فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فیلم| مهمترین عامل موفقیت انسان پژوهشگر از نگاه آیتالله شبزندهدار
✍ فريضه امر به معروف و نهی از منكر
🔺 در میان منکرات و معروفات به گونههایی برمیخوریم که حتی در فرهنگ دینی از آنان به کلید و مادر منکرات دیگر و سرچشمه و آغازگر ورود به دیگر مشکلات یاد شده است.
🔺 اگر امروز #حفظ_نظام_اسلامی بزرگترین معروف سرچشمه و آغازگر معروفهای دیگر در کشور، منطقه و بین الملل به شمار آوریم، تخریب و تضعیف چنین نظامی را بزرگترین منکر و سرچشمه و آغازگر منکرات دیگر در گسترهای فراتر از داخل و منطقه میتوان به حساب آورد.
🔺 باید گفت #احزاب و گروهها و جناحهای سیاسی کشور نه تنها رسالت بزرگ تاریخی را نسبت به نظام و مردم بر دوش دارند بلکه در امتحان بزرگی قرار دارد که نسل آینده این سرزمین به ویژه مومنان درباره عملکرد و موضع گیریهای آنان به قضاوت خواهند نشست.
🔺 بر این اساس است که #امام_راحل (ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات بر میشمردند و #رهبری_معظم_انقلاب بزرگترین معروف را حفظ نظام میخوانند.
🔺 رهبری فرمودند بزرگترین معروفها در درجه اول عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی نداريم.
🔺 بر اساس رهنمودهای رهبری معظم انقلاب هر #حزب و جریانی که در تضعیف و تخریب چهره نظام اسلامی گامی برخلاف پایههای اصلی نظام سلطه بردارد در دایره #منکر قرار دارد.
#حسن_ابراهیمزاده
✍ وحدت عملی
🔹در این سالها زیاد از وحدت سخن گفته شده، همایش ها برگزار شده، مقالات نوشته شده و...
🔸همه این کارها برای ایجاد روحیه وحدت و همدلی بین پیروان مذاهب اسلامی لازم و ضروری و بسیار موثر است.
🔹اما معتقدم هیچیک از این کارها اثر این را ندارد که:
_روحانی شیعه برود در اجتماعات اهل سنت مانند نماز و مراسماتشان شرکت کند،
_نماز را پشت سر آنها بخواند،
_به عیادت مریض هایشان برود
_به دیدار ماموستاها و مولویهای اهل سنت در خانه هایشان برود،
_هدیهای کوچک که شاید ارزش مالی چندانی ندارد برای فرزندانشان ببرد
_و گفتگویی علمی و صمیمانه با موضوع راهکارهای تحقق وحدت در جامعه اسلامی داشته باشند.
🔹آری اینها #اعتقاد_عملی به #وحدت است ، و وقتی اهل سنت ببینند شما از صمیم قلب به آنها محبت دارید و دنبال تغییر مذهب آنها نیستید؛ این خود بهترین راهکار برای تحقق وحدت است، وحدتی از جنس عمل.
✔️ تصاویر مربوط به دیدار با ماموستاهای اهل سنت کردستان و حضور در روستاهای این دیار است.
✔️ تمامی موارد ذکر شده، جزء دستورات موکد اهل بیت علیهمالسلام در تعامل با اهل سنت است.
#مسلم_منفرد
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
📚کانال بانک پاورپوینت👇👇👇
@bankpowerpoint
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
madras.apk
8.82M
📚 نرم افزار مَدرَس : دانلود کلیه کتاب های درسی حوزه های علمیه سطح ۱ و ۲ و ۳
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
📝 جریان شناسی
بررسی اندیشههای تجدیدنظر طلبانه #سیدابوالفضل_برقعی
🔺 یکی دیگر از تجدید نظرطلبانی که دشمنان تشیع مانورهای گستردهای بر روی شخصیت وی دادهاند و با خوشحالی فراوان از تغییر عقیده این شخص به مذهب #وهابیت یاد نمودهاند، سید ابوالفضل برقعی قمی میباشد که غالبا از وی با عناوینی همچون “علامه” و “آیت الله العظمی” نام میبرند تا سخنان و عقاید وی را بازتاب گستردهتری بخشند.
🔺 این درحالی است که این جریان خود این گونه القاب را همواره مورد مذمت قرار دادهاند ولی از آنجا که در چنین مواردی کاربرد این القاب را به مصلحت خود میدانند، به طور گسترده از آنها استفاده میکنند! برقعی پس از پیروزی انقلاب بر شدت مخالفتهای خود علیه عقاید #تشیع افزود و به همین دلیل نیز مورد سوء قصد قرار گرفت که بر اثر آن، جراحات مختصری برداشت.
🔺 با گسترش تبلیغات برقعی علیه مکتب تشیع و عقاید شیعیان، وی در سال ۶۶-۶۷ مدتی در اوین بسر برد و پس از آن به یزد تبعید شد و در نهایت به دستور رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنهای آزاد گردید؛ وی در سال ۱۳۷۰ شمسی درگذشت.
🔹 ویژگیهای شخصیتی و اعتقادی برقعی
🔺 برقعی عمدتا در دوره دوم حیات خویش (پس از سال ۱۳۴۰شمسی) به افکار وهابیگری گرایش یافت و به مرور به وادی افراط افتاد. او در این دوره به این نتیجه رسید که در مذهب شیعه به گفته وی، خرافات زیادی وجود دارد که خلاف متون دینی هستند از این رو در این مقطع از حیاتش به تجدید نظر در عقاید سنتی خود پرداخت و بر اساس گفته خودش، سعی کرد تا با این خرافات مبارزه کند.
🔺 از آن به بعد، وی اصلاحاتی در عقاید و نظرهای خود به وجود آورد، از جمله به مخالفت با آنچه که آن را بزرگنمایی علی بن ابیطالب از سوی شیعیان میدانست، پرداخت؛ و #توسل به امامان را زیر سؤال برد.
🔺 او همچنین انتقادات تندی به #حوزههای_علمیه و علمای دین داشت و #تقلید از مجتهد را حرام میدانست. وی معتقد بود که «قرآن احتیاج به تفسیر ندارد، چون تفسیر نظر انسانی است در حالی که قرآن سخنان خداوند است و هر فرقهای به نفع خودش قرآن را تفسیر میکند اما باید برای غیر عرب زبان، قرآن را خوب ترجمه نمود نه تفسیر»!
🔹 تضاد #مفاتیح_الجنان با قرآن!
🔺 وی در کتاب «تضاد مفاتیح الجنان با قرآن» ضمن زیر سوال بردن اصالت مفاتیح الجنان میگوید: «از جمله خرافاتی که در میان عوام مسلمین حتی در میان عالمنمایان رواج دارد و نتیجه سکوت علما است، اعتقاد به کرامات و #معجزات از قبور ائمه یا اعقاب آنها و سایر بزرگان دین است. در حالی که چنین اعتقاداتی مخالف اصل «توحید» و عقاید اصیل اسلامی و قرآنی است»!
🔺 در سالهای اخیر اکثر آثار برقعی در خارج از ایران و بطور عمده توسط وهابیون منتشر شده است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
هدایت شده از استاد علی نصیری
#راز_شوق_و_شیدایی_مردم_در_زیارت_مشاهد_اهل_بیت (ع)
روزانه صدها هزار نفر به زیارت امام رضا (ع) می روند. آمد و رفت مردم و عاشقان اهل بیت (ع) در طول سال، در ساعات دیر وقت شب، در زمستان سرد و گزنده مشهد و تابستان داغ آن هیچ گاه قطع نمی شود.
سال ها در حجراتی ساکن بودم که مشرف به آمد و رفت مردم بود.
گاه در نیمه های شب در حالی که برف از زانو می گذشت و به زحمت باریک راهی توسط خدام حرم، گشوده می شد، می دیدم که پیرمردها و پیر زن هایی با قدی خمیده و تنی رنجور و گاه از طریق ویلچر با شتابی که بوی عشق می داد، راهی زیارت بودند.
کسی چه می داند این همه جمعیت که خود را در دریای زلال عشق حرم رضوی شستشو می دهند، از کجا از داخل یا خارج از کشور؛ با چه زحمت و اندوخته ای خود را به این حرم می رسانند!
بارها شاهد بوده ایم که خانواده ای بس فقیر چه رنج ها و سختی ها که به خود داده و چه صرفه جویی هایی را به خود تحمیل می کنند تا هر از چند گاه و چند سالی خود را به زیارت امام رئوف برسانند.
با باز شدن راه کربلا در چند سال اخیر، سیل زائران به عتبات عالیات روز به روز افزون تر می شود و اوج آن همه ساله در راهپیمایی عظیم اربعین خودنمایی می کند.
پرسش اساسی آن است که این همه عشق و شور که در حرم رضوی و نیز در سایر مشاهد مشرفه همچون نجف و کربلا دیده می شود، از کجا ناشی می شود؟
می دانیم که گفتن این جمله در زیارت همه اهل بیت (ع) توصیه شده است:
« اشهد انّك تشهد مقامى و تسمع كلامى و تردّ سلامى » .
اما چه کسی جز اولیاء الهی و عارفان ربانی است که مدعی باشد شهود امام را درک می کند و کلام او را می شنود و در می یابد که امام پاسخ سلام او را داده است؟!
آیا همه کسانی که به زیارت اهل بیت (ع) می روند از سر نیاز و حاجت خواهی است؟!
آیا کسانی که از سر نیاز و حاجت خواهی به زیارت امامی مشرف می شوند، آیا لزوماً در پی زیارت، حاجت خود را می گیرند؟
پیداست که پاسخ این پرسش ها منفی است؛ زیرا اهل بیت (ع) به رغم آن که مجلی و مجرای اراده الهی هستند جز در مواردی که مصلحت را در اجابت خواسته ها می بینند، مراقد خود را از تلقی مکانی صِرف برای حاجت دهی دور نگاه می دارند.
از این جهت پاسخ را باید در جای دیگر جست.
پاسخ این پرسش از رهگذر قرآن و روایات قابل ارایه است:
قرآن از خانه هایی سخن می گوید که غیر از مساجداند و در عین حال اجازه داده شده تا رفعت داشته شوند و نام و یاد الهی در آن برده شود:
فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآَصَالِ؛ آن نور در خانههايى است كه خدا رخصت داد ارجمندش دارند و نامش در آنجا ياد شود و او را هر بامداد و شبانگاه تسبيح گويند : (نور، 36)
محل شاهد فقره « فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ» است.
از امام باقر (ع) در تفسیر این آیه چنین نقل شده است: « هي بيوت الأنبياء وبيت علي عليه السلام منها»
در روایت دیگر چنین آمده است: «بيوتات الأنبياء والرسل والحكماء وأئمة الهدى.»
مقصود از «اذن» در این آیه صِرفاً اجازه نیست، بلکه مراد اعلام است؛ یعنی اجازه ای فراتر از اجازه متعارف، بلکه اجازه ای حتمیت یافته؛ یعنی خداوند اعلام فرمود که این خانه ها رفیع و ارجمند خواهند بود.
راستی، رفعت این خانه ها به چیست؟
آیا جز آن است که خداوند محبت این خانه ها و محبت صاحبان این خانه ها را در میان دل های مومنان می گذارد؟
معنای این آیه آن است که خداوند به اراده تکوینیه خود شوق و شیدایی نسبت به خانه های پیامبران و اوصیای آنان در حال حیات یا مشاهد آنان در حال ممات را در دل های دین داران می گذارد.
باری، این شوق و اشتیاق بی پایان مردم توجیهی جز خواست خداوند ندارد.
اهل بیت (ع) همه عمر و همه هستی خود را وقف خداوند کردند و خداوند این چنین جهانی را وقف آنان می سازد.
که فرمودند: من کان لله کان الله له
https://eitaa.com/alinasiriguilani
http://eitaa.com/joinchat/2217738251Ccd3e10d4e8
www.maref.ir
بهتر_نیست_هزینۀ_زیارت_را_خرج_فقرا.pdf
506.2K
📌 بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟
🔻۵ پاسخ عقلی و نقلی به پرسشی فراگیر
➕فتوای امام خمینی
🔸کاری از گروه پژوهشی بیان معنوی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید | کوچه شهید...
اینکه این همه شهید
بر سر تمام کوچههای شهر ایستادهاند
تا نشانی مسیر خانههای ما شوند
حیرتآور است؛ نیست؟
#بی_یاد_و_نام_شهدا_راه_را_گم_میکنیم
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
May 11
#صحیفه_سجادیه_زبور_آل_محمد (ع)
🔹صحيفه سجاديه كه به آن «زبور آل محمد(ص)» يا «انجيل اهل بيت(ع)» يا «اخت القرآن» لقب داده اند، كتابى است كه در آن دعاهاى امام سجّاد(ع) در زمينه هاى مختلف آمده است و از آنجا كه دعا از عرصه هاى سنت است، صحيفه سجّاديه را مى توان به عنوان يك نگاشته حديثى قلمداد كرد. البته بايد توجه داشت كه گرچه صحيفه مجموعه اى از دعاهاست، اما در لابلاى دعاها و در قالب راز و نيازها، درس ها و آموزه هاى مهمّى در زمينه هاى مختلف معارف دينى آمده است.
🔹با صرف نظر از سند آنچه كه صدور اين صحيفه از امام سجّاد(ع) را قطعى مى سازد، محتواى بسيار عالى و غنى آن و الفاظ زيبا و رساى آن در عرصه مناجات و گفت و گو با خداوند است، كه از هيچ كس به جز حجّت هاى الهى كه در عالى ترين سطح معرفت الهى قرار داشته و با راه و رسم رازگويى با ساحت حق آشنايند، ساخته نيست.
🔹علامه سيد محسن جبل عاملى در اين باره مى نويسد:
«بلاغت و فصاحت بى پايان صحيفه، معانى و مضامين بسيار عالى، محتواى عميق و بى نظير آن در تبيين تذلل و فروتنى در پيشگاه خداوند و ستايش او و شيوه هاى شگفت آور در طلب عفو و رحمت الهى و توسل به ذات حق، كه در صحيفه موج مى زند، از قوى ترين شواهد صحت انتساب صحيفه به امام سجّاد(ع) است».
🔹به استناد مقدمه كتاب، صحيفه داراى 75 دعاست كه از اين تعداد 54 دعا در صحيفه آمده است. برخى از محدثان با بررسى ساير منابع روايى و گردآورى ساير دعاهاى نقل شده از امام سجّاد (ع) صحيفه هاى ديگرى فراهم آورده اند كه از آن ميان مى توان به الصحيفه السجّاديه الثانيه از شيخ حر عاملى؛ الصحيفه السجّاديه الثالثة از ميرزا عبدالله افندى؛ الصحيفه السجّاديه الرابعة از محدث نورى و الصحيفه السجّاديه الخامسة از سيد محسن جبل عاملى اشاره كرد. مرحوم شيخ آقا بزرگ تهرانى حدود پنجاه شرح بر صحيفه را برشمرده است.
🔹کسی که در نگاه نخستین صحیفه سجادیه را درمی نگرد، آن را مجموعه ای از دعا و مناجات با خداوند می یابد، ولی آن گاه در معارف و آموزه های بلند آن تامل و درنگ می کند، درمی یابد که درون مایه این کتاب مجموعه ای غنی از معارف ناب الهی را در خود جای داده است.
🔹در یک دسته بندی جامع دعاهای صحیفه سجادیه را می توان به آموزههای بینشی و آموزه های اخلاقی تقسیم کرد.
از نمونه های آموزه های بینشی دعاى اول با عنوان ستایش عزوجل، دعاى هشتم با عنوان در پناه جستن به خدا، دعاى شماره دهم با عنوان در التجاء به خداى تعالى و دعاى سوم با عنوان درود بر فرشتگان عرش را می توان برشمرد.
از نمونه های آموزه های اخلاقی دعاى شانزدهم با عنوان طلب عفو از گناهان، دعاى بیست و چهارم با عنوان درباره پدر و مادر، دعاى شماره بیست و پنجم با عنوان درباره اولاد، دعاى پنجم با عنوان درباره خود و دوستانش، دعاى بیست و ششم با عنوان درباره همسایگان و دوستان و دعاى بیست و هفتم درباره نگهبانان مرزها می توان یاد کرد.
✍برگرفته از کتاب "درآمدی بر علوم حدیث" اثر استاد علی نصیری
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
15_Saoud_Tartil_S087_www.RASEKHOON.net.mp3
248.5K
🔊 #فایل #صوتی
✳️ #تلاوت_ترتیل
✳️ #سوره_اعلی
👤 #احمد_سعود
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم
🔺 #میرزا_فتحعلی_آخوندزاده
🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همانجاست.
🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت.
🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد.
🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران میپردازد و با تمجید از #تجدد و #مدرنیسم، به هجو و طرد سنت میپردازد.
🔺 اصلاح دینی و #پروتستانتیسم
🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشههای دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد.
🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را #مارتین_لوتر ایران میدانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد.
🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملیگرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه میکرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که میگوید:
🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کردهاند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروماند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.»
🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیتخواهی و #ناسیونالیسم» در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه میکند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران میداند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت میکند.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
هدایت شده از قرارگاه اساتید وطلاب انقلابی حوزه علمیه قم
🌹 زیارت حضرت صاحب الزمان (عج) در روز جمعه
♦️ جمعه روز حضرت صاحب الزّمان (عج) و به نام آن حضرت است و همان روزى است که ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود... بگو:
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ عَجَّلَ اللهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاکَ عَارِفٌ بِأُولاکَ وَ أُخْرَاکَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ تَعَالَى بِکَ وَ بِآلِ بَیْتِکَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْکَ،
♦️ وَ أَسْأَلُ اللهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَکَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَکَ عَلَى أَعْدَائِکَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْکَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِکَ
♦️ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ
♦️وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.
https://eitaa.com/gharar_at
✍ چرا ائمه اطهار از قدرت غيبي و کراماتشون براي نابودي دشمنان (بني اميه و بني عباس) استفاده نکردند؟
🔹هر چند امامان(ع) از امدادهاي الهي برخوردار بوده اند، اما جز به ضرورت از آن استفاده نمي كردند و بنابراين بوده كه به صورت عالي و طبيعي، امور را حل و فصل نمايند،
🔹به عنوان نمونه ومثال در جريان واقعة كربلا با وجود اعلام آمادگي فرشتگان و جنيان، حضرت به خاطر مصالحي آن را نپذيرفتند. امام صادق(ع) مي فرمايد: چهار هزار فرشته به زمين آمدند تا همراه با امام حسين(ع) جهاد كنند اما حضرت به آنها اجازة جنگ نداد.[1]
🔹دليل عدم پذيرش حضرت از امدادهاي غيبي، گشودن باب امتحان بين مردم و اتمام حجت و درس شهادت و ايثار به شيعيان و بيمه كردن اسلام براي هميشه بوده.
🔹اگر صحنه عاشورا به وقوع نمي پيوست، چهرة افرادي چون شمر و يزيد و عمر سعد پديدار نمي گرديد، از طرفي جوهرة شخصيتي افرادي چون: حبيب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه بر ملا نمي شد.
🔹تقدير الهي بر اين تعلق گرفته بود كه آيين محمدي(ص) با خون حسين و يارانش جاودانه گردد و باقي بماند: حسين مني و أنا مِن حسين ناظر به اين معني است و امام حسين(ع) راضي به قضا و قدر الهي و تسليم امر پروردگار است و همان را در جريان كربلا به فعليت در آورد.
🔹بايد توجه داشت قدرت وِلايي حضرت كم تر از نيروي فرشتگان و جنيان نيست. حضرت مي توانست با اذن پروردگار و با يك اشاره و با استفاده از ولايت تكويني، به آساني بر دشمن پيروز گردد، اما تقدير چيز ديگر بود.
🔹امام صادق(ع) فرمود: وقتي امام حسين(ع) از مدينه بيرون رفت، بسياري از ملائكه با وسائل جنگي خدمت حضرت آمدند و سلام كردند و گفتند: اي حجت خدا بر جميع خلايق، بعد از جدّ و پدر و برادر خود. حق تعالي توسط ما جدّ تو را در موارد بسيار ياري كرد. اكنون ما را به ياري تو فرستاده است.
حضرت فرمود: وعده گاه ما و شما موضعي است كه حق تعالي براي شهادت و دفن من مقرر فرموده و آن كربلا است.
🔹در ادامه در روايت آمده است: جنيان به خدمت حضرت رسيدند و گفتند: اي سيد و بزرگ ما، ما شيعيان و ياروان توييم. آن چه خواهي بفرما تا اطاعت كنيم و اگر بفرمايي،جميع دشمنان تو را در همين ساعت هلاك كنيم، بي آن كه متحمل رنج شوي.
🔹حضرت با اشاره به آيه اي از قرآن كه مسئلة مرگ و حتمي بودن آن را مطرح كرده فرمود: اگر توقف نمايم و بيرون نروم، خداوند اين خلق را به چه چيز امتحان خواهد كرد؟ جنيان گفتند: اي حبيب خدا، اگر نه آن بود كه اطاعت امر تو واجب و مخالفت تو حرام است، جميع دشمنانت را پيش از آن كه به تو برسند مي كشتيم.
حضرت فرمود: به خدا سوگند،قدرت ما بر ايشان از قدرت شما بيشتر است، ولي مي خواهيم حجت خدا را بر خلق تمام كنيم.[2]
🔹امام حسين(ع) در پاسخ به پيشنهاد عبدالله بن جعفر در انصراف از هجرت به عراق فرمود: در رؤيا پيامبر خدا را ديده ام و به من فرمان داده همين كار را انجام دهم. شايسته همين است كه بروم.[3]
[1]بحارالانوار، ج 45، ص 220.
[2]بحارالانوار، ج 44، ص 331؛ منتهي الامال، ص 300.
[3]ابومخنف، وقعه الطف، ص 156.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✍پیاده روی برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) در #اريعین چه دلیلی دارد؟
🔻تولي و تبري(دوستی با دوستان خدا و بیزاری از دشمنانش) يکي از فروع دين ما است و زيارت -- آن هم از نوع پياده که احترام و ارادت کامل زائر به امامش را می رساند-- از مصاديق تولي و محبت به اهل بیت است که سبب کمال معنوي انسان مي شود.
🔻روايات متعددي در خصوص زيارت امام حسين ع با پاي پياده رسیده که اجر و ثواب معنوي زيادي دارد. به عنوان نمونه، به حديثي از امام صادق(ع) در اهميت زيارت امام حسين(ع) با پاي پياده اشاره ميشود:
🔻قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ ع: «يَا حُسَيْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِياً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِينَ الْمُنْتَجَبِينَ [الْمُفْلِحينَ الْمُنْجِحِينَ] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»؛
🔻کسى که از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت حسين ابن على(ع) باشد، اگر پياده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمىدارد يک حسنه برايش نوشته و يک گناه از او محو مىفرمايد تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسيدن به آن مکان شريف، حق تعالى او را از رستگاران قرار مىدهد تا وقتى که مراسم و اعمال زيارت را به پايان برساند که در اين هنگام او را از فائزين محسوب مىکند تا زمانى که بازگردد، در اين وقت فرشتهاى نزد او آمده و مىگويد: رسول خدا(ص) سلام رسانده و به تو مىفرمايد: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشتهات آمرزيده شد.
🔻 افزون بر این در زیارت اربعین جلوه های نابی از عشق و دلدادگی ارادتمندان به ساحت اباعبدالله رقم می خورد که باعث معرفت بیشتر در حق امام شهیدمان می گردد.
منبع حدیث: کامل الزيارات/ ترجمه ذهنى تهرانى/ ص۴۳۲
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه
💠 تفکر گولن در ایران
🔸 برخی میپندارند که جنبش گولن در ایران فعالیت ندارد، ولی به نظر میرسد چنین نباشد و این جنبش در ایران نیز به صورت چراغ خاموش فعالیت داشته باشد. نمونهای از نفوذ این تفکر را در ایران، میتوان در چند زمینه مشاهده کرد:
1️⃣ ترجمه کتابهای گولن به زبان فارسی
2️⃣ پخش سریالهای تلویزیونی شبکه گولن از تلویزیون جمهوری اسلامی
🔸 شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پخش سریال کلید اسرار کرد. این سریال محصول شبکه stv است که نام اصلی آن سامان یولو (راه رستگاری) و مربوط به فتحالله گولن یا همان جریان نورجیها است.
🔸 گرچه این سریال، به ظاهر مضمونی اخلاقی داشت، اما نوعی جبرگرایی را تبلیغ میکرد؛ چون در «کلید اسرار» به شکل اغراقآمیزی، ماجراها طوری ختم به خیر میشود که گویی همه چیز از عهده انسان خارج بوده و انسان هیچ اختیاری از خود نداشته و خیر و نیکی هم به دست او نیست.
🔸 طراحی ماجراها در این سریال، به گونهای است که گویی انسان راهی جز تسلیم در برابر سرنوشت ندارد و عنصر عقل و اراده هم جایگاهی در زندگی او ندارند. علاوه بر این، ترویج تفکر سکولار و جدایی دین از سیاست، نیز در همه بخشهای این سریال اشراب شده است.
ادامه دارد ...
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
دختر اگر یتیم شود پیر می شود
از زندگی بدون پدر سیر میشود
هم سن و سال ها همه او را نشان دهند
دل نازک است دختر و دل گیر می شود
باشد شبیه مادر خود نافذ الکلام
این شهر با صدایش چه تسخیر می شود
فریادهای یا ابتایش چو فاطمه
در سرزمین کفر چو تکبیر می شود
وقتی که گیسوان سری پنجه می خورد
هر تاب آن چو حلقه زنجیر می شود
اصلاً رقیه نه، به خدا مَرد بی هوا
با یک شتاب ضربه زمین گیر می شود
هرگز کسی نگفت گلویش کبود شد
این جاست روضه صاحب تصویر میشود
دشمن به او نگاه خریدار می کند
خوب شاه زاده بوده و تحقیر می شود
فرزند خارجیست کفن احتیاج نیست
بیهوده نیست این همه تکفیر می شود
دادند جای غسل، تیمم تنش... چرا؟
خون از شکاف زخم سرازیر می شود
#قاسم_نعمتی
◼️ شهادت زهرای سه ساله، حضرت رقیّه سلام الله علیها تسلیت باد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
02 Bitabie Roghaye.mp3
3.5M
🎵صوت بسیار زیبا تقدیم به شهدای کربلا
🎤 پویا بیاتی
◼️◾️▪️بی تابی رقیه▪️◾️◼️
🔺دشمنی آشکار #منصور_هاشمی_خراسانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی!
🚫حفاظت و یاری و اطاعت از رهبری ایران؛ منافی با حفاظت و اعانت و اطاعت از مهدی(ع) است و از موانع ظهور او شمرده میشود...🚫
✍️ پ.ن: هاشمی خراسانی شیادی است مثل احمدالحسن که برای منحرف کردن عقیده #مهدویت در بین شیعیان ، فعالیت دارد.
#نقد_هاشمی_خراسانی
#نقد_مدعیان_دروغین
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام