اندیشگان
🎙 #بشنوید | اقبال لاهوری و حضرت زهرا(س) استاد فنایی اشکوری در این قطعه صوتی در ضمن شرح شعری از اقبا
.
💠 ابیات اقبال لاهوری درباره حضرت زهرا(س)
مریم از یک نسبت عیسی عزیز
از سه نسبت حضرت زهرا عزیز
نور چشم رحمة للعالمین
آن امام اولین و آخرین
آنکه جان در پیکر گیتی دمید
روزگار تازه آئین آفرید
بانوی آن تاجدار «هل اتی»
مرتضی مشکل گشا شیر خدا
پادشاه و کلبه ئی ایوان او
یک حسام و یک زره سامان او
مادر آن مرکز پرگار عشق
مادر آن کاروان سالار عشق
آن یکی شمع شبستان حرم
حافظ جمعیت خیرالامم
تا نشیند آتش پیکار و کین
پشت پا زد بر سر تاج و نگین
وان دگر مولای ابرار جهان
قوت بازوی احرار جهان
در نوای زندگی سوز از حسین
اهل حق حریت آموز از حسین
سیرت فرزند ها از امهات
جوهر صدق و صفا از امهات
مزرع تسلیم را حاصل بتول
مادران را اسوهٔ کامل بتول
بهر محتاجی دلش آنگونه سوخت
با یهودی چادر خود را فروخت
نوری و هم آتشی فرمانبرش
گم رضایش در رضای شوهرش
آن ادب پروردهٔ صبر و رضا
آسیا گردان و لب قرآن سرا
گریه های او ز بالین بی نیاز
گوهر افشاندی بدامان نماز
اشک او بر چید جبریل از زمین
همچو شبنم ریخت بر عرش برین
رشتهٔ آئین حق زنجیر پاست
پاس فرمان جناب مصطفی است
ورنه گرد تربتش گردیدمی
سجده ها بر خاک او پاشیدمی
#شعر
↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
امتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
25.61M
🎙#بشنوید | امتداد فلسفه اسلامی
🎙استاد حمید #پارسانیا در این جلسه با تفکیک معرفت به سه جهان نفس الامر، ذهن، و گفتگو(فرهنگ) تلاش میکنند بگویند چگونه میتوان فلسفه را در هر سه جهان امتداد داد.
🔥 یکی از نکات جالب جلسه این است که استاد تلاش دارند مخاطبین را ملتفت کنند که آنچه در خارج از چهاردیواری ما میگذرد، غیر از چیزی است که ما آن را مسلم گرفته ایم؛ دیگران خلاف آنچه را که ما مسلم گرفته ایم، مسلم میدانند.
کل حوزه ما به اندازه دانشگاه تهران(کما و کیفا)(استعداد و بودجه) نمیشود... . شناخت جغرافیای بحث ها امری ضروری است... .
🗣 گفتگوی با طلاب سطح ۴مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
#معرفی_مقاله #بازنشر | آیا دغدغه حقیقت در علم مهم است؟ارتباط حقیقت و فرهنگ چیست؟ 🗣 استاد حمید #پارس
مدل سه جهانی استاد پارسانیا را میتوانید در مقاله «نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» به صورت مبسوط مطالعه کنید.
اندیشگان قبلا این مقاله را معرفی کرده است.
🙏
📕 #معرفی_کتاب | دفاع تبیینی از خداباوری، منصور نصیری
👤 ریچارد سوئینبرن (Richard Swinburne) (متولد ۱۹۳۴) استاد فلسفه دین در دانشگاه آکسفورد و یکى از مهمترین فیلسوفان دین و فلسفه تحلیلی معاصر انگلستان در دهههاى اخیر محسوب مىشود.
آنچه که باعث شهرت سوئین برن شده است، تحقیقات او در حوزه فلسفه دین است. سه کتاب او با نام های انسجام خداباوری، مفهوم معجزه و وجود خدا از تاثیرگذارترین آثار در حوزه فلسفه دین است.
📝 میتوان گفت همۀ پژوهشها و تلاشهایی که تا سالهای اخیر برای دفاع از خداباوری صورت گرفته اند، مبتنی بر اثبات خدا با اتکا بر روش قیاسی و قطعیت محور بوده اند. اما امروزه متفکرانی در جهان غرب با تأکید بر روشی متفاوت به دفاع از خداباوری می پردازند. این روش همان روشی است که در ارزیابی فرضیه های علمی و دفاع از آنها به کار میرود؛ روشی کاملاً احتمال محور و مبتنی بر «استنتاج بهترین تبیین» که روشی رایج در ارزیابیِ فرضیه های علمی است.
ریچارد سوینبرن، فیلسوف دین معاصر، سردمدار استفاده از چنین روشی است.
او با رد روش مرسوم کوشیده است برای دفاع از خداباوری، از این شیوه نو که احتمال محور است استفاده کرده، خداباوری را چونان فرضی هایی در کنار سایر فرضیه ها، از جمله فرضیه مادی انگاری، در نظر بگیرد و با کاربستِ معیارهای مطرح در این روش از خداباوری دفاع کند.
کتاب حاضر این روش جدید را با محوریت دیدگاه سوینبرن تبیین و بررسی کرده است.
از کانال حکمتانه
#فلسفه_دین
#استنتاج_بهترین_تبیین
#فرضیه_ربایی
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
📕 #معرفی_کتاب | دفاع تبیینی از خداباوری، منصور نصیری 👤 ریچارد سوئینبرن (Richard Swinburne) (متولد
👤درباره نویسنده:
نویسنده کتاب دکتر #منصور_نصیری دانشیار دانشگاه تهران-پردیس فارابی می باشند.
📚 از جمله کتابهای ایشان میتوان به کتاب تبیین در فلسفه علم، تبیین در علم و الهیات(بررسی دیدگاه ننسی مورفی)، استنتاج بهترین تبیین(بررسی دیدگاه پیتر لیپتون)، و ترجمه جستارهایی در الهیات اجتماعی(نوشته محمد لگنهاوسن)، فلسفه علم(از کتاب فهم فلسفه) اشاره کرد.
ایشان فارغ التحصیل فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی هستند.
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
🔸نشست «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ بررسی یک گفتگوی ناتمام»
👤سخنرانان:
✔️دکتر عسکر دیرباز (رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران):
«سخنرانی افتتاحیه»
✔️دکتر میثم توکلی (هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران):
«ملاحظاتی فلسفی در باب مدلسازی تصادفی»
✔️دکتر نعمتالله ریاضی (هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید بهشتی):
«نور چیست؟»
✔️حجهالاسلام و المسلمین دکتر سیدامیر سخاوتیان (هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم):
«سیر تحول مفهوم علّیت؛ از فلسفه تا فیزیک»
⏰زمان: سهشنبه 14 آذرماه 1402، ساعت 10 تا 12
🏫مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ـ سالن دکتر نصر
✅ این نشست تنها به صورت حضوری برگزار میگردد.
🆔https://t.me/hekmatfalsafe
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
#یادداشت | سادهسازی و عمومیسازی اندیشههای فلسفی
📝 استاد احمدحسین شریفی:
🔶یکی از ویژگیهای خوب اندیشمندان غربی «سادهسازی» اندیشههای انتزاعی و «عمومیسازی» افکار فلسفی است. هنر «امتدادبخشی» به بنیانهای فکری خود را دارند. حتی معماری و طراحیهای مدها و مدلها را نیز بر اساس بنیانهای فلسفی و معرفتشناختی خود انجام میدهند. در کنار کتابهای فلسفی پیچیده، کتابهایی مثل «لذات فلسفه» و «دنیای سوفی» و امثال آن را نیز مینویسند. یعنی کتابهایی که با ادبیاتی شیوا و شیرین و با ساختاری جالب و جذاب لباللباب افکار فلسفی اندیشمندان بزرگ را به خوانندگان غیرتخصصی منتقل میکنند.
🔹رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار اعضای محترم مجمع عالی حکمت اسلامی فرمودند:
«یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه » کرده، که لابد ملاحظه کردهاید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همینطور دانهدانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است.»
🔻تا جایی که بنده اطلاع دارم مع الاسف نه از سوی مجمع عالی حکمت و نه به صورت خودجوش، از سوی محققان فلسفه اسلامی تاکنون اقدامی برای عملی شدن این خواسته به حق صورت نگرفته است!
#فلسفه
#لذات_فلسفه
#تسلی_بخشیهای_فلسفه
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
#فرااندیشه | استفاده از فرصتها
📝 هرگاه که ما کوتاهي کنيم فرصت از دستمان میرود. مولا علی علیهالسلام میفرمایند: «الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْر؛ [6] فرصتهای خیر را غنيمت بشماريد! چراکه مانند ابر میگذرند.» همانطور که ابرها با سرعت حرکت ميکنند و ساعتي بعد وقتی به آسمان نگاه ميکنيد ميبينيد ابر نيست، فرصتها هم با همین سرعت از دست ميروند. وقتی فرصت کار خیر از دست رفت هيچ چيز ديگر جاي آن را نميگيرد. ما در هر لحظه بدون اینکه کسی بفهمد و بدون اینکه تغييري در وضعيت جسماني ما رخ دهد میتوانیم دل خود را متوجه به خداي متعال و اولیای الهی کنیم. این کار هيچ زحمتی ندارد و چون یاد محبوب است شیرین هم هست، و برکات فراوانی را هم برای انسان به دنبال میآورد؛ بلاها را از انسان دفع و شيطان را از او دور ميکند، نقصهايش برطرف شده و در کارهای خود موفق میشود. قرآن میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا؛ [7] ذکر لزوماً ذکر زباني نيست، بلکه اصل ذکرْ توجه قلبي است و لذا در آيه دیگری ميفرمايد: فَاذْكُرُواْ اللّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا؛ [8] نميفرمايد «أو أکثر ذکراً» بلکه میفرماید «أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا». شدت به کيفيت ذکر است. هرچه توجه انسان در هنگام ذکرگفتن بیشتر باشد شدت آن بیشتر است. این کار از همه ما ساخته است. اما آیا ما در اوقات فراغتْ یاد خدا را شدت میبخشیم؟ برخی افراد کمی که فراغت پیدا میکنند هزار جور فکر آشفته و غلط، سوءظن نسبت به ديگران، نقشهکشي براي دنيا و ... به ذهنشان ميآيد و اگر هيچ کدام از اينها نشد با جدول پرکردن، تماشاي فيلم و ... سر خود را گرم ميکنند. اما با اینکه یاد خدا و اولیای او آن همه برکت دارد لحظهای به یاد خدا نمیافتند. چه قدر بزرگان ما به قرائت قرآن سفارش کردهاند و چه قدر خودْ مقيد به آن بودهاند؟ دستکم در اوقات فراغت صفحهای قرآن بخوانیم. امام رضواناللهعليه با آن اشتغالات فراوان، مقید بودند در شبانهروز چند مرتبه قرآن بخوانند. حال که فرصت داریم، بدن ما سالم است، چشم ما مشکلی ندارد، تا میتوانیم باید قرآن بخوانيم. اما تنبلي ميكنيم. اين مضمون تقريباً مستفيض است و شايد اگر منابع شيعي و سني بررسی شود متواتر هم باشد که: برای هر بار گفتن تسبيحات اربعه، خداوند درختي در بهشت براي گوینده آن ميرویاند. ما در هر لحظه میتوانیم درختی برای خود در بهشت غرس کنیم، اما به راحتی این فرصتها را از دست میدهیم. همه گونه سخن از دهان ما خارج میشود، اما برای گفتن تسبیح تنبلی میکنیم. اين حالت نشانه تسلط عامل ديگري است که در ادبيات ديني اسم اين عامل خارجی «شيطان» است. چرا انسان بايد اين قدر از موجودي که خدا از دشمنی او نسبت به انسان خبر داده فریب بخورد. خداوند میفرماید: «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا؛ [9] شیطان دشمن شماست. پس شما هم با او دشمني کنيد!»
بايد همت کرد. باید انسان از کارهاي کوچک شروع کند و تا میتواند از عمر خود استفاده کند. چراکه روزي چشم باز خواهيم کرد و میبینیم که دیگر فرصتی باقی نمانده است. وقت نماز که میرسد گرچه الحمدلله همه به نماز مقیدیم اما چرا هر ساعت به بهانهای آن را تأخیر میاندازیم؛ یک ساعت به بهانه غذا، یک ساعت به بهانه استراحت، یک ساعت به بهانه تماشای اخبار و فيلم تلويزيون و بالاخره آخر وقت نماز را میخوانیم. برادر و خواهر گرامی! نمازی را که چند دقیقه بیشتر طول نميکشد اول وقت بخوان! نگذار شيطان تو را فریب دهد.
🖋آیت الله مصباح یزدی
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
گروه فلسفه زبان پژوهشگاه ولی عصر عج برگزار می کند:
✅نشست علمی با موضوع:
آشنایی با منطق موجهات و تأثیر آن در مسائل فلسفه زبان
🔸ارائه دهنده:
پروفسور لگنهاوزن
(استاد تمام موسسه امام خمینی ره )
🔸زمان: چهارشنبه ۱۵ آذر
ساعت:10 صبح
🔸مکان:
خیابان معلم جنب اداره برق مدرسه علمیه ولی عصر عج طبقه چهارم سالن جلسات (شماره 411)
پژوهشگاه ولی عصر عج
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
سلام
♦️♨️خیر مقدم عرض میکنم خدمت اعضای جدیدمون، خوشحالم که به جمع ما پیوستید. امیداورم که مطالب کانال براتون مفید باشه.😍
🗃سعی ما اینه که محتوایی که ارائه میدیم #خاص، و ناظر به مسائل مهم حوزه های مختلف #علوم_انسانی باشه. برخی از این مطالب نو هستند و برخی ترویجی.
📮ضمنا اگر پیشنهاد یا نقدی داشتید، حتما با ما در میان بگذارید.
📝همچنین از یادداشت ها و محتوای مرتبط با موضوع کانال استقبال میکنیم، حتما برامون بفرستید...
همیشه موفق و پیروز باشید.
🙏🙏🙏