eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
باید شرعی غیر از باید اکتشافی و ضرورت بالقیاس است.mp3
8.07M
🎙| در فضای علوم انسانی اسلامی می بایست بین باید اکتشافی(ضرورت بالقیاس) و باید شرعی تفکیک کنیم/ بسیاری از حقوق دانان غربی نیز به این مطلب معترف اند./ این نگاه لوازم و ثمرات متعددی دارد 🎙استاد علی فرحانی 📚فقه فرهنگ. فیضیه. 17 دی 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️سالروز شهادت شهید چمران 💢مثل چمران بمیرید 🎙امام خمینی(ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#علوم_انسانی_اسلامی| در فضای علوم انسانی اسلامی می بایست بین باید اکتشافی(ضرورت بالقیاس) و باید شرع
. 📌مخاطبین عزیز کانال لطف دارند و دائما ابراز علاقه نسبت به کانال و مطالب آن دارند. یکی از دوستان نیز با آیدی (@Kouhestani_1210) در مورد گزیده اصوات استاد برای ما فرستادند👇 💠آقا سلام خواستم تشکر بکنم واقعا اینکه اصوات استاد رو به صورت گزیده و کوتاه قرار میدهید خیلی خوبه ما استفاده میکنیم واقعا🙏 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠مراحل فاعل بالقصد در بیان استاد شهید مطهری/ تفاوت مبدأ ادراکی تخیل و مبدأ ادراکی تفکر/ شوق غیر از اراده است/ باید بین غایت قوه شوقیه با غایت قوه عقلانی تفکیک کرد/ افعال عبث نیز غایت دارند اما غایت قوه شوقیه و‌ خیالیه 🔰شهید مطهری 🌀بعد مى‏گويد: در هر حركت اختيارى، تحرك قوه عامله حتماً ضرورت دارد كما اينكه تحرك قوه شوقيه يا خوفيه هم ضرورت دارد: «و الواجبة ضرورة هى القوى المحركة فى الاعضاء، و القوة الشوقيّة» ولى مبدأ ادراكى انسان دو شاخه دارد و يكى از اين دو لااقل بايد وجود داشته باشد. 🌀گاهى مبدأ ادراكى مبدئى تخيلى است و گاهى مبدئى فكرى است. «تخيل» اين است كه انسان چيزى را تصوّر كرده و بلافاصله بدون فكر كردن شوقش به آن چيز جذب مى‏شود. 🌀ولى «فكر» در موردى است كه انسان پس از تصوّر و تصديق، از روى حساب و عقل به موضوعى علاقه پيدا مى‏كند. گاهى هم هر دو مبدأ وجود دارد، امّا نمى‏شود كه هيچيك از دو مبدأ وجود نداشته باشد. 🌀اصولًا مقدّمات يك كار اختيارى عبارت است از: 1⃣اوّل بار انسان تصوّر مى‏كند؛ كه ممكن است اين تصوّر، تصديقى از پى داشته باشد يا نداشته باشد. 2⃣بعد ممكن است تصديق به فايده آن شى‏ء بشود. 3⃣پس از تصديق ممكن است شوق به وجود بيايد (و نيز ممكن است كه به وجود نيايد). 4⃣ پس از شوق، مرحله «اجماع» به وجود مى‏آيد. اجماع يعنى هماهنگى. گاهى يك شوقى پيش مى‏آيد؛ حال ممكن است شوق ديگر يا خوف ديگرى به مقابله بيايد. پس هماهنگى اين است كه شوقها يا خوفهاى مزاحم ديگر عقب رفته و بالنتيجه يك هماهنگى ايجاد شود. 5⃣مرحله بعد، تحريك و تحرك قوّه عضلانى است. 🌀حال آيا اجماع عين همان تصميم و اراده است و يا غير از آن است؟ 🌀حق اين‏ است كه اجماع غير از اراده است. اجماع حالت پس از «پس زدن شوقهاى مزاحم» است. اجماع يعنى هماهنگى ميلها و شوقها و خوفها. اراده از مقوله شوق نيست بلكه بيشتر به عقل مربوط است. هر چه عقل بيشتر دخالت داشته باشد نقش اراده بيشتر است، و برعكس به هر نسبت كه عقل كمتر حاكم باشد همان شوقها حكومت دارد. 🌀شوق بيشتر جنبه «بى‏اختيارى» و «تحت تأثير قرار گرفتن» دارد. اراده برعكس، مربوط است به مالك بودن بر نفس و احساسات خود. 🌀حال اگر كارى داشته باشيم كه ما ينتهى اليه الحركه و متشوّق اليه باشد و قوه تخيل و عقل هم آن را تأييد كند چنين كارى ديگر نمى‏تواند عبث باشد. در آنجايى هم كه غايت قوه عامله از غايت قوه شوقيه تفكيك شده باز اگر غايت قوه شوقيه غايت قوه عقلانى هم هست ديگر فعل ما عبث نخواهد بود. 🌀امّا در صورتى كه غايت قوه شوقيه از ما اليه الحركه تفكيك شود ولى غايت صرفا غايت خيالى باشد نه غايت فكرى، در اينجاست كه مى‏گوييم عبث است. و اگر دقت كنيم مى‏بينيم كه همه عبثها از اين گونه است. 🌀جواب اشكال عبث هم همين جا پيدا مى‏شود و آن اينكه: 🌀عبثها ازآن‏جهت عبث‏اند كه غايت فكرى ندارند نه اينكه هيچ غايتى نداشته باشند. حال آيا مبدأ فكرى داشته و غايت فكرى نداشته است و يا اصلًا در اينجا فكر ما كار نكرده و اساساً فكرى وجود نداشته است؟ 🌀جواب اين است كه در اينجا اصلًا فكر وجود نداشته است؛ مبدأ فكرى نداشته بلكه مبدأ خيالى داشته است؛ قوه خيال وجود داشته و غايتش هم وجود دارد. پس آن فاعلى كه وجود دارد غايت او هم هست. 🌀قوه عامله به غايتش رسيده است، قوه شوقيه و خياليه هم غايت داشته و به آن رسيده است، ولى قوه فكرى و عقلانى وجود نداشته است تا اينكه غايت عقلانى داشته باشد. 🌀گفتيم كه معنى «عبث» اين نيست كه فاعلى فعلى را بدون غايت انجام دهد. فعل ارادى سه مبدأ دارد در طول يكديگر: مبدأ ادراكى، مبدأ شوقى و خيالى، مبدأ عاملى. 🌀گاهى غايت هر سه مبدأ منطبق بر يكديگر است كه در اين صورت عبث نيست. امّا اگر غايت قوه محرّكه چيزى و غايت قوه شوقيه چيز ديگرى باشد ولى غايت قوه ادراكى نيز با غايت قوّه شوقيّه يكى باشد باز در اين صورت عبث نيست ... عبث در آنجايى است كه قوه خيال آن را تأييد كند ولى عقل آن را تأييد نكند 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسهاى اشارات، نجات، الهيات«شفا»)، ج‏7، ص: 360 📌توضیح مفصل این مطلب را در جلسات اعتبار و عقلاء از استاد فرحانی استماع کنید👇 http://eitaa.com/almorsalaat/2671 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شیخ اعظم_01.mp3
1.92M
🎙| داستان تفسیر محقق عراقی از عبارت شیخ اعظم و عنایت حضرت امیر علیه السلام به شیخ اعظم 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. قطع و ظن. مدرسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📷 اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی 💠با بیانات: ✅استاد حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی 🔸تولیت حوزه های علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره) ✅استاد حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه قم و استاد دانشگاه ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری 🔸مدیر دفتر فقه معاصر و مشاور مدیریت حوزه های علمیه در فقه معاصر ✅حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی 🔸معاونت آموزش و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقر العلوم 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
همایش حل مسائل فقهی (1.4.1402)__01.mp3
27.74M
🎙| بیانات استاد در همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی 🎙استاد علی فرحانی 💠استاد در این جلسه مورخ 1/4/1402 به توضیح مطالب ذیل پرداختند: ❇️فقاهت فنی و فقه جواهری در بیان حضرت امام و مقام معظم رهبری ❇️مهم این است که در عرصه فقه معاصر نباید میراث سنتی خود را فراموش کنیم ❇️دستگاه استنباطی و سبک فقاهت شیعه در عرصه فقه معاصر پاسخگو است ❇️اشاره ای به کتاب الشرکه به عنوان یک مثال فقهی از این منظر ❇️اشاره به کار فقهی که استاد با مجموعه ای از اساتید در باب فقه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و طراحی الگوی مدرسه اسلامی داشته اند ❇️لزوم موضوع شناسی دقیق و عمیق ❇️لزوم تبویب دوباره منابع و «ضابط بازیابی منابع» ❇️اشکال طرح مبحث «مقاصد الشریعه» از منظر ناتمام دانستن منابع ❇️اشاره ای به دقائق فقهی حضرت امام و مقام معظم رهبری ❇️اشاره به تفسیر غلطی که برخی از کلمات مرحوم امام و مصلحت اندیشی جدای از فقه، ارائه‌ میکنند ❇️اشاره به فتوای حضرت امام در باب «کثیر السفر» به عنوان مثال نقض برای مصلحت اندیشی جدای از فقه ❇️ اشاره به موضوع شناسی در مبحث غناء و مبحث هدنه(کتاب الجهاد) توسط مقام معظم رهبری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌امام باقر(ع)؛ رهبر فکری و فرمانده انقلابی شیعیان 🎙مقام معظم رهبری ◾️این بزرگوار در دوران بیست سال امامت پُربار خود دانشِ دین را گسترش داد، حکمت و درس قرآن و احکام را به همه جا رساند، داعیه‌ی تشیّع را که داعیه‌ی حکومت اسلامی و تشکیل ولایت علوی است به همه جا فرستاد و نفوذ داد، مردم زیادی را به خود متوجّه کرد، دشمنان خودش را سرشکسته و منکوب کرد، دوستان خودش را متشکّل کرد و سنگ بنایی در اسلام نهاد که مبنای بسیاری از کارهای بعدی و تلاشها و فعّالیّتها و خدمات عظیم و گران‌بهای بعدی بر همان سنگ زاویه قرار گرفت و زمینه را آماده کرد برای دوران امامت امام صادق (علیه السّلام). بالاخره هم هشام طاقت نیاورد و این بزرگوار را با زهر به شهادت رساند. 📚بیانات ۱۳۶۱/۰۷/۰۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ازدواج و مولفه های آن__01.mp3
13.14M
🔊| ازدواج و‌ مولفه های متعدد آن که باید مورد توجه جوانان باشد! 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در این جلسه به مناسبت سوال یکی از طلاب چند نکته مهم را در مورد ازدواج تاکید میکنند: ❇️ازدواج مولفه های متعددی دارد و‌ تنها یکی از مولفه های آن «مسائل جنسی» است ❇️ یکی از مولفه های جدی ازدواج، «ثبات شخصیتی» انسان است(خاطره جالب و پندآموز استاد در این رابطه) ❇️معمولا حجم تغییر در جنس زن بسیار کمتر از حجم تغییرپذیری مردان است ❇️یکی دیگر از مولفه های ازدواج، شانیت و جایگاه اجتماعی است ❇️خاطره استاد از جوانی که در مورد ازدواج از آیت الله مصباح پرسید ❇️کسی که اهل تقوی الهی نباشد قطعا با ازدواج، متقی نخواهد شد ❇️انسان، فاعل علمی است لذا باید تصورات ذهنی خود را کنترل کند ❇️واقع بین باشید و از تخیل خارج شوید 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠معارف الهی در ادعیه 💠فقراتی از دعای عرفه سید الشهداء(ع) 🎙حضرت امام خمینی(ره) ❇️و از بركاتى كه ما داريم، براى ما هست، بركات ادعيه‏اى است كه از ائمه اطهار وارد شده است. ادعيه ائمه اطهار- همان طورى كه خود قرآن شريف هم آن طور است- كه يك سفره‏اى است كه پهن شده است براى اينكه همه قشرها از آن استفاده كنند. ❇️قرآن را چنانچه ملاحظه مى‏فرماييد، در آن اكثراً آيات شريفه‏اى است كه اكثر مردم از آن استفاده مى‏كنند. و در قرآن شريف آياتى است كه فقهاى عظام از آن استفاده مى‏كنند. آياتى است كه فلاسفه از آن استفاده مى‏كنند. آياتى است كه عرفا از آن استفاده مى‏كنند. آياتى است كه خاصه اوليا از آن استفاده مى‏كنند. و آياتى است كه رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- به او رسيده است، و به وسيله او به كسانى كه لايق هستند رسيده است. ❇️قرآن، آياتى كه در اين زمينه است كه اهل معرفت از آن استفاده مى‏كنند زياد است، مثل اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ، هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ و امثال اينها كه در لفظ و در بيان ممكن است كه انسان براى آنها بياناتى بكند، ولى به حسب واقع و حظّ واقعى مشكل است كه كسى غير از آنكه خوطب به، به اين طور مسائل برسد. ❇️هُوَ الظَّاهِرُ، هُوَ الْباطِنُ خوب، وقتى دست ماها دادند گفتيم به اينكه هُوَ الْمُظْهِرُ لكن مسأله اين نيست. اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وقتى دست بشر عادى رسيده «منور السماوات و الارض» معنا كرده، لكن مسأله اين نيست. ❇️در روايات هم همين طور است. ادعيه‏اى كه از ائمه اطهار وارد شده است اين هم يك سفره‏اى است، پهن شده است براى اينكه همه از آن استفاده كنند، هر كس به مقدار فهمش. و اكثراً چيزهايى است كه عامه مردم از آن استفاده مى‏كنند و فقراتى در ادعيه هست كه فلاسفه از آن استفاده مى‏كنند. فقراتى هست كه عرفا از آن استفاده مى‏كنند. فقراتى هست كه خاصه اوليا بايد از آن استفاده كنند. ❇️همين در دعاى عرفه‏اى كه حضرت سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- در روز عيد خوانده، در روز عرفه خوانده‏اند، اين دعا اكثراً چيزهايى است كه اكثر بينندگان از آن استفاده مى‏كنند، لكن در بين آن يك چيزهاى ديگرى هست كه استفاده از او مشكل است، حتى براى عرفاى بزرگ‏. ❇️أَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ الظُّهُورْ حتى اينكه‏ ما لَيسَ لَكَ‏ اين تعبير غير از اين است كه‏ هُوَ الْمُظْهِرُ، أَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ الظُّهور ما لَيْسَ لَكَ يعنى ظهور همه از توست، ظهور توست‏ ❇️مَتى‏ غِبْتَ حَتّى‏ تَحْتاجُ الى‏ دَليل چه وقت غائب بودى؟ هيچ وقت غائب نبودى، از تو بايد استدلال به ديگران بشود، نه از ديگران استدلال به تو، و هكذا. ❇️اين از نعمت‏هاى بزرگى است كه براى بندگان خدا آمده است، و هر كس به اندازه خودش از او استفاده مى‏كند. و بسيارى هم هستند كه گمان مى‏كنند استفاده كردند، لكن واقع مطلب بسيار مشكل است. يعنى بعضى امور است كه تصديقش آسان است لكن تصورش مشكل. بعضى از مسائل هست كه تصور، انسان نمى‏تواند بكند، لكن تصديقش مى‏كند، و مسائل كه مال اهل معرفت است از اين جور مسائل هستند، تصديق مى‏شود كرد به اينكه هو الظاهر، لكن تصور هو الظاهر يك تصورى است كه بسيار مشكل است، مگر براى آنهايى كه خاصه اوليا هستند ❇️و عيد شريف قربان و اينكه همه را خواستند، فى الناس، فرياد بزن بين ناس كه بيايند و بيايند به سوى تو اى ابراهيم، و به سوى رسول خدا در وقتى كه رسول خدا هست، و به سوى ولىّ در وقتى كه ولىّ هست، به سوى او بيايند و به سوى او آمدن، به سوى خدا رفتن است، نه اينكه به سوى او بيايند در مقابل به سوى خدا رفتن، به سوى او رفتن عين به سوى خدا رفتن است. از اين جهت دعوت به اين است كه به سوى خدا بروند، لكن راه اين است، طريق اين است. ❇️و ابراهيم- سلام اللَّه عليه-، عيد براى او براى ذبيح اللَّه است، كه ثمره وجود خودش را حاضر شد كه فدا كند، و براى رسول اللَّه هم، براى ذبيح اللَّه در اين امت است، كه ذبيح اللَّه هم، «فِديه» هم تفسير شده است در بعض روايات به حضرت سيد الشهدا. ❇️ابراهيم تا آن حدى كه حد فداكارى هست رفت، منتها خداى تبارك و تعالى براى او فِديه فرستاد، و پيغمبر اكرم هم تا آن حدى كه هست و واصل هم به آن حدّ شد، براى اينكه ذبح واقع شد. و نمونه‏هايى از اين مسائل در بين بشر هست، لكن با تفاوتهاى بسيار زياد كه آن تفاوتها مربوط به مراتب معرفت است. 📚صحیفه امام. جلد 18. ص 120_121 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عرفان عرفه @almorsalat_01_01.mp3
13.41M
🔊| حقیقت انسان و استکمال انسان در بیان دعای عرفه 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این جلسه ضمن اشاره به کیفیت خاص خلقت انسان، توضیح میدهند که استکمال حقیقی انسان تنها در تبعیت از شریعت است و بعد هم ضمن تاکید بر اینکه لسان دعای عرفه از ابتدا تا انتهاء یک لسان واحد و منظم است، توضیح میدهند که در دعای عرفه ابعاد وجودی انسان و مراتب استکمال انسان به زیبایی بیان شده است. حتما . 📚گزیده تدریس بدایه الحکمه. تدریس سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها 🔰 حضرت آیت الله جوادی 📌نماز بسیار قابل توجه حضرت آیت الله جوادی در عید قربان سال 96. حتما 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ سعی کن یجوری زندگی کنی که خدا عاشقت بشه... 🎙شهید محسن حججی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
خاطره استاد و آیت الله بهجت_.mp3
1.22M
🔊| مساله «استعمال لفظ در اکثر و علت محال بودن آن نزد مرحوم آخوند» و بیان استاد در محضر آیت الله بهجت رضوان الله علیه 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس قطع و ظن کفایه الاصول. موسسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 پيام معنوى شيعه‌ به جهانیان 🔰علامه طباطبایی 🔅پيام معنوى شيعه به جهانيان يك جمله بيش نيست آن اين است كه «خدا را بشناسيد» و به تعبير ديگر "راه خداشناسى را پيش گيرید تا سعادتمند و رستگار شوید" واين همان جمله‌اى است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله براى نخستين بار دعوت جهانى خود را با آن افتتاح فرمود: «اى مردم خدا را به يگانگى بشناسيد و اعتراف كنيد تا رستگار شويد» درتوضيح اين پيام به‌طور اجمال مى‌گوييم:  🔅ما افراد بشر به حسب طبع، دلداده بسيارى از مقاصد زندگى و لذايذ مادى هستيم. خوردنى‌ها و نوشيدنى‌هاى گوارا و پوشيدنى‌هاى شيك و كاخ‌ها و منظره‌هاى فريبنده، همسر زيبا و دلنواز، دوستان صميمى و ثروت سنگين يا از راه قدرت و سياست مقام و جاه و بسط سلطه و فرمانروايى و خورد كردن هر چيزى كه با خواسته‌هاى ما مخالفت مى‌كند مى‌خواهيم و دوست داريم.  🔅ولى با نهاد خدادادى خود مى‌فهميم كه اين همه لذايذ ومطالب براى انسان آفريده شده نه انسان براى آنها، و آنها به دنبال انسان بايد باشند نه انسان به دنبال آنها.  🔅هدف نهايى بودن شكم و پايين‌تر از شكم منطق گاو و گوسفند است و دريدن و بريدن و بيچاره كردن ديگران منطق ببر و گرگ و روباه است. منطق انسان منطق فطرى خرد مى‌باشد و بس.  🔅منطق خرد، با واقع بينى خود، ما را به سوى پيروى حق هدايت مى‌كند نه به سوى دلخواه انواع شهوترانى و خودبينى و خودخواهى. 🔅منطق خرد، انسان را جزئى از جمله آفرينش مى‌داند كه هيچ‌گونه استقلال و سرخودى ندارد، و برخلاف آنچه انسان خود را فرمانرواى آفرينش پنداشته به گمان خود، طبيعت سركش را به خواسته‌هاى خود رام مى‌كند و به زانو در مى‌آورد، خودش نيز آلت دست طبيعت و يكى از دستياران و فرمانبرداران آن است.  🔅منطق خرد، انسان را دعوت مى‌كندكه در دركى كه از هستى اين جهان گذاران دارد دقيق شود تا روشن گردد كه هستى جهان و هر چه در آن است از پيش خودشان نيست بلكه جهان و هر چه در آن‌است از يك منبع نامتناهى سرچشمه مى‌گيرد تا روشن گردد كه اين همه زشت و زيبا و موجودات زمينى و آسمانى كه در صورت واقعيت‌هاى مستقل در ديده انسان جلوه مى‌كند، در پناه واقعيت ديگرى واقعيت‌دار مى‌نمايند و در زير پرتو آن پيدا و هويدا شده‌اند نه از خود و نه از پيش خود و چنان‌كه واقعيت‌ها و قدرت‌ها و عظمت‌هاى ديروزى، امروز، افسانه‌اى بيش نيستند، واقعيت‌هاى امروزى نيز هم‌چنانند و بالاخره همه چيز در پيش خود افسانه‌اى بيش نيست.  🔅تنها خداست كه واقعيتى است غير قابل زوال و همه چيز در پناه هستى او رنگ هستى مى‌يابند و با روشنايى ذات او روشن و پيدا مى‌شوند.  🔅هنگامى كه انسان با چنين دركى مجهز شود آن وقت است كه خيمه هستى او در پيش چشمش مانند حباب روى آب فرو مى‌خوابد و عياناً مشاهده مى‌كند كه جهان و جهانيان به يك هستى نامحدود و حيات و قدرت و علم و هرگونه كمال نامتناهى تكيه زده‌اند و انسان و هر پديده ديگر جهانى مانند دريچه‌هاى گوناگونى هستند كه هر كدام به اندازه ظرفيت خود ماوراء خود را كه جهان ابديت است نشان مى‌دهند.  🔅آن وقت است كه انسان اصالت و استقلال را از خود و از هر چيز گرفته به صاحبش رد مى‌كند و دل از هر جا كنده به خداى يگانه مى‌پيوندد و در برابر عظمت و كبرياى وى به چيزى جز وى سر تعظيم فرود نمى‌آورد.  🔅آن وقت است كه انسان تحت ولايت و سرپرستى پروردگار پاك قرار مى‌گيرد. هر چه را بشناسد با خدا مى‌شناسد و باهدايت و رهبرى خدا با اخلاقى پاك و اعمالى نيك (آيين اسلام و تسليم حق كه آيين فطرت است) متلبس مى‌گردد.  🔅اين است آخرين درجه كمال انسانى و مقام انسان كامل يعنى امام كه به موهبت خدايى به اين مقام رسيده و كسانى‌كه از راه اكتساب به اين كمال نائل شوند با اختلاف درجاتى كه دارند پيروان حقيقى امام مى‌باشند.  🔅و از اين‌جا روشن مى‌شود كه خداشناسى و امام‌شناسى هرگز از هم جدا نمى‌شوند چنان‌كه خداشناسى و خودشناسى از هم جدا نمى‌شوند، زيرا كسى كه هستى مجازى خود را بشناسد هستى حقيقى خداى بى نياز را شناخته است.  📚 شيعه در اسلام، ص: 199 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢گزارشی مختصر از جلسه نقد مقاله با موضوع «الرمز فی الادب العرفانی بین الظهور و التأویل» 🎙استاد علی فرحانی 📌صوت کامل بیانات استاد را در پست پائین بشنوید👇👇👇 📚مکان: جامعة آل البیت العلمیة 📚مورخ: 8/3/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نشست علمی.mp3
9.25M
📌نشست علمی با موضوع «الرمز فی الادب العرفانی بین الظهور و التأویل» 📌بیانات استاد به زبان عربی 🎙استاد علی فرحانی 📚مکان: جامعة آل البیت العلمیة 📚مورخ: 8/3/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
#شرح_الموجز 🔰 پیام یکی از اعضای محترم 〰〰〰〰〰〰〰 💠 سلام علیکم، کتاب بدستم رسید ،خیلی عالی و خیلی قاب
. 📌نظر مخاطبین در مورد کتاب شرح الموجز: 💠سلام علیکم حاج آقا. از شما و عواملی که در انتشار کتاب شرح الموجز استاد فرحانی دخیل بودند تشکر می کنم . خدا به همه ی این بزرگواران اجر شایسته بدهد. 💠این کتاب چند روز پیش به دستم رسید .این کتاب برای کسانی که می خواهند یک دوره از علم اصول و مفاهیم این علم رو خیلی دقیق یاد بگیرند سودمند و راهگشاست و در مراحل بعدی از علم اصول هم می تواند براشون کارایی داشته باشه. سعی شده که مطالب تدریس استاد بطور کامل و دقیق در کتاب منعکس بشه که از این جهت جای قدردانی از آقای مقدسی دارد. 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حضرت ادریس ع.mp3
978.7K
🎙| هرامسه و شاگردان هرمس کبیر/ هرمس کبیر همان حضرت ادریس علیه السلام/ فیثاغورس و تالس از شاگردان حضرت ادریس اند 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. قطع و ظن. مدرسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌یکی از مخاطبین عزیز با آیدی (@Kaffashnia) به ما پیام دادند👇 ❇️من واقعا هویت طلبگی خودم رو از زمان آشنا شدن با و مجموعه حضرت پیدا کردم ❇️دوتا خواهش: ❇️لطفا اگه ممکنه مجموعه اصوات مشاوره استاد رو برام فوروارد کنین ❇️دوم اینکه کانال استاد رو لطفا در تلگرام راه اندازی کنین، بیس های تلگرام طوری هست که بعد از سالها دسترسی به فایلها بازم امکان پذیره ولی در ایتا نهایت تادوسه ماه جواب میده 💢💢💢💢💢 💠لینک مجموعه صوتی طلبه موفق👇 https://eitaa.com/almorsalaat/4489 💠لینک کانال المرسلات در تلگرام👇 https://t.me/almorsalaat 💢💢💢💢💢 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat (ادمین) https://daigo.ir/pm/xbBIGA ‌(پیام ناشناس) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔴 الحمدلله کتاب شرح الموجز با استقبال زیادی روبه رو شد و در مدت دو هفته حدود 100 جلد خدمت مخاطبین تقدیم شد ✅ برای چاپ مجدد کتاب اقدام شد و ان شاء الله تا پایان هفته کتاب های چاپ جدید آماده می شود. 👈 برای تهیه کتاب لطفا اطلاعات زیر را به همراه فیش واریز ارسال کنید: 🔸نام و نام خانوادگی 🔸استان 🔸شهر 🔸روستا 🔸آدرس دقیق (محله، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه، واحد) 🔸کدپستی 🔸شماره همراه 💰شماره کارت: 💳 6037997701192784 ⚠️ به نام محمد مهدی مقدسی در بانک ملی 🔅قیمت جلد اول👈 ۱۴۰ هزارتومان ✅ قیمت با تخفیف 👈 ۱۱۰ هزار تومان 🔅هزینه ارسال پستی👈 ۲۰ هزارتومان 🛑 ارسال اطلاعات و فیش واریز به اکانت: @m_mahdi1384 لطفا اطلاعات فوق را به صورت کامل ارسال کنید تا در امور مربوط به ثبت خرید و ارسال کتاب وقفه ایجاد نشود. ارسال پستی به صورت هفتگی صورت می گیرد از صبوری شما سپاسگزاریم. 🌹🙏 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸آی دی: @m_mahdi1384 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فاعلیت الهی، غیر فاعل بالقصد_01.mp3
3.95M
🔊| افعال جوارحی اختیاری انسان و مساله فاعلیت بالقصد/ فاعل بالقصد، اضعف فواعل اختیاری انسان است/خاصیت فاعلیت بالقصد و معنای اختیار در آن/ لذا افعالی الهی را نمی توان با فاعلیت بالقصد تحلیل کرد 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا