eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ «زبان مشترک» میان نسل جدید با صاحبان قدرت وجود ندارد با یک ماه ناآرامی به دنبال مفاهیم «آزادی و دموکراسی» هستیم، شدنی نیست! 🎙 استاد سیدصادق حقیقت ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار«سایت اندیشه ما» به نقل ازشفقنا- دکتر سیدصادق حقیقت، محقق حوزوی و استاد علوم سیاسی معتقد است: «اگر مفهوم «گفت وگو» به معنای واقعی خودش وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات ما در حوزه های نظری و عملی از بین می رود. «گفت وگو» علاوه بر اینکه خاصیت حل قضایا دارد، خاصیت پیشگیرانه هم دارد؛ یعنی باعث می شود که بسیاری از بحران ها به وجود نیایند. به عنوان مثال نا آرامی هایی که در شهریور امسال شروع شد و هنوز هم ادامه دارد، اگر زبان مشترکی بین نسل جدید (عمدتاً دهه هشتادی ها یا نسل Z) با کسانی که قدرت را در دست دارند و گروه های مرجع- اعم از اساتید دانشگاه، معلمان، روحانیون و روحانیت- وجود داشت، این بحران به وجود نمی آمد.» 🔸 آقای حقیقت می گوید: «ما از مفهوم و ساز و کار «گفت وگو» به شیوه درست استفاده نمی کنیم و نیاز به یک آسیب شناسی در این زمینه داریم. اگر آسیب شناسی دقیقی انجام شود، ما با مسایل مختلفی رو به رو می شویم که به آنها نپرداخته ایم، و یا حداقل به شکل کامل نپرداختیم. یکی از این دلایل این است که فرهنگ سیاسی، ساختاری است که به تدریج رشد می کند، اما ما امروز با یک روز نا آرامی یا یک ماه ناآرامی به دنبال مفاهیمی مانند «آزادی و دموکراسی» هستیم. این نشدنی است. از سوی دیگر ما نیاز به فعالیت مدنی به شکل غیر خشونت آمیز داریم.» 🔻 متن گفت وگوی شفقنا با دکتر سیدصادق حقیقت را می خوانید: 🔹 این روزها مجددا ضرورت گفت و گو در سطوح مختلف ملی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم به عمق مساله بپردازیم، به عنوان سوال اول آیا مفهوم گفت وگو در دوران قدیم و جدید تفاوتی دارد؟ 🔸 گفت وگو یک مفهومی است که از 2500 سال پیش در زمان سقراط، افلاطون و ارسطو سابقه دارد و چون افلاطون معتقد بود که به عالم مثل راه پیدا کرده و هر فیلسوفی که به درستی فلسفه بداند به آن عالم راه پیدا می کند، با گفت وگو می تواند دیگران را برای یافتن حقیقت تشویق و ترغیب کند. بنابراین، گفت وگو در یونان باستان به معنای ابزاری برای کشف حقیقت است. یک نقطه مثبت که در گفت وگوی یونان وجود دارد، این است که دو طرف حاضر به صحبت کردن با هم و شنیدن سخنان یکدیگر هستند و سقراط و افلاطون علیرغم مقامی که داشتند، گفت وگو می کنند. به طور کلی گفت وگو در تاریخ فلسفه سیاسی ریشه مند است. به طور کلی، منطق و ارجاع به کتاب یا متن در مقابل خطابه (سخنرانی، دعوا و شعار) قرار می گیرد (Logic vs. Rhetoric). 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zaban-moshtarak-ba-saheban-ghodrat-vojod-nadarad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ برخی معترضان حوادث اخیر می‌گویند امروز در حاکمیت هیچ نماینده‌ای نداریم صدا و سیما از افرادی که در کف خیابان حضور دارند دعوت کند تا حرف‌هایشان را بزنند. 🎙 استاد سیدمحمدعلی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار«سایت اندیشه ما» به نقل از ایلنا،آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم حاضر در اعتراضات دو بخش دارند؛ یک بخش در دانشگاه و بخش دیگر در کف خیابان است. در مورد نیروهای جوان در کف خیابان وقتی میانگین سن دستگیر شده‌ها را ارزیابی می‌کنیم، می‌بینیم کمتر از ۳۰ سال هستند. در طیف دانشگاه‌ها خواسته‌های آنان سیاسی و اجتماعی است. اما در خیابان تنوعی از خواسته‌ها مانند مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد. برخی معترضان حوادث اخیر می‌گویند امروز در حاکمیت هیچ نماینده‌ای نداریم/ صدا و سیما از افرادی که در کف خیابان حضور دارند دعوت کند تا حرف‌هایشان را بزنند/ چرخه خشونت را نمی‌توان با توصیه متوقف کرد 🔸 آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اعتراضات موجود، تا چه میزان به مطالبات مردم گوش داده شده است و آیا امروز به این مطالبات نزدیک شده‌ایم یا از آن دور شدیم، گفت: مطالبه یا اعتراض به حکومت حق همه انسان‌ها است و هر در صورت دادخواهی امر نیکویی است و قرآن به آن اشاره کرده است که هیچ کس نمی‌تواند حق یا سخنی را آشکار کند، مگر آنکه به او ستم شود. در قانون اساسی هم به صراحت حق اعتراض برای مردم پیش‌بینی شده است و جزو حقوق اولیه هر انسانی است. امیرالمومنین هم در نهج‌البلاغه در یکی از موارد به حق مردم اشاره می‌کند و می‌گوید حق مردم است که بتوانند حاکم را نصیحت کنند. 🔻 تعجب می‌کنم برخی از مسئولان چگونه می‌توانند به راحتی درباره آمار حرف نادرست بگویند 🔸 وی افزود: در اصل این مقدمه حق است اما اینکه چقدر به این اعتراضات توجه شده است، فکر کنم این شیوه برخوردی که در کف خیابان می‌شود، نشان داد که اگر می‌خواستند با مطالبات برخورد معقولی انجام دهند، در همان روزهای اول که ماجرای مرگ خانم مهسا امینی رخ داد، هیئت مستقلی را که مورد قبول مردم و افکار عمومی بود انتخاب می‌کردند و مسئله را پیگیری می‌کردند و به اطلاع مردم می‌رساندند تا اگر کسی در این موضوع خطایی انجام داده به آن خطا رسیدگی شود. متاسفانه این کار انجام نشد و در اتفاقات بعدی همین مسئله رخ نداد. 🔸 ایازی تصریح کرد: الان این سوال به وجود می‌آید که آیا حکومت نمی‌خواهد به مطالبات مردم توجه کند؟ آیا مدیریت درستی برای برگشت امنیت و آرامش نیست؟ امروز شاهد شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم، تورم، بیکاری و رکود و دیگر مشکلات اقتصادی بر روی هم انباشته شده است همه اینها زمینه را برای اوج اعتراض‌ها فراهم کرده است، ولی دغدغه اول بخشی در حاکمیت هم رسیدگی به این مسائل نیست. برخی به دروغ می‌گویند ما امروز تورم را ۲۰ درصد پایین آوردیم. هرکس که اولیات‌ جامعه را بداند، می‌داند که تورم پایین نیامده است و بر اساس آمار بانک مرکزی چهل و چند درصد تورم افزایش پیدا کرده است. من تعجب می‌کنم برخی از مسئولان چگونه می‌توانند به راحتی درباره آمار حرف نادرست بگویند و مردم را در مقابل چیزی قرار دهند که زمینه‌های بدبینی و دروغگویی برای آن‌ها فراهم شود. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hakemiyat-namayande-dae-kaf-khiyaban-nadarad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ مقصر «عمامه‌پرانی» کیست 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار«سایت اندیشه ما» به نقل از انصاف نیوز،در این روزها و همزمان با بالا گرفتن التهابات در جامعه ویدئوهایی با عنوان «عمامه‌پرانی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن برخی افراد معترض به روحانیون اعتراض کرده و به لباس آنان «بی احترامی» می‌کنند. «دلایل و ریشه‌های این رخداد چیست؟ و باید چه مواجهه‌ای با چنین رفتاری داشت؟» پرسش‌هایی است که از یک استاد حوزه علمیه قم پرسیده شده است. 🔻 متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با حجت الاسلام هادی سروش را می‌توانید در ادامه بخوانید: 🔸 هادی سروش: تشکر می‌کنم که چنین فضایی آماده شد تا در رابطه با لباس روحانیت و چالش‌ها و آسیب‌هایی که به وجود آمده با هم گفت‌وگویی داشته باشیم. 🔸 در رابطه با این سوال که سابقه و آغاز لباس روحانیت کجاست، آنچه که در تاریخ می‌توان یافت این است که از قرن دوم یا سوم به بعد این لباس برای کسانی که دانش علوم دینی را فرا گرفته بودند قرار داده شد. مانند اقشار دیگری که لباس خاصی دارند مثل نظامیان. 🔻 معنای این که «لباس روحانیون لباس پیامبر است» چیست؟‌ 🔸 هادی سروش: اینکه در زمان پیامبر روحانیت با چنین لباسی معروف باشند چنین چیزی در تاریخ نداریم. و اگر هم به لباس روحانیت «لباس پیامبر» می‌گویند به آن معنا نیست که پیامبر چنین لباسی را با این دوخت و دوز می‌پوشیدند. لباس پیامبر البته پیراهن عربی، عبا و عمامه بوده و دیگران هم در مناسک دینی از عبا استفاده می‌کردند. حتی گذاشتن عمامه و پوشیدن عبا در روایات در حالت نماز استحباب شرعی دارد. اما تدریجا عالمان دین به این لباس سنتی که در زمان پیامبر مشهور بوده پایبند شدند و اقشار دیگر جامعه لباس‌های متفاوتی را پوشیدند و این لباس برای روحانیت به صورت تدریجی جا افتاد و نشانه‌ای از فرهنگ دینی و نشانه‌ای از حضور و حیات اندیشه‌ی حوزه‌های شیعی در جامعه قرار گرفت. از همین جاست که به این لباس می‌گویند «لباس پیامبر». به این معنا که ارتباط با اهداف و اندیشه ها و خواسته های نبوت و امامت دارند. 🔸 استاد بزرگوارمان علامه حسن زاده آملی می‌فرمودند که این لباس آرم نبوت است. یعنی ما اگر بخواهیم شکل و آرمی در جامعه داشته باشیم که ما را به آن شخصیتی که در مقام نبوت قرار گرفت هدایت و رهسپار کند این لباس روحانیت است و از همین جاست که این لباس مورد علاقه روحانیون قرار دارد و هم مورد علاقه کسانی که ارتباط دینی در وجود آنان با پیامبر و ائمه شکل گرفته است. طبیعتا به این لباس و نه به افراد نگاه ویژه‌ای می‌کنند. مرحوم استاد مطهری (رضوان الله علیه) در آثار و گفتارشان این جمله است که من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم و آن هم همین عبا و عمامه است. پس معلوم می شود این لباس نه به خاطر دوخت و دوز و پارچه و شکل آن بلکه به خاطر ارتباطی که این لباس با مرکز دین، یعنی پیامبر برقرار می‌کند نمادی از اوست و آرمی از آن حقایقی است که در نبوت شکل گرفته تابلویی به سمت اوست از این جهت مشهور شد به «لباس پیامبر». 🔻 آیا این لباس حرمت خاصی دارد؟ 🔸 هادی سروش: در رابطه با قداست و حرمت این لباس می‌توانم عرض کنم که بر اساس آنچه که در سوال قبلی مطرح شد که این لباس آرم و نشانه و تابلویی به سمت پیامبر است. از این رهگذر دارای تقدس و حرمت قرار می‌گیرد و اولین طیف و صنفی که به حرمت و قداستی که این لباس دارد توجه دارند و باید داشته باشند کسانی هستند که در این جامه در جامعه ظهور پیدا می‌کنند. به هر جهت این لباس از آنجا که منتسب به پیامبر و اهل بیت است، منتسب به معنای نماد وگرنه عرض کردم که آنها لباس‌شان مانند آحاد جامعه بود البته عمامه و عبا بود و دیگران از این کسوت بیرون آمدند و این کسوت برای روحانیت مشهور شد، قداست دارد. جایگاهی که می‌تواند این حرمت را حفظ کند خود اشخاص و افرادی هستند که در این کسوت در می‌آیند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moghaser-ammame-parani-kist/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آیا در آستانه‌ی زمستان دینداری هستیم? (بحثی در نسبت دینداران و جنبش اعتراضی امروز و به‌بهانه‌ی پدیده‌ی «عمامه‌پرانی» 🎙 استاد محسن حسام مظاهری ✂️ برش هایی از متن: یک برای بدنه‌ی مذهبی جامعه (آن‌دسته که زیست اجتماعی معمولی دارند، نه ساکنین گلخانه‌ها و دژهای محصور)، این روزها، روزهای سخت و ناگواری است. روزهایی که دین و دینداری، از یک‌سو سوژه‌ی خشونت است و بدترین سرکوب‌ها و خشونت‌ورزی‌ها به نام دین و با شعار دفاع از آن و حفظ حکومتی که بدان منتسب است و توسط کسانی که شکل و شمایل مذهبی دارند و پاتوق‌شان محافل مذهبی بوده، اِعمال می‌شود. و از سوی دیگر، قربانی خشونت اند و زندگی روزمره‌شان بعضاً با بیم و هول و هراس از آزار دیگران همراه شده است. این میان به‌طور خاص دو گروه که حاملان نمادهای رسمی و مرئی دینداری‌اند، بیش از دیگران قربانی شده‌اند: یکی دختران و زنان محجبه (چادری) و دوم روحانیون. دو قربانیان مذهبی، گلایه می‌کنند که چرا باید سوژه‌ی این خشونت باشند. آنها که لااقل بخشی‌شان نه‌تنها نسبتی با حاکمیت ندارند بلکه چه بسا با معترضان همدلی دارند. گلایه می‌کنند که معترضان خشمگین نمی‌دانند همه‌ی مذهبی‌ها، همه‌ی چادری‌ها، همه‌ی آخوندها از یک جنس نیستند و بین آن‌ها چندین و چند دسته و گرایش است، با تفاوت‌ها و تعارض‌های چشمگیر. نمی‌دانند که نباید همه را با یک چوب راند. حق با آن‌هاست. معترضان خشمگین شناخت درستی از «دیگری» خود ندارند. سه به‌عنوان مثال در افکار عمومیِ لااقل بخشی از جامعه، مراجع تقلید به‌عنوان متحدانِ حاکمیت، روحانیت به‌عنوان پیاده‌نظامِ مواجب‌‌بگیرِ قدرت، و حوزه‌های علمیه به‌عنوان مراکز حکومتیِ تولید نیروهای وفادار سیستم شناخته می‌شوند. این تلقی‌ها هم مطابق واقعیت هست و هم نیست. بله؛ این واقعیت است که: • بسیاری از حوزه‌ها و مراکز و مؤسسات حوزوی و پژوهشی دینی از بودجه‌ی دولتی تغذیه می‌شوند؛ • بسیاری از روحانیون در مناصب حکومتی و دولتی قرار دارند؛ بدون آن‌که واجد صلاحیت‌های لازم باشند؛ • شماری از مراجع تقلید به‌صورت مستقیم یا باواسطه مناسبات گسترده‌ای با حاکمیت دارند و صاحب منافع مشترک‌اند؛ • بخش مهمی از بدنه‌ی طلاب علوم دینی به حاکمیت اعتقاد راسخ دارند و برای دفاع از نظام آماده‌ی هر اقدامی هستند؛ • و... اما این هم واقعیت است که: • کم نیستند روحانیون و حتی مراجع تقلیدی که با جمهوری اسلامی میانه‌ی خوشی ندارند؛ • کم نیستند مذهبی‌هایی که مخالف سرسخت حکومت دینی‌اند؛ • در بین نویسندگان و محققان دینی و فضلای حوزوی، صاحبان آرای نواندیشانه و مغایر با قرائت رسمی (ازجمله در موضوع حجاب اجباری و قوانین و احکام ظالمانه علیه زنان) کم نیست؛ • همه‌ی حوزه‌ها و مؤسسات حوزوی و مذهبی، از منابع عمومی و بیت‌المال تغذیه نمی‌کنند و هنوز بخش قابل توجهی از منابع مالی حوزه از وجوهات دینی مردم تأمین می‌شود؛ • دگراندیش‌بودن در حوزه و در کسوت روحانیت به‌مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تر از دیگر اصناف جامعه است و مخالفت با حاکمیت، مجازات‌های سنگین‌تری دارد (از خلع لباس تا تبعید و زندان و...)؛ • بسیاری از طلاب و روحانیون از نظر معیشتی در مضیقه‌ی شدید قرار دارند و با سختی گذران زندگی می‌کنند؛ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zemestan-dindari/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حوزه نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این وظیفه تمامی حوزویان است. 🎙 استاد مرتضی جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار« سایت اندیشه ما» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسرا،حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، صبح امروز در پایان جلسه درس امروز خود (17 آبان ماه) بیان داشت: حوزه نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این وظیفه تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود. 🔸 وی بیان داشت: گاهی ما در مقام اثبات نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و شخص «مقام معظم رهبری» و اصول و ارزش های انقلاب هستیم که ما در این مباحث پیش از دیگران و بیش از دیگران راجع به این مسائل صحبت کرده و تحلیل داده ایم و این نظام را بر اساس اصول حاکم بر آن و اصل مسلم ولایت فقیه، استوار دانسته ایم و در این موارد کسی نباید شک و تردیدی به خود راه دهد. 🔸 وی ادامه داد: ولی گاهی نگرش ما که اقتضای بعضی از مصاحبه ها و گفتگوها هست، نگرش آسیب شناسانه است و باید این گفتگوها را در همین ساحت دید که از جایگاه نصح و خیرخواهی و نگرش حوزوی و اندیشه دینی ارائه می شود و با چنین رویکردی دنبال و تحلیل کرد، انتظار این است که حرف هرکسی را واقعا خوب بفهمند، خوب بدانند و از هرگونه تفسیر به رأی و قضاوت بر اساس برداشت های غلط شخصی پرهیز نموده و مطلب و حرفی گفته نشود که در اصل «ما لا یرضی صاحبه» است. 🔸 وی بیان داشت: در نگرش های آسیب شناسانه که بسیاری از بزرگان و شخصیت ها نیز بازگو می کنند، در عین حالی که بر اصل نظام و قانون اساسی کشور توجه دارند، معتقدند باید دو کار برای برون رفت از مشکلات انجام شود: یکی اینکه منشأ آسیب ها شناسایی و دیگری اینکه راهکار لازم ارائه شود. 🔸 وی با بیان اینکه نباید از اصول قانون اساسی و رهنمودهای امام راحل دور شویم، اظهار داشت: از جمله آن اصولی که امام راحل بر آن تاکید داشتند مساله «وحدت» بود، وحدت بین همه افراد و اقوام، خصوصا شخصیت های ممتاز حوزوی و دانشگاهی و صاحبان فکر و اندیشه و مشارکت آنها؛ چرا که اگر بزرگان و شخصیت ها حضور نداشته باشند، نمی توانند در زمان بروز مشکلات و آسیب ها نقش آفرینی کنند! 🔸 وی اظهار داشت: یکی دیگر از اصولی که امام بر آن تاکید داشتند مساله «انتخابات» و رأی مردم بود که همواره باید توجه داشت تا آراء مردم به درستی دیده شود. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/howzeh-asibshenasi-jamee/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ مردم در شرایط کنونی نیاز به کمک و رسیدگی دارندبه خواسته های جوانان توجه شود نباید با عمل غیر مسئولانه راه را برای دشمن باز کنیم 🎙 آیت الله نوری همدانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار«سایت اندیشه ما» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی، این مرجع تقلید شیعیان پیش از ظهر امروز در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به سوره انبیاء یادآور شدند: انقلاب اسلامی یکی از نعمت‌هایی است که خداوند متعال به ما عنایت کرده است. خداوند در سوره ابراهیم درباره نجات ملت های مستضعف از دست ستمگران و جباران زمان می فرماید:« لَئِن شَکَرتُم لَأَزیدَنَّکُم وَلَئِن کَفَرتُم إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ»؛ اگر شما شکر این نعمت را به جا آوردید بر نعمت شما افزون می شود و اگر کفران نعمت کنید عذاب خداوند سخت و دردناک خواه بود. 🔸 ایشان در ادامه، انقلاب اسلامی را یکی از مواهب الهی برای ملت ایران دانسته و افزودند: انقلاب اسلامی یکی از نعمت هایی است که خداوند در زمان ما به ملت ایران عنایت نموده است. این انقلاب دستاوردهای بسیاری داشته است که دشمنان اسلام و انقلاب از آغاز پیروزی انقلاب با فتنه ها و دسیسه های مختلف سعی در ضربه زدن و از بین بردن این دستاوردها داشته اند. 🔸 ایشان با اشاره به حوادث اخیر اظهار داشتند: امروز دشمنان اسلام و انقلاب با راه اندازی صدها شبکه ماهواره ای و شایعه پراکنی در فضای مجازی و ایجاد تحریم ظالمانه و حمله نظامی سعی در تخریب این نظام و ایجاد شکاف بین مردم و انقلاب دارند. اما به فضل الهی و بیداری ملت ایران هر روز شاهد قدرت گرفتن نظام و شکوه هرچه بیشتر انقلاب اسلامی خواهیم بود. 🔸 ایشان با تاکید بر لزوم پاسخگویی به شبهات و دروغ پراکنی دشمنان تصریح کردند: امروز یکی از مهم ترین وظایف روحانیون و نخبگان متعهد پاسخگویی در مقابل شبهات و آگاه سازی نسل جوان و گفتن حقایق برای آحاد ملت است. باید برای نسل جوان دستاورهای نظام در حوزه های گوناگون بیان شود تا نسل جوان ما بداند که شرایط کشور در قبل از انقلاب به چه شکلی بوده است. امروز به فضل الهی در مسائل گوناگون چه پیشرفت های داشته ایم امروز خودباوری جای خود باختگی زمان سابق را گرفته است. امروز نسل جوان باید بداند که ما در چه موقعیت علمی در منطقه هستیم، باید گفته شود از نظر سیاسی و نظامی چه پیشرفت هایی داشته ایم البته معتقدیم که کمبود و مشکلات وجود دارد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ayatillah-nori-hamedanikomak-be-mardom/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ خشونت نمي‌تواند در جامعه براي مدت زيادي وجود داشته باشد نخبگان با سکوت اعتراضات را تایید می‌کنند جامعه ما دو قطبی است که یک قطب آن نادیده گرفته شده است. 🎙 استاد بیژن عبدالکریمی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد برجسته فلسفه و نویسنده کتاب‌های متعددی در زمینه فلسفه است. عبدالکریمی از منتقدان جدی نگاه سیاسی به مقوله فرهنگ و علوم انسانی است و معتقد است باید رویکرد هستی‌شناسانه جایگزین رویکردهای تئولوژیک و ایدئولوژیک شود. او بر بازخوانی سنت فکری متفکرانی همچون علی شریعتی و احمد فردید تأکید می‌کند و رویکرد صاحب نظرانی چون عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان و محمد مجتهدشبستری را مورد نقد قرار داده ‌است. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی ریشه‌های اعتراضات اخیر و چشم‌انداز آینده ایران با دکتر عبدالکریمی گفت‌وگو کرده است. عبدالکریمی معتقد است: « ما باید جوانانی که کف خیابان حضور دارند را به منزله فرشته‌های نجات قلمداد کنیم. حضور جوانان در خیابان‌ها عفونت‌ها را در بدنه گفتمان انقلاب نشان می‌دهد. نشان دادن بیماری می‌تواند ما را به خودآگاهی برساند. ما می‌توانستیم از این اعتراضات در راستای گام دوم انقلاب استفاده کنیم. متأسفانه به دلیل نگاه امنیتی و سیاسی به مسائل ما با یک بحران مواجه شده‌ایم. قدرت سیاسی باید تغییر نگاه را بپذیرد.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید. 🔺 اعتراضات اخير در کشور نسبت به اعتراضات گذشته متفاوت بود. به نظر شما مهم‌ترين دلايل و ريشه‌هاي اعتراضات اخير در کشور چه بود؟ 🔸 در کشور دو قطب اجتماعي و سياسي وجود دارد که به نظر مي‌رسد يکي از اين دو قطب ناديده گرفته شده است. واقعيت اين است که گفتمان قدرت سياسي قطب ديگر سياسي را نمي‌بيند. به همين دليل ما با شکاف اجتماعي مواجه هستيم. قدرت‌هاي خارجي و جريان‌هاي معاند نيز در اين شکاف اجتماعي رخنه کرده‌اند. نظام سلطه و کشورهاي منطقه نيز از اين شکاف استقبال مي‌کنند. رسانه‌ها و فضاي مجازي نيز در اين وضعيت نقش دارند. مبناي شکل گيري اين شکاف در درون ما قرار دارد. گفتمان انقلاب و قدرت سياسي هيچ گاه قطب ديگري را نديده است. اين گفتمان نيروهاي سنتي را مي‌بيند و به نيروهاي مدرن چندان توجه نمي‌کند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد که نسل جديد فاصله عظيمي با نسل‌هاي گذشته دارد و در دوره پسامدرن زندگي مي‌کنند. نسل جديد خيلي شفاف و صريح مطالبات خود را بيان مي‌کند. 🔻 دليل اين مساله چيست ؟ 🔸 واقعيت اين است که نسل جديد سلسله مراتب را نمي‌بيند. امروز ما در جهاني زندگي مي‌کنيم که در آن سلسله مراتب وجود ندارد. در جهان پيشينيان پدر در خانواده داراي مقام و منزلت بود. به عنوان مثال قسمت خوب غذا به پدر تعلق داشت و يا فرزند جرأت نمي‌کرد جلوي پدر پاي خود را دراز کند. در گذشته در محيط دانشگاه هنگامي که استاد وارد کلاس مي‌شد همه به احترام وي بلند مي‌شدند. اين در حالي است که امروز اين اتفاق رخ نمي‌دهد و برخي از نسل جديد به جاي استفاده از کلمه «شما» براي استاد خود آن را «تو» خطاب مي‌کنند. در جهان معاصر و براي نسل جديد سلسله مراتب وجود ندارد. در محيط خانواده نيز مانند گذشته نيست که مرد بر زن سلطه داشته باشد و امروز زنان به ميدان آمده‌اند.اين نوعي تحولات آنتوپولوژيک است و بلکه اتفاقات سياسي نيست. خطايي که امروز قدرت سياسي انجام مي‌دهد اين است که اين تحولات تاريخي و تمدني را از منظر سياسي نگاه مي‌کند. قدرت سياسي گمان مي‌کند رفتاري که امروز نسل جديد انجام مي‌دهد از سر لج بازي است و عکس‌العمل سياسي است. خير اين طور نيست. نحوه بودن، اگزيستانس و هستي که دارد اين چنين است. اين يک وضعيت سياسي نيست و به همين دليل نمي‌توان با آن برخورد سياسي کرد و اگر چنين اتفاقي رخ بدهد نتيجه عکس به‌همراه خواهد داشت. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/khoshonat-dar-jamee/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ سید عباس عراقچی در نشست نقد کتاب «ایران‌تایشی» در مؤسسه اطلاعات: نظم، سختکوشی و فرهنگ عذرخواهی را از ژاپنی‌ها بیاموزیم. 🎙 سید عباس عراقچی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 نشست نقد کتاب « ایران‌تایشی؛ خاطرات سید عباس عراقچی، سفیر ایران در ژاپن، صبح دیروز در مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات با حضور سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی (نویسنده) و علی گل‌محمدی، استادیار رشته مطالعات ژاپن دانشگاه تهران (منتقد) و با دبیری سیدمسعود رضوی برگزار شد. 🔸 دبیر جلسه در معرفی این کتاب بیان کرد: «ایران تایشی» خاطرات دکتر عباس عراقچی، دیپلمات ایرانی است از دوره سفارت ژاپن که همچون یک آینه، شناخت و عملکرد ایشان را نسبت به ژاپن نشان ‌می‌دهد و با بیان نکات درس‌آموز و مطبوع درباره ژاپن، زاویه دید جدیدی نسبت به این کشور برای خواننده می‌گشاید. 🔸 «ایران تایشی» یعنی «سفیر ایران» و دوره تاریخی این کتاب از بهمن ۱۳۸۶ تا مهر ۱۳۹۰ را شامل می‌شود که زمان حضور و مأموریت مؤلف در ژاپن است و برابر است با ژانویه ۲۰۰۸ تا اکتبر ۲۰۱۱٫ خوب است یادآور شوم که در سال ۲۰۱۱ سونامی بزرگ ژاپن رخ داد و اتفاقات آن سال، سرنوشت این کشور و حتی جهان را تحت تأثیر قرار داد. ژاپنی‌ها در برخورد با آن سونامی، نظم خیره‌کننده‌ای داشتند و فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را مدیریت کردند. 🔸 ژاپن یکی از استوانه‌های شرق است و در شورای امنیت سازمان ملل حداقل وتو دارد و جزو قطب‌های تأثیر‍‌گذار بر اقتصاد و سیاست جهان است. بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپنی‌ها دست از حرکات نظامی و جهان‌گشایی‌های خشونت‌بار و میهن پرستی‌های افراطی فاشیسمی برداشتند و چنان تغییری کردند که ما در زمان انقلاب، می‌خواستیم شبیه ژاپن بشویم و از نظر توسعه و حفظ سنت الگوی ما بود. این کتاب، شناخت ما را از ژاپن بسیار گسترده و تازه می‌کند. 🔸 عراقچی: در ابتدا یادی کنیم از مرحوم دعایی که نام مؤسسه اطلاعات با نام ایشان گره خورده است و چاپ این کتاب در انتشارات اطلاعات با موافقت ایشان آغاز شد. این کتاب، خاطرات حضور من در ژاپن است، اما در نگارش آن خاطرات، سعی بر این بود که روزنگاری ملال‌آور نباشد، بلکه معرفی فرهنگ و جامعه ژاپن باشد از خلال خاطره‌گویی و شرح تجربیات و واقعیات و حوادث مستند. هم از نکات مثبت بگویم و هم از نکات منفی تا تصور نشود که آنجا مدینه فاضله است. بالاخره آنجا هم مشکلاتی وجود دارد و پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی و فناوری و … نتوانسته یک زندگی سعادتمند برای ابتاع ژاپن به همراه داشته باشد ولی آشنایی با جامعه ژاپن، بر غنای دیدگاه‌ و تجربه و دانش ما بسیار می‌افزاید؛ به ویژه در حوزه نظم اجتماعی. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/farhang-ozrkhahi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔹 آزادی اجتماعات حق آزادی اندیشه تاملی پیرامون طرح مرکز پژوهش‌های مجلس 🎙 استاد علی‌اکبر گرجی اَزَندَریانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸در حقوق اساسی ایران، به‌رغم شناسایی و تصریح قانون اساسی در اصل ۲۷، هنوز درباره آزادی‌های گروهی ابهام‌ها، کاستی‌ها، سوءرویه‌ها و خودسری‌های بسیار مشاهده می‌شود. پیامد این وضعیت، ناکارآمدی نظام اداری و سیاسی در تضمین حق‌ها و آزادی‌های بنیادین شهروندان، تولید نارضایتی‌های عمومی و محروم ماندن نظام حکمرانی از میوه‌های خرد عمومی(عقل منفصل) است. 🔹 پذیرش، استقبال و مدیریت خردمندانه تجمعات، راهپیمایی‌ها و اعتصاب‌ها، نه‌تنها باعث ارتقای کارآمدی حکمرانی، بلکه باعث ایجاد امنیت و تولید رضایت عمومی نیز می‌شود ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/azadi-ejtemaii-hagh-azadi-andishi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa