eitaa logo
اندیشه ما
665 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🟨 توانمندی های مبارزاتی زنان افغانستان در برابر تحجر طالبان ✂️ برش هایی از متن: 🟡 پیش نیاز 🔸 زمانی بسیار گذشت تا فهمیدیم زنان انسان هستند. در قرون جاهلیت آنها را به عنوان شهروند درجه دوم ویا موجود حیوانی تحقیر کردیم و پس از آن تنها به عنوان معشوقه، هاله ای از مهربانی وعواطف همسری- مادری در آغوش کشیدیم. فراز ونشیب زمانه و ظهور توانمندی های علمی، سیاسی وانقلابی زنان ثابت کرد که تنها بدین منظور آفریده نشده اند. نه تنها مکمل مردان، بلکه یکی از موثر ترین عوامل پیشرفت، فرهنگ وتمدن است. در حمایت از توانمندی زنان مقاله ها، کتاب ها و منابع سترگ علمی تهیه و نشر شد و ادیان آسمانی در مراحل مختلف زندگی اجتماعی انسان ها ظهور کرد ویکی از موضوعات مهم که در این مراحل یاد آوری کرد شخصیت و توانمندی زنان بود. به مرور زمان گفتمان های متعدد ومختلف سیاسی وعلمی شکل گرفت تا در سرعت بخشیدن به فرآیند تغییر ذهنیت مردان نسبت به زنان کمک کند. 🔸 بالاخره انسان ها در دور دست ترین نقطه تاریخ در ذهن وضمیر خود باور کردند که بدون زنان نمی توانند تمدنی را بسازند. اما هنوز فرایند تغییر زنان را از حالت حیوانی به مکمل پیشرفت وتمدن درعمل وساختار اجتماعی نپذیرفته اند که موقعیت اجتماعی وسیاسی برای آن ها قائل شوند. چالش های که امروز در جوامع مثل افغانستان وبعض کشورهای دیگر مشاهده می شود محصول تعارض پذیرش ذهنی وعدم پذیرش آن در ساختار ظاهر جامعه است. خشونت مردان در برابر توانمندی وحضور زنان در جامعه که سعی دارند آن ها را در پستوی خانه نگهدارند ثمره جدال باورهای ذهنی و ورویکردهای ظاهری مردان است. 🔻 توانمندی زنان برای مبارزه 🔸 زنان برای رهیدن از اسارت های فکری و اجتماعی حاکم بر جوامع، تلاش های موثر انجام دادند. مهمترین انقلاب ها ومبارزات که در تاریخ سرنوشت ساز بوده یا با مدیریت مستقیم زنان به ثمر رسیده ویا زنان از عوامل تأثیر گذار پشت صحنه آن بوده است. به تصویب رسیدن کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 18 دسامبر 1979 ( 27 آذر 1358) واعلامیه ها وبیانیه های جهانی متعاقب و معطوف به آن، از ثمرات انقلاب ومبارزات زنان بود که به ثمر نشست. زنان توانمندی شگفت انگیز در مدیریت مبارزات دارد که در سخت ترین شرایط وکمترین امکانات می تواند یک انقلاب را به پیروزی برساند. در دورترین زمان تاریخی زن فرعون به عنوان الگو معرفی می شود که بدون هیچ پشتوانه سیاسی، در مقابل یک حکومت دیکتاتوری فرعونی مبارزه می کند. حکومتی که نه تنها خود را نماینده خدا در زمین می داند بلکه خود ادعای خدایی دارد. و یک زن با ایمان آوردن به خداوند یکتا تمام غرور فرعونی او را لگد مال می کند.در برهه های مختلف تاریخی آسیه های وجود داشته که مهم ترین انقلاب ها را در برابر دیکتاتورهای زمان به نام خود رقم زده است. 🔻 زنان تقیه نمی کند 🔸 یکی از عوامل موفقیت زنان در مبارزه این است که در هرشرایط می تواند به مبارزه خود ادامه دهد. هیچ ترس وخطری مانع پیگیری خواست های انقلابی آنان نمی شود. مردان در شرایط خاصی تقیه می کنند اما زنان تا رسیدن به حقوق وخواست های خود به مبارزه ادامه می دهد. آیت الله مکارم شیرازی در باره تقیه نکردن زن فرعون با استناد به قرآن کریم توضیح می دهد: با طرح این پرسش که چرا آسیه تقیه نکرد؟ در پاسخ بر دو عامل تأکید می ورزد: .....‎ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tavanmandi-mobarezat-zanan-afghanestan-dar-barabar-tahajor-taleban/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🟨 کنسرسیوم ایمان و هوش مصنوعی 🎙 آیت الله سید محمدعلی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🟡 سرآغاز 🔸 با سلام و تشکر از اعضای کنسرسیوم ایمان و هوش مصنوعی که امکان بحث و بررسی را برای اینجانب فراهم کردند. بی­گمان ارزیابی و سخن گفتن در این حوزه در یک گفتمان جمعی به ارتقای بحث و تبادل دیدگاه­ها کمک می­کند و زمینه­های گفتگوی همدلانه میان ادیان را فراهم می­سازد و از این که این کنسرسیوم پیشگام شده و به موفقیت­هائی هم در حوزه اندیشه و نقد آن نائل آمده، جای بسی خوشوقتی و قدردانی است. سخن خودم را در پاسخ به پرسش­های هوش مصنوعی با دو نکته مقدماتی آغاز می­کنم: 🔻 یکم: گریزناپذیری این حرکت علمی: 🔸 ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این روند مطالعات هوش مصنوعی، هم در حال انجام است و هم در حال گسترش. اگر امروز مقوله­هایی را در هوش مصنوعی در حوزه­های خاصی مانند خودران­ها یا پهبادها یا برخی از دستگاه­هایی رباطی که ما آنها را می­شناسیم که فعالیت می­کنند، اما مسلما در حوزه­های دیگری به این گستردگی در زمینه معادله انسانی رشد و گسترش خواهد یافت و در نتیجه روند تکاملی آن در آینده­ای نه چندان دور شگفت­آور و بلکه غافلگیرکننده خواهد بود و فکر می­کنم سخن گفتن در اصل آن بی­معنا است. این­که شرکت­های بزرگی در آینده در حوزه هوش مصنوعی با مدل‌سازی ویژگی‌های یک پدیده، رویداد، رفتار یا فرآیند درکی انتزاعی و پیش‌بینی‌کننده از عملکرد انسان شکل خواهند گرفت، جای بحث و سخن نیست و این­که از این طرح­ها در سطح افکار عمومی پشتیبانی خواهند شد، باز چیزی نیست که پنهان باشد. سخن در آینده­پژوهی­های آن در این حوزه و حوزه مطالعات و تحقیقات آنان نه دریک موضوع خاص رویداد، رفتار یا فرآیند عمل؛ بلکه در موضوعات مختلف و در پی تحقق بخشیدن به قدرت علمی جامعه که قدرت فرهنگی و سیاسی و اقتصادی آن هستند و یک رقابت جدی­ای هست که این کار را دنبال می کنند. پس ما نمی­توانیم بگوییم این فعالیت­ها را چه­کار بکنیم؟ این کار در حال اتفاق هست و دست ما هم نیست که بیاییم در باره اصل آن چون و چرا کنیم. ما می­توانیم بگوئیم که اگر این کار را در حوزه عقیده و ایمان مورد تأکید قرار دهیم، اتفاق بهتری رخ خواهد داد. 🔻 دوم: ضرورت آسیب­شناسی: 🔸 بدون شک هوش مصنوعی در آینده نه چندان دور زندگی ما را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد. همینطوری که در تحولاتی که در سه دوره گذشته اتفاق افتاده، (انقلاب صنعتی، اینرنت)بخصوص از آن زمانی که مساله نت و ایجاد شبکه­های اجتماعی شکل گرفت و در قالب غول­های اطلاع رسانی به وقوع پیوست و شاهد آن بودیم که چه دگرگونی­هایی در عالم اقتصاد و سیاست اتفاق افتاد و بایدها و نبایدها و ارزش­های اجتماعی و شیوه زیست انسانی را به نظام جهانی تحمیل کرد، باید شاهد باشیم که در آینده نیز این تحول در هوش مصنوعی زیست متفاوتی را باز تحمیل خواهد کرد و در این تحولی که به حوزه هوش مصنوعی می­رسد نوعی توانمندسازی­های فردی و بهتر کردن انسان­ها و دسترس بودن آزادانه برای همه افراد فراهم خواهد ساخت. 🔸 خوب وقتی ما شاهد آن هستیم که هوش مصنوعی می­تواند در بهینه­سازی­های لجستیک، مطالعات و تحقیقات اجتماعی، پزشکی، یا علوم انسانی، علومی تجربی یا ارتقای علمی مثل تشخیص تقلب، خلق آثار هنری و کارهایی که در حوزه زبان و ترجمه درحال اتفاق است، مانند سیستم های ماشینی هوشمند که در بسیاری از این مسائل اتفاق می­افتد، پس می­تواند نشان بدهد و نویدی بدهد که بهرمندی بیشتری را برای بشریت به ارمغان می­آورد. این­ موارد و موارد مشابه دیگر نقاط مثبتی هستند که کم نیستند و بسادگی نمی­توان از کنار آن عبور کرد. این محققان اسلامی هستند که در کنار ادیان دیگر باید طرحی ارائه دهند که با استقبال از نقاط مثبت، آسیب­شناسی شود و همچنین باید آینده­پژوهی شود که چه مشکلاتی این تحول بزرگ را در حوزه معنویت، ایمان و اخلاق تهدید می­کند و اگر به بشریت در زمینه علم و رشد رفاه کمک می­کند، آیا در خلق ارزش­های اخلاقی مثل عدالت، امنیت هم کمک می­کند و آیا این هوش مصنوعی چه فرصت­هائی معنوی را ایجاد می­کند و چه تحولی در حوزه شناخت­شناسی انسان پدید می­آورد، در آن صورت است که استقبال از هوش مصنوعی و سخن از الگوریتم­هایی که در فضای ایمان به معنویت پیشنهاد می­شود، معنادار و در جهت کمک به آرامش واقعی بشریت خواهد بود و راهنمائی به فرد خاص راهنمائی جامعه تلقی می­گردد .....‎ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/iman-hosh-masnoii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ چالش فقه حقوق شهروندی، مسائل غیرمسلمانان، غیرشیعیان و زنان است در فقه حقوق شهروندی، نباید نگاه حداکثری داشت 🎙 استاد مهدی مهریزی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 استاد مهریزی معتقد است با درنظرگرفتن فقه حداقلی، روشن می‌شود بسیاری از مسائل حقوق شهروندی، مسائلی عقلایی است؛ چون لازم نیست آنها را از منظر یک فقیه و با مبانی خاص در نظر بگیریم، اینها مسائلی است که عقلای عالم هر چه به آن رسیدند ما هم می‌توانیم آن را مبنای عمل قرار دهیم. نهایتاً ما در حوزه فقه شهروندی که یک امر کاملاً عقلایی است یک ایده‌هایی را می‌توانیم از دین بگیریم که عمدتاً این ایده‌ها جنبه‌های سلبی و نه ایجابی دارد. ولی بقیه آن، خود آن چیزی است که عقلا به آن رسیدند. 🔸 به گزارش سایت اندیشه ما» به نقل از شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مهدی مهریزی اگرچه بیشتر به فقه زنان و حدیث پژوهشی شهره است؛ اما در زمینه حقوق شهروندی نیز تلاش‌های بسیاری انجام داده است. این استاد حوزه و دانشگاه از قائلین به فقه حداقلی است و بر همین اساس نیز معتقد است در فقه حقوق شهروندی، نباید نگاه حداکثری داشت. با او دررابطه‌با مبانی و پیش‌فرض‌های فقه حقوق شهروندی گفتگو کردیم. عضو هیئت ‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مهم‌ترین پیش‌فرض فقه حقوق شهروندی را نگاه به انسان بما هو انسان می‌داند. وی همچنین معتقد است مباحثی از قبیل حقوق غیرمسلمانان، حقوق شیعیان و حقوق زنان، در زمره بحث‌های حساس فقه حقوق شهروندی به شمار می‌آیند. مشروح گفتگوی «اجتهاد» با این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم، به‌قرار زیر است: 🔻 اجتهاد: فقه حقوق شهروندی چیست و بایسته‌های آن چه اموری است؟ 🔸 مهریزی: در سال‌های اخیر عنوانی در پژوهش‌ها پیدا شده که از آن می‌توان به فقه‌های مضاف نام برد. در واقع فقه را به یک سری عناوین اضافه می‌کنند، مثل فقه خانواده، فقه عبادات و فقه قضایی. فقه حقوق شهروندی نیز از این جمله است. درعین‌حال اگرچه خود آن فقه‌های مضاف جدید است؛ اما مباحث و مطالب آن، جدید نیست و در فقه سنتی و کهن بوده است؛ لکن الان می‌خواهند آنها را کنار هم قرار داده، یک سری اشتراکات و ریشه‌هایی را از آن پیدا کنند و به آن بپردازند. فقه حقوق شهروندی از دو جهت، یعنی هم خود این انسجام و هم خود این مباحث، جدید است. یعنی ما در فقه سنتی جایی را به‌عنوان حقوق شهروندی نداریم که بخواهیم اینها را کنار هم قرار دهیم و از داخل فقه بیرون بیاوریم. همچنین خود مسئله‌های فقه حقوق شهروندی جدید است و شاید یک درصد کمی از آن در فقه سنتی باشد و بیشتر مطالب آن باید در مطالعات جدیدی که در حوزه‌های حقوق صورت‌گرفته، استفتا و جمع شود. 🔸 بنابراین، فقه حقوق شهروندی عنوانی است که به یک بخش از مباحث و مسائل فقهی به‌عنوان فقه مضاف اضافه می‌شود. در مضاف‌الیه‌هایی که در فقه موجود است، بیشتر کار، استخراج و انسجام است؛ اما اینجا کار دشوارتر است و خود مسئله‌ها را هم در فقه رایج و موجود نداریم مگر درصد کمی؛ لذا باید با کمک از مطالعات جدیدی که در غرب صورت گرفته و یا در عرصه‌های مطالعات حقوقی و دانشگاهی، مسئله‌ها را بگیریم. 🔸 پس می‌توانیم در بایسته‌های فقه حقوق شهروندی، به جهت عدم وجود مسائل آن در فقه رایج و سنتی، از حیطه‌ها و عرصه‌های مطالعات جدید دانشگاهی و غربی استفاده کرد و چون در آنجاها هم این مباحث جدید است باید اولاً این مطالعات جدید را استخراج و اکتشاف کرد و بعد در مورد نحوه ارتباط، فهم حکم و استنباط قوانین آن به مطالعه، بحث و اجتهاد پرداخت. 🔸 مسائل مطرح شده در فقه حقوق شهروندی را می‌توان به زندگی امروزی تشبیه کرد که در آن مسائلی مثل نوع آموزش، نوع سکونت، مثل نوع زندگی در آپارتمان، مباحث رفت‌وآمد، مسکن، بحث‌های حضور سیاسی افراد مطرح می‌شود. در بحث حضور سیاسی افراد در دوره‌ای، نماینده‌ای از زرتشتیان عضو شورای شهر یزد شد؛ اما مدت‌ها بحث بود که این فرد می‌تواند عضو شورای شهر باشد یا نه؟ همچنین دنیای جدید، مسائلی را دنیای جدید برای زندگی شهری و زندگی جدید ایجاد کرده است که به نمونه‌های فراوانی می‌توان اشاره کرد. ما با فقه حقوق شهروندی می‌خواهیم به این مسائل بپردازیم تا ببینیم از نظر فقهی، ماهیت حکمی و حقوقی آن چه چیزی است.‎ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/chalesh-feghh-hoghogh-shahrvandi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ سه رویکرد در موضوع ظلم به حضرت فاطمه(س) 🎙 آیت‌الله سید ضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 آیت‌الله مرتضوی در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) گفت: یکی از مهمترین آسیبهای جوامع دینی، ظاهرگرایی و تقدم فروع بر اصول است، یعنی همان جامعه‌ای که به فاطمه زهرا(س) ظلم می‌کند و دربرابر تضییع حق مسلمش بی‌تفاوت است، می‌خواهد برایش تشییع جنازه باشکوه بگیرد تا ثواب ببرد و وصیت حضرت زهرا مبنی بر تشییع مخفیانه، مقابله با این کج فهمی جامعه و انحراف در دین است. 🔸 به گزارش «سایت اندیشه ما» به نقل ازانصاف نیوز، آیت‌الله سید ضیاء مرتضوی، در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت زهرا(س)، که ازسوی انجمن اندیشه و قلم و کانون توحید برگزار شد، ضمن اشاره به برخی مباحث مطرح شده در تریبون‌های رسمی مبنی بر سیاسی بودن تظلم خواهی حضرت فاطمه، گفت: برای تبیین ابعاد ظلمی که به دختر پیامبر اکرم شد، نیازی به سیاسی تحلیل کردن رفتار حضرت فاطمه(س) و براندازانه جلوه دادن آن وجود ندارد، موضوع همان گونه که به صراحت در تاریخ آمده، اعتراض حضرت زهرا(س) به تضییع یک حق مسلم و شخصی ایشان توسط حاکم و تظلم خواهی از مسلمانان برای گرفتن حق خود است و ایشان وقتی با سکوت و بی تفاوتی سران و مدعیان اسلام مواجه می‌شود، شکوه به خدا می‌برد و وصیت به تشییع وتدفین مخفیانه می‌کند؛ چرا که نمی‌خواهد جامعه ای که با سکوت و بی‌تفاوتی خود ظلم را تایید کرده است، در تشییع و تدفین او حضور یافته و نمایشی برای حفظ ظاهر اسلام درست کند. 🔻 سه رویکرد در موضوع ظلم به حضرت فاطمه(س) 🔸 استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با برشمردن سه رویکرد در موضوع ظلم به حضرت فاطمه(س) افزود: یک رویکرد توسط شیخین و حکومت دنبال می‌شد تا موضوع را به امری عاطفی و دلگیری دختری که پدرش را از دست داده تنزل داده و با دلجویی مساله را فیصله دهند، در مقابل حضرت زهرا(س) با ارتقای مساله ظلم به مقابله با حکم الهی، شهادت دادند که ایشان را آزار دادند و مطابق با حدیث نبوی، آزار ایشان، آزار نبی و آزار نبی آزار خداست و این تضییع حق را ایستادگی در برابر خداوند تبیین کردند. 🔸 وی ادامه داد: نگاه میانه‌ای هم در این موضوع وجود داشت که عباس عموی پیامبر(ص) دنبال آن بود که ضمن احترام به حضرت زهرا(س)، خواستار حفظ ظاهر و تشییع و تدفین عمومی پیکر ایشان برای زیبا نشان دادن امور دینی در جامعه بود. طبق روایت صحیح تاریخی، عباس پس از آن که به دلیل وخامت حال حضرت زهرا(س) اجازه عیادت از ایشان را نیافت، به علی(ع) پیامی محبت آمیز و محترمانه فرستاد که با ابراز اندوه از این وضعیت، خواستار حضور باشکوه مسلمانان در مراسم تشییع و تدفین حضرت زهرا(س) شده بود و امیر مومنان در پاسخ ضمن احترام، این مساله را برخلاف وصیت حضرت زهرا(س) مبنی بر تشییع و تدفین مخفیانه دانستند. 🔸 به گفته مرتضوی، این مساله شاید در نگاه اول جزئی به نظر برسد، اما نشانه بروز انحراف در جامعه اسلامی بلافاصله پس از فوت پیامبر(ص) است که اصل و فرع در دین جابجا شده و اصل که رعایت حق انسانها و مقابله با ظلم است، تحت الشعاع فرع که حفظ ظاهر و برگزاری تشییع جنازه باشکوه است قرار گرفته، انحرافی که امروز هم جامعه ما به آن مبتلاست و جان انسانها و حق الناس کم اهمیت و حفظ ظواهر و تشییع جنازه پراهمیت دیده می‌شود.‎ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/se-roykard-dar-mozoee-zolm-be-hazrat-zahra/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
از سوی دیگر این سؤال را محدود به احکام فقهی نکنیم؛ زیرا زمانی که در حوزه عقاید مطرح می­شود، این هوش مصنوعی می­تواند به کمک شخص برآید و فراتر از حوزه بایدها و نبایدهای عملی راهنمائی و تدارک کند. فرقی که در شریعت احکام یا به اصلاح فقه حوزه عمل جوارحی که اعضا درگیر آن می­شود، مانند چشم، گوش، دست و پا و .. با جائی که به قلب و اندیشه شخص مرتبط می­شود، تفاوتی اساسی وجود دارد. زیرا در عمل هرکدام از اعضای خاص درگیر آن می­شود. اما وقتی به حوزه عقاید و بیشتر ذهن و ضمیر است اگر ربات­های هوشمندی در این زمینه درست شود، بتواند اولا تنوع فکری و اعتقادی را به رسمیت بشناسد ثانیا ربات­هایی باشد که متناسب با دانش و فهم و شرایط و شیوه زندگی و موقعیت تاریخی و جغرافیائی و فرهنگ ملل تا بتواند اتصال او طبیعی و قابل قبول باشد تا به انسان کمک بکند. 🔸 ما در قرآن این مساله را داریم، که انسان­ها در یک درجه و ظرفیت ایمانی نیستند، بلکه دارای سطوح و لایه­های متفاوتی هستند. گفته شده که خدا هر فردی را به اندازه توانش از او تکلیف می­خواهد(سوره بقره: 286) منتها هر کس متناسب با سطوح و لایه­اش و دغدغه­ها و شرایط زندگی و مناسبات و شغلی که دارد. در این حوزه ربات­های هوشمند اطلاعات را از آن فرد می­تواند به­دست می­آورند و به او مطالب اعتقادی را عرضه بکنند. این چنین است که ربات ایمانی همان­طور که الگوریتم پزشکی به بیمار خاص کمک می­کند، الگوریتم دینی به کمک انسان معنوی خاص می­آید و او را در عمل به دستورات دینی و تعالی اخلاقی و کمک به مردم و نجات خود از پلیدی­ها کمک می­کند.‎ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/iman-hosh-masnoii-2/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ علی علیه السلام : حاضر نیستم احدی را به زور وادار به کاری کنم! 🎙 آیت الله محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔻قرظه بن کعب یکی از فرمانداران امیرالمومنین بود. او قبلا نیز از صحابه رسول خدا و از جنگ احد به بعد آن حضرت را همراهی کرد. وی در جمل و صفین و نهروان نیز از سپاهیان ارشد حضرت علی بود. عده ای از مردم منطقه فرمانروایی وی به نزد امیرالمومنین آمدند و گزارش کردند که در محل ما نهر آبی است که فرسوده و خراب شده است و اگر مردم محل کمک نمایند و آن را حفر نموده و لای روبی کنند، آن منطقه آباد شده و قهرا درآمد مردم هم افزایش یافته و در نتیجه مالیات بیشتری هم نصیب بیت المال می‌شود. آنان از حضرت تقاضا داشتند تا ایشان به فرماندار خود (قرظه بن کعب) دستور دهد که او مردم را به انجام این کار وادار و اجبار نماید. امام علیه السلام طی نامه ای در خواست مردم را به قرظه بن کعب منتقل نمود و نظر خویش را در ذیل آن چنین آورد: لست اری ان اجبر احدا علی عمل یکرهه، فادعهم الیک فان کان الامر فی النهر علی ما وصفوه ، فمن احب ان یعمل فمره بالعمل ، والنهر لمن عمله دون من کرهه ، و لان یعمروا و یقووا احب الی من ان یضعفوا . والسلام (انساب الاشراف ج /۲ . ص /۳۹۰ . الامام علی صوت العداله الانسانیه ج/۱ ص ۲۰۸) 🔻امام علیه السلام درخواست آن گروه برای وادار کردن مردم به آباد کردن نهر را نپذیرفت چرا که با سیاست کلی حضرت در حفظ حقوق و آزادیهای مردم، در تضاد بود. مبنای امام این بود که: من احدی را بر کاری که راضی نیست اجبار و اکراه نمی‌کنم: و لست اری ان اجبر احدا علی عمل یکرهه . ولی حضرت به فرماندار خود نوشت: موضوع را با حضور مردم مورد بررسی قرار دهد و اگر چنان است که گفته اند، از مردم بخواهد که هر کس مایل است بصورت داوطلبانه اقدام کند والبته بهره برداری از نهر هم بکسانی که در احیای آن مشارکت می‌کنند اختصاص خواهد داشت. 🔻در پایان حضرت، سیاست خود را اینگونه بیان فرمود: اقدام مردم برای عمران و آبادی منطقه و تقویت بنیه مالیشان بهتر از آن است که اهتمام به عمران نداشته و در ضعف و ناتوانی بمانند. صدر و ذیل کلام حضرت گویای آن است که هر چند اینگونه اقدامات عمرانی پسندیده و به صلاح است، ولی نباید جنبه اجباری پیدا کرده و بر مردم تحمیل شود. 🔻نفی اجبار بر "هیچ کس" در "هیچ کار" یک قاعده در حکومت علوی است. و عدول از این قاعده در شرایط اضطراری، نیاز به دلیل محکم دارد و گرنه برای آباد کردن دنیا، خواست و رضایت مردم، محترم و معتبر است و نمیتوان مدل خاصی از زندگی را بر آنها تحمیل کرد، آن هم مدل و الگویی که هزینه های زیادی بر آنها تحمیل نموده و دائما فقر را گسترش می‌دهد، حتی اگر فرض شود که چنین مدلی در واقع به مصلحت ایشان بوده و در نهایت بنیه های اقتصادی آنان را تقویت نماید زیرا تشخیص مصلحت توسط حاکمان، جایگزین تحصیل رضایت از شهروندان نمی‌شود. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ali-hazer-nistam-ahadi-ra-be-zzor-vadar-konam/ آیت_الله_محمد_سروش_محلاتی 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکم براندازی در فقه 🎙 استاد مهدی پورحسین ✂️ برش هایی از متن: 🔸 برای تحقق مفهوم بغی و تعلق احکام فقهی آن، این است که باغیان با اغراض سیاسی و با یک توجیه و تأویل که حداقل در میان خود آنان مورد پذیرش بوده و واضح البطلان نباشد، به قیام علیه حکومت دست زده باشند اما اگر بدون هیچ توجیه و یا توجیهی واضح البطلان به قیام دست زده باشند، تحت عناوین دیگر باید با آنان به مقابله پرداخت. 🔸 این ویژگی می‌تواند یکی از مهمترین و روزآمدترین شرایط اصطلاح سیاسی بغی باشد که منطق سیاسی اسلام در مقابل مخالفان فکری را نمایان می‌سازد. این ویژگی نشان از آن دارد که مخالفان سیاسی با دیگر مجرمان تفاوت اساسی دارند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokm-barandazi-dar-fighh/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa