eitaa logo
اندیشگان
512 دنبال‌کننده
194 عکس
136 ویدیو
21 فایل
🧩 اندیشگان؛ جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از شوق او انقدر مستم که در این شعر امضای خود را کلب دربان مینویسم 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
🎞 | «فیلسوف متخلق» 📽 مستندی در مورد آیت الله غلامرضا فیاضی 📆 پنجشنبه(امروز)، ۵ بهمن، ساعت ۱۹:۰۰ 📺 شبکه چهار سیما @Fayazi_ir 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند... طلبه فقیری که به لوسترهای حرم حضرت امیر المؤمنین عليه السلام در نجف اعتراض کرد و ثروت او از حد گذشت!! 🔰فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى نقل کرده: یکى از طلبه هاى حوزه با عظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود. روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه مىدارد: شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم؟! شب امیرالمؤمنین علیه السلام را در خواب میبیند که آن حضرت به او مى فرماید: اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى، اینجا همین نان و ماست و فجل و فرش طلبگى است و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد به خانه فلان کس مراجعه کنى، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو: *به آسمان رود و کار آفتاب کند* پس از این خواب، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد: زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید!! بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید: "سخن همان است که گفتم، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: به آسمان رود و کار آفتاب کند!" پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند، و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد. مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد، تعجب مى کنند!!  وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند، چون در را باز مى کنند، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید: "این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید، و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید." مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود. فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن پر زینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند، از شخصى که کنار دستش بود پرسید: چه خبر است؟ پاسخ شنید: مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است! پیش خود گفت: وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است. هنگامى که مجلس آراسته شد، راجه به سالن درآمد، همه به احترامش از جاى برخاستند، و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست. نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت: آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم، و شما اى عالمان دین، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید! چون صیغه محرمیت جارى شد، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود، پرسید: شرح این داستان چیست؟ راجه گفت: من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (علیه السلام) شعرى بگویم، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم. به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود، به شعراى ایران مراجعه کردم، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد، پیش خود گفتم: حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار نگرفته است، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید، نصف دارایى ام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم. شما آمدید و مصراع دوم را گفتید، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است. طلبه گفت: مصراع اول چه بود؟ راجه گفت: "به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند" طلبه گفت: مصراع دوم از من نیست بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. راجه سجده شکر کرد و خواند: *به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند* *به آسمان رود و کار آفتاب کند* 📕 منبع: کتاب عبرت آموز تالیف استاد شیخ حسین انصاریان از کانال داناب 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📣 ظاهراً زمان پخش به اواخر اسفند تغییر کرده 🙏
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 امیرالمؤمنین(ع) فرمود این پنج کلمه را از من فرابگیرید ✏️ شرح حدیث حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسات درس خارج فقه 🌷 سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💗 توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به معتکفین 👈 در ایام نماز حضرت جعفر طیار بخوانید 🔹 بسم الله الرّحمن الرّحیم در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است. 🖼 کیفیت 🔹 نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره دارد. 🔹 بعد از خواندن سوره، ۱۵ مرتبه: «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا الهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَكْبَر» خوانده شود، همين تسبيحات را ۱۰ مرتبه در ركوع و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع، و ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود. 🔹 در رکوع و سجده میتوان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. 🔹 اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إذا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعادِياتِ» و در ركعت سوم، «إذا جاءَ نَصْرُ اللهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» خوانده شود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
1ـ راه‌های افزایش مشارکت.mp3
10.4M
🗳 | راهبرد افزایش مشارکت در انتخابات از دیدگاه آیت‌الله میرباقری پیشنهاد آیت‌الله میرباقری برای نحوه پیش برد تبلیغات برای افزایش مشارکت در انتخابات: ◀️ قبل از اینکه کار داشته باشیم که چه کسی در انتخابات آتی رأی می‌آورد یا نمی‌آورد، باید تلاش کنیم که مشارکت مردم افزایش پیدا کند. محور تبلیغات ما در انتخابات باید امیدآفرینی برای افزایش مشارکت باشد. 1⃣ باید تصویری مطلوب، جذاب و شورانگیز از آینده‌ای که جامعه به‌سوی آن حرکت می‌کند، ارائه دهیم. 2⃣ باید کلان‌روایتی مبتنی بر نظریه پیشرفت تبیین کنیم و در آن نشان دهیم که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، نظامی، دیپلماتیک و... گام‌های بلند و موفق و گاهی شگفت‌انگیز، به‌سمت آن تصویر مطلوب برداشته و موازنه‌ها را تغییر داده است. 3⃣ در جهاد تبیین باید بین گفتمان «مقاومت و پیشرفت» و «انفعال و توسعه» مقایسه کنیم و توضیح دهیم که مقاومت موفق بوده‌ است مسیر دیگری را برای پیشرفت پایدار کشور باز کند که آثار خسارت‌بار گفتمان سازش و توسعه را در پی ندارد. 4⃣ باید آسیب‌شناسی از معضلات و مشکلات کشور را همدلانه با جامعه و مردم ارائه دهیم؛ نباید نقدها و اشکالات موجود را رد کنیم، منتها در تحلیل علل و عوامل این آسیب‌ها باید نشان دهیم که آسیب‌ها به‌خاطر مقاومت نبوده، بلکه عمدتاً به‌خاطر «انفعال و توسعه» و کپی‌برداری از الگوهای غربی بوده است؛ هرچند بخشی هم به‌خاطر کوتاهی‌هاست. (دی‌ماه ۱۴‌۰۲) @mirbaqeri_ir 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📗 | ابن سینا چگونه با فلسفه آشنا شد؟ 📖 ابن سینا (۱۰۳۷-۹۸۰) ، بزرگترین فیلسوف مسلمان است که در غرب او را با نام Avicenna میشناسند. او ایرانی بود و حوالی بخارا (ازبکستان امروزی) به دنیا آمد. به زبان عربی تعلیم دید و بیشتر آثارش را به عربی نوشت. او در نوجوانی در تسلط بر منطق ،ریاضی فیزیک و پزشکی شهره بود .وقتی ۱۶ ساله بود به عنوان طبیب به مداوا می پرداخت. او در زندگینامه خود نوشتی که شاگردش جوزجانی تصحیح کرده است، توضیح میدهد که چگونه به فلسفه علاقه‌مند شد: یک سال و نیم خود را وقف مطالعه کردم. مطالعۀ منطق و تمام بخشهای فلسفه را از سر گرفتم در این مدت تمام شب بیدار بودم و روزها هم جز مطالعه کاری نمی کردم وقتی به مسئله ای بر میخوردم... به مسجد میرفتم و نماز میخواندم و از آفریدگار میخواستم که آنچه را نمیدانم بر من آشکار و آنچه برایم مشکل است، آسان گرداند. آنگاه شب که به خانه باز میگشتم چراغی پیش روی خود می نهادم و به نوشتن و خواندن مشغول می شدم. به این ترتیب، آنطور که میگویند در سن ۱۸ سالگی برتمامی علوم مسلط بوده است. در سن ۲۰ سالگی یک دانشنامه منتشر کرد... . 🆙 تاریخ فلسفه غرب، آنتونی کنی، ج۲، ص۶۹ 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
🎥 | هوش مصنوعی و کاربرد آن در آموزش و پرورش در این ویدیو به صورت مختصر با کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش و پرورش آشنا می شویم. این سخنرانی برای دانشگاه فرهنگیان ارائه شده است. ارائه دهنده: دکتر منصوری زاده عضو هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه بوعلی سینا برای مشاهده ویدیو وارد لینک شوید: https://www.aparat.com/v/dn63y 📮نکته: اگر سوالی داشتید حداکثر تا روز دوشنبه به این آیدی @Szadimani ارسال کنید تا به ایشان انتقال داده شود تا در ارائه ی بعدی که آخر این هفته برگزار خواهد شد پاسخ داده شود. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
. 👥 : سلام این بیان نورانی از آن دسته احادیثی است که مورد علاقه و توصیه بنده بوده که هر طلبه فاضلی حداقل ده تا از اونها را بايد یا حفظ باشد و یا در دفترش داشته باشد و هرجا نیاز پیدا کرد آن را بیان و تبیین نماید و به صحبت ۱۰ و ۲۰ دقیقه ای فراهم نماید. موفق باشید 🌸🌷🌷🌸🌷🌷 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
نظریۀ اجتماعی ایران. مناظرۀ حمیدرضا جلایی‌پور و علیرضا شجاعی‌زند.mp3
45.79M
🎙 | مناظره در موضوع «نظریۀ اجتماعی ایران» 🔸 جامعه ایران را ذیل کدام نظریه اجتماعی میتوان قرار داد؟ 🔹 آیا نظریات اجتماعی موجود، میتوانند جامعه ایران و جنبش های داخل آن را تبیین کنند؟ 🔸 آیا اعتراضات سالهای گذشته دلالت بر چندپارگی جامعه ایران دارد؟ 🗣 حمیدرضا جلایی‌پور (استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت) 🗣 علیرضا شجاعی‌زند (استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس) (شنبه، ۳۰دی۱۴۰۲، برنامه شیوه) 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ویدیوی تبلیغاتی مسی برای کشور عربستان . . . . روی هر کدام از دیوارهایی که مسی با شوت هاش خراب میکندشون یکی از تصورات نادرست (به زعم سازندگان کلیپ) در مورد کشور عربستان نوشته شده: دیوار اول: عربستان جز یه بیابون چیزی نیست. دیوار دوم: تو عربستان هیچ اتفاق مهمی نمیفته. دیوار سوم: عربستان فرهنگ بسته ای داره. دیوار آخر: زنان نمیتوانند... ♨️ دقت کنید که چه کسی به سمت دیوار آخر شوت میزنه. . . ‌. اهمیت این کلیپ در ساختن روایت ها از این کشور هست. کشوری که مهد تمدن اسلامی بوده، الان به هیچ وجه به جنبه اسلامی شناخته نمیشه، بلکه با مظاهر مدرنیسم خودش رو به جهان معرفی میکنه. البته فارغ از اینکه این روایت ها درست هستند یا خیر ... . نکته تکمیلی اینکه در قراردادهایی که با کریس رونالدو و بنزما بسته شده، بندی وجود داره که هر پستی که این بازیکنان در ستایش کشور عربستان در بستر فضای مجازی منتشر کنن براش مستقلا مبلغ قابل توجهی دریافت میکنند. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| رویکرد های ضدماتریالیستی جدید در فلسفه ذهن معاصر 📆 زمان: ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ ⏰مهلت ثبت نام ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💵هزینه: 50 هزار تومان 🆔 آیدی ثبت نام: @admin_anjoman313 🔰 مکان: قم،بلوار جمهوری اسلامی ، کوچه۲، فرعی اول سمت چپ،سالن همایش دبیرخانه انجمن ها و قطب های علمی حوزه 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| امتداد های فلسفه اسلامی ✳️سخنرانان: 🔸جناب استاد امینی نژاد (زید عزه) 🔸جناب استاد دلیر نقده ای (زید عزه) ✳️دبیر علمی: عبدالعلی صحرایی (زید عزه) 📍زمان: چهارشنبه 11 دیماه ساعت: 15-17 🟣 مکان: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء _ طبقه همکف _ سالن کنفرانس 🔴 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| رساله‌های نوین از دیدگاه آیت الله مددی در حکومت اسلامی، باید همه احکام اسلام پیاده شود. یعنی شأن حکومت اسلامی درحقیقت این می‌شود که نه‌تنها معاملات، و نه‌تنها مسائل سیاسی اجتماعی، بلکه مسائل نظامی، شهرسازی، منابع و معادن، و جز آن حتی مسائل عبادی یعنی مجموعه دین باید پیاده شود. هدف اساسی از نظام اسلامی پیاده‌سازی آن مجموعه است. احکام نیز، مجموعه همسانی هستند و چنین نیست که بتوانیم عبادت نظام اسلامی را از نظام اقتصادی آن جدا کنیم یا نظام سیاسی‌اش را از نظام فرهنگی جدا سازیم. در حکومت اسلامی باید در احکام ولایی نیز که نصی نداریم با مقایسه آن با منصوصات،مجموع را در یک سیاق یعنی در قالب قانونی نظام‌مند بریزیم که همه اجزایش باهم مرتبط و همخوانی داشته باشند و تلاش کنیم تا ارزش‌ها زنده شود، یعنی عمده تحقق خارجی آن است. ظاهر آیة مبارکه «الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوة و آتوا الزکاة و...» نیز همین است. مجموعه روایات ما درباره حاکم و حکومت نیز فراوان است که بهترین آن‌ها در نهج البلاغه است؛ چون حضرت امیر المؤمنین (ع) خود نیز متصدی بود... لذا بر مبنای اصل ولایت فقیه در زمان ما اقتضا می‌کند که ما مجموعه نظام‌های دینی را به لغت واضح بنویسیم؛ یعنی اگر بنا باشددر این زمان یک توضیح المسائل نوشته شودباید فکر عوض شودو مجموعه‌ای هماهنگ با اشراف کامل نوشته شود نه این‌که پیوسته یک بخش را کم و یک بخش را زیادکنیم.باید برنامه‌ریزی جامعی باشد که نظام فرهنگی اسلام، نظام اجتماعی، نظام سیاسی، و هم نظام عبادی را در برگیرد. متن کامل تر 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
مدرسه جهانگیرخان.mp3
37.09M
| درس اخلاق آیت الله آملی لاریجانی مدرسه علمیه جهانگیرخان ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ✨ فضیلت ماه رجب ✨ درس‌خواندن در این دوران ✨ نماز شب ... @AMOLILARIJANI_IR 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
💠 کـــانـــال اخـــبـــار کـــلامـــی 💠 با ما همراه باشید تا از اخبار مرتبط با کلام و اعتقادات مطلع شوید. 👈🏻همایش ها و دوره‌ها 👈🏻مراکز و موسسات کلامی 👈🏻مناظرات و کرسی های علمی 👈🏻رقابت های علمی کلامی 👈🏻 پاسخگویی به شبهات جدید اعتقادی ➿➿➿➿➿ همچنین در این کانال می‌توانید از برنامه های مدوّن مطالعاتی فراوانی بهره‌مند شوید. 👈🏻حدیث کلامی روزانه 👈🏻معرفی کتب و مقالات کلامی 👈🏻معرفی جدیدترین پژوهش های کلامی ➿➿➿➿➿ 🧠 برای آگاهی... https://eitaa.com/joinchat/2373648496C7471813f02
💠 فراخوان جذب هیات علمی 🔺ثبت نام دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۵ بهمن تا ۱۸ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. متقاضیان می‌توانند به سامانه مهر رضوی مرکز جذب اعضای هیئت علمی به آدرس 🌐 applicant.markazjazb.ir مراجعه و تقاضای خود را به همراه بارگذاری مدارک مربوطه ثبت کنند. 🔹 رشته‌های مورد نیاز: گروه معارف دانشگاه بیرجند دو نفر گروه فلسفه دانشگاه بیرجند یک نفر گروه معارف دانشگاه صنعتی بیرجند یک نفر 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
JPHT_Volume 19_Issue 4_Page 459-472.pdf
802.8K
📄 | جهانی از هیچ بر اساس افت‌وخیز خلأ کوانتمی؛ نقدی بر پیشنهاد پیدایش بی‌نیاز از خدا، میثم توکلی بینا ☢ چکیده: یکی از موضوعات داغ کیهانشناسی مدرن که توجه ادیان و فیلسوفان را به خود جلب کرده، آغازمندی و ازلی نبودن جهان است و در مدل استاندارد کیهانشناسی این ایده نسبت به گذشته برجسته تر شده است. برخی کوشیده‌اند آغاز جهان از صفر یا عدم را با افت‌وخیز خأل کوانتومی در شرایط انحنای بی‌نهایت توضیح دهند تا مسئله به بحرانی فلسفی تبدیل نشود. ☄ در این نوشته ابتدا مقدمات کوانتومی لازم برای فهم این سناریوی پیدایش خودبه‌خودی جهان و سپس شرح آن ارائه شده و در ادامه با توجه به این تبیین تفصیلی، در دو قسمت نشان داده شده است اولاً به علت فیزیکی این تبیین مشکل اساسی اشتراک لفظ دارد و ثانیاً معضل فلسفی اصلی را حل نمیکند و همچنان نیاز به عاملی فراطبیعی برای تبیین چگونگی آغاز جهان از هیچ را برطرف نمیکند. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | اهمیت روایت ها این هم نمایی دیگر از واقعیت های عربستان که دیده نمی شود. کوچه های تنگ و ساختمان های قدیمی اطراف برج ساعت در نزدیکی مسجد الحرام. ولی در روایتی که خودشان می سازند اینها دیده نمی شود و تنها اقلیتهای زیبا به نمایش گذاشته می شود. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| رویایی که عربستان در حال فروش آن است بر اساس مدل‌های قدیمی توسعه است نه آخرین ایده‌های توسعه‌یافتگی ▪️عربستان حتی بسته تبلیغاتی خوبی را نخریده است سیدجواد نقوی در فرهیختگان نوشت: 🔻بعد از مدت‌ها‌ به توییتر سر زدم و بعد از کمی بالا و پایین کردن کلیپی که از لیونل مسی برای تبلیغ عربستان سعودی در حال نشر بود را مشاهده کردم. چه مقدار کامنت‌های با حسرت و به شدت احساس عقب‌افتادگی را خواندم و برایم به شدت عجیب بود  این کلیپ چه معنایی را به مخاطب صادر کرده است که این حجم ناراحتی و افسوس را به ارمغان آورده است. آنچه به نظرم رسید دو سطح بحث بوده است.  🔻اگر مسی و تبلیغات وسیعی که عربستان در حال ترویج آن است که به جهان نشان دهد آینده عربستان کشوری زیبا و بی‌نظیر‌ است، یکی از اهداف سعودی‌ها برای توسعه است، پس چرا در ایران فردی مثل هدی رستمی  که در مقطعی در حال تلاش بود نشان دهد ایران کشور زیبا و متفاوتی است با فشار همین گروه‌ها و افکاری که این روزها مسی و کلیپ آن را بر سر ما می‌زنند روبه‌رو شد؟ 🔻آنچه از توسعه فهمیده می‌شود یک عصر تاریخی است که از 1820 میلادی به این سمت تحولات وسیعی را در جهان شکل داده است و کشور‌های گوناگونی با افکار خاصی در مقاطع خاص سعی کرده‌اند خود را با توجه به شرایط دوره خود به توسعه‌مندی برسانند. این مساله تا ابتدای سال 1980 دگر‌دیسی‌های گوناگونی داشته است اما پس از آن به جهت شکل خاصی از توسعه‌مندی ذیل جهانی‌سازی متاخر باعث دگردیسی‌های وسیعی در حکمرانی اکثر کشورها با تحولات بسیار وسیعی شده است. یادداشت کامل را در سایت فرهیختگان بخوانید 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🔵 دومین جلسه از سلسله نشست‌های ماهانه علمی با موضوع «روش‌شناسی استاد مطهری» 🔻موضوع جلسه دوم: روش استاد مطهری در علوم اجتماعی 🔹 ارائه‌دهنده: حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔸 ناقد: دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) 🗓⏰ زمان: پنجشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۰ به صورت حضوری و مجازی از کانال ایتا: eitaa.com/motahari_ir و سایت بنیاد: motahari.ir/live 🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 sapp.ir/motahari_ir t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir