eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 پیام تسلیت آیت الله محقق_داماد در پی رحلت شادروان احمد مهدوی‌دامغانی ▪️ انا لله واناالیه راجعون ▪️ باکمال تاسف وتالم بدینوسیله رحلت دانشمند والامقام ادیب فرزانه شادروان دکتر احمد مهدوی دامغانی طاب ثراه را به اطلاع عموم میرساند . ▪️ اینجانب این ضایعه اسفناک را به عموم ارباب ادب ،دانش وفضیلت وبیت شریف و عموم بستگان بخصوص فرزندان و برادر بزرگوارشان تسلیت عرض میکنم. ▪️ برای روح بلند آن مفضال ارجمند رضوان واسعه حق متعال وبرای عموم بستگان سوگوارصبر جمیل واجر جزیل خواهانم . سید مصطفی محقق داماد ۲۷خرداد۱۴۰۱ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tasliat-mohaqeq-damad-rehlat-mahdavi-damqani/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ عوامل دین گریزی 🎙 استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 نشریه صفیر حیات موضوع محور است، موضوع این شماره هم «دین گریزی» است که بحث روز نیز می باشد. در ابتدا حضرت عالی بفرمایید چه تعریفی از دین و دینداری دارید تا به دین گریزی بپردازیم؟ 🔹 سئوال خوبی است. آقایان علما دینداری را فطری می دانند که البته غلط هم نمی گویند من ابتدا فطری بودن را تعریف می کنم. انسان وقتی به دنیا می آید و چشمش به جهان گشوده می شود مواجه با یک موجوداتی می شود. چون انسان بالذات عاقل است. اهل اندیشه است و در مورد موجوداتی که با آنها مواجه می شود می اندیشد. وقتی درباره موجودات می اندیشد درباره مبدأ آنها نیز می اندیشد. که آیا این موجودات همیشه بوده اند یا پیدا شده اند. وقتی درباره خود موجودات و مبدأ آنها اندیشید درباره سرانجام آنها نیز می اندیشد. که آیا این موجودات ابدی هستند یا فناپذیر؟ این خصلت اندیشه آدمی است. در این اندیشیدن ـ که بالضروره هر کسی می اندیشد ـ وقتی که چشمش به جهان گشوده و با موجودات گوناگون آن مثل شجر و حجر و دریا و صحرا روبرو شد، هم به خود موجودات می اندیشد و هم به آغاز آنها که آغاز اینها کجا بوده و هم به فرجامشان. 🔹 اندیشیدن در آغاز و انجام کار، عقل آدمی است، وقتی می خواهد به آغاز عالم بیاندیشد مشکل پیدا می کند که مطالب مهمی می یابد. هر آن چه را فکر می کند آغاز عالم است می بیند خود آن هم آغاز دارد. مثلاً امروزه می گویند آغاز عالم، بیگ بنگ است؛ خوب ذهن چون سئوال کننده است می پرسد آغاز بیگ بنگ چیست؟ مثل اینکه در مورد بچه می گوییم پدرش او را به وجود آورده و پدرش را جدّ او؛ این سئوال پایان ندارد. برای پاسخ به این سئوال های عجیب و غریب ناچار به مبدئی می رسد که او نباید مولود چیزی باشد و آغاز هم نداشته باشد که همان خداوند است. پس می تواند با فکر به خدا برسد. در پایان هم همین طور است که پایان کجا است؟ یک وقت است که هیچ چیز نباشد و فقط نیستی است، این کجا و چه وقت است؟ دوباره به خدا می رسد. این را که بعد از سال ها فکر عمیق به آن می رسد می بیند که در قرآن کریم آمده است: «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن»، این بهترین جوابی است که انسان با عقل خویش به آن می رسد؛ پس این اندیشیدن است. بعد به ادیان که مراجعه می کند می بیند که ادیان هم همین را گفته اند. پیامبران الاهی از وجود خداوند صحبت کرده اند و از روز معاد. خداوند این عالم را آفریده، آغاز هستی است و پایان هم به دست او است. پس می بیند آن چه که در عقلش بوده در نقل و کتب آسمانی هم هست. بنابراین از این طریق کم کم به سراغ انبیا و کتاب های آسمانی می رود. این علت توجه به دین است، از آن طرف هم از نظر تاریخی پیامبرانی آمده اند البته در مورد تعدادشان صحبت نمی کنیم. از حضرت آدم تا پیامبر ما حضرت ختمی مرتبت پیامبرانی همچون نوح، ابراهیم، موسی و عیسی(ع) آمده اند و کتابهایی هم مثل تورات، انجیل و قرآن آورده اند که در دست هستند. انسان وقتی به این کتاب ها رجوع می کند می بیند که حرف های خوب و عقل پسندی در آن کتاب ها هست، حرف هایی که به سختی با عقل خود به آنها می رسید یا نمی رسید در این کتاب ها زیباتر و بهتر بیان شده است. پس می فهمد که این انبیا از جانب خداوند آمده اند و حرفهای خوبی دارند و در نتیجه ایمان می آورد. علت توجه انسان به دین این است که در درونش یک دغدغه ای هست، فکر می کند و به آغاز و انجام هستی می اندیشد، و می خواهد به این دو برسد. عقل می گوید که آغاز و انجامی هست و می بیند که کتاب های آسمانی بهتر این دو را بیان کرده اند. این علت جذب شدن انسان به دین و پیامبران می شود. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/avamel-din-gorizi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ دین و دین گریزی 🎙 استاد مقصود فراستخواه ✂️ برش هایی از متن: 🔺 درست است. دین به جای این که بیاید به طور افقی با ساحت های دیگر مراوده و مبادله و داد و ستد افقی داشته باشد: «فَذَکِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ * لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ»، یعنی این دین افقی است؛ مراوده عمودی و نگاه در بالا دارد. این که به پیامبر می گوید حرص نخور، در قرآن می گوید تو خیلی حرص می خوری، من اگر می خواستم همه را مؤمن می آفریدم. طرح الهی این است که مؤمن و کافر وجود دارند، تو تبلیغ کن و برو، قرار نیست تو زیادی بخواهی همه مسلمان شوند. حتّی در قرآن می فرماید: آیا تو می خواهی همه ایمان بیاورند؟ اگر خدا می خواست، خودش این کار را راحت انجام می داد، طوری انسان ها را می آفرید که همه ایمان بیاورند. 🔺 پس در واقع در این عالم طرح الهی این است که همه یکسان فکر نمی کنند، همیشه اختلاف وجود دارد. «وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبینُ». اگر یک چنین حالتی باشد دین آزادمنشانه ای خواهیم داشت و عقلایی به آن اقبال می کنند، که متأسّفانه نیست بین ما و این مسئله نهادینه نشده، یک حالتی شده که دین عمودی شده است، همان که فرمودید. یعنی هم تقابل و هم سیطره. به جای این که نهادی در کنار نهادهای دیگر باشد، نهادی مافوق نهادهای مدنی و مدیریتی و آکادمیک و فرهنگی جامعه شده است. به نظر من دین هر چه افقی شود بسیار گسترش پیدا می کند، تحوّل پیدا می کند، با جامعه همراهی می کند و به جامعه تعالی می دهد. چون چیزی برای خود دارد، در دین هم یک ظرفیّت هایی وجود دارد که در معرفت های دیگر نیست. این بحثی که وجود دارد و می گویند جوامع جدید تفکیک یافتگی پیدا کرده اند. یعنی چه؟ یعنی تخصصّی شده اند. در جوامع نهادهای مختلفی وجود دارد که تفکیک یافته اند. دین هم باید تفکیک پیدا کند؛ تفکیک دین از دولت. حضرت عالی و بنده یک دینی داریم و از آن دین عدالت خواهی را الهام می گیریم. اشکالی ندارد که من از دین خود عدالت خواهی را الهام می گیرم و دنبال عدالت می روم، حتّی دعوت به عدالت می کنم، امّا نه به این معنا که به نام این دین بر مردم حکومت بکنم. بلکه من از دین خود برای آزادی خواهی، برای عدالت خواهی، برای اخلاق برای امور مدنی و اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی و هر چیز دیگری استفاده می کنم و پیام دین را هم تبلیغ می کنم اما آزادمنشانه با احترام به دیگران و غیر دینداران و مخالفان و حتی آنها که از دین درک دیگری به دست می دهند. … همان طور که در عرایض قبلی عرض کردم به هر حال بخشی از گروه های اجتماعی به نحوی به مباحث دینی رجوع می کنند، چون یک نیازهای عجیبی در بشر وجود دارد که نمی خواهد همه چیز را عقلانی توضیح دهد. به دنبال یک چیزهایی، یک حقایق ماورایی است، نیازهای خاصّی دارد، آرامش می خواهد، می خواهد شجاعت داشته باشد، می خواهد دل او محکم شود، معنا می خواهد. می خواهد از احساس پوچی که دنیای امروز را فرا گرفته است عبور کند. می خواهد جستجوی معنا کند. اگر ما روابط آزادمنشانه ی افقی داشته باشیم طبعاً می تواند اعتباری که در خور دین است، به معنای صحیح کلمه، به آن بدهد. 🔺 به یک نظر اشاره کردید که بشر به دین نگاه می کند و از آن طرف نیازهای خود را هم بررسی می کند، می بیند آیا این دین می تواند نیازهای او را برآورده کند یا نه؟ آن وقت به آن دین متمایل می شود؛ ولی ما در طول تاریخ دیده ایم، الآن هم بشری که در قرن بیستم است یک سری نیازها دارد و می خواهد به هر نوعی این نیازها را اشباع کند. مثال خیلی ساده همجنس گرایی است، که می خواهد شهوت خود را از این طریق تخلیه کند. با اوامر و نواهی دین در این باره روبرو می شود. ما اگر بیاییم این جا بگوییم در تقابل است ـ که واقعاً هست ـ با این تقابل چه می کنید؟ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/din-va-dingorizi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ تأملی در دین داری و دین گریزی فیلسوفان 🎙 استاد عباس ایزدپناه ✂️ برش هایی از متن: 🔹 فلسفه با تمامی شاخه های پایه ای و مضاف خود عهده دار شناخت و کشف حقایق بنیادین یا متافیزیک علوم و امور است. بنابراین، این رشته از دانش نمی تواند از دین بیگانه باشد چنانکه با هیچ دانش یا ارزشی بیگانه نیست، زیرا که مادر دانش ها است یا به تعبیر روشن تر، ریشه های درخت دانش و ارزش و فرهنگ و تمدن را مورد واکاوی عقلی و تحلیلی قرار می دهد. با این همه، گروهی از متفکران دینی و غیر دینی بر این باورند که فلسفه و فیلسوفان آسیب و آفت دین و دین داری باید تلقی شوند، و یا دست کم باید میان دین و فلسفه تفکیک صورت گیرد و هر دو نه یار شاطر یکدیگرند و نه بار خاطر. نظریه افراطی دیگر این است که فیلسوفان همیشه دین دار بودند و دین گریزی در میان آنان هرگز پایه و اساسی نداشته است. 🔹 این مقاله فشرده، درصدد است پرسش اساسی یاد شده را در سه زیر بخش زیر به بررسی بگذارد: 1. نگاهی به جایگاه فلسفه و فیلسوفان در هندسه معرفت و فرهنگ 2. فلسفه های تعامل گرا و تقابل مدار 3. مسئله دین داری و دین گریزی فیلسوفان . 🔹 1. نگاهی به جایگاه فلسفه و فیلسوفان در هندسه معرفت و فرهنگ 🔹 فلسفه به عنوان مادر علوم در قلمرو معرفت شناخته می شود و فیلسوفان به عنوان بنیاد شناسان و مبناکاوان فرهنگ و تمدن بشری. برای درک و فهم نسبتاً دقیق تر این مدعا باید نگاهی به جغرافیای دانش و فرهنگ داشته باشیم و گستره فلسفه و فعالیت فیلسوفان را نیز بهتر بشناسیم تا جایگاه فلسفه و فیلسوفان روشن شود. 🔹 اگر علوم و فرهنگ و تمدن را به دیده کلی تر و ریشه ای مورد واکاوی قرار دهیم خواهیم دید که فلسفه پایه ای ترین دانش ها و فرهنگ انسانی است. پس از آن علم کلام و عرفان قرار دارد که درباره مبانی اعتقادی دینی و خدا و تجلیات او به بحث می پردازد. پس از دو دانش یاد شده علوم تجربی و انسانی قرار دارند که پدیده های طبیعی و انسانی را مورد بررسی قرار می دهند. تکنولوژی و هنر دو محصول علوم و گرایش های متعالی آدمی هستند. حاصل نهایی این فرایند طولی با تمامی شرایط جبری و اختیاری عرضی خود، تحقق فرهنگ و تمدن بشری است. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tamoli-dar-din-dari-va-din-gorizi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ دین گریزی هیستریک، دین گزینی هیستریک 🎙 استاد عمادالدین باقی چکیده: 🔹 این مقاله در سه فاز شناخت مسئله، توصیف، تعلیل و تبیین به رشد گرایش ها وجوبش های دینی و شبه دینی اخیر می پردازد. روش مطالعه، میدانی و کتابخانه ای است. مقاله به توصیف و طبقه بندی گرایش ها و نحوه مواجهه با آنها می پردازد و بیان می دارد که نظام رسمی با نُه گرایش عمده مواجه است: 1ـ فِرَق اسلامی 2ـ گرایش های عرفانی و همچنین عرفان های نوظهور 3ـ مسیحیان آزاد 4ـ وهابیت 5ـ بهاییت 6ـ بودیسم 7ـ کمونیسم 8ـ قشری گری مذهبی یا اسلامی 9ـ سکولاریسم. 🔹 درباره وضعیت هر یک از آنها بر اساس داده های رسمی، گزارشی کوتاه ارائه شده و برخورد قضایی که شیوه غالب رویارویی با گرایش به این دین ها و شبه دین ها بوده بیان شده است. همچنین توضیح داده می شود اگر همه این گرایش ها در بیرون از حاکمیت قرار دارند اما گرایش هشتم (قشری گری مذهبی یا اسلامی) در درون حکومت و در بیرون از آن و حتی در مقابل حکومت، در درون گفتمان رسمی و بیرون از آن حضور داشته و از زمینه های مذهبی و سنتی جامعه ارتزاق کرده و رشد آسان تری داشته است. 🔹 موضع نویسنده در این بحث، داوری و ارزیابی ماهوی درباره ادیان و فرقه ها نیست، و صرفاً تمرکزی بر جنبه جامعه شناختی مسئله و علل و دلایل گرایش به انواع فرقه ها و مذاهب دارد. 🔹 تئوری نویسنده «خلاء هنجاری و ارزشی» است از اینرو به بیان شباهت ها و تفاوت های نظریه آنومی دور کیم و نظریه خلاء هنجاری خویش می پردازد. تئوری دوم نویسنده عبارت است از وابستگی اعتبار و منزلت اضلاع سه گانه مذهب، روحانیت و اخلاق به یکدیگر در جامعه سنتی و جامعه در حال گذار. 🔹 تئوری سوم نیز متعلق به پارسونز درباره تعادل خرده نظام ها است که ضمن نقد آن، مورد بهره برداری قرار می گیرد. 🔹 دین گریزی هیستریک، تئوری پایه در تبیین مسئله است و پدیده جنبش ها و گرایش های مذهبی جدید در ایران را ذیل مفهوم «دین گریزی هیستریک» تحلیل می نماید، نقطه مقابل دین گریزی هیستریک نیز مفهوم دیگری است تحت عنوان «دین گزینی هیستریک». 🔹 در پایان به پیش بینی وضعیت آینده می پردازد و جنبش های فکری و مذهبی پیش گفته را مهم ترین چالش های پیش روی ایران آینده می داند. 🔹 مفاهیم کلیدی: دین گریزی هیستریک، دین گزینی هیستریک، جنبش های دینی، جنبش های شبه دینی، خلاء هنجاری، آنومی. 🔹 موضوع اعلام شده «بررسی جامعه شناختی رشد گرایش ها وجوبش های دینی و شبه دینی اخیر» است. من ضمن اینکه در متن نوشته شده سخنرانی ام به این موضوع وفادار بوده ام اما ترجیح می دهم در ابتدا عنوان تازه ای یا به عبارت دیگر عنوان دقیق تری به آن ببخشم که منعکس کننده محور اصلی بحث و نتیجه هم باشد: «دین گریزی هیستریک». این گفتار در واقع توسعه بحث هایی است که پیشتر در برخی کتاب هایم تشریح شده اند. اکنون در سه فاز «شناخت مسئله»، «توصیف»، «تعلیل و تبیین» به آن می پردازم: 🔹 بیان مسئله و تحلیل مسئله: در دو سه سال اخیر با اخبار و گزارش های رسمی و غیر رسمی فراوانی در زمینه گرایش به فرق و مذاهب مختلف مواجه شده ایم. شکل رسمی آن در گفتگوهای مسئولان امنیتی و سیاسی کشور و مطبوعات دولتی منعکس شده و شکل غیر رسمی آن مشاهدات ما است. برای مثال ما در انجمن دفاع از حقوق زندانیان مراجعات چندی از پیروان اهل حق و نومسیحیان و دیگران داشتیم که به این واسطه آشنایی مستقیم و عینی تر و جزیی تری با موضوع به دست می آمد. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/baresi-jame-shenakhti/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
◾️ همسر مکرمه حضرت آیت‌الله استادی به رحمت ایزدی پیوست ◼️ انالله و انا الیه راجعون ◼️ همسر مکرمه حضرت آیت‌الله استادی به رحمت ایزدی پیوست. ◼️ رحلت این بانوی مؤمنه را خدمت بازماندگان بویژه ایه الله استادی تسلیت می گوییم 🔳 پایگاه اندیشه ما https://andishehma.com/payame-tasliat-be-hamsar-ayatollah-ostadi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ دین از درون تا برون 🎙 استاد محمد حسین ارجمندنیا چکیده: 🔹 دین عصاره حیات معنوی بشر است و سبک زندگی انسان را نشان می دهد لذا نقش و حضوری حداکثری در حیات آدمی ایفا می کند. 🔹 در این پژوهش ابتدا به بررسی دین از درون می پردازیم و معنی و مفهوم و حقیقت آن را بیان می کنیم و نشان می دهیم دین از ویژگی های وجودی انسان است و شاکله ساز آدمی است که موجب امنیت معنوی و روانی او می گردد. سپس به دین از برون می پردازیم و خوانش های کلان از دین را تبیین می کنیم و نشان می دهیم دین عنصری تمدن ساز و نهادی رئیسی در جامعه مدنی است. پس از آن اشاره ای به ویژگی های دین پایا می کنیم و نشان می دهیم دینی پایا است که سه ویژگی عقلانیت، گفتگوی نقادانه و عدالت در آن نهادینه شده باشد که در عین پویایی، پایا نیز باشد و در پایان حلقه اتصال دین از درون تا برون را مبرهن می کنیم و نتیجه می گیریم که باید همپوشانی کمینه در درون با پیشینه در برون صورت پذیرد که دین پایا شود. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/din-az-daron-ta-boron/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ دین گرایی در قرآن 🎙 استاد محمد جواد نجفی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 از ریشه های دین گرایی که اینک گفتمان بالنده روزگار ماست، در قرآن کریم، به گونه هایی بازتاب داشته است ریشه های دین گرایی در قرآن را می توان در سه زمینه واکاوی کرد: 1. شیوه های دعوت 2. دگرگون سازی نگرش 3. رفتارهای ویژه. 🔸 گسترش شگرف آئین اسلام در شبه جزیره عربستان، زان پس در گستره جهان، پدیده ای تاریخی است که از سویه های گوناگون می توان به آن نگریست. امید است در این نوشتار پرتوی از آیات قرآن کریم که روشنگر رازهای شکوفایی و دین گرایی مردم و گسترش چشمگیر یکتاپرستی است، افشانده شود. از یک نگاه می توان آیات را در سه دسته، بخش بندی کرد: الف) سازکار و شیوه های فراخوان قرآن کریم ب) دگرگون سازی نگرش مردم به هستی و زوایای زندگی ج) و سرانجام رفتار والای پیامبر و یاران او با دیگران. الف. سازوکار و شیوه های فراخوان قرآن کریم 🔸 قرآن کریم در آیاتی چند به شیوه های فراخوان مردم به آئین پاک یکتا پرستی پرداخته است. آموزه های بسیاری از روش های فراخواندن مردم به پیروی از کیش ناب یزدان پرستی، در قرآن می توان یافت: 1/1. «ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»؛ با فرزانگى و اندرزى نيكو به راه پروردگارت بخوان و با بهترين شیوه با آنها گفتگو كن 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/din-garaii-qouran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت ها و چالش ها 🎙 استاد محقق داماد ✂️ برش هایی از متن: 🔺 مطالعه در ادیان ابراهیمی و توحیدی ما را به این نتیجه می رساند که هدف اصلی ادیان الهی تحقق صلح، آرامش و دوستی در میان بشریت بوده است و اگر ما بخواهیم رسالت انبیای الهی در این جهان را خلاصه کنیم، بعد از آموزش توحید، ایجاد صلح و دوستی است. 🔺 وی ادامه داد: حتی به نظر من این دو مطلب به یکدیگر مرتبط است یعنی توحید با صلح و دوستی انسان ها با یکدیگر مرتبط است. 🔺 رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با بیان اینکه تاریخ نشان می دهد که اولین جنگ میان انسان ها ناشی از شرک بوده است، گفت: اینکه هر کسی به یک خدایی ایمان داشته باشد و خدای دیگری را نفی کند، آغازی برای درگیری و خونریزی است و لذا نظر شخصی من این است که ما اگر آرمان مان صلح و آرامش بشریت باشد، باید سعی در تحقق مفهوم توحید داشته باشیم و توحید را به بشریت معرفی کنیم. 🔺 وی ادامه داد: تحقق صلح و آرامش و دوستی در میان انسان هدف اصلی انبیای الهی بود، اما ما می بینیم که با تفسیر غیر واقعی و برداشت های غلط و کج اندیشی های دینی، متأسفانه بشر ناخودآگاه به طرف شرک رفته است و به نام «دین» با دیگری جنگیده است. 🔺 آیت الله محقق داماد تأکید کرد: در زمان ما، در منطقه ما یعنی خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم کشی شعله ور شده، اما متأسفانه به نام دین و در سایه دین و همه اینها ناشی از کج اندیشی و تفسیر غلط و نادرست فهمی دین است. 🔺 وی اظهار کرد: من به طور کلی به ادیان الهی از جمله مسیحیت، یهود و اسلام اشاره کردم و با این بیانی که عرض کردم، چون هر سه دین ابراهیمی برای تحقق توحید بوده و برای این آرمان مقدس از روز نخست، ابراهیم(ع) برای تحقق توحید فریاد زد و سه دینی ابراهیمی خود را دنباله رو ابراهیم(ع) دانستند، انتظار نبود که هرگز میانشان جنگ و خونریزی برقرار شود، اما متأسفانه ما می بینیم در اثر عدم فهم صحیح از همین ادیان سه گانه چه جنگ ها و خونریزی ها که در طول تاریخ رخ نداده است. 🔺 آیت الله محقق داماد با بیان اینکه امروز «ترس از دین» همه ناشی از کج اندیشی های دینی است، عنوان کرد: دین صحیح جاذبه ایجاد می کند، فهم صحیح از دین قلب بشریت را جذب می کند، قلب سلیم به طرف دین صحیح می رود و کشانده می شود. 🔺 وی افزود: قرآن مجید خدای بزرگ را دارای اسماء حسنی معرفی می کند یعنی خداوند دارای نام های زیباست، ولی می دانید زیباترین نام خدا چه نامی است؟ در سوره حشر می فرماید، یکی از نام های خدا که از نام های زیبای الهی است، نام «صلح» است. همه صفات خداوند در سایه «سلام» است و سلام یعنی صلح، دوستی و آرامش. 🔺 آیت الله محقق داماد گفت: اسلام؛ یک اسلام خاص است که اسلام محمدی است و یک اسلام عام است که اسلام ابراهیمی است. قرآن مجید ابراهیم(ع) را «مُسلم» معرفی کرده است. ابراهیم(ع)، اسلام را دین خود معرفی کرد و پیغمبراسلام خود را پیرو ابراهیم(ع) معرفی کرد یعنی اسلام، دین آرامش، دوستی، صلح، برادری است. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/adyan-solhafarini-dar-hezare-sevom/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa🔺🔺🔺
📸 همایش نیم روزه: 📖 رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی ((در مکتب قرآن)) 🖇 با مشارکت اساتید محترم: 💡 دکتر سید محمد رضا بهشتی، استاد سید محمد علی ایازی، استاد محمد علی مهدوی راد، دکتر محمد کاظم شاکر، استاد کاظم قاضی زاده دکتر حامد شیواپور (کارشناس علمی) 🎥 پخش زنده در: اینستاگرام موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به آدرس: https://www.instagram.com/m_fahiminst/?hl=en و اسکای روم دانشگاه مفید به آدرس: https://www.skyroom.online/ch/mofidclass/ghoran 🕙 زمان: پنجشنبه 9 تیر ماه، ساعت 10 الی 13 🏫 مکان: قم، بلوارامین، بیست متری گلستان، کوچه 1، پلاک 15 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم انجمن مباحثات قرآنی مرکز مطالعات قرآن دانشگاه مفید ✔️ لینک خبر بر روی سایت اندیشه ما: https://andishehma.com/ronamaii-bazkhani-tafsir-ayatollah-shahid-beheshti/
✳️ «حق بر شهرت»، از تجلیات «حق بر خویشتن» است! 🎙 استاد سید محسن قائمی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 دغدغه و مسأله و سؤال اصلی این مقاله این است که سینماگران و حاکمیت دینی در نسبت و تعامل با یکدیگر خصوصاً در حوزه شهرت سینماگران چه حقوق و الزاماتی را دارند؟ پیش‌ فرض‌‌های مقاله 🔹 پیش‌ فرض اول: تحلیل فردی و اَتُمیک «حقِ بر شهرت» 🔹 اگر ما یک نگاه فردی به «حق بر شهرت» داشته باشیم، این حق از تجلیات «حق بر خویشتن» است. ما «حق بر شهرت» را‌ می‌توانیم این‌طور بفهمیم که حقی است که اقتضای این را دارد که سینماگر از نشانه‌های هویتی خودش از جمله صدا و تصویر خود آن‌گونه که‌ می‌خواهد، استفاده و بهره‌برداری کند. 🔹 ماهیت و ذات این حق از سَمتی می‌تواند در قالب «حق ادعا» و «حق آزادی» مطرح بشود خصوصاً اگر ما بر تجرد «حق بر شهرت» از سهم حاکمیت و سهم مردم تأکید ویژه‌ای کنیم اما اگر سهمی را برای مردم و حاکمیت قائل بشویم، «حق بر شهرت»‌ می‌تواند در قالب «حق مصونیت» مطرح بشود؛ یعنی حقی که الزاماتی را که بر عهده حاکمیت دینی هست را مطرح می‌کند و سینماگر‌ می‌تواند این حق را مطالبه کند. 🔹 پیش‌ فرض دوم: شهرت، مالیّت دارد 🔹 تعریف و مبانی فقهی فقها در تعریف مال و مالیت در «شهرت» قابل صدق است. بنا و اعتبار عقلای عالَم هم شاید بشود گفت بر این مطلب صحه می‌گذارد. شرکت‌های تجاری خصوصا در روزگار معاصر تمایل جدی دارند که در تبلیغات محصولات خودشان از سینماگران مشهور استفاده کنند. این استفاده به نحوی به معنای تأیید کالای موضوع تبلیغ از سوی سینماگری باشد که در آن آگهی تبلیغاتی حضور پیدا کرده است و مردم را به سمت خرید آن کالا سوق می‌دهد یا حداقلش این است که توجه مردم را به آن آگهی تبلیغاتی جلب می‌کند و این اتفاق، در همین حد برای سازندگان آگهی و دارندگان آن بِرَند و نشان تجاری دارای اهمیت است. 🔹 پیش‌ فرض سوم: منشأ شکل‌‌گیری شهرت 🔹 حضور سینماگر در جامعه و معرفی او در رسانه‌های ملی و دیگر رسانه‌ها، منافعی از جمله شهرت را برای سینماگر به دنبال دارد. خودِ این شهرت، منافعِ تبعی دیگری را برای سینماگر در پی دارد. این منفعت به صورت نِماءهای تابعه، ضروریِ موضوع قرارداد بین سینماگر و حاکمیت است و این قالب، قابل تحقیق است. یک صورت دیگر منفعت به صورت نماءهای ناشی از صرف و هزینه‌کردِ بیت‌المال و بودجه‌ عمومی است. 🔹 ما در این مقاله سعی کرده‌ایم از جهت مسئولیت قراردادی و از بُعد مسأله شرط و اشتراط یا از طریق ایجاد یک روزنه‌ی سهم برای حاکمیت در مسأله شهرت سینماگران وارد بشویم و از این طریق، مسأله را حل کنیم و در قالب حقوق خصوصی، پیش برویم گرچه از نگاه‌ حقوق عمومی غافل نبودیم و در مواردی تلاش کردیم به این مسأله هم بپردازیم. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/haq-shohrat-az-tajaliyat-haq-bar-khishtan/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa