076 آیات 195-200 آل عمران.mp3
4.9M
#مباحث_تفسیری
ص 76
#آل_عمران، آیات 195-200
🔹 لزوم همافزایی مؤمنان در روابط اجتماعی بر پایه ایمان و تقوا و صبر
077 آیههای 1-6 نساء.mp3
17.69M
#مباحث_تفسیری
ص 77
#نساء 1-6
🔹 تقوا در متن زندگی
🔹 حقیقت اکرام ایتام
🔹 تضییع حق ایتام با روشهای نوین و خطرناکتر
🔹 نگاه فرهنگی به بحث تعدد زوجات
🔹 عدالت اخلاقی-روانی در تعدد زوجات
🔹 واقعبینی در ملاکهای ازدواج
🔹 لوازم رفتاری معنای رزق
🔹 تفاوت رزق و کسوت
🔹 بلوغ اخلاقی و اقتصادی در ازدواج
🔹 وظیفه مربیان در رساندن فرزندان به این بلوغها
🌷
078 آیات 7-9 نساء.mp3
5.1M
#مباحث_تفسیری
ص 78
#نساء 7-9
🔹 سیر طبیعی فرهنگ شدن امری در جامعه
083 آیات 27-31 نساء.mp3
5.53M
#مباحث_تفسیری
ص 83
#نساء 27-31
🔹 ضرورت تناسب احکام فقهی با موضوع هدایت (انسان)
🔹 امضائی بودن برخی از احکام دینی
🔹 توجه به نظام اخلاقی اسلام، بر اساس شناخت گناهان کبیره
084 آیه 34 نساء.mp3
7.32M
#مباحث_تفسیری
ص 84
#نساء 34
🔹 اگر این آیه را درست و دقیق ترجمه و تفسیر کنیم، شبهات مطرح درباره #حقوق_زنان، اصلا مطرح نمیشوند.
بازخوانی مفهوم نشوز زن و مرد در قرآن.pdf
476.7K
085 آیات 38-43 نساء.mp3
5.6M
#مباحث_تفسیری
ص 85
#نساء 38-43
🔹 رابطه سه عنصر تربیتی:
* فطرت اخلاقی
* مبدأ و معاد
* فلسفه اخلاق
🔹 #فلسفه_حقوق: تقنین متناسب با ظرفیت مخاطب و جامعه
087 آیات 52-59 نساء.mp3
5.24M
#مباحث_تفسیری
ص 87
#نساء 52-59
🔹 توضیح دو #آیه_ولایت
🔹 باید بهشت و جهنم را طوری بفهمیم که مظهر حکمت الهی باشند.
🔹 آیا #اولی_الامر لزوما عصمت دارد؟
088 آیات 60-65 نساء.mp3
5.18M
#مباحث_تفسیری
ص 88
#نساء 60-65
🔹 آیا استفاده از رسانههای خارجی و دادگاههای بین المللی، لزوما مصداق #تحاکم_الی_الطاغوت است؟
089 آیات 66-68 نساء.mp3
5.15M
#مباحث_تفسیری
ص 89
#نساء 66-68
🔹 حقانیتِ احکام الهی و نبوی، کاملا آشکار است و هیچ ابهامی ندارد. مرجعیت، #ولایت_فقیه و هر حکم دیگری را هم باید همینگونه فهمید.
🔹 هویت جامعه (روح جمعی اجتماع)
🔹 قسم سومی از استثناء ادبی: برزخ بین متصله و منفصله (از نظر علامه طباطبایی)
089 آیات 69-71 نساء.mp3
5.86M
#مباحث_تفسیری
ص 89
#نساء 69-71
🔹 ارتباط آیه 59 (با اولی الامر) و 69 (بدون اولی الامر)
🔹 لوازم کوچ برای جنگ
🔹 لوازم سلوک اخلاقی
🔹 اشاره به تفاوت سلوک الی الله در دوره قبل از #ظهور (گروهی) و بعد از ظهور (همگی)
ظهور قرآنی حضرت مهدی
🕋🌅
وَ رَوَى جَابِرٌ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ ع ضَرَبَ فَسَاطِيطَ لِمَنْ يُعَلِّمُ النَّاسَ الْقُرْآنَ عَلَى مَا أَنْزَلَ اللهُ جَلَّ جَلَالُهُ فَأَصْعَبُ مَا يَكُونُ عَلَى مَنْ حَفِظَهُ الْيَوْمَ لِأَنَّهُ يُخَالِفُ فِيهِ التَّأْلِيفَ
◀️ آنگاه که قائم آل محمد (صلوات الله علیه و آله) قیام و ظهور کند، خیمههایی بر پا میکند تا عدهای، قرآن را آنگونه به مردم بیاموزند که خدای بزرگ نازل کرده است. پس آن روز، یادگرفتن قرآن به این شیوه، بر کسانی که قرآن را در این روزگار آموختهاند، سختتر خواهد بود؛ زیرا قرآن با شیوهای که خدا فرستاده، بر خلاف چیزی است که ایشان با آن انس گرفتهاند.1️⃣
💡 توضیح:
درباره اینکه خدای حکیم قرآن را چگونه نازل کرده و چرا آموزش قرآن در دوره ظهور #امام_عصر (علیه السلام) «مخالف تألیف» است بحثهای زیادی میان #حدیثشناسان و #قرآنپژوهان درگرفته. شاید مهمترین و روشنترین معنا چنین باشد:
خداوند قرآن را به ترتیبی سازنده و حکیمانه2️⃣ و همراه با #تفسیر_وحیانی3️⃣ بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل کرد تا نقش مربیگری ایشان بر پایهی این بیانات4️⃣ و آن ترتیب5️⃣ شکل گیرد، که مهمترین سند نگهدارندهی این حکمتها، مصحف امیر مؤمنان (علیه السلام) بود. اما پس از رحلت پیامبر (ص) این گنجینهی بیبدیل، از دایرهی معارف اسلامی حذف یا کاسته شد و به همین علت امروزه آنگونه که باید و شاید از قرآن بهره نمیبریم، جز اندکی. در واقع یکی از کارکردهای مهم آن چشمهی جوشان این بود که بشر در هر مقطعی از زندگی خود دریابد، راهکار قرآن برای برونرفت از مشکلات خود و دستیابی به مراتب بالاتر #رشد چیست؛ حقیقتی که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده و به ما رسیده،6️⃣ ولی هنوز به شکل بایستهای جزء فرهنگ علمی و عملی مسلمانان قرار نگرفته است.
بر اساس ادلهی دینی (همچون روایت مذکور) انتظار میرود، پس از ظهورِ سلالهی #شریک_قرآن7️⃣ و بقیّت الله،8️⃣ معارف قرآنی در بالاترین سطح ممکن وارد متن زندگی بشر شود؛ چه اینکه آن حضرت حکمت بالغهی الهی است و معلمانی را تربیت خواهد کرد که بتوانند حامل این فقه حکیمانه و رشدآفرین باشند و به دیگران بیاموزند.
الهی که همگی توفیق زندگی قرآنی در پرتو تعالیم و حمایتهای حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) داشته باشیم؛ چه پیش از ظهور و چه پس از آن.
——
پینوشتها:
1️⃣ شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 386
2️⃣ كتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ خَبيرٍ (هود 1)
3️⃣ و لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلاَّ جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسيراً (فرقان 33)
4️⃣ ... وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل 44)
5️⃣ و قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلاً (اسراء 106)
6️⃣ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مَنْصُورٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ هَذِهِ الرِّوَايَةِ مَا مِنْ آيَةٍ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ وَ مَا فِيهِ حَرْفٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ يَطْلُعُ مَا يَعْنِي بِقَوْلِهِ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ قَالَ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ هُوَ تَأْوِيلُهَا مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَجِئْ يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ كُلَّمَا جَاءَ فِيهِ تَأْوِيلُ شَيْءٍ مِنْهُ يَكُونُ عَلَى الْأَمْوَاتِ كَمَا يَكُونُ عَلَى الْأَحْيَاءِ كَمَا قَالَ اللهُ تَعَالَى وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ.
(محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج 1، ص 203، حدیث 2)
7️⃣ در زیارتنامهی سید الشهداء (علیه السلام)، از جمله در شب #نیمه_شعبان، چنین وارد شده است:
«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَرِيكَ الْقُرْآنِ»
(المزار الكبير، (لابن المشهدي)، ص 426)
همچنین در زیارت امام عصر (ع) موسوم به زیارت آل یاسین آمده است:
«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَ تَرْجُمَانَهُ»
(الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج 2، ص 493)
8️⃣ احادیث، «بَقِيَّتُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ...» در آیه 86 سوره هود به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است که به گسترهی معنایی و مصداقی آیه توجه میدهند.
(ر.ک. الكافي، ج 1، ص 471، حدیث 5، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 331)
#نیمه_شعبان
#میلاد_امام_زمان
https://eitaa.com/anbaz60/417
🌹💫
انباز
#مباحث_تفسیری ص 88 #نساء 60-65 🔹 آیا استفاده از رسانههای خارجی و دادگاههای بین المللی، لزوما مصدا
مناسب بحث #تحاکم_الی_الطاغوت:
#شهاب_الدین_حایری_شیرازی
🔴 آیا در ایران قاضی هست ؟
فردریک کبیر می خواست قصری بسازد. در کار ساخت قصر وقفه افتاد. علت را پرسید. گفتند در گوشه ای از زمین، آسیابی است که صاحبش نمی فروشد. فردریک شخصا به سراغ آسیابان رفت و علت را پرسید.
آسیابان گفت اینجا موروثی است و من نه آنقدر متمولم که به آن احتیاج نداشته باشم و نه آنقدر فقیر که به پولش نیازمند باشم پس نمیفروشم!
فردریک با پرخاش گفت:
«تو میدانی با چه کسی حرف میزنی؟ من اینجا را از تو میگیرم!»
آسیابان لبخندی زد و گفت؛
«نمیتوانی چون هنوز در برلین قاضی هست!».
فردریک به یاد نصایح «ولتر» افتاد که به او گفته بود:
در حکومت هر چیزی را ابزار خودت کن جز دستگاه عدالت را، چون مردمت از هر جا رانده شوند به دستگاه عدالت پناه می برند، و وقتی آنجا را نیز گوش به فرمان تو ببینند دیگر به بیگانه پناه می برند، و بدین ترتیب پای بیگانه به کشورت باز میشود…
https://t.me/virayeshe_zehn/1789
091 آیات 83-86 نساء.mp3
7.82M
#مباحث_تفسیری
ص 91
#نساء 83-86
🔹 روش درست برخورد با شایعات امنیتی و غیر آن، از طرف مردم و مسئولان
نساء 83- غزوه بدر الصفراء- موسوعة التاریخ الاسلامی.docx
29.4K
متن مربوط به غزوه بدر الصفراء
تاریخ اسلام عصر پیامبر
آیت الله محمدهادی یوسفی غروی
مربوط به آیات 83-84 سوره مبارکه #نساء
هدایت شده از الفقه و الاصول
♻️روششناسی اصولی محقق بروجردی(رضواناللهعلیه)
🔹 استادسیداحمد مددی(دام عزه):
نظر ایشان این بود که در مسائل، عنصر #تاریخی را نگاه کنند. ایشان در اصول این کار را کرد. در آن زمان این اشکال میشد که اصول بحث عقلی است، عقل که زمان و مکان سرش نمیشود. اما ایشان آمد در خود بحث اصولی این کار را کرد. مثلاً اجتماع امر و نهی در آغاز چه بوده و بعد چه شده است. اصلا زاویهی بحث چه بوده است و اکنون زاویهی بحث چه شده است و بعد خود ایشان نتیجهگیری میکند که این کار را باید بکنیم. من اصول ایشان را از طریق آنچه آقای منتظری و آقای خمینی نوشتند، هر دو را نگاه کردم. این کار، کار بسیار با ارزشی است. این که شاگردان ایشان در یک مصاحبهای گفتند روش ایشان وثوقآور و مورد اطمینان است، به خاطر این است که هر وقت ما با واقعیتهای تاریخی پیش برویم این وثوق و اطمینان بیشتر میشود. آقای بروجردی #ریشهای برخورد میکردند. اینگونه برخورد، خواهی نخواهی افق فکر را بیشتر باز میکند. «هر کسی در حوزههای ما ریشهای برخورد بکند، زودتر افراد را به نتیجه میرساند». سه ماه که نه، ممکن است در یک ماه به نتیجه برسند. چون ریشهها را میگوید. وقتی طلبه دو تا مسئله، سه تا مسئله را در درس ایشان به طور ریشهای کار میکند، بقیهی مسائل را میآموزد که چگونه کار کند. اما وقتی تعبدی شد، وقتی ریشهای نبود و موردی بود، استاد باید هر کدام از مسائل را موردی بیاموزد. مرحوم بروجردی در خیلی از عناصر اصول، جانب تاریخی را وارد کردند.
#سید_حسین_بروجردی
#روش_شناسی
@alfigh_alosul