eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ رابطه میان استبدادستیزی و تحقق عدالت از منظر امام خمینی 🎙استاد عبدالوهاب فراتی ✂️ برش هایی از متن: 🔻اندیشه ما به نقل از شبکه اجتهاد: همیشه در تحلیل بحث استبدادستیزی در اندیشه حضرت امام، علاقه مند هستم که به بنیان‌های عرفانی و اخلاقی این بحث اشاره کنم و از آن نقطه بحث خودم را آغاز کنم. حضرت امام قبل از آنکه وارد فاز سیاسی شوند تحت تأثیر آموخته‌های استاد خودشان مرحوم شاه‌آبادی بودند. بخشی از این آموخته‌ها در «شذرات المعارف» بیان شده است. امام به تدریج به اهمیت استبداد پی بردند. استاد امام آقای شاه‌آبادی در «شذرات المعارف» یک بحث اخلاقی تحت این عنوان دارند که: طبیعت انسان آن است که در درونش همیشه یک مجادله دامنه‌داری بین نیروهای خیر و نیروهای شر وجود دارد. وظیفه اخلاق و عرفان عملی تعادل بخشیدن بین این نیروها و جلوگیری از غلبه نیروهای شر بر نیروهای خیر است. 🔸 این بدین معناست که اگر نیروهای شر بر نیروهای خیر غلبه پیدا کند تکبر انسان در رفتار برجسته می‌شود. تکبرو استبدادورزی انسان ریشه در غلبه نیروهای شر بر نیروهای خیر یا ریشه در مغلوب شدن نیروهای خیر دارد. تا اینجا بحث جدیدی نیست. اکثر دستگاه‌های اخلاقی به این نکته اشاره دارند و چندان بداعتی در آن دیده نمی‌شود. اما نکته مهمی که در امتداد این بحث وجود دارد آن است که مرحوم شاه‌آبادی تصریح می‌کند که اگر کسی در مجادله اولیه مغلوب نیروهای شرش شده باشد و در عرصه زندگی اجتماعی، قدرت را به دست بگیرد تمام عرصه زندگی را تبدیل به اقتدار نیروهای شر می‌کند. 🔸 عطف به این ایده بزرگ امام می‌گوید دلیل آنکه رضاخان و هیتلر دولت اقتدارگرایی تشکیل دادند این بود که آنها قبل از رسیدن قدرت مقهور نیروهای شر خودشان شده بودند. آدمی که مغلوب نیروهای شر شده باشد؛ قطعا به هنگام تصاحب قدرت، حکومت و دولت را مصروف خواسته‌های شر خود می‌کند. این یک تحلیل عرفانی و اخلاقی از ظهور استبداد در عرصه اجتماع است. 🔸 نکته سومی که باید بر اساس استنادات «شذرات المعارف» اضافه کنم آن است که استاد امام تأکید می‌کند که یک سالک و یک عارف که قرار هست مسیر تخلّق به نیروهای خیر را پیدا کند یا متجلّی به خیر شود اگر در مرحله اول توانست بر نیروهای شر غلبه پیدا کند؛ یک گام جلوتر رفته است. اما وقتی وارد اجتماع می‌شود و می‌بیند که جامعه ذیل نیروهای شر (استبداد سیاسی) زندگی می‌کند نمی‌تواند به استکمال نفس تداوم ببخشد. 🔸 در واقع یک آدم اخلاقی که در مرحله اول اخلاقی شده زمانی می‌تواند به استکمال نفس خودش ادامه دهد که در درون یک جامعه منکوب شده توسط مستبد زندگی نکند؛اگر درون آن جامعه زندگی کند مسیر استکمال او به دیوار خورده است. راه رهایی یک سالک آن است که به جای آنکه عزلت بگیرد و خلوت‌گزینی انتخاب کند و ذکر بگوید و به آراسته شدن محسّنات نفسش بپردازد؛ باید در درون جامعه با نیروهای استبداد بجنگد و خودش را همراه جامعه از نیروهای شر اجتماعی خلاص و رها کند. اگر چنین کاری کرد سالک می‌تواند به آخرین مراحل اخلاقی و عرفانی خودش دسترسی پیدا کند. 🔸 لازم است از این بحث سه نتیجه‌گیری کنم. اول اینکه عرفان بر اساس این دستگاه معرفتی فقط ساختن فرد نیست که طرف مغلوب نیروهای شر نشود و از جامعه عزلت بگزیند و به ذکر و عبادت بپردازد. طبیعتا عرفان حقیقی، عرفانی است که تجلیات اجتماعی پیدا کند و نه تنها خودش بلکه دیگران را به رهایی برساند. 🔸 اما نکته دوم؛ جامعه‌ای که مقهور نیروهای استبداد سیاسی است به نوعی گرفتار یک مشکل اخلاقی شده است. علتش آن است که حاکم بر این جامعه استبدادزده مقهور نیروهای شر خود است و این نیروی شر هیچ فرقی در عرصه اجتماعی با نیروهای شر در عرصه شخصی ندارد. به همین دلیل هر دو آنها از یک جنس است همچنانکه اصلاح فرد در مرحله اول واجب و لازم است، اصلاح جامعه نیز در مرحله دوم واجب است. نکته سوم؛ فصل مشترک بین اخلاق و سیاست بر اساس این تحلیل، اصلاح است ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rabete-miyan-estebdad-setizi-va-edalat-emam-khomeini/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ویژگی تفکر جهادی و الزامات موفقیت آن (قسمت اول) 🎙استاد محمدرضا یوسفی ✂️ برش هایی از متن: 🔻از دهۀ 1380، اصطلاحات روحیه انقلابی و تفکر جهادی در ادبیات سیاسی اقتصادی کشور جریان پیدا کرد. اما این جریان هیچگاه نتوانست از سطح ادعاها پا را فراتر گذارده و به مجامع علمی راه یابد. به همین دلیل نیز هیچگاه مقبولیتی در مجامع علمي و نزد سیاست‌گذار ایران پیدا نکرد. این پرسش در اینجا مطرح می‌شود که این تفکر چرا نتوانسته در مجامع علمی رشد کند و چرا نظام‌های تصمیم‌گیری در عمل اعتنایی به این اندیشه نکرده است؟ دلایل آن را می‌توان در ویژگی‌های این جریان که در پی می‌آید، بیان داشت. 🔸 ویژگی اول: سیاست‌زدگی است. نشانه‌های زیادی بر این امر وجود دارد. یکی از نشانه‌های سیاست‌زدگی، تأخر طرح مسائل پس از بیانات رهبری است. این گروه از حامیان جدی اقتصاد مقاومتی است. اما پرسش این است که این گروه از چه زمانی به طرح این موضوع پرداخته‌اند. مراجعۀ به تاریخ نشان می‌دهد که این اصطلاح پس از تحریم توسط رهبری بیان شده است و پس از سخن رهبری، این گروه در مقام تبیین و توجیه آن برآمدند. اگر ادعای این گروه، علمی و فکری است طبیعی است که باید در نوشته‌ها و مطالب این افراد، اثری از مباحث اقتصاد مقاومتی پیش از بیان رهبری یافت می‌شد. 🔸 از دیگر شواهدی که دلالت بر سیاسی بودن این جریان دارد، نحوۀ موضع‌گیری این گروه در مواجهۀ با دولت‌های مستقر است. معمولاً تندترین حملات توسط این گروه را به دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم آنان در این دوره، در قامت بخش اقتصادی یک حزب سیاسی ظاهر شده، در حملات خود به دولت از هیچ امری فروگذار نبودند. درحالی‌که یک اقتصاددان هر چند مخالف دولتی باشد، سهمی برای مشکلات ساختاری کشور و شرایط تحریمی، به‌ویژه در سال‌های 98 و 99 قائل خواهد بود، اما این گروه به‌گونه‌ای سخن می‌گفتند که تمام مشکلات از سوی دولت است و یا بیشترین سهم را دولت دارد. 🔸 سیاست‌زدگی موجب سطحی انگاری در طرح مباحث خواهد شد. به‌عنوان‌مثال یکی از مسائلی که در چند سال اخیر مورد تأکید این دیدگاه بوده است، بحث خلق پول بوده است. بدون تردید رشد نقدینگی در کشور به دلایل متعدد با نرخ بالا در جریان است. اما تأکید بر خلق پول بی‌رویه و توصیه حذف خلق پول و بی‌توجهی به ریشه‌های آن حکایت از سطحی‌نگری در مباحث اقتصادی است. شبیه این موارد در نحوۀ مواجهه با قانون بانکداری، شورای فقهی و مانند آن می‌توان مشاهده کرد. 🔸 ویژگی دوم: این جریان به هستۀ سخت قدرت و نهادهای انتصابی وابسته بوده و از امکانات مادی آنان بهره‌مند است که این امر در جامعۀ دوقطبی شدۀ کشور موجب کاهش مقبولیت و پیش‌داوری در مورد آنان شده است. این وابستگی از جهت دیگر نیز به این جریان ضربه زده است. آنان بیشتر از اینکه در تقابل با جریان‌های دیگر به توان علمی خود متکی باشند به پشتوانه‌های خود تکیه می‌کنند. ازاین‌رو حکایت آنان حکایت صنعت خودروسازی شده است که پس از چند دهه، هنوز توان رقابت با دیگر خودروها را نداشته و با اتکا به انحصارات روی پای خود ایستاده است. این جریان نیز کمتر در مجامع علمی مستقل حضور یافته و در نشست‌ها مورد نقد قرار می‌گیرند. اکثر جلسات آنان توسط خودی‌ها تشکیل می‌شود. 🔸 ویژگی سوم، فقدان خصیصۀ علمی است. طرح یک اندیشۀ مستقل مبتنی بر گذر از مراحل جنینی، طفولیت تا بلوغ است. برای رسیدن به مرحلۀ بلوغ، مسیری طولانی از جمله، وفاداری به روش‌های علمی باید طی شود. روش‌های علمی مبتنی بر نقد اندیشه‌ها، طرح شفاف و مستدل نظرات، نقدپذیری، انعطاف‌پذیری، دوری از تعصب و تصلب است. رویکردهای تعصب‌آمیز و جانداران مانع از شکل‌گیری یک جریان علمی خواهد شد. 🔸 ویژگی چهارم: برخورد ایدئولوژیک با مباحث علمی یکی از ضعف‌های مهم این نگاه است. اینان مباحث علمی را در یک دوقطبی ضلالت و هدایت، حق و باطل قرار می‌دهند. درحالی‌که با نظریه‌های علمی که در مقام تبیین واقعیت خارجی، توصیه و پیش‌بینی هستند نمی‌توان این‌گونه برخورد کرد. مطالعۀ عمیق اندیشه‌ها و نقد دقیق آنها نشان می‌دهد كه هیچ مکتب بشري را نمی‌توان صددرصد خطا و یا درست دانست ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/vighegi-tafakor-ejtehadi-va-elzamat-an/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
📚 معرفی کتاب: افغانستان و طالبان جدید 🖊 مؤلف: دکتر محمد مسجد جامعی 🔖 کتاب افغانستان و طالبان جدید اثر دکتر محمد مسجد جامعی، سیاست مدار و استاد حوزه و دانشگاه است که حاوی مقالات و گفتگوهای سیاسی مولف پس از روی کارآمدن دوباره طالبان در افغانستان است. 🔸 نویسنده قبلا در واتیکان و مراکش سفیر بوده است و در زمان ماموریت خود در واتیکان با محمد ظاهر شاه پادشاه افغانستان آشنا می گردد و این امر باعث می شود تا وی علاقه مند به پی گیری و بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی افغانستان گردد. 🔸 کتاب افغانستان و طالبان جدید، توسط سرکار خانم مریم شریفی که خود از پژوهشگران مسائل منطقه ای است ویرایش و به همت موسسه راهبردی مرام، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر در زمستان سال 1401 با تیراژ پنج صد نسخه .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/afghanestan0va0taleban-jadid/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ همکاری حوزه های علمیه دنیای اسلام و به ویژه حوزه علمیه قم و نجف را ضروری دانستند. 🎙آیت الله فیاض 🔻 آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه و هیأت همراه با حضور در بیت حضرت آیت الله اسحاق فیّاض، از مراجع نجف اشرف، با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🔸 در این دیدار، آیت الله فیاض حوزه های علمیه را مایه حفظ شیعیان و مسلمانان در طول تاریخ دانستند و به ویژه حوزه علمیه نجف را حافظ کیان اسلامی کشور عراق در سالیان متمادی اختناق و ظلم بعثی ها برشمردند. 🔸 ایشان در ادامه، ظلم بعثی ها و صدام علیه حوزه های علمیه را در طول تاریخ کم نظیر تلقی نموده و گفتند: حوزه علمیه نجف با مقاومت و پایداری، هویت خود را حفظ نموده و در خلال سالهای اخیر، رشد مناسبی پیدا کرده است. 🔸 ایشان توجه به دشمنان و توطئه های آنان را برای حوزه های علمیه و همکاری حوزه های علمیه دنیای اسلام و به ویژه حوزه علمیه قم و نجف را ضروری دانستند. 🔸 آیت الله فیّاض ضمن استماع گزارش برخی از فعالیت های حوزه های علمیه ایران، از مطالعات عرصه های فقه معاصر تقدیر کردند و پاسخگویی حوزه های علمیه به نیازهای جامعه اسلامی، به ویژه نظام اسلامی در ایران را با اهمیت توصیف نمودند. 🔸 در ابتدای دیدار نیز آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور تعدادی از کتب جدید الانتشار در زمینه فقه معاصر را به ایشان اهداء کرده و گزارشی از برنامه ها و فعالیت های فعلی حوزه های علمیه ارائه نمود .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hamkari-howze-elmiye-ba-donya/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ جامعه را دو چیز اَمن می کند: علم صائب و عمل صالح! 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی 🔻 جامعه را دو چیز اَمن می ‌کند: یکی علم_صائب که جامعه بر اساس علمِ صحیح حرکت کند و دوم عمل_صالح؛ هر کدام از این دو عنصر در جامعه ‌ای نباشد، آنها احساس امنیت نمی ‌کنند. قرآن کریم بر این دو اصل خیلی تکیه می‌ کند که جامعه با علم حرکت کند، یک؛ و با عمل صالح زندگی کند، دو. یکی از بارزترین مصادیقِ عمل صالح، همان صِدق است؛ صدق در گفتار، در رفتار، در نوشتار و مانند آن. 🔸 آیه سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾؛ انسان اگر بخواهد چیزی را بپذیرد و تصدیق بکند، باید محققانه باشد و اگر بخواهد تکذیب و ردّ کند، باید محققانه باشد. به هر حال انسان چیزی را یا می‌ پذیرد یا نمی ‌پذیرد؛ کسی بخواهد در مجلس رأی بدهد، موافق چیزی باشد یا مخالف چیزی باشد، فرمود موافقت شما عالمانه و محققانه باشد، مخالفت شما هم عالمانه و محققانه باشد. 🔸 فرمود در تمام موارد چه در حوزه‌ ها چه در دانشگاه ‌ها چه در مراکز تصمیم‌گیری یا در کوی و بَرزن و زندگی ساده، انسان اگر درباره چیزی می ‎خواهد بگوید آری، باید محققانه باشد و اگر می ‎خواهد بگوید نه، باید محققانه باشد. این اختصاصی به مسائل سیاسی و مسائل کلّی ندارد، همه_کارهای_جزئی ما را هم در بر می ‌گیرد. ♦️ منبع: پایگاه اطلاع رسانی ایت الله العظمی جوادی آملی 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/elm-saeb-amal-saleh/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ متأسفانه در حوزه‌های علمیه هنوز قدر علمی امام روشن نیست‌. 🎙 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✂️ برش هایی از متن: بسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ 🔻 من با اینکه یک دوره اصول 23 ساله گفته‌ام و حرف‌های امام را جمله به جمله به دقت مورد بررسی قرار داده‌ام با‌این‌حال هر چه زمان می‌گذرد اعتقادم به علمیت امام واقعاً بیشتر می‌شود و هر چه بیشتر توجه می‌کنم به نوآوری‌ها و حرف‌های تازه امام در اصول و فقه بیشتر می‌رسم. 🔸 حوزه‌های علمیه همان‌طور که باید با همه مردم در مسائل انقلاب و مسائل سیاسی همراه بوده و در خیلی از امور اجتماعی هم پیشگام باشند که بحمدالله هستند، ولی متأسفانه در حوزه‌های علمیه هنوز قدر علمی امام روشن نیست‌. 🔸 من مظلومیت علمی امام را در حوزه‌ها می‌بینیم و این حرفی از روی تعصب و علاقه مفرط به امام نیست‌. هر چند علاقه‌ بنده به امام مفرط است و بر این افراط هم افتخار می‌کنم اما خدا می داند این قضاوتم در مورد مسائل علمی روی تعصب نیست‌. روی این است که انسان می‌بیند این مرد چه مقدار عمیق و دقیق بوده و چه مقدار حرف دارد و چقدر از معاصرین خودش جلوتر بوده اما به‌گونه‌ای در حوزه وانمود کرده‌اند که امام نسبت به اقران خودش از جهت علمی‌ عقب‌تر بوده است. 🔸 یکی از بزرگان مشهد که از شاگردان مرحوم آقای خوئی بودند و به بنده نیز خیلی محبت داشتند و من هم متقابلاً به ایشان خیلی ارادت داشتم در اواخر عمرشان فرمودند من مجدداً یک دوره اصول شروع کردم و عده‌ای هم مشغول نوشتن تقریراتش هستند‌. گفتم در این دوره اصول‌تان نمی‌خواهید مبانی امام را بیان کنید؟ ایشان گفت مگر آقای خمینی اصول دارد؟ من خیلی تعجب کردم، با اینکه شخصیتی بود که با امام و انقلاب هم بی‌ارتباط نبود اما عین این سؤال را پرسید‌‌. گفتم این چه حرفی است که شما می‌زنید؟ وقتی به قم برگشتم به دفتر نشر آثار امام پیغام دادم که اصول امام را برای ایشان بفرستید. سفر بعد که خدمتشان رفتم گفت من از اصول امام هیچ خبر نداشتم. 🔸 غرض آنکه متاسفانه مسئولین حوزه توجه لازم را ندارند، البته من حمل بر غفلت می‌کنم! چون مسئولین حوزه ما همه انقلابی‌اند ولی یا از این مسئله غفلت دارند یا از مبانی اصولی امام اطلاع ندارند. من هر چه بیشتر روی کتاب مناهج امام کار می‌کنم در می‌یابم امام این کتاب را به عنوان یک متن درسی نوشته‌اند چون قلم شان در مناهج با قلم شان در کتاب البیع خیلی فرق می‌کند، اما در ذهن آقایان نمی‌آید که یک بار این مناهج را باز کنند، یا به گروهی بدهند آن را ببینند و متن درسی قرار دهند. متأسفانه در اثر این بی‌توجهی مسئولین حوزه اصلا محلی از اعراب برای مکتب قم باقی نمانده! قم مرحوم آقای حائری را دارد، آقای حائری در اصول خیلی حرف دارد، قم مرحوم آقای بروجردی را دارد، آیا مبانی فقهی و اصولی این بزرگان نباید در حوزه ما مطرح باشد؟ امروز غالب درسهای خارج بر پایه مبانی بزرگان نجف است، البته همه ما ریزه‌خوار اساتید و بزرگان نجف هم هستیم ولی چرا باید این بخش فراموش شود؟ 🔸 برای رفع مظلومیت علمی امام هر کسی به سهم خودش باید کار کند، خیلی‌ از شماها استاد کفایه و ‌بعضی هم خارج‌گو هستید، برای درس‌های خود مبانی امام را ببینید، من کتاب البیع امام را از وقتی مکاسب می‌خواندم می‌دیدم، خدا رحمت کند استاد بزرگوار ما مرحوم آیت‌الله پایانی(رضوان الله تعالی علیه) را که من خیارات مکاسب را با دو نفر از دوستانمان در ایام تعطیلات، پنجشنبه، جمعه، دهه محرم، ماه رمضان، و مقداری از تابستان را قبل از آنکه به اردبیل بروند، نزد ایشان خواندم. این مرد با آن تواضع فراوان و روحیه شاگرد پروری‌ خیلی به ما لطف داشت ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/motasefane-dar-howze-haye-elmiye-ghadr-elmi-emam-moshkas-nist/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نمی‌توان قرآن دست گرفت و به همه فحش داد اگر در جامعه‌ای «اختلاس، گرانی و تبعیض» نباشد، مردم به قانون احترام می‌گذارند. 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 علم دینی این نیست که در اول کتاب ها عکس امام و رهبری و آرم جمهوری اسلامی را بگذاریم، این کار اسلامی نیست این اسلام مالی است ،.. اگر می خواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! و در این صورت کسی هم با ما کاری ندارد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی با تأکید بر اینکه بر خلاف آنچه ما خیال می کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند، گفت: اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس می کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام می گذارند، به فکر دیگران احترام می گذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند. 🔸 در جریان اندیشه، آنکه اندیشه آفرین و اندیشمند آفرین است راه را در قرآن کریم مشخص کرده است. قرآن کریم این جمعیت هشت میلیاردی جهان و جامعه بشری را یک خانواده می بیند! هر چند بخش های اسلامی و منطقه ای را از نظر دور نداشته، اما لبه اصلی بیانات قرآن کریم، بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّهً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، ما باید با این طرز نگاه بنویسیم. 🔸 بر خلاف آنچه ما خیال می کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند! لذا اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس می کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام می گذارند، به فکر دیگران احترام می گذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند! 🔸 این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر می خواهید انسانی زندگی کنید باید جهانی فکر کنید، بیان داشت: ممکن نیست بدون جهان بینی بتوان کشوری را اداره کرد، اینها با هم ارتباط دارد، باید مودّب بود، باید با دیگران و بر اساس احترام ارتباط داشت، البته هر چند ما با ارتباط با بیگانه مخالف نیستیم ولی بارها گفته ایم که با هر کسی دست دادید، انگشتان خودتان را بشمرید، این یک نوع مواظبت است؛ برای همین اگر می خواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! و در این صورت کسی هم با ما کاری ندارد. 🔸 آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: علم یک پوسته است و هر چه دارد از معلوم دارد، وقتی معلوم فرق کرد علم نیز فرق می کند. در معلوم هم هر چه هست همه مخلوق خداست و خداوند اینها را سه ضلعی آفرید، مثلث آفرید، هر جزئی را دست بزنید مثلث هستند، نمونه اش همان است که وجود مبارک موسای کلیم در جواب فرعون که گفت ربّ العالمینی که شما از طرف او آمدید کیست؟ فرمود: (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطی کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی) خدای ما کسی است که آنچه مصداق شیء است، خلق کرد، کلّ شیء مخلوق خداست، این مبدأ فاعلی؛ ثانیاً نظام داخلی او را هر چه خواست به او داد، (أَعْطی کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلْقَهُ) سپس (ثُمَّ هَدی) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید، از این موجود چطور باید بهره ببرید، این مثلث را در کل شیء به نحو موجبه کلیه تنظیم کرد. آن نظام فاعلی، این نظام داخلی، این نظام غایی؛ هیچ چیز در عالم منفرد نیست، مثلث است، هیچ چیزی را نه بی نظم آفرید و نه بی فایده آفرید! .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/netavan-quran-dast-gereft-va-be-hame-fohshdad/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نمی‌توان دموکراسی را از یک مغازه خرید و در کشور پیاده کرد، باید آن را درکشور محقق و نهادینه کنیم. 🎙 استاد سیدمحمد خاتمی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «اندیشه ما» به نقل از جماران : خاتمی بزرگترین منشا ایجاد نظام‌های استبدادی و دیکتاتوری را «من مداری» دانست و گفت: این اشتباه است که کسانی بگویند «من منم» و «من بر دیگران برتری دارم» و «دیگران یا باید تابع من باشند یا باید از صحنه خارج شوند» و اگر زور پیدا کنم این کار را می‌کنم. 🔸 سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از فعالان مسایل زنان و بانوان فعال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، عفاف و ستر را با حجاب یکی ندانست و تاکید کرد: ما از جامعه‌ی عفیف حمایت می‌کنیم، اما به آن معنا نیست که عفت را با حجاب یکی بدانیم و آن را به زور به جامعه تحمیل کنیم. 🔸 سیدمحمد خاتمی در یازدهمین سالگرد زنده یاد فریده ماشینی با تصریح بر لزوم تفکیک بین عفاف و حجاب، گفت: وقتی خداوند می‌گوید «لا اکراه فی‌الدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟ وی ادامه داد: باید دقت شود که عفت و ستر با حجاب یکی نیست و این موضوع بسیار مهم است؛ البته به سادگی عملی نمی‌شود و نیازمند زمان است تا به فرهنگ تبدیل شود. 🔸 خاتمی در این دیدار ضمن تجلیل از دغدغه‌های زنده‌یاد بانو فریده ماشینی درباره مسایل زنان، یادآور شد: زن علاوه بر همه مظلومیت‌های انسان در طول تاریخ و ستم‌هایی که بر انسان شده، محرومیت‌ها و مظلومیت‌های مضاعفی را تجربه کرده است برای همین توجه و اعتبار دادن به «زن» اهمیت دارد و باید آن را درک کنیم تا بتوانیم به سوی آینده بهتر حرکت کنیم. وی با اشاره به حق و جایگاه رفیع «انسان» به صرف انسان بودن، گفت: ایرانیان شاید جزو اولین جوامعی هستند که در استقرار نظام تازه، به واسطه نهضت مشروطیت و تلاش برای استقرار جامعه مدنی، توانستند نظام مبتنی بر قانون اساسی را در خاورمیانه پدید آورند و این نهضت هرچند در ادامه راه ناکام بوده و در مقطعی از دل آن، استبداد سیاه بیرون آمده، اما باز هم دوباره این ملت، نهضت ملی را تجربه کرده و کارهای بزرگی را انجام داده تا می‌رسد به «انقلاب اسلامی» که هدفش رهایی انسان و در جهت تحقق خواست‌های تاریخی ملت ایران بود . 🔸 خاتمی در ادامه رویکرد سلبی نسبت به «استبداد»، «استعمار» و «عقب ماندگی» و سه متناظر ایجابی آن، «آزادی»، «استقلال» و «پیشرفت و توسعه» را اشتراک نظر اقشار مختلف ایران و خواست تاریخی ایرانیان دانست و افزود: در جنبه سلبی تقریبا اتحاد و اجماع وجود داشت و بلوغ ملت ایران در جنبه سلبی بوده است یعنی در نفی استبداد، نفی استعمار و نفی عقب ماندگی؛ اما در جنبه ایجابی اختلاف‌نظرهایی وجود داشته و به دلیل همین اختلاف نظرها مجددا ملت ایران سرکوب شد؛ و ایران هنوز در تلاش است تا بتواند جنبه‌های ایجابی را در یک فرآیند طبیعی مستقر کند. 🔸 وی با تاکید بر اصالت انسان گفت: نقطه مرکزی، خود انسان است و روی این نقطه مرکزی امور دیگری می‌آید که عَرَضی است؛ مانند جنسیت. جنسیت بعد از انسان بودن است؛ بنابراین اگر هر چیزی که به اتکای جنسیت بخواهد به انسانیت که نقطه مرکزی است ضرر بزند، باید دفع شود. حتی دینداری فرع انسانیت است؛ چرا که این انسان است که دیندار می‌شود یا نمی‌شود ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nahadine-kardan-demokrasi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ قانون‌نويسي به وقت آشفته‌حالي 🎙 دکتر حسین سلیمانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 رفتارهاي اشخاص در موقعيت‌هاي گوناگون نشان‌دهنده وضعيت ذهني و رواني آنهاست: اينكه درحالت استقرار و آرامش قرار دارند يا آشفته و خشمگين و گيج و سراسيمه‌اند. واكنش‌هاي حاكميت به رفتار شهروندان نيز از اين قاعده مستثنا نيست، از جمله قانون‌نويسي عجولانه و آسيمه‌سر. لايحه حمايت از فرهنگ عفاف و حجاب نمونه گويايي از اين آشفته‌حالي است.گويا سيستم چنان درگير خشم و هيجان و سردرگمي است كه نمي‌تواند عواقب چنين تصميمي را دريابد. اين لايحه پس از رفت‌وآمدهایی چند به مجلس ارسال شد. نقد جامع اين لايحه بيش از ظرفيت يك يادداشت است. به‌رغم اين، چند نكته كلي در باب اين لايحه مي‌نويسم، نكاتي كه چه‌بسا هريك مكررا به بيان‌هاي مختلف گفته شده باشند. ۱. كنارهم‌نهادن دو واژه «عفاف» و «حجاب» و لازم و ملزوم تلقي كردن اين دو، خطاي بزرگ قانون‌نويس است، خطايي كه ريشه‌اي به بلنداي چنددهه دارد و هنوز هم سياست‌گذار نتوانسته‌ عدم تلازم منطقي اين دو مفهوم را درك كند، هرچند اين عدم تلازم بديهي به نظر مي‌رسد. چه بسيار آسيب‌هاي اجتماعي‌اي كه از اين بدفهمي ايجاد شده و عفاف‌ را به پاي حجاب قرباني كرده است! ۲. سپردن فرایند قضایی به ضابط، يعني پليس، خطاي بزرگ لایحه است. گويا از نظر سياست‌گذاران بين تشخيص عبور از چراغ قرمز و سرعت غيرمجاز با تشخيص «عفاف» تفاوتي وجود ندارد. در واقع، آيين‌نامه‌اي كردن تخلفات براي جرايم خرد و خلاف است كه درگير كردن سيستم قضايي در آن به سود جامعه و شهروندان نيست و هزينه‌زا است، نه مقوله پيچيده‌اي مثل عفت كه نياز به دانش حقوق‌، روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، و جرم‌شناسي دارد. ۳. سپردن برخورد به پليس به رويارويي محتوم شهروندان با پليس مي‌انجامد. پليس حمايت خود را در ميان شهروندان از دست مي‌دهد. پليس ديگر حافظ شهروندان تلقي نمي‌شود. خشونت متقابل ميان مردم و پليس شدت مي‌يابد، راه براي سوء‌استفاده برخي پليس‌نمايان باز مي‌شود و... ۴. اين مصوبه به خشونت خانوادگي مي‌انجامد. پدر يا شوهري كه بايد قبض جريمه دختر يا همسرش را پرداخت كند، احتمالا دست به خشونت گفتاري و رفتاري می‌زند. بسياري از جرايم خانوادگي، طلاق‌ها و حتي قتل‌هاي خانوادگي از همين نقطه آغاز مي‌شوند. ۵. مصوبه به خشونت و تنش اجتماعي می‌انجامد. با تصویب اين لايحه، جامعه شاهد درگيري راننده تاكسي با مسافر، صاحب‌مغازه با خريدار، صاحب رستوران با مشتري خواهد بود، درگيري‌اي كه به زور قانون به افراد تحميل شده بي‌آنكه طرف دعوا پاي يك ارزش ايستاده باشد. او فقط نگران موقعيت شغلي خود است. روزي چندبار يك راننده تاكسي با صدها مشكل و بدهي و ترافيك مي‌تواند با افراد درگير شود؟ نتيجه اجتماعي اين ايجاد تنش چیست؟ مسئوليت برخوردهاي گريزناپذيري كه رخ خواهد داد با كيست؟ ۶. اين تنش پاي شهروندان را به اين اتفاق شوم خواهد گشود. يكي به حمايت از بانوي بي‌حجاب و ديگري به حمايت از پليس يا راننده تاكسي يا اتوبوس، يا مغازه‌دار بلند مي‌شود و خشونت اجتماعي به شكل مهارناپذيري رشد خواهد كرد ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ghanon-nevise-be-vaght-ashofte-hali/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ امام خمینی و آرمان‌هایش 🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا ✂️ برش هایی از متن: 🔻 خداوند بزرگ در هر عصر و زمانه‌ای، در میان مردمان انسان‌های بزرگ و والایی را برای نجات انسان‌ها می‌فرستد و بر دوش آنان رسالت‌های سنگینی می‌نهد. پیامبران عظیم‌الشأن در سرتاسر تاریخ بشریت، نمونه‌هایی از این انسان‌ها هستند که بار بزرگی را برای نجات دردمندان، پابرهنگان، مستمندان و مستضعفان، بر دوش گرفته‌اند و تمام همّت خویش را برای انجام رسالت الهی بکار گرفته و از هست‌ونیست خود به‌کلی دست‌شسته و شب و روز در راه تحقق آرمان‌های الهی کوشیده‌اند. 🔸 مبارزه همواره انبیای الهی با مستکبران، فرعونیان، مترفان و مال‌اندوزان برای رسیدن حق به حق‌داران بوده است. انبیایی که از میان مردم بر خواسته و با مردم همراه بوده‌اند و خداوند به متابعت از آنان فرمان داده و فرموده است: إتّبعوا من لا یسألکم أجراً وهم مهتدون؛ از کسانی که پاداشی از شما نمی‌خواهند و بر راه هدایت‌اند، پیروی کنید. (یس، آیه 21) 🔸 پیامبران الهی، هدایت یافته از جانب خداوند بزرگ هستند و پاداش خویش را از او می‌خواهند و هرگز دست به‌جانب دیگران دراز نمی‌کنند. رسولان و پیام‌آوران وحی از جانب حضرت حق، برای نجات محرومان از چنگال مستکبران آمده‌اند. اینان جان و مال خویش را در راه رسالت الهی خویش، نثار کردند. همواره در کنار محرومان و پا برهنگان بودند. مبارزۀ دائمی با سردمداران کفر و شرک و نفاق، راه همیشه آنان و دستور الهی بوده است. 🔸 امام خمینی که خود یکی از ادامه‌دهندگان واقعی راه و رسالت پیامبران خداست، در این زمینه می‌فرماید: 🔸 اساساً انبیای خدا (ص) مبعوث شدند برای خدمت به بندگان خدا، خدمت‌های معنوی و ارشادی و اخراج بشر از ظلمات به نور و خدمت به مظلومان و ستمدیدگان و «اقامه عدل»، عدل فردی و اجتماعی. 🔸 در جای دیگر می‌فرماید: 🔸 انگیزۀ [انبیای] الهی بوده است، برای‌خدا بوده، و برای معارف الهی و برای «بسط عدالت الهی در جامعه». ایشان در ترسیم سیاست کلی پیامبران و سنّت دائمی آنان می‌فرماید: 🔸 قیام انسان‌ها به قسط و رفع ستمگری‌ها و چپاولگری‌هاست که سیاست کلی انبیای عظام و خصوص حضرت رسول خاتم (ص) است. 🔸 قرآن کریم به‌صراحت تمام و روشن، رسالت همه رسولان الهی را بیان می‌کند و می‌فرماید: 🔸 لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و أنزلناهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط وأنزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس ولیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب إنّ الله قویّ عزیز؛ ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب آسمانی و میزان نازل کردیم تا مردم برای قسط و عدل بپاخیزند. و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا مشخص شود چه کسی خدا و پیامبرانش را یاری می‌کند، خداوند توانا و شکست ناپذیر است. 🔸 بنابراین هر کس ادّعای پیروی از راه خدا و پیامبران خدا را دارد باید در مقابل ظلم بایستد و قیام به قسط و عدل کند. سازش با ظالمان و حاکمان زر و زور و تزویر، دوری از راه انبیاست. حکومتی که بر مبنای ظلم و ستم برقرار شده باشد، حکومتی غیر الهی، غیر اسلامی و غیر دینی است، گرچه نام اسلام بر آن نهاده شده باشد. از این رو امام خمینی که خود فقیهی اندیشمند و برخواسته از حوزه بود و وظیفه اصلی خود را مبارزه با ظالمان می‌دانست، نگاهی پیامبرانه به حکومت داشت و در صدد گرفتن داد مظلوم از ظالم بود و این راه را راه انبیا می‌دانست و می‌فرمود: 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-khomeyni-va-armanhayash/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ رابطه فقه و شریعت رابطه کاشف و مکشوف است. 🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست ✂️ برش هایی از متن: 🔻 به گزارش اندیشه ما به نقل از ایکنا، نشست «مفاهیم فقه و شریعت، ادوار فقه و مهمترین مکاتب فقهی» امروز یکشنبه ۲۱ خردادماه از سوی دانشگاه مفید برگزار شد. 🔸 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در این نشست سخنرانی کرد که در ادامه گزیده سخنان وی را می‌خوانید: 🔸 ابتدا لازم است به رابطه فقه با شریعت اشاره کنم که رابطه کاشف و مکشوف است در حالی‌که خیلی اوقات این دو به جای همدیگر به کار می‌روند اما باید توجه داشته باشیم اینها با هم رابطه عینیت ندارند. فقه، چه به معنای اجتهاد و چه به معنای دانش فقه در کنار دانش اصول و ... می‌خواهد کشف شریعت کند و شریعت هم تبدیل به مکشوف شود. شریعت به بخشی از اعتبارات دین همانند اخلاق، تاریخ و سنت و آن بخش از محرمات و مباحات و احکام وضعی گفته می‌شود لذا به همین دلیل است که می‌گوئیم رابطه فقه و شریعت رابطه کاشف و مکشوف است. البته اگر شریعت را اعتبارات واقعی الهی در نظر بگیریم ممکن است فقه گاهی به خطا و اکثرا هم به صواب برود. 🔻 ادوار فقه در اسلام لازم است به ظرفیت‌های فقه توجه کنیم چون ظرفیت‌های زیادی در آن نهفته شده است و می‌‌تواند به سوالات ما پاسخ بدهد و تا می‌توانیم باید از فقهِ عذر، یعنی فقه اصول عملیه فاصله گرفته و به سمت فقه کشف برویم. همچنین ما یک اجتهاد به معنی اخص و یک اجتهاد به معنی اعم داریم و معتقدیم این فقه در فهم همه گزاره‌های دینی مورد نیاز است بنابراین اگر کسی واقعاً بخواهد فهمنده دین باشد باید از این روش یعنی اجتهاد به معنی اعم استفاده کند. 🔸 درباره ادوار فقه لازم است اشاره کنم که منظور از ادوار این است که فقه را به عنوان زمان‌های مختلف در نظر بگیریم. در اینجا با روش و متُد، کاری نداریم بلکه مثلا وضعیت فقه در دوران حضور پیامبر گرامی اسلام(ع) در مکه، دوران حضور پیامبر در مدینه، عصر حضور، عصر غیبت و دوران معاصر بررسی می‌کنیم. ما در دوره حضور پیامبر در مکه، هیچ دانش فقه و عملیات استنباط فقهی نداریم و هیچ گزارشی در این مورد صورت نگرفته است اما در دوران پیامبر(ص) در مدینه، گزارشاتی از استنباطات یا زمینه‌های استنباط اصحاب داریم و مثلاً ماجرای معاذ وقتی می‌خواهد عازم یمن شود از جمله این موارد است. ماجرا از این قرار است که پیامبر اسلام به معاذ گفت در آنجا بر چه اساس قضاوت می‌‌کنی؟ معاذ گفت بر اساس کتاب الله، پیامبر گفت اگر به کتاب خدا دسترسی نداشتی؟ گفت به سنت رسول الله حکم می‌کنم. پیامبر گفت اگر به آن هم دسترسی نداشتی؟ گفت دست به اجتهاد می‌زنم. از این دست گزارشات زیاد وجود دارد که بنده در کتابی که در این زمینه نوشته‌ام به آنها اشاره کرده‌ام. 🔸 تفاوت اجتهاد و نظریه در عصر حضور، برخی مخصوصا در محیط شیعه گفته‌اند که اصلا اجتهادی نداشته‌ایم در حالی‌که آثاری داریم که همان زمان، اصحاب اجتهاداتی با اشاره ائمه(ع) داشته‌اند. شکی نیست کار راویان ما عمدتاً روایت بوده است اما اینگونه نیست که تعقلی نداشته باشند چراکه این را تهمتی از جانب برخی غیرمنصفان می‌دانیم. البته بدون تردید دامنه اجتهاد و فقه به معنای دانش استنباط، همانند اهل سنت گسترده نبوده است. در عصر حضور، وارد روش‌ها و مکتب می‌شویم و حتی برخی کسانی‌که ادوار فقه را نوشته‌اند به سمت روش‌ها و مکاتب فقهی کشیده شده‌اند ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rabete-figh-va-shariyat-kashef-va-makshof-ast/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa