eitaa logo
اندیشگان
494 دنبال‌کننده
203 عکس
139 ویدیو
23 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
35.69M
🎙 | نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت. ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📝 | چند سوال اساسی در مورد مسأله فلسطین ۱. آیا حمایت تمام قد «امریکا» از رژیم غاصب صهیونیستی در شورای امنیت با اجازه ندادن به صدور هیچ گونه قطعنامه بر علیه «اسرائيل» و در عمل با تجهیز نظامیان صهونیزیم در مقابل نیروی مقاومت مردم حماس، وجه بین‌المللی «امریکا» را مخدوش نمی‌سازد؟ کشوری که تا در توان دارد، از دست آویز حقوق بشر سوء استفاده کرده و اهداف پلیدش را پیش برده اما اکنون هیچ اعتنایی به این مقوله ندارد. ۲. به راستی چرا جبهه مقاومت و علی الخصوص «جمهوری اسلامی ایران» به طور جدی وارد میدان نبرد نشده اند؟ مگر نه اینکه چهل و اندی سال است که یکی از آرمان‌های انقلاب، حذف این رژیم جعلی از روی نقشه جهان است؟ ۳. وظیفه ما در قبال مسأله فلسطین در فضای رسانه‌ای و مجازی چه خواهد بود؟ . . . 🔜 🔜 ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ♨️ چند پرسش اساسی در مسأله فلسطین . 1⃣ (مقدمه) امریکا به دنبال امپراطوری جهانیست و در تلاش است که دنیا طبق میل او در جریان باشد. اما برای این کار باید قلب جهان را «غرب آسیا» را تحت سیطره داشته باشد و به همین علت پروژه‌های اجرا شده در این منطقه، بیشترین هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است و هر چند وقت یکبار از یکی از مقامات امریکایی می‌شنویم که مثلا فلان میلیارد دلار صرف فلان پروژه شده است و نهایتا با شکست مواجه شده است. اما آیا این سرمایه گذاری‌ها پایان می‌یابد؟ بالوضوح خیر. چون امریکا می‌داند که برای سَروری بر جهان ناچار است «خاور میانه» را به خدمت خود در‌آورد. ــــــــــ برای تسلط بر این منطقه، ایالات متحده ناچار از ایجاد پایگاه در منطقه است که این پایگاه در حال حاضر هیچ کجای جهان نیست مگر درون مرزهای جعلی اسرائیل. آمریکا برای رسیدن به هدف بزرگ خود، تمام قد از این پایگاه حمایت می‌کند و تحت هر شرایط خواهد کرد و هیچ مسأله‌ای‌ (حتی وجه بین‌المللی) در مقابل این هدف تاب استقامت نخواهد داشت. 2⃣ (مقدمه) همه دنیا (دوست و دشمن) میداند که این جمهوری اسلامی ایران است که باغبانی جبهه مقاومت را بر عهده دارد و در حال حاضر تشنگان جهاد، از این چشمه سیراب می‌شوند. با اینکه اذعان داریم که؛ همه جبهه مقاومت در حال حاضر پشت‌گرم به جمهوری اسلامی هستند و ایران نهایت تلاش خود را در تجهیز جبهه‌های انجام میدهد، اما سوال اساسی این است که چرا در چنین وضعیت و موقعیتی، جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم وارد نبرد نمیگردد؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در شرایط حاضر، جبهه‌های مقاومت به نیابت از ایران این مسولیت را بر عهده دارند و ورود مستقیم ایران منزوی شدن فلسطین در مجامع بین المللی و در میان مردم جهان را به همراه خواهد داشت و دیگر شاهد حمایت‌ها و راهپیمایی‌هایی مردمی که در حال حاضر در سراسر جهان (حتی در دل واشنگتن، پایتخت ایالات متحده) در حال برگزاری است و موجب تحت فشار قرار گرفتن مقامات کشورها میگردد، نخواهیم بود. به عبارت دیگر، چنانچه موشک‌هایی از خاک ایران به سمت اسرائیل به پرواز در آید، امپراطوری رسانه‌ای چنین به مردم سراسر جهان القا خواهد کرد که این جنگ ایران و اسرائیل است؛ و نه جنگ فلسطین و این جمهوری اسلامی است که به علت خصومت دیرینه خود با اسرائیل، فلسطینیان را بهانه کرده و به اسرائیل حمله می‌کند که در این صورت علاوه بر اینکه ایران، محکوم خواهد شد، فلسطین نیز حمایت جهانی خود در سطح ملت‌ها از دست خواهد داد. 3⃣ اما وظیفه‌ی فردی ما در قبال فلسطین در فضای رسانه‌ای، ایجاد موج جمعی است. بدین معنا که تا میتوانیم از شرارت‌های امریکا و رژیم صهیونیزم انتشار محتوا بدهیم و ظلم غاصبان را به گوش عالمیان برسانیم اما ملت فلسطین را نیز همان گونه که هستند معرفی کنیم. و با استقامت و نه مظلومی که تنها نعشی از او باقی مانده. ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می‌رفت مرا هم به دل دریا برد ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| احیای فلسفه و دین در دهه های اخیر در غرب 🎙 دکتر مهدی گلشنی 📆 سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه - ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🌐لینک پخش مستقیم جلسه: https://tv.shirazu.ac.ir/live ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 توصیه های مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رضوان الله علیه در آخرین جلسات درس خارج فقهشان به شاگردان آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل‌ شایع، همت بگذارید، این زحمت می خواهد. با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی. علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد، آن یک فرحی دارد، یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می شود لا سمح الله. دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود، کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می خواهید به این مقام إن شاءالله برسید دو تا آفت دارد: 1⃣ آفت اول یأس است، اینها را می گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم، نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می رسد که ۱۲ صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می کند. ✅ من از استاد عزیزم (آیت الله خویی) رضوان الله علیه شنیدم که فرمود این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه. پس یکی یأس است که مأیوس نشود، خب الان چیزی نیست، ولکن می رود به جلو، قدرت علمی پیدا می کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است. 2⃣ یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر! این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را، هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست. همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت. ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📝 | روی دیگر جنگ! جنگ سخت همیشه با تلخی ها و مصائب همراه است، به خصوص وقتی پای کشته شدن (شهادت) کودکان و زنان در میان باشد. اما این سکه روی دیگری هم دارد: اثرات فرهنگی و رسانه ای. -از چه سخن می‌گوییم؟ +از نسل کشی اسرائیل در غزه -چه اثر رسانه ای-فرهنگی داشته است؟ مشخص شدن ذات وحشی صهیونیسم؟ + بله، ولی تنها این نیست. 🆒 نظر شما را به گزارشی که گاردین منتشر کرده است جلب میکنم: جوانان آمریکایی برای درک مقاومت فلسطینیان و اینکه چه نیرویی این ایمان را در آنها به وجود آورده است به خواندن قرآن روی آورده اند. بسیاری از آنها به اسلام متمایل و برخی مسلمان شده اند. آنها مضامینی در قرآن می یابند که با ارزش‌ها و فطرتشان همخوان است. https://www.theguardian.com/books/2023/nov/20/palestine-quran-islam-americans-tiktok ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖇 | ایران با دنیا چه کرد؟ دو خط اساسی در دنیا با خط ایران در تعارض بود. اول؛ خط بلوک غرب ــ منافقین دوم؛ خط عبری ــ عربی ⭕️ بلوک غرب با مسدود کردن حساب‌های بانکی و حمایت از منافقین، احداث شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای مختلف و ایجاد اغتشاشات مردمی در داخل، به دنبال قطع کردن ادامه خط ایران بود. اما جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قدرت مردم فهیم، بر اغتشاشات داخلی فائق آمد و غرب را واداشته تا بخشی از منابع نقدی متعلق به ایران را که در بانک‌های غربی ضبط شده بود را آزاد سازد و فعلا (با وجود کارشکنی‌های مقامات غربی) ابتکار عمل در دست ایران می‌باشد. از جانب دیگر هم تعطیلی شبکه‌های تلوزیونی و نیز از بین رفتن پایگاه منافقین در آلبانی، فعلا نقشه‌های این خط را نقش بر آب ساخته. ⭕️ اما جبهه عبری ــ عربی؛ این خط به رهبری اسرائیل، برنامه عادی سازی روابط با رژیم جعلی را در دستور کار داشت که در سایه این جریان، بقای اسرائيل (با وجود مخالفت ملت‌ها) به همت حکام عربی تثبیت می‌گشت. می‌توان گفت که ایران، بیداری اسلامی کشورهای مسلمان را از یاد نبرده و هنوز به دنبال هشیارتر ساختن امت اسلامی و وادار ساختنش برای کنش گری کلان در منطقه است. اسرائيلی که در مدت نه چندان دور به دنبال ایجاد تله و کشاندن ایران به درون باتلاق جنگ با اقلیم کردستان و بعد از آن طرح جنگ با جمهوری آذربایجان بود با مدیریت هوشمند جمهوری اسلامی مواجه گشت و اکنون بعد از سپری شدن مدتی اندک از زمان تله گذاری برای ایران و بعد از کشتار وحشیانه انسان‌های بی‌پناه در فلسطین و عیان شدن خوی خونخوار صهیونیزم بر جهانیان، دیگر عادی سازی روابط با رژیمی جانی،‌ معنای خود را از دست داده و در حال حاضر سران صهیونیزمی امیدی به استدامه حیات انگل‌وار رژیمشان ندارند. 🔺با احتساب این دو خط دشمنی؛ می‌توان گفت که تا این لحظه جمهوری اسلامی ایران، به مدد عنایات الهی و خون شهدا توانسته توطئه‌های چیده شده در حوزه داخلی و منطقه‌ای را شکست دهد و در هر دو میدان خواست خود را به کرسی بنشاند و با قدرت هرچه تمام‌تر به سوی قله‌ در حرکت باشد. ✍️ محمدجواد ابراهیمی ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_8032054458.mp3
23.64M
🎙 | اقبال لاهوری و حضرت زهرا(س) استاد فنایی اشکوری در این قطعه صوتی در ضمن شرح شعری از اقبال لاهوری، به بیان منزلت حضرت زهرا (س) در اندیشه و شعر اقبال لاهوری می پردازند. ✔️ اهمیت اندیشه اقبال لاهوری از این جهت است که وی با اینکه دانش آموخته فلسفه از فرانسه و کمبریج، و یک متفکر مدرن بود، اما همچنان به سنت اسلامی پایبندی ورزید. از کتابهای اقبال میتوان به احیای فکر دینی در اسلام، و سیر فلسفه در ایران اشاره کرد. @dreshkevari ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
. 💠 ابیات اقبال لاهوری درباره حضرت زهرا(س) مریم از یک نسبت عیسی عزیز از سه نسبت حضرت زهرا عزیز نور چشم رحمة للعالمین آن امام اولین و آخرین آنکه جان در پیکر گیتی دمید روزگار تازه آئین آفرید بانوی آن تاجدار «هل اتی» مرتضی مشکل گشا شیر خدا پادشاه و کلبه ئی ایوان او یک حسام و یک زره سامان او مادر آن مرکز پرگار عشق مادر آن کاروان سالار عشق آن یکی شمع شبستان حرم حافظ جمعیت خیرالامم تا نشیند آتش پیکار و کین پشت پا زد بر سر تاج و نگین وان دگر مولای ابرار جهان قوت بازوی احرار جهان در نوای زندگی سوز از حسین اهل حق حریت آموز از حسین سیرت فرزند ها از امهات جوهر صدق و صفا از امهات مزرع تسلیم را حاصل بتول مادران را اسوهٔ کامل بتول بهر محتاجی دلش آنگونه سوخت با یهودی چادر خود را فروخت نوری و هم آتشی فرمانبرش گم رضایش در رضای شوهرش آن ادب پروردهٔ صبر و رضا آسیا گردان و لب قرآن سرا گریه های او ز بالین بی نیاز گوهر افشاندی بدامان نماز اشک او بر چید جبریل از زمین همچو شبنم ریخت بر عرش برین رشتهٔ آئین حق زنجیر پاست پاس فرمان جناب مصطفی است ورنه گرد تربتش گردیدمی سجده ها بر خاک او پاشیدمی ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
امتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
25.61M
🎙 | امتداد فلسفه اسلامی 🎙استاد حمید در این جلسه با تفکیک معرفت به سه جهان نفس الامر، ذهن، و گفتگو(فرهنگ) تلاش میکنند بگویند چگونه میتوان فلسفه را در هر سه جهان امتداد داد. 🔥 یکی از نکات جالب جلسه این است که استاد تلاش دارند مخاطبین را ملتفت کنند که آنچه در خارج از چهاردیواری ما میگذرد، غیر از چیزی است که ما آن را مسلم گرفته ایم؛ دیگران خلاف آنچه را که ما مسلم گرفته ایم، مسلم میدانند. کل حوزه ما به اندازه دانشگاه تهران(کما و کیفا)(استعداد و بودجه) نمیشود... . شناخت جغرافیای بحث ها امری ضروری است... . 🗣 گفتگوی با طلاب سطح ۴مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
مدل سه جهانی استاد پارسانیا را میتوانید در مقاله «نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» به صورت مبسوط مطالعه کنید. اندیشگان قبلا این مقاله را معرفی کرده است. 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕 | دفاع تبیینی از خداباوری، منصور نصیری 👤 ریچارد سوئین‌برن (Richard Swinburne)‏ (متولد ۱۹۳۴) استاد فلسفه دین در دانشگاه آکسفورد و یکى از مهم‌ترین فیلسوفان دین و فلسفه تحلیلی معاصر انگلستان در دهه‌هاى اخیر محسوب مى‌شود. آنچه که باعث شهرت سوئین برن شده است، تحقیقات او در حوزه فلسفه دین است. سه کتاب او با نام های انسجام خداباوری، مفهوم معجزه و وجود خدا از تاثیرگذارترین آثار در حوزه فلسفه دین است. 📝 می‌توان گفت همۀ پژوهشها و تلاشهایی که تا سالهای اخیر برای دفاع از خداباوری صورت گرفته اند، مبتنی بر اثبات خدا با اتکا بر روش قیاسی و قطعیت محور بوده اند. اما امروزه متفکرانی در جهان غرب با تأکید بر روشی متفاوت به دفاع از خداباوری می پردازند. این روش همان روشی است که در ارزیابی فرضیه های علمی و دفاع از آنها به کار میرود؛ روشی کاملاً احتمال محور و مبتنی بر «استنتاج بهترین تبیین» که روشی رایج در ارزیابیِ فرضیه های علمی است. ریچارد سوینبرن، فیلسوف دین معاصر، سردمدار استفاده از چنین روشی است. او با رد روش مرسوم کوشیده است برای دفاع از خداباوری، از این شیوه نو که احتمال محور است استفاده کرده، خداباوری را چونان فرضی هایی در کنار سایر فرضیه ها، از جمله فرضیه مادی انگاری، در نظر بگیرد و با کاربستِ معیارهای مطرح در این روش از خداباوری دفاع کند. کتاب حاضر این روش جدید را با محوریت دیدگاه سوینبرن تبیین و بررسی کرده است. از کانال حکمتانه 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
👤درباره نویسنده: نویسنده کتاب دکتر دانشیار دانشگاه تهران-پردیس فارابی می باشند. 📚 از جمله کتابهای ایشان میتوان به کتاب تبیین در فلسفه علم، تبیین در علم و الهیات(بررسی دیدگاه ننسی مورفی)، استنتاج بهترین تبیین(بررسی دیدگاه پیتر لیپتون)، و ترجمه جستارهایی در الهیات اجتماعی(نوشته محمد لگنهاوسن)، فلسفه علم(از کتاب فهم فلسفه) اشاره کرد. ایشان فارغ التحصیل فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی هستند. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
🔸نشست «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ بررسی یک گفتگوی ناتمام» 👤سخنرانان: ✔️دکتر عسکر دیرباز (رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران): «سخنرانی افتتاحیه» ✔️دکتر میثم توکلی (هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران): «ملاحظاتی فلسفی در باب مدل‌سازی تصادفی» ✔️دکتر نعمت‌الله ریاضی (هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید بهشتی): «نور چیست؟» ✔️حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدامیر سخاوتیان (هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم): «سیر تحول مفهوم علّیت؛ از فلسفه تا فیزیک» ⏰زمان: سه‌شنبه 14 آذرماه 1402، ساعت 10 تا 12 🏫مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ـ سالن دکتر نصر ✅ این نشست تنها به صورت حضوری برگزار می‌گردد. 🆔https://t.me/hekmatfalsafe 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| ساده‌سازی و عمومی‌سازی اندیشه‌های فلسفی 📝 استاد احمدحسین شریفی: 🔶یکی از ویژگی‌های خوب اندیشمندان غربی «ساده‌سازی» اندیشه‌های انتزاعی و «عمومی‌سازی» افکار فلسفی است. هنر «امتدادبخشی» به بنیان‌های فکری خود را دارند. حتی معماری و طراحی‌های مدها و مدل‌ها را نیز بر اساس بنیان‌های فلسفی و معرفت‌شناختی خود انجام می‌دهند. در کنار کتاب‌های فلسفی پیچیده، کتاب‌هایی مثل «لذات فلسفه» و «دنیای سوفی» و امثال آن را نیز می‌نویسند. یعنی کتاب‌هایی که با ادبیاتی شیوا و شیرین و با ساختاری جالب و جذاب لب‌اللباب افکار فلسفی اندیشمندان بزرگ را به خوانندگان غیرتخصصی منتقل می‌کنند. 🔹رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار اعضای محترم مجمع عالی حکمت اسلامی فرمودند: «یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشته‌هائی درباره‌ی فلسفه‌ی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه » کرده، که لابد ملاحظه کرده‌اید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمه‌ی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوش‌قلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظره‌ی بین فلاسفه‌ی قدیم و جدید غرب است در یک مسئله‌ی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسه‌ای تشکیل داده‌اند و دارند با هم بحث می‌کنند؛ هگل یک چیزی می‌گوید، بعد کانت جواب او را می‌دهد، بعد دکارت حرف خودش را می‌زند؛ همین‌طور دانه‌دانه اینها شروع می‌کنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است.» 🔻تا جایی که بنده اطلاع دارم مع الاسف نه از سوی مجمع عالی حکمت و نه به صورت خودجوش، از سوی محققان فلسفه اسلامی تاکنون اقدامی برای عملی شدن این خواسته به حق صورت نگرفته است! 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| استفاده از فرصت‌ها 📝 هرگاه که ما کوتاهي کنيم فرصت از دستمان می‌رود. مولا علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْر؛ [6] فرصت‌های خیر را غنيمت بشماريد! چراکه مانند ابر می‌گذرند.» همان‌طور که ابرها با سرعت حرکت مي‌کنند و ساعتي بعد وقتی به آسمان نگاه مي‌کنيد مي‌بينيد ابر نيست، فرصت‌ها هم با همین سرعت از دست مي‌روند. وقتی فرصت کار خیر از دست رفت هيچ چيز ديگر جاي آن را نمي‌گيرد. ما در هر لحظه بدون این‌که کسی بفهمد و بدون این‌که تغييري در وضعيت جسماني‌ ما رخ دهد می‌توانیم دل خود را متوجه به خداي متعال و اولیای الهی کنیم. این کار هيچ زحمتی ندارد و چون یاد محبوب است شیرین هم هست، و برکات فراوانی را هم برای انسان به دنبال می‌آورد؛ بلاها را از انسان دفع و شيطان را از او دور مي‌کند، نقص‌هايش برطرف شده و در کارهای خود موفق می‌شود. قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا؛ [7] ذکر لزوماً ذکر زباني نيست، بلکه اصل ذکرْ توجه قلبي است و لذا در آيه دیگری مي‌فرمايد: فَاذْكُرُواْ اللّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا؛ [8] نمي‌فرمايد «أو أکثر ذکراً» بلکه می‌فرماید «أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا». شدت به کيفيت ذکر است. هرچه توجه انسان در هنگام ذکرگفتن بیشتر باشد شدت آن بیشتر است. این کار از همه ما ساخته است. اما آیا ما در اوقات فراغتْ یاد خدا را شدت می‌بخشیم؟ برخی افراد کمی که فراغت پیدا می‌کنند هزار جور فکر آشفته و غلط، سوءظن نسبت به ديگران، نقشه‌کشي براي دنيا و ... به ذهن‌شان مي‌آيد و اگر هيچ کدام از اين‌ها نشد با جدول پرکردن، تماشاي فيلم و ... سر خود را گرم مي‌کنند. اما با این‌که یاد خدا و اولیای او آن همه برکت دارد لحظه‌ای به یاد خدا نمی‌افتند. چه قدر بزرگان ما به قرائت قرآن سفارش کرده‌اند و چه قدر خودْ مقيد به آن بوده‌اند؟ دست‌کم در اوقات فراغت صفحه‌ای قرآن بخوانیم. امام رضوان‌الله‌عليه با آن اشتغالات فراوان، مقید بودند در شبانه‌روز چند مرتبه قرآن بخوانند. حال که فرصت داریم، بدن ما سالم است، چشم ما مشکلی ندارد، تا می‌توانیم باید قرآن بخوانيم. اما تنبلي مي‌كنيم. اين مضمون تقريباً مستفيض است و شايد اگر منابع شيعي و سني بررسی شود متواتر هم باشد که: برای هر بار گفتن تسبيحات اربعه، خداوند درختي در بهشت براي گوینده آن مي‌رویاند. ما در هر لحظه می‌توانیم درختی برای خود در بهشت غرس کنیم، اما به راحتی این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. همه گونه سخن از دهان ما خارج می‌شود، اما برای گفتن تسبیح تنبلی می‌کنیم. اين‌ حالت نشانه تسلط عامل ديگري است که در ادبيات ديني اسم اين عامل خارجی «شيطان» است. چرا انسان بايد اين قدر از موجودي که خدا از دشمنی او نسبت به انسان خبر داده فریب بخورد. خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا؛ [9] شیطان دشمن شماست. پس شما هم با او دشمني کنيد!» بايد همت کرد. باید انسان از کارهاي کوچک شروع کند و تا می‌تواند از عمر خود استفاده کند. چراکه روزي چشم باز خواهيم کرد و می‌بینیم که دیگر فرصتی باقی نمانده است. وقت نماز که می‌رسد گرچه الحمدلله همه به نماز مقیدیم اما چرا هر ساعت به بهانه‌ای آن را تأخیر می‌اندازیم؛ یک ساعت به بهانه غذا، یک ساعت به بهانه استراحت، یک ساعت به بهانه تماشای اخبار و فيلم تلويزيون و بالاخره آخر وقت نماز را می‌خوانیم. برادر و خواهر گرامی! نمازی را که چند دقیقه بیشتر طول نمي‌کشد اول وقت بخوان! نگذار شيطان تو را فریب دهد. 🖋آیت الله مصباح یزدی 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
گروه فلسفه زبان پژوهشگاه ولی عصر عج برگزار می کند: ✅نشست علمی با موضوع: آشنایی با منطق موجهات و تأثیر آن در مسائل فلسفه زبان 🔸ارائه دهنده: پروفسور لگنهاوزن (استاد تمام موسسه امام خمینی ره ) 🔸زمان: چهارشنبه ۱۵ آذر ساعت:10 صبح 🔸مکان: خیابان معلم جنب اداره برق مدرسه علمیه ولی عصر عج طبقه چهارم سالن جلسات (شماره 411) پژوهشگاه ولی عصر عج 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
سلام ♦️♨️خیر مقدم عرض میکنم خدمت اعضای جدیدمون، خوشحالم که به جمع ما پیوستید. امیداورم که مطالب کانال براتون مفید باشه.😍 🗃سعی ما اینه که محتوایی که ارائه میدیم ، و ناظر به مسائل مهم حوزه های مختلف باشه. برخی از این مطالب نو هستند و برخی ترویجی. 📮ضمنا اگر پیشنهاد یا نقدی داشتید، حتما با ما در میان بگذارید. 📝همچنین از یادداشت ها و محتوای مرتبط با موضوع کانال استقبال میکنیم، حتما برامون بفرستید... همیشه موفق و پیروز باشید. 🙏🙏🙏