انباز
بهترین و جامعترین پاسخ به جماعت مدعی عدالتطلبی که هر از گاهی با نیش و کنایه دلسوزان انقلاب از جمله
هم جناب آقای رسایی و هم همه ما
اگر دلیل روشنی درباره مسائل افغانستان و پنجشیر داریم،
باید به بیان همان اکتفا کنیم،
و الا کسی نه از من تقلید میکند نه از آقای رسایی که فتوا بدهیم یا فتوا بشکنیم.
اگر هم در این مسائل کسی از دیگری تقلید کند،
باید بر اساس آموزههای دینی و عقلائی بیاموزد که اینجا جای تقلید نیست؛
بلکه جای آن است که اگر حق را میدانیم، بگوییم.
اگر هم حقیقت بر ما پنهان است، توقف و سکوت، رمز نجات در دنیا و آخرت خواهد بود.
اما ارائه تحلیل و پرسشگری در قلمرو دانستهها، حق (و شاید وظیفه) هر کسی است.
از منع این حق چه سودی به چه کسی میرسد؟
اگر هم کسی درباره افغانستان سؤالی و نقدی از رهبر انقلاب دارد، بهترین روش، برخورد حکیمانهای است که از خود ایشان انتظار میرود، نه منتفی دانستن حق پرسش و نقد.
#افغانستان
#پنجشیر
#حمید_رسایی
سلام علیکم
صوتهای #مباحث_تفسیری سال گذشته، در کانال مدرسه فقهی حضرت قائم (عج) در پیامرسان «بله» نیز بارگذاری شده است و امکان دانلود وجود دارد.
ادامۀ این فایلهای صوتی در همان کانال با آدرس زیر در پیامرسان #بله بارگذاری میشود:
https://ble.ir/qoran1399
خواندن متن خانم زهرا اخوان صراف درباره مرحوم آیت الله سید محمدسعید #حکیم مفید است، خصوصا برای دینپژوهان و قرآنپژوهان:
https://www.dinonline.com/35485/%d9%85%d8%b1%d8%ac%d8%b9-%d8%aa%d9%82%d9%84%db%8c%d8%af%db%8c-%da%a9%d9%87-%d9%85%d8%b7%d9%84%d9%82%d8%a7%d9%8b-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d9%86%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d9%be%d8%b0%db%8c/
انباز
بهترین و جامعترین پاسخ به جماعت مدعی عدالتطلبی که هر از گاهی با نیش و کنایه دلسوزان انقلاب از جمله
لیست مطالبِ @Sajjaddinparast60 درباره وحدت و تقریب (از ابعاد مختلف) تا کنون:
ملاکهای تقریب (وحدت در اختلاف و اختلاف در وحدت)
وحدت و تقریب با چه کسی و با چه معیاری؟
مبناشناسی تقریب، مقدم بر آسیبشناسی مجمع جهانی تقریب
وحدت در ایام انقلاب یا وحدت انقلابی؟ (یا اینجا)
حقانیت، ملاک وحدت و تقریب است.
دشمنشناسی آری، دشمنیسازی نه
وحدت حوزه و دانشگاه
ضرورت تقریب برای مسلمانان مقیم کشورهای غیر اسلامی
الغدیر و وحدت اسلامی (شهید مطهری) (در 4 بخش)
https://eitaa.com/anbaz60/659
هدایت شده از محسن قنبریان
35.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊ نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی
برنامه #جهان_آرا ۲۰شهریور۱۴۰۰
🔻برش چهارم
3⃣ خطبه ها:
• تنها واجبی که "سخنرانی" رکن آن است و معلوم است این سخنرانی مهم است.
• روایات صحیح السند از لزوم گفتن مصالح و آفات جامعه در این سخنرانی می گوید و اینکه باید آخرین کلام "ان الله یامر بالعدل و الاحسان" باشد۱؛ یعنی عدالتخواهی در متن این خطبه هاست.
• حذر دادن امام خمینی از دستهای خائنی که خطبه های صدر اسلام را بی محتوا کرد!
-"این عمار"؛ عمار امام جمعه عدالتخواه در دوره خلیفه دوم بود که در عهد خلیفه سوم (و عزلش از امام جمعه گی) در خانه عثمان سر عدالت کتک خورد و دندنه اش شکست!
• یا امام جمعه های خوب برای گفتمان سازی انتخاب نمیشود یا تولید محتوای احتمالی ستاد درش این حرفها نیست!
-حضرت آقا فرق ما با کشورهای اسلامی را این می خواند که خطبه از روی نوشته های ارسالی خوانده نمی شود و جوشش و نبوغ امام جمعه است! خودش متن خطبه ها را از امام نمی گرفت. بسیاری از ائمه جمعه اگر مقام معظم رهبری سخنرانی نکند نمی دانند این هفته چه بگویند!
• عدالتخواهی در سه سطح باید در خطبه ها بیاید:
-سطح گفتمان سازی(نه صرفاً تکرار کلمه عدالت)
-سطح مساله پژوهی
-ورود موردی در موارد حوزه استحفاظی
۱. وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۲و۳۴۳
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
میتوانید صوت مباحث «کارگاه بازنگری در فرهنگسازی پوشش اسلامی زنان، بر اساس قرآن کریم» را در کانال تلگرامی «انباز» ملاحظه بفرمایید.
در این جلسات گفتگو از منطق قرآن درباره #حجاب زنان در #جامعه_ایمانی است و اینکه #تربیت، قطعا نسبت به اقدامات رایج برای ترویج حجاب، اولویت (یعنی اهمیت و فوریت) دارد.
منطق الهی در همه احکام (به طور عام) و در احکام اجتماعی (به طور خاص) به گونه ای است که عقل و عاقلان را قانع میکند.
#پوشش_اسلامی_زنان
#تفسیر_تربیتی
#تفسیر_موضوعی
#تفسیر_تنزیلی
#تفسیر_به_ترتیب_نزول_قرآن
مدرّس: #سجاد_دین_پرستی_صالح
مکان: حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان غربی
زمان: 6 و 7 شهریور 1400
تعداد جلسات: 12 جلسه
مدت گفتگوها: تقریبا 13 ساعت
https://t.me/anbaz60/786
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗽دشمن داریم...!
• چرا جامعه تشنه کلیپ های دو سه دقیقه ای بهشتی و مطهری است؟!
• آزادی را کم می کنیم، چون دشمن داریم!
• جمهوریت را محدود می کنیم چون دشمن داریم!
•دشمن هم دقیقاً همین را می خواهد!
دشمن از هیچ چیز به اندازه این نفع نمی برد که جمهوری اسلامی را تبدیل کند به طالبان!
حجت الاسلام قنبریان
باتشکر از جنبش عَلَم #بسیج_مشکوه
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای استمرار امدادرسانی به پناهجوایان افغانستانی در مرز، دعوت میکنم تا ضمن مشارکت در پویش #طرفدار_ملت_افغانستانیم این پیام را بازنشر بدهید.
👇👇👇
مؤسسه خیریه جوانه های همت و تلاش توانا
🔹شماره کارت
5041-7270-2121-2129
🔹شماره شبا
IR720700001000226741063004
https://t.me/RoohullahRazavi/2845
https://t.me/falaakhon/3493
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدسیت حکومتها در گرو کمیت و کیفیت #عدالتگستری، از جمله #عدالت و #اعتدال در #پاسخگویی_مسئولان در قبال آحاد #مردم است.
اما عناوین اعتباری و اسامی و مناصب و ادعاها، گرهی از کار قدسیت باز نمیکنند، بلکه خود، گرهاند.
انباز
قدسیت حکومتها در گرو کمیت و کیفیت #عدالتگستری، از جمله #عدالت و #اعتدال در #پاسخگویی_مسئولان در قب
✳️ #جمهوری_اسلامی و #عبرت از حکومتهای مذهبی نامشروع
🖋
#سلمان_کدیور
....
🔷 در تاریخ اسلام، بیشتر حکومتها چه در حجاز (اموی و عباسی) چه در آندلس تا عثمانی ترکیه و صفوی ایران و اخیرا همین بغل گوشمان تالوان، داعیه دینداری داشتهاند.
در تاریخ مسیحیت قبل از رنسانس نیز، حکومتها به نیابت از مسیح شکل میگرفتند و به شرع مسیحیت رفتار میکردند.
🔷تمام این حکومتها با بوم و عقاید و مذاهب مختلف، در یک امر با هم شباهت داشتند و آن قدسیتبخشی و قدسیسازی به نظام حکومتی بوده است.
در این حکومتها، #حاکم، اميرالمؤمنين و خلیفة الله و ظل الله و نماینده مسیح در زمین و... خوانده میشد و #مردم چیزی جز رعیت به حساب نمیآمد.
رعیت در ذیل این قدسیت سیاسی، جز اطاعت تکلیف دیگری نداشتند؛ چرا که به آنان آموخته بودند اطاعت از حکومت، اطاعت از خدا و اعتراض بر او، جسارت به ملکوت است.
🔷 اما در تاریخ حکومتی دینی شکل گرفت که نه تنها خودش را در لفافههای قدسی نمیپیچید، بلکه از هر فرصتی برای قدسیتزدایی از خودش بهره میبرد.
گویند رئیس آن حکومت بر منبر میرفت و میگفت، ای مردم بر امور و افعال من نظارت کنید و اگر دیدید از حکومت برای خودم خشتی بر خشتی گذاشتهام، بدانید من خائنم.
جایی به مشاوران و نزدیکانش هشدار میداد که با من چون ستمگران از روی سالوس و چاپلوسی حرف نزنید و مرا آشکار و نهان نصیحت کنید؛ چرا که من خودم را از گناه مبرّا نمیدانم.
دخترش را دید که گردنبندی نو به گردن آویخته و چون دریافت آن را از بیت المال به #امانت برده به او هشدار داد که اگر آن را برای خودت تصاحب کرده بودی، دستت را قطع میکردم.
💠 او که بود؟ علی (ع) بود. کسی که مشروعیت حکومتش را از پیامبر و او از خداوند گرفته بود و وجودش سراسر قدسیت و ملکوت بود، اما اینچنین در مقام حاکم، حجاب و پردههای قدسیت را کناری میزد و خود را در دریای تودهها میافکند و از آنان برای نظارت بر خویش استمداد میطلبید.
او از دین و مقام قدسی مشروعش، هیچگاه برای اثبات حتی حقانیتش بهره نبرد.
🔷 حالا تمام آن حکومتها در معرض قضاوت تاریخ قرار گرفتهاند. امویها و عباسیها و عثمانیها و صفویها و... رفته و پوسیده و فراموش شدهاند، اما حکومت علوی علی(ع) بر تارک وجدان بشر همچنان زنده است.
و این درسی است برای جمهوری اسلامی، که سرنوشت حکومتهای مذهبی نامشروع را آینه عبرت خویش سازد و برای افعال و اعمالش از دین سپری نسازد؛
چرا که وقتی حکومتی خود را مقدس و قدسی میشمرد، مردم تمام خطا و ستم و رفتار او را ابتدا به پای همان دین مینویسند و بدنامی حاکمان، ابتدا دین خدا را بدنام و مردم را تباه میکند.
https://t.me/falaakhon/3494
هدایت شده از ستاد تفسیر قرآن کریم قم
هفدهمین دوره یکساله
#مهارتهای_بیان_تفسیر
تحت اشراف حجت الاسلام قرائتی زیدعزه
مهلت ثبت نام: پایان شهریور ماه
ستاد تفسیر قرآن کریم قم
@stq114
🔻فرمانده لشکر به فرماندهان گردانها و گروهانها چه دستورالعملی را بخشنامه می کرد؟ مدیریت جهادی این بود.
🆔 https://t.me/rahimpour/1448
خادم اهل بیت در عمرش
فخر باید به خدمتش بکند
مثل مادربزرگ خانهی ما
که خداوند رحمتش بکند
.
پیرزن سالهای آخر عمر
سخت دلبسته شد به خاموشی
چیزهای کمی به خاطر داشت
مبتلا بود به فراموشی
.
روزی از روزها به او گفتم
گرچه خو کردهای به بیماری
نامهای ائمه را مادر !
این اواخر به خاطرت داری؟
.
گفتم اول؟ درست گفت! ”علی“
پاسخ دومین سوال: حسن
سومی را نگفته گفت: حسین؛
آن که در کربلا نداشت کفن
.
گفتمش چارمین؟ و ساکت شد
گفت: مادر! ببخش یادم نیست
تا همین جاش یاد من ماندهست
مشکل از دین و اعتقادم نیست
.
گفتمش آمدیم و از تو کسی
این سؤالات را شفاهی کرد
دور از جان تو، ملک در قبر
گر بپرسد چه کار خواهی کرد؟
.
گر چه حرفم مزاح بود اما
اشک او روی گونهاش افتاد
گفت من رفته است از یادم
او مرا که نمیبرد از یاد
.
من فقط تا حسین یادم هست
دادم از کف توان و نیرو را
شستهام سالهای سال اما
استکانهای مجلس او را
.
من که اولاد سیدالشهدا
اسمشان رفته است از یادم
زیر دیگ عزاش را یک عمر
فوت کردم به گریه افتادم
.
همهی سال منتظر بودم
تا دوباره محرمش بشود
چادرم را به تکیه میدادم
تا سیاهیّ ماتمش بشود
.
اشک مادربزرگ در روضه
ماند از او به جا و ارثیه شد
رفت مادربزرگ از این دنیا
خانه ی کوچکش حسینیه شد!
پیمان طالبی
اربعین حسینی تسلیت باد...
https://t.me/publiclawthoughts/11864
هدایت شده از محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱)
○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای
#حجت_الاسلام_قنبریان / ۱ از ۵
کتاب را دوستی عزیز از مرکز رشد هدیه فرستاد، زود شروع به خواندنش کردم صمیمانه از زحمات گردآورندگان تجلیل می کنم. با اذعان به مضامین عالی و مواعظ دلکش کتاب، این سطور را می نگارم.
نقص اصلی تقلیل یافتن کتاب انقلابیِ طرح کلی در امتدادی محافظه کارانه در بخش معاد است. کتاب به چارچوبه نظری کتابهای عقاید-مواعظ مَدرَسی و کلاسیک، تنزل یافته؛ آن "طرح نو" کتاب طرح کلی درش نیست. ساختار شکنی ها و تعرض های جسورانه میل به صفر می کند.
بخلاف طرح کلیِ اصلی در این ملحقه، هیچ خبری از ضرب آهنگ قسط و عدالت اجتماعی -که با اصول اعتقادی قبلی بود- وجود ندارد!
تو گویی بانگ نی که در طرح کلی، آتش بود اینجا باد شده و نغمه ای مثل نغمه های دیگر بازار کتاب معاد را نواخته است و البته باز شنیدنی و خواندنی!
تفصیل مطلب در بخش های بعد👇
☑️ @m_ghanbarian
فلسطینیها این روزها میگن فصل "صبر" تمام شده
اشتباه نکنین منظور از "صبر" توانایی فلسطینیها برای مقاومت در برابر ظلم رژیم و پیامدهایی مثل محاصره، دستگیری، آوارگی و سختی زندگی نیست، بلکه منظورشون از "صبر" میوه خوش طعم، شیرین و آبداری است که به "انجیر خاردار" هم معروفه.
#الصبر که میوه محبوب فلسطینیهاست، سمبل صبر و مقاومت به حساب میاد و چیدنش مثل زیتون، سنت خاصی داره و یکی از رسوم چیدن صبر، همراهی اعضای خانواده است.
صبر از خانواده کاکتوسهاست و درختش در جاهای گرم و خشک رشد میکنه و بسیار مقاوم در برابر خشکسالیه.
درخت صبر، زمین رو در برابر حشرات مضر حفظ میکنه و با وجود خارهای تیز، غذای مورد علاقه شترها در مناطق بیابانی محسوب میشه.
محمد العارضه یکی از اسرای معروف، در روزهای بعد از فرارش از زندان گفته بود بعد از بیست سال از صبر خوردم و بخاطرش خداوند رو شکر کردم.
امیدوارم ملت #فلسطین علاوه بر میوه شیرین صبر، طعم آزادی رو هم به زودی بچشند.
https://t.me/Palestiran_love/657
هدایت شده از محسن قنبریان
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 دُش مَن!
دُش من، عنوان سخنرانی های آخر صفر است. "دشمن" در فارسی مقابل "بَهمن" یعنی نفس شریر و بد است! این سلسه بحث حول این سؤال محوری است که: بخاطر دشمن چقدر می توان از منظومه و هندسه ارزشها دست برداشت؟!
جلسه اول از ارزش #عدم_احتجاب والی (دور از چشم مردم شدن و فاصله گرفتن از آنها) بحث شد و اینکه #حفاظت را چه کنیم؟! در خطبه۶۲ حضرت امیر(ع) حفاظت قبول نمی کند ولی در سیره پیامبر(ص) محافظ هست!...
نکته کلیدی بحث این شد که: حفاظت نباید به احتجاب بیانجامد! از ابتکارات امیرالمومنین و امام مجتبی(ع) در اینباره گفته شد...
#روضه بحث از یک تحقیق علمی توسط گروهی در آمریکا خوانده شد که ثابت می کنند چگونه امام حسن(ع) با کلراید جیوه که معاویه از بیزانس سفارش داده بود ترور بیولوژیک میشود! مستندش را ببینید.
#دش_من
#ترور_بیولوژیک_امام_حسن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
HI-Q MP3 RECORDER.apk
4.12M
HI-Q
های کیو: یک نرم افزار خیلی خوب برای ضبط صدا با گوشی، با حجم کم و کیفیت خوب و فرمت mp3 (مطابق تنظیماتی که تصویرش را در پایین میفرستم).
❗️ نسخه جدید این نرمافزار در گوگل پلی، سر 10 دقیقه، ضبط را قطع میکند، اما نسخهای که ملاحظه میکنید، گرفتار این مشکل نیست.
از امتیازات این نرمافزار:
قطع ضبط، فقط با زدن دگمۀ قطع است و با موارد زیر، قطع نمیشود:
🔹 اگر وسط ضبط صدا، با گوشی شما تماس بگیرند،
🔹 اگر از این نرمافزار به صورت کامل هم خارج بشوید.
◀️ همچنین اگر وسط ضبط، به هر علتی دگمه قطع موقت را زدید و بعدا فراموش کردید کجای بحث بودید، میتوانید از گوشه بالا سمت چپ، فایل را بیاورید و play کنید و ببیند تا کجا پیش رفته بودید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گونهای شگفتانگیز از عروس دریایی
https://t.me/mosafere_bi_maqsad/1820
🌸 ثبتنام مهد مسجدمحور ایثار
#سن_ثبتنام
💎 ۴تا۶سال
💎در دو گروه دختران و پسران
✅ نحوه پیشثبتنام:
ارسال مشخصات کودک (نام و نام خانوادگی کودک و تاریخ تولد) به شماره تماس: 09127594436
✅ ظرفیت محدود
مکان: دورشهر، کوچه۱۸ فرعی۶ پلاک۲۰
#ویژه کودکان 4تا6سال
#تربیت نسلی از جنس سردارسلیمانی
#کودک_استراتژیست
#مهارت_یابی
#طرح_مادرانه
#پرورش_خلاقیت
#مهد_مسجد_محور
@ahd_mahd
انباز
نقش پدر و مادر در تربیت ❤️💡🕯 أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَي
دوست گرامی و فاضل ارجمند جناب آقای رهبر توضیحاتی درباره حدیث فوق در کانال ارزشمند «حدیثنا» ارائه کردهاند که خواندنش مفید است:
https://eitaa.com/hadithona/587
❖ شهادت امام رضا(علیه السلام) در راه دفاعِ بیمحابا از حق مردم
🖋
آیت الله شیخ محمدهادی یوسفی غروی:
از محمد بن سنان روایت شده که نقل میکند در خراسان خدمت امام رضا(علیه السلام) بودم و مأمون روزهای دوشنبه و پنجشنبه که به دادخواهی مینشست امام را در سمت راست خود مینشاند.
روزی خبر آوردند که مردی صوفی دزدی کرده. مأمون دستور داد احضارش کنند. مرد صوفی ظاهری همچون مرتاضان و زاهدان داشت و جای سجده بر پیشانیاش نمایان بود.
مأمون گفت: چقدر عیب است چنین آثار زیبایی با چنین کار زشتی! آیا با وجود چنین ظاهر زیبایی که از تو میبینم نسبت سرقت به تو داده میشود؟!
صوفی گفت: از سر ناچاری چنین کاری کردم و مجبور بودم و راه دیگری نداشتم چون از سهمی که از خمس و غنایم حقّ من است محرومم کردهای!
مأمون گفت: تو در خمس و غنایم چه حقّی داری؟
صوفی گفت: خدای متعال خمس را شش قسمت کرده و فرموده است: وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ للهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبى وَالْيَتامى وَالْمَساكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ وَما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ (أنفال ٤١)
و غنایم را نیز شش قسمت کرده و فرموده است: ما أَفاءَ اللهُ عَلى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبى وَالْيَتامى وَالْمَساكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ (حشر ٧)
و ادامه داد:
پس تو مرا از حقّم محروم کردی حال آنکه من درمانده در سفرم و خرج بازگشت به وطنم را ندارم (یعنی عنوان إبن السبیل که در هر دو آیۀ فوق آمده بر من منطبق است) و مسکین و تهی دستم و سرمایهای ندارم (یعنی حتی اگر به وطنم بازگردم و دیگر إبن السبیل نباشم باز عنوان مسکین بر من منطبق است) و از حاملان(قاریان و حافظان) قرآنم (یعنی غیر از إبن السبیل و مسکین بودن، باز هم مستحق سهمِ «لله» در دو آیۀ فوقم)!
مأمون گفت: آیا بخاطر این افسانهپردازیهایت حدّی از حدود خدا و حُکمی از احکامش در مورد سارق را تعطیل کنم!؟
صوفی گفت: از خودت شروع کن و نفس خویش را پاک گردان سپس به پاک کردن دیگران بپرداز، و حدّ خدا را بر خودت جاری کن سپس بر دیگران!
مأمون رو به امام رضا(علیه السلام) نمود و گفت: چه میگوید؟
امام فرمود: او میگوید ابتدا مورد سرقت واقع شده سپس سرقت کرده!
مأمون بسیار خشمناک شد و به صوفی گفت: بخدا قسم دستت را میبُرم!
صوفی گفت: دستم را میبُری درحالیکه تو غلام و بندۀ منی!
مأمون گفت: وای بر تو، از کجا من بندۀ تو شدم!؟
صوفی گفت: چونکه مادرت از بیت المال مسلمانان خریده شده؛ پس تو بندۀ تمام مسلمانان در مشرق و مغربی تا زمانی که آزادت کنند و من آزادت نکردهام! اضافه بر آنکه خمس را بلعیدی و پیش خود جمع کردی اما حق آل پیامبر و حق من و امثال مرا ندادی! و دیگر آنکه چیز خبیث و نجس نمیتواند نجسی دیگر مانند خود را پاک کند بلکه تنها و تنها آنکه خودش پاک باشد میتواند نجس را پاک کند و کسی که خود سزاوار حدّ است نمیتواند حدود را بر دیگران اجرا کند تا زمانیکه از خودش شروع کند! آیا سخن خدای متعال را نشنیدهای که میگوید: أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ، أَفَلا تَعْقِلُونَ (بقرة ٤٤)؟
مأمون رو بسوی امام رضا(علیه السلام) نمود و گفت: نظر شما چیست؟
امام(علیه السلام) فرمود:
خدای متعال به محمد(ص) فرمود: قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ (أنعام: ١٤٩)؛ و این همین حجتی است که جاهل به آن نرسیده است اما او هم آن را میداند همچنانکه عالِم از روی علمش آن را میداند. دنیا و آخرت با حجت و دلیل پابرجا و برقرار است. این مرد هم حجت آورده است (یعنی اگر میتوانی دلیلی بیاور و اثبات کن که تو شریک جرم نیستی و این ارتکاب سرقت بخاطر بلعیده شدن حقّ او توسط تو نبوده).
در این هنگام مأمون دستور آزادی مرد صوفی را داد و به اندرون رفت! و از آن روز تصمیم قاطع بر قتل امام رضا(علیه السلام) گرفت تا آنکه ایشان را با سمّ به قتل رساند.
_
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٨: ١٦٣– ١٦٥؛
مجموعۀ مصاحبهها: ٨١٣– ٨١٥؛
عيون أخبار الرضا(عليه السلام) ٢: ب٥٩، ح١؛
مناقب آل أبي طالب٣: ٤٤٧(مکتبةالحیدریة).
_
راجع به استدلالهای مرد صوفی بویژه مملوک بودن مأمون، روشن است که امام رضا(ع) در مقام تصحیح گفتهها و استدلالهای وی نبود و فقط مقصود اصلی او را به اختصار بیان کرد و فرمود: او میگوید «سُرق فسَرق» از او دزدی شده که دست به دزدی زده.
و حجت بالغه همین است که آن مرد صوفی علیرغم جهلش که قدرت بیانِ عذرش با چنین اختصارگویی و با استدلالی بیخدشه را ندارد اما همچون شخص عالِم و مسلط به ریزهکاریها این را با اطمینان میداند که مأمون شریک جرم اوست.
https://t.me/YusufiGharawi/627