eitaa logo
انباز
277 دنبال‌کننده
401 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
شکر خدا باز هم نزدیک شد و به یاد افتادند. https://t.me/anbaz60/686
076 آیات 195-200 آل عمران.mp3
4.9M
ص 76 ، آیات 195-200 🔹 لزوم هم‌افزایی مؤمنان در روابط اجتماعی بر پایه ایمان و تقوا و صبر
077 آیه‌های 1-6 نساء.mp3
17.69M
ص 77 1-6 🔹 تقوا در متن زندگی 🔹 حقیقت اکرام ایتام 🔹 تضییع حق ایتام با روش‌های نوین و خطرناک‌تر 🔹 نگاه فرهنگی به بحث تعدد زوجات 🔹 عدالت اخلاقی-روانی در تعدد زوجات 🔹 واقع‌بینی در ملاک‌های ازدواج 🔹 لوازم رفتاری معنای رزق 🔹 تفاوت رزق و کسوت 🔹 بلوغ اخلاقی و اقتصادی در ازدواج 🔹 وظیفه مربیان در رساندن فرزندان به این بلوغ‌ها 🌷
078 آیات 7-9 نساء.mp3
5.1M
ص 78 7-9 🔹 سیر طبیعی فرهنگ شدن امری در جامعه
083 آیات 27-31 نساء.mp3
5.53M
ص 83 27-31 🔹 ضرورت تناسب احکام فقهی با موضوع هدایت (انسان) 🔹 امضائی بودن برخی از احکام دینی 🔹 توجه به نظام اخلاقی اسلام، بر اساس شناخت گناهان کبیره
084 آیه 34 نساء.mp3
7.32M
ص 84 34 🔹 اگر این آیه را درست و دقیق ترجمه و تفسیر کنیم، شبهات مطرح درباره ، اصلا مطرح نمی‌شوند.
بازخوانی مفهوم نشوز زن و مرد در قرآن.pdf
476.7K
مقاله: بازخوانی مفهوم نشوز زن و مرد در قرآن محقق: حامد مصطفوی‌فرد این مقاله معنای متفاوتی از را ارائه می‌دهد که با مجموع آیات قرآن و روایات تفسیری و همچنین با سیاق آیه 34 سوره و حکمت احکام شرعی، سازگاری حداکثری دارد. پیشنهاد می‌کنم از مطالعه این مقاله غافل نشوید.
085 آیات 38-43 نساء.mp3
5.6M
ص 85 38-43 🔹 رابطه سه عنصر تربیتی: * فطرت اخلاقی * مبدأ و معاد * فلسفه اخلاق 🔹 : تقنین متناسب با ظرفیت مخاطب و جامعه
086 آیات 44-46 نساء.mp3
4.84M
ص 86 44-46 🔹 درس‌های آیات برای امروز جهان اسلام
087 آیات 52-59 نساء.mp3
5.24M
ص 87 52-59 🔹 توضیح دو 🔹 باید بهشت و جهنم را طوری بفهمیم که مظهر حکمت الهی باشند. 🔹 آیا لزوما عصمت دارد؟
088 آیات 60-65 نساء.mp3
5.18M
ص 88 60-65 🔹 آیا استفاده از رسانه‌های خارجی و دادگاه‌های بین المللی، لزوما مصداق است؟
089 آیات 66-68 نساء.mp3
5.15M
ص 89 66-68 🔹 حقانیتِ احکام الهی و نبوی، کاملا آشکار است و هیچ ابهامی ندارد. مرجعیت، و هر حکم دیگری را هم باید همینگونه فهمید. 🔹 هویت جامعه (روح جمعی اجتماع) 🔹 قسم سومی از استثناء ادبی: برزخ بین متصله و منفصله (از نظر علامه طباطبایی)
089 آیات 69-71 نساء.mp3
5.86M
ص 89 69-71 🔹 ارتباط آیه 59 (با اولی الامر) و 69 (بدون اولی الامر) 🔹 لوازم کوچ برای جنگ 🔹 لوازم سلوک اخلاقی 🔹 اشاره به تفاوت سلوک الی الله در دوره قبل از (گروهی) و بعد از ظهور (همگی)
ظهور قرآنی حضرت مهدی 🕋🌅 وَ رَوَى جَابِرٌ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ ع ضَرَبَ فَسَاطِيطَ لِمَنْ يُعَلِّمُ النَّاسَ الْقُرْآنَ عَلَى مَا أَنْزَلَ اللهُ جَلَّ جَلَالُهُ فَأَصْعَبُ مَا يَكُونُ عَلَى مَنْ حَفِظَهُ الْيَوْمَ لِأَنَّهُ يُخَالِفُ فِيهِ التَّأْلِيفَ ◀️ آنگاه که قائم آل محمد (صلوات الله علیه و آله) قیام و ظهور کند، خیمه‌هایی بر پا می‌کند تا عده‌ای، قرآن را آنگونه به مردم بیاموزند که خدای بزرگ نازل کرده است. پس آن روز، یادگرفتن قرآن به این شیوه، بر کسانی که قرآن را در این روزگار آموخته‌اند، سخت‌تر خواهد بود؛ زیرا قرآن با شیوه‌ای که خدا فرستاده، بر خلاف چیزی است که ایشان با آن انس گرفته‌اند.1️⃣ 💡 توضیح: درباره اینکه خدای حکیم قرآن را چگونه نازل کرده و چرا آموزش قرآن در دوره ظهور (علیه السلام) «مخالف تألیف» است بحث‌های زیادی میان و درگرفته‌. شاید مهم‌ترین و روشن‌ترین معنا چنین باشد: خداوند قرآن را به ترتیبی سازنده و حکیمانه2️⃣ و همراه با ️⃣ بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل کرد تا نقش مربی‌گری ایشان بر پایه‌ی این بیانات4️⃣ و آن ترتیب5️⃣ شکل گیرد، که مهم‌ترین سند نگه‌دارنده‌ی این حکمت‌ها، مصحف امیر مؤمنان (علیه السلام) بود. اما پس از رحلت پیامبر (ص) این گنجینه‌ی بی‌بدیل، از دایره‌ی معارف اسلامی حذف یا کاسته شد و به همین علت امروزه آنگونه که باید و شاید از قرآن بهره نمی‌بریم، جز اندکی. در واقع یکی از کارکردهای مهم آن چشمه‌ی جوشان این بود که بشر در هر مقطعی از زندگی خود دریابد، راهکار قرآن برای برون‌رفت از مشکلات خود و دست‌یابی به مراتب بالاتر چیست؛ حقیقتی که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده و به ما رسیده،6️⃣ ولی هنوز به شکل بایسته‌ای جزء فرهنگ علمی و عملی مسلمانان قرار نگرفته است. بر اساس ادله‌ی دینی (همچون روایت مذکور) انتظار می‌رود، پس از ظهورِ سلاله‌ی ️⃣ و بقیّت الله،8️⃣ معارف قرآنی در بالاترین سطح ممکن وارد متن زندگی بشر شود؛ چه اینکه آن حضرت حکمت بالغه‌ی الهی است و معلمانی را تربیت خواهد کرد که بتوانند حامل این فقه حکیمانه و رشدآفرین باشند و به دیگران بیاموزند. الهی که همگی توفیق زندگی قرآنی در پرتو تعالیم و حمایت‌های حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) داشته باشیم؛ چه پیش از ظهور و چه پس از آن. —— پی‌نوشت‌ها: 1️⃣ شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 386 2️⃣ كتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ خَبيرٍ (هود 1) 3️⃣ و لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلاَّ جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسيراً (فرقان 33) 4️⃣ ... وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل 44) 5️⃣ و قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلاً (اسراء 106) 6️⃣ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مَنْصُورٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ هَذِهِ الرِّوَايَةِ مَا مِنْ آيَةٍ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ وَ مَا فِيهِ حَرْفٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ يَطْلُعُ مَا يَعْنِي بِقَوْلِهِ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ قَالَ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ هُوَ تَأْوِيلُهَا مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَجِئْ يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ كُلَّمَا جَاءَ فِيهِ تَأْوِيلُ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ يَكُونُ عَلَى الْأَمْوَاتِ كَمَا يَكُونُ عَلَى الْأَحْيَاءِ كَمَا قَالَ اللهُ تَعَالَى وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ. (محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج 1، ص 203، حدیث 2) 7️⃣ در زیارتنامه‌ی سید الشهداء (علیه السلام)، از جمله در شب ، چنین وارد شده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَرِيكَ الْقُرْآنِ» (المزار الكبير، (لابن المشهدي)، ص 426) همچنین در زیارت امام عصر (ع) موسوم به زیارت آل یاسین آمده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَ تَرْجُمَانَهُ» (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج 2، ص 493) 8️⃣ احادیث، «بَقِيَّتُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ...» در آیه 86 سوره هود به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است که به گستره‌ی معنایی و مصداقی آیه توجه می‌دهند. (ر.ک. الكافي، ج 1، ص 471، حدیث 5، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 331) https://eitaa.com/anbaz60/417 🌹💫
انباز
#مباحث_تفسیری ص 88 #نساء 60-65 🔹 آیا استفاده از رسانه‌های خارجی و دادگاه‌های بین المللی، لزوما مصدا
مناسب بحث : 🔴 آیا در ایران قاضی هست ؟ فردریک کبیر می خواست قصری بسازد. در کار ساخت قصر وقفه افتاد. علت را پرسید. گفتند در گوشه ای از زمین، آسیابی است که صاحبش نمی فروشد. فردریک شخصا به سراغ آسیابان رفت و علت را پرسید. آسیابان گفت اینجا موروثی است و من نه آنقدر متمولم که به آن احتیاج نداشته باشم و نه آنقدر فقیر که به پولش نیازمند باشم پس نمیفروشم! فردریک با پرخاش گفت: «تو میدانی با چه کسی حرف میزنی؟ من اینجا را از تو میگیرم!» آسیابان لبخندی زد و گفت؛ «نمیتوانی چون هنوز در برلین قاضی هست!». فردریک به یاد نصایح «ولتر» افتاد که به او گفته بود: در حکومت هر چیزی را ابزار خودت کن جز دستگاه عدالت را، چون مردمت از هر جا رانده شوند به دستگاه عدالت پناه می برند، و وقتی آنجا را نیز گوش به فرمان تو ببینند دیگر به بیگانه پناه می برند، و بدین ترتیب پای بیگانه به کشورت باز میشود… https://t.me/virayeshe_zehn/1789
090 آیات 75-77 نساء.mp3
5.5M
ص 90 75-77 🔹 از نظر اسلام، مبتنی بر تقابل و است.
090 آیات 78-79 نساء.mp3
7.1M
ص 90 78-79 🔹 از غرر آیات 🔹 تفاوت زندگی مؤمنانه با غیر آن 🔹
091 آیات 80-82 نساء.mp3
4.75M
ص 91 80-82 🔹 تدبر در قرآن
091 آیات 83-86 نساء.mp3
7.82M
ص 91 83-86 🔹 روش درست برخورد با شایعات امنیتی و غیر آن، از طرف مردم و مسئولان
نساء 83- غزوه بدر الصفراء- موسوعة التاریخ الاسلامی.docx
29.4K
متن مربوط به غزوه بدر الصفراء تاریخ اسلام عصر پیامبر آیت الله محمدهادی یوسفی غروی مربوط به آیات 83-84 سوره مبارکه