eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 از پدیده زشت عمامه پرانی تا فاجعه سکوت روحانیون در برابر تحریف دین و تخریب وطن 🎙 استاد مهدی نصیری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 آنچه اکنون مورد پرسش بسیاری از مردم مسلمان و پیرو اهل بیت ع است این است که چرا اکثر روحانیون در برابر ضعفها، فسادها و ظلمهایی که در جمهوری اسلامی به نام حاکمیت دینی صورت می پذیرد و روز به روز بر ابعاد آن افزوده می شود و ناله خلقی را به آسمان رسانده، سکوت می کنند و این در حالی است که اصلی ترین مناصب و مسئولیت‌ها در دست روحانیت است ..... 🔸 آیا روحانیت و مراجع و حوزه های علمیه نگران آینده خود و دین خدا در این کشور نیستند؟ .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/padide-ammameparani-sokot-rouhaniyonn/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ برای اعتراضات به حق مردم یک گوش شنوا داشته باشیم. مسوولین مصداق حرفهایی که می گویند باشند وقتی میتوانیم از بحران عبور کنیم که مردم را دخیل بدانیم. 🎙 گفتگو استاد ناصر نقویان و استاد جواد نیک بین ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش سایت اندیشه ما به نقل از شفقنا- نشست « نهادهای دینی و بحران ها» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اسلام ناصر نقویان و حجت‌الاسلام والمسلمین جواد نیک بین در اتاق گفت وگوی شفقنا برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین ناصر نقویان، استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای این نشست اظهار داشت: درباره حوادث اخیر، نظام می توانست با یک تدبیر درست و عاقلانه ای در همان ابتدای حادثه که از مرگ خانم مهسا امینی شروع شد، مسئله را جمع کند و اجازه ندهد کار به اینجا برسد. به خصوص که نظام می داند کشور و مردم در یک نارضایتی عمومی به سر می برند. امروز مردم از بسیاری از امور ناراحت هستند. فقر، تورم، بیکاری و خبرهای ناگوار از جمله اختلاس، رشوه، ناکارآمدی بسیاری از مسئولین، مهاجرت ها، فرار سرمایه ها و مهاجرت بسیاری از دانشمندان، همه اینها در ذهن مردم انباشته شده است و مسایلی نیست که بر مسئولین مخفی باشد. لذا در هر برهه ای از زمان، وقوع یک اتفاق می تواند جرقه ای در یک انبار باروت باشد و نظام نباید بی تدبیری داشته باشد که منجر به انفجار این انبار باروت شود. 🔸 وی ادامه داد: خیلی از کارشناسان و بنده معتقدیم و در صحبت های امروز رهبری هم بود که باید این مساله را جمع کنیم، اما آیا جمع کردن به معنای حل شدن است؟! حل کردن با جمع کردن تفاوت دارد. یکی از مسئولین امنیتی در یک جلسه ای که داشتیم، صد شورش را از سال 71 یا 76 بررسی کرد و تعبیرشان این بود که همه این شورش ها را جمع کردیم، اما آیا حل هم کردید؟! در روزهای اول این اعتراضات، رییس قوه قضاییه و رییس جمهور گفتند که باید برای اعتراضات به حقِ مردم یک گوش شنوا داشته باشیم و رهبری هم بر این امر تأکید کردند، اما آیا نظام توانسته در این سال ها یک جایگاه و موقعیتی تعبیه کند تا مردم معترض در این مکان ها اعتراضات خود را مسالمت آمیز بیان کنند و نظام هم امنیت این مجموعه را تأمین کند؟! دانشجویان دانشگاه شریف انتقاداتی دارند، رییس دانشگاه باید جایگاهی برای ابراز این انتقادات داشته باشند. 🔸 آقای نقویان خاطرنشان کرد: سالهاست که عده ای جلوی ریاست جمهوری جمع می شوند و پلاکارد دست می گیرد و می گویند که حقوق ما پایین است و اعتراض خود را اینگونه نشان می دهند، مقابل قوه قضاییه، قوه مجریه و مجلس جمع می شوند و حق شان را می خواهند، اگر ما نتوانیم این حق را ادا کنیم و جواب دادن به این اعتراضات و درخواست های به حق وقتی انباشته شد، به یک دمل، سرطان و انفجار تبدیل می شود. بعد که انفجار شد نیروی سرکوبگر بریزیم و بگوییم که جمع کردیم! کجای منطق، تدبیر، عقل، درایت و قوانین حاکم چنین حکمی می کند؟! 🔸 وی با اشاره به عملکرد صداوسیما در حوادث اخیر گفت: رسانه رسمی درخصوص کشته شدن کودک ایذه ای یک خبری می دهد و مطرح می کند که برای جویا شدن از اصل مساله تیمی را به ایذه می فرستند و اصل قضیه را اطلاع رسانی می کنند، وقتی شما اصل قصه را نمی دانید چرا در ابتدا با اطمینان گفتید که دو نفر اغتشاشگر این کار را کردند و حال می گویید که ما نمی دانیم و باید بررسی کنیم؟ لازم بود از ابتدا موضوع را به صورت مشکوک مطرح می کردید. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/goosh-shenava/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ عقل و عقلانیت دو علامه( مجلسی وطباطبایی) 🎙استاد محمد نصر اصفهانی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 گفت‌وگو و مواجهه عقل و عقلانیت در آرای علامه مجلسی(ره) و علامه طباطبایی(ره) نشان می‌دهد که این دو عالم دینی در نوع عقلانیت، تعریف عقل، حیطه عقلانیت بشری و ارتباط میان عقلانیت و جهان‌شناسی دچار اختلاف نظر هستند. 🔹 منظور از عقلانیت در اینجا ساختار و چارچوب فکری است. در هر عقلانیتی، بدیهیات، قواعد، مستثنیات و مفاهیم خاصی وجود دارد که مخصوص همان عقلانیت است. بشر با انواع عقلانیت علمی، فلسفی، عرفانی، دینی و اسطوره‌ای زندگی و حقیقت را از یک یا چند طریق آن درک می‌کند. تفاوت اندیشه‌ورزان با دیگران در این است که اندیشه آنان از هماهنگی و انسجام برخوردار است، ولی دیگران متناسب با عقلانیت رایج زندگی می‌کنند. مسلمانان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و اندیشمندان مسلمان نیز الگوی فکری مخصوص به خود را دارند. اینکه آیا می‌توان از عقلانیت بهتر سخن گفت، یا نسبت بین انواع عقلانیت چیست و آیا می‌توان در گفت‌وگوی بین انواع عقلانیت انتظار نتیجه مشخص داشت، جای گفت‌وگو بسیار است؛ با این حال، آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، درک متقابل انواع عقلانیت است. 🔹 ما در این یادداشت درصدد هستیم تا به مقایسه عقل و عقلانیت دو علامه شیعه، یعنی علامه محمدباقر مجلسی (۱۰۰۶ ـ ۱۰۷۷) و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی (۱۲۸۱ ـ ۱۳۶۰) بپردازیم. بین این دو اندیشمند شیعه حدود ۳۰۰ سال فاصله وجود داشته، ولی افکار آنان در جامعه دینی ما زنده و قوی است. هر دو عقلانیت حضور دارند و محتوای آنها تغییر چندانی نکرده‌ است، با این تفاوت که عقلانیت علامه مجلسی(ره) حضور قوی‌تری از عقلانیت علامه طباطبایی(ره) در جامعه مذهبی دارد و بین این دو عقلانیت کمتر گفت‌وگوی جدی وجود داشته است. ما گفت‌وگو و مواجهه عقل و عقلانیت این دو علامه را از متن علامه مجلسی(ره) و پاورقی علامه طباطبایی(ره) در بحارالانوار استفاده کرده‌ایم. بگذریم از اینکه نقدهایی که علامه طباطبایی(ره) بر علامه مجلسی(ره) داشت، باعث ناراحتی هواداران عقلانیت علامه مجلسی(ره) شد و آنان مانع از ادامه گفت‌وگوی آنان شدند و این مواجهه فقط در هفت جلد از ۱۱۰ جلد بحارالانوار اتفاق افتاد. نگارنده در این یادداشت به تعدادی از این اختلاف نظرها درباره عقل و عقلانیت اشاره دارد. 🔻 نوع عقلانیت 🔸 علامه مجلسی(ره) به این نتیجه رسیده بود که همه حقایق در عقلانیت دینی موجود است. به همین دلیل، سعی داشت تا همه اندیشه‌های خود را از دل همین عقلانیت استخراج کند. ایشان در مقدمه کتاب بحارالانوار نوشته است که جوانی خود را صرف تحصیل علوم مختلفی کرده بود، ولی در نهایت متوجه شده که اولا همه علم در کتاب و اخبار اهل بیت(ع) رسالت موجود است و ثانیا فهمیده که کتاب خدا را جز از طریق ائمه(ع) نمی‌توان درست درک کرد. این دو مطلب باعث شده تا آنچه را که به قول خودش عمر خویش را در آن ضایع کرده است، ترک کند. (بحار مجلسی، ۱۴۰۳: ج۱، ۲ ـ ۳) 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/aghl-aghlaniyat-do-allame/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ علامه طباطبایی در مباحث فکری بسیار آزادمنش بودند. المیزان هم کتابی است که در تفسیر برای هرکسی قابل استفاده است. 🎙استاد محمدعلی گرامی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 آیت‌الله گرامی با بیان نکاتی درباره علامه طباطبایی گفت: برخی به آیت‌الله بروجردی فشار آوردند که در حوزه فلسفه تدریس می‌شود لذا مرحوم بروجردی، علامه طباطبایی را احضار کردند و فرمودند خودم هم در اصفهان تدریس فلسفه داشته‌ام اما الان فشار بسیار زیاد شده است بنابراین بهتر است اسفار را تعطیل و شفا را توضیح دهید. 🔸 به گزارش «سایت اندیشه ما »آیت‌الله محمدعلی گرامی، از شاگردان علامه طباطبایی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره منش و شخصیت علمی علامه طباطبایی پرداخت و گفت: سخن گفتن درباره شخصیت‌ها بسیار مشکل است چراکه عقاید متضادی در جامعه درباره شخصیت‌ها پیدا می‌شود. علامه طباطبایی از کسانی بود که از طرفی افراد زیادی علاقه‌مند وی بودند و از سوی دیگر افرادی در رد تفسیر المیزان کتابچه نوشتند و داستان هم این بود که آن شخص می‌خواست داماد علامه شود اما ایشان نپذیرفت لذا علیه وی کتاب نوشت. شخصیت علامه طباطبایی از هر نظر از جمله علمی، استعداد، استقامت فکری و روش و سیره عملی جای توجه دارد. 🔻 جایگاه عقلانیت در المیزان 🔸 وی ادامه داد: ایشان بسیار عاطفی بودند. به یاد دارم یکبار قبل از اینکه آلزایمر بگیرند و من برای تدریس به مسجد اعظم می‌رفتم در مسیر ایشان را دیدم و احوالپرسی بسیار گرمی داشتند که هنوز مزه‌اش زیر زبانم هست. من گاهی نیز غیر از درس‌ برای استفاده‌های معنوی دیگر خدمتشان می‌رسیدم و بعضاً برای کمک علمی به بنده، خودشان کتاب‌ها را از قفسه پیدا کرده و در اختیارم قرار می‌دادند. 🔸 آیت‌الله گرامی تصریح کرد: ایشان عقلانی فکر می‌کرد و استدلالی سخن می‌‌گفت و در «المیزان» این عقلانیت موج می‌‌زند و از هر نظر قابل استفاده است چراکه آزادی فکری لازمه تحقیقات عقلانی است. وی آنقدر آزادفکر بود که وقتی در سوره مومنون به آیه‌ «مُسْتَكْبِرِينَ بِهِ سَامِرًا تَهْجُرُونَ» می‌رسند می‌گویند شاید اگر به جای «سَامِرًا»، «سمرا» بود بهتر بود. 🔸 این استاد حوزه قم با اشاره به ماجرای تعطیلی درس علامه گفت: تدریس اسفار داشتند و ما خدمتشان می‌رسیدیم اما برخی به آیت‌الله بروجردی فشار آوردند که در حوزه شما، فلسفه تدریس می‌شود لذا مرحوم بروجردی ایشان را احضار کردند و فرمودند خودم هم در اصفهان تدریس فلسفه داشته‌ام اما الان فشار بسیار زیاد شده است بنابراین بهتر است اسفار را تعطیل و شفا را درس بدهید چون در این دو درباره معاد جسمانی تفاوت دیدگاه وجود دارد. در اسفار، معاد اینگونه توضیح داده شده که ما با این جسم، به جهان آخرت نمی‌‌رویم بلکه با جسم برزخی، شبیه به آنچه در خواب می‌بینیم می‌رویم اما ابن سینا در شفا می‌‌گوید گرچه مبانی عقلی و فلسفی چیز دیگری می‌گوید اما چون مخبرِ صادقی به ما خبر داده با همین بدن مادی می‌‌رویم بنابراین به گفته او ایمان داریم. علامه طباطبایی هم با تعطیل کردن اسفار، شفا را تدریس کرد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/allame-tabatabaii-dar-masael-fekri-azadmansesh-bod/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ اُقْتُلُونی و مالِکاً! 🎙استاد سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: ۱-درپاره‌ای منابع تاریخی ازجمله کتاب «الجمل» شیخ مفید آمده است که درجریان جنگ جمل، عبدالله بن زبیر، از سران سپاه جمل که پسر اسماء، خواهر عایشه، ام‌المؤمنین بود، زمام شتر خاله خود رابه دست گرفت. عایشه پرسید: چه کسی زمام شترم راگرفت؟ ابن‌زبیر گفت: خواهرزاده‌ات عبدالله هستم. عایشه وقتی فهمید خواهرزاده اوست، با توجه به اینکه زمامداران شتر اویکی پس از دیگری کشته می‌شدند واحتمال کشته شدن اورا داد، گفت: وای بر داغ دل اسماء! دراین مرحله بود که فرمانده نام‌آور سپاه امیرالمؤمنین(ع)، جناب مالک اشتر نخعی،‌ رضوان الله علیه، برای مبارزه سراغ عبدالله بن زبیر رفت و او نیز زمام شتر رارها کرد وبه سوی مالک آمد. آنان که هر دو نیزشجاع بودند، گلاویز شده به زمین افتادند و هیچ یک سلطه کامل بر دیگری نیافت. مالک اشتر گردن عبدالله را گرفته بود وتلاش می‌کرد کار او رایکسره کند؛ اما عبدالله که دید نمی‌تواند ازچنگ مالک رهایی یابد، دایما جمله‌ای راتکرار می‌کرد که در تاریخ ماندگار وضرب المثل شد. عبدالله در همان حال که افتاده بود، خطاب به یاران خود فریاد می‎‌زد: «اُقْتُلونی و مالکاً و اُقْتُلوا مالکاً مَعی؛ مرا ومالک رابکشید؛ مالک رابا من بکشید»! اما آنچه جناب مالک را نجات داد این بود که کسی ازسپاه جمل، اورا به نام «مالک» نمی‌شناخت وهمه به نام «اشتر» می‌شناختند! از این رو خود جناب مالک گفته است: «آنچه مرا خوشحال ساخت این بود که عبدالله فریاد می‌زد: «مالک». اگر گفته بود «اشتر»، یارانش مرا می‌کشتند! به خدا سوگند ازحماقتش شگفت‌زده شدم که خواهان کشتن من وخودش می‌شد؛ در حالی که اگر من کشته می‌شدم و او نیز با من کشته می‌شد وبه فرض کسی هم ازقبیله «نخع» جز من زاده نشده بود، سودی به حالش نداشت وچنین بود که او رارها ساختم و او گریخت، درحالی که زخمی عمیق درکنار چهره داشت». ۲-بی‌آنکه بخواهیم مشابه‌سازی تاریخی کنیم اما واقعیت آن است که برخی سیاست‌ها وتصمیمات جاری، همان جمله عبدالله بن زبیر راتداعی می‌کند ونشان می‌دهد برخی افراد یا دستگاه‌ها حاضرند حتی به بهای آسیب به خود وزیان به «موافقان» وجریانات خودی یا نزدیک به خود، «مخالفان» را قلع وقمع کنند یا تا حدامکان محدود سازند. دراین باره از بحث‌ها ونمونه‌های کلی‌تر که بگذریم، گواه روشن ودم‌دستی آن رفتاری است که متولیان امر، درباره اینترنت به صورت «عام» وبرخی شبکه‌های فراگیر اجتماعی، مانند «اینستاگرام»، «واتسآپ» و«تلگرام» به صورت «خاص»، داشته ودارند. چنین مسئولانی به جای اصلاح رفتارها وتلاش برای اصلاح رفتار وجلب اعتماد عمومی به شبکه‌های داخلی، راه آسان رادر محدود ساختن وبستن این شبکه‌ها هرچند به بهای محروم ماندن موافقان خود از این ابزارهای کارآمد می‌جویند. ۳-آشکار است که فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی درکنار فوائد وخدمات بی‌شماری که دارند، ابزاری برای استفاده مخالفان یا دشمنان نیز خواهند بود، امامگر درطول تاریخ ودر جوامع مختلف ودر جامعه اسلامی از دین وشریعت وازقرآن وحدیث تنها در راه درست استفاده شده است؟ آیا چاره کار در محدود ساختن جامعه ازدسترسی به سرمایه‌های معنوی وتربیتی دینی است؟ مگر ازطریق همین شبکه‌های مجازی واجتماعی نیست که آن همه جریان‌های موافق وحتی خود بانیان وعاملان مسدودسازی، ازآنها بهره مادی وفکری ومعنوی می‌برند؟ چنان که به عنوان نمونه، در پایگاه رسمی رهبری در زبان‌های مختلف، پنج مورد ازهمین «شبکه‌های ممنوعه» شامل «واتسآپ»، «اینستاگرام»، «توییتر»، «فیس‌بوک»و«یوتیوب» مورد استفاده است که ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/oghteloni-va-maleka/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ اهدای کتابخانه شخصی مرحوم دکتر داود فیرحی 🎙استاد مهدی پورحسین ✂️ برش هایی از متن: 🔸 کتابخانه شخصی مرحوم دکتر داود فیرحی از سوی خانواده آن مرحوم به پژوهشکده اندیشه دینی معاصر اهدا شد. 🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» دکتر مهدی پورحسین مدیر پژوهشکده اندیشه دینی معاصر ضمن اعلام این خبر گفت: بیش از ۱۱۰۰ جلد کتاب به همراه پنج قفسه از کتابخانه شخصی مرحوم دکتر داود فیرحی ، استاد تمام دانشگاه تهران به کتابخانه پژوهشکده اندیشه دینی معاصر، از سوی خانواده محترم اهدا شده است. 🔸 پورحسین با اشاره به این نکته که تنوع در موضوع و کتاب های کمیاب در حوزه اندیشه سیاسی اسلام و ایران و فقه سیاسی از مهم‌ترین شاخص‌های این مجموعه اهدایی است افزود: این منابع اهدایی در زمینه‌های، تاریخ، علوم سیاسی ، فلسفه، دین، اسلام‌شناسی، فقه، تفسیر قرآن و کتاب های تالیفی خود نویسنده نیز می باشد. بعلاوه این مجموعه شامل تعداد زیادی نشریه و فصلنامه‌های تخصصی علوم سیاسی است از نمونه مجلات اهدایی این مجموعه می توان به فصلنامه شیعه شناسی، بانوان شیعه، علوم سیاسی، راهبرد، فرهنگ و اندیشه، فصلنامه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، پژوهش های روابط بین الملل، فصلنامه حوزه و دانشگاه ، فصلنامه فقه اهل بیت ، فصلنامه پژوهش های روابط بین الملل، نقد و نظر ، و پژوهش نامه علوم سیاسی اشاره کرد . 🔸 مرحوم دکتر داود فیرحیپس از ابتلا به کرونا در سال 1399 در بخش آی سی یو بیمارستان لاله بستری شده، و در 21 آبان جان به جان آفرین تسلیم کرد. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ehdaye-ketabkhane-marhom-feirahi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ آخرین فرصت تغییر و اصلاح 🎙استاد محمود شفیعی ✂️ برش هایی از متن: ۱.در یادداشت "مرز اصلاح و انقلاب" در توضیح نظریه چالمرز جانسون، از نظریه پردازان مشهور انقلاب، نوشتم که در تداوم یا عدم تداوم وضعیت انقلابی و پیروزی یا ناکامی انقلابی که آغاز شده است، نقش هیات حاکمه و دولت مستقر، اساسی است. ۲. از شروع اولین نشانه های آغاز یک شورش انقلابی، تا مرحله رکود قدرت، لحظه ای که نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در میدان از فرمان های فرماندهان سرپیچی می کنند و از شلیک کردن بر شورش کنندگان دست برمی دارند، هیات حاکمه این فرصت را دارد که با اقدامات مناسب، وضعیت انقلابی را برگرداند. ۳.حکومت اگر این درک را داشته باشد که وضعیت انقلابی و وارد شدن بخش های مختلف جامعه به گردونه اعتراضات انقلابی، نه علت انقلاب که نشانه های آشکار عدم تعادل در نظام اجتماعی است، اعتراضات را فرصتی برای هیات حاکمه تلقی می کنند که برای آنان بیماری نظام اجتماعی را آشکار کرده است. چنین دولتی به جای برخورد با نشانه های بیماری، به معالجه بیمار اهتمام می ورزد. ۴.بر اساس تحلیل جانسون، اگر دولت ابتدا در مقابل تغییرات لازم مقاومت نماید، هر چند برگرداندن تعادل به سیستم سخت تر می شود، اما اگر قبل از رکود قدرت، دولت تغییرات لازم را انجام دهد، انسجام به نظام اجتماعی برمی گردد و وضعیت انقلابی فرو کش می کند. ۵. تردیدی نیست که اعتراضات دو ماهه در کشور، آشکارترین نشانه بیماری مزمن و پیچیده نظام اجتماعی است که انسجام آن را از بین برده و نظام را با عدم تعادل روبرو ساخته است. ۶. در چنین شرائطی حفظ نظام در گرو اقدامات گسترده دولت است. اگر دولت بجای صرف همه توانایی های خود برای مهار اعتراضات، که البته در عمل بر ضد خود تبدیل خواهد شد و جنگیدن با نشانه های عدم تعادل بی قراری نظام را افزایش خواهد داد، انرژی خود را به تغییرات بنیادی اختصاص دهد، به احتمال زیاد، انسجام به سیستم برخواهد گشت و وضعیت انقلابی به تدریج کاهش خواهد یافت. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/akharin-forsat-taghir-va-eslah/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ فقه تبیین‌کننده نظامات اجتماعی 🎙استاد ابوالقاسم علیدوست ✂️ برش هایی از متن: 🔸به نظر بنده، باید به صورت جدی از این عنوان ابهام‌زدایی شود زیرا این عنوان برخی خطرات را همراه خود دارد؛ کلمه نظام‌ساز وصف فقه است و نه فلسفه. چنانچه منظور از فقه هم شریعت و احکام نیست بلکه دانش کاشف شریعت است یعنی همین فقهی که در حوزه هست و یا باید باشد. 🔸 وی افزود: من مقداری روی کلمه نظام‌ساز حساس هستم و باید روی آن تاکید کنیم؛ این واژه خیلی به کار می‌رود و پربسامد است ولی معانی مختلفی از آن استعمال می‌شود و وقتی ترکیب نظام‌ساز درست می‌شود، کلمه «ساز» هم ابهامی برای آن ایجاد می‌کند لذا باید مراد از نظام و نطام‌ساز به خوبی تبیین شود. 🔸 استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: گاهی مراد ما از فقه نظام‌ساز، فقه دارای ساختار منظم و حساب‌شده است ولی گاهی فقه نظام‌ساز گفته می‌شود ولی مراد، فقه تبیین‌کننده قواعد اجتماعی است و باید این مرز تبیین شود؛ یعنی فقهی که ناظر به رفتارهای اجتماعی جامعه است و براساس آن قواعدی را کشف می‌کند یعنی فقه تبیین‌کننده نظامات اجتماعی. 🔻 «همه‌دان‌ها» بار سنگین بر دوش فقه نگذارند 🔸علیدوست تصریح کرد: گاهی به اینجا می‌رسد که فقه طراحی نظامات اجتماعی و اجرایی می‌کند؛ راحت صحبت کنم، ما چند نفر در کشور داریم که در تمام فنون و مهارت‌ها و علوم و مدیریت‌ها تخصص دارند و رسانه هم در حد وسیع در اختیار آنان است و وقتی بحث رسالت فقه می‌شود طوری سخن می‌گویند که گویی قرار است فقه جزئیات برنامه‌ها و اجراها را هم مشخص کند و مثلا می‌گویند اگر دنیا خلق پول و چک دارد حوزه چه کرده است؟ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/feghh-taiin-konnade-nezam-ejtamaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa