🕋🌅
خدای حکیم در اولین سورۀ کتابش، اشاره کرده است که شخص پیامبر نماز میخواند و نماز او مصداق هدایت بود (سوره علق، آیات 10 و 11)،
اما در دومین سوره (قلم: 17-33)، کسانی را مذمت و ملامت میکند که به مساکین و درماندگان، چیزی از اموال خود نمیبخشند. یعنی کتاب خدا، همگان را (حتی قبل از سفارش به نماز) توصیه اکید به انفاق میکند و قبل از آنکه نمازنخواندن را بد بشمارد، بیاعتنایی به نیاز فقرا و محرومان را گمراهی (آیه 26)، محرومیت حقیقی (آیه 27)، غفلت از پاک شمردن خدا از پلیدیها (28)، ستمگری (29)، طغیان و سرکشی (31) و موجب عذاب و رنج انسان میداند (33).
البته همین سوره قلم، انفاق را هم در بستر ایمان به خدا معنادار میبیند (که همه خوبیها و بلکه اصل زندگی انسان چنین است)، اما یاری رساندن به محرومان، از ارزشهای اخلاقی فطری است و بیتوجهی به آن، انسانیتی را نفی میکند که خود، پایۀ ایمان به خداست.
ضمنا، از قصه اصحاب باغ در سوره قلم معلوم میشود همانطور که رسیدگی به مستمندان ضرورت اخلاقی است، تلاش برای جلب کمک دیگران به آنها نیز ارزشمند و برآمده از میانهروی و اعتدال شخصیت است (آیه 28: قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ لَوْ لا تُسَبِّحُونَ).
✅📌
إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى (بقره 120، انعام 71)
🌹
https://eitaa.com/anbaz60/1070
انباز
🕋🌅 خدای حکیم در اولین سورۀ کتابش، اشاره کرده است که شخص پیامبر نماز میخواند و نماز او مصداق هدایت ب
📌
یک سید محترم افغانستانی که در حکومت قبلی نظامی بوده، بعد از حکومت طالبان، ناچار شده از افغانستان فرار کنه. حدود سه ماهه که با خانواده 9نفری ایران آمده و در قم ساکن شدهاند (در یک خانه 60متری).
پدر خانواده کارگر روزمزده و از نظر مالی به شدت در مضیقهاند و نیازمند کمک جدی در مسائل اولیه زندگی.
هر کسی به اندازۀ وسعش میتونه مبلغی را به این شماره کارت واریز کنه:
6037998157894436
به نام آقای «سید علی مهدویزاده»
(ایشون از طلبههای مورد اعتماد برای بنده است و خودش رفته خونه اون بنده خدا و وضعیتشون رو از نزدیک دیده)
اگر کسی واریز کرد، لطفا فیش واریزی را به این آیدی بفرسته:
@MAHDAWi_110
خدا اجرتون بده؛ هم برای پرداخت پول و هم برای جلب مشارکت دیگران.
🌷
هدایت شده از محسن قنبریان
حبیسه یا محرره.mp3
16.61M
❓ حَبِیسه یا مُحَرَّره؟!
درسهایی از نهج البلاغه/ شام میلاد حضرت زهرا(س)/ ۲۳دی۱۴۰۱
پاسخ به برخی اشکالات به مباحث فاطمیه
• اشکال با خطبه ۱۷۲ و آیه ۵۳ احزاب
- حبیس رسول الله!
- مِن وراء حجاب!
• اشکال به فراز نامه ۳۱
✔️ ۵ پاسخ:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
2⃣ اثر صدر آیه ۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب
3⃣ جوابی قاطع از آیه ۱۵نساء
4⃣ سیره فاطمی خلاف آن خوانش از روایت منقول از ایشان
5⃣ اعراض به خاطر ادله قطعی
*⃣ تکلیف افضلیت نماز زن در قعر خانه
• تحفظ بر دلیل و بی جا بودن تعمیم
❓آیا صوت زنان، عورت است؟!
- سخن محقق اردبیلی و صاحب حدائق علیه این تعبیر و تکلفات اصحاب!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_اول
▫️ درآمد
در مباحث فاطمیه، فلسفه حجاب اسلامی، تضمین حضور اجتماعی زن، نه تعمیم پرده نشینی برای خروج های ضروری از خانه، معرفی شد.
دلیل عمده این بود که حقوق و تکالیف تصریح شده برای زنان با خروج ضروری و استثنایی از خانه نمی سازد. حقوقی مثل:
- حق بیعت و مشارکت سیاسی(۱۲ممتحنه)
- حق ولایت تواصی حتی بر مردان(۷۱ توبه)
- تکلیف امر به معروف و نهی از منکر و نظارت اجتماعی-سیاسی(۷۱توبه)
- حق کسب(۳۲انفال)
- تکلیف کارهای خیرخواهانه (۳۳احزاب)
- و...
✔️ اشکال به این مطلب از نهج البلاغه:
1⃣ فرازی ازخطبه ۱۷۲
حضرت امیر(ع) در این خطبه طلحه و زبیر را در ماجرای جمل چنین نکوهش می کند:
"...فَحَبِسا نساءَهُما فِی بُیُوتِهِما و اَبرَزا حَبِیسَ رسولِ الله(ص) لَهُما و لَغیرِهِما: زنان خود را در خانه حبس کردند اما حبیس رسول الله را برای خود و دیگران ابراز و آشکار کردند"!
عایشه را حبیسه رسول الله می خواند که اشاره به پرده نشینی و خانه نشینی و حبس در خانه بودن است!
با وجودی که می دانیم همسر پیامبر(ص)، کشف حجاب شده در جمل نبود و در محملی با پرده بود؛ اما حضرت همین را ابراز و آشکار کردن حبیس رسول الله می خواند!
• شبیه این فراز نهج البلاغه را شیخ طوسی در امالی خود(ص۷۱۵) هم آورده: واستخفافهما حبیس رسول الله!
• سخن حضرت متکی به آیه۵۳ احزاب است که درباره زنان پیامبر(ص) می فرماید: "...واذا ساَلتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَاسئَلُوهُنَّ مِن وَراءِ حِجاب...: اگر از آنها چیزی خواستید از پشت حجاب [در یا دیوار و پرده] بخواهید!
این آیه معروف به "آیه حجاب" است (آیات سوره نور آیات ستر و پوشش است). لازمه عادی این آیه دیده نشدن زنان پیامبر و ندیدن مردان است (یعنی همان پرده نشینی و خانه نشینی).
• روایت معروف حضرت زهرا(س) هم همین معنا را تایید می کند: خَیر للنساءِ اَن لا یَرَینَ الرجالَ و لا یَراهُنَّ الرجال: بهتر برای زنان این است که نه مردان را ببینند و نه مردان آنها را ببینند!
2⃣ فرازی از نامه ۳۱
در این نامه به فرزند خود می نویسد:
"واکفُف علیهِنَّ مِن اَبصارِهِنَّ بِحِجابِکَ ایاهُنَّ؛ فَاِنَّ شِدَّهَ الحِجابِ اَبقَی عَلَیهِنَّ و لیسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِن اِدخَالِکَ مَن لا یُوثَقُ بِه عَلَیهِنَّ ؛ اِن استَطَعتَ ان لایَعرِفنَ غَیرَکَ فَافعَل: زنان را در حجاب خود گیر تا از نگریستن به مردان بازمانند، زیرا سخت گرفتن در حجاب[پرده و حائل] آنان را بیشتر حفظ می کند. بیرون رفتن از خانه بدتر از وارد شدن افراد غیر مطمئن به خانه نیست. اگر بتوانی کاری کنی که غیر تورا نشناسد، چنان کن!"
این فراز هم صراحت در پرده نشینی و خانه نشینی زنان دارد نه حضور اجتماعی آنان با پوشش شرعی!
• به همین مضمون در تحف العقول از پیامبر(ص) نقل شده، در کافی ازامام باقر(ع) و امام صادق(ع) و در الفقیه از حضرت امیر(ع) به محمد حنفیه نقل شده است(ر.ک: الوسائل ج۱۴ص۱۲۰ باب۸۷ از ابواب مقدمات نکاح ح۱و۲و۳)
⬅️ در هردو نمونه حجابی بیشتر از پوشش شرعی(یعنی پرده نشینی و خانه نشینی) برای زنان خواسته شده است!
✔️ پاسخها:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
• حبیس (فعیل بمعنای مفعول) در لغت یعنی محبوس. امام کاظم(ع) را در برخی زیارات چنین سلام می دهیم: السلام علیک یا ابا ابراهیم حبیسَ الظالمین(المزار الکبیر ص۲۴۷وص۲۶۰)
در اصطلاح فقهی به عین مملوکی که منافعش برای جهت یا عنوانی حبس شده اطلاق می شود؛ و در باب وقف و سکنی و عمری طبقه بندی می شود.
• اینجا حبیس رسول الله، نه معنایش محبوس است و نه معنای اصطلاحی فقهی؛ بلکه ناظر به یک حکم اختصاصی برای رسول الله و زنانش هست و آن اینکه ازدواج با رسول الله، آنها را از ازدواج دیگر منع می کرد. یعنی بعد از رسول الله، ازدواج کردن بر زنانش حرام بود. از این حیث به آنها حبیس رسول الله گفته شده است. البته منعی ندارد که از همین حیث مراودات آنها محدود تر شده باشد (وَ قرنَ فی بیوتِکُنَّ)؛ لکن این حکم مختص به زنان پیامبر است و قابل تعمیم به همه زنان مسلمان نیست.
- شاهد آشکار اینکه در همین جمل و بیشتر از آن در صفین، زنان زیادی با حضرت امیر(ع) بودند که برخی حتی با شعر و حماسه سرایی سپاه را تشجیع می کردند مثل ام الخیر، زرقاء، سوده و...
⬅️ اگر اصل بر پرده نشینی بود و این وصف برای همه زنان، حضرت زنان دیگر را هم باید بدان فضیلت وا می داشت؛ بخصوص که در هردو نمونه خطاب و تکلیف به مردان است نه خود زنان!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_دوم
2⃣ اثر صدر آیه۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب:
صدر آیه چنین است: یا ایها الذین امنوا لاتَدخُلُوا بُیُوتَ النبی الا اَن یُوئذنَ لکم... ای کسانی که ایمان آوردید بدون اجازه داخل خانه های پیامبر نشوید!
پس از این خطاب، در ذیل آیه می فرماید اگر چیزی از زنان پیامبر خواستید از وراء حجاب بگیرید!
• واضح است تکلیف ناظر به مردان است آنها باید چیزی را رعایت کنند نه زنان/ ناظر به ورود به خانه های پیامبر است که طبق عرف آن روز برای غذا یا حوائج دیگر به خانه پیامبر داخل می شدند. طبعا زنان درون خانه حتی پوشش مناسب برای ملاقات با نامحرم ندارند لذا آیه می فرماید اذن بگیرید و از وراء حجاب (در و پرده) از آنها -که طبعا ستر کافی ندارند- متاع بگیرید.
• نمونه های تاریخی هم شاهد بر همین است که پیامبر وقتی کسی را باخود می برده اول از زنان می پرسیده پوشش دارند؟ یا به آنها دستور می داده پوشش شرعی داشته باشند و سپس همراه خود را داخل می برده است.
⬅️ با دیدن صدر و ذیل آیه، در همین آیه هم اصل برخانه نشین کردن زنان نیست بلکه اصل بر رعایت پوشش شرعی است و همچنین اصل بر رعایت کردن مردان هنگام ورود به محیط های زنانه است.
• نکته جالب شهید مطهری درباره این آیه دارد که:❓چرا در عصر ما پوشش شرعی زنان، "حجاب" (که فقط در این آیه آمده و معنای پشت پرده و... می دهد) نامیده شد؟! می نویسد:
"اما اینکه چطور در عصر اخیر به جای اصطلاح رایج فقهاء یعنی ستر و پوشش، کلمه حجاب و پرده و پردگی شایع شده است برای من مجهول است و شاید از ناحیه اشتباه کردن حجاب اسلامی با حجابهای سایر ملل بوده است"(مجموعه آثار ج۱۹ص۴۳۲)
3⃣ یک جواب قاطع با توجه به آیه ۱۵نساء
• حکم زنی که فحشاء مرتکب شود در جاهلیت، حبس در خانه بود. روایات اهلبیت هم این را گزارش کرده اند(ر.ک: وسائل ج۱۸ص۳۵۱) . اسلام در بدو پیدایش همین حکم را امضاء کرد: فَاَمسکُوهُنَّ فِی البُیوت(۱۵نساء) آنها را حبس در خانه کنید.
اما با نزول آیه حد، این حکم نسخ شد.
❗️ اگر اصل برای زنان مسلمان خانه نشینی باشد، تازه مجازات زن زانیه، برای زنان مومن فضیلت شده است!
❓آیا باور پذیر است اسلام مجازات زن زانیه را برای زن مومنه عفیف، اصل قرار دهد و خروجش جز به ضرورت از خانه را نپذیرد؟!
❓بدتر اینکه آیا متصور است با نسخ این حکم برای زنان اهل فحشاء، برای آنان حد شلاق بگذارد و دیگر حبس در خانه نباشد، اما زنان عفیف را در خانه حبس کند؟!
⬅️ معلوم می شود چنین خوانشی از آیات و روایات، خلاف فرهنگ اسلام است.
4⃣ چنان خوانشی از روایت حضرت زهرا(س) خلاف سیره خود ایشان است!
• روایت منقول از حضرت زهرا(س) غیر از ضعف سند دلالتی هم بر حکم شرعی و لزوم ندارد.
• اگر همین جور معنا شود خلاف سیره خود ایشان می شود! چون پرتکرار مردان ایشان را دیده یا ایشان مردان را دیده اند. موارد این قدر زیاد است که نمی توان قائل به ضرورت در آنها شد .
صرفا از باب نمونه:
الف) اصحابی که با پیامبر به عیادت حضرت زهرا(س) رفته اند:
- جابر بن عبدالله انصاری(الکافی ج۵ص۵۲۸)
- نقل جابربن سمره(حلیه الاولیاء ج۲ص۴۲)
- عیادت گروهی از اصحاب(بشاره المصطفی ص۲۴۶)
- نقل عمران بن حصین(مقتل خوارزمی ج۱ص۱۲۳و۱۲۴/ معجم الوسیط ج۴ص۲۱۰)
- در برخی حتی صورت بیمار حضرت توصیف شده است. مثلا در روایت کافی، جابر می گوید صورت فاطمه(س) مثل شکم ملخ، زرد بود!
⬅️ جالب اینکه تقریبا در همه این نقل ها پیامبر قبلش از حضرت زهرا(س) اجازه ورود خواسته و تقریبا در همه ایشان گفته: صبر کنید که مقنعه سر ندارد! یا لباسش مناسب نیست! و... و در همه موارد پیامبر(ص) بجای اینکه همراه خود را منصرف کند منتظر پوشش شرعی فاطمه مانده یا خود رفته عبایش را بر او انداخته، یا با ملحفه برایش پوشش شرعی ساخته و مرد همراه خود را به عیات برده است!
❓ آیا این موارد فاش نمی گوید اصل همان پوشش شرعی است نه پرده نشینی و مطلقا دیده نشدن؟!
ادامه در بخش سوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_سوم
ب) روایت مشهور به حدیث لوح
باز جابر بن عبدالله انصاری به امام باقر(ع) می گوید: در ایام حیات رسول الله مادرت زهرا(س) را ملاقات کردم تا ولادت حسین(ع) را به او تبریک بگویم که در دستان ایشان لوح سبز رنگی دیدم...(ر.ک: کمال الدین/صدوق)
این نمونه هم منحصر نیست.
❓آیا تبریک ولادت فرزند یک ضرورت است؟! آیا مثل این موارد نقض مردی او را نبیند و او مردی را؛ نیست؟!
ج) روایاتی که از مشاهده کار خانه کردن فاطمه(س)، خوابش بردن در کنار گهواره حسین(ع)، مجروح شدن دستش ازکار با آسیب دستی توسط اصحاب(سلمان، ابوذر، بلال و...) نقل شده است.(ر.ک: موسوعه فاطمه)
د) روایاتی که خرید کردن و تهیه جهیزیه حضرت را توسط برخی اصحاب به دستور پیامبر گزارش می کند. مثل عطر خریدن عمار و آوردنش نزد فاطمه(س) (دلائل الامامه ص۲۶)
و...
❓آیا میتوان این دیدن و دیده شدن ها را همه حمل بر ضرورت کرد؟!!
5⃣ اعراض بخاطر ادله قطعی
شهید مطهری هم روایت منقول از حضرت زهرا(س) و هم فراز ۳۱ نهج البلاغه را به برخی وجوه اخلاقی حمل می کند. دلیلش را این قرار می دهد که با ادله قطعی از آیات و روایات و سیره بر خلاف این فرازها، فقهاء از این فرازها اعراض کرده و فتوا نداده اند.(ر.ک: مجموعه آقار ج۱۹ص۵۴۷و۵۴۸)
⬅️ بعد نتیجه می گیرند که نه حبس در خانه و نه اختلاط بلکه همان پوشش شرعی اسلامی برای حضور اجتماعی زن.
*⃣ نماز زن در قعر بیتش
از آنچه گفته شد نمی خواهیم نتیجه بگیریم همه کارهای زن در اجتماع بهتر از در خانه است.
روایاتی در افضلیت نماز خواندن زن در خانه اش هست که موجب فتوای فقهاء هم شده است. (برای نمونه صحیحه هشام بن سالم در الفقیه ج۱ص۳۹۷).
ما فلسفه احکام تعبدی را نمی دانیم که چرا نماز زن در پستوی خانه اش بهتر از ایوان و بهتر حیاط خانه است؟!
❓مگر میدانیم چرا زن در خانه خود و حتی بدون حضور محرم ها هم باید پوششی کامل (مثل پوشش نزد نامحرم) در نماز داشته باشد؟!
باوجودی که خداوند با همه محرم است زن در پستوی خانه اش هم باید پوشش کامل در نماز داشته باشد!
⬅️ کسی نمیتواند از حکم افضلیت نماز در خانه نتیجه بگیرد پس فعالیت های دیگر به طریق اَولی!
چه اولویتی؟!! ما فلسفه احکام تعبدی مثل افضلیت نماز را نمی دانیم و حق نداریم آن حکم را از جانب خود به فعالیتهای اجتماعی ای که قرآن و روایات برای زن تصریح کرده اند، سرایت دهیم. باید سر همان مقدار تحفظ کنیم.
• این عدم تحفظ بر مقدار دلیل نمونه های دیگر هم دارد. تعبیری نزد برخی فقهاء درباره صدای زن شایع شده که: "صوتها عوره" !
همین را هم مجتهدین نقاد یا حتی عالمان اخباری نقد کرده اند !
مقدس اردبیلی آن را فاقد دلیل می شمارد(ر.ک: مجمع الفائده ج۲ص ۱۶۴ وص۲۲۸ وج۳ص۱۲۰)
فقیهی اخباری مثل صاحب حدائق آنرا "تکلفات اصحاب" می شمارد(حدائق الناظره ج۸ص۱۴۱و۱۴۲)
حکم در فروعاتی که مبتنی بر این تعبیر بوده در بین متاخرین دچار توقف و بازبینی شده است.
⬅️ پس در قاعده سازی و تعمیم احکام باید به اندازه دلیل شرعی اقدام کرد و تحت تاثیر عرف زمانه چیزی اضافه نکرد!
☑️ @m_ghanbarian
انباز
❓ حَبِیسه یا مُحَرَّره؟! درسهایی از نهج البلاغه/ شام میلاد حضرت زهرا(س)/ ۲۳دی۱۴۰۱ پاسخ به برخی اشکال
بررسی ادله «لزوم پردهنشینی زن، مگر به ضرورت»
شام میلاد حضرت فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها)
۲۳ دی ۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان (حفظه الله)
هرچند ممکن است نقدهایی بر مطالب ایشان وارد باشد، اما به هر حال شنیدن صوت این جلسه برای همۀ افراد مذهبی و سنتی و خصوصا برای همۀ طلاب و فضلای حوزوی و فعالان عرصه فرهنگ دینی، خصوصا مسئله حجاب، #ضروری است، تا دست کم دانستههای خود را بدیهی نشماریم.
https://eitaa.com/anbaz60/1079
📖🔊🕋🕌🛣📖🔊🕋🕌🛣
بارگیری صوت ترتیل قرآن کریم
از *استاد احمد ابوالقاسمی*
در *ایتا*
https://eitaa.com/tartilahmadabolghasemi/3
با توجه به عدم پایداری صوت در ایتا
پیشنهاد میشود در اسرع وقت بارگیری شود.
📖🔊🕋🕌🛣📖🔊🕋🕌🛣
زیاد مشاهده کردهام فعالان حوزههای مختلف به حوزه کودک ورود میکنند در حالی که با ویژگیهای کودک و مهارت ارتباط با او آشنایی ندارند.
دوستی گفت در فلان مساله تخصص دارم میخواهم آن را آموزش دهم. با هم به روستا رفتیم، اما چون با ویژگیهای کودک آشنا نبود، تحرک و پرجنبوجوشی کودک را به حساب بیادبی آنها گذاشت و مدام به آنها تذکر میداد.
یا دوست دیگری موضوعی را با کودکان در میان گذاشت که لازم بود، اما کلماتی انتخاب میکرد که در دایره واژگان کودک نبود.
اسماعیل آذرینژاد
دیماه ۱۴۰۱
https://t.me/qesekodak/2010
۱۴۰۱۱۰۲۸ دینپرست. توضیحاتی درباره سخنرانی آقای قنبریان.mp3
6.95M
یکی از دوستان فاضل دو سوال درباره مطالب حجت الاسلام قنبریان پرسیدند:
1️⃣ از روح شریعت چنین برمیآید که زن باید در حفاظ و پردهنشین باشد، و دیدگاهی که آقای قنبریان به امثال شهید مطهری و به گفتمان انقلاب اسلامی ایران نسبت میدهد، با برداشت ما از #روح_شریعت منافات دارد. آیا این تفاوتی که میبینیم، برآمده از تاثیر همین روایات مورد بحث در عرصه دینشناسی است؟
2️⃣ خطبه 172 نهج البلاغه (درباره طلحه و زبیر و عائشه):
فَحَبَسَا نِسَاءَهُمَا فِي بُيُوتِهِمَا وَ أَبْرَزَا حَبِيسَ رَسُولِ اللهِ صلىاللهعليهوآله لَهُمَا وَ لِغَيْرِهِمَا
آقای قنبریان در مقابل برداشت سنتی از این روایت، دو پاسخ دادند:
یکم: حبیس به معنای محبوس در خانه باشد، اما حکمی خاص به زنان پیامبر ص است. (تکمیلی بر این مطلب عرض شد که آیا امکان سرایت این حکم خاص به مصادیق دیگر وجود دارد؟ با چه ملاکی؟)
دوم: حبیس به معنای فقهی، یعنی آنچه منافعش به دیگران نرسد، و مراد، همان منع ازدواج دیگران با همسران پیامبر (ص) پس از رحلت آن حضرت است.
حال با این سؤال مواجهیم:
پاسخ دوم ایشان با متن روایت ناسازگار است؛ زیرا حبس در مقابل ابراز (بیرون آوردن) به کار رفته.
در توضیح صوتی به این برادر ارجمند، نکاتی بیان شده که شاید برای برخی از مخاطبان محترم مفید باشد.
https://eitaa.com/anbaz60/1082
بابا لنگدراز توی یکی از نامههاش برای جودی ابوت نوشته بود:
جودی عزیزم!
درست است،
ما به اندازه خاطرات خوشی که از دیگران داریم آنها را دوست داریم و به آنها وابسته میشویم.
هرچه خاطرات خوشمان از شخصی، بیشتر باشد علاقه و وابستگی ما بیشتر میشود.
پس هرکسی را بیشتر دوست داریم و میخواهیم که بیشتر دوستمان بدارد،
باید برایش خاطرات خوش زیادی بسازیم تا بتوانیم در دلش ثبت شویم.
#قاعده_زرین_اخلاقی
#تربیت_محبتمحور
#محبت_دوطرفی
هدایت شده از 📃احادیث ناب؛سخنان حکیمانه
❣آیت الله جاودان :
🔰یک بار آیت الله حق شناس(ره) مرا صدا کردند و به من گفتند:
🍃من جان ندارم که آنچنان عبادت کنم ولی سعی میکنم گناه نکنم تا آن دو رکعت نمازی که میخوانم بماند!
💠 آدم اگر هر روز فقط یک آجر بفرستد و آن را خراب نکند بالاخره طی ۱۰ سال میتواند یک خانه بسازد؛ اما اگر هر روز یک طبقه بسازد ولی آن را خراب کند در آخر چیزی نمیماند !
🚫 گناه، عمل انسان را خراب میکند!
🎁 احادیث ناب؛ سخنان حکیمانه👇
@ahadisnabsokhananhakimane
شهید مطهری:
من بر خلاف بسيارى از افراد، از تشكيكات و ايجاد شبهههايى كه در مسايل اسلامى مىشود -با همه علاقه و اعتقادى كه به اين دين دارم- به هيچ وجه ناراحت نمىشوم، بلكه در ته دلم خوشحال مىشوم؛ زيرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده كردهام كه اين آيين مقدس آسمانى در هر جبهه از جبههها كه بيشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نيرومندى و سرافرازى و جلوه و رونق بيشترى آشكار شده است.
خاصيت حقيقت همين است كه شك و تشكيك به روشن شدن آن كمك مىكند.
#شهید_مطهری
#شبهه
#پاسخ_به_شبهه
https://eitaa.com/anbaz60/1086
✅
در بندگی خدا، دنبال چه باشیم؟
🌷
در حدیثی موثقه، ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل میکند:
مَرَّ بِي أَبِي وَ أَنَا بِالطَّوَافِ وَ أَنَا حَدَثٌ وَ قَدِ اجْتَهَدْتُ فِي الْعِبَادَةِ فَرَآنِي وَ أَنَا أَتَصَابُّ عَرَقاً
فَقَالَ لِي: يَا جَعْفَرُ! يَا بُنَيَّ!
إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ.
پدرم (امام باقر -علیه السلام-) از کنارم رد شد، در حالی که مشغول طواف بودم. من کمسنوسال بودم و در عبادت، بسیار به زحمت افتاده و خیس عرق شده بودم.
پدرم به من فرمود: ای جعفر! ای فرزند دلبندم!
شک نکن که اگر خدا بندهای را دوست بدارد، او را وارد بهشت میکند و از او به کار کم و آسان راضی میشود.
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 مردم سایر استانها هم مشتاق دیدار رهبری اند، چرا فراهم نمیشود؟
🔹دیدار #سالانه مردم عزیز آذربایجان شرقی با رهبرحکیم انقلاب بمناسبت سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، برگزار شد.
🔸این مدل دیدارهای سالیانه، برای مردم قم، تهران، اصفهان و تبریز بصورت سالانه برگزار میشود اما عموم استانها از دیدار سالانه با رهبر انقلاب محرومند.
🔹صادقانه بگوئیم احساس تبعیض وجود دارد. من اگر جای آقای گلپایگانی رئیس دفتر رهبری عزیز بودم، برای همه استانها، علی الخصوص خوزستان و سیستانوبلوچستان و سایر استانهای محروم، برنامه دیدار سالانه میگذاشتم تا سایر استانها احساس #تبعیض نکنند و بخشی از آلام و دردهای مردم از وضعیت کشور، تسکین پیدا کند.
🔻از کنار این موارد ساده عبور نکنید. سالهاست فعالان خوزستان پیگیرند ولی نتیجه نگرفتند. عموم نخبگان و مسئولین و موثرین و علما از ترس برچسب خوردن، این مطالبه را مطرح نمیکنند اما حرف دل خیلیهاست.
🔹مردم در همه استانهای کشور، مشتاق دیدار با رهبر انقلابند چه به شکل بیعت مجدد صمیمانه باشد، چه به شکل پرسش و پاسخ (به سبک جلسات دانشجویی) و نقد و انتقاد درباره مسائل کشور.
🔸واقعاً ناراحت کننده است؛ دفتر رهبری در این موارد حقیقتاً ضعیف عمل می کند و مردم در استانهای مختلف احساس تبعیض میکنند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 درخواست توقف اجرای حکم حبس وحید اشتری
🔹حکم حبس #وحید_اشتری فعال عدالتخواه، ۴،۵ روز دیگر اجرا خواهد شد و راهی زندان میشود.
🔸در روزهایی که برخی حاضرین در اغتشاشات و آشوبها علیه امنیت ملی شرکت کرده بودند، مورد #عفو_رهبری قرار گرفتند، وحید اشتری بابت انتقاد و اعتراض قانونی و مسالمت آمیز به برخی ناکارآمدیها و مفاسد، راهی زندان میشود!
🔹وحید اشتری اینقدر عزت نفس داشته که از مواضع بحق و انتقادات صحیحش از داماد شمخانی، #هولدینگ_یاس و #سیسمونی_گیت قالیباف، ماجراهای #سرباز_بابلی و #سرباز_راهور، ماجرای زمینخواری هفتسنگان قزوین و ... کوتاه نیاید. اما انتظار اعاده دادرسی از جناب اژهای در احکام صادره برای وی، بجا بود.
🔸زندانی کردن جوانان سالم و منتقد، ثمرهای جز ناامیدی برای مردم و جوانان حزب اللهی ندارد. اگر دغدغه سران نظام این است که مردم ناامید نشوند، پروندهسازیها علیه بچههای عدالتخواه و احکام صادره را متوقف کنید. بگذارید آزادانه انتقاد کنند. راه انتقاد را نبندید و جوانان را ناامید نکنید.
🔻توقف اجرای حکم حبس و اعاده دادرسی پروندهها، یک درخواست عمومی است. امیدواریم مسئولین محترم، با این درخواست موافقت کنند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
انباز
🔴 درخواست توقف اجرای حکم حبس وحید اشتری 🔹حکم حبس #وحید_اشتری فعال عدالتخواه، ۴،۵ روز دیگر اجرا خو
خدای متعال را شاکرم که هنوز کسانی پیدا میشوند که به چنین اموری امیدوارند!
❎ مدینه النبی، حکومتی که کر نیست
...
🖌 #سلمان_کدیور
🔷 پیرامون حکومت آزاد، حکومت مردمی، حکومتی که مردمان بیش از حاکمان در آن سخن بگویند و حاکمان بیش از مردمان حرف بشنوند، در کتابهای بسیاری به عنوان اتوپیا و آرزو سخن رفتهاست. حتی در دموکراتترین حکومتها، چنین ویژگیهایی بسیار اندک و کمرنگ است.
🔷 قرآن در آیه 61 سوره توبه نکته زیبایی در در مورد پیامبر و مدل حکومتشان ذکر میکند. میفرماید "وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ
قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَّکُمْ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ"
🔷 به این معنی که برخى از منافقان، پیامبر را آزار مىدهند و مىگویند: او آدمی گوشی است (به سخن هر کس گوش مىدهد) بگو: گوشدادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مىکند.
🔷در ادبیات عامه ما گوشی بودن یک برچسب بد است. یعنی کسی که دنبال این میگردد که کسی برایش حرف بزند، و باور هم میکند سخنان را. نوعی سادهلوح هم معنی میدهد. چون پیامبر مینشست و سخن مردم را می شنید، یا عذرشان را بخاطر تخطیها راحت میپذیرفت یا ...، منافقان به ایشان سادهلوح یا گوشی میگفتند.
اینجا قرآن این سرزنش منافقان را تعبیر به حسن میکند و میفرماید این گوشدادن پیامبر اتفاقا مایه حسن است: اینکه حاکم شما، بیش از حرف زدن، حرف میشنود.
🔻چند نکته دیگر هم از آیه مستفاد میشود:
🔷 اول اینکه حاکم باید شرح صدر داشته باشد در برابر سرزنشها و آزارها، ولو سرزنش ناحق. کسی که از توهین و آزار کراهت دارد، نباید حاکم شود و مسئولیت بگیرد.
🔷دوم اینکه حاکم باید حرف همه را بشنود، حتی سرزنشکنندگانش را. حاکم، فقط هوادار طرفداران خودش نیست.
🔷 سوم، حاکم اسلامی بیشتر از آنکه برای مردم حرف بزند، سخنان آنان را میشنود. به تعبیری بیشتر شنونده است تا گوینده و سخنران.
حاکم اسلامی مثل پدر است. فرمانروا نیست.
🔷 چهارم اینکه حضرت رسول، با روی باز همان سخنان توهینآمیز و سرزنشها را میشنود. این خیلی عجیب است و نادر. خدا نمیخواهد که پیامبر (ص) کراهت داشته باشد از شنیدن سخنها، حتی سخنان توهینآمیز، یا ترتیبی بدهد که مردم از این حرفها به ایشان نزنند.
🔷 پنج اینکه، کسانی و گروههای سیاسی هستند که در حکومت پیامبر بر ضد ایشان تبلیغ میکنند («یقولون هو اُذن») اما پیامبر با آنان برخورد سخت نمیکند.
قرآن نمیفرماید پیامبر توهینکنندهها را به اتهام توهین به مقامات یا تشویش اذهان عمومی در بند کرده، بلکه تأکید بر تحمل ایشان میکند.
📌
نکته عجیب اینکه پیامبر آنقدر با اینها مدارا میکند، که خداوند در مقام دفاع از ایشان برمیآید. این تعبیر در چند جای دیگر قرآن نیز هست که خداوند میفرماید، رسول خدا شرم دارد که به برخی رفتارهای مردم اعتراض کند، اما خداوند شرم نمیکند و به مردم تذکر میدهد (مانند آیه 104 بقره)
🔻این درس بزرگی است برای امروز ما که حکومت، اسلامی نیست، مگر آنکه گوشی باشد، حرف بشنود، حتی آزار و سخنان تلخ را هم با روی باز تحمل کند.
گاهی مردم با یک رفتار، میخواهند پیامی بدهند، با یک اعتراض، سخنی را منتقل میکنند، حکومت باید چون سیره پیامبر سخنان مردم را بشنود.
https://t.me/falaakhon/3991
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا کسی حق اعتراض دارد؟!
🔹۱۲ دیماه، «کانون انجمنهای صنفی کارگران پالایشگاههای گاز استان بوشهر» به عنوان بزرگترین تشکل رسمی کارگری کشور با ۱۴۰۰۰ عضو، نامهای به #استاندار_بوشهر مینویسد و از وی درخواست مجوز برای برگزاری تجمع صنفی مسالمتآمیز میکند.
🔸علیرغم وعدهی استاندار بوشهر مبنی بر تعیین مکان برای اعتراضات، اعتنایی به درخواست کانون نمیشود تا نامه دوم و سوم هم زده شود. اما واکنش استاندار بوشهر همچنان سکوت است. در نهایت کارگران تصمیم میگیرند با صدور اطلاعیهای، زمان، مکان و مدت تجمع را اعلام کنند.
🔹صدور اطلاعیه با واکنش شورای تأمین عسلویه مواجه میشود و پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات، در نهایت علیرضا میرغفاری رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران، شب قبل از تجمع بازداشت میشود که پس از پارهای گفتگوها و مذاکرات، عصر روز بعد بدون قید آزاد میشود. با این حال تا اطلاع ثانوی حضور وی در محل کار ممنوع است.
🔸۱۰ نفر دیگر از کارگران هم به اتهام شرکت در تجمع اول اسفند بازداشت و پس از یک روز آزاد میشوند.
🔹این برخوردها در شرایطی است که این کانون در بحبوحهی اغتشاشات از تجمعات سیاسی برخی کارگران اعلام برائت کرده و در بیانیههای متعدد بر صنفی بودن تجمع خود تاکید کردهاند. حتی در آخرین اطلاعیه تاکید شده که صرفاً کارگرانی در تجمع شرکت کنند که شیفت کاری ندارند تا کار و تولید دچار وقفه نشود!
🔺پ.ن: در این قضیه فارغ از مطالبات، مسئلهی اصلی پایمال شدن فجیع #حق_اعتراض است. در این باره بیشتر خواهیم گفت. منتظر باشید...
🎬@Mostazafin_Tv
انباز
⭕️ آیا کسی حق اعتراض دارد؟! 🔹۱۲ دیماه، «کانون انجمنهای صنفی کارگران پالایشگاههای گاز استان بوشهر
جواب:
بله، نهتنها حق، بلکه وظیفهی اعتراض وجود دارد،
اما اعتراض به چه کسی/کسانی درست است؟
باید به مردمی اعتراض کرد که نق میزنند
و برای اصلاح امور کشور همت و اقدام عملی نمیکنند؛
نه به ولینعمتان مردم (مسئولان محترم کشور) که به وظیفه خود در راستای امیدبخشی با گفتاردرمانی عمل میکنند.
البته احتمالا طی چند روز آینده مسئولان بالادستی دستور اکیدی بر رسیدگی به این مسئله خواهند داد
و همه چیز به خوبی و خوشی تمام میشود.
به قول #هیولا: خدا رو شکر!
#فرافکنی
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ما در مجلس اصلاً از اتفاقاتی که میافتد خبر نداریم!
🔹 محسن زنگنه(نماینده تربت حیدریه): بحثهایی که در مورد ارز یا #مولدسازی وجود دارد یا در #شورای_سران_قوا مطرح میشود یا در شورای امینت ملی که مجلس هم عضو آن شوراهاست ولی ما در مجلس اصلاً از اتفاقاتی که میافتد خبر نداریم!
🔸 هیئت رئیسه سازوکاری ایجاد کند که کسانی که به نمایندگی از مجلس در آن جلسات شرکت میکنند، نظر مجلس را به آنجا منتقل کنند.
🔺 پ.ن: اصلاً سال ۹۸ سیاستهای کلی قانونگذاری برای همین ابلاغ شد که حد و حدود شوراها و سازوکار تصمیمگیری و قانونگذاری تعیین شود و جلوی این به هم ریختگی و آشفتگی را بگیرد. سه قوه هم موظف شدند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند، اما به جای آن به این آشفتگی و درهم ریختگی دامن میزنند. صِرف رفت و آمد آدمها هم ظاهراً این عادت بد حکمرانی را تغییر نمیدهد.
🆔 @azmaa_net
🎬 @Mostazafin_Tv
انباز
⭕️ ما در مجلس اصلاً از اتفاقاتی که میافتد خبر نداریم! 🔹 محسن زنگنه(نماینده تربت حیدریه): بحثهایی
الحمد لله که مجلس در رأس امور است.
چگونه شکر این نعمت گزاریم؟
که در مجلس شورای اسلامی هستند اما تصمیمگیر نیستند!
و عدهای هم تصمیمگیرند، اما نه در مجلس شورای اسلامی!
رئیس این دولت هم وعدۀ خشکاندن سرچشمههای فساد را داده است،
چند میلیون نفر از مردم هم این وعده را باور کرده و به آن امید بستهاند.
در این راستا دیدن این دو کلیپ قدیمی (مربوط به دولت آقای روحانی) و این کلیپ (مربوط به دولت آقای رئیسی) هم بد نیست.
#امیدبانی
https://eitaa.com/anbaz60/1103