eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
810 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ⁉️پرسش: جهاد ابتدایی پس از فوت پیامبر با اذن معصوم زمان خود (به اعتقاد شیعه) که امام علی بود و در حضور و اذن و رضایت امام علی صورت گرفت پس امام علی را از این امر مبرا نکنید. سکوت علامت رضاست . سکوت بر جنایت مشارکت در آن است . استفاده از موهبات، شراکت در آن است. ✍️پاسخ: جنگهای زمان خلفاء، با اذن و اجازه امام علی(علیه السلام) نبوده است. امام (علیه السلام) نیز در دوران حکومت خود، جنگی با کفار نداشتند. لذا نمی توانید اینها را به معصوم نسبت بدهید. معصومین در آن جنگها شرکت نمی کرده و اجازه هم نمی دادند؛ شرائط تقیه هم جایی برای ابراز مخالفت نمی گذاشته است. مخالفت یعنی مخالفت با خلیفه، و حکومت چنین چیزی را بر نمی تابید. سکوت در شرائط عادی معنایش رضایت و تایید است ولی در شرائط تقیه چنین معنایی ندارد. هر نوع مخالفت معصومین به معنای مخالفت با خلیفه و حکومت محسوب می شده و برای حکومت قابل تحمل نبوده است. آن قدر شرائط بر ایشان تحمیلی بوده که حتی نمی توانستند مواهب حکومت را نپذیرند زیرا معنایش این بوده که به دیگران هم بگویند نگیرید، و این هم مخالفت با خلیفه و حکومت بوده است. وقتی معصوم مجبور است دخترش را به ازدواج کسی که نمی خواهد در بیاورد ولی ابراز مخالفت نکند، معلوم می شود که شرائط تقیه چه قدر سخت و شدید بوده است. بنا بر این، آن جنگها منتسب به معصوم نیست و اجازه و رضایت ایشان را نداشته، لذا مشروع نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 ⁉️پرسش: در هنگام پس دادن قرض شرط کنیم که یک فاتحه ای برا رفتگانم بفرستد. آیا این نوع قرض دادن صحیح است؟ ✍️پاسخ: اگر منظور شما اینست که:صرفا پیشنهاد و درخواست فاتحه کنیم موقع قرض دادن یا پس دادن قرض، و هیچ گونه الزامی نباشد این جایز است. اگر منظور شما اینست که:موقع قرض دادن الزام کند که علاوه بر بازپرداخت اصل پول، فاتحه ای هم بخواند: این ربا و حرام است. و اگر منظور شما اینست که:موقع بازپرداخت قرض الزام کنیم به خواندن فاتحه: این هم جایز نیست چون قرض گیرنده باید بدون هیچ قیدو شرطی قرض خود را ادا کند و اگر شرطی هم بکند الزامی برای قرض دهنده ندارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58985 🌸 @skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: چرا خدا باید اجازه بدهد همان دوره پیامبر اسلام چنین حکم غیر انسانی (اسیر و کنیز گرفتن) پیاده شود؟ ✍️پاسخ: آن زمان موضوع عبد و کنیز، اصلا غیر انسانی نبوده، بلکه یکی از پایه های ساختار نظام اقتصادی آن زمان را تشکیل می داده است، به گونه ای که اسلام با ورودش به آن سرزمین، اگر می خواست آن را تعطیل کند، موجب اختلال نظام می شد و کسی چنین چیزی را نمی پذیرفت.🍂🥀🍂 تقریبا شبیه این است که کسی اکنون بخواهد مالکیت خصوصی را ممنوع اعلام نماید. بنا بر این، اسلام مبدع و آورنده چنین موضوعی نبوده بلکه موضوع عبد و کنیز، در آن زمان کاملا عادی و متعارف بوده و نمی شده یکمرتبه آن را تعطیل نمود.🍂🥀🍂 اسلام آورنده و مبدع برده داری نیست و چون نمی توانست یکجا و یکمرتبه آن را بر دارد، با تشریع احکام و به تدریج، دایره آن را محدود و کوچک نمود، و در فرصتهای مختلف نیز توصیه به آزاد کردن آنها کرده است. اسلام با بیان احکام برده داری و توصیه های بسیار در آزادسازی آنها ـ حتی در ادای کفارات ـ و تشریع احکامی که سرانجام به آزاد شدن برده منتهی شود، مسیر برچیدن برده داری را طی نموده است.🍂🥀🍂 👈اما مجازات اسیر و کنیز شدن زن کافر: بالاخره چنین زنی چگونه باید مجازات شود؟ یا باید به محیط کفر برگردانده شود، که این برخلاف اصول تربیتی اسلام است. یا در همان محیط اسلام، آزاد باشد، که این عادلانه نبوده و لازمه اش این است که هر مجرمی اطمینان داشته باشد که مجازات نمی شود.🍂🥀🍂 یا باید کشته شود، که این ظالمانه است. یا باید اسیر بماند و برای همیشه بدون شوهر بماند، این هم ظالمانه است. یا باید در جایگاه کنیز، به زندگی ادامه داده و اجازه ازدواج هم داشته باشد. افزون بر این که زندگی در کنار مسلمانان باعث آشنایی او با اسلام می شود و فرزندی هم اگر از او متولد شود مسلمان است.🍂🥀🍂 با توجه به این دو مطلب، چنین حکمی با فضای موجود آن زمان منافات نداشته، و با توجه به موارد مجازات، این حکم مناسب ترین راه برخورد با زن کافری است که بر علیه مسلمانان اقدام به جنگ کرده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🏴 @skquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀
🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: در نهج البلاغه دیده می شود که حضرت علی(علیه السلام)، عمر را راهنمایی می کند که چطوری به ایران حمله کند. حتی داریم که امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هم در جنگ زمان عثمان با ایرانیان شرکت داشته اند! در زمان خلافت خود امام علی هم ایرانیان کشتار می شدند! در هیچ حدیثی هم نداریم که امام علی (علیه السلام) این جنگ با ایرانیان رو محکوم کرده باشه حتی زمان خلافت خودش که قدرت دست خودش بود. این جا که دیگر حکومت اموی و عباسی نیست که تقیه باشد و بترسد حرف بزند! ✍️پاسخ: چند نکته: ✅1. ممکن است معصوم با اصل جنگ مشکلی نداشته باشد ـ زیرا حکومت ایران مانع رسیدن تبلیغ اسلام می شد ـ ولی نوع روش و برخورد، مورد رضایت ایشان نبوده است. به بیان دیگر این که، حالا که حاکمیت، حرف شنوی ندارد و می خواهد حمله کند، پس بهتر است به گونه ای باشد که منفعت اسلام بیشتر تامین می شود، لذا اگر چه جنگ مشروعیت ندارد ولی پیروز شدن مسلمانان بهتر از شکست خوردن آنها است. ✅2. حضور امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) در جنگ با ایران را فقط طبری نقل کرده که آن هم اطمینان آور نیست زیرا: اولا: تاریخ طبری از اغلاط تاریخی ـ و گاه با اهداف خاص مذهبی ـ خالی نیست، و نمی توان به آن اعتماد كرد، مگر شواهد دیگری هم در آن قضیه وجود داشته باشد. ثانیا: در تاریخ آمده كه امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جنگ های زمان خودشان ـ كه یقینا مراعات همه جوانب و احكام مقررات جهاد اسلامی می شده، به خلاف جنگهای خلفا كه احیانا تخلفاتی هم داشته است ـ امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) را هرگز به قلب سپاه دشمن نمی فرستاده و مراقب سلامتی آنها بودند. با این حال، چگونه ممكن است اجازه بدهند آنها در جنگ هایی شركت كنند كه اهداف و ارزشهای اسلامی با شوائب دیگری هم درآمیخته بوده است. ✅3. ادعای کشتار ایرانیان در زمان حضرت، گزافه و باطل است. ✅4. در زمان حکومت حضرت هم تقیه بوده است. حضرت حتی نتوانستند نماز تراویح را بردارند. و این خود نشان می دهد که شرائط تقیه چه قدر زیاد بوده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌷🕊🌷
🌿🥗🌿🥗 ⁉️پرسش: آیا اگر فردی بخواهد پولی به ما بدهد( مثلا هدیه یا دستمزد یا جایزه یا به طور مشروع قرعه کرده و به ما میدهد) لازم است از او بپرسیم این پولی که به ما میدهی از راه حلال به دست آورده ای یا حرام؟ اگر جواب منفی است آیا این اجماعی فقها است؟ چون احتیاط همیشه بهتر است. مراجع: آیات عظام وحید خراسانی_ سیستانی ✍️پاسخ: در هر معامله ای وظیفه ی ما آنست که در بازار مسلمین، بنا را بر صحت بگذاریم. یعنی بنا را بر این بگذاریم که کسی که جنسی را میفروشد واقعا مالک آنست و اگر به ما هدیه میدهد از راه مشروع و حلال بدست آورده است و در این مطلب در بین فقهای عظام اختلافی نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59001 🌸 @skquranir 🌿🥗🌿🥗
🌾☀️🌾☀️🌾 🌾☀️🌾☀️🌾 ⁉️پرسش: آیا آیه گفته آن زنانی که در جنگ امده اند اسیر کنید، یا تمام زنان و کودکان آن قبیله را شامل می شود؟ در داستان بنی قریظه به نقل مورخان بر جسته اسلام مثل طبری همه مردان را کشتند و زنان و کودکان را هم فروختند و .... . این کودکان را چه کردند؟ مثل مادرشان قانون بردگی در مورد آنان اجرا می شد. ✍️پاسخ: چند نکته: ✅1. اسلام بر رسوم و آداب عرب وارد شده و خودش این رسم ها را تاسیس نکرده است. برداشتن رسوم و آداب هم به یکباره ممکن نیست و تالی فاسد دارد لذا ابتدا آنها را تعدیل و به تدریج علی القاعده کرده است. در آن زمان، عرب بر اساس نظام قبیلگی اداره می شده و با شکست رؤسای قبیله، کل آن قبیله ساقط می شده است. حضور زنان و کودکان نیز در جنگ طبق همین نظام قبیلگی بوده است؛ و اسلام نمی توانسته یکباره این نظام را بردارد بلکه آمده تا آن را تعدیل کند. بطور کلی اسلام اکثرا شیوه اصلاحی داشته و کمتر انقلابی و ضربتی بوده است. ✅👈2. داستان بنی قریظه هم که یک تک روایت است که در منابع شیعه هم نیست، و اشکالات اساسی بر این نقل وارد است، لذا چنین نقلهایی را نمی توان باور کرد. تعداد کشته شدگان را تا نهصد نفر هم گفته اند، مگر دو نفر می توانند در یک روز این همه را بکشند؟! اگر تعداد مردان بالغ آنها این مقدار بوده پس باید تعداد کل قبیله در حدود چهار هزار نفر باشد!!! مگر در آن زمان در مدینه و اطراف آن چند نفر زندگی می کرده اند که فقط چهار هزار نفر در این قبیله بوده اند؟! در بیان کشته شدن آنها هم نقلهای مختلفی بیان شده که حاکی از مخدوش بودن اصل ماجرا دارد. علاوه بر این ها، شیوه پیامبر(صلی الله علیه و آله) در موارد مختلف و جنگهای گوناگون دیده شده، و هیچ سازگاری با این داستان ندارد. ✅🔴3. مطالب را مخلوط با مطالب غیر واقعی بیان کردن موجب اثبات ادعا نمی شود. حتما توجه دارید که اسلام رابطه زناشویی با دختر را قبل از رسیدن به سن تکلیف و بالغ شدن، جایز نمی داند، و در این حکم فرقی بین کنیز و آزاده نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌾☀️🌾☀️🌾
🍁💫 💫🍁 🍁💫 💫🍁 ⁉️ پرسش: خانواده ای درآمد خوبی نداشته و پدر، بیکار است، گاهی از روی زمین پول پیدا می کند و از آن برای خانه خورد و خوراک می گیرد آیا این پول حرام است؟ ✍️پاسخ: 🤲خداوند در رزق همه ی شیعیان امیرالمومنین(علیه السلام) وسعت قرار دهد. اگر آن پول یافت شده دارای نشانه باشد مثلا در کیف و مانند آن باشد باید یک سال شناسانده شود تا صاحبش پیدا شود ولی اگر از یافت شدن صاحبش قبل از تمام شدن سال مایوس شوید باید آن را صدقه دهید و اگر اصلا دارای نشانه نیست ملحق به مجهول المالک است و حکم مجهول المالک را دارد؛پس باید با اجازه ی حاکم شرع از طرف صاحبش صدقه داده شود و اگر یابنده پول خودش فقیر است می تواند (در دو مورد اخیر) 👈با اجازه حاکم شرع 👉بعنوان صدقه بردارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58905 🌸 @skquranir 🍁💫 💫🍁 🍁💫 💫🍁
⚡️🌴 ⚡️🌴 💫 ⚡️🌴 ⚡️🌴 ⚡️🌴 ⁉️پرسش: در بعضی آیات مثل آیه 5 و 29 سوره توبه، مسلمانان به شروع جنگ (ابتدایی) فرمان داده شده اند. آیا در جنگی که مسلمانان شروع کننده آن باشند، باز هم طرف مقابل حکم کافر حربی را پیدا می کند؟ ✍️پاسخ: ✅1. آیه 5 سوره توبه که در شأن مشرکان است به جهت پیمان شکنی و نقض صلح، و اقدام به کشتن افراد هم پیمان مسلمانان، لذا ناطر به جنگ ابتدایی نیست. آیه 29 سوره توبه نیز باید با شأن نزولش بررسی شود. در مجمع البیان آمده: اين آيه در وقتى نازل شد كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دستور جنگ با روميان را صادر فرمود و به دنبال آن به جنگ تبوك رفتند. (1) می دانید که جنگ تبوک به دنبال فعالیتهای نظامی دولت روم بوده است. دولت روم سپاهی عظیم در نوار مرزی سوریه و حجازی گرد آورده و علاوه بر آن قبایلی از عرب را برای جنگ با مسلمانان آماده ساخته و حتی مقدمه سپاه او نیز به حرکت درآمده بود، که خبر آن به پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسید و مسلمانان برای مقابله با او آماده شدند. لذا نمی توان از این آیه عمومیت فهیمد و گفت هر اهل کتابی را باید کشت. هیچ مذهب و هیچ فقیهی نگفته که اهل کتاب را هر جا دیدید باید با او وارد جنگ شوید و او را بکشید. اصلا شیوه برخورد پیامبر(صلی الله علیه و آله) و معصومین در طول تاریخ، شاهد محکمی بر این مطلب است. ضمنا گرفتن جزیه از اهل کتاب، برای جلوگیری از آیین آنها نیست بلکه جنبه سیاسی دارد تا آنها با دشمنان حکومت اسلامی متحد نشوند. ✅2. در کلام و نیز سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) هست که ایشان نمی خواستند شروع کننده جنگ باشند. لذا ابتدا در هر جنگی آنها را موعظه می کردند و حجتها را برای ایشان بیان می کردند تا اتمام حجت شود. لذا پس از اتمام حجت، اگر با این حال در مقابل معصوم بمانند و بجنگند، حربی محسوب می شوند. کافر حربی یعنی کسی که کمر به دشمنی با اسلام بسته و دست به اسلحه برده و می خواهد با مسلمانان بجنگد، البته جنگ ابتدایی با این کافر حربی هم اختصاص به زمان حضور معصوم دارد. 1.مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 34. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir ⚡️🌴 ⚡️🌴 💫 ⚡️🌴 ⚡️🌴 ⚡️🌴
💐 💐 💐 💐 💐 ⁉️پرسش: حدود پانزده سال پیش یک تاکسی رو به مدت یک ساعت کرایه کردم و طی کردم که ساعتی فلان قیمت به او بدم و کارم حدود نیم ساعته تموم شد و به جای پرداخت کل پول فقط نصف اون رو پرداخت کردم( چون فکر می کردم این مدلیه ) در حالی که چند سال پیش سر کلاس فقه متوجه شدم که باید کل پولش رو میدادم و البته من به خاطر سن کم و عدم آشنایی با مسئله این اشتباه بزرگ رو مرتکب شدم حالا که میخوام برم قرضش رو بدم و ازش حلالیت بگیرم به خاطر اینکه اون آقا فامیل دورمون شده و به دو تا زندگی مربوطه که هر دو با هم حسابی دعوا دارند و اگر من برم و قرضم رو بدم به احتمال 99 درصد در زندگی چهار نفر یعنی دو تا خانواده حسابی دعوا و کتک کاری میشه( حداقل احتمال این امر بسیار بسیار زیاده) و چه بسا به پای طلاق هم برند. من چطور باید دینم رو ادا کنم؟ ✍️پاسخ: وقتی آن فرد را می شناسید باید پول را به ایشان بپردازید البته می توانید بطور غیرمستقیم و با واسطه و حتی بدون ذکر نام این پول را به دست ایشان برسانید. 📚استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57691 🌸 @skquranir 💐 💐 💐 💐 💐
🌱🌼🌱 ⁉️پرسش: حمله به ایران کاملا منطبق با سنت پیامبر بوده و هیچ فرقی نداشته که بگوییم علی با آن مخالف بوده! ✍️پاسخ: ادعای منطبق بودن حمله اعراب به ایران، با سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله)، از همان ادعاهای بی پایه و اساس است. جنگهای زمان خلفاء، با اذن و اجازه معصوم نبوده است. معصومین در آن جنگها شرکت نمی کرده و اجازه هم نمی دادند؛ لذا نمی توانید اینها را به معصوم نسبت بدهید.🌱🌼🌱 یکی از عواملی که در لشگركشی اعراب به كشورهای همجوار ـ از جمله ایران ـ دخیل بود را می توان چنین اشاره کرد: دكتر حسن ابراهیم حسن در این باره می نگارد: محققاً، اگر توجه عربها به جنگهای خارجی معطوف نمی شد، ستیزه جوئی آنها مایه اختلافات و فتنه های داخلی می شد، و اساس دولت اسلامی را كه هنوز كاملاً استقرار نیافته بود، واژگون می كرد. (1) خلیفه مسلمانان را به جنگها تشویق می كرد، تا هم شكمهایشان را سیر بدارد و هم كاری برایشان فراهم بكند. (2)🌱🌼🌱 فرماندهی این جنگها نیز اكثراً بر عهده كسانی بود كه وجودشان در مدینه می توانست باعث ناآرامی شود؛ و می بینیم كه "عمر" فرماندهی سپاه مسلمانان در جنگ با ایران را به امیرالمؤمنین(علیه السلام) پیشنهاد می كند، كه آن حضرت از قبول آن سرباز می زند. (3)🌱🌼🌱 توجه داشته باشید که حیات معصوم ملاک نیست بلکه اجازه معصوم ملاک است. جنگهای اعراب و مسلمانان پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله) به غیر از آن چهار سالی که حضرت علی (علیه السلام) حکومت داشتند را نمی توان به امام معصوم نسبت داد.🌱🌼🌱 1. تاریخ سیاسی اسلام، دكتر حسن ابراهیم حسن، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ص 242. 2. بامداد اسلام، دكترعبدالحسین زرین كوب، ص 98. 3. تاریخ سیاسی اسلام، رسول جعفریان، ج 2، ص 319. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌱🌼🌱
💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺 ⁉️پرسش: وسایلی از یک ماشین افتاد و من آنها را برداشتم. و شک دارم از کدام ماشین افتاده بود. الان باید چه کنم؟ ✍️پاسخ: باید وسایل را به صاحبش برسانید اگر هم نمی توانید چنین کاری انجام دهید و ناامید هستید از رساندن آنها، احتیاطا 👈از دفتر مرجع خود اجازه بگیرید👉 و از طرف صاحبش، وسایل را به فقرا صدقه بدهید. 📚پی نوشت: استفتاء از دفاتر مراجع عظام تقلید در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57330 🌸 @skquranir 💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺
🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾 ⁉️پرسش: تنها صلح معروفی که موجود است صلح حدیبیه هست که بین مسلمانان و مشرکان بسته شد و این صلح با درگیر شدن دو قبیله بت پرست بنی بکر و بنی خزاعه که یکی متحد مشرکان و دیگری متحد مسلمانان بود، از بین رفت. در واقع تنها یک صلح بوده است. ✍️پاسخ: صلح حدیبیه، صلح بسیار مهمی است، این صلح نه تنها مشکله حدیبیه را حل کرد، بلکه نزاع اساسی دائر در میان قریش و مسلمین را که از ابتداء دعوت اسلامی شروع شده بود پایان داد، زیرا یکی از مهمترین مواد پیمان صلح برقرار شدن آتش بس میان دو طرف، و پایان دادن حالت جنگ برای مدت ده سال بود.🌻 مطلب دیگر این که اگر چه بیشتر قبیله خزاعه دیر و در زمان فتح مکه مسلمان شدند ولی این گونه نبوده که تا آن موقع مسلمان نداشته اند بلکه از این قبیله در جنگ بدر، شهید داریم مانند ذوالشمالین، و بعد از آن و همچنین در جریان صلح حدیبیه گروهی از آنها مسلمان شده اند. واقدی در المغازی به اسلام آوردن آن ها قبل از صلح حدیبیه اشاره می کند.🌻 مطلب مهم، نقض پیمان صلح توسط مشرکان و هم پیمانان آنها و بازگرداندن شرائط جنگی است. قبیله بنی بکر با حمایت مشرکان، با شبیخون زدن به قبیله خزاعه که هم پیمان و متحد مسلمانان بودند تعداد 23 نفر از آنها را کشتند. لذا شروع جنگهای صدر اسلام یا با نقض پیمان و یا شروع جنگ از طرف مقابل و یا توطئه اهل کتاب با مشرکان و منافقان، بر علیه مسلمانان بوده است.🌻 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾
🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: چند روزی هستش از اینترنت همسایه استفاده میکنم. چجوری میتونم جبران کنم و حلالیت بطلبم؟ البته نمیتونم برم و مستقیم حلالیت بخوام چون آبروم بد جور میره. میشه یه راهکاری ارائه بدین؟ ✍️پاسخ: باید محاسبه کنید (گرچه حدودی) که چه مبلغی را شما مصرف کرده اید و آن را به دست همسایه برسانید البته می توانید این کار را به صورت ناشناس بواسطه کسی یا واریز به حساب انجام دهید . 📚پی نوشت: استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57279 🌸 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗
🌳 🌳 🌳 ⁉️پرسش: شروع جنگ از دست درازی مسلمنان در جنگ بدر شروع می شود و آغاز جنگ را حضرت رسول با بستن راه بر قافله ی تجاری ابوسفیان کلید می زند. ✍️پاسخ: ✅1. آن چه در کتب تاریخ هم نقل شده این است که قبیله بنی بکر ـ که متحد با مشرکان بوده ـ با پشتیبانی و همکاری مشرکان(پخش اسلحه و ابزار جنگ) به قبیله خزاعه شبیخون زده و تعدادی از آنها را کشته است. قبیله خزاعه هم متحد و هم پیمان مسلمانان بوده و این اتحاد در زمان صلح حدیبیه برقرار شده و همه از آن مطلع و آگاه بودند. لذا این نقض پیمان از طرف مشرکان بوده و خود آنها هم می دانستند که نقض پیمان محسوب می شود ولی دیگر نتوانستند دخالت خود را مخفی کنند. ✅2. حمله به کاروانها هم صحیح نیست. پیامبر(صلی الله علیه و آله) گروهی را می فرستادند تا در مسیر کاروانهای قریش قرار گرفته و خود را نشان دهند تا قریش بداند که نباید به خانواده ها و اموال مسلمانانی که از مکه هجرت کرده اند تعرضی داشته باشد. و چنین کاری چندین مرتبه انجام شده، تا این که یکبار بدون اجازه پیامبر، برخورد نظامی شد و وقتی هم برگشتند پیامبر به آنها اعتراض نمودند و حتی غنائم آنها را قبول نکردند. اگر پیامبر قصد حمله نظامی داشتند می توانستند تعداد زیادی را همراه این گروهها بفرستند و یا این که لااقل یکبار حمله نظامی می کردند، ولی چنین نکردند. بنا بر این، هیچکدام از این ها برای برخورد نظامی نبود و برخورد نظامی هم نشد، بلکه فقط برای تهدید و آگاهی مشرکان از موقعیت مسلمانان بوده است. هدف، مصادره اموال کاروانها هم نبود زیرا چنین کاری نیاز به نبرد و جنگ داشت، که آن نیز مستلزم همراه داشتن افراد زیادی بوده، در حالی که می بینیم تعداد این گروهها اندک بوده اند. شاهد دیگر این که پس از جنگ بدر که در سال دوم هجری بود، تا سال هشتم که فتح مکه انجام شد، با وجود قدرت روزافزون مسلمانان، هیچ کاروانی مورد هجوم قرار نگرفت. 👈لازم به ذکر است که قریش با اموال و دارایی هایی که از مسلمانان در مکه به جا مانده بود و مسلمانان نتوانسته بوده آنها را همراه خود به مدینه ببرند، کاروانی بزرگ تشکیل داد و به تجارت رفت که در برگشت، مسلمانان آن کاروان که اموال آن، در ازای تجارت با اموال خودشان بود را گرفتند، که این هم مبارزه ای دفاعی می شود نه ابتدای به جنگ. لذا اموال قریش نبود بلکه اموال مصادره شده خودشان بود. ولی قریش با همین بهانه، جنگ بدر را به راه انداخت. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳
🌺🌿🌺🌿🌺 ⁉️پرسش: یه مهر توی کیفم پیدا کردم. اصلا نمیدونم از کجا اومده. احتمالا از یه جا برداشتم اشتباهی توی کیفم گذاشتم. فقط میدونم مال من نیست. به طور کلی با چیزی (با هر میزان ارزش مالی) که در میان وسایل ما پیدا شده و نمیدانیم یا به یاد نمی آوریم صاحب آن کیست، چه کنیم؟ ✍️پاسخ: مالى كه انسان پيدا مى‏ كند اگر نشانه ‏اى نداشته باشد كه به واسطه آن صاحبش معلوم شود احتياط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد. اگر مالى پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن از ٦/١٢ نخود نقره سكه‏ دار كمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضى است‏ يا نه،نمى ‏تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، مى‏تواند به قصد اين كه ملك خودش شود بردارد، و در اين صورت اگر تلف شود، نبايد عوض آن را بدهد، بلكه اگر قصد ملك شدن هم نكرده و بدون تقصير او تلف شود، دادن عوض بر او واجب نيست. هرگاه چيزى كه پيدا كرده نشانه ‏اى دارد كه به واسطه آن مى‏ تواند صاحبش را پيدا كند اگر چه صاحب آن كافرى باشد كه در امان مسلمانان است در صورتى كه قيمت آن چيز به ٦/١٢ نخود نقره سكه ‏دار برسد بايد اعلان كند و چنانچه از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روزى و بعد تا يك سال هفته‏ اى يك مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان كند كافى است. 📚امام خمینی،توضیح المسائل،مسائل مالی را که انسان پیدا می کند(مطابق با نظر مقام معظم رهبری) http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56930 🌸 @skquranir 🌺🌿🌺🌿🌺
🍃🥗🍃 ⁉️ پرسش: سایتی از طریق درج دیدارهای فوتبال لیگ های مختلف، اقدام به برگزاری مسابقه ی حدس نتیجه مینماید .. بدین صورت که شخص بازدید کننده سایت پس از ورود و ثبت نام و شارژ موجودی حساب خود، به حدس نتیجه ی مسابقه با کمک احتمالات و گزینه های موجود مینماید، لازم بذکر است ضریب افزایش هر کدام از احتمالات متفاوت میباشد.. سقف شارژ اولیه اعتبار حساب کاربری، جهت شرکت در یک احتمال 100ت و احتمالات متفاوت 200ت، میباشد، لطفا حکم مال بدست آمده از طریق شرکت در اینگونه سایتها را بفرمایید لطفا پاسخ دو تن از مراجع در این مورد را بفرمایید.. آقایان: :سید علی خامنه ای و مکارم شیرازی ✍️پاسخ: اطلاعی از عملکرد دقیق سایتی که بیان کردید، نداریم اما اگر مانند سؤالات زیر عمل می کند،👇 جایز نیست: ⚽️پيش‌بينى مسابقات ورزشى ⁉️سوال: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پيش‌بينى بازى‌هاى ايرانى و خارجى شركت مى‌كنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مى‌پردازم و اگر تمام پيش‌بينى‌هاى اين بازى‌ها را درست انجام داده باشم، در ليست برنده‌ها قرار مى‌گيرم. مى‌خواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مى‌آورم مى‌توانم خرج كنم يا نه؟ ✍️جواب) عمل مزبور جايز نيست و نمى‌توان در جايزه تصرف نمود. ⁉️سوال: «توتو» به برگه‌هايى گفته مى‌شود كه در آن تيم‌هاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذكر شده و افراد آن برگه‌ها را تهيه كرده، برد و باخت‌ تيم‌ها را پيش بينى مى‌كنند و بابت آن پول مى‌دهند، هرچه مقدار پولى كه مى‌پردازند بيشتر باشد، مى‌توانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيش‌بينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟ ✍️جواب) اين عمل شرط‌بندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است. پی نوشت: http://www.leader.ir/tree/view.php?p...tid=49&lang=fa http://www.askquran.ir/showthread.php?t=54243 🌸 @skquranir ⚽️🎺⛹🏻️‍♂️🏌️‍♂️🚴‍♂️⛷🏂🏹⛳️🏏🥊🤺🥋🏀
🔴💫🔴💫🔴 ⁉️سوال: پرنده ی ابابیل در سوره فيل چه نوع پرنده ای هست؟ ✍️پاسخ: 💠این‌ کلمه از الفاظ نادر است‌ و تنها یک‌بار در قرآن در سوره فیل که به داستان حمله سپاه فیل به مکه و نابودى آن‌ها به‌ وسیله گروهى از پرندگان پرداخته، به کار رفته‌ است:«وَ‌ أرسَلَ عَلَیهِم طَیراً أبابِیل؛ بر سر آن‌ها دسته‌دسته پرندگانى را فرستاد»(1) ابابیل به معنای دسته، دسته‌ها، گروه‌ها و گروه‌های پراکنده است. برخی مفرد آن را اَبّیل دانسته و برخی معتقدند که ابابیل جمعی است که مفرد ندارد و این نظر را به ابوعبیده و فرا نسبت داده‌اند(2) 🔹واژه ابابیل یک‌بار در قرآن «وَأَرْ‌سَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرً‌ا أَبَابِيلَ» (3)به کار رفته است (4)ابابیل نام پرنده نیست. منظور قرآن از تعبیر «طَيْراً أَبابيل‏» پرندگانی است که گروه گروه از هر طرف به سوی اصحاب فیل آمدند و سپاهیان ابرهه را سنگباران کردند(5)در فرهنگ عامیانه فارسی ابابیل به خود پرندگان اشاره دارد نه معنای وصفی آن‌ها(6) 🦇درباه نوع، شکل و جزئیات مربوط به این پرندگان بین مفسران اختلاف است؛ بیشتر مفسران ابابیل را پرستو یا شبیه آن و برخی نیز خفاش یا از نوع دیگر پرندگان دانسته‌اند.(7) گفته شده کبوتران مکه از نوع آن‌ها هستند. 🦅طبری می گوید رنگ این پرندگان سفید یا سیاه و یا سبز، منقارشان زرد و چنگال‌های آن‌ها شبیه چنگال سگان بوده است(8). 👈از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که ابابیل سر و چنگال‌هایی چون سر و چنگال درندگان داشتند که پیش از آن دیده نشده بود و پس از آن نیز دیده نشد.(9) همچنین این مرغان به شکل زنبور عسل، سیاه سر، دراز گردن و سرخ منقار توصیف شده اند(10) فخر رازی در جمع بین اختلاف‌ها، می گوید چون این پرندگان دسته دسته بودند، شاید هر دسته شکلی داشته و هر کسی آنچه را که دیده وصف کرده است.(11) 📚پی نوشت ها: 1.آلوسی‌، محمود، روح‌المعانی‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی ، ج۳۰، ص۲۳۶.ذیل سوره فیل. 2.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمدجعفر یاحقی، محمدمهدی ناصح، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۴۰۸ق.ج۲۰، ص۴۱۰. 3.سوره فیل، آیه 3 . 4.طباطبایی، علامه سید محمد حسین ، تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی، ۱۴۱۷ق، ج۲۰، ص۳۶۲؛ آیت الله مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴.ش ، تهران ،انتشارات دارالکتب الاسلامیه ،ج۲۷، ص۳۳۶-۳۳۷. 5.دهخدا ، لغتنامه، نسخه بازبینی 5 بهمن 1395 شمسی. 6.تفسیر نمونه، همان ؛ سبزواری نجفی محمد بن حبیب الله، الجدید فی تفسیر القرآن المجید،، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۶ ق، چاپ اول ، ج۷، ص۴۱۸. 7.روح المعانی، همان. 8.طبری، محمد بن جریر،جامع البیان تفسیر القرآن، دار المعرفةمحل نشر:بیروت - لبنان،۱۴۱۲ق، ج۳۰، ص۱۹۳. 9.کلینی،محمد بن یعقوب ، الکافی،تهران، دارالاکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۸۴. 10.روض الجنان، همان. 11.محمّد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي البكري(فخر رازی)مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربیناشر:دار احياء التراث العربيمحل نشر:بیروت - لبنان ،ج10 ، ص۲۹۳. 🌸 @skquranir http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🔴💫🔴💫🔴
🕋🌴🕋 ⁉️پرسش: سجیل که در سوره فیل اشاره شده چه چیزی است؟ ✍️پاسخ: سِجِّیل، به معنای سنگ‌گِل، ویژگی سنگ‌هایی بود که خدا با آنها قوم لوط و اصحاب فیل را عذاب کرد. 🌴واژه سِجِّیل، سه بار در قرآن به کار رفته است، یکبار در ماجرای اصحاب فیل و دو بار در داستان قوم لوط بکار رفته است. سجیل در لغت به معنای سنگ‌گِل آمده است. گفته شده اصل آن از فارسی وارد زبان عربی شده است(1). ☄️مفسران سجیل را به معنای سنگ‌گل دانسته‌اند، که خدا با آن قوم لوط و اصحاب فیل را عذاب کرده است. علامه طباطبایی نقل کرده، برخی سجیل را به معنای آتش و برخی دیگر اصل آن یعنی سجل را به معنای کتاب دانسته در این صورت منظور سنگ‌هایی بوده که بر آنها چیزی نوشته بود. که گفته شده بر هر سنگی که ابابیل به سوی سپاهیان ابرهه می‌انداختند، نام یکی از اصحاب فیل نوشته شده بود(2). 📚پی نوشت ها: 1. ابن منظور، محمد بن مکر، ناشر دار صادرمحل نشر:بیروت - لبنان، ۱۴۱۴ق، ج۱۱، ص۳۲۷. 2. ر.ک طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ۱۳۷۲ش، ج۵، ص۲۸۲؛ المیزان، همان، ج۱۰، ص۳۴۴-۳۴۵. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🌸 @skquranir ☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️
🌱🥗🌱 🌱🥗🌱 🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: آیه 4 سوره توحید که می فرماید «برای او هیچ همتا (یا کفوی) نیست» در این جا منظور از کلمه کفو چیست؟ آیا منظور این است که برای خدا همسری وجود ندارد؟ ✍️پاسخ: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»؛ و براى او هيچگاه شبيه و مانندى نبوده است‏.(1) 🔹«کُفو» یعنی مثل، مانند، شبیه، نظیر.(2) این آیه شریفه می فرماید برای خداوند هیچ شبیه و نظیری نیست. کفو بودن، اختصاص به ازدواج ندارد و می تواند موضوعات مختلفی را شامل شود. سوره توحید، خداوند متعال را این گونه معرفی می فرماید: ☀️یگانه و یکتا است(هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)؛ بی نیاز است و همه نیازمندان به او رو می آورند(اللَّهُ الصَّمَدُ)؛ نمی زاید(لَمْ يَلِدْ)؛ زاده هم نمی شود(لَمْ يُولَدْ) پس از آن می فرماید او بی همتا و بی مانند است، یعنی در همه این ویژگی ها و اوصاف، اعم از یگانگی و بی نیازی و ...، هیچ مانند و هیچ کفوی ندارد؛ بی مانند و بی همتا است. 👈به بیان دیگر؛ 💫در همه صفات ذات و صفات فعل، خداوند متعال بی همتا است، یعنی مثلا موجودی مانند او نیست که واجب الوجود باشد و او در واجب الوجودی، بی همتا و بی شبیه است. موجودی مانند او نیست که بیافریند، او در آفریدن، بی همتا و بی مانند است. موجودی مانند او نیست که تدبیر کند، او در تدبیر عالَم، بی همتا و بی مانند است. و... 📖در خطبه «توحید» نهج البلاغه، آمده است: «... وَ لَا كُفْ‏ءَ لَهُ فَيُكَافِئَهُ وَ لَا نَظِيرَ لَهُ‏ فَيُسَاوِيَهُ‏ ...»؛ مانندى ندارد تا با او همتا گردد، و شبيهى براى او تصور نمى ‏شود تا با او مساوى باشد.(3) 💠خلاصه: هیچ شریک و همتا و همانندی در هیچ کدام از صفات، ندارد و او در خدایی، بی همتا و بی شریک و بی مانند است. «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء»؛ هيچ چيز همانند او نيست‏.(4) 🔹بنابر این: کفو و همتا نداشتن، مفهومی عام و گسترده است و اختصاص به همسر ندارد. خداوند در ذات و صفات، هیچ مانندی ندارد. 📚پی نوشت ها: 1. الاخلاص: 112/ 4. 2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏6، ص 121. 3. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، خطبه 186، ص 275. 4. شوری: 42/ 11. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62349 🌸 @skquranir ☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️
🔴✨🔴✨🔴 ⁉️پرسش: منظور از کلمه« العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر چیست؟ ✍️پاسخ: در اینکه مراد از کلمه«العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر« قالُوا أَ وَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمينَ» چیست باید گفت در تفاسیر اقوال مختلفی درباره آن ذکر نشده است بلکه تقریبا می توان گفت همه مفسرین بالاتفاق آیه شماره 70 را کلام قوم لوط دانسته اند که خدای سبحان آن را نقل می کند، نه کلام حضرت لوط (علیه السلام). و مراد از«العالمین» (مردم جهان) را مهمانان، غریبه ها، رهگذران دانسته اند. پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59840 🆔 @skquranir 🔴✨🔴✨🔴
🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: اگردر اداره بعد از انجام کار ارباب رجوع یا فردی که مدتهای طولانی پیگیر کارش بوده ایم و کار به اتمام رسید و او به عنوان هدیه یا شیرنی پایان کارش یا موفقیت در کارش مبلغی به کارمندان بپردازد در صورتی که آنها به هیچ وجه تقاضای مبلغ نکرده و بدون هیچ گونه ذهنیت قبلی کار او را به پایان رسانیده اند این وجه دریافتی چه حکمی دارد با توجه به اینکه فردی که وجه را می پردازد رضایت باطنی خود را اعلام می دارد. ✍️پاسخ: موردی که فرمودید اگر واقعا صرف هدیه باشد، و مشتری انتظاری بیش از وظیفه قانونی و مشخص شده از شما نداشته باشد، و شما هم انتظار این هدیه را نداشته باشید(یعنی اگر ندهد برای شما هیچ فرقی در انجام خدمات به او نکند و فرقی بین او و دیگران نگذارید)، مشکلی ندارد. 👈مگر اینکه مفسده دیگری بر آن مترتب بشود که شبهه رشوه پیش بیاید. یعنی فرضا نه شما و نه مشتری همچین قصدی ندارید، ولی اینکار باعث بشود که در معرض اتهام قرار بگیرید. (که در اینصورت جایز نیست.) و البته قوانین خود اداره یا شرکت هم لازم است رعایت بشود. لذا اگر از جهت قانونی این هدیه گرفتن ممنوع هست، لازم است رعایت کنید. یعنی بر فرض اگر قانونی باشد که کارمندان اداره ها (بانک، نیروی انتظامی، دادگستری و... ادارات و سازمان های دیگر) معذور از گرفتن هر نوع هدیه ای باشند، لازم است رعایت کنند. حتی اگر در دریافت، هیچ قصد خلافی هم در بین نباشد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=15514 🆔 @skquranir 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁
🌷🕊🌷 ⁉️سوال: چرا سوره حمد خلاصه قرآن است و ده نام دارد؟ ✍️پاسخ: 📖سوره حمد 10 نام ندارد و نام های بیان شده برای این سوره بیش از 10 عدد است. علاوه بر این، نامی که اشاره مستقیم به این مساله که سوره حمد، خلاصه قرآن است باشد در بین نام ها وجود ندارد اما برخی از نام های این سوره با واسطه این معنا را تائید می کند مثل ام الکتاب و یا وافی و ... 🌷در مورد این که چرا خلاصه قرآن نام گرفته شده است اصلی ترین دلیل آن به این مساله برمیگردد که خلاصه مفاهیم قرآن در این سوره ذکر شده است. مشروح پاسخ را در سایت مططالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59674 🆔 @skquranir 💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻
🌾✨🌾 ⁉️پرسش: ا گه جایی بریم که اونجا زمینهای زیادی باشند که صاحب دارند، اگه اون زمین ها محصول دارند و قسمتی محصول ندارند، آیا میتوانیم اونجا بریم؟ یا مثلا اگه جایی بریم که قبلا روستایی بوده که ترک شده و آدمای اون روستا جای دیگه ای رفته اند، آیامیتونیم داخل اون زمین ها بریم اگه محصول نداشته باشند؟ ممنون میشم اگه درمورد این موضوع زیاد توضیح بدید که تکلیف چیست؟ مرجع: رهبری پاسخ: بطور کلی ورود به زمین دیگری بدون اجازه صاحبش جایز نیست. فرقی ندارد محصول داشته باشد یا خیر و فرقی ندارد صاحبش ساکن باشد یا درجای دیگری باشد؛ اما اگر یقین داشته باشید صاحبان آن زمینها برای ورود دیگران به زمینشان راضی هستند یا ترک زمین خود کرده و اصطلاحا اعراض کرده باشند، اشکال ندارد. 📚استفتا از دفاتر آیات عظام در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62344 🆔 @skquranir ✨🌾✨
🔮🌼🔮🌼🔮 ⁉️پرسش: پاره‎‎ای از‌ آیات به دستور پیامبر اکرم به سوره‌هایی که قبلاً نازل شده بود، ملحق می‌شدند. اين الحاق به چه حكمتي بود و چرا صورت مي گرفت؟ ✍️پاسخ: در اين زمينه هم اختلاف نظر و جود دارد و دو دیدگاه مهم مطرح است: 1- سور قرآن يكباره و دفعتاً نازل شده است. 2- اجتهادي بودن ترتيب آيات. 🔍شواهد و قرائن فراواني كه پيش رو داريم نشان مي‌دهد كه اكثريت قاطع سور قرآن يكباره و دفعتاً نازل شده است؛ هر« بسمله» اي كه نازل مي‌شد سوره نويني پايه‌گذاري مي‌كرد كه آيات نازله بعدي را در خود جاي مي‌داد. ابن عباس مي‌گويد: 💫« هر گاه بسمله‌اي نازل مي‌شد، ‌پيغمبر(صلی الله علیه و آله) و اصحاب، متوجه پايان سوره قبلي و آغاز سوره ديگر مي‌شدند[اليعقوبي، تاريخ اليعقوبي،ج 2، ص 34. ]». از امام ابوعبدالله صادق(علیه السلام) نقل است كه فرمود: 💠«صحابه، پايان سوره قبلي و شروع سوره بعدي را با نزول بسم‌الله الرحمن الرحيم در مي‌يافتند[بحار الانوار، ج 92، ص 236.]». همچنين آياتي از خود قرآن كه با تعبير «إنزال» (نزول دفعي و يكپارچه) ، از يكپارچگي نزول سوره‌ها سخن گفته است، گواه اين مدعا تواند بود: 1ـ « سورة أنزلناها و فرضناها و أنزلنا فيها آيات بينات[نور/1.]». 2ـ « واذا ما أنزلت سورة فمنهم من يقول ايكم زادته هذه ايماناً [توبه /124.]». اين چنين نزولي، علاوه بر اين كه به طور قطع سوره‌هاي كوتاه را شامل مي‌شده ، همچنين درمورد بعضي سوره‌هاي طولاني‌تر قرآن مانند انعام[الاتقان في علوم القرآن، ج 1، ص 37 و نيز سيد علي كمالي دزفولي، شناخت قرآن،ص 294.] و توبه [حقائق هامة حول القرآن الكريم ، ص 142.] به طور حتم صادق بوده است. ✨شكل‌گيري طبيعي آيات در درون سوره‌ها، تصريحي ويژه از جانب پيامبر(صلی الله علیه وآله) نمي‌طلبيد؛ چه كاتبان خود فهميده بودند كه آيات نازله را بايد در سوره‌اي جاي دهند كه بسمله آن قبلاً نازل شده بود. چنين ترتيبي كه« ترتيب طبيعي» نامگذاري شده[التمهيد في علوم القرآن، ج 1 ص 212.]، اساسي‌ترين و گسترده‌ترين عامل تنظيم آيات در سوره‌هاست. 🎙غير از «ترتيب طبيعي» عامل ديگري نيز در نظم بخشيدن به آيات قرآني دست داشته است و آن تصريح حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) دائر بر سازمان يافتن آيه يا آياتي بر ترتيبي بجز« ترتيب طبيعي» آنهاست كه طبعاً در موارد اندكي اتفاق افتاده است. لازم به ذكر است كه اعتقاد به اين مسأله،‌ در هر مورد، به وجود روايت و ثبوت آن محتاج است تا خروج از« ترتيب طبيعي» را اثبات كند . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26747 🆔 @skquranir 🔮🌼🔮🌼🔮
🌷🕊🌷🕊🌷 🌷🕊🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: اگر کسی حق الناس مالی و غیر مالی به گردنش باشد و با صدقه دادن و نماز خواندن بخواهد جبران بکند، آیا از حق الناس در عالم برزخ رهایی پیدا می کند و یا در عالم برزخ عذاب می‌کشد تا قیامت فرا برسد؟ ✍️پاسخ: ☀️با توجه به آیه شریفه «مَنْ تابَ‏ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما (1) كسى كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند گناهان اين گروه را به حسنات تبديل مى‌‏كند و خداوند آمرزنده و مهربان است.» و فرمایش امام باقر (عله السلام): «التَّائِبُ‏ مِنَ‏ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَه‏ (2) کسي که از گناه توبه کرده، مانند کسي است که گناهي نکرده است» می توان این نتیجه را گرفت که در چنین مواردی، وقتی انسان به درگاه الهی توبه می کند 👈و در صدد جبران حق الناس هم بر می آید👉، دیگر گناهی در نامه اعمال او باقی نخواهد ماند و بالطبع، عذاب هم منتفی می باشد. 📚پی نوشت: 1.فرقان/70 2.كلينى، محمد بن يعقوب‏، الكافي(ط- الإسلامية)،دار الكتب الإسلامية،تهران،1407ق،ج2،ص435 . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62424 🆔 @skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷