eitaa logo
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
1.3هزار دنبال‌کننده
232 عکس
109 ویدیو
11 فایل
این کانال فضایی است برای به اشتراک گذاشتن تأملات پراکنده بنده در ارتباط با دین فرهنگ جامعه ذیل گفتمان انقلاب عظیم اسلامی. ارتباط با بنده جهت نقد و بررسی مطالب @a_asadpour
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب بزرگوار ایشان را تسلیت عرض نموده و قبولی عزاداری ها را از درگاه ربوبی مسألت دارم.
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب بزرگوار ایشان و آرزوی قبولی عزاداری ها، غزلی از حافظ که با نگاهی عرفانی به واقعه عاشورا اشاره داشته تقدیم میکنم: سلیمی منذ حلت بالعراق الاقی من نواها ما الاقی الا ای ساروان منزل دوست الی رکبانکم طال اشتیاقی خرد در زنده رود انداز و می نوش به گلبانگ جوانان عراقی ربیع العمر فی مرعی حماکم حماک الله یا عهد التلاقی بیا ساقی بده رطل گرانم سقاک الله من کاس دهاق جوانی باز می‌آرد به یادم سماع چنگ و دست افشان ساقی می باقی بده تا مست و خوشدل به یاران برفشانم عمر باقی درونم خون شد از نادیدن دوست الا تعسا لایام الفراق دموعی بعدکم لا تحقروها فکم بحر عمیق من سواقی دمی با نیکخواهان متفق باش غنیمت دان امور اتفاقی بساز ای مطرب خوشخوان خوشگو به شعر فارسی صوت عراقی عروسی بس خوشی ای دختر رز ولی گه گه سزاوار طلاقی مسیحای مجرد را برازد که با خورشید سازد هم وثاقی وصال دوستان روزی ما نیست بخوان حافظ غزل‌های فراقی
چندین پیام از مخاطبین عزیز در ارتباط با فرسته قبلی دریافت کردم که وجه عاشورایی دانستن غزل حضرت حافظ برایشان مورد سوال بود. هرچند شرح و توضیح این غزل در این فرسته مختصر ممکن نیست، اما چند شاهد بر ارتباط این شعر با عاشورای سیدالشهدا محضرتان تقدیم می گردد. ۱. در بیت اول حافظ می گوید از زمانی که سلیمی (سیدالشهدا) در عراق ساکن شد، از عشق و محبت او به من رسید. سکنای معشوق در عراق شاهدی بر عشورایی بودن غزل است. ۲. به قرینه وجود ساروان و رکبان (شتر سواران) در بیت دوم متوجه می شویم که کاروانی در عراق به سوی منزل دوست (حضرت حق) در حال حرکت اند. ۳. زنده رود در بیت سوم معنایی باطنی دارد که اشاره به امام حسین است (الامام الماء العذب) و حیات امت به اوست و حافظ توصیه می کند خرد و عقل خود را به امام متصل کن و به مقام عشق و مستی نائل شو و با آوای عراقی (اشاره به لهم دوی کدوی النحل که روایت مناجات و نشاط اصحاب در شب عاشوراست) اصحاب سیدالشهدا (جوانان عراقی) از می ناب امام بنوش. ۴. چنگ نماد پیر طریق است و با اذن او سماع و رقص صوفیانه آغاز میشود. در بیت ششم اشاره به اذن سیدالشهدا برای به میدان رفتن ساقی کربلا و دست افشانی ایشان دارد... . ۵. بیت نهم اشاره به فضیلت و آثار گریه بر سیدالشهدا ست که فرمود أنا قتیل العبرة. https://eitaa.com/amin_asadpour
سرمقاله محمد قوچانی در شماره شنبه سازندگی
در شماره روز شنبه نشریه در سرمقاله خود، برگزاری هیأت مذهبی با نوحه خوانی و در حسینیه موسوم به ایران را دانست. وی با تمجید از مانند همیشه به و هجمه می کند. این در حالی است که ترکیب دین مدنی به همان اندازه مغالطه آمیز است که دین ایدئولوژیک و دولتی. راز مغالطی بودن این دو ترکیب در این است که با مفاهیم برساخته عصر مدرن و بر پایه نظام ارزشی آن می خواهد دین را تفسیر کرده و در تنگنا قرار دهد. مفهوم آزادی و نیز مفهوم حق (در چارچوب لیبرالی) قابل تطبیق به واقعه عاشورا نیست. بلکه مفاهیم ارزشی در اسلام چارچوب مفهومی خود را دارد و بر پایه تعریف می شود و نباید آن را بر پایه تفسیر کرد. در باب مدنیت نیز اسلام خاصی را پی می گیرد نه اینکه خود را در تنگنای هماهنگی با به مسلخ بیاندازد. پ.ن۱: تاخیر این فرسته به علت حرمت گذاشتن به و توجه به بود. پ.ن۲: اینک در این تفکرم که همین وضعیت امنیتی و اقتصادی و سیاسی کشور حاصل پایه قرار گرفتن عقلانیت لیبرالی است. خواهشاً دین و امام حسین را دیگر لیبرالی نکنید. پ.ن۳: اگر فرصتی دست دهد در باب پدیده و آن به طور مستقل خواهم نوشت. https://eitaa.com/amin_asadpour
نشست اول از سلسله نشست های نقد و بررسی #سند_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت (۱۳۹۷/۷/۳۰)
در راستای (حفظه الله) در ارتباط با بررسی سند الگو در طی دو جلسه جداگانه در تاریخ های ۷/۲۸ (جلسه درس کفایه) و ۷/۳۰ (نشستی به همین منظور در مدرسه فقهی امیرالمومنین) مطالبی را به عرض رساندم. خلاصه ای از مطالب نشست که در حضور و اساتید معظم مدرسه فقهی برگزار شد، تقدیم می گردد: ۱. تأکید بر اهمیت و ضرورت تدوین الگو به عنوان اسناد بالادستی نظام و ابتکار آن توسط رهبر معظم انقلاب ۲. فراخوان رهبری معظم به نخبگان جهت نقد الگو ؛ علی رغم تسرع مسئولین برای ابلاغ آن ؛ نشان دهنده اعتقاد جازم رهبری به نخبگان و جلالت قدر و منزلت آنان است و در ضمن در گیر کردن آنها با تکالیف و مسئولیت های اجتماعی است. ۳. سبک مدیریت رهبری معظم در طول زعامتشان در مسائل علمی و فرهنگی، مدیریتی نهادی و مردمی است نه اداری و بخشنامه ای ۴. مزیت های نسبی سند الگو : الف) استفاده از ادبیات به روز طراحی استراتژی ب) در بین اسناد بالادستی نظام جزء معدود اسنادی است که تاکید خاصی به مبانی حکمی و معرفتی دارد ج) در بحث از مبانی توجه خوبی به امتداد این مبانی به سطح عمل و کنش اجتماعی شده است. د) در این سند متأثر از مبانی حکمی و اجتهادی امام راحل و علامه طباطبایی ؛ به مسأله تأثیر زمان و مکان در اجتهاد و قوانین مداری و منزلی توجه شده است. ه) در بخش تدبیر سند تلاش شده است سند ظرفیت و ضمانت اجراپذیری خود را تأمین کند. ۵. ملاحظات و انتقادات : از مرکز تدوین سند درخواست میکنیم مشروح مذاکرات تدوین و یا گزارش تفصیلی روند تنظیم و تدوین سند را جهت بررسی جامع‌تر نخبگان منتشر نماید. اما فعلا بدون در نظر گرفتن ذهنیت مدونین و فقط مستند به متن منتشره ملاحظاتی را مطرح می کنیم: ۱. به رغم توجه به امتداد مبانی فکری در عرصه عمل و حیات اجتماعی در بخش مبانی، در بخش رسالت ، افق و به خصوص تدبیر متاسفانه این امتداد مشهود نیست و متناسب با آنها شاخص های نظامات اسلامی استخراج نشده است و نتیجه این عدم امتداد تجویز نظام های نئولیبرال بوده است. نهایتا ضامن اسلامی شدن آنها اخلاق و معنویت درنظر گرفته شده ۲. عدم توجه به اصالت جامعه و اینکه ساختار های اجتماعی نیز در اندیشه اسلامی دارای حقوق و تکالیف هستند و غایت جامعه سازی اسلامی استخلاف اجتماعی امت اسلامی است. (جامعه خلیفه اللهی) ۳. در اثر عدم توجه به جامعه و ساختار نقش ولی فقیه نیز به گونه امام و امت تصویر نشده است و به ضمانت عدم تعارض با اسلام و جنبه نظارتی تقلیل یافته است. ۴. در بخش تدابیر با وجود ۵۶ بند اما تدبیری که متناسب با اقتضائات ایران امروز باشد یافت نمیشود و غالب آنها تاکید بر همان آرمان ها است. ۵. عدم توجه به تجربیات ۴۰ ساله انقلاب و بعضاً تکرار تجربه های ناموفق گذشته در بخش تدابیر ، درحالی که تجربیات جمهوری اسلامی در طول زعامت امام راحل و نیز زعامت امام حاضر ظرفیت نظریه پردازی و بحث تئوریک جدی دارد. در پایان باید گفت این انقلاب به رغم همه دشمنی ها و نفوذ ها و خیانت ها از چنان موفقیتی برخوردار است که برای ۵۰ سال آینده خود و طراحی زیر ساخت های تمدنی خود می اندیشد و توان بسیج نخبگانی جامعه خود را دارد. https://eitaa.com/amin_asadpour
✅ روز پنج شنبه جلسه #هیئت_تحریریه_والعصر با 🔰 حجت الاسلام استاد امین اسدپور 💢 به مناسبت #بزرگداشت_علامه_طباطبایی برگزار شد. @valasr_103 فیلم کامل این گفت و گو را از لینک زیر ببینید: https://www.aparat.com/v/5XCTe/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA_%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85_%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%28%D8%B1%D9%87%29 https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ظرفیت شناسی نظام فکری علامه طباطبایی در تحول علوم انسانی اسلامی 🔰 بیانات حجت الاسلام امین اسدپور از اساتید اصلی مدرسه فقهی امیر المومنین، به مناسبت 📌 مشاهده فیلم با کیفیت در آپارات 👇👇 🆔 https://www.aparat.com/v/5XCTe @valasr_103
✳️دومین جلسه از سلسله نشست های بررسی و ارتقاء «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» ✳️ 💠با ارائه حجت الاسلام و المسلمین استاد امین اسدپور 💠 ⏰زمان: چهارشنبه 30 ابان ساعت ۱۰:۳۰ صبح 🏢مکان: مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
فقیه گذار حوزه نجف یادداشتی به مناسبت چهلمین سالروز شهادت آیت الله سید محمدباقر صدر (رض) https://eitaa.com/amin_asadpour
فقیه گذار با گذشت چهل سال از شهادت آیت الله صدر آثار و برکات این شخصیت نابغه همچنان امتداد دارد. اینک زمان مناسبی است برای روایت و ارزیابی منصفانه میراث فکری و معرفتی ایشان. این یادداشت بر آن است تلقی خویش را از جایگاه اندیشه و آثار ایشان و ارتباطی که ما با آن میراث گرانبها داریم، بیان کند. شهید صدر که بی شک فراتر از نجف معاصر خود بود، تلاش داشت حوزه علمیه نجف را گذار دهد. اما گذار به کدام سو؟ گذار به سمت ارتباط علمی و درک مشترک و همسویی با دغدغه های حوزه تازه بالنده قم گذار به سمت درک جهان مدرن و اقتضائات آن و مواجهه فعال با آن گذار به سمت حرکت های اجتماعی و سیاسی در جامعه گذار به سمت حوزه مطلوب و بایسته اما آیا این گذار ها محقق شده اند؟ تا چه اندازه؟ یادداشت را بخوانید: https://eitaa.com/amin_asadpour
شهید_صدر_فقیه_گذار_حوزه_نجف1.pdf
319.4K
یادداشت شهید صدر فقیه گذار حوزه نجف. به مناسبت چهلمین سالروز شهادت آیت الله صدر https://eitaa.com/amin_asadpour
گفت و گوی بررسی مسأله مهدویت در گفتمان اسلام ناب برگزارشده در تاریخ ۱۳۹۹/۱/۲۱
(بررسی مسأله در گفتمان اسلام ناب) گفت و گویی بود که با برادر ارجمند، طلبه فاضل و فعال جناب آقای محمد امین رضایی داشتم. @Rezai_analyzer @m_amin_reza این گفت و گو از طریق اینستاگرام در شام ولادت حضرت حجت (عج) به تاریخ ۱۳۹۹/۱/۲۱ برگزار شد. در این گفت و گو به اختصار از جریان های فکری و فرهنگی معاصر در رابطه با مهدویت صحبت شد. کلید واژه مهم در این جریان شناسی، تقلیل مفاهیم مهدویت و انتظار است. زمینه تاریخی و اجتماعی این تقلیل بسط و در لایه معارف دینی است. در دوره معاصر پس از شکست علمی و فرهنگی اخباریگری توسط مرحوم وحید بهبهانی و شاگردانش (البته در زمینه فقه الاحکام) در بخش معارف و حکم دینی و نیز در مباحث مربوط به آداب و سنن و ... تفکر اخباریگری همراه با نوعی سطحی گرایی ترویج شد و در تار و پود فرهنگ جامعه دینی نفوذ کرد. نتیجه این فرهنگ، تقلیل و ساده سازی بسیاری از مفاهیم دینی و معارف عالیه است. مشکلی که مصلحان با تلاشهای فراوان نیز توانایی اصلاح آنرا ندارند. یکی از این مفاهیم مسأله مهدویت و انتظار است. این مسأله گاه به ابعاد شخصی فروکاسته می شود. یکی در رؤیای رؤیت ظاهری حضرت می سوزد. (دقت کنید بحث در مذمت فروکاستن است نه اصل رویای رؤیت) و دیگری منتظر است تا امام ظهور کنند و آلام و دردهای شخصی اش را برطرف نمایند. در سطح اجتماعی نیز فروکاستن مسأله مهدویت به نزاع بین فرق و مذاهب و تقلیل بحث به یک انتقام مطرح است. و یا اینکه مسأله جامعه مهدوی و عدالت کلیه را به یک جنگ نظامی آخرالزمانی تقلیل می دهند و اکثریت انسانها را به کام مرگ می برد. یا اینکه به تفسیر و تطبیق روایات پر رمز و راز آخرالزمانی دل خوش کرده است و برای فرج، زمان مشخص می سازد. گروهی نیز در تلاش است همه معضلات جامعه را از منظر جامعه آرمانی موعود بنگرد و در ارائه راهکار برای برون رفت از وضعیت فعلی به بن بست می رسد. در تقابل با این تقلیل ها، نگاه جامع و کارآمدی به مسأله مهدویت و انتظار را مطرح ساخت و آن را در میدان عمل پیاده کرد. منتهی نگرانی آنجاست که جریاناتی با همان شاخصه های پیش گفته تریبون داران و داعیه داران انقلاب اسلامی شوند و آراء خود را به ادبیات امامین انقلاب تحمیل کنند و ... اگر فرصتی دست دهد این بحث را در یادداشتی بسط خواهم داد. نقدا می توانید فایل تصویری کم حجم این گفت و گو را از کانال دریافت کنید. https://eitaa.com/amin_asadpour
السلام علیک یا شهر الله الاکبر و عید اولیائه السلام علیک یا اکرم مصحوب من الاوقات و یا خیر شهر فی الایام و الساعات (بخشی از دعای امام سجاد در وداع ماه رمضان) ماه خوب خدا و عید اولیا رو به همه تبریک و شادباش عرض می کنم. پ.ن۱ این دعا رو بخوانیم هم به نیت سلام تهیت (هر چند امام به نیت سلام وداع خوانده اند) و هم به جهت اینکه بدانیم چه نعمتی روزی ما شده است. پ.ن۲ این شبها در خدمت دعای ابو حمزه ثمالی هستیم در هیأت مجازی امام خمینی https://www.instagram.com/h_emam.khomeini/ @h_Emamkhomaini لحظاتی پیرامون این دعا به گفت و گو می نشینیم. فیلم و صوت جلسه را می توانید از کانال دریافت کنید. https://eitaa.com/amin_asadpour