اندیشگان
#برشی_از_کتاب | شهید مطهری: اختلاف فلسفه الهی و مادی در دایره وجود و واقعیت است. 🧩 برای من که با شو
.
.
.
↙️ یک چیز بسیار ساده: ضعف منطق مادّیین و ترس آنها از مواجهه با مسائل در چهره اصلی.
مادّیین کاملاً احساس کردهاند که اگر مسائل را به صورت اصلی و صحیح مطرح کنند، کلاهشان سخت پس معرکه است؛ ناچار کانالهای انحرافی ایجاد میکنند و مغلطه به کار میبرند.
📖 اندیشههای مادّی در جهان اسلام و در فرهنگ و تمدّن اسلامی سابقه طولانی دارد. از آیات قرآن برمیآید که اندیشه انکار خدا و معاد در عصر جاهلیت در میان مردم جزیرة العرب وجود داشته است. از قرن دوّم هجری که اختلاط ملل مختلف آغاز شد و برخورد عقاید و آراء سخت اوج گرفت، مادّیین در کمال آزادی عقاید و اندیشههای خویش را در محافل علمی و در مجالس علنی ابراز میداشتند و دیگران را به پیروی از مکتب خویش دعوت میکردند. احیاناً در مسجد الحرام و یا مسجد النّبی حلقه تشکیل میدادند و به گفتگو درباره عقاید خویش میپرداختند.
اینچنین آزادی برای مادّیین در هیچ محیط مذهبی در جهان سابقه ندارد. با همه اینها، با آنکه اندیشههای مادّی همواره در محافل علمی و غیر علمی مطرح بود، این اندیشهها طرفدارانی ازاندیشمندان واقعی به دست نیاورد. افرادی بودهاند که مادّی فکر میکردهاند، ولی هیچ گاه شخصیت برجسته صاحبنظر علمی را نمییابیم که واقعاً پیرو مکتب مادّی باشد. آنچه احیاناً به ابن مقفّع و محمّد بن زکریای رازی و یا خیام نسبت داده میشود، اساس درستی ندارد و غالباً دشمنان اینها روی اغراض شخصی این نسبتها را دادهاند.
با اینکه در همه دورهها زنادقه و دهریینی بودهاند که با شعر و نثر و خطابه عقاید خویش را تبلیغ میکردهاند، ما از نظر تاریخ اندیشه به اندیشهای قابل طرح از مادّیین برنمیخوریم. اندیشههایی که به سود فلسفه مادّی و به عنوان اشکال و ایرادی بر فلسفه الهی طرح شده- که قابل بررسی بوده است- از طرف خود الهیون طرح شده است.
از این رو مادّیین در جهان اسلام «تاریخ» و سرگذشت دارند، اما اندیشههای مادّی «تاریخ» و سرگذشتی ندارد.
✅ در نیم قرن اخیر، فلسفه مادّی در ایران و سایر کشورهای اسلامی در اثر ترجمه کتب فلاسفه مادّی غرب جانی تازه گرفت و پیروانی به دست آورد، ولی در همان حمله اوّل بیپایگیاش ظاهر شد و از پای در آمد؛ معلوم شد که اندیشههای مادّی با همه زرق و برقهای ظاهری، محتوایی ندارد. کاملاً مشهود است که ماتریالیستهای ایران در برابر الهیون پاسخی ندارند و جز تکرار همان سخنان همیشگی کاری از آنها ساخته نیست. آنان ترجیح میدهند که خود را درگیر این مسائل نکنند و همان روش «سراسر تبلیغی» را که با آن آشنا هستیم ادامه دهند.
📚علل گرایش به مادیگری، استاد مطهری، ص14
#شهید_مطهری
#فلسفه_الهی
#فلسفه_مادی
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📗 #معرفی_کتاب | همرزمان حسین (ع)
🖋 این کتاب بیانات مقام معظم رهبری در محرم سال ۱۳۵۱ ه.ش است.
ایشان در این سال ۳۳ ساله هستند اما مطالب اجتهادی در مورد زندگی اهل بیت علیهم السلام بیان میکنند.
از دیدگاه ایشان زندگی اهل بیت تحریف شده است و شیعیان تصور درست و شناخت صحیحی از اهل بیت علیهم السلام ندارند. ایشان برای اثبات مدعای خود نمونه های مختلفی را ذکر میکنند و شرایط و زمینه های برخی عکس العمل ها را به خوبی تشریح میکنند که واقعا کتاب زیبا و عمیقی است و برای امروز ما این اندیشه ها بسیار لازم است.
🔖 به عقیده بنده اندیشه های عمیق ایشان در کنار معنویت سرشار، این بزرگوار را لایق رهبری و علمداری و نیابت از جانب امام زمان علیه السلام کرده است.
✔️ به قول یکی از اساتید ایشان امتدادی ترین متفکر انقلاب اسلامی هستند.
توصیه اکید میشود که دوستان طلبه و دانشجویان این کتاب را مطالعه کنند.
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📙 #برشی_از_کتاب | کالبدشناسی نفس از دیدگاه سقراط(افلاطون)
📖کالبدشناسی نفس در جمهوری با متانت بیشتری توصیف شده است. در کتاب چهارم جمهوری سقراط میگوید که نفس شامل سه عنصر است، همان طور که حالت خیال آن شامل سه طبقه است او میپرسد آیا ما چیزها را با یک عضو نفس می آموزیم و با عضو دیگر احساس خشم میکنیم و با عضو سومی به لذات خوردن و همخوابگی و امثال آنها میل میکنیم؟ یا وقتی دچار چنین تکانه هایی میشویم با تمام نفس خود عمل میکنیم؟ او با توجه به پدیدۀ تضاد روانی به پاسخ این سوال میرسد. ممکن است یک نفر تشنه باشد و با این حال نخواهد آب بنوشد (شاید به سفارش پزشک): این نشان میدهد که عضوی در نفس وجود دارد که تأمل میکند و عضو دیگری هست که امیال جسمانی را احساس میکند. اولی را میتوان عقل (to logistikon) و دومی را اشتها (to epithymetikon) نامید. خشم را نمیتوان به هیچ یک از این اعضا نسبت داد: نه به اشتها، چون ما از امیال منحرف خود بیزاریم؛ نه به عقل چون بچهها قبل از اینکه به سن کمال برسند، بدخلقی می کنند. از آنجا که خشم میتواند با عقل و اشتها تضاد داشته باشد باید این امر را به عنصر سومی در نفس نسبت دهیم که میتوان آن را طبع (to thymoides) نامید. عدالت در نفس عبارت از هماهنگی بین این سه عنصر است.
🖍پ.ن: ۱.روش استدلال سقراط مورد توجه است۲.اینکه در عنوان نام سقراط و افلاطون را آوردیم،بدلیل اختلافی است که بین تاریخ فلسفه نویسان وجود دارد آیا عبارات مکالماتی که افلاطون نوشته است نقل قول ازخود سقراط است یاصرفادیدگاه خودرا اززبان سقراط آورده است.
📚تاریخ فلسفه غرب، آنتونی کنی، ج۱
🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽️ #ببینید | آیا والدین نباید اجازه دهند فرزندانشان سختی و مشقتی را تحمل کنند؟ آیا باید همه چیز را برای فرزندان خود مهیا کنند؟
🔖 استاد شهید مرتضی مطهری با بررسی کتاب امیل نوشته ی ژان ژاک روسو به این سوال پاسخ می دهند.
#تربیت_کودک
#شهید_مطهری
#ژان_ژاک_روسو
#امیل
🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
اندیشگان
📗 #معرفی_کتاب | همرزمان حسین (ع) 🖋 این کتاب بیانات مقام معظم رهبری در محرم سال ۱۳۵۱ ه.ش است. ایشان د
شهادت #امام_حسن_عسکری را تسلیت عرض میکنم.💔
♦️ حضرت آیتالله خامنهای: علّت اینکه این سه امام یعنی امام جواد و امام هادی و امام عسکری (علیهمالسّلام) از مدینه یکسره آورده شدند به عراق و در عراق هر سه ماندند و در عراق هر سه شهید شدند و دفن شدند و در جوانی هم کشته شدند، همین بود که تشکیلات شیعه در زمان این سه امام به اوج قدرت خودش رسیده بود.
📖 کتاب همرزمان حسین(علیهالسّلام)، صفحه ۳۴۹
🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
🔖 کودکان یادگیرندههای عالی هستند اما آنچه را که یاد میگیرند، همیشه چیزی نیست که ما قصد داریم به آنها بیاموزیم.
📚 «روانشناسی تربیتی؛ رابرت اسلاوین؛ نشر روان»
📍 پ.ن: تاثیر رفتار والدین بر فرزندان بیشتر از تاثیر گفته ها و توصیه های آنهاست.
خلاصه اش اینکه اگه میخوایم فرزندان مون به درستی تربیت بشن، بهتره اول خودمون رو تربیت کنیم و روی رفتارهای خودمون کار کنیم.
#تربیت_کودک
#روانشناسی_تربیتی
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
هم دروغگو، هم مولود حرام به خاطر #غیبت؟؟
زمان مطالعه؛ ۲ دقیقه
🔰 در جامع الاخبار از سعید بن جبیر روایت شده که «قال (صلّى الله عليه وآله): كذب من زعم أنّه ولد من حلال، وهو يأكل لحوم الناس بالغيبة، اجتنبوا الغيبة فإنّها إدام كلاب النار»
✳️ در اینکه منظور این روایت چیست دو احتمال دادهشده است: یکی اینکه کسی که غیبت میکند، ولد الزنا است و دیگری اینکه لقمه حرام خورده، خمس مالش را نداده یا مال حلال مخلوط به حرام استفاده کرده و فرزندش را با این مال حرام بزرگ کرده است و الآن در جامعه به غیبت دیگران میپردازد.
❇️ مرحوم ایروانی فرموده: شاید مقصود این باشد که شیطان در نطفه غیبت کننده شریک بوده یا اینکه نطفه غیبت کننده از لقمه حرام منعقدشده و یا اینکه مقصود این است که ولد حلال ممکن است غیبت کند ولی تحت گناه غیبت باقی نمیماند و حلالیت میطلبد و رضایت شخص را جلب میکند.
منبع:درس خارج فقه استاد محسن فقیهی
۹۷/۰۲/۱۶
#حرام
#اخلاق
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه 👉 بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید و 🎙 با دقت #بشنوید | فرهنگ شهادت
به مناسبت هفته #دفاع_مقدس صدای شهید حسن باقری را بشنوید که نامه ی دختر بچه ۱۲ ساله ای را برای رزمندگان میخواند.
ببینید فرهنگ #شهادت به برکت نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی چگونه در عمق جانها رسوخ کرده است که یک نوجوان این چنین نسبت به آن شوق دارد و دیگران را هم تشویق می کند...
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | پیشرفت فلسفه پس از بوعلی
آیت الله یزدان پناه: از زمانی که کتاب های بوعلی محور #فلسفه_ورزی شد و سپس کارهای شیخ اشراق و صدرا به آنها افزوده شد نخبگان ما در عین عقلانیت از نظر توحیدی بالاتر رفتند.
در عین عقلانیت از نظر شهودی هم قوی شدند و این یعنی حقیقت را در جان یافتند نه فقط در ذهن.
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📝 #یادداشت | «فقاهت ژورنالیستی» بهمثابه شبهعلم
🔸 چندسالی است که با موج نوظهوری از اظهارنظرهای فقهی از سوی برخی افرادِ حوزوی مواجهیم که تفاوتهای جوهری با اظهارنظرهای فقهیِ پیش از این دوران دارد. مهمترین ویژگی این نوع فقاهت - که البته با تسامح آن را گونهای فقاهت مینامیم- چهار مشخّصه است:
1⃣ انتخاب موضوع
افرادی که در این حیطه به «پژوهشگر فقهی» شناخته شدهاند، عموماً گرایش فکریشان به سمت جریان منوّرالفکری است که دغدغهی اصلیاش «سکولاریزاسیون و عرفیسازیِ دین در جامعهی ایران» است. این افراد هم بالتبع دقیقاً دست میگذارند روی موضوعات پرچالشی که ازقضا از مقتضیات زیستِ مدرن هستند و منجر به عرفیسازیِ دین میشوند.
موضوعاتی مانند: حدود شرعی حجاب، جواز همجنسبازی، طهارت و نجاست سگ و... !!
2⃣ روششناسیِ علمی
معمولاً (نه همیشه) افرادی که در این زمینه فعّالیت میکنند، از عمق علمیِ بسیار کمی برخوردارند و نسبت به بهرهمندی از فرایندهای فقهی و اصولی نهتنها تبحّر ندارند، بلکه بهشدّت ضعیف هستند؛ - لااقل اینکه وقتی در این حیطه ورود میکنند، استدلالهای فقهیشان اینچنین ضعیف میشود- امّا این ضعف را با قوّتی که در زمینهی «اطلاعات فقهی» جبران میکنند. این قوّت را چنان پررنگ برجسته میکنند و آراء فقهاء و روایات و گزارههای تاریخی را بگونهای کنار هم میچینند که مخاطب اگر خودش فهم فقهی دقیق و نسبتاً عمیقی نداشته باشد، به آن نقصان مهمّ پِی نمیبرَد و مقهور این حجم عظیم اطلاعات میشوند.
3⃣ انتخاب مخاطب
مخاطبین این اظهارنظرهای فقهی، نه جامعهی علمی (حوزویان) بلکه عموم مردم هستند.
اگر کسی دغدغهی علمی داشته باشد و فعّالیتش حقیقتاً بر محور «حجّیت» شکل گرفته باشد و بخواهد در سنّت علمی اثرگذار باشد، نهتنها مخاطب اوّلیهاش حوزویان هستند، بلکه از طرح اختلافات درونعلمی - که در میان فقهاء در همیشهی تاریخ امری طبیعی و لازم بوده است- بیرون از فضای علمی بهشدّت احتراز دارد؛ تا نکند باورهای دینیِ یکنفر یا اعتماد مخاطبی نسبت به فقهاء و مراجع تقلید متزلزل شود و نتیجهی خسارتبارش در روز قیامت وبال او گردد.
🔻امّا فعّالان عرصهی #فقاهت_ژورنالیستی دقیقاً برعکس عمل میکنند؛ مخاطبین اصلیشان نه جامعهی علمی (حوزوی) بلکه عموم مردم هستند و در محتوایی که انتشار میدهند همواره طوری سخن میگویند که باورِ مخاطبِ ناآگاه نسبت به اتقان فتاوای فقهی متزلزل میشود و ناخودآگاه به سمت نوعی «تدیّنِ شخصی، سلیقهای و گزینشی» سوق پیدا میکند.
4⃣ ادبیات ارائه
اظهارنظرهای خاصّ و شاذّ فقهی معمولاً متّکی به ارائهی ادلّهی فقهی - مشتمل بر بهرهمندیِ روشمند از اصطلاحاتِ رایج در دانشهای پیرامونی همچون اصول و رجال و درایه و...- است و لذا محتوایی کاملاً پژوهشی است؛ که عموم مردم (کمآگاهان از دانش فقه) توان فهم درست این متون و سنجش قضاوت آنها را ندارند.
🔻 امّا متونی که دربارهی آنها سخن میگوییم، مخاطب اصلی خودشان را عموم مردم میدانند. مسلّماً دیدگاههای غیرروشمند هیچگاه در جامعهی علمی اعتباری کسب نمیکنند و بالتبع در جامعهی دیندار هم مورد توجّه قرار نمیگیرند. به همین جهت منوّرالفکرانِ فقهی، مستقیماً عموم مردمِ نامطّلع از «مؤلّفههای دانش فقه» را خطاب قرار میدهد. به همین دلیل گرچه نویسندهی این متون از ادبیات فقهی بهره میبرد، امّا آنقدر ساده و بدون پیچیدگیهای یک متنِ واقعاً پژوهشی و علمی مینویسد که هرکسی با کمترین سواد ممکن بتواند آن را بفهمد و به مقصود نهاییِ نویسنده دست یابد.
✅ این البته خصیصهی مثبتی است که یک نفر بتواند به خوبی با عموم مردم مخاطبه کند؛ امّا وقتی این خصیصه را در کنار سهدیگر ویژگیِ این متون میبینیم، متوجّه میشویم که این اقدام در حقیقت یک «جریان ژورنالیستی» با هدف عرفیسازیِ دین است که البته از ادبیات فقهی هم بهره میبرَد تا بتواند ذهن و قلب جامعهی دینی را متأثّر کند.
🖋 علیرضا ملااحمدی
#عرفی_سازی_دین
برگرفته از کانال حوزوی مناهج
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | تاثیر ارتباط با خداوند در روح و جان انسان
خاطره ای که مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی رحمهالله نقل میکنند در ضرورت ارتباط با خداوند ولو روزی ۲ دقیقه.
#شب_جمعه
#مناجات_با_خدا
•┈┈---••✾••---┈┈•
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
📚 #برشی_از_کتاب | دَه باور بی اساس علم مدرن
در سرتاسر دنیا دانشمندان میدانند که برنامه های ماتریالیسم در واقع قواعد بازی در ساعات کاری هستند.
کمتر دانشمند حرفهای آنها را – دست کم قبل از بازنشستگی یا دریافت جایزه نوبل – علناً به چالش میکشد. و اکثر افراد تحصیل کرده هم در دفاع از شأن علم حاضرند، صرف نظر از نظرات شخصی شان در انظار با کیش مرسوم علم همراه شوند.
پ.ن: این کتاب که به وسیله روپرت شلدریک، زیست شناس غربی نگاشته شده، علمزدگی (علم معادل science) مجامع علمی غرب را به چالش می کشد.
خواندن این کتاب از سوی استاد عبودیت برای محققین #فلسفه به خصوص #فلسفه_علم توصیه شده است.
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
💥#فرا_اندیشه | عجز ادراک
به مناسبت روز بزرگداشت #مولوی، عباراتی را از آیت الله جوادی آملی در رابطه با دو مرتبه علم و ادراک که در سخنان این عارف بزرگوار وجود دارد نقل میکنیم:
✨ حكیم می گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می فهمم، فقیه می گوید چنین است، اصولی می گوید چنین است، محدّث می گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید؛ یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست، خدا كه ماهیت ندارد، او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی آید، لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه، حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ای»؛
اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا» و گفت:
«آفت ادراك آن قال است و حال / خون به خون شستن محال است و محال»
⚡️یعنی شما مفهوم نظری را می خواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون می خواهی بشویی؟! برای آن مشكل نظری باید از تن بیرون بروی, از ذهن بیرون بروی، «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش»، باید بیرون بروی و مشاهده كنی، وگرنه مگر می شود چیزی كه عین خارجی است و مفهوم نیست و ماهیت نیست و اینکه به ذهن بیاید نیست، آن را با ذهن حل كنی؟!
📝 پیام به كنگره بزرگداشت شمس
تاریخ: 1394/07/05
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
JCCS_Volume 16_Issue 31_Pages 132-151.pdf
200.2K
#معرفی_مقاله | دیپلماسی ورزشی
✏️ علی صباغیان
اگه میخواید یکی از دلایلی که (تاکید میکنم یکی از دلایل) کشورهایی مثل عربستان در برخی ورزش ها پول پاشی میکنند بدونید، پیشنهاد میکنم این مقاله رو مطالعه کنید.
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🧩 #برشی_از_کتاب | #ویلیام_جیمز در کتاب گفت و گویی با آموزگاران درباره روانشناسی یه مثال میزنه برای یادگیری طوطی وار در مدارس که نشون میده این نوع یادگیری اغلب اوقات هیچ فایدهای نداره:
🧲 «از یک دوست من که از مدرسه ای دیدن میکرد، خواستند دانش آموزان را در درس جغرافیا امتحان کند. او نگاهی به کتاب انداخت و گفت: فرض کنید باید سوراخی در زمین حفر کنید به عمق چند صد فوت؛ در ته آن چه مییابید؟ گرمتر یا سردتر از بالا؟ هیچ یک از دانش آموزان جواب ندادند. آموزگار گفت: من اطمینان دارم که آنها میدانند ولی فکر میکنم شما این سؤال را درست نپرسیدید. اجازه دهید من امتحان کنم، بنابراین او کتاب را برداشت و پرسید داخل کره زمین در چه وضعیتی است؟ و یک دفعه نیمی از دانش آموزان فوراً جواب دادند: داخل کرۀ زمین در وضعیت گداخت آتشفشانی است.»
〽️ بعضی از دانشمندان روانشناسی تربیتی، به این اطلاعاتی که دانش آموزان دارن میگن: دانش بی خاصیت
📚 (نقل از کتاب روانشناسی تربیتی، رابرت اسلاوین، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر روان)
#علوم_تربیتی
#آموزش_و_پرورش
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 تا ساعاتی دیگر یادداشتی در زمینه جایگاه فرهنگی سیاسیِ ورزش بانوان منتشر خواهد شد ...
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
🔊 تا ساعاتی دیگر یادداشتی در زمینه جایگاه فرهنگی سیاسیِ ورزش بانوان منتشر خواهد شد ... لینک عضویت
📝 #یادداشت | ورزش بانوان؛ چالش ها و ظرفیت ها
❓مدتها سوالی را از نظرم میگذراندم که آیا ورزش قهرمانی بانوان به راستی باعث بهبود بخشیدن جایگاه اجتماعی زن می شود؟ و سوال مهم تر اینکه نسبت نظام اسلامی با این امر چگونه باید باشد؟
🔰 پاسخ به این سوالات منوط به موضع گیری ما نسبت به مسأله «زن» از نظر فیزیولوژیکی و روحی است. و البته باید تاکید کنم ورزش قهرمانی هرچند با افراد محدودی سر و کار دارد ولی این دلیل نمیشود بر اساس استثناهای موجود در جنس «زن» برنامه ریزی صورت گیرد؛ بلکه باید قابلیت های عمومی در نظر گرفته شود؛ زیرا هیچ کس انکار نمیکند قهرمان ورزشی به عنوان الگو برای سایرین مطرح خواهد شد.
👈 از منظر جسمی چه بسا گفته شود از باب ادلّ دلیل علی امکان الشیء وقوعه، بسیاری از ورزش هایی که برای زنان برگزار میشود مناسب توانایی های آنهاست.
ولی از نظر روحی چطور؟ طبیعتا کسانی که قائل به تفاوت بین زن و مرد از نظر روحی هستند برخی کارهای خشن را برای زنان مناسب نخواهند دانست، ورزش هایی مانند کاراته، تکواندو، وزنه برداری و ... .
👤 اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود؛ زیرا ورزش قهرمانی صرفا به انجام خود ورزش نمی انجامد بلکه لوازمی دارد از جمله مورد مشاهده قرار گرفتن این ورزش از جانب عموم مردم از زن و مرد.
از سویی موفقیت در اکثر این ورزش ها مستلزم پوشش مخصوص آن ورزش و حتی گاهی اوقات نپوشاندن بیشتر قسمت های بدن است که هر دو با پوشش تعریف شده از جانب دین اسلام (به عنوان نظریه ی صحیح و مطابق فطرت زن) در تضاد اند.
🧐 اکنون جا دارد این سوال پرسیده شود آیا نظام اسلامی به دلیل متهم نشدن در مجامع بینالمللی باید بانوان خود را در مسیر شرکت در چنین مسابقاتی یاری کند؟
مسابقه ای که وزیر محترم امور خارجه برنده شدن دختر کشورمان را در آن، مایه افتخار قلمداد کرده اند به نظر میرسد از نوع اخیر باشد.
❗️آیا حاکمیت به این نتیجه رسیده است که نسبت به احکام شرعی باید از حالت صفر و صدی دست بردارد؟ آیا فقه چنین اجازه ای به ما میدهد فعلی را که قطعا حرام است با اندکی نزدیک کردن به حالت حلال انجام دهیم؟ پوشش یا دربردارنده ی ضوابط شرعی هست یا نیست. حرکات موزون یا دربردارنده ضوابط شرعی هستند یا نیستند.
آیا میتوان این نوع پوشش را اسلامی قلمداد کرد ( چنان که بارها حتی مقام معظم رهبری از این تعبیر استفاده کرده اند) و بعد آن را به عنوان الگویی برای بانوان مسلمان سایر کشورها معرفی کرد؟؟
مگر نه اینست که ما به دنبال ارتقای جایگاه زن هستیم و فعلی که انجام آن مبغوض خداوند باشد نه در حقیقت و نه در ظاهر نمیتواند انسان را رشد دهد؟
❎ پاسخ به این سوالات هنوز نیازمند تفکر و تعمق بیشتری است و نباید سریع به محکمه رفت، ولی انتظار می رود فقها از سویی و مسئولین کشور از سوی دیگر به دنبال پاسخ این سوالات بوده و از موضع گیری های شتاب زده پرهیز کنند.
🖋 رحیل
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📕 #معرفی_کتاب | دین و علم، ایان باربور ترجمه: پیروز فطورچی
🖌 یکی از چالش های اساسی در طول حیات فکری بشر و مخصوصا در سده های اخیر، #رابطهی_علم_و_دین بوده است.
اینکه آیا اساسا #علم_و_دین با هم سازگارند؟ آیا با ظهور علم مدرن، دین اعتبار معرفتی خویش را همچنان داراست؟ آیا میتوان بازهم دین را دارای پایگاه معرفتی مهمی تلقی کرد؟
✨ کتاب دین و علم ایان باربور را باید یک شاهکار در حوزه خودش دانست. کسانی که علاقمند به تحولات تاریخی و روشی در حوزه دین و علم هستند، و به نحوهی رابطه دین و علم می اندیشند(که باربور از الگوی تعارض، استقلال، گفتوگو، و یکپارچگی سخن میگوید) نباید این کتاب را از دست دهند.
🔖 ترجمه حاضر که توسط استاد فطورچی انجام شده است، از ویراست سوم کتاب صورت گرفته که پس از تحقیقات ۳۰ ساله باربور روی نسخه اول و با اضافه شدن تحولات سالهای اخیر به چاپ رسیده است(نسخه قبلی توسط استادخرمشاهی ترجمه شده بود).
خواندن این کتاب را برای علاقمندان به حوزه فلسفه علم، فلسفه دین، الهیات و... توصیه میکنیم.
من باشم میگم همه این کتاب رو بخونن🤩
#علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی
#علم_دینی
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191