و تلخ، گوارا و ناگوارا و زيبا و زشت و پايبند حوادث اين جهان پرآشوب است، دلى دارد آزاد و در جهانى است آرام و به هر سو كه روى مى آورد، جز روى خداى خود نمى بيند. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ».
💠يك فرد مسلمان متعبّد چنانكه روشن شد زندگى معنوى خود را به هرگوشه و كنار زندگى مادى خود پهن كرده، هرجا باشد و به هر عملى بپردازد به خداى خود راه دارد و هر اشتغال مادى براى وى به منزله آينه اى است كه خداى خود را به وى نشان مى دهد ولى ديگران كه به فكر زندگى معنوى مى افتند زندگى عادى و فطرى را ميان خود و حقيقتى كه مى جويند حجابى فرض مى كنند و در نتيجه ناچار زندگى عادى را ترك گفته، مانند رهبانان نصارا يا برهمنان هندى، و يا مرتاضان جوكى براى زندگى معنوى و تكامل روحى راهى غيرمعتاد در پيش مى گيرند، اين راه هرچه باشد از نظر كسى كه در خط زندگى مادى معمولى به سر مى برد راهى است سخت و استقامت در آن نيازمند اراده اى بس قوى، ولى كسى كه زندگى معنوى را با دستور اسلام از راه زندگى اجتماعى عادى تعقيب مى كند به خوبى مى داند كه روش آنان روشى است آسانتر از روش اسلامى و در حقيقت آنان با ترك زندگى عادى، خود را راحت كرده و از سختى مراقبت و مجاهدت مداوم فرار مى كنند و در حقيقت راه كمالى را كه آفرينش با تجهيزات برايشان هموار كرده بر خود بسته، راه ديگرى با پندار خود پيش مى گيرند. آيا در اين صورت به هدفى كه آفرينش تعيين نموده خواهند رسيد؟
💠علاوه بر اين، چنانكه جهان و آنچه در آن است آفريده خدا مى باشد و هر پديده اى از پديده هاى آن با اختلاف وجودى كه دارند آيتى است از حق و آيينه اى است خدا نما و انسان و احوال گوناگون فطرى وى يكى از آنهاست، بايد در زندگى معنوى (خداشناسى و خودشناسى) در همه احوال خدا را شناخت و از همه اين آيينه ها براى تحصيل معرفت تام به جمال حق تماشا كرد و گرنه انسان از كوشش خود بهره اى جز معرفتى ناقص يا جهالتى كامل نخواهد برد.
📚 بررسي هاي اسلامي، ج1، ص: 41
#عرفان
#عرفان_اسلامی
#در_محضر_علامه
@almorsalat
♨️ #تدریس #فلسفه: کتاب نهایه الحکمه
🔰استاد علی فرحانی
استاد علی فرحانی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تدریس نهایه الحکمه را در مدرسه فیضیه شروع و تا پایان مرحله اول را تدریس کردند.
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/nehaye-feyzie-96-97-azebtedatatashkik/
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌀چند ویژگی مهم این تدریس:
1⃣دفاع از علامه
🌀فلاسفه معاصر همچون حضرات آیات مصباح، جوادی و فیاضی در حواشی و شروح خود نقدهایی را به نظام فلسفی علامه وارد کرده اند. استاد در تدریس های فلسفی خود، خصوصا کتاب بدایه و نهایه، از نظرات علامه دفاع و نقدها را پاسخ می دهند.
2⃣عرض ذاتی
🌀استاد در این جلسات مفصلا مساله عرض ذاتی و سائر شروط مقدمات برهان را که در علم منطق آمده است توضیح میدهند و با تحقیق موضوع علم فلسفه، نشان میدهند که این معنا از عرض ذاتی در فلسفه جاری نیست. در نهایت هم با اقتباس از حواشی علامه بر کفایه و شواهدی که در نهایه وجود دارد نشان میدهند که اساسا مساله عرض ذاتی هیچ ملازمه ای با پیکربندی علوم (از جمله علم فلسفه) ندارد.
2⃣شروع از علم حصولی(علم حسی)
🌀بر اساس عبارات مختلف علامه در بدایه و نهایه و اصول فلسفه، بدست می آید که علامه، نظام فلسفی خود را با علم حصولی شروع می کنند و علم حسی را معصوم و کاشف واقع می دانند. استاد این مطلب را نیز در این کتاب تقریر کرده و نشان میدهند که تقدم معرفت شناسی بر فلسفه، انفعالی در برابر اشکالات غرب بوده و شروع فلسفه با علم حضوری و وجدانیات مستلزم قبول ایده آلیسم است.
3⃣اصالت وجود
🌀اصالت وجود را می توان اصلی ترین مبنای حکمت متعالیه دانست. اما تقریر این مسئله و برهان و نتایج آن دچار اختلافات فراوانی است. استاد این مسئله را بر اساس #سیر_ریاضی و بدون هیچ اصل موضوعی، تقریر و بیان می دارند که از دیدگاه علامه، ماهیت، ذهنی محض می شود. این مبحث یکی از مهمترین مباحثی است که در این تدریس به آن پرداخته شده است.
4⃣تشکیک
🌀در دیدگاه علامه، تشکیک از لوازم اصالت وجود و نفی ماهیت است. استاد این مسئله را به خوبی تبیین و اشکالات را پاسخ می دهند. مسئله جمع بین وحدت و کثرت، نسبت ممکنات و وجود، ربط شدن ممکنات در این موضوع مورد بحث قرار می گیرد.
5⃣مفاهیم پس از اصالت وجود
🌀از مسائل مهم پس از اصالت وجود، سرنوشت ماهیت و سایر مفاهیم و نحوه حکایتگری و نسبت آنها با واقع است. این مبحث از مهمترین موضوعات این تدریس است که استاد در مباحثی همچون تخصص (از فروعات تشکیک) و نفس الامر به آن میپردازند.
6⃣جمع فرع اول و دوم
🌀آیت الله مصباح و فیاضی معتقدند که فرع اول و دوم اصالت وجود با هم ناسازگار است. استاد تبیین می کنند که این دو فرع صحیح و سازگار و از لوازم اصالت وجود هستند.
7⃣تمرکز بر متن علامه
🌀استاد ضمن قرائت تمام عبارات علامه(تا پایان مرحله اول)، هر آنچه را در مقام توضیح مطالب علامه میفرمایند دقیقا بر متن تطبیق داده و نشان میدهند که اگر متن علامه دقیقا تفسیر شود، بسیاری از اشکالات به ایشان مرتفع میشود.
📌البته به علت دقت و عمق مطالب این جلسات، توصیه میشود برای استفاده کامل از این جلسات ابتدائا دوره #بدایه_الحکمه_استاد کار شود و بعدا این جلسات استماع شود.
🔰حجه الاسلام محسن ابراهیمی
⬇️دانلود پی دی اف کتاب نهایه👇
mktba.net/library.php?id=10803
#فلسفه #در_محضر_علامه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
11.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#اصول| تفاوت خطابات متعارف شرعی و خطابات در ادله معارف
🎙استاد علی فرحانی
❇️در بیانات شرعی به دلیل بناء عقلا صدق مفاهیم به دست عرف است
❇️دلیلی وجود ندارد که در آیات و روایات معارف نیز صدق معنا به دست عرف باشد
❇️همۀ افراد باید بتوانند از قرآن توشه بر گیرند؛ ولی این به این معنا نیست که همۀ قرآن را به عنوان توشه بر گیرند.
❇️افراد بر اساس تفاوت مقاماتشان از قرآن بهره می گیرند
#پای_درس_استاد #کفایه_الاصول
@almorsalaat
♨️شاخصه های جهان بینی عرفانی حافظ
🔰رهبر معظم انقلاب، ۶۷/۸/۲۸
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔅بنده جهانبینی حافظ را جهانبینی عرفانی میدانم. بلاشکّ حافظ یک عارف است. حافظ، عارف به وصال حق رسیده و از دنیا رفته.
🔅ممکن است سؤال کنید که اگر ایشان عارف بوده، چرا به این زبان حرف زده؟ پاسخ این است که این زبان، زبان رائج عرفا و متذوّقین اسلام است. از زمان محی الدین عربی تا امروز، تا زمان حافظ و از زمان حافظ تا امروز. یعنی محی الدین عربی هم از شراب و محبوب و یار حرف زده، فخرالدین عراقی هم با همین زبان حرف زده، مولوی در دیوان شمس هم با همین زبان حرف زده، همه کسانی که در عرفان آنها هیچ شکّی نیست، با همین زبان صحبت کردهاند. این زبان رائج عرفان بوده، در آن روزگار دلائلی هم دارد. ابنفارض، شاعر عارف معروف عرب قبل از حافظ، او هم با همین زبان حرف زده.
🔅من ادعا نمیکنم که همه شعر حافظ در سرتاسر دیوانش، شعر عارفانه است. نه، بلکه به عکس، من این را هم یک افراط میدانم. اینی که ما بگوئیم تمام اشعار حافظ به یک تأویلی بالأخره به دین و عرفان و قرآن مربوط میشود، این مبالغه است.
💠جهانبینی حافظ، جهانبینی عرفانی است بلاشک. آن کسی که اشعار عرفانی ای را میگوید که نظیر او در باب عرفان تاکنون گفته نشده او نمیتواند جهانبینی ای غیر از جهانبینی عرفانی داشته باشد. اگر چه ممکن است در مدتی از دوران عمرش به این جهانبینی هنوز نرسیده باشد. در باره جهانبینی عرفانی حافظ من چند جملهای عرض میکنم:
1⃣ عشق
🔸اوّلاً بارزترین مظهر این جهانبینی در کلام حافظ عشق است و این بدین خاطر است که بشر در راه طولانی ای که دارد، در این مراحل طولانی سلوک انسان تا برسد به لقاءالله که از منزل یقظه شروع میشود، این منازل گوناگون جز با شهپر عشق امکان ندارد که حرکت بکند. بدون محبّت و بدون عشق و جذبه عاشقانه، هیچ سالکی نمیتواند این طریق را حرکت کند. لذا در جهانبینی عرفا و در مکتب عارفان، عشق و محبّت جایگاه بسیار برجستهای دارد و در دیوان حافظ هم، این موج میزند.
🌿بکوش خواجه و از عشق بینصیب مباش
🌿که بنده را نخرد کس به عیب بی هنری
2⃣ وحدت وجود
🔸وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود.
3⃣ وحدت تجلی
🔸مسأله وحدت تجلّی از مباحث معروف عرفان و میان عرفاست، در مقابل نظریه فلاسفه اسلامی که قائل به کثرت فاعلیت حق هستند، عرفا قائلند به وحدت فاعلیت و وحدت تجلّی.
🌿عکس روی تو چو در آینهی جام افتاد
🌿صوفی از خنده مِی در طمع خام افتاد
4⃣ حیرت
🔸یکی دیگر از مباحث عرفانی موجود در بساط عرفا، مسأله حیرت است. همان چیزی که متأسّفانه به شک تعبیر شده در کلام کسانی که معنای حیرت عارف را درک نکردند، و آن را تفسیر کردند یا تعبیر کردند به شک. شکّ یعنی تردید در ریشهی قضایا، در اصلِ قضیّه تردید دارد. این غیر از حیرت عارف است که هر چه عرفان او و معرفت او بیشتر میشود، حیرت او هم بیشتر میشود که: «زدنی فیک حیرة» از دعاهایی است که نقل شده و مأثور است. «و ما عرفناک حقّ معرفتک» که از رسول اکرم نقل شد.
5⃣ بی اعتنایی به دنیا
🔸بی اعتنائی به دنیا، دید عارفانه است. اینی که ما بیائیم این تعبیرات مربوط به بی اعتنائی را مربوط به رندی او بدانیم این درست نیست. بی اعتنائی به دنیا مال آن انسان مستغنی است. کی مستغنی است؟ آن کسی که دلش با خدا آشناست.
🌿غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
🌿ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است
6⃣ سوء ظن به استدلال
🔸از جمله خصوصیّات عارفانه حافظ در دیوانش، سوء ظنّ او به استدلال است. که این مال عرفاست که:
🌿پای استدلالیان چوبین بود
🌿پای چوبین سخت بیتمکین بود
🔸میگوید استدلال تمکین نمیکند و نمیتواند تو را به همه جا برساند. حافظ هم همین مضمون را در غزلهای متعددی گفته است: «که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معمّا را» یعنی از راه حکمت نمیشود فهمید.
7⃣ سالوس ستیزی
🔸بحث سالوسستیزی حافظ هم از همین قبیل بحث عرفانی است. یکی از بیتالغزلهای دیوان حافظ، سالوس ستیزی است. دشمن نفاق و دورنگی است و تزویر در هر که که باشد؛
🌿گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود
🌿تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود
8⃣ آزادگی
🔸آزادگی ای که در حافظ مشاهده میشود، ناشی از همین بینش عرفانی است.
9⃣ اخلاقیات
🔸اخلاقیات حافظ هم بخشی از جهانبینی حافظ است.
#عرفان #کلام_ولی
@almorsalaat
#روایت
🌀سُئل أمير المؤمنين عليه السّلام : بم عرفتَ ربَّكَ؟ قال : بما عَرَّفَنى نَفْسَه ! قيل : و كيف عَرَّفَكَ نَفْسَه ؟!
❇️ قال عليه السّلام:
🌀لا يُشْبِهُهُ صورة؛ و لا يُحَسُّ بالحَواسَّ؛ وَ لَا يُقاسُ بالنّاس
🌀قريبٌ فى بُعدِه . بعيدٌ فى قُربه
🌀فوقَ كُلِّ شَىءٍ و لا يُقَالُ شَىءٌ فَوْقَه
🌀أمامَ كُلِّ شَىءٍ و لا يُقال له أمامٌ.
🌀داخلٌ فى الاشياء لا كَشَىءٍ داخلٍ فى شَىءٍ.
🌀و خارجٌ من الاشياء لا كَشَىءٍ خارجٍ من شَىءٍ.
🌀سُبحان من هو هكذا؛ و لا هكذا غيرُه ؛ و لِكُلِّ شَىءٍ مُبْتَدَءٌ.
📚اصول کافی. ج اول. ص 85 -86
#معارف
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
#بازنشر
🌐عاشورا پایگاه پرقدرت رسانه ای اسلام
🔸در عصر کنونی بیش از هر زمانی جنگ، جنگ اراده ها و جنگ رسانه هاست. هر جبهه و اندیشه ای به دنبال هدایت افکار عمومی جهان به سمت اهداف خود است.
🔹مقدمه و گام اول پیروزی در این میدان پرهیاهو و پر رقیب جلب توجه انسان های بیشتری است. همه با نمادها، تابلوها و برندهای خاص خود به دنبال یارگیری هستند.
🔸بلاشک پایگاه اساسی و پرقدرت رسانه ای اسلام در طول تاریخ و به ویژه در عصر کنونی"عاشورای حسینی" است. ترکیبی از شعائر ونمادهای دلربا، عواطف و احساسات زیبا، عقلانیت و ارزشهای بلند انسانی ... قدرت نفوذ آن به قدری زیاد است که تقریباً در هیچ کشوری در جهان نیست که پرچم ارباب و فرمانده دلها و خردها برافراشته نباشد.
🔹زیبایی ها و جلوه های خیره کننده این فرهنگ عظیم به حدی است که از مذهب شیعه و دین اسلام عبور و پیروان بسیاری را از میان ادیان و مکاتب دیگر به خود اختصاص داده است.
🔸نفوذ آن به حدی در میان جهانیان پیش می رود که طبق روایات متقن، امام زمان عج در بدو ظهورشان خود را با امام حسین ع معرفی می کنند. چون آن روز ارباب برای همه شناخته شده و قابل احترام است که حضرت با افتخار، خود را با ایشان به جهانیان می شناساند.
🔹این دستگاه بزرگ ارزشی در گذشته، حال و آینده در مقابل منافع ضد انسانی استکبار است. لذا امروز رسانه های دشمن با انواع شگردها به ما حمله می کنند که چرا فرهنگ حسینی را زنده نگه می دارید؟؟ بیچاره ها نمی دانند این عشق حسین ع است که ما را زنده نگه داشته است نه ما یاد او را.
✍شیخ علی امیری
#باز_این_چه_شورش_است...
#محرم
#عاشورا
@nabzqalam
9.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | من خاک کف پای سگ کوی همانم - کو خاک کف پای سگ کوی تو باشد
🔺تک بیتی که مرحوم آیت الله #علامه_مصباح یزدی در اواخر عمر شریفشان با حالت بکاء میخواندند
اجرا شده توسط استاد #میرزامحمدی
#عمار_انقلاب
#محرم
#امام_حسین
🏴 @mesbaheaziz
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#اخلاق_و_عرفان| اغتنموا الفرص!
🎙 استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن خواندن فقره ای از ادعیه ماه رمضان، لزوم غنیمت شمردن فرصت ها را برای دریافت ارزاق الهی بیان می کنند. حتما بشنوید.
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
🏴ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله ع
‼️به اطلاع می رساند، گروه بندی ثبت نام کنندگان #ترم_اول انجام و لینک عضویت گروه برای آنها پیام شده است.
🔆در صورت دریافت نکردن پیامک به @admin_doreh پیام دهید.
🌀🌀🌀🌀🌀
⬇️لینک ثبت نام در #ترم_اول از آموزش بدایه الحکمه👇👇
http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/
⬇️لینک ثبت نام در #ترم_دوم از آموزش بدایه الحکمه👇👇
http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله.mp3
12.06M
🔊#ابا_عبد_الله| انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی از وقایع حادثه کربلاء، واکنش های سید الشهداء و حضرت زینب سلام الله علیهما را در مقابل مصائب آن هم از حیث انسان شناسی مورد بررسی قرار میدهند و به دقائق مهمی اشاره میکنند. حتما #بشنوید.
📚گزیده تدریس شرح لمعه
#پای_درس_استاد #انسان_شناسی #محرم
@almorsalaat
💢دوره آفلاین #مرور و #جمعبندی کتاب #المنطق
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار شد.
✅اهم موضوعات:
🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم
🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق
🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق
🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق
🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق
🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان
⬇️لینکتهیه فیلموصوت جلسات👇👇
m-almorsalaat.ir/courses/jambandi-mantegh-hashemi
#منطق #دروس_حوزوی #سطح_یک
#دوره_آفلاین #دوره_های_کوتاه_مدت #مدرسه_مجازی_المرسلات
🌀مدرسه مجازی المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19