eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
حق بزرگی بر گردن ما و فرهنگ دینی ما دارند. برای عافیت عاجل و کامل‌شان حمد شفا بخوانیم.
🌸 دیرگاهی است که افتاده ام از خویش به دور!! شاید این عید به دیدار خودم هم بروم!🤔 ☘همراهان گرامی! شما مبارک! ممنون از تک تک شما همراهان عزیز که این مدت حضور داشتید، مشارکت کردید، کانال رو معرفی کردید، انتقاد و پیشنهاد داشتید، و کلا از اینکه هستید ☺️ ╔═📚📒═════════════╗ @moslem_garivani باران‌معنویت ╚═════════════📖🔖═╝
هدایت شده از نردبان فقاهت
🔸 در ایام فعالیت در کیهان به جمله‌ای از علامه بزرگ محمدتقی جعفری برخوردم که اگر اشتباه نکنم گفته بودند دوهزار و پانصد آموزه دینی اسلام را در رمان «بینوایان» یافته است و در جایی آرزو کرده بودند که حاضر بودم تمام زندگی‌ام را بدهم تا شخصی مثل ویکتور هوگو، زندگی امام حسین (علیه‌السلام) را در قالب رمانی ماندگار به تصویر بکشد. 🔹 از تأکیدات عالم بزرگ شیعی آیت‌الله شهید محمدباقر صدر هم به اشاره می‌گذرم که گفته بودند واجب است شیعیان حداقل یک بار این کتاب را بخوانند. 📚 تقی دژاکام، روزنامه‌نگار @Nardebane_feghahat
انباز
🔸 در ایام فعالیت در کیهان به جمله‌ای از علامه بزرگ محمدتقی جعفری برخوردم که اگر اشتباه نکنم گفته بود
💡 شخصیت کتاب واقعا وجود داشته و نام کامل این شخص بوده است. در حقیقت زندگی ویدوک بیش از اندازه پرماجرا بوده و قابلیت تبدیل شدن به چندین داستان مختلف را دارد و تنها بخش کوچکی از زندگی ویدوک را بیان کرده است. ویدوک در ابتدا یک کلاهبردار و جاعل سرشناس بود اما به تدریج دچار تحول شد و استعدادش را در راه جرم‌شناسی به کار برد و آنقدر در کارش پیشرفت کرد که رئیس پلیس مخفی فرانسه شد. او در حال حاضر به عنوان پدر جرم‌شناسی مدرن و اداره پلیس فرانسه شناخته می‌شود. ویدوک در برخی از داستان‌های هوگو همانند «» اطلاعات جنایی در اختیار او قرار می‌داد و رابطه‌ی نزدیکی هم با هوگو داشت . ویدوک علاوه بر کارهای پلیسی یک تاجر انسان‌دوست هم بود و کارخانه‌ای تأسیس کرده بود که کارگرانش از محکومان سابق بودند. او در همین کارخانه با رفتن به زیر گاری همانند ژان والژان جان یکی از کارگرانش را نجات داد. شاید بتوان گفت شخصیت واقعی ویدوک ترکیبی از ژاور و ژان والژان است، مأمور پلیسی که غم‌خوار بیچارگان بود. https://t.me/ketabdooni/29771
انباز
🔸 در ایام فعالیت در کیهان به جمله‌ای از علامه بزرگ محمدتقی جعفری برخوردم که اگر اشتباه نکنم گفته بود
📗شهید صدر چه کتاب‌هایی می‌خواند؟ 📗استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر افزون‌بر کتاب‌های فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی و دیگر کتاب‌های تخصصی به مطالعۀ داستان‌ علاقه‌مند بود و به‌طور ویژه قصه‌های پلیسی را دوست داشت. او ادبیات مصری و لبنانی را بر ادبیات عراق ترجیح می‌‌داد و از آنها متأثر بود و خواندن «بینوایان» ویکتور هوگو را دوست داشت؛ 📗به شاگردانش سفارش می‌کرد که تفسیر «المیزان» علامه محمدحسین طباطبایی را بخوانند. او معتقد بود «المیزان» از بهترین و برترین کتاب‌های دوران است و رکودی که تفسیر شیعه پس از طبرسی با آن مواجه شد،‌ توسط علامه طباطبایی از میان رفت و او تفسیر شیعی را با «المیزان» دوباره احیا کرد؛ 📗شهید صدر دیگران را به مطالعۀ سیره پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ بسیار تشویق می‌کرد و می‌گفت: «اسلامِ فرد تنها با مطالعۀ سیرۀ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ کامل می‌شود»؛ 📗او همچنین کتاب‌هایی که در ایران چاپ می‌شد، به‌‌ویژه آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را پیگیری می‌کرد و مجلۀ «مکتب اسلام» را می‌خواند؛ 📗از کتاب‌های «حسن البنا» و «سید قطب» خوشش می‌آمد و برای ارسطو، ابن‌سینا، جان مینارد کینز و لایب نیتس احترام خاصی قائل بود؛ 📗شیخ نجیب سویدان به یاد دارد که رمان «الحي اللاتيني» را از شهید صدر امانت گرفته است؛ [الحي اللاتينی، رمانی عاشقانه است که ماجرای سفر جوانی لبنانی به فرانسه را روایت می‌کند؛ جوانی که می‌خواهد با سفر به غرب، زندگی تازه‌ای را آغاز کند] 📗شیخ محمد فرحات نیز نقل می‌کند یک بار شهید صدر از او حال برادر کوچک‌ترش، زید را می‌پرسد و او شکایت می‌کند که وی وقت خود را به خواندن کتاب‌های «آرسن لوپن» می‌گذراند، اما شهید صدر این اعتراض را نمی‌پذیرد و پاسخ می‌دهد: «من خودم هم این کتاب‌ها را می‌خوانم؛ اگر این کتاب‌ها را نخوانیم چطور می‌توانیم بفهمیم که چه‌چیزهایی در این کتاب‌ها برای فرزندان ما منتشر می‌کنند؟!»؛ 📗سید حسین موسی از اهالی دیوانیه که همواره تازه‌های نشر را پیگیری می‌کرده است به یاد دارد یک بار، دو کتاب جدید را پیدا می‌کند که گمان می‌کرده هیچ‌کس آنها را ندیده است. آن دو کتاب را برای شهید صدر می‌برد، اما او پاسخ می‌دهد که آنها را خوانده است و نیازی به دریافت آنها ندارد. 📚 به نقل از: السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، جلد٢، صفحه ۲۹۲ https://t.me/shahidsadr/2100
لینک فایل pdf کتاب در تلگرام: 📝 فقط جلد اول: https://t.me/ketabdooni/360 کامل (هر دو جلد در یک فایل): https://t.me/ketabaziham/1936 🎙 بینوایان: https://t.me/ketabdooni/45441 https://t.me/binavayanvoice
رنج ها را تحلیل کن که از کجا برخاسته اند ، آیا خودت به وجود آورده ای؟ پس بگذار آیا دیگران برات ساخته اند؟ پس خراب کن و اگر از این هر دو نیست پس "بکوش که بهره اش را بگیری و درسش را بخوانی ! " استاد علی صفایی حائری (عین . صاد ) مسئولیت و سازندگی ص ۲۵۹ ✅ کانال گفتارهای کوتاه عین صاد 🆔 @ostad_ein_sad
هدایت شده از هادیانه ها
ثبت نام مدرسه علمیه ملاصادق✅ برای ثبت نام اولیه در مدرسه علمیه ملاصادق اطلاعات ذیل را به شماره آقای حکایتی ( 09100622512 ) ارسال بفرمایید: 🔹نام و نام خانوادگی متقاضی 🔹شماره تلفن و موبایل 🔹معدل ترم اول امسال و معدل کل پارسال 🔹مقطع تحصیلی (هشتم یا نهم) ✅ به شما جهت مصاحبه اولیه تماس گرفته می شود و سپس در روند گزینش مدرسه قرار خواهید گرفت @hadianeha
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شما نه 🔸 🌸 خدا رحمتش کند، مرحوم علامه کرباسچیان (بنیانگذار مدرسه علوی). آمد شیراز و من را از شیراز بُرد در برنامه‌های خودشان. من در شیراز هفته‌ای یکبار در مسجد شمشیرگرها با جوانان جلسه داشتم. آقای کرباسچیان هم گروه نخبه‌شان را آورده بود در منزل و برای اینها صحبت می‌کرد. به او گفتم هفته‌ای چند ساعت با این‌ها کار می‌کنی؟ گفت 17 ساعت. گفتم: «من با شاگردهایم هفته‌ای یک ساعت کار می‌کنم!!». 🌸 بچه‌های شما وقتی می‌آیند شیراز، می‌روند دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز)، موسیقی گوش می‌کنند، می‌روند سینما و بچه‌های ما به آنها امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند!! بچه‌های من، بچه‌های 17 ساعته تو را نهی از منکر می کنند!! به خاطر این که این‌ها را در بزرگ کردی، وقتی می‌آیند در محیط آلوده، میکروب آنها را می‌زند. 🌸 مدارس علوی یک محیط ویژه بودند. پاک بودند، بریده از همه جا بودند. به مجرد اینکه اینها در کنکور قبول می‌شدند، می‌رفتند. دیگر مبتلا به موسیقی، سینما و ... می شدند و همه چیز رها می‌شد. چرا؟ چون نبودند. بچه‌های مسجد شمشیرگرها آزاد می‌آمدند، آزاد می‌رفتند. این خیلی مهم است. شما کلاس هایتان آزاد نیست، حضور و غیاب دارد، امتحان دارد. اینها یعنی اینکه شما نه . شما دیگر آن علامه‌های قبل را نمی‌توانید با این سیستم مدیریتی و تربیتی پرورش بدهید. 🌸 من چهار سال در مدرسه حقانی تدریس می کردم. نه یک دفعه کردم و نه لیست غائبین را به دفتر دادم و نه حتی یکبار امتحان گرفتم. شاگردهایم می‌دانستند آمدن در کلاس من اجباری نیست. اما برای علاقه‌شان می‌آمدند. اساس، این است. @haerishirazi
نقل است به بزرگی(!) گفتند: با فلان شاه اظهار مخالفت کن. گفت: چرا؟ گفتند: شرابخوار است. گفت: شاه شراب می‌خورد دیگر! خدایا! آن قدر نامهربانی می‌بینیم که عادت می‌کنیم؛ گویا بی‌اعتنائی و بددلی و تندی و بدگویی و بدرفتاری، امری عادی است!!! انگار پدر یا مادر یا مسئول یا دوست یا حتی دشمن، همینطور می‌شود دیگر! لابد بعد هم باید بگوید: «مگر من چه گفتم و چه کردم؟! شما چقدر نازک‌نارنجی و زودرنجید!». ای مهربان هستی! در میانۀ این آشفتگی‌ها، دل‌های ما را بی‌قرار مهربانی و مشتاق مهربان‌ها و برخوردار از مهربانی‌هایت کن!
دعای مهمی که مطابق روایت از عبد صالح،1️⃣ اگر در شب و روز اول ماه مبارک رمضان خوانده شود، از فتنه و آفت دینی و بدنی و شری که در یک سال آینده ممکن است پیش آید در امان خواهیم ماند؛ البته به این شرط که حساب کار و زندگی خود را به خدای حکیم بسپاریم و دعا را با نیت خالص و بدون شرک و ریا بخوانیم: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي دَانَ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ وَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي قَهَرْتَ بِهَا كُلَّ شَيْءٍ وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي تَوَاضَعَ لَهَا كُلُّ شَيْءٍ وَ بِقُوَّتِكَ الَّتِي خَضَعَ لَهَا كُلُّ شَيْءٍ وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي غَلَبَتْ كُلَّ شَيْءٍ وَ بِعِلْمِكَ الَّذِي أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ يَا نُورُ يَا قُدُّوسُ يَا أَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ يَا بَاقِي بَعْدَ كُلِّ شَيْءٍ يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَقْطَعُ الرَّجَاءَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُدِيلُ الْأَعْدَاءَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي يُسْتَحَقُّ بِهَا نُزُولُ الْبَلَاءِ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ غَيْثَ السَّمَاءِ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَكْشِفُ الْغِطَاءَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُورِثُ النَّدَمَ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ وَ أَلْبِسْنِي دِرْعَكَ الْحَصِينَةَ الَّتِي لَا تُرَامُ وَ عَافِنِي مِنْ شَرِّ مَا أُحَاذِرُ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فِي مُسْتَقْبِلِ سَنَتِي هَذِهِ اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ السَّبْعِ الْمَثَانِي وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ إِسْرَافِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ جَبْرَئِيلَ وَ رَبَّ مُحَمَّدٍ ص وَ أَهْلِ بَيْتِهِ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ أَسْأَلُكَ بِكَ وَ بِمَا سَمَّيْتَ يَا عَظِيمُ أَنْتَ الَّذِي تَمُنُّ بِالْعَظِيمِ وَ تَدْفَعُ كُلَّ مَحْذُورٍ وَ تُعْطِي كُلَّ جَزِيلٍ وَ تُضَاعِفُ مِنَ الْحَسَنَاتِ بِالْقَلِيلِ وَ الْكَثِيرِ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ يَا قَدِيرُ يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ أَلْبِسْنِي فِي مُسْتَقْبِلِ هَذِهِ السَّنَةِ سِتْرَكَ وَ نَضِّرْ وَجْهِي بِنُورِكَ وَ أَحِبَّنِي بِمَحَبَّتِكَ وَ بَلِّغْنِي رِضْوَانَكَ وَ شَرِيفَ كَرَامَتِكَ وَ جَزِيلَ عَطَائِكَ مِنْ خَيْرِ مَا عِنْدَكَ وَ مِنْ خَيْرِ مَا أَنْتَ مُعْطٍ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ وَ أَلْبِسْنِي مَعَ ذَلِكَ عَافِيَتَكَ يَا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ وَ يَا دَافِعَ كُلِّ مَا تَشَاءُ مِنْ بَلِيَّةٍ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَ فِطْرَتِهِ وَ عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ سُنَّتِهِ وَ عَلَى خَيْرِ وَفَاةٍ فَتَوَفَّنِي مُوَالِياً لِأَوْلِيَائِكَ مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ اللَّهُمَّ وَ جَنِّبْنِي فِي هَذِهِ السَّنَةِ كُلَّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ يُبَاعِدُنِي مِنْكَ وَ اجْلِبْنِي إِلَى كُلِّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ يُقَرِّبُنِي مِنْكَ فِي هَذِهِ السَّنَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ امْنَعْنِي مِنْ كُلِّ عَمَلٍ أَوْ فِعْلٍ أَوْ قَوْلٍ يَكُونُ مِنِّي أَخَافُ ضَرَرَ عَاقِبَتِهِ وَ أَخَافُ مَقْتَكَ إِيَّايَ عَلَيْهِ حَذَراً أَنْ تَصْرِفَ وَجْهَكَ الْكَرِيمَ عَنِّي فَأَسْتَوْجِبَ بِهِ نَقْصاً مِنْ حَظٍّ لِي عِنْدَكَ يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي مُسْتَقْبِلِ هَذِهِ السَّنَةِ فِي حِفْظِكَ وَ جِوَارِكَ وَ كَنَفِكَ وَ جَلِّلْنِي سِتْرَ عَافِيَتِكَ وَ هَبْ لِي كَرَامَتَكَ عَزَّ جَارُكَ وَ جَلَّ ثَنَاءُ وَجْهِكَ وَ لَا إِلَهَ غَيْرُكَ 🔻🔻🔻 ادامه...
ادامه... 🔺🔺🔺 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي تَابِعاً لِصَالِحِ مَنْ مَضَى مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ أَلْحِقْنِي بِهِمْ وَ اجْعَلْنِي مُسْلِماً لِمَنْ قَالَ بِالصِّدْقِ عَلَيْكَ مِنْهُمْ وَ أَعُوذُ بِكَ يَا إِلَهِي أَنْ تُحِيطَ بِهِ خَطِيئَتِي وَ ظُلْمِي وَ إِسْرَافِي عَلَى نَفْسِي وَ اتِّبَاعِي لِهَوَايَ وَ اشْتِغَالِي بِشَهَوَاتِي فَيَحُولَ ذَلِكَ بَيْنِي وَ بَيْنَ رَحْمَتِكَ وَ رِضْوَانِكَ فَأَكُونَ مَنْسِيّاً عِنْدَكَ مُتَعَرِّضاً لِسَخَطِكَ وَ نَقِمَتِكَ اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي لِكُلِّ عَمَلٍ صَالِحٍ تَرْضَى بِهِ عَنِّي وَ قَرِّبْنِي بِهِ إِلَيْكَ زُلْفَى اللَّهُمَّ كَمَا كَفَيْتَ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً ص هَوْلَ عَدُوِّهِ وَ فَرَّجْتَ هَمَّهُ وَ كَشَفْتَ غَمَّهُ وَ صَدَقْتَهُ وَعْدَكَ وَ أَنْجَزْتَ لَهُ مَوْعِدَكَ بِعَهْدِكَ اللَّهُمَّ بِذَلِكَ فَاكْفِنِي هَوْلَ هَذِهِ السَّنَةِ وَ آفَاتِهَا وَ أَسْقَامَهَا وَ فِتْنَتَهَا وَ شُرُورَهَا وَ أَحْزَانَهَا وَ ضِيقَ الْمَعَاشِ فِيهَا وَ بَلِّغْنِي بِرَحْمَتِكَ كَمَالَ الْعَافِيَةِ بِتَمَامِ دَوَامِ الْعَافِيَةِ وَ النِّعْمَةِ عِنْدِي إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي أَسْأَلُكَ سُؤَالَ مَنْ أَسَاءَ وَ ظَلَمَ وَ اعْتَرَفَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَغْفِرَ لِي مَا مَضَى مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي حَصَرَتْهَا حَفَظَتُكَ وَ أَحْصَتْهَا كِرَامُ مَلَائِكَتِكَ عَلَيَّ وَ أَنْ تَعْصِمَنِي إِلَهِي مِنَ الذُّنُوبِ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِي إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَ آتِنِي كُلَّ مَا سَأَلْتُكَ وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ فَإِنَّكَ أَمَرْتَنِي بِالدُّعَاءِ وَ تَكَفَّلْتَ لِي بِالْإِجَابَةِ. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 72، حدیث 3) —— 1️⃣ ظاهرا مراد از عبد صالح، امام کاظم علیه آلاف التحیة و الثناء است. https://eitaa.com/anbaz60
حفظ قرآن؛ آری یا نه؟ ❓ رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با قاریان قرآن، مجددا نیاز به ده میلیون حافظ قرآن را یادآوری کرد و افزود: «راه تربیت ۱۰ میلیون حافظ که چند سال قبل مطرح کردیم، وارد کردن نوجوانان به عرصه فعالیت‌های قرآنی است.» تأکید مجدد ایشان و توصیه به حفظ قرآن در سنین نوجوانی، منشأ پرسشی مهم در ذهن برخی از اهالی تربیت است: از طرفی حضور زنده و پویای معارف قرآن در زندگی افراد، خصوصا از سنین نوجوانی، آثارِ مثبتِ مهمی در جامعه دارد که بر اهلش پوشیده نیست، و از طرفی نگاه کمّی دربارۀ تعداد حافظان قرآن کریم، آفات بسیار مهمی دارد که این هم بر اهلش پوشیده نیست؛ آن هم برای غیر عرب‌زبانان و در شرائط فرهنگی-تربیتی موجود بین‌المللی و کشور ایران، خصوصا اگر مراد این باشد که نوجوانان وارد میدان حفظ قرآن شوند. حال برای اجتناب از این آفات و رسیدن به آن ثمرات، باید چه کرد؟ پیش از پاسخ بر این نکته تأکید می‌کنم که فهم بنده از مطالب رهبری، توصیه به حفظ قرآن بعد از فهم معانی و معارف آن و به عنوان زمینه‌ای برای فهم عمیق‌تر و استمرار زیست قرآنی است، نه توصیه به حفظ الفاظ قرآن، بدون نیاز به فهم معانی آن. (برای ارزیابی این ادعا، ابتدا سخنان ایشان را اینجا مطالعه فرمایید) در هر حال چند پیشنهاد در مقام پاسخ به سؤال مذکور تقدیم می‌کنم و امیدوارم با عمل، دانش و تجربۀ مدیران و فعالان فرهنگی-تربیتی همراه و تصحیح و تکمیل شود؛ اعم از افراد و نهادهای مؤثر در زمینه یا کشور (از رهبری و دولت و وزارت‌خانه‌ها تا عموم روحانیت و معلمان و ...): 1. لازم است هدف از انواع و سطوح برنامه‌های فرهنگی و دینی و قرآنی، مخاطبان و متربیان باشد، رشدی مشتمل بر ویژگی‌های زیر: الف) مبتنی بر ویژگی‌های فطری انسان و هماهنگ با ساختار وجودی او؛ ب) متناسب با شرائط فرهنگی جامعه؛ ج) با افق بهبود وضعیت فرهنگ عمومی کشور؛ د) جامع (نه تک‌بعدی)؛ ه) حقیقی و ریشه‌دار (نه تصنعی و صوری و بی‌ریشه)؛ و) ماندگار (نه حبابی و زودگذر)؛ ز) با هدف الهیِ خدمت به مردم و جامعه (نه با اغراض آفت‌زده‌ای مثل تهیۀ گزارش به نهادهای بالادستی و کسب ردیف بودجۀ بیشتر). 2. آسیب‌شناسی از وضعیت برنامه‌هایی که تا کنون اجرا شده‌اند؛ در همین راستا مسئولان و متولیان فرهنگی کشور، دست کم به همان اندازه که بر اهمیت حفظ قرآن (خصوصا از نوجوانی) یا هر برنامۀ قرآنی دیگری تأکید می‌کنند، باید بر ضرورت انتخاب روشی متقن و بی‌آسیب (یا در حد امکان، کم‌آسیب) اصرار ورزند. 3. طراحی برنامه‌ای عملیاتی که مشتمل بر عناصر و مراحل زیر باشد: الف) شناسایی و گزینش معارف دینی و قرآنی متناسب با ویژگی‌های روان‌شناختی و تربیتی مخاطبان (از جمله سن و سال آنها)؛ ب) شناسایی و معرفی روش‌های درست و مؤثرِ انتقال مفاهیم ارزشمند (به طور عام) و معارف دینی و قرآنی (به طور خاص) و استفاده از آن شیوه‌ها؛ ج) تکرار آیات قرآن و معارف آنها در فرآیند یادگیری (در حد معقول)، به گونه‌ای که دو هدف تربیتی زیر را تأمین کند: یکم: حضور مستمر معارف قرآنی در زندگی (ذکر) دوم: امکان تفکر بیشتر در معارف قرآن و دریافت‌های بیشتر یا عمیق‌تر از این منبع هدایت، در بستر زمان و حوادث. البته حفظ و ازبرکردن آیات قرآن کمک شایانی به تحقق این اهداف (خصوصا هدف دوم) خواهد کرد، اما همانطور که گذشت، این تکرار و حفظ باید با روشی علمی و به دور از آسیب‌های تربیتی انجام شود. طراحی چنین برنامه‌ای کار آسانی نیست، خصوصا در وضعیت فرهنگی (به معنای عام) امروز کشور، اما فعالان و مدیران فرهنگی می‌توانند و باید به این سمت حرکت کنند. کارهای جسته‌گریخته‌ای هم از جهات مختلف شده است و استفاده از دانشمندان و تجربیات موجود، راه را تا حدی هموار خواهد کرد. طبعا هر چه فهم و همراهی مسئولان بالادستی نسبت به این امور، بهتر و بیشتر باشد، زمینه و امکانات کامل‌تری فراهم خواهد شد تا چنین برنامه‌ای با مشورت‌های علمی کافی به سرانجام رسد. 15 فروردین 1401 دین‌پرست https://eitaa.com/anbaz60/851
۱۴۰۱۰۱۱۹ تربیت. روابط سازنده.mp3
20.88M
بحث تربیتی در خدمت والدین گرامی مهدکودک و مدارس دخترانه مکمل به همراه پرسش و پاسخ 19 فروردین 1401 جلسه اول قم دین‌پرست 🆔https://eitaa.com/anbaz60 🆔@ahd_dokhtarane1 🆔@ahd_mahd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مطالبِ طلبگی (وافی)
موسسه امام هادی «علیه السلام» نشست علمی ▫️تعدد قرائات، منشأ الهی یا خطای انسانی؟ تبیین دیدگاه سازگاری تعدد قرائات با نزول قرآن بر حرف واحد 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی 🎙ناقد: دکتر حمید رضا مستفید دبیر جلسه: جناب آقای محمدرضا معینی 📌 ۹ ماه مبارک رمضان 🕰 ساعت ۱۸ الی ۲۲:۳۰ 🗓 ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ مهلت ثبت نام تا ۲۰ فروردین۱۴۰۱ 👇👇 لینک ثبت نام 👇👇 https://survey.porsline.ir/s/Tw8xH7k 👇 راه های ارتباطی 👇 02537725225-7 @souzanchi
هدایت شده از محسن قنبریان
موازنه مهر و قهر اجتماعی! جامعه وقتی به صنفی اعتماد بیشتر کند و مهر ورزد، اگر نمونه هایی از خیانت و سوء استفاده از آن صنف ببیند؛ سرخورده میشود، قهر می کند و بد می گوید... اگر کثیری از اهل همان صنف مظلوم واقع شوند و از اشرار جامعه بد ببینند، و تازه در زیر آن قهر، امانت و پاکی و خدمت آنان کشف شود، جامعه دوباره میل می کند و مهر می ورزد. این یک موازنه اجتماعی است. پ.ن: ۱. اشرافیت، فساد، جبّاریت و تحکّم و... برخی معممین به حیثیت کل این صنف لطمه میزند و شهادت و امانت و خدمت صادق و بی کلک عده ای دیگر حیثیت برای این صنف می سازد. ۲. از همین جا معلوم می شود نقطه قرار این صنف در جامعه کجاست؟ : نقطه ی امانتداری و خدمت صادقانه و نزدیکترین نقطه به شهادت و جذب شرارتها؛ نه نقطه ی فاصله از مردم و رفتن سر سفره مصرف محبت ها و خوردن غنیمتِ اعتمادها! ۳. شهادت جادوی این مذهب برای موازنه بخشی هاست! نامزدهای خود را با وسواس برمی گزیند و صحنه گزینش را فوق العاده هنرمندانه و حکیمانه می چیند! مرور کنید: شهید حججی، شهید سحرگاه جمعه بغداد، شهیدان اصلانی و دارایی و... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 چگونگی نماز باران قم 🔹 وقتی در قم سیل آمده و خانه‌ها را خراب کرده بود، مرحوم آقای حاج شیخ تربت کربلا ریخته و سیل فروکش کرده بود. این مثل اینکه خیلی مسلّم است، منتهی مـرحـوم آقای اراکی اشتباه کرده و با نماز استسقایی که آسیّد محمّدتقی خوانده بود، اشتباه گرفته بود و می‌گفت: سیل آمده بود؛ در حالی که سیل در زمان حاج شیخ بود و در نماز استسقا اصلاً سیل نیامد. باران آمد. باران حدود يک ساعتی بارید. قبلش هیچ اثری از باران نبود و حتی احتمال عـادی باران هم نمی‌رفت. آن را همه به غیر عادی بودن حمل کردند. خدا رحمت کند مـرحـوم حاج آقا شهاب اشراقی را! می‌گفت: از خدا تا پایین، برای من ثابت شد! اشتباه دیگری هم آقای اراکی کرده و گفته است: بیست هزار نفر جمعیّت در خاکفرج برای نماز باران آمده بودند! این امکان نداشت؛ چون آن موقع بعد از چندین سال که قم جمعیتش زیاد شده بود و سرشماری کرده بودند، تمام افراد جمعیّتش شصت هزار نفر بود! صف‌ها مشخص بود که چندتاست. ایشان بیست هزار نفر پنداشته بود! 🔸 در آنجا آسیّد محمّدتقی خوانساری نماز خواند. مرحوم آقای آمیرزا محمّدتقی اشراقی هم منبر رفت و این شعر را هم خواند: ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم از بد حادثه اینجا به پناه آمـده‌ایـم الآن يادم نیست منبر آمیرزا محمّدتقی اشراقی بعد از نماز آسیّد محمّدتقی خوانساری بود یا قبل از آن، جمعیّت زیادی از طلبه و غیر طلبه بود و اکثر هم غیر طلبه بود. طلبه آن موقع زیاد نبود. آن روز باران نیامد! فردایش در قم نو که الآن آن قسمت داخل قبرستان آقای حاج شیخ شده است و آن موقع پشت قبرستان بود، مخصوص طلبه‌ها نماز استسقا خوانده شد؛ چون جزء آدابش این است که اول عموم مردم بروند، بعد افراد خاص انتخاب شوند و بروند. 🔹 آقای خوانساری تنها با طلبه‌ها برای نماز باران رفت. آن وقت من هم بودم. باز هم باران نیامد! شبش ـ الآن یادم نیست که بین نماز مغرب و عشا بود یا بعد از نماز عشا ـ باران شروع کرد به آمدن. شاید حدود يک ساعت باران آمد. مرحوم حاج آقای والد ما تاریخش را هم نوشته است. ایشان نوشته‌اند: قمی‌ها برای شکرانه این باران بازار را چراغانی کردند. 🔸 اینکه برخی گفته‌اند بلافاصله باران آمد اشتباه است. خیلی عجیب بود! کسی احتمال نمی‌داد. طبق قواعد هواشناسی جای بارش باران نبود. من شنیدم که آقای صدر و آقای حجّت صلاح نمی‌دانستند که نماز باران خوانده شود. قدری نگران بودند که اگر نیاید، چه می‌شود. وقتی باران آمد، برای طلبه‌ها خیلی مایه آبرو شد. نه تنها آقای سیّد محمّدتقی بلکه تا مدّتی طلبه‌ها يک آبروی عمومی داشتند، به خصوص که در آن اوایل طلبه‌ها تحت فشار بودند. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۱ ص ۵۶۶ @Adropfromthesea