ایرادات بنیادین؟!
درست نمیشود؟!
راس امور مملکت؟!
جلیل محبی؟!
رائفیپور؟!
لیست خودشون؟!
۱۴۰۲۱۱۰۵ میلاد امیرالمومنین، لقب امیرالمومنین.mp3
10.4M
#سخنرانی_فارسی
میلاد امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام
13 رجب
توضیح فقرات آغازین زیارت خاصۀ امیر المؤمنین به نقل از امام علی بن محمد النقی الهادی (علیهم السلام)
🔹 نکاتی درباره وصف #امیر_المؤمنین و علت اختصاص آن به
✅ مولی الموحدین
✅ و سید الوصیین
(ارواحنا له الفداء)
5 بهمن 1402
#قم
#هیئت_منتظران_شهادت
#دین_پرست
سوره جاثیه، آیه 32:
«وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها
قُلْتُمْ ما نَدْري مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلاَّ ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنينَ»
و چون گفته میشد: «همانا وعدۀ خدا حق است و در رستاخیز شکی نیست»،
میگفتید: «ما نمیدانیم رستاخیز چیست، و (به آن) تنها گمان داریم، گمانی که اعتمادی به آن نیست، و ما به یقین نرسیدهایم».
تفسیر المیزان:
کافران میگفتند معناى «ساعت» و «زمان رستاخیز» را نمیفهمیم، با اينكه اهل فهم و درايت بودند و مطلب واضح بود. پس اين تعبير كنايه از اين است که «عقیده به معاد، معقول نیست، چون اگر معقول بود ما مىفهميديم».
——
https://eitaa.com/anbaz60/1459
انباز
سوره جاثیه، آیه 32: «وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما
مسئولیتگریزی
❗️
اگر نخواهیم مسئولیت رفتار خود را به عهده بگیریم، ممکن است واکنشهای متفاوتی نشان دهیم؛ از جمله:
❌ شاید بگوییم «اساسا خوبی و بدی وجود ندارد»؛ با اینکه تمام زندگی انسان بر اساس خوبی و بدیِ کارها و تشخیصش میچرخد.
❌ گاهی ریشۀ مسئولیت را میزنیم و میگوییم «مگر باید بابت کارها و سخنانم یا بابت این کار و سخن خاصم بازخواست شوم و پاسخگو باشم؟»؛ در حالی که اولا تمام کارهای اختیاری، نوعی از مسئولیت را پدید میآورند و ثانیا دیگران را بهوفور بابت رفتار و گفتارشان ارزیابی و استیضاح میکنیم.
❌ برخی از اوقات هم میگوییم «اصلا نمیفهمیم چرا فلان کار، خوب یا بد است»، یعنی حاضریم فهم خودمان را (حتی نسبت به امور آشکار) انکار کنیم، اما زیر بار حق نرویم.
البته ممکن است کسی واقعا خوبی و زشتی کاری را درنیابد، و اتفاقا ازهمینرو چنین سخنی برای بهانهآوردن کافی است و بلکه نزد دیگران هم مقبولتر به نظر میرسد.
اگر کسی در فهم معنای یک مدّعا درمانَد، عملا گفتگو دربارۀ درستی و نادرستی آن امکان نخواهد داشت. اما کافی است با بیانی رَسا و یادآوری یا ایجاد نمونهای زنده، معنای مورد نظر را تفهیم کنیم. در این صورت چهبسا انکار مدّعا حتی ممکن هم نباشد.
آنچه آیه 32 سوره جاثیه از کافران و مستکبران و مجرمان نقل میکند ترکیبی از دو واکنش اخیر است:
⬅️ از سویی با انکار معاد، مسئولیت و پاسخگویی خود در قبال کارهایشان را منتفی میدانند،
⬅️ و از سوی دیگر از ظرفیت روش سوم بهره گرفته، میگویند «اصلا معنای زمانی را که محاسبه خواهیم شد، نمیفهمیم»، و بدین ترتیب باب گفتگو را میبندند.
📌 گویا میدانند که اگر در این باب، بیشتر بگویند و بشنوند، ناخواسته به وجود #یوم_الحساب اعتراف خواهند کرد، لذا ترجیح میدهند سخنی به میان نیاید و چنین بینگارند که نه شاهی آمده است و نه شاهی رفته.
🔎 انسان بهانهجو، #بهانه را پیدا میکند.
🔍 و #دلیل از دسترس انسان حقیقتجو دور نیست؛
🧮 حتی اگر دلیلی بر این بیابد که «چون حقیقت را در فلان موضوع نمیدانم، سکوت پیشه میکنم».
اللهم ارنا الاشیاء کما هی!
خدایا حقائق را آنگونه که هستند به ما بنمایان!
🤲🌺
https://eitaa.com/anbaz60/1460
انباز
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکردهام (بلکه ح
01 معنای درست معروف و منکر.mp3
5.53M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت اول: معنای درست و دقیق معروف و منکر
🔹 تفاوت معروف با کار واجب یا خوب
🔹 تفاوت منکر با کار حرام یا بد
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1462
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#چهارده_جلسه_فریضه
02 انتساب به خدا و خیرخواهی خدا.mp3
6.98M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت دوم: روش درستِ جامعهپذیر کردن آموزههای دینی و هنجارسازی
🔹 اصول پردازش مفهوم معروف و منکر در ذهن و دل مخاطب (اعم از فرد و جامعه)
مقدمهی امر به معروف و نهی از منکر:
ایجاد تفاهم (عقلی و ذهنی و بینشی) و توافق (قلبی و گرایشی) بر سر درستی احکام شرعی،
از دو جهت:
✅ وضوح انتساب احکام به خدا
✅ احساس خیرخواهی دین و خدا برای انسان
آموزش و تربیت
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1463
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#آموزش
#تربیت
#چهارده_جلسه_فریضه
03 تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر.mp3
8.38M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت سوم: وظیفه اصلی و اول نهادها و افراد متولی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ و تربیت:
🌅 «تقویت و اصلاح فضای تربیتی و آموزشی»
✅ با تبدیل کار خوبِ شرعی و دینی به #هنجار اجتماعی
✅ و تبدیل رفتار ناشایست از منظر فقهی به #ناهنجار اجتماعی.
تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر
آموزش و تربیت
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1464
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#آموزش
#تربیت
#چهارده_جلسه_فریضه
04 معنای امر و نهی و چالش آن.mp3
7.05M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت چهارم: معنای درست امر و نهی
❗️ چالش دستور دادن مردم به همدیگر در مقام عمل به وظیفۀ دینی
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1465
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#حرفشنوی
#شکاف_اجتماعی
#چهارده_جلسه_فریضه
05 شرط ولایت.mp3
7.39M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 جلسه پنجم: ولایت طبیعی ایمانی
✅ لازمۀ دستور بودن امر و نهی: بالاتر بودن جایگاه آمر و ناهی = ولایت
✅ عامل ولایت: ایمان بالاتر
✅ عدم تأثیر حکم ستاد امر به معروف و نهی از منکر
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1466
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#حرفشنوی
#جلوگیری_از_شکاف_اجتماعی
#ولایت_طبیعی_ایمانی
#چهارده_جلسه_فریضه
انباز
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم 🎙 سجاد دینپرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت ا
چهار صوت اول امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم را قبلا بارگذاری کرده بودم،
اما به دلیل کیفیت پایین آنها، مجددا جلسات را با کیفیت بهتر آپلود، و فایلهای قبلی را حذف کردم.
به شرط توفیق، در روزهای آینده، بقیه صوتها را نیز تقدیم خواهم کرد.
آرشیو در کانال تلگرام انباز:
https://t.me/anbaz60/1105
فقه رشد
✅
«فقه احکام» نوعی از فقه در قلمرو فعل مکلفان است که به احکام ثابت عمومی میپردازد،
در مقابلِ «فقه رشد» که احکام را متناسب با رشد انسان استنباط و پیشنهاد میکند.
اصل این اصطلاح از آثار مرحوم علی صفائی برگرفته شده و به اصطلاحات زیر نزدیک است:
1️⃣ «فقه دین» یا «تربیت دینی» در کاربرد ع.ص،
2️⃣ «فقه مقاصد» در اصطلاح اهل سنت و برخی از فقهای معاصر شیعه است.
——
ر.ک:
صفائی حائری، علی، درآمدی بر علم اصول، ص 22-32، خصوصا ص 26؛
و غنوی، امیر، درآمدی بر فقه اخلاق، 35-56.
#فقه_رشد
#رشد
#فقه_دین
#فقه_مقاصد
#فقه_تربیت
#تربیت_فقهی
#فقه_احکام
#فقه_ثابتات
#اخلاق
#فقه_اخلاق
https://eitaa.com/anbaz60/1469
اعتراف به کوتاهی در پیشگاه الهی
1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع
قَالَ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ:
يَا بُنَيَّ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ لَا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ التَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ
فَإِنَّ اللهَ لَا يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ.
(امام کاظم علیه السلام به برخی از فرزندانش فرمود:
دلبندم! همواره در بندگی خدا بکوش و هرگز خود را از مرز کوتاهی در اطاعت از خدای بزرگ، بیرون مپندار؛
چرا که قطعا کسی نمیتواند خدا را چنانکهشاید بپرستد.)
2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللهِ عَنْ بَعْضِ الْعِرَاقِيِّينَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع:
يَا جَابِرُ لَا أَخْرَجَكَ اللهُ مِنَ النَّقْصِ وَ لَا التَّقْصِيرِ.
(امام باقر علیه السلام در مقام دعا برای جابر فرمود:
ای جابر! خدا به تو این توفیق را عنایت کند که همواره کوتاهیهای خودت را ببینی؛ یعنی همواره عباداتت را در پیشگاه خدای متعال، ناقص بیابی و خودت را مقصر ببینی.)
3- عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ:
إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ
فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ
قَالَ: فَأَوْحَى اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً.
(امام رضا علیه السلام:
همانا مردی از بنی اسرائیل، پس از آنکه 40 سال خدا را پرستید، قربانیی به پیشگاه خدا تقدیم کرد، اما از او پذیرفته نشد.
پس به خویش خطاب و عتاب کرد و گفت:
«هیچ شر و بدی به من نرسیده جز از جانب تو و گناهی جز بر تو نیست».
پس خدای خیررسان و بزرگوار به او چنین وحی کرد:
«اینکه خودت را ملامت کردی، بهتر از عبادت 40سالهات است».)
4- أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ عِيسَى بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ قَالَ:
أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ»
قَالَ قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ؛
فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ؟
فَقَالَ: كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ
فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللهِ مُقَصِّرُونَ
إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
(امام کاظم علیه السلام به فضل بن یونس فرمود:
فراوان چنین دعا کن:
«بار الها! مرا از عاریهداران قرار مده! و مرا از خودکوتاهانگاری خارج مکن!»
فضل به آن حضرت عرضه داشت:
عاریهگیران را میشناسم و میدانم گاهی به کسی #دینی بهعاریه داده میشود، اما پس از مدتی از آن بیرون میرود.
اما معنای دعای دوم چیست؟
امام به او فرمود:
مراد این است که هنگام انجام هر کاری برای خدا،
توجه کن که در انجام آن کار مقصّری و آن را به نحو شایستهای انجام ندادهای؛
زیرا هیچ کسی نمیتواند مناسبِ شایستگی و عظمت خدا کاری کند،
جز کسانی که خدای بزرگ آنها را از نقص و کوتاهی در رفتارشان حفظ فرماید.)
🌺
خویش را بیرون ز نقصان جا مکن
«عیب را در این و آن پیدا مکن»
——
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 72-73
بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِيرِ
#حدیث
#اخلاق_با_خدا
#تقصیر
#ادب_بندگی
#ترجمه_حدیث
https://eitaa.com/anbaz60/1470
چیزی از معارف دینی و دعاها و ... یاد بچه میدیم که معناشو نمیدونه و باهاش ارتباط دلی پیدا نمیکنه
بخاطر یادگرفتنشم تشویقهای بیشتر از ظرفیتش انجام میدیم
تو مسیر یادگرفتنشم کلی حس منفی و نامطلوب یا حداقل نامرغوب ازش میبینیم
اما بازم با اصرار، به مسیرمون ادامه میدیم.
اسم کارمون چیه؟
#تربیت
#تربیت_بدلی
#تربیت_عاریهای_تربیت_طبیعی
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
▪️دعوت پیامبر از آغاز آشکار بوده است
🔹در بیشتر کتابهای تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم میخورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و از این رو تا سه سال دلهای آمادۀ پذیرش حق را پنهانی و خصوصی به اسلام دعوت میکرد. سپس در مرحلۀ دوم رسالت خویش با نزول آیۀ 94 سورۀ حجر مأمور به دعوت عمومی شد.
🔹این نظریۀ مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است، اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سورههای مرتبط و سیر نزول قرآن سازگار نیست.
🔹اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغتشناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان مأمور شده است.
🔹این پژوهش نشان میدهد دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده و تقسیمبندی دعوت پنهان و آشکار درست نیست.
🔗برای مطالعۀ این مقاله رجوع کنید به: «واکاوی نظر مشهور در خصوص دعوت مخفیانۀ پیامبر (ص) از نگاه قرآن کریم»، نوشتۀ محمدهادی یوسفی غروی و صادقۀ یوسفی، فصلنامۀ علمی تخصصی علوم قرآن و حدیث.
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
جنس مقدس
یکی از صداهایی که از بچگی در گوشم مانده است، صدای دورهگردی است که با دوچرخهای که جعبهٔ چوبی پشتش سوار کرده بود در کوچهها میگشت و با صدایی که از ته گلویش درمیآورد و شبیه چهرهٔ سبزه و براقش بود به ترکی میخواند:
غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و...
بیشتر ادویه میفروخت و عطاری سیار بود. بساط و کالا و زمزمهٔ مرد دورهگرد در همهٔ سالها تغییر نکرد. کاری نداشت که اقدس خانم سرما خورده یا زینب خانم فلفلش تمام شده؛ جنس خودش را میفروخت. یک رابطهٔ یکسویه از عطار تا خانه. نمیدانم! شاید اگر این رابطه دوسویه میشد و جنسشهایش را با نیازها میچید، چند سال بعد مغازهای برای خود دستوپا میکرد.
به زندگی و زمانهٔ خودمان هم که نگاه میکنم، بیشتر شبیه همان مرد دورهگردیم. به جنسهایی که داریم، ایمان داریم. کاری نداریم که دردها و زخمها چه هستند تا بگردیم و برای آنها جنس جور کنیم. گویا پیشفرض ماست که دردها باید خاضعانه خود را با درمانهایی که ما در بساط داریم وفق دهند. گویا داشتهها و جنسهایمان را مقدس میدانیم یا در عمل مقدس میانگاریمشان.
تا زمانی که داشتههایمان اصالت دارند و مقدس و مستقلاند، تا روزی که دردها اعتباریاند و تابع، همچنان باید با دوچرخهای پیر و جعبهای چوبی، در کوچهها دنبال مشتری بگردیم و بخوانیم:
غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و...
https://t.me/Mestabe/73
✍ حجت الاسلام حسن مرادی:
#شهوت
تو #مشهد که بودم، با چند تا مجموعه جوان و نوجوان از نوع مذهبی جلسه و همنشینی داشتم.
جالب بود سوال خصوصی مشترک غالب آنها، در مورد نحوه #کنترل_شهوت بود.
یک نکته همیشه تو ذهنم هست، که این نحوه مواجههی ما با شهوت نه دینی است و نه غربی.
غربیها و بیدینها، قایل به آزادی در روابط و اطفاء شهوت از طرق ممکن هستند
دین هم به ما میگه از زمان بلوغ ازدواج مستحب است و اگر خوف به گناه افتادن باشد واجب میشود.
اما این چیزی که ما داریم که به سکوت میگذرانیم و نه امکان ازدواج را فراهم میکنیم و نه گناه را میتوانیم توصیه کنیم، در نوع خود بینظیر و عجیبترین روش مواجهه با یک نیاز غریزی است.
ای کاش درک میکردیم، ریشه خیلی از دینگریزیها و انحرافات فکری و اعتقادی در این نیاز سرکوب شده است.
ای کاش همه بسیج میشدیم و برای این مشکل راه حلی میاندیشیدیم.
اگر من خیّر و پولدار بودم، فقط پولم را در راه #ازدواج #نوجوانان و #جوانان صرف میکردم.
اگر مسئولیتی در کشور داشتم، تمام تلاشم را صرف حل این مشکل میکردم.
ای کاش جوانانمان را در مقابل حملات سخت شیطان تنها و بیپناه رها نمیکردیم.
پدر و مادرها! شما حداقل به فکر بچههایتان باشید...
https://eitaa.com/hasanemoradi/1560
پیشنهادهایی برای روایت پیشرفت
🇮🇷
فاضل ارجمند، حجت الاسلام حامد تقدیری، در تاریخ 13 اسفند 1401 توسط رئیس جمهور به «ریاست ستاد ملی روایت پیشرفت» منصوب شد.
وی بعد از گذشت نزدیک به یک سال از مسئولیتش و در روز ملّیِ 22 بهمن، صوتی به مدت 1 ساعت و 37 دقیقه منتشر کرده است که در آن آقای حامد ملکزاده، معاون فرهنگیِ معاون اول دولت، روایتی از رویکردها و پیشرفتهای دو-سه ساله ارائه میدهد.
این صوت دست کم از دو جهت مهم است:
✅ ارائۀ منظم مطالبی متراکم از اقدامات مسئولان دولتی، در قلمرو مرتبط با اقدامات آقایان مخبر دزفولی و ملکزاده،
✅ عدم انکار کاستیها و مشکلات.
به گمانم این ارائه، برای همۀ علاقهمندان به پیشرفت ایران جذاب و مفید است.
ناظر به اهمیت این مطالب و نیاز شدید جامعه به آشنایی کافی و پردازش صحیح آنها، چند پیشنهاد تقدیم میکنم:
1️⃣ تشکیل جلسات مشابه با مسئولان بخشهای مختلف و انتشار خروجی آنها
لازم است که رویکرد این جلسات و گفتگوها جامع باشد؛ یعنی:
📌 هم اقدامات و نتایجِ مثبت بیان شوند،
📌 و هم مشکلات و کمبودها.
2️⃣ انجام مصاحبههای حرفهای با مسئولان
باید فرصت مناسبی در اختیار مدیران مرتبط با هر مسئله قرار گیرد تا اقدامات اصلاحی و مشکلات پیش پای خود را بیان کرده، نسبت به ضعفها و اشتباهاتشان پاسخگو باشند.
خصوصا گفتگو با مسئولان #محلی دولت و #نمایندگان و سایر مسئولانی که با رأی مستقیم مردمی انتخاب میشوند، حائز اهمیت ویژهای است.
انتظار میرود مصاحبهها به گونهای باشند که سهم افراد و نهادها در پیشرفت یا عقبماندگی منطقه و کشور تا حد مطلوبی معلوم شود.
3️⃣ پیگیریِ خروجی جلسات
طبیعتا محتوای چنین جلساتی بسیار متراکم و متنوع است. به عنوان یک روش عملیاتی، میتوان این محتواها را به چندین کلیپ صوتی و تصویری تبدیل، و مصاحبههای مناسبی را برای هر بخش طراحی کرد.
این مصاحبهها باید دو هدف اصلی داشته باشند (البته ممکن، و شاید بهتر است همۀ مصاحبهها واجد هر دو رویکرد باشند):
اول، راستیآزماییِ مردمی:
صرفا به عنوان مثال، آقای ملکزاده در دقیقۀ 61 از فایل صوتی میگوید:
«از ابتدای سال 1402 تا دی ماه 256 نقطۀ حادثهخیز جادّهای در سراسر کشور به طور کامل ترمیم شده است».
ستاد روایت پیشرفت میتواند یک گروه گزارشگر قوی به این 256 نقطۀ کشور بفرستد تا با رانندگان پرتردد و اهالی آن محل مصاحبه کنند. در این صورت میزان صحت و سقم این مطالب (دست کم برای خود مسئولان) روشن خواهد شد.
دوم، اقناع افکار عمومی:
برای این هدف لازم است که مصاحبهها به صورت صادقانه در رسانهها منتشر شوند، اعم از رسانه ملی و فجازی و مکتوب و حتی رسانههای بین المللی.
طبعا چنین کاری نیازمند تیم رسانهای توانمندی است که در طرح سؤالات و پردازش اطلاعات بهدستآمده و تدوین آنها برای فضاهای متنوع رسانهای، درست عمل کنند.
4️⃣ شناسایی و زدودنِ موانع باورپذیریِ چنین گزارشهایی
منظور از موانع، خصوص تبلیغات طرف منازع با دولت یا حکومت جمهوری اسلامی نیست (که با عناوینی همچون دشمن، بیگانه، معاند، آن ور آبی، فریبخورده و ... یاد میشوند)؛ بلکه عمده این است که رفتارها و گفتارهایی از مسئولان (در هر ردهای) رصد شوند که افکار عمومی را از همدلی با حکومت و دولت دور میکنند و باعث نادیدهگرفتهشدن مزیت نسبی و نفسی حکومت میشوند.
شناسایی و رفع و دفع این موارد، مصداق بیان زیبای مثنوی مولوی است:
اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهان در جمع گندم کوش کن
(البته این اولیت در اینجا، تقدم زمانی نیست، بلکه باید هم زمانی داشته باشند.)
در این راستا ذکر گذرای دو موضوع کلانِ بسیار اثرگذار در افکار عمومی خالی از فایده نیست:
یکم: عدالت و احساس وجود عدالت،
و دوم: مطالب و اقداماتی که شاید به نیت اصلاح فرهنگ دینی انجام میشوند، اما ضریب بسیار بالایی در فروکاستن همبستگی ملی و حتی همآوایی دینی دارند.
صدالبته در کنار این اقدام، میتوان و باید برای گفتگوی سازنده و حتی تعامل با طرفهای مخالف حکومت و دولت نیز تلاش کرد.
بهگمانم فوائد عمل به این پیشنهادها پوشیده نیست.
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/anbaz60/1477
https://t.me/anbaz60/1119
هدایت شده از کلک خیال انگیز
"خوبرویان" را به بیتی خواند شاعر "بیوفا"
کاش قدری حضرت #عباس را هم میشناخت...
@Glorious_poem
#سیدسعید_صاحبعلم
السّلام علیک یا ابالفضل
میلادش مبارک 🌹
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه".
اما اگه یه اشکال به حرفشون بگیری میگن "چرا هیچکسی غیر از خودتو رو قبول نداری؟ چرا به همهچی إنقلت میاری؟ چرا فکر میکنی تو درست میفهمی و بقیه یا بزرگان نمیفهمند؟ اصلا چرا نظر میدی؟ کی به تو گفته حقی رو که میفهمی بگی؟".
اینم مهم نیست که کی درسشو خونده و فکرشو کرده،
مهم اینه که قدرت دست کیه و زور کی بیشتره.
محتوای اینجا در کانال انباز تلگرام هم بارگذاری میشود:
https://t.me/anbaz60
و امکان گفتگو درباره پیامها نیز فراهم شده است:
https://t.me/anbaz140211
🌺
انباز
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه". اما اگه یه
خودمونم کاملا در معرض این اشتباه بزرگیم.
#خودمون یعنی دقیقا ماهایی که این نقد رو به دیگران داریم و این هشدار رو میدیم.
قاعده زرین اخلاق:
آنچه برای دیگران نمیپسندی برای خودت هم نپسند.
راه حلش هم محاسبه نفس است.
حجت الاسلام میرزامحمدی:
تمام ۱۴ بند دعای "اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ..." منشور حکومت مهدوی است که در روایات اهل بیت آمده است.
۱۲ شعبان ۱۴۴۵
۳ اسفند ۱۴۰۲
هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
🔹همسانسازی مخالفت با توهین
✍مهدی مسائلی
طبع انسانی از مخالفت و مخالف خوشش نمیآید و سعی میکند اگر توانست مخالفت را، وگرنه مخالف را حذف کند. معمولا افراد برای حذف مخالف توجیهاتی را به کار میبندند تا تقصیر حذف او را بر گردن خودش بیاندازند و با طبع عدالتطلب و آزادیخواه جامعه تقابلی نداشته باشند.
حمل مخالفت بر توهین یکی از توجیهاتی است که برای حذف مخالف به کار گرفته میشود. البته این موضوع پیچیدگیهایی نیز دارد. افراد معمولا برای عقایدشان هالهای از قداست در نظر میگیرند که خواهناخواه نفی عقایدشان توهین جلوه میکند. در این نگاه هرچه بیان مخالفت صریحتر و تضادش بیشتر باشد، توهین نیز قویتر به نظر میرسد.
بحث درباره توهین مفصل است ولی باید دانست که توهین دو رکن مهم دارد:
۱. گوینده قصد توهین داشته باشد.
۲. سخن او در بردارنده الفاظ و تعابیری باشد که عُرفاً مصداق توهین است.
برای زمینهسازی حذف مخالف، شاید انگیزه مخالفت او را با قصد توهین همسانسازی کنند و امر مشتبه شود ولی الفاظ و تعابیر دال بر توهین وضوح خارجی دارند و نمیتوان هر سخنی را توهین قلمداد کرد.
کلام مختصرم را به حکایتی از برخورد امام علی(ع) با مخالفین ختم کنم. نقل شده است روزی امام علی(ع) در مسجد کوفه مشغول سخنرانی بود یکی از خوارج شعار «لا حکم الا لله» را با صدای بلند سر داد. امام(ع) فرمود:
«اللهُ أكبر كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ إن سَكَتُوا عَمَمناهُم وإن تَكَلمُوا حَجَجناهُم وَإن خَرجُوا عَلَينا قاتلناهُم؛ بزرگ است خدا، سخن حقی است که آنها مقصود باطلی از آن دارند، اگر آنان سکوت کنند با آنان مانند دیگران رفتار میکنیم و اگر سخن بگویند، پاسخ میگوییم و اگر شورش کنند با آنها نبرد میکنیم»(تاريخ الطبری، ج۴، ص۵۳.)
در کتاب عدالت در عداوت گزارشهای متعددی از سیره امام علی(ع) در اینباره آوردهام.
......
@azadpajooh
#عقل
مهمترین نعمت خدا به انسان عقل است،
یعنی قدرت فهم و درک حقائق و تمییز و جداسازی آنها از امور باطل.
از مهمترین نشانههای عقلانی و عقلائی بودن یک معرفت آن است که دلیل روشنی بر باورمان داشته باشیم.
هم وجود و یگانگی خدا و حقانیت ادعای انبیا را با دلیل میفهمیم،
و هم بسیاری از موارد درستی و ناراستی سبک زندگی را.
اگر کسی بخواهد عقلمان را کنار بگذاریم،
در واقع از ما خواسته است که خودش را کنار بگذاریم.
مطابق روایت زیر، یکی از مهمترین جلوههای هماهنگی عقل و دین در ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) پدید خواهد آمد:
«إِذَا قَامَ قَائِمُنَا
وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ
فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ
وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ؛
زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند،
خدا دست رحمت و هدایتش را بر سر بندگان مینهد،
و خِرَد آنها را با دستش گِردمیآورد،
و اندیشۀ آنها با این کار، پخته میشود.»1⃣
برخلاف تصوری رایج (چه در میان دینداران و چه بیدینان)،
بهرهمندی لازم و کافی از محضر امام معصوم،
در گرو بهکارگیریِ عقل و تفکر است،
اما بسیاری خیال میکنند که اگر به امام برسیم،
باید عقل خود را کناری نهاده، فقط گوش باشیم.
اگر امروز، باورهای خود را با نور خِرَد و اندیشه روشن نکنیم،
چه ضمانتی است که فردا گنجایش عقل ناب مهدوی را داشته باشیم؟
____
1⃣ کافی (اسلامیه)، ج ۱، ص ۲۵، حدیث ۲۱
کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۷۵، حدیث ۳۱
https://eitaa.com/anbaz60/1485