eitaa logo
اندیشگان
507 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👥 | علم دینی، علم بومی و علم اسلامی؛ محال اندیشی یا دور اندیشی؟ عنوانی که مشاهده میکنید، اسم کتابی است که در سالهای اخیر از سوی دکتر علی پایا نگاشته شده است. ایشان معتقد است با توجه به ساحت علم که کشف واقع است، سخن گفتن از علم بومی و دینی گزاف است و هرگونه صرف هزینه در راستای دینی کردن علوم (اعم از علوم انسانی و تجربی) هدر دادن آنهاست. در همین راستا گفت و گویی بین ایشان و حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی صورت گرفته است. دکتر شریفی در این گفت و گو پس از نقد برخی مبانی دکتر پایا و اشاره به برخی اشکالات در کتاب ایشان، به اثبات امکان و بلکه ضرورت می‌پردازد. این گفت و گو باتوجه به اخلاق مناظره ی بسیار پسندیده ی هر دو استاد بزرگوار کاملا علمی و قابل استفاده است. برای دانلود صوت اینجا کلیک کنید. برخی نکات: ۱. دکتر پایا: علم دینی نداریم ولی تکنولوژی دینی داریم / دکتر شریفی: این تفکیک از نظر ما بیشتر لفظی است بنابراین اختلاف نظر حقیقی با شما نداریم. آنچه شما تکنولوژی دینی معرفی میکنید، ما در ذیل علم دینی تعریف میکنیم. ۲. دکتر شریفی: علم برآمده از مبانی و اهداف دینی (انسان شناسی و هستی شناسی و ... وحیانی)، علم دینی است. / دکتر پایا: این علم نباید منسوب به دین شود، چون برداشت خاص شما از دین است، البته که یک مسلمان باید از منابع وحیانی در راستای ارتقای علوم انسانی کمک بگیرد ولی اسم محصول را نمی توان علم دینی گذاشت. برای دانلود صوت و گوش دادن به تفصیل مطالب اینجا کلیک کنید. 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| پایه گذار فقه در در جهان اسلام کیست؟ 📃 تدوين فقه اهل سنت اگر چه قبل از تدوين فقه ماست ليكن تأسيس آن از روايات ائمه معصومين يا از خود امام باقر (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) بوده است چون ائمه مذاهب اهل سنت مستقيماً يا بالواسطه شاگردان ايشان بودند، يعنى شاگردان ابن مسعود و ابن عباس بودند كه اين دو نفر و ديگران شاگردان اميرالمؤمنين (عليه السلام) بودند و در حقيقت روايات اميرالمؤمنين (عليه السلام) و ائمه ديگر منشأ علم فقه عامه و خاصّه هستند و بالخصوص دو امام باقر (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) دو پايگاه اصلى علوم شريعت و علم فقه در كل جهان اسلام بودند كه اگر نبودند مذاهب فقهى در كار نبود. 🧩تقریرات درس خارج اصول فقه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی 1388/7/7 (ع) 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندراند.mp3
4.44M
| انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان استاد یزدان‌پناه این عبارت اسفار را شرح میدهند: «و حاشىٰ الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمةً للمعارف اليقينية الضرورية، و تباً لفلسفةٍ تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303) (درس اسفار، ج8، جلسه 119) 🏷تلاش صدرا برای هماهنگی متن و عقل راه جدیدی را برای فهم معارف باز کرد... https://eitaa.com/nasimehekmat 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
احیای دین و فلسفه در جهان غرب.mp3
46.11M
🎙 | «احیای دین و فلسفه در غرب در دهه‌های اخیر» 👤 پرفسور مهدی ، استاد باز نشسته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف. دکتری از دانشگاه MIT امریکا 🗓 ۱ آذر ۱۴۰۲ 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
🎙 #بشنوید | «احیای دین و فلسفه در غرب در دهه‌های اخیر» 👤 پرفسور مهدی #گلشنی، استاد باز نشسته فیزیک
یادداشت کوتاه اندیشگان درباره سخنرانی استاد گلشنی: 📝 دکتر گلشنی اشاره ای کلی به احیای دین در میان دانشمندان و فلاسفه غربی دارند. اما اگر بخواهیم به طور مصداقی مراد ایشان را روشن کنیم، شاید بتوان به شکست پروژه های فروکاهشی-فیزیکالیستی-طبیعت گرایانه فلاسفه و دانشمندان در تقلیل همه امور جهان به امور فیزیکی-طبیعی اشاره کرد. توضیح اینکه تا اواسط قرن ۲۰ به دلیل تسلط فضای پوزیتیویستی در میان اندیشمندان غربی، تلاش در علوم مختلف به فروکاهیدن همه امور به امور فیزیکی بود. به طوری که گمان بر این بود که میتوانند حتی اموری مثل ذهن و حالات ذهنی(مثل حیث التفاتی و ...) و کیفیات نفسانی(مثل اراده، عشق و...) را فروکاست. اما در سالهای اخیر به رغم تلاشهای بسیاری که در این زمینه انجام گرفت، (از جمله در متافیزیک تحلیلی، نوروساینس و سایر رشته های مرتبط) همچنان نتوانسته اند پروژه طبیعی سازی را به مقصود برسانند. لذا اعتقاد به امور مجرد(Abstract) -همانند آنچه که در فلسفه ارسطویی و افلاطونی برای ما آشناست- طرفداران خود را پیدا کرده است؛ مخصوصا در متافیزیک تحلیلی دو شاخه اصلی ارسطویی و افلاطونی طرفداران خود را دارد. و این بخشی از رازی است که استاد گلشنی تلاش دارند آن را به عموم جامعه علمی-حوزوی برسانند: آنها خیلی به فلسفه ما نزدیک شده اند. لذا بر ماست که به زبان حاکم بر فلسفه و علم دنیا سخن بگوییم تا بتوانیم مطالب ناب فلسفه اسلامی را به گوش فلاسفه و دانشمندان جهان برسانیم. 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📘 | الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر، حمیدرضا شاکرین 🔹«جان لنوکس»بر آن است که قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان میکنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیفگر و پیش‌بینی‌کننده است، نه آفریننده. اگر به جای جهان از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی میتوانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار میکند، اما نمیتوانند بیان کنند که از کجا آمده است! انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
نظریه علم از دیدگاه محقق اصفهانی.pdf
321.7K
| | نظریه علم از دیدگاه شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، امیر معصوم خانی ملاک تمایز علوم یکی از مباحث چالشی در علم اصول فقه و به طور کلی در فلسفه علم است. علمای مسلمان توجه ویژه ای به این بحث داشته اند و نظریات مختلفی در این زمینه تولید شده است. تمایز به موضوع، به اغراض، به سنخه و ... از ملاک های مشهور در این زمینه است. شیخ محمد غروی اصفهانی هم نظریه ای ویژه در این زمینه دارد. این مقاله به طور کلی به ملاکات تمایز علوم، و به طور ویژه به نظریه محقق اصفهانی پرداخته است. علاقمندان را به خواندن این مقاله دعوت میکنیم. 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan