eitaa logo
اندیشه ما
668 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
19 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جایگاه عدالت درقرآن 🎙 استاد آیت الله کاظم قاضی زاده ✂️ برش هایی از متن: 🔹 عادل کسی نیست که خطا نکند وگرنه معصوم بود؛ اما وقتی چنین خطایی در عرصه اجتماع دیده شود، آن جامعه دیگر عدالت اجتماعی ندارد. چون عدالت یعنی هر چیزی را در جایگاه خود بگذاریم یا برابری را در جامعه تجربه کنیم یا در تعریف اول گفتیم که عدالت یعنی جامعه موزون باشد لذا ما باید به این نکته توجه کنیم که ضرورتاً افراد عادل موفق نیستند که عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده کنند چه بسا کسانی عادل هستند، اما به لحاظ نوع تصمیم گیری، تصمیم های همراه با خطای فراوان دارند. 🔹 اینگونه نیست که افراد عادل خطا کار، عمداً و عامدانه بخواهند تبعیض قائل شوند، اما براساس تفکرات خود برخی را بر برخی ترجیح می دهند و همین امر جامعه را از عدالت اجتماعی بیرون می کند. این نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه کرد که علت تأکید بر لزوم توجه به عقل جمعی در تصمیم گیری های کلان حاکمیت برای همین است که بتوانیم حتی الامکان خطا را در تصمیم های راهبردی و کلان کم کنیم. اگر قرار شد حاکمیت از عقل جمعی استفاده نکند، عملاً تعداد خطاهای وی در تصمیم گیری افزایش می یابد و زمانی که تعداد خطا زیاد شد، این خطا گاهی اوقات به شدت عدالت اجتماعی را مخدوش می کند لذا می بینیم در جامعه هر چیزی سرجای خودش نیست، حقوق افراد به یکسان پرداخت نمی شود، جامعه از حالت موزون بودن خارج می شود، برخی از امور حقیر، بزرگ و بعضی از امور بزرگ، حقیر شمرده می شود. این مسایل گاهی به این دلیل است که حاکم نتوانسته عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده کند گرچه خود انسان خوبی بوده است. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zendegi-mardom/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ اجتهاد در موضوعات جدید، نیازمند اجتهاد در اصول است 🎙 استاد قائم مقامی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 دروس خارج ابتدا باید نسبت به اصول و مبانی، عطف نظر داشته باشند و اساتید دیدگاه خود را به این مساله معطوف سازند؛ بنابراین پیش از اینکه به مسایل جدید و مستحدثه در فقه پرداخته شود باید به مبانی و مسایل اصولی و زیرساختی آن در علم اصول فقه پرداخت که یکی از اصلی ترین این موضوعات «اصل حجیت قرآن و نسبت آن با روایات» است؛ و آنگاه پس از این بحث که ماهیت معرفت شناختی دارد، باید به سراغ بحث «روش فهم قرآن» رفت که ماهیت متدلوژیک و روش شناختی دارد. قطعاً روش فهم قرآن مانند روش فهم روایات نیست و‌ نمی‌توان روش‌های فقه الحدیثی را عینا و طابق النعل بالنعل به حوزه فقه القرآن نیز تسری و تعمیم داد. 🔹 فهم قرآن به عنوان متن وحی، روش خاصی دارد و بطور مشخص خود قران در این مورد ارائه روش کرده که باید به عنوان یکی از بخش‌های اصلی علم اصول فقه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و طبعا در ذیل آن مباحثی همچون ساختار و زبان قرآن و نحوه استخراج احکام از قرآن و تفکیک‌ پیام از قالب‌های زبانی‌ای که در قرآن وجود دارد نیز مورد توجه قرار‌ می‌گیرد. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ejtehad-dar-osol/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ نقد ماده 630 قانون مجازات اسلامی درمورد جواز قتل در فراش 🎙 استاد محسن برهانی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 دکتر برهانی:مسئله‌ای که توسط بسیاری افراد به‌عنوان تجویز قتل‌های ناموسی از سوی فقه مطرح می‌شود، قتل در فراش موضوع ماده ۶۳۰ ق. م. ا است: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند … می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند …»، 🔹 اما چنین مدعایی محل تردید است، زیرا … اولاً زمان این اباحه تنها «در حال زنا» است و نه یک دقیقه قبل و نه یک دقیقه بعد از نزدیکی. نه در صورت اطلاع از رابطه و نه در صورت دیدن فیلم و عکس، نمی‌توان به این فرع فقهی تمسک کرد و اقدام به قتل نمود. اکثر قتل‌ها از حیطه این ماده خارج است و مبتنی بر اطلاع است و نه مشاهده. ثانیاً به علت محدودیت زمانی این ماده، در ۲۵ سال اخیر (از زمان تصویب) به‌اندازه انگشتان یکدست با موردی که شوهر بعد از قتل همسر، برای رهایی از قصاص بتواند به این ماده تمسک کند مواجه نیستیم چرا که شوهر باید با چهار شاهد عادل این صحنه را دیده باشد؟! و الا شوهر قصاص خواهد شد. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/?p=1146&preview=true 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ بازخوانی فقه سنتی در مواجهه با رخدادهای روز 🎙 استاد آیت الله سید مصطفی محقق داماد ✂️ برش هایی از متن: 🔺 به‌عنوان مقدمه اول باید گفت که از نظر کلامی، اجتهاد، نهاد مقدسی است که توجیه‌گر خاتمیت نبوی است و اگر نهاد اجتهاد نباشد، خاتمیت نبوی با مشکل کلامی جدی روبه‌رو خواهد بود. تنها توجیه‌گر خاتمیت نبوی، اجتهاد مستمر شیعی است. اجتهاد مستمر، در مقابل انسداد اجتهاد است. مکاتب اهل سنت در قرن دوم اعلام انسداد اجتهاد کردند؛ ولی شیعه معتقد به استمرار اجتهاد بوده و هست. 🔺 مقدمه دوم این‌که لازم است بدانیم ما هم‌اکنون چه شرایطی در جهان و چه مسئولیت‌هایی به عهده داریم. ما در جهانی هستیم که انفجار اطلاعات در آن رخ داده و در کشوری زندگی می‌کنیم که به موجب قانون اساسی ده پست کلیدی ـ و نه منزوی ـ کشور به اشخاصی به نام مجتهد یا فقیه داده شده است؛ پست‌های مهمی چون رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و شش فقیه صاحب اختیار شورای نگهبان. این مجتهدها در همین قم و یا نجف تولید می‌شوند. پیام این حرفم این است که قرار است کشور را فقه اداره کند. البته این‌که چنین چیزی در عمل محقق می‌شود یا خیر، بحث دیگری است. 🔺 در چنین شرایطی از جهان و کشورمان، ما به‌عنوان کسانی که می‌خواهیم اجتهاد کنیم، باید بدانیم قرار است چه کاری کنیم که مدیران خوبی باشیم و تصمیمات‌مان علمی، عقلانی، دینی و منطبق با شریعت احمدی باشد و آسیب و ننگی هم برای تشیع در جهان نباشیم. شما باید بدانید برخی مقلدین مجتهدان ما در کشورهایی زندگی می‌کنند که عضو سازمان ملل‌اند و منشور سازمان ملل را امضا کرده‌اند. در چنین فضایی شما به‌عنوان مجتهد نمی‌توانید به مقلدتان بگویید جهاد در زمان غیبت، مثل نماز لازم است و باید مرتب کافر بکشید. لذا چالش‌های عصر حاضر بسیار مهم است و از طرفی هم می‌خواهیم پایبند به فقاهت باشیم. بنده بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسیده‌ام که اجتهاد شیعی چنان توانی دارد که در کنار نظام‌های حقوقی جهان امروز بدون هیچ کم و کاستی قد علم کند و عرض اندام نماید. لذا ما باید تلاش کنیم برای فهمیدن معنای اجتهاد. 🔺 ما متد و روشی در فقه داریم که ۱۴۰۰ سال گذشتگان‌مان آن‌ را طی کرده‌اند و قرار است از میراث غنی خودمان بهره‌مند شویم و باید بدانیم که از راه بیرون رفتن و منحرفانه سخن گفتن، از روی ناتوانی و عدم اطلاع است و لذا اصول فقه را خوب خواندن مقدمه‌ای است برای این‌که انسان بتواند حرف علمی بزند. ما باید بر روش و متد خودمان پافشاری کنیم؛ اما بدانیم که اجتهاد استمرار دارد و قرار نیست مقلد باشیم. مسائل زیادی بوده‌اند که بزرگان گاهی آن را مختومه اعلام می‌کردند؛ اما فقیه بزرگ دیگری می‌آمد و مسأله را از نو بازخوانی می‌کرد؛ لذا شما هم هیچ مسأله‌ای را مختومه تلقی نکنید؛ معنای استمرار این است. حتماً مطلع هستید که چند مسأله توسط صاحب‌جواهر مختومه اعلام شده بود و ایشان به کسانی که خلاف خودش حرف زده بودند و تحقیق و اجتهاد را ادامه داده بودند، گفته بود که شما شم فقه را نچشیده‌اید. در این فضا بود که شیخ انصاری گفت این مسأله تمام نشده و برای این‌که دعوت فضلای حاضر را اجابت کنم، مبحث ولایت فقیه را از نو آغاز می‌کنم؛ ولو صاحب جواهر آن‌ را مختومه اعلام کرده است. امثال این مثال‌ها در تاریخ فراوان است. 🔺 بنابراین اولین اصل این است که بدانیم که می‌توانیم در هر مسأله‌ی تمام شده‌ای که بزرگان ما آن را تمام‌شده تلقی کرده‌‌اند، اجتهاد و تحقیق کنیم و استمرار اجتهاد را بپذیریم. یکی از اساتید ما می‌گفت اگر یک‌دهم یا یک‌صدم نوآوری‌هایی که علامه حلی در زمان خودش داشت را ما هم ارائه می‌دادیم، جامعه امروز ما مشکلات حاضر را نداشت. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/feqhesonati-rokhdad-haye-rooz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ پنج میدان بزرگ فکری وکلامی مغفول پیش روی حوزویان 🎙 استاد محمد تقی سبحانی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 به‌عنوان مقدمه اول باید گفت که از نظر کلامی، اجتهاد، نهاد مقدسی است که توجیه‌گر خاتمیت نبوی است و اگر نهاد اجتهاد نباشد، خاتمیت نبوی با مشکل کلامی جدی روبه‌رو خواهد بود. تنها توجیه‌گر خاتمیت نبوی، اجتهاد مستمر شیعی است. اجتهاد مستمر، در مقابل انسداد اجتهاد است. مکاتب اهل سنت در قرن دوم اعلام انسداد اجتهاد کردند؛ ولی شیعه معتقد به استمرار اجتهاد بوده و هست. 🔺 مقدمه دوم این‌که لازم است بدانیم ما هم‌اکنون چه شرایطی در جهان و چه مسئولیت‌هایی به عهده داریم. ما در جهانی هستیم که انفجار اطلاعات در آن رخ داده و در کشوری زندگی می‌کنیم که به موجب قانون اساسی ده پست کلیدی ـ و نه منزوی ـ کشور به اشخاصی به نام مجتهد یا فقیه داده شده است؛ پست‌های مهمی چون رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و شش فقیه صاحب اختیار شورای نگهبان. این مجتهدها در همین قم و یا نجف تولید می‌شوند. پیام این حرفم این است که قرار است کشور را فقه اداره کند. البته این‌که چنین چیزی در عمل محقق می‌شود یا خیر، بحث دیگری است. 🔺 در چنین شرایطی از جهان و کشورمان، ما به‌عنوان کسانی که می‌خواهیم اجتهاد کنیم، باید بدانیم قرار است چه کاری کنیم که مدیران خوبی باشیم و تصمیمات‌مان علمی، عقلانی، دینی و منطبق با شریعت احمدی باشد و آسیب و ننگی هم برای تشیع در جهان نباشیم. شما باید بدانید برخی مقلدین مجتهدان ما در کشورهایی زندگی می‌کنند که عضو سازمان ملل‌اند و منشور سازمان ملل را امضا کرده‌اند. در چنین فضایی شما به‌عنوان مجتهد نمی‌توانید به مقلدتان بگویید جهاد در زمان غیبت، مثل نماز لازم است و باید مرتب کافر بکشید. لذا چالش‌های عصر حاضر بسیار مهم است و از طرفی هم می‌خواهیم پایبند به فقاهت باشیم. بنده بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسیده‌ام که اجتهاد شیعی چنان توانی دارد که در کنار نظام‌های حقوقی جهان امروز بدون هیچ کم و کاستی قد علم کند و عرض اندام نماید. لذا ما باید تلاش کنیم برای فهمیدن معنای اجتهاد. 🔺 ما متد و روشی در فقه داریم که ۱۴۰۰ سال گذشتگان‌مان آن‌ را طی کرده‌اند و قرار است از میراث غنی خودمان بهره‌مند شویم و باید بدانیم که از راه بیرون رفتن و منحرفانه سخن گفتن، از روی ناتوانی و عدم اطلاع است و لذا اصول فقه را خوب خواندن مقدمه‌ای است برای این‌که انسان بتواند حرف علمی بزند. ما باید بر روش و متد خودمان پافشاری کنیم؛ اما بدانیم که اجتهاد استمرار دارد و قرار نیست مقلد باشیم. مسائل زیادی بوده‌اند که بزرگان گاهی آن را مختومه اعلام می‌کردند؛ اما فقیه بزرگ دیگری می‌آمد و مسأله را از نو بازخوانی می‌کرد؛ لذا شما هم هیچ مسأله‌ای را مختومه تلقی نکنید؛ معنای استمرار این است. حتماً مطلع هستید که چند مسأله توسط صاحب‌جواهر مختومه اعلام شده بود و ایشان به کسانی که خلاف خودش حرف زده بودند و تحقیق و اجتهاد را ادامه داده بودند، گفته بود که شما شم فقه را نچشیده‌اید. در این فضا بود که شیخ انصاری گفت این مسأله تمام نشده و برای این‌که دعوت فضلای حاضر را اجابت کنم، مبحث ولایت فقیه را از نو آغاز می‌کنم؛ ولو صاحب جواهر آن‌ را مختومه اعلام کرده است. امثال این مثال‌ها در تاریخ فراوان است. 🔺 بنابراین اولین اصل این است که بدانیم که می‌توانیم در هر مسأله‌ی تمام شده‌ای که بزرگان ما آن را تمام‌شده تلقی کرده‌‌اند، اجتهاد و تحقیق کنیم و استمرار اجتهاد را بپذیریم. یکی از اساتید ما می‌گفت اگر یک‌دهم یا یک‌صدم نوآوری‌هایی که علامه حلی در زمان خودش داشت را ما هم ارائه می‌دادیم، جامعه امروز ما مشکلات حاضر را نداشت. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/feqhesonati-rokhdad-haye-rooz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ دکتر فیرحی به برنامه ای ویژه در تحقیقات خود رسیده بود 🎙 استاد محمد رضا بهشتی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 دکتر محمدرضا بهشتی: آقای فیرحی خصلت‌های خوبی داشتند که کمتر در یک نفر جمع می شود. او علاوه بر خصلت های اخلاقی منحصر به فرد، روح جستجوگری داشت. تلاش کرد که خودش را به درک و فهم عمیق‌تری از موضوعاتی که آنها را مورد لحاظ قرار داده بود برسد برساند. 🔺 دکتر فیرحی ذهن باز، فکر جوان و سرعت انتقال بسیار خوبی داشت. در ۱۵ سالی که در خدمت ایشان بودیم، می دیدم موضوعات علمی را که از جانب رشته های مختلف مطرح می شد به خوبی درمی‌یافت. نظم فکری خوبی را پیدا کرده بود. توانایی خوب شنیدن را داشت؛ چیزی که در جامعه خودمان کمتر دیده می شود. آرامشی که ایشان در شنیدن سخن دیگران داشت آموزنده بود. جسارت یک پرسشگری فهمنده را داشت. او پرسش‌ها را پی در پی در جهت یافتن پاسخ مطرح می‌کرد. 🔺 دکتر فیرحی نسبت به مفاهیم پایه که بدیهی انگاشته می شوند بازپرسی داشت. این کوشش برای دریافت مفاهیم پایه بنیادین قابل ستایش بود. مرحوم فیرحی بسیار سعه صدر داشت. او انصافا جزء افرادی بود که تعداد آنها در جامعه علمی ما زیاد نیست. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/feqhesonati-rokhdad-haye-rooz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ استقلال حوزه، توصیه امام خمینی به مراجع، نقد ها به آیت الله العظمی صافی 🎙 استاد محمد سروش‌‎محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 با صرف نظر از اینکه رسانه‌‎های حکومتی چه برخوردی داشته‌‎اند و آیا به درستی سخن مراجع را به گوش مردم و به اطلاع مردم می‌‎رسانند یا خیر و با صرف نظر از اینکه حوزه‌‎ای که رسانه نداشته باشد در چنین مسائلی ساکت است و اجازه پیدا نمی‌‎کند پیام بزرگان به گوش مردم برسد و این یک خلا در حوزه امروز است باید بگویم که برخی نویسندگان آمدند و به انتقاد از آیت‌‎الله صافی پرداختند اما نه یک انتقاد منطقی، بلکه انتقاد همراه با توهین و اهانت. 🔺 بارها گفته‌‎ایم و نوشته‌‎ایم که مراجع تقلید و رهبران دینی فراتر از نقد نیستند و به تعبیر شهید مطهری اگر رهبران دینی در موقعیت فرانقد قرار بگیرند هم برای خودشان خطرناک است و هم برای جامعه. منتقدین می‌‎توانستند مقدمه اول را نقد کنند و بگویند که وضع مردم بد نیست و بگویند ما تورم ۴۰ درصدی نداریم بلکه تورم ۴ درصد یا ۴ دهم درصد است یا اینکه این وضع ناشی از ارتباطات ما با خارج نیست، اما آمدند و اهانت کردند و تعبیرات رکیکی به کار بردند. یک تعبیرشان این بود که ایشان مقلد لیبرال‌‎ها و سکولارهاست و یک تعبیر این بود که حرفی را در دهان ایشان گذاشته بودند و ... . 🔺 همین کافی است که یک انسان منصف به این سوال پاسخ دهد که اگر این تعبیراتی که در مورد بیانات ایشان به کار بردند در مورد برخی از مسئولین نظام به کار برده می‌‎شد چه عکس‌‎العملی داشت و اهانت تلقی می‌‎شد یا خیر؟ 🔺 مثلا اگر به کسی بگویند شما مقلد داعش یا طالبان یا خوارج هستید چه اتفاقی می‌‎افتد؟ آنها که می‌‎گویند این تعابیر نقد است، پس باید در جاهای دیگر هم امکان تعمیم داشته باشد. 🔺 در اینجا سه مسئله وجود دارد؛ اول اینکه این نویسنده کیست، کجاست و در چه فضایی رشد کرده و به کجا متکی است و حواشی او چیست. من در این بحث وارد نمی‌‎شوم. بحث دوم این است که فرمایشات آیت‌‎الله صافی در مورد وضع مردم چقدر با واقعیت‌‎ها سازگار است؟ در این قسمت هم مسئله واضح است و وارد نمی‌‎شوم. یک امر سومی است که نحوه برخورد با مرجعیت است که آن مسئله، مسئله مهمی است. مسئله دیروز و امروز هم نیست و اساسا این بحث مطرح است که در نظام جمهوری اسلامی مرجعیت چه جایگاهی دارد و ما از مراجع چه توقعی می‌‎توانیم داشته باشیم؟ جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/esteqlal-hoze-naqd-ayatollah-safi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ فیلترینگ تلگرام» در خدمت «ولنگاری» فضای مجازی 🎙 استاد محمد مطهری ✂️ برش هایی از متن: 🔺 ترویج فساد اخلاقی در میان «خانواده‌های متدین تا قبل از فیلترینگ تلگرام مروجان فساد اخلاقی در تلگرام، محتواهای لجن خود را صرفا عرضه می‌کردند ولی نمی‌توانستند کسی را به تماشای تصاویر فسادانگیز مجبور کنند و طبعا افراد خداترس، خود را با این مفاسد روبرو نمی‌دیدند. این فیلترکنندگان تلگرام بودند که تصاویر غیراخلاقی را که هیچ کمپانی صهیونیستی قادر به آلوده کردن افراد متدین به آنها نبود به اجبار به حلق بسیاری از خانواده‌های متدین فرو کردند. اما چگونه؟ 🔺 یک پیام‌رسان، بی جهت محبوب‌ترین پیام‌رسان کشور نمی‌شود. مردم حتما برای رفع نیازهای خود به آن احتیاج دارند که چنین از آن استقبال می‌کنند. وقتی با قلدری و بی‌اعتنا به نیاز مردم، این پیام‌رسان از دسترس خارج شد مردم متدینی که به جهت کسب و کار و یا هر دلیل دیگری نیازمند استفاده از تلگرام بودند به ناچار یا سراغ «فیلترشکن» و «وی پی ان» رفتند و یا «پروکسی». 🔺 متأسفانه بسیاری از فیلترشکن ها و «وی پی ان‌»ها هنگام اتصال و نیز قطع اتصال، تصاویر نامناسب به روی صفحه نمایش پرتاب می‌کنند. در روش دیگر(اتصال از طریق پروکسی) فرد به اجبار عضو یک کانال می‌شود که در بالای همه کانالها قرار می‌گیرد که گاه این کانال فاسدترین و ضد دین‌ترین محتواها را در بردارد. 🔺 به همین راحتی، از طریق فیلترشکن و پروکسی، قبیح‌ترین هرزه‌نویسی‌ها و هرزه‌نگاری‌ها، ناخواسته در معرض دید خانواده‌های متدین قرار گرفت که بخش قابل توجهی از کاربران تلگرام را تشکیل می‌د 🔺 علاوه بر رسوخ اجباری فساد در میان متدینین، فیلترینگ تلگرام به طور ناخواسته از دو جهت دیگر نیز به گسترش مفاسد اخلاقی کمک کرد. اول اینکه این مسدودسازی، به صورت جهشی بر تعداد کاربران اینستاگرام افزود. به اعتراف خود غربی‌ها خطرات اخلاقی در شبکه اینستاگرام از حیث وسعت و تنوع و سهولت دسترسی با تلگرام قابل مقایسه نیست که یکی از دلایل آن دسترسی ساده به آخرین هشتگ‌ها در کل اینستاگرام است 🔺 جهت دوم کمک فیلترینگ به گسترش فساد اخلاق، این بود که با نصب فیلترشکن‌ها، مفتضح‌ترین سایت‌ها و پلتفرمها بدون مانع در دسترس دهها میلیون نفری قرار گرفت که تا قبل از فیلترینگ تلگرام اساسا فیلترشکن را روی گوشی خود آزمایش نکرده بودند و هرگز در معرض فسادهایی که به درستی فیلتر شده بودند قرار نمی‌گرفتند. 🔺2. اخراج مؤدبانه حزب‌اللهی‌ها از صحنه پس از فیلترینگ تلگرام بسیاری از جوانان فعال در عرصه مجازی حضور در تلگرام را منافی انقلابی‌گری خود دانستند. گر چه بسیاری از کسانی که همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند از علاقه‌مندان نظام هستند، اما انقلابی‌ها که با تعصب و انگیزه خاصی از مواضع انقلاب دفاع می‌کردند به یک‌ باره صحنه تلگرام را ترک گفتند و فضا برای انتقادهای یکطرفه و بی پاسخ در گروه های تلگرامی فراهم شد، از فامیلی و کاری گرفته تا همکلاسی‌ها و بسیاری از گروههای دیگر.معلوم نیست چه کسانی و چگونه در این فضای پر غوغا باید فرمان رهبر انقلاب بر «تبیین» کردن مسائل توسط انقلابیون را جامه عمل بپوشانند و احیاناً شبهات را رفع کنند. با نبود انقلابیون در تلگرام، جنگ مقلوبه شد. انقلابیون که عمدتا در ایتا و سروش فعال هستند کمتر نیاز به تبیین مورد نظر رهبر انقلاب دارند و کسانی که نیازمند این تبیین هستند بیشتر در تلگرامند. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/filtering-telegram-fazamajazi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ سلوک مراجع 🎙 استاد سید ضیا مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 آیت‌الله صانعی تلاش می‌کنند استنباط، همراه با شناخت موضوع بخصوص از نگاه‌های عرفی باشد 🔺 یعنی این فتوایی که داده می‌شود چه نتیجه‌ای را در جامعه به دنبال دارد و چه مشکلی را حل می‌کند. این نکته‌ای است که اجمالاً می‌تواند در نوع استنباط فقیه موثر باشد. ششم، اهتمامی است که ایشان به شناخت موضوع و واقع‌گرایی در اجتهاد دارند که استنباط، یک امر کاملاً ذهنی نباشد و همراه با شناخت نزدیک و نسبت به موضوع بخصوص از نگاه‌های عرفی باشد. آیت‌الله صانعی بر لزوم توجه به دخالت زمان و مکان در اجتهاد تأکید دارند 🔺 هفتم؛ تأکیدی است که آیت‌الله صانعی بر لزوم توجه به دخالت زمان و مکان در اجتهاد دارند که استاد معظم ایشان حضرت امام هم بر این نکته تأکید ویژه‌ای داشتند. هشتم؛ اهتمام به نقش فهم عرفی از ادله‌ی نفسی در اجتهاد است و ایشان بخصوص به مساله‌ی القای خصوصیت عنایت ویژه‌ای دارند. در مواردی هم بر مساله‌ی تنقیح مناط اهتمام دارند، اما مساله‌ی القای خصوصیت در بحث‌های استنباطی ایشان قابل توجه است. آیت‌الله صانعی به توانایی و گسترش فقه در عرصه‌ی مناسبات اجتماعی اهتمام دارند 🔺 تلاش ایشان مثل هر فقیه شیعی دیگر آن است که در چارچوب موازین اجتهاد شیعی و با حفظ این ملاک‌ها استنباط کنند و به سراغ برخی استحسان‌ها و برخی امور دیگر نرود که نمی‌تواند برای ما حجیت داشته باشد. نکته‌ی آخر هم در نگاه کلی ایشان، اهتمامی است که به توانایی و گسترش فقه در عرصه‌ی روابط و مناسبات اجتماعی دارند. از این منظر هم ایشان نگاهی می‌کنند که مسایل اجتماعی رها نشوند. مواردی که گفته شد، نگاه‌های کلی ایشان در حوزه‌ی فقه است که پیش از مساله‌ی مبانی اجتهادی یا مبانی اصولی آیت‌الله صانعی باید مورد توجه قرار بگیرد. 🔺 براساس مراجعاتی که به آثار ایشان داشته‌ام و از سوی دیگر، توفیقی که برای استفاده از خدمت ایشان در طول این سال‌ها به دست آوردم، حضرت آیت‌الله صانعی در چارچوب همان موازین اجتهادی گفته شده و به پیروی اساتید خود مخصوصاً حضرت امام رحمت الله علیه (که بارها از آن به اجتهاد جواهری یاد می‌کنند) بر مبانی فقهی متمایز و گاهی منحصر به فرد خود تأکید دارند. آنچه از نگاه علمی و اجتهادی، پیش از فتاوای متمایز ایشان باید مورد توجه قرار بگیرد و تحلیل علمی شود، همین دسته مبانی ایشان است که در عین متمایز بودن فتوا، به عنوان یک مبنا تأثیر خود را در نوع استنباط ایشان گذاشته‌اند. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/solok-marage/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ مصداق کوثر در قرآن مجید 🎙 استاد محمد علی مهدوی راد ✂️ برش هایی از متن: 🔺 من بر اساس این دو نکته که فکر می‌کنم در فهم آیات نقش‌آفرین‌اند، می‌خواهم عرض کنم که مصداق کوثر نمی‌تواند کسی غیر از حضرت فاطمه(س) باشد. بر اساس مطالعات تاریخی در آن زمان و هنوز هم در خیلی از جاها در میان عشایر و حتی در میان مردم و حتی گاهی در میان فضلا این‌گونه است که وقتی دختر به دنیا می‌آید، خیلی برای او اهمیتی قائل نیستند. امشب شب شهادت است، و الا داستان‌هایی نقل می‌کردیم. 🔺 یکی از حضرات فضلا می‌گفت: «من وقتی به همراه همسرم برای چهارمین بار به بیمارستان رفتیم، به او گفتم اگر این بار هم دختر باشد، به خانه‌ پدرت برو!» داستان‌هایی از همین عشایر ایران بخوانید که چگونه به زن که نقش بسیار عظیمی در زندگی ما دارد، بی‌توجه بودند. اعراب‌ که رسماً می‌گفتند فرزندان ما، پسران ما و فرزندان آنها هستند و دختران ما فرزندان کسانی‌اند که به ما هیچ ربطی ندارند. 🔺 شاید این به لحاظ شرایط زندگی آن زمان بوده که پسر اهمیت داشته و نقش‌آفرین بوده است. من در اینجا از کلمه‌ «نهر» استفاده‌ خواهم کرد که ندیدم دوستان به آن توجه کرده باشند. و آن اینکه در جهان آن روز در سه مرحله برای سه چیز جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. شتر مهم‌ترین قربانی بود. اگر شاعری زبان‌آور می‌شد، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. اگر پسر جنگاور می‌شد و می‌توانست بجنگد و صحنه‌های جنگ را در چنگ خود بگیرد، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. اگر اسب نجیب شود، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. 🔺 این خیلی مهم است. کسانی که در روستا زندگی کرده‌اند، می‌دانند که اسب به راحتی کمر نمی‌دهد. اسب را تربیت می‌کنند تا کمر دهد. وقتی کمر داد، در سوار شدن بر این اسب و تاختن با آن می‌دانند در کجا می‌ایستد، کجا می‌جهد و در کجا آرام می‌گیرد. این کار خیلی مهمی است، لذا وقتی اسب نجیب می‌شد، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. برای آنها پسر خیلی اهمیت داشت، لذا می‌گفتند پسران ما، پسران پسران ما هستند. بر اساس بعضی از نقل‌های تاریخی رسول اکرم(ص) چهار پسر داشتند؛ البته اگر طیب و طاهر را هم فرزند ایشان بدانیم. بر اساس بعضی از نقل‌ها رسول اکرم(ص) دو پسر به نام قاسم و عبدﷲ داشتند و طیب و طاهر لقب قاسم و عبدﷲ است. 🔺 اینها مسائل تاریخی‌ است که در نتیجه‌گیری الان ما فرق چندانی ندارد.پسران پیامبر یکی پس از دیگری از دنیا رفتند. مشرکان مکه همه‌ تلاش خود را به کار می‌بردند. یک روز کسی به ابوجهل گفت: «دیگر کافی است». ولی ابوجهل قبول نکرد و گفت: «ما ذبح می‌کردیم و مهمانی می‌دادیم، آنها هم ذبح کردند و مهمانی دادند، ما مسابقه دادیم، آنها هم مسابقه دادند، ما بازار را به دست گرفتیم، آنها هم بازار را به دست گرفتند. اما اکنون شخصی از آنها آمده و می‌گوید من پیامبر هستم، حالا ما چه کنیم؟ ما از آنها عقب مانده‌ایم و باید کار نهایی را انجام دهیم.» جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/kosar-quran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ کاربست سه قاعده فقهی برای حل تعارض «اقتصاد» و «سلامت» در دوران کرونا 🎙 استاد مهدی پورحسین ✂️ برش هایی از متن: 🔺 حجت‌الاسلام مهدی پورحسین : این مسئله معضلی است که برای هر نظامی به ویژه نظام دینی ایجاد شده است؛ چراکه از یک سو سلامت شهروندان اهمیت دارد و از سوی دیگر نظام اقتصادی کشور باید محفوظ بماند. ابتدا یک مقدمه بیان می‌کنم؛ از نظر منطق دینی، ارزش انسان روشن است و خداوند در قرآن تصریح کرده که به انسان‌ها کرامت بخشیده و روشن است که این کرامت مربوط به همه انسان‌ها با هر عقیده و مسلکی است. از سوی دیگر درباره اهمیت جان انسان‌ها قرآن تصریح دارد: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» (سوره مائده/ آیه ۳۲). جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/eqtesad-salamat-korona/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ جای خالی درس خارج «تفقه در دین» و «فلسفه فقه» مشهود است 🎙 استاد مهدی مهریزی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 بسیار مناسب است در کنار پرداختن به مسایل مستحدثه و نظام‌های فقهی که به نظام سیاسی، اقتصادی و پزشکی پرداخته‌ می‌شود، به موضوعات دیگری هم پرداخته شود. اولین بحث «درس خارج تفقه در دین» است. قرآن تأکید دارد که تفقه در دین کنید. علما از همین آیه برای اجتهاد در احکام استفاده‌ می‌کنند در صورتی که دین مجموعه‌ای از اعتقادات، معارف، اخلاق و احکام‌ می‌باشد و منحصر کردن آن به تفقه در احکام بسیار ناقص است. انحصاری کردن دین به تفقه در احکام خود را اینجا نشان‌ می‌دهد که هنوز ما‌ نمی‌دانیم، نسبت فقه با اخلاق و کلام چیست؟ 🔺 نسبت احکام با اخلاق و معارف چیست؟ کدام مهم تر هستند و باید به کدام بیشتر بپردازیم؟ باید چه مقدار برای احکام، اخلاق، اعتقادات، باورها و معرفت‌های انسانی انرژی مصرف کنیم؟ تقدم و تأخر اینها کجاست؟ جایگاه و نسبت حدیث و قرآن چیست؟ هدف و رسالت اصلی دین چیست و قلمرو دین کجاست؟ سهم احکام و فقه و اخلاق و اعتقادات در دینداری چیست؟ اگر یک جامعه‌ای از نظر عبادات و احکام، سطح مطلوبی داشت، این جامعه به معنای حقیقی دیندار است؟ این ابهامات و پرسش‌ها نشان‌ می‌دهد دروسی که مجموعه دین را ببیند و به این پرسش‌ها پاسخ دهد، وجود ندارد. 🔺 در این چهل سال که از تشکیل جمهوری اسلامی‌ می‌گذرد و خصوصاً در ۳۰ سال اخیر، دروس خارج توسعه کمی و کیفی پیدا کرده است. در گذشته از نظر تعداد دروس محدودیت‌هایی وجود داشت که امروز این محدودیت‌ها وجود ندارد و تعداد دروس بسیار است. از نظر کیفی نیز دروس خارج به قلمروهای جدید و مختلف وارد شده است. در گذشته درس‌های خارج تنها به موضوعات رایج فقهی محدود بود و مباحثی مانند: «کتاب الحج» و «کتاب الصلاه» بیشتر مورد توجه بود ولی بعد از انقلاب «کتاب القضاء» و «کتاب الحدود» و برخی موضوعات مبتلا به اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفت. اما در ۳۰ سال اخیر موضوعات متنوع و جدید به دروس خارج اضافه شدند. درس خارج مسایل مستحدثه و مبتلا به جامعه مانند پول، ارزهای دیجیتال و هر چیز دیگری که مساله‌ می‌شود، به سرعت شکل‌ می‌گیرد. به همین دلیل دروس خارج هم از نظر موضوعات، تنوع کیفی پیدا کرده و هم یک کثرت عددی و کمی پیدا کرده که این امری بسیار نیکو، پسندیده و مثبت است، اما دروس خارج خلاء‌هایی هم دارند. 🔺 اگر خلاء‌هایی که به آن اشاره کردم از جمله اینکه درس‌های خارج به «تفقه در دین» و مسایل «فلسفه فقه» بپردازند، از دانش‌های تجربی بشری استفاده کنند، با مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌های حوزه‌های مطالعات دینی ارتباط داشته باشد و خروجی‌های علمی افزایش یابد، در این صورت‌ می‌توان گفت که دروس خارج در وضعیت مطلوبی قرار دارند. البته من معتقدم همه مشکلات عالَم را با درس خارج‌ نمی‌توان حل کرد، نیازی نیست که فقه متکفل همه مسایل باشد. فقه کارکرد خاص خود را دارد و نباید با افراط و تفریط به آن نگاه کرد بلکه باید یک طریق میانه و معقول داشت. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dars-kharj-falsafe-fiqh/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa