eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
078 آیات 7-9 نساء.mp3
5.1M
ص 78 7-9 🔹 سیر طبیعی فرهنگ شدن امری در جامعه
083 آیات 27-31 نساء.mp3
5.53M
ص 83 27-31 🔹 ضرورت تناسب احکام فقهی با موضوع هدایت (انسان) 🔹 امضائی بودن برخی از احکام دینی 🔹 توجه به نظام اخلاقی اسلام، بر اساس شناخت گناهان کبیره
084 آیه 34 نساء.mp3
7.32M
ص 84 34 🔹 اگر این آیه را درست و دقیق ترجمه و تفسیر کنیم، شبهات مطرح درباره ، اصلا مطرح نمی‌شوند.
بازخوانی مفهوم نشوز زن و مرد در قرآن.pdf
476.7K
مقاله: بازخوانی مفهوم نشوز زن و مرد در قرآن محقق: حامد مصطفوی‌فرد این مقاله معنای متفاوتی از را ارائه می‌دهد که با مجموع آیات قرآن و روایات تفسیری و همچنین با سیاق آیه 34 سوره و حکمت احکام شرعی، سازگاری حداکثری دارد. پیشنهاد می‌کنم از مطالعه این مقاله غافل نشوید.
085 آیات 38-43 نساء.mp3
5.6M
ص 85 38-43 🔹 رابطه سه عنصر تربیتی: * فطرت اخلاقی * مبدأ و معاد * فلسفه اخلاق 🔹 : تقنین متناسب با ظرفیت مخاطب و جامعه
086 آیات 44-46 نساء.mp3
4.84M
ص 86 44-46 🔹 درس‌های آیات برای امروز جهان اسلام
087 آیات 52-59 نساء.mp3
5.24M
ص 87 52-59 🔹 توضیح دو 🔹 باید بهشت و جهنم را طوری بفهمیم که مظهر حکمت الهی باشند. 🔹 آیا لزوما عصمت دارد؟
088 آیات 60-65 نساء.mp3
5.18M
ص 88 60-65 🔹 آیا استفاده از رسانه‌های خارجی و دادگاه‌های بین المللی، لزوما مصداق است؟
089 آیات 66-68 نساء.mp3
5.15M
ص 89 66-68 🔹 حقانیتِ احکام الهی و نبوی، کاملا آشکار است و هیچ ابهامی ندارد. مرجعیت، و هر حکم دیگری را هم باید همینگونه فهمید. 🔹 هویت جامعه (روح جمعی اجتماع) 🔹 قسم سومی از استثناء ادبی: برزخ بین متصله و منفصله (از نظر علامه طباطبایی)
089 آیات 69-71 نساء.mp3
5.86M
ص 89 69-71 🔹 ارتباط آیه 59 (با اولی الامر) و 69 (بدون اولی الامر) 🔹 لوازم کوچ برای جنگ 🔹 لوازم سلوک اخلاقی 🔹 اشاره به تفاوت سلوک الی الله در دوره قبل از (گروهی) و بعد از ظهور (همگی)
ظهور قرآنی حضرت مهدی 🕋🌅 وَ رَوَى جَابِرٌ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ ع ضَرَبَ فَسَاطِيطَ لِمَنْ يُعَلِّمُ النَّاسَ الْقُرْآنَ عَلَى مَا أَنْزَلَ اللهُ جَلَّ جَلَالُهُ فَأَصْعَبُ مَا يَكُونُ عَلَى مَنْ حَفِظَهُ الْيَوْمَ لِأَنَّهُ يُخَالِفُ فِيهِ التَّأْلِيفَ ◀️ آنگاه که قائم آل محمد (صلوات الله علیه و آله) قیام و ظهور کند، خیمه‌هایی بر پا می‌کند تا عده‌ای، قرآن را آنگونه به مردم بیاموزند که خدای بزرگ نازل کرده است. پس آن روز، یادگرفتن قرآن به این شیوه، بر کسانی که قرآن را در این روزگار آموخته‌اند، سخت‌تر خواهد بود؛ زیرا قرآن با شیوه‌ای که خدا فرستاده، بر خلاف چیزی است که ایشان با آن انس گرفته‌اند.1️⃣ 💡 توضیح: درباره اینکه خدای حکیم قرآن را چگونه نازل کرده و چرا آموزش قرآن در دوره ظهور (علیه السلام) «مخالف تألیف» است بحث‌های زیادی میان و درگرفته‌. شاید مهم‌ترین و روشن‌ترین معنا چنین باشد: خداوند قرآن را به ترتیبی سازنده و حکیمانه2️⃣ و همراه با ️⃣ بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل کرد تا نقش مربی‌گری ایشان بر پایه‌ی این بیانات4️⃣ و آن ترتیب5️⃣ شکل گیرد، که مهم‌ترین سند نگه‌دارنده‌ی این حکمت‌ها، مصحف امیر مؤمنان (علیه السلام) بود. اما پس از رحلت پیامبر (ص) این گنجینه‌ی بی‌بدیل، از دایره‌ی معارف اسلامی حذف یا کاسته شد و به همین علت امروزه آنگونه که باید و شاید از قرآن بهره نمی‌بریم، جز اندکی. در واقع یکی از کارکردهای مهم آن چشمه‌ی جوشان این بود که بشر در هر مقطعی از زندگی خود دریابد، راهکار قرآن برای برون‌رفت از مشکلات خود و دست‌یابی به مراتب بالاتر چیست؛ حقیقتی که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده و به ما رسیده،6️⃣ ولی هنوز به شکل بایسته‌ای جزء فرهنگ علمی و عملی مسلمانان قرار نگرفته است. بر اساس ادله‌ی دینی (همچون روایت مذکور) انتظار می‌رود، پس از ظهورِ سلاله‌ی ️⃣ و بقیّت الله،8️⃣ معارف قرآنی در بالاترین سطح ممکن وارد متن زندگی بشر شود؛ چه اینکه آن حضرت حکمت بالغه‌ی الهی است و معلمانی را تربیت خواهد کرد که بتوانند حامل این فقه حکیمانه و رشدآفرین باشند و به دیگران بیاموزند. الهی که همگی توفیق زندگی قرآنی در پرتو تعالیم و حمایت‌های حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) داشته باشیم؛ چه پیش از ظهور و چه پس از آن. —— پی‌نوشت‌ها: 1️⃣ شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 386 2️⃣ كتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ خَبيرٍ (هود 1) 3️⃣ و لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلاَّ جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسيراً (فرقان 33) 4️⃣ ... وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل 44) 5️⃣ و قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلاً (اسراء 106) 6️⃣ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مَنْصُورٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ هَذِهِ الرِّوَايَةِ مَا مِنْ آيَةٍ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ وَ مَا فِيهِ حَرْفٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ يَطْلُعُ مَا يَعْنِي بِقَوْلِهِ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ قَالَ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ هُوَ تَأْوِيلُهَا مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَجِئْ يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ كُلَّمَا جَاءَ فِيهِ تَأْوِيلُ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ يَكُونُ عَلَى الْأَمْوَاتِ كَمَا يَكُونُ عَلَى الْأَحْيَاءِ كَمَا قَالَ اللهُ تَعَالَى وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ. (محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج 1، ص 203، حدیث 2) 7️⃣ در زیارتنامه‌ی سید الشهداء (علیه السلام)، از جمله در شب ، چنین وارد شده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَرِيكَ الْقُرْآنِ» (المزار الكبير، (لابن المشهدي)، ص 426) همچنین در زیارت امام عصر (ع) موسوم به زیارت آل یاسین آمده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَ تَرْجُمَانَهُ» (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج 2، ص 493) 8️⃣ احادیث، «بَقِيَّتُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ...» در آیه 86 سوره هود به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است که به گستره‌ی معنایی و مصداقی آیه توجه می‌دهند. (ر.ک. الكافي، ج 1، ص 471، حدیث 5، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 331) https://eitaa.com/anbaz60/417 🌹💫
انباز
#مباحث_تفسیری ص 88 #نساء 60-65 🔹 آیا استفاده از رسانه‌های خارجی و دادگاه‌های بین المللی، لزوما مصدا
مناسب بحث : 🔴 آیا در ایران قاضی هست ؟ فردریک کبیر می خواست قصری بسازد. در کار ساخت قصر وقفه افتاد. علت را پرسید. گفتند در گوشه ای از زمین، آسیابی است که صاحبش نمی فروشد. فردریک شخصا به سراغ آسیابان رفت و علت را پرسید. آسیابان گفت اینجا موروثی است و من نه آنقدر متمولم که به آن احتیاج نداشته باشم و نه آنقدر فقیر که به پولش نیازمند باشم پس نمیفروشم! فردریک با پرخاش گفت: «تو میدانی با چه کسی حرف میزنی؟ من اینجا را از تو میگیرم!» آسیابان لبخندی زد و گفت؛ «نمیتوانی چون هنوز در برلین قاضی هست!». فردریک به یاد نصایح «ولتر» افتاد که به او گفته بود: در حکومت هر چیزی را ابزار خودت کن جز دستگاه عدالت را، چون مردمت از هر جا رانده شوند به دستگاه عدالت پناه می برند، و وقتی آنجا را نیز گوش به فرمان تو ببینند دیگر به بیگانه پناه می برند، و بدین ترتیب پای بیگانه به کشورت باز میشود… https://t.me/virayeshe_zehn/1789
090 آیات 75-77 نساء.mp3
5.5M
ص 90 75-77 🔹 از نظر اسلام، مبتنی بر تقابل و است.
090 آیات 78-79 نساء.mp3
7.1M
ص 90 78-79 🔹 از غرر آیات 🔹 تفاوت زندگی مؤمنانه با غیر آن 🔹
091 آیات 80-82 نساء.mp3
4.75M
ص 91 80-82 🔹 تدبر در قرآن
091 آیات 83-86 نساء.mp3
7.82M
ص 91 83-86 🔹 روش درست برخورد با شایعات امنیتی و غیر آن، از طرف مردم و مسئولان
نساء 83- غزوه بدر الصفراء- موسوعة التاریخ الاسلامی.docx
29.4K
متن مربوط به غزوه بدر الصفراء تاریخ اسلام عصر پیامبر آیت الله محمدهادی یوسفی غروی مربوط به آیات 83-84 سوره مبارکه
هدایت شده از الفقه و الاصول
♻️روش‌شناسی اصولی محقق بروجردی(رضوان‌الله‌علیه) 🔹 استادسیداحمد مددی(دام عزه): نظر ایشان این بود که در مسائل، عنصر را نگاه کنند. ایشان در اصول این کار را کرد. در آن زمان این اشکال می‌شد که اصول بحث عقلی است، عقل که زمان و مکان سرش نمی‌شود. اما ایشان آمد در خود بحث اصولی این کار را کرد. مثلاً اجتماع امر و نهی در آغاز چه بوده و بعد چه شده است. اصلا زاویه‌ی بحث چه بوده است و اکنون زاویه‌ی بحث چه شده است و بعد خود ایشان نتیجه‌گیری می‌کند که این کار را باید بکنیم. من اصول ایشان را از طریق آنچه آقای منتظری و آقای خمینی نوشتند، هر دو را نگاه کردم. این کار، کار بسیار با ارزشی است. این که شاگردان ایشان در یک مصاحبه‌ای گفتند روش ایشان وثوق‌آور و مورد اطمینان است، به خاطر این است که هر وقت ما با واقعیت‌های تاریخی پیش برویم این وثوق و اطمینان بیشتر می‌شود. آقای بروجردی برخورد می‌کردند. این‌گونه برخورد، خواهی نخواهی افق فکر را بیشتر باز می‌کند. «هر کسی در حوزه‌های ما ریشه‌ای برخورد بکند، زودتر افراد را به نتیجه می‌رساند». سه ماه که نه، ممکن است در یک ماه به نتیجه برسند. چون ریشه‌ها را می‌گوید. وقتی طلبه دو تا مسئله، سه تا مسئله را در درس ایشان به طور ریشه‌ای کار می‌کند، بقیه‌ی مسائل را می‌آموزد که چگونه کار کند. اما وقتی تعبدی شد، وقتی ریشه‌ای نبود و موردی بود، استاد باید هر کدام از مسائل را موردی بیاموزد. مرحوم بروجردی در خیلی از عناصر اصول، جانب تاریخی را وارد کردند. @alfigh_alosul
ملاحظه: خدا راضی است به حکومت اما مشروط به .
هدایت شده از حدیثنا
👂مراقب باشیم؛ گوشمان را به چه کسانی می‌سپاریم! 🌿...عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🍃«مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ.» 📚الكافي، ج۶، ص۴۳۴ 🔶از امام جواد (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔸«هرکس به گوینده‌ای گوش می‌سپارد، در حقیقت او را عبادت می‌کند؛ 👈پس اگر آن گوینده از جانب خداوند (عزّوجلّ) سخن گوید، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است 👈و اگر گوینده از جانب شیطان سخن گوید، در حقیقت شیطان را عبادت کرده است.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣در متن عربی حدیث، برای «گوش سپردن» از ماده «صغي» استفاده شده. گوهر معنایی این ماده، «میل و گرایش» است. لذا این گوش سپردن، گوش سپردنی است انفعالی، که در آن درجاتی از فروتنی، تمکین، انقیاد و پذیرش در برابر طرف مقابل، وجود دارد. به‌همین‌خاطر است که این گوش سپردن، نوعی عبادت محسوب می‌شود و این‌جاست که امام جواد (علیه‌السلام) این هوش‌دار را به ما می‌دهند. 2⃣آن‌چه نسبت به آن هوش‌دار داده شده است، گوش سپردنِ منفعلانه است. اگر گوشمان را به کسی بسپاریم که خودش و سخنش خدایی است، این، خود عبادت خداوند محسوب می‌شود، اما اگر به کسی گوش بسپاریم که شیطان بر او مسلط است و سخنش را بر زبان او جاری می‌کند، این گوش سپردن، عبادت شیطان خواهد بود. 3⃣شنیدن سخن دیگران، اگر فعالانه باشد؛ یعنی با این پیش‌فرض باشد که این سخنان قطعی نیست و معلوم نیست درست باشد و قرار نیست من آن را بپذیرم و بر اساس آن عمل کنم و...، در این‌صورت این‌گونه شنیدن، عبادت محسوب نمی‌شود و خطرش کم‌تر خواهد بود. 4⃣این‌که مطالعه کتب ضالّه و تماشای شبکه‌های معاند و قرار گرفتن در معرض شبهات متعدد، برای عامه مردم جایز نیست، به همین دلیل است. اما آن عالمِ باتقوای هوش‌یاری که به مبانی دین آگاه است و با حقه‌های شیاطین آشناست و از فریب معاندان به‌دور است، با هدف پاسخ به شبهات و جلوگیری از فساد جامعه، نه‌تنها جایز است که سخن شیطان‌صفتان را بشنود، بلکه واجب نیز هست. 5⃣مرحوم کلینی (رحمه‌الله) این حدیث را در باب غناء (آواز آهنگین) ذکر کرده است. لذا این احتمال زیاد است که امام جواد (علیه‌السلام) این سخن را ناظر بر همین موضوع فرموده باشند. بنابراین سخن ایشان در مورد گوش سپردن به آوازهای آهنگین نیز صادق است. 👌درهرصورت، مراقب باشیم که به چه کسانی گوش فرا می‌دهیم و دل می‌سپاریم. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
092 آیات 87-91 نساء.mp3
6.03M
ص 92 87-91 🔹 اثبات یا نفی جهاد ابتدائی؟