eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
543 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دارالکتاب
🌐 شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار دارد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۵/۳ 🅾خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آن‌گونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کرده‌اند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانه‌های شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور به‌وجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزه‌های علمیه، رایج کنند. @almoraghebaat
📌شهید مطهری یک مجتهد و بود. 🔰رهبر معظم انقلاب 63/2/10 ✅اين مرد يك بود، يعنى اسلام را وقتى مي‌خواست تبيين كند و مسائل اسلامى را بيان كند از خودش چيزى مايه نمي‌گذاشت. اسلام را مي‌شناخت، را بلد بود و همان‏طور كه ميدانيد فقه اسلامى به معناى شيوه‏‌ى احكام از اسلام- يعنى كتاب و سنت- است، و فقيه آن كسى است كه اين شيوه‏‌ى استنباط را بلد است؛ و درسى هم كه براى فقاهت در حوزه‏‌ها خوانده ميشود در حقيقت درس آشنايى با اين شيوه است. خب مرحوم مطهرى يك بود، يعنى اين شيوه را به خوبى بلد بود. اينجور نبود كه به دام افكار التقاطى شرقى يا غربى بيفتد، همچنانى كه بسيارى از متفكرين مصلح و طرفدار تجديد حيات دوباره‏‌ى اسلام در آن دام افتادند. @sahifeh_entezar @fater290
♨️دین و اسلام و انقلاب، همان چیزی است که در قالب قوانین مجلس تصویب شده است. اگر انقلاب در خلال ماده و قانون و آئین نامه و مقرات مجسم و متجسّد نشود، یک چیز خیالی و بی ضابطه خواهد شد. 🔰رهبر معظم انقلاب 69/7/4 ❄️من بارها عرض کرده‌ام که دین و اسلام و انقلاب، همان چیزی است که امروز در قالب قوانین مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و از تأیید بزرگان و فقهای محترم شورای نگهبان، یا بعضی از مراکز مثل مجمع تشخیص مصلحت و غیره گذشته باشد. انقلاب، یعنی قوانینی که از این‌جاها خارج شده باشد. اگر انقلاب در خلال مادّه و قانون و آیین‌نامه و مقررات مجسم و متجسد نباشد، یک چیز خیالی و بیضابطه خواهد شد که هر کسی هرطور دلش خواست، آن را تفسیر خواهد کرد. این‌طور نیست. دین و شرع و اسلام، همان چیزی است که مبادی اسلامی آن را قانون کرده‌اند و به شما داده‌اند. ✅البته این حرف مربوط به عامه‌ی مردم است؛ ولی مواردی هم هست که مثلاً قانونی برای یک قاضی مطرح میشود که خلاف شرع است و از سابق مانده و دستکاری هم نشده است. این قاضی هم، عالم و فقیه است و میبیند که این قانون خلاف شرع است. در این‌جا باید برخلاف آن قانون عمل بکند. چنین مواردی، استثنایی است. آن چیزی که در اختیار عموم و حتّی خواص مردم است و در مسایل عمومی و مشترک و جامع، ملاک عمل میباشد، همان چیزی است که تصویب شده است. شما بر طبق این باید عمل کنید. @fater290
🎥فایل تصویری نقد و بررسی کتاب پسااسلامیسم توسط استاد امین اسدپور را در کانال زیر مشاهده کنید 👇👇 https://eitaa.com/amin_asadpour https://eitaa.com/amin_asadpour @fater290
🔅میلاد علی بن موسی الرضا علیه السلام را تبریک عرض میکنیم. @fater290
♨️ملاک اهل بیتی بودن چیست؟ چه کسانی فرزندان حضرت زهرا س هستند؟ 📖شرح حدیثی از امام رضا(ع) 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 🔉🔉شرح حدیث: صوت بیانات استاد آیت الله فرحانی را بشنوید👇👇👇👇 🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/asatid/ayatollah/zorrie-hazrate-zahra-sharhe-revayat.mp3 📌 نشست بصیرتی تهران ۹۷/۵/۱۰ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅متن حدیث 💢حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْفَيْضِ صَالِحُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ 💢قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي الْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ 💢وَ أَبُو الْحَسَنِ ع مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ نَاقِلِي الْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى النَّارِ فَوَ اللَّهِ مَا ذَاكَ إِلَّا لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع يُطِيعُ اللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ 💢 إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلَانِ مِنَ الْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ الْعَذَابِ 💢قَالَ الْحَسَنُ الْوَشَّاءُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ الْآيَةَ قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَقَدْ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ 💢فَقَالَ ع كَلَّا لَقَدْ كَانَ ابْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ 💢كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ. 📚 عیون اخبارالرضا ج2 ص 232 @khetabate_ghanoonieh
🌐مقامات معنوی اهل بیت و درس زندگی آنها 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۲/۶/۲۶ ✅مقامات معنوی و روحانیّت این وجودات مقدّسه، حقیقتاً از درک عقلانی ما هم بیشتر است، چه برسد به توصیف زبانىِ ما؛ لکن در مقابل چشم ما و چشم تاریخ، زندگی این بزرگواران یک درس عملی و جاودان و غیرقابل انکار است. اگر ما در مواردی به زندگی ائمّه (علیهم‌السّلام) میپردازیم، سیاستهای آنها را، تدبیرهای آنها را، شرح حال آنها را مورد تکیه قرار میدهیم، نه به این معنا است که این بخش، اهمّ و اعظم بخشهای زندگی آن بزرگواران است؛ نه، آن عالَم معنا و آن قرب الی الله و آن معرفت و محبّتی که موج میزند در آن دلهای بی‌نظیر، یک داستان دیگری است. لکن آنچه جلوی چشم ما است، زندگی این بزرگواران است که باید از آنها درس گرفت. @fater290
📚عیون اخبارالرضا 🔰شیخ صدوق @fater290 👇👇
📚معرفی و دانلود کتاب: عیون اخبارالرضا (ع) 🔹«عیون أخبار الرضا» نوشته ابو جعفر، محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، مشهور به «شیخ صدوق» (305ق الی 381ق) می باشد، که در سال های آغازین غیبت کبری نگاشته شده است. 🔹کتاب «عیون أخبار الرضا» ، کتابی حدیثی و به زبان عربى است که شامل دو دسته روایت است: 1- روایات هایی پیرامون امام رضا علیه السلام 2- روایت هایی از ایشان پیرامون موضوعات گوناگون 🔹شیخ صدوق در مقدمه کتاب، به سبب تألیف آن اشاره کرده است؛ «صاحب بن عباد دیلمی»، وزیر دانشمندِ حکومت شیعیِ آل بویه، دو قصیده در مدح امام رضا علیه السلام می سراید و به شیخ صدوق هدیه می کند.­ شیخ نیز در پاسخ، این کتاب ارزشمند را می نگارد و به پاس خدمات صاحب بن عباد به مذهب تشیع، به کتابخانه وی هدیه می نماید. 🔹این کتاب، به خاطر اعتبار مؤلفش، و نیز به جهت مباحث عقیدتی مهمی که در بر دارد، همواره مورد توجه علما بوده است. مرحوم میرداماد، در مدح این کتاب، شعری عربی سروده است. 🔹شیخ صدوق، پس از مقدمه، 952 روایت را ذیل 69 باب تنظیم نموده است. به چند نمونه از ابواب کتاب توجه فرمایید: «علت نام گذاری امام رضا علیه السلام، به رضا»، «احادیثی پیرامون مادر حضرت»، «احادیثی از حضرت، پیرامون توحید»، «احادیثی از حضرت، پیرامون ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها»، «احادیثی از حضرت، در مورد علت امور مختلف»، «پیرامون ماجرای طلب باران به درخواست مأمون و...»، «خبر حضرت از کشته شدنشان با زهر و...»، «روایتی از ابو صلت، درباره نحوه شهادت حضرت»، «ذکر کراماتی که به برکت قبر شریف حضرت ظاهر شده است» و... 📌لینک دانلود کتاب👇👇 🆔http://mktba.net/library.php?id=9706 @fater290
♨️تمدن شیعی ایران اسلامی مدیون هجرت عالم اهل بیت (امام رضا علیه السلام) به ایران است. 🔰استاد آیت الله فرحانی ۹۹/۴/۱۲ 🔅🔅میلاد امام رضا (ع) مبارکباد. @fater290
♨️ سلسه جلسات هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)/ استاد علی فرحانی 👈 مباحث جلسه اول + لینک دانلود صوت @fater290 👇👇
♨️ سلسه جلسات هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)/ استاد علی فرحانی 👈 مباحث جلسه اول (۹۹/۴/۸) + لینک دانلود صوت 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 1⃣معناو مفهوم هماهنگی دو نظام فکری و بررسی امکان آن ⏰05:01 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/01-manzoore-az-hamahangi-do-nezam.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 2⃣یکی از لوازم ورود به این بحث این است که هر کس میخواهد وارد در این موضوع شود، باید بر آثار امام و علامه مسلط باشد. ⏰05:45 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/02-lozoome-khandane-asare-emam-v-allame.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 3⃣جایگاه مسائل انسان شناسی در منظومه فکری اسلامی و سیر ریاضی در مباحث ⏰08:31 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/03-jayegahe-ensanshenasi-v-seire-riazi.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 4⃣ساختار کلی نظام فکری امام و علامه (سیر کلی مباحث آینده) ⏰02:50 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/04-sakhtar-v-seire-kolli-bahs.mp3 🔸دیدگاه علامه در مسئله عقول عرضیه و تاثیر آن در غایت کمال انسان ⏰05:52 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/05-didgahe-allame-dar-oghoole-arzi-v-tasire-an-dar-ghayate-kamale-ensan.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 5⃣سبک شناسی امام و علامه در طرح مباحث و تفاوت ادبیات علمی آنها 🔸سبک شناسی علامه در طرح مباحث ⏰11:35 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/06-sabk-shenasi-allame-dar-tarhe-mabahes.mp3 🔸مقدمه: دو نگاه به عرفان نظری ⏰15:21 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/07-do-negah-be-erfan-nazari.mp3 🔸سبک شناسی امام در طرح مباحث ⏰13:42 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/08-sabk-shenasi-emam-khomeni-dar-tarhe-mabahes.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 6⃣روش شناسی بررسی هماهنگی نظام امام و علامه/ لزوم تبدیل اصطلاحات امام و علامه به یکدیگر با محوریت برهان ⏰10:54 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/09-lozoome-tabdile-estalahate-emam-be-allame-ba-ebarate-anha.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 7⃣نگاه امام و علامه به شریعت و تاثیر آن در روش شناسی و جایگاه مباحث ⏰03:02 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/10-negahe-emam-v-allame-be-shariat-v-taasire-an-dar-jayegah-mabahes.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ @fater290
🔉🔉 💢نماز یکشنبه های ذی القعده 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد در این صوت درباره اهمیت و شرایط خواندن نماز یکشنبه ذی القعده، نکات مهمی بیان می کنند. 📌لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/namaze-yekshanbe-zelghadeh.mp3 ⚡️ 👆👆 @fater290
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 🎁 شروع کلاس طرح بینش مطهر استان قم 💢 موضوع این مرحله: «نظام حقوق زن و مرد» 🎙استاد حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 🏛 مکان: موسسه آموزش عالی معصومیه (کلاس های حضوری می باشد.) ⭕️ کسانی که مایلند به صورت و در کلاس شرکت کنند می توانند واژه «نظام حقوق زن» را به آیدی @shahid133 ارسال کنند. 📝مهلت ثبت نام فقط تا سه شنبه 17 تیر ماه ساعت 18:00 با کانال جامع اندیشه های شهید مطهری همراه باشید @bineshemotahar_qom
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ♨️پیرامون دیدگاه علامه طباطبایی در مورد عرفان نظری 🔰استاد علی فرحانی @fater290
28.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💠اگر کسی بخواهد وارد در بحث پیرامون اندیشه های امام و علامه بشود، لازم است که بر اندیشه و آثار ایشان مسلط باشد. 🔰استاد علی فرحانی 📌 بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه، جلسه اول، ۹۹/۴/۸ @fater290
🌐آقا تو از اسلام چه اطلاعى دارى كه میگويى نمی‏شود؟ 🔰امام خمینی (ره) ✅شنيدم كه يكى از اينهايى كه تازه آمده است، براى اينكه دلش مى ‏خواهد يك چيزى بشود گفته است كه نمى‏ شود اسلام را درست كرد! آقا تو از اسلام چه اطلاعى دارى كه مى‏ گويى نمى ‏شود؟ چه مى ‏دانى اسلام چه هست و نمى‏ شود. همين حرف است كه من مى‏ گويم كه اسلام را مخفى كردند نگذاشتند به مردم برسد. اسلام همين طور در بسته. خيال كردند همين است كه بروند صبح نماز بخوانند! خوب ما ببينيم كه رؤساى اسلام ما چه بودند. حضرت امير نمازش را مى‏ خواند، شمشيرش را هم مى‏ كشيد. شمشيرش دستش بود، نماز هم مى ‏خواند؛ هر دو بود. قضاوت هم مى‏ كرد. همه كارها را مى‏ كرد. 📚صحیفه امام، ج6ص342 @fater290
🔹یکی از دغدغه های مهم حضرت امام، خصوصا در سالهای بعد از انقلاب، مسئله صحیح است. ایشان در آثار مختلف بیانی و بنانی خود این مسئله را تبیین می کنند. 🔹خطاب حضرت امام در متن بالا به یکی از افراد در قوه قضائیه است که معتقد بوده است که نمیتوان را در جامعه اجرا کرد. 🔰ادمین @fater290
🌎سازگاری دین با تمدن، علم و پیشرفت ❇️امام خامنه ای 🔱 در دوران رژیم طاغوت به جامعه‌ی جوان کشور این جور تفهیم میکردند که اگر میخواهید به تمدّن و پیشرفت برسید باید دین را کنار بگذارید؛ میگفتند دین و دین‌داری و ایمان دینی با علم و پیشرفت و مانند اینها نمیسازد. امروز بیایند چشمهای کورشان را باز کنند، ببینند که بهترین صنایع ما، پیشرفته‌ترین صنایع بزرگ ما که در رقابت با کشورهای درجه‌ یک دنیا در صدر فهرست قرار داریم، به وسیله‌ی جوانهای دعای کمیل‌خوان و نمازشب‌خوان دارد پیشرفت میکند؛ جوانهای اهل اعتکاف، جوانهای اهل دعای ندبه، جوانهای متدیّن. ما در بحثهای صنایع پیشرفته‌ی امروز دنیا، در نانو، در هسته‌ای، در موشکی، در فنّاوری زیستی و در بقیّه‌ی فنون پیشرفته‌ی دنیا، امروز ما در رقمهای بالا قرار داریم، در صفوف مقدّم قرار داریم؛ عمده‌ی کسانی که این کارها را میکنند، جوانهای متدیّن که ما از نزدیک با خیلی از اینها آشنا هستیم، هستند.  📚۹۸/۱/۱ @fater290
🔉🔉 ♨️تفکر در آیات آفاقی و انفسی 🔰استاد علی فرحانی 📌 لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/tafakkoro-saaten.mp3 @fater290
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢ملاک و محور مباحث در بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه، است. 🔰استاد علی فرحانی 📌 بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه، جلسه اول، ۹۹/۴/۸ 🌐🌐لینک مشاهده در اینستاگرام👇 https://www.instagram.com/tv/CCYQ2AZpSOu/?igshid=1ccpl68pg9wtj @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اقامه عدل را انبیایی کردند که اهل و بودند 🎙 : 💬 دعا و مناجات و ذکر، نه‌ تنها انسان را از فعالیت باز نمی‌دارد، بلکه همین دعاها را اگر انسان درست بخواند، آدم را می‌سازد و انسان‌هایی تربیت خواهند شد که در دنیا اقامه عدل خواهند کرد. •┈┈••✾••┈┈• 🔊لطفا منتشر کنید
🔉🔉 ❄️آقای قاضی، واقعیت عجیبی داشت/ایشان علامه طباطبایی را برای آینده تربیت کرد/آقای قاضی به ایشان دستور تفکر می داد/پیشگویی ایشان در مورد وقوع انقلاب به دست امام خمینی (ره) 🔰استاد علی فرحانی ⏰زمان: 03:27 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/aghaye-ghazi-vagheiate-ajibi-dasht.mp3 @fater290
🌎فقه و هنر ❇️مقام معظم رهبری ✏️یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینه‌ى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقوله‌ هنر آشنایى داشته باشد؛ اگر با این مقوله آشنایى [نداشته باشد] و نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقوله‌ هنرى چه حدّومرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، بعید است که بتواند درست حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، شناخت موضوع است؛ موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بدرستى به دست نمى‌آید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است؛ هم راجع به خود هنر و فلسفه‌ فقه هنر بعد هم فقه هنر با ورود در مسائل فقهى هنر، حدّومرزهاى هنر را مشخّص کردن و نظر اسلام را گفتن. 📚 21/10/94 @fater290