eitaa logo
اندیشه ما
665 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
20 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🟡 آئین رونمایی از کتاب پژوهش های عاشورایی در مؤسسه پژوهشی – فرهنگی فهیم 🔸 به گزارش روابط‌ عمومی مؤسسه پژوهشی و فرهنگی فهیم روز پنج شنبه چهارم اسفندماه 1401 هم‌زمان با شب میلاد مسعود امام حسین (ع) آیین رونمایی از کتاب پژوهش های عاشورایی در مؤسسه پژوهشی – فرهنگی فهیم،در شهر قم با حضور نمایندگان از دفاتر مراجع عظام تقلید، اساتید حوزه و دانشگاه و جمعی از عاشورا پژوهان که در خلق این اثر علمی نقش داشتند برگزار شد. 🔸 بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و مدیحه‌سرایی یکی از مداحان اهل‌بیت (ع) آیة الله کاظم قاضی‌زاده مدیر مؤسسه فهیم در سخنانی کوتاهی ضمن عرض خیرمقدم و اظهار سپاس از حضور اساتید و فضلا حوزه و دانشگاه، در مراسم رونمایی کتاب پژوهش های عاشورایی، بیان‌داشتن، مباحث علمی که جنبه نو اندیشانه دارد با عناوین مختلف در قالب کرسی نظریه‌ پردازی در سطح جامعه علمی مطرح بوده جامعه مشکلات متعدد دارد که رفع برخی مشکلات برعهده صاحب‌نظران است. 🔸 در این راستا مؤسسه پژوهشی –فرهنگی فهیم تلاش نموده دیدگاه‌های علمی را به‌صورت واقعی مطرح نموده راه برای پیشرفت علمی پیدا نماید و برخی از مشکلات علمی را رفع کند. براین‌اساس بنا شد که در مؤسسه برای طرح مسائل و ارائه راه‌حل آن اقدام کنیم. 🔸 استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مؤسسه توفیق داشته در مجموع 421 جلسه‌ای نظریه‌پردازی برگزار کند اگرچه در دوران کرونا فعالیت حضوری با محدودیت مواجه شد بوده؛ ولی فعالیت‌های موسسه به‌صورت آنلاین انجام می‌شد. 🔸 رئیس مؤسسه فهیم اظهار داشت: کتاب که قرار است امروز رونمایی گردد محصول خروجی 31 بحث است که به‌صورت ارائه نظریه‌پردازی و نقد کتاب در زمینه عاشورا پژوهی مطرح بوده است که مجموع این مباحث تهیه و تنظیم شده است به‌عنوان پژوهش‌های عاشورایی به جامعه علمی و عاشورا پژوهان تقدیم می‌گردد. در حقیقت سومین اثر علمی از مجموعه آثار تولیدی مؤسسه فهیم است که به جامعه علمی تقدیم می‌گردد رئیس مؤسسه در پایان یاد و خاطرات مرحوم دکتر فیرحی، مرحوم محمدجواد صاحبی و مرحوم مهندس مصطفی قاضی‌زاده را گرامیداشت. 🔸 دومین سخنران محفل حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد محمدعلی مهدوی‌راد که به ارزیابی علمی کتاب پژوهش های عاشورایی پرداخت. سومین سخنران آیت‌الله محمد سروش محلاتی بود به محدودیت کلامی و فقهی پژوهش‌هایی در سیره معصومین از جمله عاشورا پژوهی اشاره نمود. در پایان از کتاب پژوهش‌های عاشورایی رونمایی به عمل آمد. https://t.me/fahiminst www.fahimco.net 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/aiin-ronamaii-az-ketab/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
♦️ پیش همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی 🔸 به گزارش سایت اندیشه ما به نقل از ایسنا، اولین پیش همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره) در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم برگزار شد. 🔸 حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفر طیاری، قائم‌مقام دانشگاه ادیان، در ابتدای این نشست علمی که در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، عنوان کرد: مقدمات برگزاری همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره) در این دانشگاه انجام می‌شود. 🔸 وی با بیان اینکه دانشگاه ادیان قطره‌ای ثمرات بی پایان اندیشه امام راحل است، افزود: سخن گفتن از امام بسیار مشکل است. در سال ۶۰ در مدرسه علمیه حقانی، آیت‌الله بهاءالدینی بیان کردند که بنده به امام راحل عرض کردم که شما کار انبیایی انجام دادید و شما در این خط حرکت کرده‌اید. 🔸 قائم‌مقام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: امام راحل ابرمرد تاریخ، فیلسوف و مرد الهی و علمی و روحانی و... است که زبان را یارای سخن گفتن از ایشان نیست. 🔸 بیان کرد: این همایش، شکرگزاری اندکی از این نعمت الهی است. این جلسات پیش همایش، در مسیر شکرگزاری این نعمت الهی است و بر اساس آیات الهی امیدواریم که قدردانی اندکی از این مرد بزرگ و الهی داشته باشیم؛ روایت از امام خمینی (ره) در حقیقت بر اساس همان روایات ارزشمند امام رضا (ع) است که راه و منزلت ایشان از جمله محاسن کلام و معارف اهل بیت (ع) است. 🔻 آثار فلسفی امام راحل، مظلوم واقع شده‌اند 🔸 در ادامه نشست، حجت‌الاسلام باقر صاحبی، استاد فلسفه حوزه نیز عنوان کرد: امام راحل آخرین فرد از سلسله ابن عربی در فلسفه و عرفان است. امام راحل و آثار و مبانی عرفانی و فلسفی ایشان در این عصر مظلوم واقع شده‌اند. بسیاری از آثار ایشان ناشناخته شده است. 🔸 وی بیان کرد: در هیچ یک مقالات ارزیابی شده در جشنواره هایی مثل علامه حلی مقاله‌ای در حوزه آثار و اندیشه‌های امام نوشته نشده است. هر جا که حوزه با فلسفه و عقلانیت و عرفان همراهی کرد و بستر را برای طلاب فراهم نمود، در آن زمان در حوزه شریعت پیشرفت کرده است. 🔸 وی گفت: امام راحل بیان می‌دارند که قرآن کریم هنوز بکر است و اگر قرار است که تفسیری انجام شود باید بر رویکرد عرفانی و علمی فلسفی انجام شود. در اینجا باید گفت که تفسیر امام نیز مظلوم بوده است. 🔸 وی یادآور شد: استقرار تام مبانی فلسفی امام در چارچوب مبانی اسلامی است. فلسفه عقلی و ذوقی امام راحل بر مبنای شرع مقدس است. هویت و ماهیت فلسفه اسلامی با همه سرمایه‌های پیشین، در اندیشه امام راحل پیشرفت کرده است. برهان و شهود و نقل در اندیشه امام در نظم واحدی قرار می‌گیرند. تسلط خاص امام به ایشان این امکان را داده است که در حوزه توسعه قلمروی علمی فلسفی در یک سطح متوقف نشود. 🔸 وی با اشاره به نگاه امام به فلسفه و فلاسفه گفت: آشنایی امام به فلسفه‌های اشراق و مشاء و یونانی از جمله طالس و فیثاغورث و افلاطون و... تسلط خاص دارند. ایشان مکتب مشاء، بوعلی و بهمنیار را نیز مورد نگاه علمی قرار می‌دهد و از آن‌ها نقل‌های فراوان دارد. ایشان به آرای مکتب مشاء از حیث ارایه سیر تاریخی ارایه می‌دهد. 🔸 صاحبی با بیان اینکه ایشان از فلسفه مشاء به بحث‌های حکمت متعالیه و سپس به مباحث مرتبط به شریعت سیر می‌کنند، افزود: امام راحل شیفته مکتب اشراق دارند. برخلاف مکتب مشاء، نگاه ایشان به مکتب اشراق، نگاه پذیرش دارند. 🔸 نویسنده فلسفه اسلامی گفت: امام در مقام پیرو حکمت متعالیه بر این باور است که راه فهم روایات از مسیر حکمت متعالیه است. اربعین امام با قلم فلسفی و عرفانی نگاشته شده است. ایشان جناب ملاصدرا را در زمینه حل مسایل فلسفی راه گشا می‌دانند. امام راحل حکمت صدرایی را با مکتب عرفانی تفسیر می‌کند. 🔸 وی یادآور شد: امام راحل بیان می‌کند که روش بوعلی، روش حکمت یونان است که در بازار اهالی معرفت خریدار خاصی ندارد. امام راحل از شیخ اشراق به عنوان شیخ مقتول و احیا کننده حکمت یونان یاد می‌کند. ایشان بیان می‌کنند که شیخ اشراق، اصالت وجودی است و برای همین مساله ادله‌ای می‌آورند. ایشان بیان می‌کنند که عقول ماهیت ندارند و اگر ماهیت هم دارند ماهیت اعتباری است. ایشان این بحث را در خدمت حدیث اصول کافی در بحث عقل وارد می‌کند. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/barrasi-roykard-falsafi-emam-khomeyni/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
♦️ اجرای حدود و تعزیرات در آینه دین گریزی (قسمت اول) 🎙 استاد سید حبیب مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 مقدمه 1- چرایی تشریع نظام کیفری در دین اسلام، حفظ دین، اقامه عبادات و تشکیل جامعه سالم بر اساس سالم سازی محیط اجتماع و پیشگیری از جرائم است و اسلام بدین منظور از راه تقنین و آشنایی دادن مکلفین به وظایف فردی و اجتماعی و جعل ثواب و عقاب أخروی به تناسب رفتارهای آنها پیش آمده و در صورت عدم تأثیر این مقوله بر رفتارسازی و حرکت آنها در چهارچوب شریعت، به سراغ مجازات دنیوی که عبارت از حدود و تعزیرات و قصاص و دیات و کفارات است، آمده تا با اجرای آنها، بزهکاران را تأدیب و از مصالح اساسی دین و جامعه پاسداری کرده باشد. به تعبیر مرحوم مجلسی، پنج چيز است كه در شريعت جميع پيغمبران حفظ آنها لازم و متحتم بوده: اول دين، دوم نفس، سيّم مال، چهارم نسب، پنجم عقل. و حفظ دين به اقامۀ عبادات است، و كشتن كافران و مرتدّان و جارى گردانيدن حدود و تعزيرات بر جمعى كه اينها را سبك شمارد، و حفظ نفس به قصاص كردن و ديه گرفتن است، چنانچه حق تعالى فرموده است «وَ لَكُمْ‌ فِي الْقِصاصِ‌ حَياةٌ‌ يا أُولِي الْأَلْبابِ‌»(بقره: 179) يعنى از براى شما در قصاص كردن زندگى هست اى صاحبان عقول، زيرا كه اگر كشنده را بعوض مقتول نكشند، و جراحت كننده را بعوض جراحت نكنند، يا ديه نگيرند كشتن و فساد در عالم بسيار مى‌شود. و حفظ نسب به نكاح و ملك يمين از كنيزان، و منع از زنا و لواط و امثال آنها كردن، و حد مرتكب آنها جارى گردانيدن است. و حفظ مال به اجراى عقود شرعيه و منع نمودن از غصب، و دزدى در مال مردم، و حد خدا را بر مرتكب آنها جارى گردانيدن است. و حفظ عقل كه امتياز انسان از سائر حيوانات به آن است، به منع از آشاميدن شراب و سائر چيزهاى مست كننده، و جارى گردانيدن حد است، بر آشامنده آنها(مجلسی، 1362ش، 10). 2- بر اساس نظریه تبعیت احکام از ملاکات، قوانین شرع تابع مصالح و مفاسد واقعی بوده و با تغییر و شدت و ضعف آنها، احکام هم دچار تغییر می شوند. این ملاکات گاه از طریق شرع مقدس برای مسلمانان بیان شده و گاه با فرض پذیرش توانایی عقلا در کشف و درک ملاکات شرعی به ویژه در اعمال غیر عبادی، توسط عقل آنها کشف می شود. 3- از مهمترین متغیرهایی که در استنباط احکام شرعی و ملاکات آنها موثر بوده و بدین سبب همواره مورد اهتمام فقها قرار گرفته، عنصر زمان و مقتضیات آن می باشد. اهمیت این أمر به حدی است که برخی متفکران دینی، نظام قانونگذاری اسلام را یکسان ندانسته و آنها را به احکام ثابت و متغیر تقسیم نموده اند.(مطهری، 1370ش،ج2، ص77) 4- با توجه به این مفروض که مسئله اجرای حدود و تعزیرات، مخصوصا در سالهای اخیر، با واکنش منفی افکار عمومی مردم نسبت به دین اسلام و منویات آن مواجه شده و در نتیجه موجب گریزان شدن مردم و نفرت آنان از این شریعت گردیده است، می توان تضعیف دین و ایجاد نفرت از آن را به عنوان یکی از مقتضیات زمانی که بر اجرای حدود و تعزیرات و سایر احکام شرعی، تأثیر گذار بوده و در مسیر استنباط احکام فقهی موثر واقع می شود را مورد بررسی قرار داد. 🔸 با توجه به مقدمات ذکر شده و با ذکر این نکته که نوشتار پیش رو در خصوص دو قسم حدود و تعزیرات از اقسام پنج گانه نظام کیفری اسلامی منعقد شده است، سوالاتی که مطرح می شود این است که زمانی که اجرای حدود و تعزیرات، فارغ از جنبه های سیاسی آن، دستاویزی برای تبلیغات سنگین علیه دین اسلام و رویگردانی مردم از آموزه های اسلام و در نتیجه دین گریزی آنها قرار بگیرد، آیا شریعت همچنان بر اجرای احکام حدود و تعزیرات تأکید دارد یا آنکه تا فراهم شدن مجدد زمینه فکری و فرهنگی لازم از اصرار بر اجرای آن خودداری می کند. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ejra-hodod-va-tazirat-dar-ayene-din-gorizi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
♦️ معیشت عموم مردم و شهروندان معمولی مملکت و تمامی عرصه‌های زیست فردی و عمومی است که در پی هر بار زیر و رو شدن، بحرانی سخت و دردناک را تجربه می‌کند. 🎙 استاد سید مسعود رضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 ‏یکی از مزایای زبان فارسی، افزونه‌های واژگانی زبان‌های دیگر است. از اسم مکان استادیوم که یک واژه یونانی است و با اسکندر مقدونی به ایران آمد تا علم که عربی است و در دو معنای آگاهی و دانش به کار می‌رود و در دوران اسلامی به زبان فارسی افزوده شد، آقا و خانم از مغولی، آخوند به معنای ملا و بسیاردان از چینی، و در سال‌های اخیر واژگان فرنگی، دکوراسیون از لفظ‌های زبان فرانسه، فوتبال از انگلیسی و‏‎… ‎اما در پس مشابهت برخی کلمات، باید توجه کنیم که همة واژه‌ها مترادف نیستند؛ برخی بار مثبت دارند و تعدادی بار منفی یا خنثی. مثلا تخریب یک خانه با کوبیدن بنا و ویرانی سرا، در ابتدا مترادف به نظر می‌رسد. اما سه حوزه معنایی متفاوت دارند. تخریب خانه خنثی است و شنونده هرطور که بخواهد می‌تواند آن را تفسیر کند. کوبیدن بنا، یعنی آماده شدن برای ساخت و ساز تازه، و ویرانی سرا یعنی نابودی عمدی و طبیعی و نزول بلا بر منزلگه و خانه یا هر سازه دیگری‎. ‎واژه‌های تحول و تغییر و دگرگونی و حتی ترکیب «زیر و روشدن»، هم در ابتدا، مترادف و هم معنا به نظر می‌رسند اما دایره‌های معنایی متفاوتی دارند. تغییر، یک اصطلاح خنثی است. تحول مثبت است. زیر و زبر شدن هم منفی است و دلالت ضمنی بر تغییر همراه با بحران دارد و سرانجام دگرگونی، علاوه بر تمامی این بارهای معنایی، به تغییر محتوا و تحول ذاتی هم دلالت دارد‏‎. ‎به کار بردن هرکدام از این اصطلاحات نیازمند دوچیز است؛ اول دانش زبان و دقت در بیان، و دوم تبیین دقیق و درست اوضاع و شرایط برای مردم و مخاطبان. اما در وضعی که شرایط و لوازم مذکور موجود نیست و بهره‌های دقت و دانش اندک است، این واژگان و اصطلاحات به جای هم به کار می‌روند و برخی دانسته یا ندانسته، سفسطه یا جعل اصطلاح هم می‌کنند؛ ازجمله به جای اصطلاحات دقیق و قابل توضیحی مثل محاسبه قیمت یا استخراج بهای نهایی ارز یا کالا، عرضه قیمت را عرصه کشف و شهود اعلام می‌کنند. البته باید ببینیم ذوق بازار می‌پسندد و می‌پذیرد یا این اصطلاح را پس می‌زند‏‎. ‎با این اوصاف و مقدمه، باید به حقیقتی درباره وضع سیاست و اقتصاد کشورمان اشاره کنم که در پیوندی روشن با سیاست خارجی و سیاست داخلی، اقتصاد کلان و برنامه‌های دولت، بودجه‌های مصوب و تخصیص داده شده، بازار و بخش خصوصی و تأثیر ارز با بهای بالا بر عرضه و تقاضا، به هم گره خورده‌اند و تغییر هر کدام، دومینویی از تغییرات را در دیگر عرصه‌ها ایجاد می‌کند و در جای دیگری نمود می‌یابد‎. ‎آن جایی که باید شاهد تحول و دگرگونی مثبت در آن باشیم و سرانجام و آخر و هدف تمام این عرصه و پروسه است؛ صحنه زندگی من و شما و هموطنان و حتی پناهجویان و اتباع همزیست با ما، به ویژه شهروندان افغانستانی مقیم و حاضر در ایران است‏‎. ‎با این تفاصیل، معیشت عموم مردم و شهروندان معمولی مملکت و تمامی عرصه‌های زیست فردی و عمومی است که در پی هر بار زیر و رو شدن، بحرانی سخت و دردناک را تجربه می‌کند و نیم قرن تجربه به تک تک ما آموخته است که این اجزا هیچگاه جداگانه دستخوش دگرگونی در محتوا، تغییر شکل، یا تحول و اعتلا و بهبود نخواهند شد‏‎. ‎این امور به هم گره خورده و هیچ یک بدون دیگری، بهتر نمی‌شود و اگر سیاست خارجی متحول نشود، سیاست داخلی و اقتصاد کلان و خرد، بخش دولتی و خصوصی نیز بهبود نمی‌یابد. همان تجربه‌ها به ما آموخته که در چنین شرایط تنیده و گره خورده‌ای، فقط مافیای خصولتی و کاسبان و دلالان هستند که از عدم شفافیت سود می‌برند و در چنین شرایط ناروشنی تکثیر می‌شوند. همین گروه که اسم و رسمشان را می‌دانیم و نمی‌دانیم! از نفت تا فولاد و از ارز تا فیلترشکن را دکان پر رونقی برای تجارتشان یافته‌اند و سرنخ‌های نوسان قیمت نهاده‌های دامی و دارو و واردات بسیار و صادرات مواد خام معدنی و اندک میوه و تره بار و چندقلم تولیدات دیگر را نیز در دست دارند‎.‎ تا اینجا افقی را ترسیم کردیم که شاید از بعضی جهات چندان خوشایند و خوش بینانه به نظر نرسد. اما اینجانب باور دارم که رویدادها و تجارب سال۱۴۰۱، یعنی سالی که در پایان آن به سر می‌بریم، برای حکومت و دولت و سه قوه، و مردم و جامعه و ملت، درس‌های مبارک و مفید دربر دارد. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/maiishat-mardom/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ توسعه در غیاب مردم و اکثریت نخبگان قابل دستیابی و تحقق نیست 🎙 استاد محمدباقر نجفی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «اگر در جامعه‌ای به طور روشن و اندیشیده، علم باوری محقق شود، لوازم پایبندی به دانایی شناسایی و به آن التزام صورت می‌گیرد. در هر کشور و در هر دوره‌ای، هر قدر پایبندی به دانش وجود داشته، بستر حل مشکلات فراهم می‌شده است. در ایران هنوز شواهدی بر این مفهوم مشاهده نمی‌شود و البته این معضل بسیار فراتر از جناح‌های شناخته شدۀ سیاسی رایج و یا حتی فراتر از طرفداران و مخالفان نظام است.» 🔸 «اندیشه ما» به نقل از جماران ، چگونگی رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی در ادبیات دانشگاهی ایران سابقه طولانی دارد اما مباحث مهمی که از این روی وجود دارد در افکار عمومی و سیاست گذاران به عنوان یک مقوله مهم مطرح نمی شود. چرا علی رغم هفت دهه برنامه ریزی، کشور ما همچنان از مرحله توسعه نیافتگی عبور نمی کند؟ چه چیزی مانع توسعه یافتگی کشور ما شده است؟ 🔸 برای پاسخ به این سوالات به گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر نجفی استاد اقتصاد توسعه دانشگاه رازی و نظریه پرداز اقتصاد دانش بنیان پرداخته ایم. 🔸 نجفی معتقد است که کاستی‌های نهادی، بویژه الگوهای شناخت، تصمیم‌گیری و عملکرد، مهم‌ترین موانع توسعه‌نیافتگی ایران هستند. او همچنین می گوید در برنامه ریزی های کلان از افراد با صلاحیت و دارای تخصص در زمینه اقتصاد استفاده نمی شود. این استاد دانشگاه در نهایت با آسیب شناسی برنامه حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، چند راه حل برای رسیدن به توسعه را ارائه کرده است که در ادامه مشروح این گفت و گوی تفصیلی را از نظر می گذارنید: 🔸 س) از آنجایی که رشد اقتصادی کشور طی دهه های گذشته با محدودیت های جدی همراه بوده است، به نظر شما علل عقب افتادگی و موانع توسعه یافتگی کشور ما چه بوده است؟ 🔸 توسعه و توسعه‌نیافتگی یک مفهوم چند وجهی و پیچیدۀ اجتماعی است که با تمام ابعاد و زیرسیستم‌های نظام اجتماعی در هم تنیده است. بنابراین نمی‌توان عوامل مؤثر بر آن را به یک یا چند عامل محدود تنزل داد و فروکاست بلکه باید توجه داشت که مفهوم توسعه، محصول هماهنگی مجموعه عوامل فراوانی است اما اگر به طور بسیار کلی بخواهیم پاسخ دهیم، باید بگوییم محدودیت اصلی توسعۀ ایران و عامل اصلی تداوم توسعه‌نیافتگی کشور، کاستی‌ها و نارسائی‌های نهادی یا به عبارت دیگر، کاستی‌های اندیشه‌ای، الگوهای فکری، شناخت، تصمیم‌گیری، انتخاب و عملکرد اجتماعی بزرگترین محدودیت توسعه و عامل تداوم توسعه‌نیافتگی کشور بوده است. 🔸 به عنوان مثال، در اولین گام برای حرکت به سمت توسعه، باید یک توافق و اجماع ملی حداقل به طور نسبی، در مورد مهم‌ترین اهداف اجتماعی و تعریف و تشخیص منافع ملی و میزان اولویت آن‌ها صورت بگیرد، هنوز در ایران این گام اول برداشته نشده است. هنگامی که در این مورد، تصمیم واحد حاصل نشده باشد، نمی‌توان انتظار انتخاب اهداف درست و مورد پذیرش عموم جامعه را داشت. در نتیجه، هر تصمیمی که گرفته شود، و هر برنامه‌ای که طراحی شود، از پشتیبانی و حمایت اکثریت جامعه برخوردار نیست و مقامات کشور در چنین شرایطی گویا می‌خواهند به مسابقه کشتی با یک حریف بسیار قدر بروند اما یک دست خود را با طناب می‌بندند و تنها با بخشی از توان کشور، به سمت حل مشکلات کشور حرکت می‌کنند. در کشورهای در حال توسعه با وجود انبوه مشکلات پیچیده و گره خورده، نمی‌توان از چنین رویکردی، انتظار پیروزی و موفقیت داشت. توسعه در غیاب مردم و اکثریت نخبگان جامعه در عرصۀ اندیشه و انتخاب، قابل دستیابی و تحقق نیست. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tosee-dar-ghiyab-mardom-mohaghagh-nist/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ مفهوم اجتهاد یک مفهوم بسیار وسیع تر و قوی تری است. اجتهاد نهادی است که به نظر من نه فقط پاسخ دهنده این سوال است بلکه توجیه‌کننده خاتمیت شریعت نبوی است. 🎙 استاد آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «اندیشه ما» به نقل از خبر آنلاین ، شما در سلک روحانیت اقدامات و فعالیت‌هایی در جهت معرفی اسلام به جهان داشته‌اید که تا حدی با کار بقیه افراد متفاوت است و طبق مجموعه کارهای‌تان گفته می‌شود شما اسلام را چنان دین کاملی می‌دانید که می‌تواند همه امور شخصی، اجتماعی و حتی سیاسی جامعه را از درون فقه جست‌وجو کند؛ در عین حال، عرف را هم به عنوان یک منبع شریعت و قانون پذیرفته‌اید و حتی عرف و عقل را ابزار توسعه و پیشرفت برمی‌شمرید. آیا با این تفسیر مسئله تعارض سنت و مدرنیسم حل می‌شود یا این که شما مسئله را به صورت دیگری می‌بینید؟ 🔸 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. ضمن تشکر از حسن ظن شما و دوستانتان واقعیت این است که من معتقدم این سوال مرتبط با پرسشی است که تنها یک جواب دارد. آن پرسش این است که با توجه به این که جوهر تاریخ در حال تحول‌وتغییر است، چگونه یک دین ثابت می‌تواند برای قرون و روزگاران متفاوت مناسب باشد؟ در پاسخ اگر برای تاریخ جوهر مستقل قائل باشیم حرکت در درون جوهر تاریخ را باید بپذیریم و اگر جوهر تاریخ در تغییر است، بی شک انسان ها هم در حال تحول و تغییر هستند و اگر انسانها در حال تغییر و تحول هستند قوانینی که آن جوامع را مدیریت می‌کند نمی‌تواند قوانینی ثابت باشد باید آن قوانین هم متغیر باشند. با این مقدمه این پرسش مطرح می شود که چگونه ما معتقدیم یک دینی به نام شریعت احمدی و محمدی در چهارده قرن قبل برای بشر پیش بینی شده که در ۱۴ قرن در همین طور زمان به صد ها هزار سال در آینده هم ممکن است استمرار یابد ولی به رغم تغییر انسانها چگونه دین میتواند ثابت بماند این سوال جواب چیست؟ به نظر من، تنها جواب توجیه کننده، قاطع و محکم ای که این پرسش می تواند داشته باشد وجود نهادی به نام اجتهاد است. نباید نگاهی ساده به اجتهاد داشت. اگر به رساله هایی که آقایان فقهای سنت گرا در مورد اجتهاد و تقلید نوشته‌اند من به آن رساله‌ها قانع نیستم؛ 🔸 مفهوم اجتهاد یک مفهوم بسیار وسیع تر و قوی تری است. اجتهاد نهادی است که به نظر من نه فقط پاسخ دهنده این سوال است بلکه توجیه‌کننده خاتمیت شریعت نبوی است. 🔸 اگر نهاد اجتهاد را کنار بگذاریم و تعطیل بکنیم که متاسفانه اهل سنت در قرن دوم این کار را کردند خاتمیت نبوی با مشکل کلامی روبه رو می شود. 🔸 توجه شود نه خاتمیت پیغمبر، خاتمیت پیغمبر برهان دیگری دارد؛ خاتمیت شریعت یا دوام شریعت زیر سوال خواهد رفت و با اشکال مواجه خواهند شد که مهمترین اشکال آن کلامی است در مورد خاتمیت پیامبر برهان هم نقلی و هم عقلی داریم که دیگر پیامبری نمی آید که من در اینجا وارد آن مسائل نمی شوم. و اما به چه سبب شریعت برای همه ازمنه است و عمومیت شریعت بدون نهاد اجتهاد یعنی به فرض اینکه اجتهاد را برداریم با مشکل جدی کلامی رو به رو است؟ 🔸 با این مقدمه به عرض تان می رسانم در مورد پرسشی که فرمودید من معتقدم که اسلام می‌تواند جامعه بشری را مدیریت کند، اما اولاً اسلام نیز یک پکیج است که فقط شریعت نیست بلکه یکی از اجزای آن شریعت است جهان‌بینی اسلام اخلاق در اسلام شریعت در کنار اجتهاد و نظایر آن همگی اجزای آن پکیج و بسته اسلام هستند. 🔸 شریعت در کنار اجتهاد می‌تواند مشکلات هر روز جامعه و رخدادهای جدید را بر مبنای تعقل و اصول کلی که عرض که خواهم کرد حل کند. اگر من میگویم اسلام یا مجموعه اسلام می توانند برای جهان بشریت در همه روزگاران مدیریت کند با این نگاه بر این باور هستم که اگر مشکلی هست در شریعتش است. شریعت را اما که گفتم در کنار اجتهاد؛ من به اصول هم معتقدم که به آنها اصول پیش فقهی می گویم منظورم از اصول پیش فقهی این است که یک مجتهد در مسیر استنباط احکام شرعی اصولی را قبل از ورود در استنباط و اجتهاد باید به عنوان اصول موضوعی بپذیرد، که اگر در مسیر استنباط از متون به مواردی رسید که به آن اصول تنه میزند و با آن برخورد دارند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mafhom-ejtehad-yek-mafhom-vasie/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اجرای حدود و تعزیرات در آینه دین گریزی (قسمت دوم) 🎙 استاد سید حبیب مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: ♦️ مقدمه 1- مسئله اجرای برخی از حدود و تعزیرات، مخصوصا در سالهای گذشته، با واکنش منفی افکار عمومی برخی مسلمانان و غیر مسلمانان، نسبت به دین اسلام و دستورات آن مواجه گردیده و در نتیجه موجب بدآیند و نفرت آنها از این شریعت و منویات آن شده است. بدین سبب با توجه به امکان تأثیرگذاری چنین بازتابی در مسیر استنباط أحکام فقهی و به خصوص در أحکام مجازاتهای اسلامی، با هدف پاسخ به پرسش های مذکور در قسمت اول این مقاله، در رابطه با نسبت میان اجرای حدود و تعزیرات با وهن دین و گریزان شدن مردم از آن، سخن به میان آمد. 2- در شماره پیشین، بیان گردید که این مقاله در ضمن دو گفتار به بررسی نسبت میان اجرای حدود و تعزیرات با مسئله دین گریزی می پردازد. در گفتار اول با هدف دستیابی به تصویری کلی از میزان اهمیت ملاک و مصالح حدود و تعزیرات و همچنین دستیابی به میزان اهمیت و ملاک موضوعات منصوصه ای که بر حکم به لزوم اجرای فوری حدود و تعزیرات مقدم شده اند، گزارشات روایی و فتوایی را با هدف تنقیح مناط و الغاء خصوصیت از آن موارد خاصه، بیان و مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت قاعده ای را در پاسخ به پرسش های ذکر شده، با مضمون تعطیلی پذیر بودن حدود و تعزیرات در تزاحم با ملاکات أهمی چون وهن دین و نفرت و با توجه به همین شواهد اصطیاد کردیم. در گفتار دوم که به عنوان گفتار حاضر پیش روی شماست، با توجه به ارتباط وهن دین و گریزان شدن مردم از آن با مسئله اجرای حدود و تعزیرات، حرمت گریزان کردن مردم از دین به عنوان یکی از قواعد فقهی محل بحث واقع شده و ادله و محدوده تأثیر گذاری آن در اجرای مجازات ها، مورد بررسی قرار می گیرد. 🔸 گفتار دوم: قاعده «حرمت ایجاد نفرت از دین» 🔸 حرمت ایجاد نفرت از دین که تحت عنوان قاعده حرمت تنفیر از دین مطرح می شود، یکی از عناوین فقهی ریشه دار در فقه می باشد. با توجه به اهمیت و تأثیر این بحث در حدود و تعزیرات و نقش آنها در بدآیند مردم و تنفیر آنها از دین، گفتار دوم بر آن است که برخی مبانی و ریشه های فقهی این قاعده را مورد بررسی قرار دهد. 🔸 در گفتار سابق، شواهد روایی و فتوایی متعددی را که بیانگر تقابل موضوعات شرعی با اجرای حدود و تعزیرات بوده و موجب سقوط فعلیت آنها و یا موجب عدم فعلیت برخی کیفیت هایی که مراعات آنها در اجرای آنها لازم بود، بیان کردیم. درگفتار حاضر، موضوع شرعی خاصی به نام «وهن دین و گریزان کردن مردم از آن» را که در جایگاه تزاحم و تقابل با بسیاری از واجبات شرعیه مخصوصا وجوب اجرای حدود و تعزیرات و کیفیات وارده در آن قرار می گیرد را تحت عنوان قاعده «حرمت ایجاد نفرت از دین» بررسی می کند. 🔸 تبیین قاعده 🔸 مفاد قاعده حرمت ایجاد نفرت از دین را بدین شکل می توان تبیین کرد که هر عملی که موجب گریز انسان ها از دین اسلام باشد ولو حکم شرعی الزامی باشد، باید از انجام آن خودداری کرد مگر اعمالی که شارع در هیچ حالی راضی به ترک آنها نیست. این قاعده به طور کلی، عموم مردم و به طور خاص زمامداران و فقهاء را از طرفی به لزوم توجه به اغراض کلی شریعت و مقاصد مستقل هر حکم شرعی و از طرف دیگر، به لزوم آینده بینی و توجه به آثار و پیامدهای عمل و فتوا تنبیه می دهد و آنان را در این قبال مسئول می داند. 🔸 در حقیقت این قاعده در فرضی که تطبیق بر حکم شرعی منفِّر می شود، درصدد بیان این مطلب است که برای اجرای احکام دینی همواره نوعی آمادگی و پذیرش ذهنی از سوی مردم ضروری است و اگر این عدم همراهی و عدم آمادگی در آنها موجب گریزان شدن آنها از اصل آیین و دین گردد، باید از اجرای آن در جامعه حذر کرد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ejra-hodod-va-tazirat-2/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ دکتر علی محمد حاضری: اولین مساله این است که اراده حل مساله را در اصلاح نظام مدیریت حاکم بر جامعه ببینیم و به سازو کارهای حل مساله توجه کنیم؛ 🎙 استاد علی محمد حاضری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «سایت اندیشه ما » به نقفل از شفقنا، دکتر علی محمد حاضری، جامعه شناس و استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است که آنچه موجب ناآرامی و اعتراض بسیاری از مردم می شود به این مساله بر می گردد که لایه های مختلف و کثرت بسیاری از جامعه از اوضاع اقتصادی و نا به سامانی های اقتصادی رنج دیده اند و ناراحت و عصبانی هستند. بر درد این افراد به شدت رنجدیده، عصبی و ناراحت، «تحقیر» نیز اضافه شد. در حقیقت موج نا آرامی های اخیر به این دلیل بود که این مردم آسیب دیده از شرایط نابه سامان اقتصادی، از نظر فرهنگی و هویتی نیز تحقیر شده بودند. 🔸 وی می گوید: بزرگترین بحران اینجاست که بخش های مهمی از حاکمیت خود را به دور از مشکل می داند و مدام گفته می شود که مشکلی نداریم و مشکل اصلی این است که دیگران نمی خواهند پیشرفت های ما را به رسمیت بشناسند یا به عبارتی مشکل ما، وجود پیشرفت های ماست!!! چطور می شود به جامعه ای که صبح تا شب درگیر مشکلات است، بگویید اشتباه می کند و مشکلی نداریم! و چون در همه حوزه در حال پیشرفت هستیم، ما را با مشکل مواجه می کنند؟! جامعه چنین رویکردی را نمی پذیرد. 🔸 دکتر حاضری تأکید دارد که در شرایط فعلی هم به امید نیاز داریم و هم امید واهی اثر معکوس می دهد. به همان اندازه ای که امید اثربخش است، وعده های امید واهی دادن یا ایجاد امیدهایی که مقدمه آن فراهم نیست، اثر تخریبی دارد. شکی نیست که اگر به مردم امید دهیم در عرصه های بسیاری موثر است و احساس نا امیدی، خسارات فراوان و گسترده ای بار می آورد. در حال حاضر به امیدهای حقیقی نیاز داریم و حتماً باید در این مسیر حرکت کنیم. 🔻 متن کامل گفت وگوی با دکتر حاضری را می خوانید: 🔸 تحلیل های مختلفی درباره ریشه ها و دلایل نا آرامی ها اخیر مطرح شده است، دلایل و ریشه اعتراضات را مربوط به چه مسایلی می دانید و معتقدید پس از گذشت چندین ماه از ناآرامی ها و حوادث اخیر، نگاه جامعه در ابعاد مختلف چه تغییری یافته است؟ 🔸 ما ایرانیان، در یک صد سال پس از مشروطه برای نجات و سعادت جامعه تلاش کردیم، اما موفق نبودیم. سپس خواهان این امر بودیم که سعادت و نجات را با رویکرد اسلام گرایانه جست وجو کنیم و در انقلاب اسلامی، موفقیت چشمگیر این رویکرد را شاهد بودیم؛ اما در اعتراضات اخیر جامعه نسبت به اصل این موضوع واکنش نشان داد. در سالهای اخیر اعتراضات بسیاری داشتیم، ولی متأسفانه یکی از بدترین تلقی های اعتراضات اخیر، این است که برای اولین بار، بخشی از جامعه که با اسلام حقیقی و ناب آشنایی ندارد با توجه به برخی از قرائت ها و سوء استفاده ها از اسلام، گویی نسبت به اصل توانایی اسلام برای اداره جامعه واکنش نشان می دهد و از سوی نسل جوان یک نوع سرخوردگی و وازدگی راجع به این نگاه که مدعی رویکرد اسلام گرایانه برای اداره جامعه است، شکل می گیرد و به نظرم این پیام از همه شعارهای تند و تیز و ساختارشکنانه بدتر است. 🔸 من ریشه اصلی این موضوع را در تفاوت دو گفتمان و قرائت از اسلام می دانم و این پرسش را مطرح می کنم که «کدام اسلام، جاذب و نجات بخش بود که در سال 56 – 57 از زبان امام خمینی(ره) و نسل روحانیت روشن ضمیر طرح شد. و کدام اسلام به یک معنا دافعه ایجاد می کند و جاذبه لازم را ندارد.» 🔸 اگر امروز بخواهیم این دو گفتمان از اسلام را شفاف مطرح کنیم، یکی گفتمان «جمهوری اسلامی» است که قصد دارد اهداف خود را از طریق جمهوریت دنبال کند. دوم: اسلامی که قصد دارد اهداف خود را از طریق تحمیل و با ادعای «حکومت اسلامی» پیگیری نماید. ظاهر این دو گفتمان شبیه هم است، ولی گفتمان «حکومت اسلامی» جوهره حق حاکمیت انسان بر سر نوشت خویش را نفی می کند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/erade-hal-masael-nezam/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ممانعت از حق شرعی سقط به صرف نگاه افزایش جمعیت قابل توجیه نیست. 🎙 استاد اسماعیل آقابابایی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 در جلسه سمینار پروژه «معیارها و مبانی تشخیص حرج در سقط درمانی» رویکردها و سیاست‌های ناظر به افزایش یا کاهش جمعیت بازنگری شد و مشکلات حقوقی و فقهی تشخیص حرج مادر در سقط درمانی تبیین شد. 🔸 به گزارش اندیشه ما ه نقل از شبکه اجتهاد، سمینار پروژه «معیارها و مبانی تشخیص حرج در سقط درمانی» در روزهای پایانی بهمن‌ماه در اتاق جلسات پژوهشکده فقه و حقوق با حضور اعضای شورای علمی این گروه برگزار شد. این نشست به همت گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید. 🔸 در ابتدا دکتر اسماعیل آقابابایی محقق این پروژه به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد: سیاست‌های ناظر به جمعیت با دو رویکرد در جهان دنبال‌‌ می‌شود: ۱. سیاست‌های ناظر به کاهش جمعیت جهان با هدف حفظ و توسعه اقتدار امریکا که توسط هنری کسینجر تحت عنوان «علم سلامت باروری» مطرح شد و بعد سیاست مداران با شیوه‌های مختلف پیگیر آن شدند که منوط کردن پرداخت وام بانک جهانی به لزوم اجرای این سیاست‌ها در کشورهای مختلف از جمله ایران یک نمونه است. تبلیغ شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» ترویج عقیم‌سازی و آموزش برای شکل گیری خانواده‌های کوچک نیز با همین هدف دنبال‌‌ می‌شود. ۲. سیاست‌های ناظر به تشویق و توسعه مصادیق سقط جنین که طرح مبانی‌‌‌ای چون: مالکیت داشتن زن بر سرنوشت خود، جزئی از مادر بودن جنین از این موارد است. 🔺 وی در تبیین نوع رویکرد در کشور ایران اظهار داشت: در ایران مبتنی بودن قوانین با شرع موجب شد تنها در مواردی که به لحاظ فقهی امکان سقط جنین مطرح است، قوانینی تدوین گردد که در نهایت به سال ۱۳۸۴ ماده واحده سقط جنین درمانی به شرح زیر به تصویب رسید: «سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج صادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد قبل از ولوج روح(چهارماه) با رضایت زن مجاز‌‌ می‌باشد و مجازات و مسؤولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.» 🔸 مدیرگروه مسائل فقهی و حقوق در روند عملیاتی شدن این مصوبه بیان کرد: طبق این مقرره «حرج مادر» معیاری برای تجویز سقط با شرایط مقرر در قانون تلقی شد و برای عملی تر شدن قانون، سازمان پزشکی قانونی فهرست مفصلی از ناهنجاری‌های جنینی را که موجب حرج مادر‌‌ می‌شود تهیه و در اختیار مراکز پزشکی قانونی قرار داد با این حال با توجه به شخصی بودن حرج، برخی مصادیق بر برخی مادران تطبیق نداشت و مصادیقی نیز در عمل قابل طرح بود که جزو فهرست سازمان پزشکی نبود. گذشته از اینکه پزشکان برای رهایی از دعاوی احتمالی بعدی توسط خانواده‌های دارای جنین ناقص، راحت تر سقط را تجویز کرده یا افراد برای دست یابی به راهکار قانونی گاه به استان‌های مختلف برای جلب نظر سه پزشک متخصص سفر‌‌ می‌کردند. 🔸 آقابابایی با توجه به مطرح شدن مشکل کاهش جمعیت در کشور افزود: مشکل کاهش جمعیت در کنار ابلاغ سیاست‌های کلان جمعیتی در ۱۴ بند توسط رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۳ زمینه بازنگری در مقرره یادشده را فراهم آورد و با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مصوب ۲۴ مهر ۱۴۰۰) قانون سابق نسخ و صدور مجوز به کمیسیونی مرکب از یک قاضی، یک پزشک متخصص و یک پزشک قانونی واگذار شد و این مصوبه برای صدور مجوز علاوه بر موارد خطر جانی برای مادر، شرایط زیر را برای سقط جنین ناقص در نظر گرفت: «رضایت مادر؛ وجود حرج (مشقت شدید غیرقابل تحمل) برای مادر، وجود قطعی ناهنجاری‌های جنینی غیرقابل درمان، در مواردی که حرج مربوط به بیماری یا نقص در جنین است؛ فقدان امکان جبران و جایگزینی برای حرج مادر؛ فقدان نشانه‌ها و امارات ولوج روح؛ کمتر از چهار ماه بودن سن جنین». 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/momaneat-az-hagh-shari-seght/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ تازه های نشر معرفی کتاب عنوان : پژوهش های عاشورایی 🔸 بدون تردید حادثه عاشورا یکی از مهم ترین ریداد های فرهنگی درتاریخ اسلام وتشییع است کم تر حادثه ای به این اندازه ذهن وفکر ورفتار شیعیان را در طول تاریخ مشغول کرده است. از منظر اثر گذاری درجوامع اسلامی وبشری، جایگاه ممتازی دارد واز منظر تحلیلی نیز با دیدگاه های متفاوت وبعضا متضادی مواجه شده است همان طوری که دریکی از مباحث این دفتر آمده است، حد اقل پنج تحلیل متفاوت از هدف شناسی حادثه عاشورا قابل ذکر است: پاره ای از محققان معتقدند که قیام عاشورا برمحور امر به معروف ونهی از منکر است بعضی دیگر براین باورند که امام وظیفه شخصی خودش را انجام داده وآن پرهیز از بیعت وهمراهی با حاکمیت ظلم است ونه بیش تر. گروهی نیز می گویند امام برای حکومت وگرفتن خلافت قیام کردند. برخی هم براین باورند که هدف امام شهادت بود وبعضی دیگر از عالمان براین اعتقاد هستند که واقعه عاشورا، برنامه ای الهی میان سید الشهدا وخداوند متعال است وهیچ گونه الگو گیری وتعمیم پذیری دراین حادثه نیست، البته نا گفته نماند که برخی اندیشمندان نیز به اهداف ترکیبی ویا ترتبی نیز قائل شده اند. 🔸 از سوی دیگر، مسائلی که به بهانه قیام اباعبد الله الحسین(ع) جلوه گر شده است نیز کم نیستند. بستر شناسی حادثه عاشورا وتفاوت اخلاقی ورفتاری اردوگاه حسینی ویزیدی وجلوه گری کرامت انسانی در گفتار ورفتار اصحاب ومقاتل نگاشته شده در دوره های مختلف وزیارت های مختلف درمنابع روایی، همه جای تامل وتحقیق را پس از سالیان سال، هنوز باقی گذاشته است تفسیرهای انقلابی، قانونی وانسانی از حادثه کربلانیز بخشی از مباحث دوران معاصر است. 🔸 پژوهش های عاشورایی، سومین اثر از مجموعه آثار نظریه پردازی های موسسه فهیم است که صاحب نظران ومحققان که در حوزه نهضت امام حسین(ع) تأمل ومطالعاتی داشته اند مطالب خود را در قالب نظریه پر دازی ارائه نموده اند که مجموعه مطالب ارائه شده به کوشش آیة الله کاظم قاضی زاده مدیر محترم موسسه فهیم تهیه ،تنظیم وبه زیور طبع آراسته شده است. 🔸 اساتیدی محترم که در کرسی های نظریه پردازی عاشورایی موسسه فهیم مطالب خود را ارائه نموده با ذکر عنوان بحث به شرح زیر معرفی می گردد: ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tazehaye-nashr-pajohesh-haye-ashoraii/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ایستادگی برای حق آموزش؛ طالبان و منع تحصیل زنان در ا فغانستان از منظر اسناد حقوق بین الملل 🎙 استاد محمدمهدی سیدناصری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 حق بر آموزش، از حقوق بنیادین بشر است که مانند سایر حقوق مشابه می بایست تمامی افراد بدون هیچ گونه تبعیضی از آن برخوردار شوند. این حق در اسناد مختلف حقوق بشری مورد تاکید قرار گرفته است. ازاین رو، نابرابری جنسیتی در آموزش نقض آشکار حق مزبور، محسوب می شود. هرزمان که تاریخ گذشته جهان را ورق می زنیم به صحنه های دلخراشی از رفتار ظالمانه و نابرابر با زنان در چهارگوشه جهان بر می خوریم که حکایت از غفلت جوامع بشری در طول تمامی تاریخ دارد. دولت ها در اسناد متعدد بین المللی و منطقه ای حقوق بشر، متعهد به احترام، حمایت و تحقق حق آموزش به طور برابر و بدون اعمال هرگونه تبعیض شده اند. تبعیض مبتنی بر جنسیت یکی از مواردی است که به محرومیت از حق آموزش برابر برای دختران و زنان منجر می شود. این حق به طور مستقیم و غیرمستقیم در اسناد مذکور مورد اشاره قرارگرفته است و از دولت ها خواسته شده که حق آموزش برابر را برای همه افراد فراهم کنند.این روزها حکومت طالبان با صدور تصمیمی عجیب، میلیون ها دختر افغانستانی را از حق آموزش و تحصیل در سطوح مختلف محروم ساخته و کاملا در مسیر خلاف استراتژی ها و برنامه های جهانی در بخش آموزش عمل کرده است. 🔻 حق آموزش 🔸 کلمه حق در لغت در مفاهیم مختلفی به کار رفته از جمله ضد باطل و در اصطلاح حقوقی، اقتداری است که قانون به افراد می دهد تا عملی را انجام دهند. حق بر آموزش از جمله حق هایی است که کمتر به اهمیت بنیادین آن توجه شده است، حق بر آموزش به یک معنا می تواند مدخل و پیش زمینه ای برای تحقق سایر حقوق باشد. اسناد بین المللی حقوق بشری این حق را در زمره حقوق فرهنگی بشر برشمرده اند. موضوع حق بر آموزش به عنوان حقی که سازنده زیربنای فهم و درک انسانی و مجرای تعیین و تحق دیگر حقوق معنوی انسان از جمله آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی عقیده و مذهب است، از جایگاهی ممتاز میان سایر حقوق افراد انسانی برخوردار است. یکی از برجستگی های حقوق بین الملل در نیمه اول قرن حاضر، توسعه فراوان آن در زمینه حقوق بشر و حقوق بشر زنان است. از پایان دومین جنگ خانمانسوز جهانی یعنی سال ۱۹۴۵ میلادی و متعاقب آن تاسیس سازمان ملل متحد که وظیفه اصلی اش حفظ صلح و امنیت بین المللی و حمایت از حقوق بشر و حق توسعه است، تاکنون وضعیت زنان دستمایه بیش از ۲۰ سند حقوقی در سطح بین المللی بوده که هر یک از این اسناد نشان دهنده و منعکس کننده مشکل خاصی در رابطه با امور زنان است. حق تحصیل زنان از جمله حقوق بنیادین بشری است که در اسناد متعدد بین المللی به این مهم اذعان شده است. میزان بهره مندی زنان در هر کشور از شاخصه های مهم توسعه یافتگی آن کشور، در نظر گرفته می شود. به این معنا که زنان در جامعه همانند مردان از حق تحصیل برابر برخوردارند. براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و اسناد حقوق بشری پیرو آن، حق بر آموزش که جزو حقوق فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود، باید بدون هیچ گونه تبعیضی از حیث نژاد، جنس و مذهب ارائه شود و تعهد دولت ها در تحقق آن از نوع تعهد به وسیله است که دولت ها مکلفند با به کارگیری وسایل و امکانات مرتبط، متعهد به تدارک محتوای حق برای ذی حق به طور برابرو بدون هیچ گونه تبعیض باشند. تعهد دولت ها برای عدم تبعیض بر مبنای جنسیت در زمینه آموزش، تکلیفی بنیادین بر عهده دولت ها می گذارد و تعهد بر برابری جنسیتی در آموزش را به یک قاعده اساسی حقوق بین الملل مبدل می کند.حکومت طالبان در ماه اوت سال گذشته پس از دو دهه مجدد قدرت را در افغانستان به دست گرفته است و باتوجه به اینکه در گذشته نیز حق اموزش برابر زنان را منع کرده بودند اما سال گذشته اعلام کردند که تغییر رویه داده اند. این روزها طالبان با صدور تصمیمی عجیب، میلیون ها دختر افغانستانی را از حق آموزش و تحصیل در سطوح مختلف محروم ساخته و کاملا در مسیر خلاف استراتژی ها و برنامه های جهانی در بخش آموزش عمل کرده است. از همین رو منع تحصیل زنان توسط طالبان با محکومیت جهانی همراه بوده است که در همین راستا ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/istadegi-baraye-hagh-amozesh/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ جمهوری اسلامی نوشت: اصرار بر سیاست‌های ناکارآمد چرا؟ ✂️ برش هایی از متن: 🔸«اندیشه ما» به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی سه شنبه 9 اسفند 1401: اصرار بی‌مورد بر نفی برجام، کوتاهی در اعلام صریح بی‌طرفی در جنگ اوکراین و ادامه سیاست نگاه یکطرفه به شرق و ایجاد تنش در روابط با غرب، تاکنون خسران‌های زیادی به کشور وارد کرده است. 🔸 روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان«اصرار بر سیاست‌های ناکارآمد چرا؟» این گونه آورده است: 🔸 روز یکشنبه این هفته در حالی که قیمت دلار با سرکشی و افسار گسیختگی بی‌سابقه‌ای یکه‌تازی می‌کرد و از هر دلار 61 هزار تومان هم عبور کرده بود، ناگهان انتشار خبر سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژنو و احتمال ازسرگرفته شدن مذاکرات هسته‌ای برای احیاء برجام، ترمز دلار را کشید و یکباره ظرف مدت یکساعت آن را با یک کاهش 5 هزار تومانی تا 56 هزار تومان پائین آورد. 🔸 هرچند عده‌ای تلاش کردند این کاهش را به تصمیمات مسئولین دولتی درباره کنترل قیمت ارز و طلا مرتبط نمایند ولی همگان می‌دانند که انتشار خبر مذاکرات احتمالی هسته‌ای و امکان احیاء برجام، عامل این ریزش و کاهش بوده است. نوسانات قیمت ارز در ساعات بعد یعنی اواخر روز یکشنبه و شب دوشنبه نیز به حواشی همین خبر مربوط بود و در مجموع این واقعیت را نشان داد که اقتصاد کشور ما با موضوع برجام گره خورده است و انکار این واقعیت هیچ تأثیری در آن ندارد. 🔸 این واقعه، حاوی درس بزرگی برای دولتمردان امروز کشورمان است که اگر به آن توجه کنند می‌توانند بر مشکلات غلبه نمایند و کشور را از بحران اقتصادی کنونی نجات بدهند. این درس بزرگ را مردم و صاحبنظران بارها به دولتمردان و مسئولین نظام گوشزد کرده‌اند ولی متأسفانه گوش شنوائی وجود نداشت. اکنون که همین درس به صورت عملی و در قالب یک واقعه ملموس، خود را نشان داده، امیدواریم دولتمردان در برابر آن مقاومت نکنند و آن را بیاموزند و به مرحله عمل درآورند. 🔸 در محدوده کاربردی این درس، سه نکته مهم قرار دارند که مسئولان نظام و دولتمردان کشور ما با بکار بستن آنها می‌توانند کشور را از بحران کنونی عبور دهند و به وضعیت عادی برسانند. احیاء برجام، اعلام بی‌طرفی در جنگ اوکراین و گرایش عملی به سیاست موازنه در روابط بین‌الملل، محورهای اصلی این درس هستند. 🔸 اصرار بی‌مورد بر نفی برجام، کوتاهی در اعلام صریح بی‌طرفی در جنگ اوکراین و ادامه سیاست نگاه یکطرفه به شرق و ایجاد تنش در روابط با غرب، تاکنون خسران‌های زیادی به کشور وارد کرده است. واقعه یکشنبه نشان داد تحریم برخلاف ادعاهائی که می‌شود و شعارهائی که می‌دهند، به اقتصاد ما ضربه وارد کرده و می‌کند. در مورد جنگ اوکراین نیز جمهوری اسلامی ایران براساس مبانی شرعی، عقلی و آنچه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی مقرر کرده موظف است اولاً با صراحت اعلام بی‌طرفی نماید و ثانیاً برای برقراری صلح و پایان دادن به جنگ اقدامات عملی کند. خودداری از انجام این وظیفه قطعی، مشکلات زیادی را برای کشور و ملت به وجود آورده که ظلم به کشور و ملت محسوب می‌شود. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/esrar-bar-siyasat-haye-nakaramd-chera/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa