🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 11
💠 مرید منتظری در حلقه مدیران موسسه
🔺 یکی دیگر از مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، #سیدسراج_الدین_موسوی_کوشکی، زاده اصفهان و از مریدان ویژه منتظری است که در بیت او فعالیت میکرده است.
🔺 وی از افراد مورد وثوق باند #مهدی_هاشمی معدوم در ابتدای پیروزی انقلاب بود. او مسئولیت مهم فرماندهی کمیته انقلاب اسلامی را هم چندسالی برعهده داشت. سال ۶۹ با حکم #خاتمی وزیر ارشاد وقت، عازم پاکستان شد تا مسئول خانه فرهنگ ایران در پاکستان باشد.
🔺 وی مسئوليت نمايندگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در پاکستان و #شبه_قاره_هند را هم بر عهده گرفت. سید سراج الدین موسوی در دولت #اصلاحات سفیر ایران در کشور پاکستان میشود.
🔺 نکته قابل تأمل اینکه وی همچنان به مراد خود وفادار مانده و به تبلیغ #مرجعیت_منتظری به عنوان مرجع اعلم بعد از رحلت حضرت امام در آن کشور میپردازد.
🔺 موسوی پس از بازگشت، سرپرستی امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام را برعهده میگیرد. ارتباط وی با بیت منتظری کماکان حفظ میشود به حدی که فرزند #سید_هادی_هاشمی را به دامادی میپذیرد.
🔺 وی عضو شورای مرکزی #مجمع_روحانیون_مبارز است و روابط نزدیکی با اعضای #نهضت_آزادی و گروههای ملی مذهبی و اصلاح طلبان دارد.
🔺 با جستجوی نام سید سراج الدین موسوی در #پایگاه_خبری_جماران ملاحظه میشود وی به عنوان مدیر ارشد و مشاور در اکثر مراسم و دیدارهای مختلف مسئولین موسسه حضور دارد و به نوعی به خط دهی مشغول است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #تاریخ_شفاهی| شیطنت احمد منتظری ناشی از عدم تعهد به اسلام است
💠 #آیت_الله_لطفی_نیاسر: احمد منتظری قرار است در آینده هم بازی دربیاورد نه اینکه پشت پرده بازی درآورد بلکه یک مقدار بیاید روی پرده و یک رقصی روی پرده سینمای دشمن داشته باشد. در طول 10 سالی که ما درس آقا [منتظری] رفتیم ایشان یک روز هم درس آقا نیامد، رشته اش مهندسی نساجی بود.
#احمد_منتظری
#سیدمهدی_هاشمی
#فتنه
#رنجنامه
#عزل_از_قائم_مقامی
#موسسه_بعثت
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش ششم 🔰 اگر بگوییم همه چیز در متون دینی
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش هفتم
🔰 عبور از اصول فقهی به بهانه تغییر شرایط !!! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش هفتم
🔰 عبور از اصول فقهی به بهانه تغییر شرایط !!!
🔺 بخش سوم مصاحبه غرویان با #روزنامه_شرق:
🔸 یک دیدگاه این است که احکامی مانند تساوی #ارث و تساوی #دیه مطابق با آن عصر و زمان صدر اسلام بوده که مناسبات اجتماعی در آن دوره آن گونه اقتضا میکرده است، اما اینک وضعیت زن و حضور او در صحنههای مختلف #اجتماعی دگرگون شده است و میتوانیم با توجه به شرایط جدید و با توجه به حضور زنان، کما اینکه بعضی از فقها هم فتوا دادهاند به تساوی ارث زن و مرد، تساوی دیه زن و مرد نیز تغییر میکند.
🔹 خبرنگار: کدام یک از مجتهدین چنین فتوایی دادهاند؟
🔸 غرویان: حضرت آیت الله #صانعی معتقد به تساوی ارث و دیه زن و مرد هستند. البته ایشان گفتهاند نظری که من دادهام برای الآن نیست بلکه برای 50 سال دیگر است و دیگران هم به این نتیجه خواهند رسید.
🔹 خبرنگار: منظورتان این است که الآن قابل اجرا نیست؟
🔸 غرویان: نه اینکه قابل اجرا نیست بلکه چون عده زیادی با این نظر مخالفت میکنند و منظور این است که 50 سال دیگر همه شما به این نتیجه خواهید رسید.
🔸 خود من هم فکر میکنم که کارشناسان و علمای اسلامی خود به این نتایج خواهند رسید و شرایط زمانه آنها را به این نتایج خواهد کشاند.
🔸 ... من میخواهم بگویم که در مورد ارث زنان و دیه زنان نیز این احکام تغییر کرده است. حال ممکن است امروز و فردا این تحول صورت نگیرد بلکه چندین سال دیگر باشد؛ چرا، چون زن امروز یک شرایط ویژهای دارد، کودکان در جهان امروز شرایط ویژهای دارند.
🔸 شرایط زیست انسان همیشه ثابت نیست با هزار و چهارصد سال قبل خیلی تفاوت پیدا کرده و لذا باید فتاوا، استنباطها و اجتهادها متناسب با انسان عصر حاضر باشد.
🔸 الآن در بسیاری از کشورها زنان پا به پای مردان و یا حتی بیشتر از مردان کار میکنند و یا در شمال کشور خودمان، زنان در شالیزارها بیشتر از مردان کار میکنند و حال اگر کسی زنی را بکشد باید دیه او را کامل بپردازد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| کدام اعتمادِ از دست رفته؟!
💠 #امام_خامنه_ای: حادثهی #نهم_دی یک حادثهی عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهندهی اعتماد مردم است. متأسفانه میشنویم همین طور در اظهارات #مصلحت_جویانه، مکرر میگویند: آقا اعتمادِ از دست رفتهی مردم را برگردانید! کدام اعتمادِ از دست رفته؟! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام را #دوست دارند، از نظام #دفاع میکنند.
🗓 ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
#فتنه_88
#حماسه_نهم_دی
#بصیرت
#نظام_اسلامی
#ولایت_فقیه
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 9 🎙 #مصاحبه| دونبشهای حوزوی 🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غ
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 10
🎙 #مصاحبه| مراجع خودخوانده به دنبال کسب قدرت
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر: 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 10
🎙 #مصاحبه| مراجع خودخوانده به دنبال کسب قدرت
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔸 جریان دیگر، جریان قدرت است، البته میترسم که این بحث را شفافتر کنم، خیلی مصداق خودش را پیدا کند، شاید هنوز صلاح نباشد؛ شما این روزها اگر شبکههای اجتماعی را رصد کنید، یکدفعه میبینید که یکی از آقایون ظرف دو سه ماه یکدفعه #رساله مشترک با مراجع عظام چاپ میکند؛ دیدار میگذارد، جشن میرود، سخنرانی میکند.
🔸 این آدم تا حالا بهعنوان یک استاد برجسته جا افتاده و حالا چطور به سمت این #قدرت میرود؟ چه کسانی اینها را برای گرفتن قدرت بسیج میکنند؟ حتی دیدار با نماینده #انگلیس را هم انکار نکردند؛ آن تاجر انگلیسی را، رسماً بیانیه دادند و گفتند که ما وقت نداشتیم، ما میخواهیم با بینالملل ارتباط داشته باشیم، اما وقت نداشتیم؛ یعنی اسم آن را ارتباط با بینالملل گذاشتند و انکار هم نکردند. هنوز در #قم دفترهایشان راه نیفتاده است، اما خارج از کشور #نمایندگی راه انداختهاند.
🔸 از امام و آقا نمیگویم که بگویند همهاش از این دو نفر میگویند؛ حضرت آیتالله #سبحانی را نگاه کنید که چند هزار نفر شاگرد در درس خارج آیتالله سبحانی هستند؟ من که دهه هفتاد درس خارج میرفتم، یعنی حد فاصل سال ۶۹ تا ۷۵ و ۷۶ که دوره اصول میرفتم، آن موقع ایشان دو سه دوره قبل از آن شاگرد و تدریس داشت.
🔸 یکی از مراجع عظامی که از دنیا رفت، کنار مرحوم #شهید_عارف_حسینی در اوایل طلبگی، مختصرالمعانی را در حرم، صبحها بعد از نماز صبح شاگرد همین آیتالله سبحانی بود؛ صدها کتاب چاپ کرد، رساله او چه زمانی بیرون آمد؟ یعنی با اینهمه دفتر علمی که داشت، دو مؤسسه علمی که دارد، در دو عرصه شاگرد دارد؛ در سه چهار عرصه کتاب دارد، اما میبینید که این آقا نه شهرت علمی دارد، نه شهرت استادی دارد.
🔸 اما این طرف، این فرد خودش هم نخواهد، دیگران دارند این کار را میکنند، چون گفتیم که دیگران داعیه دارند که یک عده را عَلَم کنند. یکی از آقایانی که خودش بعداً خیلی خرابکاری کرد، عین سخنرانیاش را در سال ۱۳۷۲، گفت ما #مرجع_انگلیسی نمیخواهیم که بعداً خودش اسیر دست همانها شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 6
🔰 بیاعتمادی حامیان سرشناس #مشروطه به مشروطهخواهی
🔺 در مراحل اولیهی انقلاب، در مورد حمایت از #مشروطیت، نوعی همگرایی میان ایدئولوژیهای دینی و غیر دینی وجود داشت و اغلب روحانیون، مبارزات مشروطهخواهی را تلاشی به منظور اجرای قوانین شریعت، تلقی میکردند،.
🔺 اما پس از پیروزی مشروطه، روحانیت شیعه، بر تصویب اصل دوم متمم #قانون_اساسی تاکید میکردند تا بر اساس آن هیئتی پنج نفری متشکل از #مجتهدین و مراجع تقلید شیعه، بر روند قانونگذاری نظارت نمایند، که این اصل نیز هرگز اجرا نشد.
🔺 همین امر موجب بیاعتمادی گروهی از روحانیون و مجتهدین سرشناس حامی مشروطه از روند مشروطهخواهی شد و در این میان شخصیتهایی چون #شیخ_فضل_الله_نوری در تهران و #سید_کاظم_یزدی در عراق، قانون اساسی را تهدید مستقیمی علیه قوانین اسلامی تشخیص دادند و به همین دلیل از حمایت از مشروطه دست کشیدند و خواستار #مشروطهی_مشروعه شدند.
🔺 در این مقطع در ادامهی حرکتهای تندرویانه، برخی از #روشنفکران بیرون از مجلس، مبارزه در راه #اصلاحات غیر دینی را شدت بخشیدند و از جمله روزنامهی «#صوراسرافیل» با طرح موضوع لزوم کنارهگیری روحانیون از سیاست، جنجال بزرگی به پا کرد که همین مسئله، آغازگر اختلافات میان برخی از روحانیون و روشنفکران و گسترش کشمکشها بین گروههای مختلف مشروطهخواه شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 5
🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت پنجم
💠 بهزاد نبودی در مقابل حضرت امام
🔹 در دوران عضویت نبوی در دولت موسوی، دو حادثه اتفاق افتاد که نشانگر رویکرد #تجدیدنظرطلبانه وی میباشد.
1️⃣ اعتراض به جمع کردن عکسهای آقای منتظری
🔸 پس از عزل آقای #منتظری ـ بهوسیله #امام_خمینی (ره) از قائممقامی رهبری به واسطه سادهلوحی ایشان و افشا شدن رابطهاش با #منافقین و باند #سیدمهدی_هاشمی و لو دادن اسرار نظام به دشمنان، علیرغم تذکرات متعدد حضرت امام به وی در این خصوص و دستور جمعآوری عکسها و آثار وی از ادارات و نهادها، بهزاد نبوی در جلسهی ۷ فروردین ۱۳۶۸ هیأت دولت، این اقدام را باعث ایجاد مشکلات بسیار در جامعه میداند و #سیدمحمد_خاتمی نیز طرح این موضوع را برخلاف #مصلحت میشمارد.
2️⃣ موضعگیری نسبت به حکم امام در مورد #سلمان_رشدی
🔸 پس از صدور فرمان تاریخی امام مبنی بر ارتداد سلمان رشدی و لزوم اعدام انقلابی او، بهزاد نبوی رسماً در جلسهی هیأت دولت به این کلام اعتراض میکند و میگوید:
🔺«باید در قضیهی قطع یا ایجاد ارتباط با دولت #انگلیس، همیشه بهصورت حسابشده عمل کنیم؛ زیرا قبلاً هم چندبار رابطه قطع شده و پس از مدتی تلاش و وساطت دیگران، این رابطه برقرار شده است.
🔺 باید متوجه باشیم این قضیهی رشدی، یک پوست خربزه نباشد که انگلیسیها جلوی پا بگذارند تا قضایای قطع رابطه و برقراری مجدد آن دوباره تکرار شود.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #قرآن، امر به معروف و فعالیت سیاسی/ بخش نخست
🔺 قرآن یکی از مهمترین منابع استنباط احکام شرعی است. با نگاهی به آیات قرآن به خوبی میتوان قواعد و اصولی را استخراج کرد که «حجیت» ورود به «عمل سیاسی» و الزام مومنان را به ورود به #امر_به_معروف و #نهی_از_منکرهای مبنایی و محوری به اثبات میرساند.
🔺 این قواعد به قدری مستحکم و غیرقابل توجیه و تفسیر است که حتی کسانی را که به آموزههای اسلامی یکسویه مینگرند، به سکوت وامیدارد. نگاهی به چند قاعده و اصول قرآنی میتواند ما را در مسیر اثبات چرایی ورود به «#عمل_سیاسی» و الزام مومنان به ورود به امر به معروفها و نهی از منکرهایی رهنمون سازد که میتوان ادعا کرد آموزههای دیگر قرآن کریم به احیای آن مبانی بستگی دارد.
1️⃣ اصل #نفی_سبیل
🔺 بر اساس آیه شریفه «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا» نساء: 141؛ «و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطی نداده است»؛ کافرین هرگز نباید بر مسلمانان و مومنان مسلط شوند.
🔺 این اصل ترسیم کننده سیاست #داخلی و #خارجی مسلمانان است و چگونگی تعامل و تعاطی با بیگانگان در عدم حاکمیت غیر مومنان و #رخنه کافران در بدنه #نظام_اسلامی و تضعیف مسلمانان را میرساند. این اصل نفی هرگونه سلطه سیاسی# اقتصادی# فرهنگی و نظامی را به صراحت اعلام میدارد و گویای وجود خط و مرز بین «کفر» و «ایمان» است؛ خطی که در یک سو «#معروف» و در سوی دیگرش «#منکر» ظهور پیدا میکند.
🔺 تاکید امام راحل بر مرزبندی خط بین «مَحرم» و «نامَحرم» و نیز تاکید رهبری انقلاب وجود مرز بین «خودی» و «غیرخودی» از زاویهای در این هندسه میگنجد؛ چراکه حاکمیت نامحرم و غیرخودی و فرهنگ آن، به هر عنوان و هر نام تشکل و حزب و دستهای، حاکمیت «کفر» بر «ایمان» و نادیده گرفتن اصل نفی سبیل، در گسترهای به وسعت همان احزاب و تشکلهای سیاسی است.
🔺 اصل نفی سبیل اصلی قرآنی است، که نفی منکری به نام «تسلط کفار» است و در واقع زمینهساز تبدیل «منکرات کفار» به فرهنگ، در جامعه اسلامی میشود.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 29-30
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892