هدایت شده از گفتارهای کوتاه عین صاد
رنج ها را تحلیل کن که از کجا برخاسته اند ، آیا خودت به وجود آورده ای؟
پس بگذار
آیا دیگران برات ساخته اند؟
پس خراب کن
و اگر از این هر دو نیست پس
"بکوش که بهره اش را بگیری و درسش را بخوانی ! "
استاد علی صفایی حائری (عین . صاد )
مسئولیت و سازندگی ص ۲۵۹
✅ کانال گفتارهای کوتاه عین صاد
🆔 @ostad_ein_sad
#رنج_ها
#مسئولیت_و_سازندگی
#استاد_علی_صفایی_حائری
#عین_صاد
هدایت شده از هادیانه ها
✅ثبت نام مدرسه علمیه ملاصادق✅
برای ثبت نام اولیه در مدرسه علمیه ملاصادق اطلاعات ذیل را به شماره آقای حکایتی ( 09100622512 ) ارسال بفرمایید:
🔹نام و نام خانوادگی متقاضی
🔹شماره تلفن و موبایل
🔹معدل ترم اول امسال و معدل کل پارسال
🔹مقطع تحصیلی (هشتم یا نهم)
✅ به شما جهت مصاحبه اولیه تماس گرفته می شود و سپس در روند گزینش مدرسه قرار خواهید گرفت
#طلبگی
@hadianeha
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شما #بردهپرورید نه #انسان_پرور🔸
🌸 خدا رحمتش کند، مرحوم علامه کرباسچیان (بنیانگذار مدرسه علوی). آمد شیراز و من را از شیراز بُرد در برنامههای خودشان. من در شیراز هفتهای یکبار در مسجد شمشیرگرها با جوانان جلسه داشتم. آقای کرباسچیان هم گروه نخبهشان را آورده بود در منزل و برای اینها صحبت میکرد. به او گفتم هفتهای چند ساعت با اینها کار میکنی؟ گفت 17 ساعت. گفتم: «من با شاگردهایم هفتهای یک ساعت کار میکنم!!».
🌸 بچههای شما وقتی میآیند شیراز، میروند دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز)، موسیقی گوش میکنند، میروند سینما و بچههای ما به آنها امر به معروف و نهی از منکر میکنند!! بچههای #یک_ساعته من، بچههای 17 ساعته تو را نهی از منکر می کنند!! به خاطر این که اینها را در #محیط_استریل بزرگ کردی، وقتی میآیند در محیط آلوده، میکروب آنها را میزند.
🌸 مدارس علوی یک محیط ویژه بودند. پاک بودند، بریده از همه جا بودند. به مجرد اینکه اینها در کنکور قبول میشدند، میرفتند. دیگر مبتلا به موسیقی، سینما و ... می شدند و همه چیز رها میشد. چرا؟ چون #آزاد نبودند. بچههای مسجد شمشیرگرها آزاد میآمدند، آزاد میرفتند. این خیلی مهم است. شما کلاس هایتان آزاد نیست، حضور و غیاب دارد، امتحان دارد. اینها یعنی اینکه شما #بردهپرورید نه #انسان_پرور. شما دیگر آن علامههای قبل را نمیتوانید با این سیستم مدیریتی و تربیتی پرورش بدهید.
🌸 من چهار سال در مدرسه حقانی تدریس می کردم. نه یک دفعه #حضور_و_غیاب کردم و نه لیست غائبین را به دفتر دادم و نه حتی یکبار امتحان گرفتم. شاگردهایم میدانستند آمدن در کلاس من اجباری نیست. اما برای علاقهشان میآمدند. اساس، این است.
@haerishirazi
انباز
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شما #بردهپرورید نه #انسان_پرور🔸 🌸 خدا رحمتش کند، مرحوم علامه کرباسچیان (
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله حائری شیرازی (رحمة الله علیه):
#تربیت در متن زندگی و تربیت در محیطهای گلخانهای
#مدرسه_علوی
نقل است به بزرگی(!) گفتند: با فلان شاه اظهار مخالفت کن.
گفت: چرا؟
گفتند: شرابخوار است.
گفت: شاه شراب میخورد دیگر!
خدایا!
آن قدر نامهربانی میبینیم که عادت میکنیم؛
گویا بیاعتنائی و بددلی و تندی و بدگویی و بدرفتاری، امری عادی است!!!
انگار پدر یا مادر یا مسئول یا دوست یا حتی دشمن، همینطور میشود دیگر!
لابد بعد هم باید بگوید:
«مگر من چه گفتم و چه کردم؟!
شما چقدر نازکنارنجی و زودرنجید!».
ای مهربان هستی!
در میانۀ این آشفتگیها، دلهای ما را
بیقرار مهربانی
و مشتاق مهربانها
و برخوردار از مهربانیهایت کن!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم و جالب پدرِ ریاضیدانِ نخبه در دنیا:
#مریم_میرزاخانی.
ایتا:
https://eitaa.com/anbaz60
تلگرام:
https://t.me/anbaz60
دعای مهمی که مطابق روایت از عبد صالح،1️⃣ اگر در شب و روز اول ماه مبارک رمضان خوانده شود، از فتنه و آفت دینی و بدنی و شری که در یک سال آینده ممکن است پیش آید در امان خواهیم ماند؛ البته به این شرط که حساب کار و زندگی خود را به خدای حکیم بسپاریم و دعا را با نیت خالص و بدون شرک و ریا بخوانیم:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي دَانَ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ
وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ
وَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي قَهَرْتَ بِهَا كُلَّ شَيْءٍ
وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي تَوَاضَعَ لَهَا كُلُّ شَيْءٍ
وَ بِقُوَّتِكَ الَّتِي خَضَعَ لَهَا كُلُّ شَيْءٍ
وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي غَلَبَتْ كُلَّ شَيْءٍ
وَ بِعِلْمِكَ الَّذِي أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ
يَا نُورُ يَا قُدُّوسُ
يَا أَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ
وَ يَا بَاقِي بَعْدَ كُلِّ شَيْءٍ
يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللهُ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَقْطَعُ الرَّجَاءَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُدِيلُ الْأَعْدَاءَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَرُدُّ الدُّعَاءَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي يُسْتَحَقُّ بِهَا نُزُولُ الْبَلَاءِ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ غَيْثَ السَّمَاءِ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَكْشِفُ الْغِطَاءَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُورِثُ النَّدَمَ
وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ
وَ أَلْبِسْنِي دِرْعَكَ الْحَصِينَةَ الَّتِي لَا تُرَامُ
وَ عَافِنِي مِنْ شَرِّ مَا أُحَاذِرُ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ
فِي مُسْتَقْبِلِ سَنَتِي هَذِهِ
اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ
وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ
وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
وَ رَبَّ السَّبْعِ الْمَثَانِي وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ
وَ رَبَّ إِسْرَافِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ جَبْرَئِيلَ
وَ رَبَّ مُحَمَّدٍ ص وَ أَهْلِ بَيْتِهِ
سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ
أَسْأَلُكَ بِكَ وَ بِمَا سَمَّيْتَ يَا عَظِيمُ
أَنْتَ الَّذِي تَمُنُّ بِالْعَظِيمِ
وَ تَدْفَعُ كُلَّ مَحْذُورٍ
وَ تُعْطِي كُلَّ جَزِيلٍ
وَ تُضَاعِفُ مِنَ الْحَسَنَاتِ بِالْقَلِيلِ وَ الْكَثِيرِ
وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ يَا قَدِيرُ
يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ
وَ أَلْبِسْنِي فِي مُسْتَقْبِلِ هَذِهِ السَّنَةِ سِتْرَكَ
وَ نَضِّرْ وَجْهِي بِنُورِكَ
وَ أَحِبَّنِي بِمَحَبَّتِكَ
وَ بَلِّغْنِي رِضْوَانَكَ
وَ شَرِيفَ كَرَامَتِكَ
وَ جَزِيلَ عَطَائِكَ
مِنْ خَيْرِ مَا عِنْدَكَ
وَ مِنْ خَيْرِ مَا أَنْتَ مُعْطٍ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ
وَ أَلْبِسْنِي مَعَ ذَلِكَ عَافِيَتَكَ
يَا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى
وَ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى
وَ يَا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ
وَ يَا دَافِعَ كُلِّ مَا تَشَاءُ مِنْ بَلِيَّةٍ
يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ
يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ
تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَ فِطْرَتِهِ
وَ عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ سُنَّتِهِ
وَ عَلَى خَيْرِ وَفَاةٍ
فَتَوَفَّنِي مُوَالِياً لِأَوْلِيَائِكَ مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ
اللَّهُمَّ وَ جَنِّبْنِي فِي هَذِهِ السَّنَةِ كُلَّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ يُبَاعِدُنِي مِنْكَ
وَ اجْلِبْنِي إِلَى كُلِّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ
يُقَرِّبُنِي مِنْكَ فِي هَذِهِ السَّنَةِ
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
وَ امْنَعْنِي مِنْ كُلِّ عَمَلٍ أَوْ فِعْلٍ أَوْ قَوْلٍ يَكُونُ مِنِّي
أَخَافُ ضَرَرَ عَاقِبَتِهِ
وَ أَخَافُ مَقْتَكَ إِيَّايَ عَلَيْهِ
حَذَراً أَنْ تَصْرِفَ وَجْهَكَ الْكَرِيمَ عَنِّي
فَأَسْتَوْجِبَ بِهِ نَقْصاً مِنْ حَظٍّ لِي عِنْدَكَ
يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي مُسْتَقْبِلِ هَذِهِ السَّنَةِ فِي حِفْظِكَ وَ جِوَارِكَ وَ كَنَفِكَ
وَ جَلِّلْنِي سِتْرَ عَافِيَتِكَ
وَ هَبْ لِي كَرَامَتَكَ
عَزَّ جَارُكَ وَ جَلَّ ثَنَاءُ وَجْهِكَ
وَ لَا إِلَهَ غَيْرُكَ
🔻🔻🔻
ادامه...
ادامه...
🔺🔺🔺
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي تَابِعاً لِصَالِحِ مَنْ مَضَى مِنْ أَوْلِيَائِكَ
وَ أَلْحِقْنِي بِهِمْ
وَ اجْعَلْنِي مُسْلِماً لِمَنْ قَالَ بِالصِّدْقِ عَلَيْكَ مِنْهُمْ
وَ أَعُوذُ بِكَ يَا إِلَهِي أَنْ تُحِيطَ بِهِ خَطِيئَتِي وَ ظُلْمِي وَ إِسْرَافِي عَلَى نَفْسِي وَ اتِّبَاعِي لِهَوَايَ وَ اشْتِغَالِي بِشَهَوَاتِي
فَيَحُولَ ذَلِكَ بَيْنِي وَ بَيْنَ رَحْمَتِكَ وَ رِضْوَانِكَ
فَأَكُونَ مَنْسِيّاً عِنْدَكَ مُتَعَرِّضاً لِسَخَطِكَ وَ نَقِمَتِكَ
اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي لِكُلِّ عَمَلٍ صَالِحٍ تَرْضَى بِهِ عَنِّي
وَ قَرِّبْنِي بِهِ إِلَيْكَ زُلْفَى
اللَّهُمَّ كَمَا كَفَيْتَ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً ص هَوْلَ عَدُوِّهِ وَ فَرَّجْتَ هَمَّهُ وَ كَشَفْتَ غَمَّهُ وَ صَدَقْتَهُ وَعْدَكَ وَ أَنْجَزْتَ لَهُ مَوْعِدَكَ بِعَهْدِكَ
اللَّهُمَّ بِذَلِكَ فَاكْفِنِي هَوْلَ هَذِهِ السَّنَةِ وَ آفَاتِهَا وَ أَسْقَامَهَا وَ فِتْنَتَهَا وَ شُرُورَهَا وَ أَحْزَانَهَا
وَ ضِيقَ الْمَعَاشِ فِيهَا
وَ بَلِّغْنِي بِرَحْمَتِكَ كَمَالَ الْعَافِيَةِ بِتَمَامِ دَوَامِ الْعَافِيَةِ وَ النِّعْمَةِ عِنْدِي إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي
أَسْأَلُكَ سُؤَالَ مَنْ أَسَاءَ وَ ظَلَمَ وَ اعْتَرَفَ
وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَغْفِرَ لِي مَا مَضَى مِنَ الذُّنُوبِ
الَّتِي حَصَرَتْهَا حَفَظَتُكَ
وَ أَحْصَتْهَا كِرَامُ مَلَائِكَتِكَ عَلَيَّ
وَ أَنْ تَعْصِمَنِي إِلَهِي مِنَ الذُّنُوبِ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِي إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي
يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ
وَ آتِنِي كُلَّ مَا سَأَلْتُكَ وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ
فَإِنَّكَ أَمَرْتَنِي بِالدُّعَاءِ وَ تَكَفَّلْتَ لِي بِالْإِجَابَةِ.
(الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 72، حدیث 3)
——
1️⃣ ظاهرا مراد از عبد صالح، امام کاظم علیه آلاف التحیة و الثناء است.
https://eitaa.com/anbaz60
حفظ قرآن؛ آری یا نه؟
❓
رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با قاریان قرآن، مجددا نیاز به ده میلیون حافظ قرآن را یادآوری کرد و افزود:
«راه تربیت ۱۰ میلیون حافظ که چند سال قبل مطرح کردیم، وارد کردن نوجوانان به عرصه فعالیتهای قرآنی است.»
تأکید مجدد ایشان و توصیه به حفظ قرآن در سنین نوجوانی، منشأ پرسشی مهم در ذهن برخی از اهالی تربیت است:
از طرفی حضور زنده و پویای معارف قرآن در زندگی افراد، خصوصا از سنین نوجوانی، آثارِ مثبتِ مهمی در جامعه دارد که بر اهلش پوشیده نیست،
و از طرفی نگاه کمّی دربارۀ تعداد حافظان قرآن کریم، آفات بسیار مهمی دارد که این هم بر اهلش پوشیده نیست؛ آن هم برای غیر عربزبانان و در شرائط فرهنگی-تربیتی موجود بینالمللی و کشور ایران، خصوصا اگر مراد این باشد که نوجوانان وارد میدان حفظ قرآن شوند.
حال برای اجتناب از این آفات و رسیدن به آن ثمرات، باید چه کرد؟
پیش از پاسخ بر این نکته تأکید میکنم که فهم بنده از مطالب رهبری، توصیه به حفظ قرآن بعد از فهم معانی و معارف آن و به عنوان زمینهای برای فهم عمیقتر و استمرار زیست قرآنی است، نه توصیه به حفظ الفاظ قرآن، بدون نیاز به فهم معانی آن. (برای ارزیابی این ادعا، ابتدا سخنان ایشان را اینجا مطالعه فرمایید)
در هر حال چند پیشنهاد در مقام پاسخ به سؤال مذکور تقدیم میکنم و امیدوارم با عمل، دانش و تجربۀ مدیران و فعالان فرهنگی-تربیتی همراه و تصحیح و تکمیل شود؛ اعم از افراد و نهادهای مؤثر در زمینه #فرهنگ_قرآنی یا #فرهنگ_عمومی کشور (از رهبری و دولت و وزارتخانهها تا عموم روحانیت و معلمان و ...):
1. لازم است هدف از #تمامِ انواع و سطوح برنامههای فرهنگی و دینی و قرآنی، #رشد مخاطبان و متربیان باشد، رشدی مشتمل بر ویژگیهای زیر:
الف) مبتنی بر ویژگیهای فطری انسان و هماهنگ با ساختار وجودی او؛
ب) متناسب با شرائط فرهنگی #واقعی جامعه؛
ج) با افق بهبود وضعیت فرهنگ عمومی کشور؛
د) جامع (نه تکبعدی)؛
ه) حقیقی و ریشهدار (نه تصنعی و صوری و بیریشه)؛
و) ماندگار (نه حبابی و زودگذر)؛
ز) با هدف الهیِ خدمت به مردم و جامعه (نه با اغراض آفتزدهای مثل تهیۀ گزارش به نهادهای بالادستی و کسب ردیف بودجۀ بیشتر).
2. آسیبشناسی از وضعیت برنامههایی که تا کنون اجرا شدهاند؛
در همین راستا مسئولان و متولیان فرهنگی کشور، دست کم به همان اندازه که بر اهمیت حفظ قرآن (خصوصا از نوجوانی) یا هر برنامۀ قرآنی دیگری تأکید میکنند، باید بر ضرورت انتخاب روشی متقن و بیآسیب (یا در حد امکان، کمآسیب) اصرار ورزند.
3. طراحی برنامهای عملیاتی که مشتمل بر عناصر و مراحل زیر باشد:
الف) شناسایی و گزینش معارف دینی و قرآنی متناسب با ویژگیهای روانشناختی و تربیتی مخاطبان (از جمله سن و سال آنها)؛
ب) شناسایی و معرفی روشهای درست و مؤثرِ انتقال مفاهیم ارزشمند (به طور عام) و معارف دینی و قرآنی (به طور خاص) و استفاده از آن شیوهها؛
ج) تکرار آیات قرآن و معارف آنها در فرآیند یادگیری (در حد معقول)، به گونهای که دو هدف تربیتی زیر را تأمین کند:
یکم: حضور مستمر معارف قرآنی در زندگی (ذکر)
دوم: امکان تفکر بیشتر در معارف قرآن و دریافتهای بیشتر یا عمیقتر از این منبع هدایت، در بستر زمان و حوادث.
البته حفظ و ازبرکردن آیات قرآن کمک شایانی به تحقق این اهداف (خصوصا هدف دوم) خواهد کرد، اما همانطور که گذشت، این تکرار و حفظ باید با روشی علمی و به دور از آسیبهای تربیتی انجام شود.
طراحی چنین برنامهای کار آسانی نیست، خصوصا در وضعیت فرهنگی (به معنای عام) امروز کشور، اما فعالان و مدیران فرهنگی میتوانند و باید به این سمت حرکت کنند. کارهای جستهگریختهای هم از جهات مختلف شده است و استفاده از دانشمندان و تجربیات موجود، راه را تا حدی هموار خواهد کرد.
طبعا هر چه فهم و همراهی مسئولان بالادستی نسبت به این امور، بهتر و بیشتر باشد، زمینه و امکانات کاملتری فراهم خواهد شد تا چنین برنامهای با مشورتهای علمی کافی به سرانجام رسد.
15 فروردین 1401
دینپرست
https://eitaa.com/anbaz60/851
۱۴۰۱۰۱۱۹ تربیت. روابط سازنده.mp3
20.88M
بحث تربیتی در خدمت والدین گرامی
مهدکودک #ایثار
و مدارس دخترانه مکمل #عهد
به همراه پرسش و پاسخ
19 فروردین 1401
جلسه اول
قم
دینپرست
#صوت
#تربیتی
🆔https://eitaa.com/anbaz60
🆔@ahd_dokhtarane1
🆔@ahd_mahd
هدایت شده از مطالبِ طلبگی (وافی)
موسسه امام هادی «علیه السلام»
نشست علمی
▫️تعدد قرائات، منشأ الهی یا خطای انسانی؟
تبیین دیدگاه سازگاری تعدد قرائات با نزول قرآن بر حرف واحد
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی
🎙ناقد: دکتر حمید رضا مستفید
دبیر جلسه: جناب آقای محمدرضا معینی
📌 ۹ ماه مبارک رمضان
🕰 ساعت ۱۸ الی ۲۲:۳۰
🗓 ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
مهلت ثبت نام تا ۲۰ فروردین۱۴۰۱
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/Tw8xH7k
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@souzanchi
هدایت شده از محسن قنبریان
⚜ موازنه مهر و قهر اجتماعی!
جامعه وقتی به صنفی اعتماد بیشتر کند و مهر ورزد، اگر نمونه هایی از خیانت و سوء استفاده از آن صنف ببیند؛ سرخورده میشود، قهر می کند و بد می گوید...
اگر کثیری از اهل همان صنف مظلوم واقع شوند و از اشرار جامعه بد ببینند، و تازه در زیر آن قهر، امانت و پاکی و خدمت آنان کشف شود، جامعه دوباره میل می کند و مهر می ورزد. این یک موازنه اجتماعی است.
پ.ن:
۱. اشرافیت، فساد، جبّاریت و تحکّم و... برخی معممین به حیثیت کل این صنف لطمه میزند و شهادت و امانت و خدمت صادق و بی کلک عده ای دیگر حیثیت برای این صنف می سازد.
۲. از همین جا معلوم می شود نقطه قرار این صنف در جامعه کجاست؟ : نقطه ی امانتداری و خدمت صادقانه و نزدیکترین نقطه به شهادت و جذب شرارتها؛ نه نقطه ی فاصله از مردم و رفتن سر سفره مصرف محبت ها و خوردن غنیمتِ اعتمادها!
۳. شهادت جادوی این مذهب برای موازنه بخشی هاست! نامزدهای خود را با وسواس برمی گزیند و صحنه گزینش را فوق العاده هنرمندانه و حکیمانه می چیند! مرور کنید: شهید حججی، شهید سحرگاه جمعه بغداد، شهیدان اصلانی و دارایی و...
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 چگونگی نماز باران قم
🔹 وقتی در قم سیل آمده و خانهها را خراب کرده بود، مرحوم آقای حاج شیخ تربت کربلا ریخته و سیل فروکش کرده بود. این مثل اینکه خیلی مسلّم است، منتهی مـرحـوم آقای اراکی اشتباه کرده و با نماز استسقایی که آسیّد محمّدتقی خوانده بود، اشتباه گرفته بود و میگفت: سیل آمده بود؛ در حالی که سیل در زمان حاج شیخ بود و در نماز استسقا اصلاً سیل نیامد. باران آمد. باران حدود يک ساعتی بارید. قبلش هیچ اثری از باران نبود و حتی احتمال عـادی باران هم نمیرفت. آن را همه به غیر عادی بودن حمل کردند.
خدا رحمت کند مـرحـوم حاج آقا شهاب اشراقی را! میگفت: از خدا تا پایین، برای من ثابت شد!
اشتباه دیگری هم آقای اراکی کرده و گفته است: بیست هزار نفر جمعیّت در خاکفرج برای نماز باران آمده بودند! این امکان نداشت؛ چون آن موقع بعد از چندین سال که قم جمعیتش زیاد شده بود و سرشماری کرده بودند، تمام افراد جمعیّتش شصت هزار نفر بود! صفها مشخص بود که چندتاست. ایشان بیست هزار نفر پنداشته بود!
🔸 در آنجا آسیّد محمّدتقی خوانساری نماز خواند. مرحوم آقای آمیرزا محمّدتقی اشراقی هم منبر رفت و این شعر را هم خواند:
ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه اینجا به پناه آمـدهایـم
الآن يادم نیست منبر آمیرزا محمّدتقی اشراقی بعد از نماز آسیّد محمّدتقی خوانساری بود یا قبل از آن، جمعیّت زیادی از طلبه و غیر طلبه بود و اکثر هم غیر طلبه بود. طلبه آن موقع زیاد نبود. آن روز باران نیامد! فردایش در قم نو که الآن آن قسمت داخل قبرستان آقای حاج شیخ شده است و آن موقع پشت قبرستان بود، مخصوص طلبهها نماز استسقا خوانده شد؛ چون جزء آدابش این است که اول عموم مردم بروند، بعد افراد خاص انتخاب شوند و بروند.
🔹 آقای خوانساری تنها با طلبهها برای نماز باران رفت. آن وقت من هم بودم. باز هم باران نیامد! شبش ـ الآن یادم نیست که بین نماز مغرب و عشا بود یا بعد از نماز عشا ـ باران شروع کرد به آمدن. شاید حدود يک ساعت باران آمد. مرحوم حاج آقای والد ما تاریخش را هم نوشته است. ایشان نوشتهاند: قمیها برای شکرانه این باران بازار را چراغانی کردند.
🔸 اینکه برخی گفتهاند بلافاصله باران آمد اشتباه است. خیلی عجیب بود! کسی احتمال نمیداد. طبق قواعد هواشناسی جای بارش باران نبود. من شنیدم که آقای صدر و آقای حجّت صلاح نمیدانستند که نماز باران خوانده شود. قدری نگران بودند که اگر نیاید، چه میشود. وقتی باران آمد، برای طلبهها خیلی مایه آبرو شد. نه تنها آقای سیّد محمّدتقی بلکه تا مدّتی طلبهها يک آبروی عمومی داشتند، به خصوص که در آن اوایل طلبهها تحت فشار بودند.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۵۶۶
#آیتاللهحاجشیخعبدالکریمحائرییزدی
#سیدمحمدتقیخوانساری
#آیتاللهشیخمحمدعلیاراکی
@Adropfromthesea
🌺به آستان کریم اهل بیت عصمت و طهارت، امام حسن مجتبی(ع)🌺
🔸گرمی بازار حُسن🔸
نفحه ی باغ بهشت، عطر تن مجتباست
محفل کروبیان، انجمن مجتباست
در همه جا، بوی عشق گر رسد از کوی عشق
نافه آهوی عشق از ختن مجتباست
خرمی از خوی اوست، رنگ گل از روی اوست
بوی سمن گر نکوست، از چمن مجتباست
جمله ی اهل وفا، ریزه خورِ خوانِ او
ریشه جود و سخا، در سخن مجتباست
تاب فراق رسول، مرهم داغ بتول
در شب تار علی پیرهن مجتباست
کاش فلک کور بود تا که نبیند به غم
آن همه تیرِ ستم بر بدن مجتباست
شاه شهیدان حسین، تشنه لب و بی کفن
در صدد بوسه ای بر کفن مجتباست
جای قَرَن، از بقیع کاش نسیمی رسد
زان که اویس دلم در یمن مجتباست
در تن دین، جان از اوست رونق احسان از اوست
گرمی بازار حُسن، از حسن مجتباست...
✍️افشین علا
✨ https://t.me/afshinala/2616 ✨
🔺کانال اشعار و مطالب افشین علا🔺
اگر بعد از اين كه من هستىام را فدا كردم، روزى احساس كنم كه باختهام، معلوم مىشود كه سلوكم سالم نبوده است.
اگر خانمى كه براى شوهرش هستىاش را داده است، مردى كه براى زنش هستىاش را بخشيده است، كسى كه براى بچّههايش هستىاش را داده است، احساس ذلّت كند، احساس ندامت و خستگى كند و حس كند كه كم آورده و باخته است، معلوم است كه سلوك سالمى نداشته است.
يكى از اساتيد ما كه بسيار قوى بود، در مجلسى شركت كرده بود.
وقتى كه از آن مجلس بيرون آمده بود، همكارهايش، هر كدام سوار ماشينى شده و رفته بودند. همه رفته بودند و او هم تنهاىِ تنها مانده بود. مثل اين كه پولى هم نداشته بود تا سوار تاكسى بشود. يك رندى به او برخورد مىكند و مىگويد؛ حاج آقا شما؟!
آن استاد گفته بود كه ما داريم از قمارخانه برمىگرديم و باختيم!
خوب دقّت كنيد! اگر آدم اين احساس باخت را داشته باشد، معلوم مىشود كه سلوك او سلوك سالمى نبوده است.
فوز سالك، ص: 230-231
#علی_صفائی_حائری
ع.ص
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ استاد فاطمی نیا: تا #لطیف نشوید ...
🔹خودتان را #معطل نکنید،تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی آید، من اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم میسوزد،یک کلمه میگویم خانم ها،آقایان، به حضرت زهرا(سلام الله علیها) قسم اگر لطیف نباشید چیزی گیرتان نمی آید!
🔹خودتان را معطل نکنید، هی روزی چند تا اوقات تلخی در خانه راه میاندازد، عصبانی میشود، از این طرف هم میخواهد بشود زبدة العارفین، عمدة المکاشفین!
🔹یک بار این قسم را با تمام وجودم خوردم، تا #لطیف نشوید چیزی گیرتان نمیآید.
🔹علامه #طباطبایی سرتاسر لطافت بود، لطافت این مرد به جایی رسیده بود که به عمرش به کسی دعوا نکرده بود، زمانی که ما در قم بودیم این بچههای قم از هشت سالگی دوچرخه بیست وهشت سوار میشدند،از بغل رکاب میزدند، یک بچهای آمد زد علامه طباطبایی را لت و پار کرد، افتاد رو زمین، حالا ما باشیم چه میگوییم؟ خیلی دیگر آدم خوبی باشیم یک چیزی میگوییم دیگر، این آقا بلند شد، خیلی راحت، اول رفت سراغ بچه،گفت: طوریت نشد؟! گفت: نه، گفت: الحمد لله، خداحافظ!
(در این شبهای پرقدر، برای شفای استاد فاطمینیا دعا کنیم)
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
انباز
✅ استاد فاطمی نیا: تا #لطیف نشوید ... 🔹خودتان را #معطل نکنید،تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی آید، من
برای لطیف شدن همدیگر دعا کنیم
من ناچیز هم چشمانتظار دعای شمایم.
هدایت شده از روشنا
افشاگری یا شفافیت؟
📌پرویز امینی جامعه شناس و استاد دانشگاه نوشت: در ماجرای سفر خانواده رییس مجلس به ترکیه و طرح سیسمونی گیت، بار دیگر جامعه ما را در برابر یک دو راهی برای مواجهه با خطاهای حکمرانی قرار داد.
یک راه، قوی کردن «شفافیت» و قرار دادن سازمان حکمرانی در همه وجوهش اعم از تصمیمات و سیاست ها و منابع مالی و دستاوردها و... در یک اتاق شیشه ای و قابل دسترس برای همه بعلاوه قوی کردن رسانه ها با دفاع از آزادی بیان و پس از بیان است. راه دوم «افشاگری» است که همانند راه شفافیت، خطاهای حکمرانی را به سطح افکار عمومی می اورد.
تفاوت این دو راهبرد در مواجهه با خطاهای حکمرانی در فرایند و سازوکار و لوازم پیش برنده آن در جامعه است که البته در نتایج نیز تغییراتی بین این دو وجود دارد. راهبرد شفافیت ناشی از نیرومند سازی جامعه مدنی، قوی کردن آزادی رسانه ها، گسترش دسترسی عمومی به مسائل حکمرانی و مواجهه بدون گزینش با همه خطاهاست و علاوه بر مجازات اجتماعی خطاکاران، توان پیشگیری ازخطاهای احتمالی آینده و توانمند کردن رویه های اصلاح طلبانه حکمرانی را دارد.
اما راهبرد افشاگری بیش از همه متکی به اطلاعاتی است که در اختیار همگان نیست. به جای قوت جامعه مدنی و حوزه عمومی، نتیجه قوت و قدرت نهادهای بهره مند از اطلاعات است و درز اطلاعات نیز به جای در نظر گرفتند نفع عمومی، عمدتا ناشی از اهداف پشت صحنه این نهادها برای پیروزی در کشمکش های قدرت طلبانه و به جای مواجهه جامع با همه خطاکاران و همه خطاهای حکمرانی، به شکل گزینشی اهداف یا به قول معروف طعمه های افشاگرانه خود را انتخاب میکند.
راهبرد افشاگری به جای قوی سازی مردم و نهادهای مدنی، نهادهای برخوردار از اطلاعات را قوی میکند و افشاگری به جای تقویت روندهای اصلاح طلبانه، پروژه های تسویه حساب بخشهای مختلف قدرت علیه یکدیگر را توسعه می دهد. مثل زمانی که گروهی از فیش های نجومی پرده برداری کردند و گروه مقابل نیز املاک نجومی را افشاگری کردند.
وجود راهبرد شفافیت بعلاوه آزادی بیان و پس از بیان در مواجهه با خطاهای حکمرانی، نشانه مردم سالارانه بودن سازمان حکمرانی و عامل تقویت آن است و راهبرد افشاگری نشانه ضعف مردم سالاری و پرکشمکش بودن بخش های مختلف قدرت است.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
معرفی یه کانال خوب برای یادگرفتن و تمرین املای درست کلمات و عبارات فارسی در #تلگرام:
https://t.me/ghalatnanevisimm
اینجا هر روز حداقل یک مطلب دربارهی درست نوشتن میآموزیم.
لینک اولین پست کانال:
https://t.me/ghalatnanevisimm/140
هم قاعدهها و تبصرهها رو میگه، هم به صورت نظرسنجی، مثال میزنه.
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
❖ تسلیم در برابر حق
به مناسبت 29ماه رمضان، سالروز وفات آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی(م1393ق)
🔻از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
مرحوم والد ویژگیهای ممتازی داشت، از جمله اینکه در برابر حق کاملاً تسلیم بود. گاهی که در مباحثه با دیگران بحث به اوج میرسید و صداها بلند میشد، در آن وقت هم اگر میدید حق با طرف مقابل است، فوراً خاموش میشد و به راحتی تصدیق میکرد. اگر میدید عبارتی که خودش معنا کرده، دیگری بهتر معنا کرده است، بدون هیچ مشکلی اذعان میکرد و آن را ترجیح میداد.
مرحوم والد بسیار خوشقلم بود و مطالب را نیز خوب میفهمید. ایشان تقریرات درس مرحوم حاج شیخ را نوشته بود. وقتی آقای حاج میرزا مهدی بروجردی تقریرات ایشان و آمیرزا محمود آشتیانی و چند نفر دیگر را گرفت و به حاج شیخ داد تا از آن استفاده کند، آقای حاج شیخ تقریرات آمیرزا محمود را ترجیح داد. حاج آقای ما این قضیه را به راحتی نقل میکرد و در این جهت هیچ مشکل نفسانی نداشت.
ایشان تقدیم و تأخیر در مجالس را موهوماتی میدانست که برخی به آن مبتلایند ولی اگر کسی به این امور دلخوش بود، مانع نمیشد. ایشان به ما نیز سفارش میکرد که به فکر این موهومات نیفتیم و در وصیتنامهاش نیز بر این امر تأکید کرده است.
@zanjani_net
1. فرزند بیشتر، اگر با شرائط تربیتی درستی باشد، حتما بهتر است.
2. اما حتی خود مروّجان فرزندآوری فهمیدهاند چه راه سختی را پیشنهاد میکنند، که نیاز به صندوق کمک دارد.
3. اگر این کمکها برای مروّجان خرج میشود باید دخل و خرج و خروجی کار آنها کاملا شفاف شود.
اما اگر خرج فرزندآوران میشود، کدام منطق اخلاق اجتماعی میپسندد که معیشت والدینِ اولاد زیاد را به صندوقهای کمک دیگران گره بزنند؟
https://eitaa.com/anbaz60
#اطلاعیه
پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر معظم له به اطلاع می رساند:
هلال ماه شوال در غروب یکشنبه (11/2/1401) برای آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی ثابت نشد. بنابراین سهشنبه (13/2/1401) اول شوالالمکرم و عید سعید فطر است.
دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://t.me/ShobeiryZanjani/4136
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
دوشنبه آخر ماه مبارک رمضان است
#اطلاعیه
پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر معظم له به اطلاع می رساند:
هلال ماه شوال در غروب یکشنبه (۱۴۰۱/۲/۱۱) برای آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی ثابت نشد. بنابراین سه شنبه (۱۴۰۱/۲/۱۳) اول شوالالمکرم و عید سعید فطر است.
دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net