eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️شاخصه های جهان بینی عرفانی حافظ 🔰رهبر معظم انقلاب، ۶۷/۸/۲۸ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔅بنده جهان‌بینی حافظ را جهان‌بینی عرفانی میدانم. بلاشکّ حافظ یک عارف است. حافظ، عارف به وصال حق رسیده و از دنیا رفته. 🔅ممکن است سؤال کنید که اگر ایشان عارف بوده، چرا به این زبان حرف زده؟ پاسخ این است که این زبان، زبان رائج عرفا و متذوّقین اسلام است. از زمان محی الدین عربی تا امروز، تا زمان حافظ و از زمان حافظ تا امروز. یعنی محی الدین عربی هم از شراب و محبوب و یار حرف زده، فخرالدین عراقی هم با همین زبان حرف زده، مولوی در دیوان شمس هم با همین زبان حرف زده، همه‌ کسانی که در عرفان آنها هیچ شکّی نیست، با همین زبان صحبت کرده‌اند. این زبان رائج عرفان بوده، در آن روزگار دلائلی هم دارد. ابن‌فارض، شاعر عارف معروف عرب قبل از حافظ، او هم با همین زبان حرف زده. 🔅من ادعا نمیکنم که همه‌ شعر حافظ در سرتاسر دیوانش، شعر عارفانه است. نه، بلکه به عکس، من این را هم یک افراط میدانم. اینی که ما بگوئیم تمام اشعار حافظ به یک تأویلی بالأخره به دین و عرفان و قرآن مربوط میشود، این مبالغه است. 💠جهان‌بینی حافظ، جهان‌بینی عرفانی است بلاشک. آن کسی که اشعار عرفانی ای را میگوید که نظیر او در باب عرفان تاکنون گفته نشده او نمیتواند جهان‌بینی ای غیر از جهان‌بینی عرفانی داشته باشد. اگر چه ممکن است در مدتی از دوران عمرش به این جهان‌بینی هنوز نرسیده باشد. در باره‌ جهان‌بینی عرفانی حافظ من چند جمله‌ای عرض میکنم: 1⃣ عشق 🔸اوّلاً بارزترین مظهر این جهان‌بینی در کلام حافظ عشق است و این بدین خاطر است که بشر در راه طولانی ای که دارد، در این مراحل طولانی سلوک انسان تا برسد به لقاءالله که از منزل یقظه شروع میشود، این منازل گوناگون جز با شهپر عشق امکان ندارد که حرکت بکند. بدون محبّت و بدون عشق و جذبه‌ عاشقانه، هیچ سالکی نمیتواند این طریق را حرکت کند. لذا در جهان‌بینی عرفا و در مکتب عارفان، عشق و محبّت جایگاه بسیار برجسته‌ای دارد و در دیوان حافظ هم، این موج میزند. 🌿بکوش خواجه و از عشق بینصیب مباش 🌿که بنده را نخرد کس به عیب بی هنری 2⃣ وحدت وجود 🔸وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. 3⃣ وحدت تجلی 🔸مسأله‌ وحدت تجلّی از مباحث معروف عرفان و میان عرفاست، در مقابل نظریه‌ فلاسفه‌ اسلامی که قائل به کثرت فاعلیت حق هستند، عرفا قائلند به وحدت فاعلیت و وحدت تجلّی. 🌿عکس روی تو چو در آینه‌ی جام افتاد 🌿صوفی از خنده‌ مِی در طمع خام افتاد 4⃣ حیرت 🔸یکی دیگر از مباحث عرفانی موجود در بساط عرفا، مسأله‌ حیرت است. همان چیزی که متأسّفانه به شک تعبیر شده در کلام کسانی که معنای حیرت عارف را درک نکردند، و آن را تفسیر کردند یا تعبیر کردند به شک. شکّ یعنی تردید در ریشه‌ی قضایا، در اصلِ قضیّه تردید دارد. این غیر از حیرت عارف است که هر چه عرفان او و معرفت او بیشتر میشود، حیرت او هم بیشتر میشود که: «زدنی فیک حیرة» از دعاهایی است که نقل شده و مأثور است. «و ما عرفناک حقّ معرفتک» که از رسول اکرم نقل شد. 5⃣ بی اعتنایی به دنیا 🔸بی اعتنائی به دنیا، دید عارفانه است. اینی که ما بیائیم این تعبیرات مربوط به بی اعتنائی را مربوط به رندی او بدانیم این درست نیست. بی اعتنائی به دنیا مال آن انسان مستغنی است. کی مستغنی است؟ آن کسی که دلش با خدا آشناست. 🌿غلام همت آنم که زیر چرخ کبود 🌿ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است 6⃣ سوء ظن به استدلال 🔸از جمله‌ خصوصیّات عارفانه‌ حافظ در دیوانش، سوء ظنّ او به استدلال است. که این مال عرفاست که: 🌿پای استدلالیان چوبین بود 🌿پای چوبین سخت بیتمکین بود 🔸میگوید استدلال تمکین نمیکند و نمیتواند تو را به همه جا برساند. حافظ هم همین مضمون را در غزلهای متعددی گفته است: «که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معمّا را» یعنی از راه حکمت نمیشود فهمید. 7⃣ سالوس ستیزی 🔸بحث سالوس‌ستیزی حافظ هم از همین قبیل بحث عرفانی است. یکی از بیت‌الغزلهای دیوان حافظ، سالوس‌ ستیزی است. دشمن نفاق و دورنگی است و تزویر در هر که که باشد؛ 🌿گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود 🌿تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود 8⃣ آزادگی 🔸آزادگی ای که در حافظ مشاهده میشود، ناشی از همین بینش عرفانی است. 9⃣ اخلاقیات 🔸اخلاقیات حافظ هم بخشی از جهان‌بینی حافظ است. @almorsalaat
🌀سُئل أمير المؤمنين عليه السّلام : بم عرفتَ‌ ربَّكَ‌؟ قال : بما عَرَّفَنى نَفْسَه ! قيل : و كيف عَرَّفَكَ‌ نَفْسَه ؟! ❇️ قال عليه السّلام: 🌀لا يُشْبِهُهُ‌ صورة؛ و لا يُحَسُّ‌ بالحَواسَّ‌؛ وَ لَا يُقاسُ‌ بالنّاس 🌀قريبٌ‌ فى بُعدِه . بعيدٌ فى قُربه 🌀فوقَ‌ كُلِّ‌ شَىءٍ و لا يُقَالُ‌ شَىءٌ فَوْقَه 🌀أمامَ‌ كُلِّ‌ شَىءٍ و لا يُقال له أمامٌ‌. 🌀داخلٌ‌ فى الاشياء لا كَشَىءٍ داخلٍ‌ فى شَىءٍ. 🌀و خارجٌ‌ من الاشياء لا كَشَىءٍ خارجٍ‌ من شَىءٍ. 🌀سُبحان من هو هكذا؛ و لا هكذا غيرُه ؛ و لِكُلِّ‌ شَىءٍ مُبْتَدَءٌ. 📚اصول کافی. ج اول. ص 85 -86 @almorsalaat
🌐عاشورا پایگاه پرقدرت رسانه ای اسلام 🔸در عصر کنونی بیش از هر زمانی جنگ، جنگ اراده ها و جنگ رسانه هاست. هر جبهه و اندیشه ای به دنبال هدایت افکار عمومی جهان به سمت اهداف خود است. 🔹مقدمه و گام اول پیروزی در این میدان پرهیاهو و پر رقیب جلب توجه انسان های بیشتری است. همه با نمادها، تابلوها و برندهای خاص خود به دنبال یارگیری هستند. 🔸بلاشک پایگاه اساسی و پرقدرت رسانه ای اسلام در طول تاریخ و به ویژه در عصر کنونی"عاشورای حسینی" است. ترکیبی از شعائر ونمادهای دلربا، عواطف و احساسات زیبا، عقلانیت و ارزش‏های بلند انسانی ... قدرت نفوذ آن به قدری زیاد است که تقریباً در هیچ کشوری در جهان نیست که پرچم ارباب و فرمانده دلها و خردها برافراشته نباشد. 🔹زیبایی ها و جلوه های خیره کننده این فرهنگ عظیم به حدی است که از مذهب شیعه و دین اسلام عبور و پیروان بسیاری را از میان ادیان و مکاتب دیگر به خود اختصاص داده است. 🔸نفوذ آن به حدی در میان جهانیان پیش می رود که طبق روایات متقن، امام زمان عج در بدو ظهورشان خود را با امام حسین ع معرفی می کنند. چون آن روز ارباب برای همه شناخته شده و قابل احترام است که حضرت با افتخار، خود را با ایشان به جهانیان می شناساند. 🔹این دستگاه بزرگ ارزشی در گذشته، حال و آینده در مقابل منافع ضد انسانی استکبار است. لذا امروز رسانه های دشمن با انواع شگردها به ما حمله می کنند که چرا فرهنگ حسینی را زنده نگه می دارید؟؟ بیچاره ها نمی دانند این عشق حسین ع است که ما را زنده نگه داشته است نه ما یاد او را. ✍شیخ علی امیری ... @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | من خاک کف پای سگ کوی همانم - کو خاک کف پای سگ کوی تو باشد 🔺تک بیتی که مرحوم آیت الله یزدی در اواخر عمر شریفشان با حالت بکاء میخواندند اجرا شده توسط استاد 🏴 @mesbaheaziz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اغتنموا الفرص! 🎙 استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن خواندن فقره ای از ادعیه ماه رمضان، لزوم غنیمت شمردن فرصت ها را برای دریافت ارزاق الهی بیان می کنند. حتما بشنوید‌‌. @almorsalaat
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
🏴ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله ع ‼️به اطلاع می رساند، گروه بندی ثبت نام کنندگان انجام و لینک عضویت گروه برای آنها پیام شده است. 🔆در صورت دریافت نکردن پیامک به @admin_doreh پیام دهید‌. 🌀🌀🌀🌀🌀 ⬇️لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه👇👇 http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/ ⬇️لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه👇👇 http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله.mp3
12.06M
🔊| انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی از وقایع حادثه کربلاء، واکنش های سید الشهداء و حضرت زینب سلام الله علیهما را در مقابل مصائب آن هم از حیث انسان شناسی مورد بررسی قرار میدهند و به دقائق مهمی اشاره میکنند. حتما . 📚گزیده تدریس شرح لمعه @almorsalaat
💢دوره آفلاین و کتاب 🎙استاد سیدمحمد هاشمی ⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار شد. ✅اهم موضوعات: 🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم 🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق 🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق 🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق 🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق 🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان ⬇️لینک‌تهیه فیلم‌و‌صوت جلسات👇👇 m-almorsalaat.ir/courses/jambandi-mantegh-hashemi 🌀مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📚فروغ شهادت (اسرار مقتل سید الشهدا) 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💢بخشی از مقدمه کتاب به قلم مولف: 🔸درباره ی حضرت سیدالشهدا (ع) و وقایع عاشورای حسینی، کتاب ها، رساله ها و مقتل های فراوانی نوشته شده است که هر یک، از زاویه ای خاص به غواصی در دریای ژرف معارف امامت، ولایت و نهضت عظیم حسینی پرداخته اند. البته بیشتر آنها، به روشنگری ریشه های تاریخی و علتهای اجتماعی نهضت حسینی، و ذكر وقایع آن دوران اختصاص دارد و کمتر به اسرار معنوی مقتل سیدالشهدا (ع) و رموز عرفانی این حرکت عظیم و تاریخ ساز عالم بشری، توجه شده است. 🔸غرض ما از تدوین این رساله، بررسی پاره ای از اسرار مقتل سیدالشهدا (ع) به ویژه دقت در کلمات آن حضرت در طول حرکت از مکه تا کربلا و پاره ای از زیارت های وارده درباره ی ایشان است. امید است مطالب کوتاه و ناقص ما، انگیزه ای برای اهل دقت و نظر، در تحقیق بیشتر درباره ی حقایق معنوی زندگی پیامبران و اولیای الهی، به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) ونهضت عظیم عاشورای حسینی باشد تا این بعد تابناک، نورانی و تاریخ ساز کربلا نیز، روشنگر راه شیعیان و دوستداران اهل بیت گردد. 🔸این کتاب، مشتمل بر سی و یک فصل است. فصل اول درباره مقام شهید و شهادت از دیدگاه قرآن و سنت، فصل دوم درباره مقام و منزلت نوری پیامبران و اولیا و فصل های بعدی درباره معارف و دقایقی است که از قبل از خلقت آن حضرت تا پس از شهادتش به وقوع پیوسته است. 📌این کتاب ارزشمند را می توانید در نرم افزار آثار ایشان و یا کتابخانه دیجیتال نور، مطالعه فرمایید. @almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 : 🏴روضه ی حضرت قاسم بن الحسن🏴 ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه آیت‌الله به یکی زائرین کربلا برای خواندن روضه حضرت علی اصغر در حرم امام حسین علیه‌السلام
مهلت ثبت نام در ترم تابستانه مدرسه حکمت طوبی تا پایان هفته (۲۱مرداد) تمدید شد. ⭕️1⃣لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه (محدوده: از ابتدای کتاب تا پایان تخصص)👇👇 http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/ ⭕️2⃣لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه (از بعد از تخصص تا پایان مواد ثلاث)👇👇 http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/ 📞ارتباط با ما: @admin_doreh 🌐مدرسه حکمت طوبی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
🔉🔉♨️ ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 💢دهه اول محرم ۹۹، هیئت انصار المهدی (عج)، مسجد جامع، شهرستان بوئین زهرا 👈تعداد: ۱۱جلسه ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ebtelaate-moamen-moharram99-booeenzahra @almorsalaat
روضه حضرت عباس.mp3
11.2M
🔊| روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام 🎙استاد شیخ علی فرحانی 📚منبر سال 99 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
40.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| روایت «اول ما خلق الله نوری» حقیقت انسان کامل را نشان میدهد/ توسل، فقط به اهل بیت علیهم السلام و امام زادگان و اولیاء معنا دارد‌‌. 🎙استاد شیخ علی فرحانی 📌استاد در این صوت تبیین می کنند که مبتنی بر براهین فلسفی و واحد بودن فعل الهی و مبتنی بر «اول ما خلق الله نوری»، انسان کامل احاطه قیومی بر کل عالم دارد و فیض الهی تنها توسط به تمام عالم خلقت می رسد. از این رو است که انسان کامل، معلم و هادی همه مخلوقات است و حتی جبرئیل هم شاگرد نبی اکرم است و با اذن پیغمبر بر ایشان، نازل میشد. به همین خاطر ، فقط به اهل بیت عصمت و طهارت معنا دارد. البته درک این معنا، ثمرات متعددی دارد که استاد به برخی از این ثمرات اشاره می کنند. حتما . 📚 بدایه الحکمه. سال 89. جلسه 46 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ شوق خواندن فلسفه علامه طباطبایی 💠چند سؤال؟ 🔸چرا باید برای مطلبی به اصطلاح علمی که در دوره ای جزء علوم روز بوده است، وقت بگذاریم؛ در حالیکه مطالب آن علم، امروزه به هیچ دردی نمی خورد؟ 🔸چرا باید این علم را بخوانم در حالیکه در مسیر علمی و پیشرفت من هیچ تأثیری ندارد؟ 🔸چرا باید این علم را بخوانم در حالیکه این علم تعدادی گزارۀ بی ربط به هم دارد و انگار مباحثی هستند که صرفا ساختۀ ذهن نویسنده اند و با واقعیت فاصلۀ زیادی دارند؟ 💠این سؤالات و سؤالاتی شبیه آن در مورد علوم مختلف حوزوی وجود دارد ولی این سؤالات، در مورد علم فلسفه، بیشتر مطرح می شود. در مورد این علم علت های مختلفی برای ایجاد این سؤالات وجود دارد و می خواهم بگویم هر کس در مورد مطالعۀ فلسفه، بی انگیزه باشد، حق دارد!!!! زیرا هر انسانی برای انجام یک فعل اختیاری نیاز به انگیزه دارد و اصطلاحا انسان «فاعل بالقصد» است. پس تا وقتی نتواند مصلحت کار خود را تصور و تصدیق کند، شوق و انگیزه ای برای انجام کار پیدا نمی کند. 🔸حال در مورد فلسفه ، بیشتر کسانی که شروع به خواندن فلسفه می کنند مسلما با انگیز ه ای وارد این وادی شده اند ولی پس از مدتی شور و شوق اولیۀ خود را از دست می دهند. 💠 این مشکل را در کنار این مطلب قطعی بگذارید که فلسفه یک علمی است که بشر از ابتدای زندگی با آن مواجه است زیرا بشر همیشه در جستجوی حقیقت است و فلسفه نیز هدفی جز این ندارد؛ پس باید پرسید چرا مواجهۀ ما با این علم ، بدون انگیزه است در حالیکه این علم در صدد پاسخ به اساسی ترین و مهم ترین سؤالات ماست؟؟؟ 🔸پس اشکال کار از علم نیست ؛ بلکه علت بی انگیزه بودن ما چه بسا از روش ها ی مواجهه با فلسفه و یاد گیری آن علم باشد !!! 🔸بله امکان دارد که یک علم با قدمت حیات بشریت ، طوری تبویب و بیان شود که مطابق طبع و ذوق هرانسانی باشد و انگیزۀ افراد برای خواندن و مطالعۀ آن را افزایش دهد. 💠علامه طباطبایی از فیلسوفان بزرگی است که نوآوری ها و به روز بودن و روش های بیان او در علم فلسفه، انگیزه ها را برای حرکت به سوی فلسفه افزایش می دهد. 🔸به عنوان مثال یکی از ویژگی های فلسفۀ او این است که توانسته است پیچیده ترین مباحث فلسفی را بر بدیهیات اولی سوار کند؛ 🔸بنابر این خوانندۀ فلسفۀ او، رشد فکری و علمی خود را در فهم حقایق مترتب بر یکدیگر در می یابد. 🔸در قسمت های بعدی نوشته ، برخی ویژگی های منحصر به فرد ایشان را در پیش برد علم فلسفه توضیح می دهیم . 🔰حامد سامی 11 آذر 97 @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📚 |حماسه امام سجاد(ع) 🔻همین الان چشمتان را ببندید و به این فکر کنید که در افکار عمومی چه تصویری از حضرت امام سجاد(ع) شکل گرفته است! متاسفانه بخش اعظم این تصویر، ایشان را یک شخصیت منزوی و منفعل تصور می‌کنند که پس از حادثه عظیم عاشورا در مدینه و گوشه‌ای از جهان اسلام از وقایع و حوادث منتزع شده و صرفا به عبادت و نیایش مشغول بوده‌اند. 🔹کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» به عنوان یک اثر در تشریح سیره امام سجاد(ع) دقیقا در نقطه مقابل این تصور نادرست است. 🔹 مقطع ۳۴ ساله امامت حضرت امام سجاد(ع) که از عصر عاشورا آ؛غاز شد بخش مهمی از تاریخ ۲۵۰ ساله حیات ظلم‌ستیزانه ائمه معصومین(ع) از پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) است. روش و هدایت حضرت زین‌العابدین(ع) در دوران اختناق‌آمیز بنی‌امیه موجب شد تا جمعیت اندک و ضریه دیده تشیع و نیروهای انقلابی آن در مدت زمان کوتاهی در کمتر از یک قرن به جمعیتی انبوه تبدیل شوند و کار به جایی برسد که کمتر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان قوی و فراگیر تشیع به سرنگونی حکومت بنی‌امیه ختم شود. 🔻«حماسه امام سجاد(ع)» حاوی تحلیل‌های محققانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره سیره سیاسی امام سجاد(ع) است. این کتاب حاصل سخنرانی‌های متعدد معظم‌له است که با موضوع بررسی سیره امام چهار شیعیان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۱ ایراد شده است. امید که حرکت سیاسی ایشان از سوی عموم جامعه اسلامی به درستی درک شود. 📖 تهیه کتاب: https://shop.khameneibook.ir/%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
💢 عرفان‌ عملي‌ و اخلاق‌ شهودي‌ هم‌ براي‌ اهل‌ خبره‌اش‌ مرز دارد/ آنچه‌ جان‌ حوزه‌ها را زنده‌ ميكند، تدريس‌ حكمت‌ عملي‌ و حوزه‌هاي‌ تربيت‌ طّلاب‌ به‌ عرفان‌ شهودي‌ و وجداني‌ است‌ كه‌ بنياد اوّلينِ نفوس‌ را تغيير ميدهد، و آنان‌ را به‌ طهارت‌ واقعيّه‌ و حقيقيّه‌ مي‌كشاند. 🔰علامه سیدمحمد حسین طهرانی 🔅 و مِنَ المُوسَفِ علَيه‌ امروزه‌ در حوزه‌هاي‌ علميّه‌ دروس‌ اخلاقي‌ عملي‌، و سلوك‌ و سير إلي‌ الله‌، و عرفان‌ شهودي‌ و وجداني‌ بطور كلّي‌ متروك‌ شده‌ است‌. در حوزۀ مقدّسۀ علميّۀ قم‌ هم‌ كه‌ تا اندازه‌اي‌ دروس‌ حكمت‌ متعاليه‌ نضج‌ يافته‌ است‌ و دروس‌ عرفان‌ در سطح‌ بسيار ضعيفي‌ رواج‌ يافته‌ است‌، عرفان‌ نظري‌ است‌ نه‌ عرفان‌ عملي‌. و آن‌ تنها، مُغني‌ و مستكفي‌ نيست‌. دروس‌ حكمت‌ هم‌ به‌ تنهائي‌ انسان‌ را به‌ مقصد نميرساند. آنچه‌ أهمّ از امور است‌، تدريس‌ و تربيت‌ طلاّب‌ به‌ دروس‌ تزكيه‌ و تهذيب‌ اخلاق‌ عملي‌ و عرفان‌ شهودي‌ است‌ كه‌ ما را آشنا به‌ حقيقت‌ اسلام‌ و نبوّت‌ و معاد و ولايت‌ و قرآن‌ ميكند، و بالاخره‌ انسانيّت‌ ما را به‌ ما مي‌نماياند. 🔅 و در تمام‌ دوراني‌ كه‌ حقير در نجف‌ أشرف‌ مشغول‌ تحصيل‌ بودم‌، نه‌ تنها اين‌ دروس‌ طالب‌ نداشت‌، بلكه‌ منع‌ مي‌شد. حوزۀ درس‌ اخلاق‌ نبود. مجمع‌ تفسير و بيان‌ معارف‌ نبود. بلكه‌ در سطح‌ عموميِ افكار حوزه‌، مطرود و ممنوع‌ بود. سيّد جمال‌ بود و بس‌. و او هم‌ وقتي‌ به‌ نماز مي‌آمد عبا بر سر مي‌كشيد. و از اين‌ معاني‌ او نيز كسي‌ خبر نداشت‌، و گرنه‌ او را از نجف‌ بيرون‌ ميكردند. 🔅 در اينصورت‌ ضروري‌ مي‌نمود كه‌ اگر فرضاً كسي‌ بخواهد دنبال‌ معارف‌ و إلهيّات‌ برود، بايد مختفيانه‌ و بطور تقيّه‌ دنبال‌ كند. و يا اگر طلبه‌اي‌ بخواهد يك‌شب‌ در مسجد كوفه‌ و يا مسجد سهله‌ بيتوته‌ داشته‌ باشد، بايد عيناً مثل‌ قاچاقچي‌ها عمل‌ كند تا مورد سوء ظنّ قرار نگيرد، و نظر كلّي‌ حوزه‌ به‌ او عوض‌ نشود. 🔅خدا ميداند در مدّت‌ اقامت‌ حقير در نجف‌، مورد اصابت‌ چه‌ تهمتها و هدف‌ چه‌ رَمْي‌ها قرار گرفتيم‌ و تحمّل‌ چه‌ مشكلاتي‌ را نموديم‌، و با چه‌ مرارتها و تلخيهاي‌ حقيقي‌ زندگي‌ روبرو بوديم‌، با آنكه‌ دروس‌ ما و جدّيت‌ ما مشهود بود. فقط‌ ناهمرنگي‌ با وضع‌ ظاهري‌ ما را بدين‌ مصائب‌ كشانيد. و اميد ميرفت‌ بعد از انقلاب‌ اسلامي‌، در حوزه‌ها براي‌ تدريس‌ اخلاق‌ عملي‌ و معارف‌ شهودي‌ تأسيساتي‌ نوين‌ برپا شود، آنهم‌ نشد. 🔅پس‌ از انقلاب‌، يكي‌ دو سال‌ كه‌ ميگذشت‌ و حقير «رسالۀ لُبُّ اللُباب‌ در سير و سلوك‌ اُولي‌ الالباب‌» را انتشار دادم‌، براي‌ بعضي‌ مورد توجّه‌ و نياز قرار گرفت‌. روزي‌ از حوزۀ علميّۀ قم‌ بعضي‌ به‌ عنوان‌ نمايندگي‌ از جانب‌ برخي‌ از مدبّران‌ و مديران‌ تحوّلات‌ فكري‌ و احياء حكمت‌ و عرفان‌ نزد حقير در مشهد مقدّس‌ آمدند و پيام‌ آورده‌ بودند كه‌: شما دو كتاب‌ ديگر هم‌ بنويسيد: يكي‌ مختصرتر از «لُبُّ اللباب‌» و يكي‌ مشروحتر و عميق‌تر، تا براي‌ جميع‌ طلاّب‌ درتمام‌ سطوح‌ ابتدائي‌ ومتوسّطه‌ و نهائي‌ مورد استفاده‌ قرار گيرد و تدريس‌ شود. 🔅من‌ گفتم‌: از نوشتن‌ آنها منعي‌ نيست‌، وليكن‌ خواندن‌ اين‌ كتابها تا اندازه‌اي‌ مفيد است‌، نه‌ بتمام‌ معني‌. آنچه‌ جان‌ حوزه‌ها را زنده‌ ميكند، و روح‌ نبوّت‌ و ولايت‌ و اسلام‌ و قرآن‌ را زنده‌ و جاويدان‌ مي‌نمايد تدريس‌ حكمت‌ عملي‌ و حوزه‌هاي‌ تربيت‌ طّلاب‌ به‌ عرفان‌ شهودي‌ و وجداني‌ است‌ كه‌ بنياد اوّلينِ نفوس‌ را تغيير ميدهد، و آنان‌ را به‌ طهارت‌ واقعيّه‌ و حقيقيّه‌ مي‌كشاند. و امّت‌ اسلام‌ در اين‌ وَهلۀ خاصّ برخورد مي‌كنند با افرادي‌ كه‌ همچون‌ دست‌ پروردگان‌ صميمي‌ رسول‌ أكرم‌ و حواريّين‌ أميرالمومنين‌ عليهما السّلام‌ ميباشند. و اينان‌ قادرند با آن‌ طهارت‌ ذاتيّه‌ و نفس‌ زكيّۀ خود تأثيري‌ بسيار عميق‌ در نفوس‌ جميع‌ مردم‌ اين‌ كشور و نفوس‌ مردم‌ دنيا بگذارند و آن‌ روح‌ واقعيّت‌ رسول‌ الله‌ را به‌ جهانيان‌ ارائه‌ دهند. و در حقيقت‌ خودشان‌ و غيرشان‌ را به‌ اسلام‌ واقعي‌ سوق‌ دهند. 🔅پس‌ از مدّتي‌ جواب‌ آوردند كه‌: اخلاق‌ و عرفان‌ عملي‌، مرزي‌ ندارد كه‌ دسته‌بندي‌ و تدريس‌ شود. فلهذا فعلاً صلاح‌ حوزه‌ در اينستكه‌ تدريس‌ حكمت‌ و فلسفه‌ بشود، و در خصوص‌ اين‌ فنّ شاگرداني‌ خبره‌ و مُمَحّض‌ تربيت‌ شوند. 🔅و معلوم‌ است‌ كه‌ اين‌ جواب‌، تمام‌ نيست‌. زيرا همانطور كه‌ فقه‌ و اصول‌ و حكمت‌ و ادبيّات‌ عرب‌ براي‌ اهل‌ خبره‌اش‌ مرز دارد، عرفان‌ عملي‌ و اخلاق‌ شهودي‌ هم‌ براي‌ اهل‌ خبره‌اش‌ مرز دارد؛ و براي‌ غير اهل‌ خبره‌ هيچكدام‌ از اينها داراي‌ مرز نيستند. فلهذا بايد دنبال‌ اهل‌ خبره‌اش‌ رفت‌ و پيدا كرد، و بدين‌ بهانه‌ حوزه‌ها را از چنين‌ علوم‌ خطيره‌اي‌ كه‌ حكم‌ اساس‌ و بنيان‌ را دارند تهي‌ و خالي‌ نگذاشت‌. 📚 روح مجرد ص680 @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: خداوند جواب اخلاص شهید همدانی را در همین دنیا داد ◽ فیلم حضور رهبر انقلاب اسلامی در منزل سردار شهید حاج حسین همدانی ◾ Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| لا فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا اِلاَّ اَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ...فَبهِمْ مَلأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّی ظَهَرَ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ... 🎙استاد علی فرحانی 📚 گزیده تدریس مناهج الوصول @almorsalaat
‼️1️⃣به اطلاع می رساند، گروه بندی ثبت نام کنندگان و انجام و لینک عضویت گروه برای ثبت نام کنندگان شده است. 🔆در صورت دریافت نکردن پیامک به @admin_doreh پیام دهید‌. ‼️2️⃣ و از آموزش بدایه الحکمه طبق اعلام قبلی از فردا آغاز می شود. اطلاعات تکمیلی در گروه های مربوطه توسط استادیار بیان خواهد شد. ‼️3️⃣استادیار این دوره حجت الاسلام سجاد انتظار و استادیار ، حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی می باشند. 🌀🌀🌀🌀🌀 ⬇️لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه👇👇 http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/ ⬇️لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه👇👇 http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/ 📞ارتباط ما: @admin_doreh 🌐مدرسه حکمت طوبی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
المرسلات
♨️ #تدریس #فلسفه: کتاب نهایه الحکمه 🔰استاد علی فرحانی استاد علی فرحانی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تدریس ن
📝| عرض ذاتی در نگاه علامه طباطبایی (مبتنی بر مدخل نهایه الحکمه) 📌تقریر تدریس نهایه الحکمه استاد علی فرحانی 🌀حکماء و اصولیین در باب نظام پیکربندی علوم و عرض ذاتی مباحث بسیار زیادی را مطرح کرده اند و اگرچه برخی اشکالاتی گرفته اند اما حکماء از قدیم الایام قائل اند اولا ملاک برهانی در تمایز و تبویب علوم وجود دارد و ثانیا قابل کشف هم هست و ثالثا این ملاک، عرض ذاتی است. 🌀تفسیری که ایت الله فاضل در ایضاح الکفایه از عرض ذاتی دارند مبنی بر اینکه عرض همان عرض کلیات خمس باشد، صحیح نیست بلکه همانطور که منطقیین میگویند عرض از باب عروض و به معنای است، ذاتی هم از باب علیت است یعنی محمولی که معلول موضوع خود باشد. 🌀همانطور که در باب برهان مطرح است، برهان یا إن است یا لم است. برهان لم دو قسم است یا حدوسط علت ثبوت الاکبر است و یا علت ثبوت اکبر برای اصغر است. برهان إن هم دو قسم است یا اینکه حدوسط معلول حداکبر است یا هر دو معلولین لعله ثالثه هستند. 🌀مصب این دو برهان، اتحاد خارجی دو پدیده است یعنی علیت به عنوان یک رابطه حقیقی و یک اضافه مقولی بین آن دو پدیده برقرار است. 🌀به عبارت دیگر یکی از شروط باب برهان منطق، ذاتی بودن محمول برای موضوع است ذاتی بودن یعنی وجود و علیت مقولی(علیت صورت نوعیه برای اثر و عرض خود) بین موضوع و محمول که در نتیجه آن، موضوع و محمول در خارج به وسیله وجود ربطی با هم متحد شده اند مانند گزاره «انسان ضاحک»! 🌀بر همین اساس است که تفکیک علوم حقیقی از اعتباری معلوم میشود زیرا این علوم اعتباری هستند که این ضابط برهانی در آنها جاری نشود.(حاشیه اسفار. ج اول. ص 30) 🌀ولی همانطور که علامه در حاشیه اسفار(جلد اول ص 24) تبیین میکنند این نظام برهانی، اجنبی از فلسفه است بلکه تبویب و تمایز فلسفه با نظام مختص به خود صورت میگیرد. 🌀راز این مطلب در نگاه خاص علامه به فلسفه است: ❇️ اولا علامه مصر اند فلسفه به عنوان اعم العلوم، با اولین ادراکات بشر (علوم حسی) شروع شده و مبتنی بر یک آن هم بدون کوچکترین اصل موضوعی، طی مسیر میکند. ❇️ ثانیا علامه مبتنی بر تدقیق موضوع فلسفه (بدون اینکه وارد اصالت الوجود شوند) قائل اند: 🌀بوعلی در الهیات بالمعنی الاخص شفا (مبحث توحید صفاتی) تصریح میکند که براهین منطقی، مشکل خداشناسی را حل نمی کند. چه اینکه در فضای خداشناسی، حاکم است نه اتحاد زیرا هیچ شائبه کثرت و دوئیتی نیست. 🌀به عبارت دیگر بر اساس اینکه واجب تعالی «علمٌ کله و حیاةٌ کله و قدرةٌ کله بوجود واحد بسیط بحت جمعی» ذاتی در باب خداشناسی با ذاتی در باب برهان منطق، مشترک لفظی اند، یکی در فضای وحدت(نفی دوئیت) و یکی در فضای اتحاد بین دو موجود است. 🌀حال مرحوم علامه در تصریح می کند همین مطلب فوق الذکر که بوعلی در خداشناسی بیان کرده است در جاری میشود زیرا موضوع گزاره های فلسفی عین محمول خودش است و چیزی خارج از آن نیست. 🌀به عبارت دیگر موضوع فلسفه عین همه واقعیات است زیرا موضوع آن است نه . هیچ مفهومی در علم فلسفه که دوئیت با موجود داشته باشد نداریم. بلکه همه محمولات مساوی و مساوق با موضوعات خود اند. 🌀لذا حاکم بر گزاره های فلسفی، وحدت و تساوق است نه اتحاد به همین خاطر تمام براهین فلسفی مانند براهین خداشناسی، نه برهان إن اند نه برهان لم! بلکه از سنخ اند که در فضای تساوق جاری میباشند. 🌀 البته آیت الله مصباح (امر ثالث تعلیقه 8 بر نهایه) اشکال می کنند مراد فلاسفه از «علیت» اعم از علیت در فضای اعتبارات عقلی (تقرر ماهیت) و علیت در وجود خارجی است. پس جائی که دو مفهوم هم با هم تساوق خارجی دارند اما بین انها در مرحله عقل زایش علی باشد، برهان لم برقرار است. لذا در خداشناسی و فلسفه هم برهان لم جاری است. 🌀اما این اشکال وارد نیست زیرا اولا وجود علیت در ذهن بدون وجود علیت در خارج مستلزم سفسطه در ادراکات است. ثانیا مقام تقرر ماهوی، ذهن و علم حصولی نیست بلکه یک رتبه از نفس الامر است. ثالثا نفس الامر، رتبه ای از عالم واقع است. لذا قدماء فلسفه اساسا چیزی به نام علیت مفهومی و علیت بین مفاهیم ندارند. 🌀من هنا یظهر: 1⃣ مبتنی بر آنچه گفته شد، ماهیت در هلیات بسیطه، ماهیت و حد نیستند بلکه عین محمول خود هستند لذا جمیع هلیات بسیطه، فلسفی و داخل فلسفه اند اما چون عمر و توان ما کفاف بحث از جمیع آنها را نمیدهد بحث از آنها را کنار میگذاریم 2⃣ آنچه علامه نسبت به نفی براهین منطقی در فلسفه گفتند صرفا ناظر به هلیات بسیطه نیست بلکه علامه در امر تاسع از اصاله الوجود، تصریح میکنند حتی با نظر به هلیات مرکبه ای که در فلسفه هست، لا مجری للبرهان اللم فی الفلسفه الالهیه. 3⃣ موضوع فلسفه اعم از سائر علوم است اما این اعمیت یک است نه اثباتی. ثبوت جمیع علوم متوقف بر فلسفه است اگرچه اثبات آنها متوقف بر آن نباشد، زیرا علوم از (ماحقیقیه) بحث می کنند در حالی که این ماهیات، واقعیت خود را از موضوع فلسفه گرفته اند لذا به خلاف آنچه آیت الله جوادی در رحیق مختوم( ج اول ص 216) میفرمایند، علامه قائل اند فلسفه بر جمیع علوم دارد و با هر علمی حاضر است نه اینکه مرز ان تمام شده و مرز علم بعد شروع شود. 4⃣ به خلاف آنچه آیت الله فیاضی در تفسیر عبارت علامه فرموده اند، در نگاه علامه اعمیت فلسفه را نباید بنابر تقسیمات حکمت توضیح داد زیرا مرحوم علامه اساسا را و میداند و به همین خاطر نه در بدایه الحکمه و نه نهایه الحکمه اسمی از آن نمی آورد.(اشکالات متعدد علامه به تقسیمات حکمت، محتاج متن مستقلی است) 5⃣خامسا مبتنی بر اینکه غایت، موجودی است که در اثر علم برهانی و مبتنی بر برهان اثبات میشود، هیچ غایتی و هیچ موجودی «خارج از فلسفه» وجود ندارد تا فلسفه آن را اثبات کند زیرا موضوع فلسفه عین همه موجودات است لذا اساسا علم فلسفه . ❇️ آنچه‌ گفته شد مبتنی بر مدخل نهایه الحکمه و مساله عرض ذاتی به معنای ملاک برهانی اکتشاف جدید و نیل به معلوم جدید بر اساس نظام واقع است اما این مبحث به طور کلی فارغ از (تمایز و تبویب) علم فلسفه است. زیرا در نگاه علامه، علم ما بین الدفتین که مسمی به علم فلسفه است مرکبی اعتباری است و پیکربندی آن بر اساس ملاک است. ✍️احسان چینی پرداز (@Chinipardaze) @almorsalaat
اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى أَخْشاكَ كَأَنِّى أَراكَ، وَأَسْعِدْنِى بِتَقْواكَ، وَلَا تُشْقِنِى بِمَعْصِيَتِكَ، وَخِرْ لِى فِى قَضائِكَ، وَبارِكْ لِى فِى قَدَرِكَ، حَتَّىٰ لَاأُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ وَلَا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ اللّٰهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فِى نَفْسِى، وَالْيَقِينَ فِى قَلْبِى، وَالْإِخْلاصَ فِى عَمَلِى، وَالنُّوْرَ فِى بَصَرِى، وَالْبَصِيرَةَ فِى دِينِى، وَمَتِّعْنِى بِجَوارِحِى، وَاجْعَلْ سَمْعِى وَبَصَرِى الْوارِثَيْنِ مِنِّى، وَانْصُرْنِى عَلَىٰ مَنْ ظَلَمَنِى، وَأَرِنِى فِيهِ ثارِى وَمَآرِبِى، وَأَقِرَّ بِذٰلِكَ عَيْنِى اللّٰهُمَّ اكْشِفْ كُرْبَتِى، وَاسْتُرْ عَوْرَتِى، وَاغْفِرْ لِى خَطِيئَتِى، وَاخْسَأْ شَيْطانِى، وَفُكَّ رِهانِى، وَاجْعَلْ لِى يَا إِلٰهِى الدَّرَجَةَ الْعُلْيا فِى الْآخِرَةِ وَالْأُولىٰ @almorsalaat