eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
818 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: چند روزی هستش از اینترنت همسایه استفاده میکنم. چجوری میتونم جبران کنم و حلالیت بطلبم؟ البته نمیتونم برم و مستقیم حلالیت بخوام چون آبروم بد جور میره. میشه یه راهکاری ارائه بدین؟ ✍️پاسخ: باید محاسبه کنید (گرچه حدودی) که چه مبلغی را شما مصرف کرده اید و آن را به دست همسایه برسانید البته می توانید این کار را به صورت ناشناس بواسطه کسی یا واریز به حساب انجام دهید . 📚پی نوشت: استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57279 🌸 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗
🌳 🌳 🌳 ⁉️پرسش: شروع جنگ از دست درازی مسلمنان در جنگ بدر شروع می شود و آغاز جنگ را حضرت رسول با بستن راه بر قافله ی تجاری ابوسفیان کلید می زند. ✍️پاسخ: ✅1. آن چه در کتب تاریخ هم نقل شده این است که قبیله بنی بکر ـ که متحد با مشرکان بوده ـ با پشتیبانی و همکاری مشرکان(پخش اسلحه و ابزار جنگ) به قبیله خزاعه شبیخون زده و تعدادی از آنها را کشته است. قبیله خزاعه هم متحد و هم پیمان مسلمانان بوده و این اتحاد در زمان صلح حدیبیه برقرار شده و همه از آن مطلع و آگاه بودند. لذا این نقض پیمان از طرف مشرکان بوده و خود آنها هم می دانستند که نقض پیمان محسوب می شود ولی دیگر نتوانستند دخالت خود را مخفی کنند. ✅2. حمله به کاروانها هم صحیح نیست. پیامبر(صلی الله علیه و آله) گروهی را می فرستادند تا در مسیر کاروانهای قریش قرار گرفته و خود را نشان دهند تا قریش بداند که نباید به خانواده ها و اموال مسلمانانی که از مکه هجرت کرده اند تعرضی داشته باشد. و چنین کاری چندین مرتبه انجام شده، تا این که یکبار بدون اجازه پیامبر، برخورد نظامی شد و وقتی هم برگشتند پیامبر به آنها اعتراض نمودند و حتی غنائم آنها را قبول نکردند. اگر پیامبر قصد حمله نظامی داشتند می توانستند تعداد زیادی را همراه این گروهها بفرستند و یا این که لااقل یکبار حمله نظامی می کردند، ولی چنین نکردند. بنا بر این، هیچکدام از این ها برای برخورد نظامی نبود و برخورد نظامی هم نشد، بلکه فقط برای تهدید و آگاهی مشرکان از موقعیت مسلمانان بوده است. هدف، مصادره اموال کاروانها هم نبود زیرا چنین کاری نیاز به نبرد و جنگ داشت، که آن نیز مستلزم همراه داشتن افراد زیادی بوده، در حالی که می بینیم تعداد این گروهها اندک بوده اند. شاهد دیگر این که پس از جنگ بدر که در سال دوم هجری بود، تا سال هشتم که فتح مکه انجام شد، با وجود قدرت روزافزون مسلمانان، هیچ کاروانی مورد هجوم قرار نگرفت. 👈لازم به ذکر است که قریش با اموال و دارایی هایی که از مسلمانان در مکه به جا مانده بود و مسلمانان نتوانسته بوده آنها را همراه خود به مدینه ببرند، کاروانی بزرگ تشکیل داد و به تجارت رفت که در برگشت، مسلمانان آن کاروان که اموال آن، در ازای تجارت با اموال خودشان بود را گرفتند، که این هم مبارزه ای دفاعی می شود نه ابتدای به جنگ. لذا اموال قریش نبود بلکه اموال مصادره شده خودشان بود. ولی قریش با همین بهانه، جنگ بدر را به راه انداخت. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳
🌺🌿🌺🌿🌺 ⁉️پرسش: یه مهر توی کیفم پیدا کردم. اصلا نمیدونم از کجا اومده. احتمالا از یه جا برداشتم اشتباهی توی کیفم گذاشتم. فقط میدونم مال من نیست. به طور کلی با چیزی (با هر میزان ارزش مالی) که در میان وسایل ما پیدا شده و نمیدانیم یا به یاد نمی آوریم صاحب آن کیست، چه کنیم؟ ✍️پاسخ: مالى كه انسان پيدا مى‏ كند اگر نشانه ‏اى نداشته باشد كه به واسطه آن صاحبش معلوم شود احتياط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد. اگر مالى پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن از ٦/١٢ نخود نقره سكه‏ دار كمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضى است‏ يا نه،نمى ‏تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، مى‏تواند به قصد اين كه ملك خودش شود بردارد، و در اين صورت اگر تلف شود، نبايد عوض آن را بدهد، بلكه اگر قصد ملك شدن هم نكرده و بدون تقصير او تلف شود، دادن عوض بر او واجب نيست. هرگاه چيزى كه پيدا كرده نشانه ‏اى دارد كه به واسطه آن مى‏ تواند صاحبش را پيدا كند اگر چه صاحب آن كافرى باشد كه در امان مسلمانان است در صورتى كه قيمت آن چيز به ٦/١٢ نخود نقره سكه ‏دار برسد بايد اعلان كند و چنانچه از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روزى و بعد تا يك سال هفته‏ اى يك مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان كند كافى است. 📚امام خمینی،توضیح المسائل،مسائل مالی را که انسان پیدا می کند(مطابق با نظر مقام معظم رهبری) http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56930 🌸 @skquranir 🌺🌿🌺🌿🌺
🍃🥗🍃 ⁉️ پرسش: سایتی از طریق درج دیدارهای فوتبال لیگ های مختلف، اقدام به برگزاری مسابقه ی حدس نتیجه مینماید .. بدین صورت که شخص بازدید کننده سایت پس از ورود و ثبت نام و شارژ موجودی حساب خود، به حدس نتیجه ی مسابقه با کمک احتمالات و گزینه های موجود مینماید، لازم بذکر است ضریب افزایش هر کدام از احتمالات متفاوت میباشد.. سقف شارژ اولیه اعتبار حساب کاربری، جهت شرکت در یک احتمال 100ت و احتمالات متفاوت 200ت، میباشد، لطفا حکم مال بدست آمده از طریق شرکت در اینگونه سایتها را بفرمایید لطفا پاسخ دو تن از مراجع در این مورد را بفرمایید.. آقایان: :سید علی خامنه ای و مکارم شیرازی ✍️پاسخ: اطلاعی از عملکرد دقیق سایتی که بیان کردید، نداریم اما اگر مانند سؤالات زیر عمل می کند،👇 جایز نیست: ⚽️پيش‌بينى مسابقات ورزشى ⁉️سوال: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پيش‌بينى بازى‌هاى ايرانى و خارجى شركت مى‌كنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مى‌پردازم و اگر تمام پيش‌بينى‌هاى اين بازى‌ها را درست انجام داده باشم، در ليست برنده‌ها قرار مى‌گيرم. مى‌خواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مى‌آورم مى‌توانم خرج كنم يا نه؟ ✍️جواب) عمل مزبور جايز نيست و نمى‌توان در جايزه تصرف نمود. ⁉️سوال: «توتو» به برگه‌هايى گفته مى‌شود كه در آن تيم‌هاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذكر شده و افراد آن برگه‌ها را تهيه كرده، برد و باخت‌ تيم‌ها را پيش بينى مى‌كنند و بابت آن پول مى‌دهند، هرچه مقدار پولى كه مى‌پردازند بيشتر باشد، مى‌توانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيش‌بينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟ ✍️جواب) اين عمل شرط‌بندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است. پی نوشت: http://www.leader.ir/tree/view.php?p...tid=49&lang=fa http://www.askquran.ir/showthread.php?t=54243 🌸 @skquranir ⚽️🎺⛹🏻️‍♂️🏌️‍♂️🚴‍♂️⛷🏂🏹⛳️🏏🥊🤺🥋🏀
🔴💫🔴💫🔴 ⁉️سوال: پرنده ی ابابیل در سوره فيل چه نوع پرنده ای هست؟ ✍️پاسخ: 💠این‌ کلمه از الفاظ نادر است‌ و تنها یک‌بار در قرآن در سوره فیل که به داستان حمله سپاه فیل به مکه و نابودى آن‌ها به‌ وسیله گروهى از پرندگان پرداخته، به کار رفته‌ است:«وَ‌ أرسَلَ عَلَیهِم طَیراً أبابِیل؛ بر سر آن‌ها دسته‌دسته پرندگانى را فرستاد»(1) ابابیل به معنای دسته، دسته‌ها، گروه‌ها و گروه‌های پراکنده است. برخی مفرد آن را اَبّیل دانسته و برخی معتقدند که ابابیل جمعی است که مفرد ندارد و این نظر را به ابوعبیده و فرا نسبت داده‌اند(2) 🔹واژه ابابیل یک‌بار در قرآن «وَأَرْ‌سَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرً‌ا أَبَابِيلَ» (3)به کار رفته است (4)ابابیل نام پرنده نیست. منظور قرآن از تعبیر «طَيْراً أَبابيل‏» پرندگانی است که گروه گروه از هر طرف به سوی اصحاب فیل آمدند و سپاهیان ابرهه را سنگباران کردند(5)در فرهنگ عامیانه فارسی ابابیل به خود پرندگان اشاره دارد نه معنای وصفی آن‌ها(6) 🦇درباه نوع، شکل و جزئیات مربوط به این پرندگان بین مفسران اختلاف است؛ بیشتر مفسران ابابیل را پرستو یا شبیه آن و برخی نیز خفاش یا از نوع دیگر پرندگان دانسته‌اند.(7) گفته شده کبوتران مکه از نوع آن‌ها هستند. 🦅طبری می گوید رنگ این پرندگان سفید یا سیاه و یا سبز، منقارشان زرد و چنگال‌های آن‌ها شبیه چنگال سگان بوده است(8). 👈از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که ابابیل سر و چنگال‌هایی چون سر و چنگال درندگان داشتند که پیش از آن دیده نشده بود و پس از آن نیز دیده نشد.(9) همچنین این مرغان به شکل زنبور عسل، سیاه سر، دراز گردن و سرخ منقار توصیف شده اند(10) فخر رازی در جمع بین اختلاف‌ها، می گوید چون این پرندگان دسته دسته بودند، شاید هر دسته شکلی داشته و هر کسی آنچه را که دیده وصف کرده است.(11) 📚پی نوشت ها: 1.آلوسی‌، محمود، روح‌المعانی‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی ، ج۳۰، ص۲۳۶.ذیل سوره فیل. 2.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمدجعفر یاحقی، محمدمهدی ناصح، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۴۰۸ق.ج۲۰، ص۴۱۰. 3.سوره فیل، آیه 3 . 4.طباطبایی، علامه سید محمد حسین ، تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی، ۱۴۱۷ق، ج۲۰، ص۳۶۲؛ آیت الله مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴.ش ، تهران ،انتشارات دارالکتب الاسلامیه ،ج۲۷، ص۳۳۶-۳۳۷. 5.دهخدا ، لغتنامه، نسخه بازبینی 5 بهمن 1395 شمسی. 6.تفسیر نمونه، همان ؛ سبزواری نجفی محمد بن حبیب الله، الجدید فی تفسیر القرآن المجید،، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۶ ق، چاپ اول ، ج۷، ص۴۱۸. 7.روح المعانی، همان. 8.طبری، محمد بن جریر،جامع البیان تفسیر القرآن، دار المعرفةمحل نشر:بیروت - لبنان،۱۴۱۲ق، ج۳۰، ص۱۹۳. 9.کلینی،محمد بن یعقوب ، الکافی،تهران، دارالاکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۸۴. 10.روض الجنان، همان. 11.محمّد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي البكري(فخر رازی)مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربیناشر:دار احياء التراث العربيمحل نشر:بیروت - لبنان ،ج10 ، ص۲۹۳. 🌸 @skquranir http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🔴💫🔴💫🔴
🕋🌴🕋 ⁉️پرسش: سجیل که در سوره فیل اشاره شده چه چیزی است؟ ✍️پاسخ: سِجِّیل، به معنای سنگ‌گِل، ویژگی سنگ‌هایی بود که خدا با آنها قوم لوط و اصحاب فیل را عذاب کرد. 🌴واژه سِجِّیل، سه بار در قرآن به کار رفته است، یکبار در ماجرای اصحاب فیل و دو بار در داستان قوم لوط بکار رفته است. سجیل در لغت به معنای سنگ‌گِل آمده است. گفته شده اصل آن از فارسی وارد زبان عربی شده است(1). ☄️مفسران سجیل را به معنای سنگ‌گل دانسته‌اند، که خدا با آن قوم لوط و اصحاب فیل را عذاب کرده است. علامه طباطبایی نقل کرده، برخی سجیل را به معنای آتش و برخی دیگر اصل آن یعنی سجل را به معنای کتاب دانسته در این صورت منظور سنگ‌هایی بوده که بر آنها چیزی نوشته بود. که گفته شده بر هر سنگی که ابابیل به سوی سپاهیان ابرهه می‌انداختند، نام یکی از اصحاب فیل نوشته شده بود(2). 📚پی نوشت ها: 1. ابن منظور، محمد بن مکر، ناشر دار صادرمحل نشر:بیروت - لبنان، ۱۴۱۴ق، ج۱۱، ص۳۲۷. 2. ر.ک طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ۱۳۷۲ش، ج۵، ص۲۸۲؛ المیزان، همان، ج۱۰، ص۳۴۴-۳۴۵. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🌸 @skquranir ☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️
🌱🥗🌱 🌱🥗🌱 🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: آیه 4 سوره توحید که می فرماید «برای او هیچ همتا (یا کفوی) نیست» در این جا منظور از کلمه کفو چیست؟ آیا منظور این است که برای خدا همسری وجود ندارد؟ ✍️پاسخ: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»؛ و براى او هيچگاه شبيه و مانندى نبوده است‏.(1) 🔹«کُفو» یعنی مثل، مانند، شبیه، نظیر.(2) این آیه شریفه می فرماید برای خداوند هیچ شبیه و نظیری نیست. کفو بودن، اختصاص به ازدواج ندارد و می تواند موضوعات مختلفی را شامل شود. سوره توحید، خداوند متعال را این گونه معرفی می فرماید: ☀️یگانه و یکتا است(هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)؛ بی نیاز است و همه نیازمندان به او رو می آورند(اللَّهُ الصَّمَدُ)؛ نمی زاید(لَمْ يَلِدْ)؛ زاده هم نمی شود(لَمْ يُولَدْ) پس از آن می فرماید او بی همتا و بی مانند است، یعنی در همه این ویژگی ها و اوصاف، اعم از یگانگی و بی نیازی و ...، هیچ مانند و هیچ کفوی ندارد؛ بی مانند و بی همتا است. 👈به بیان دیگر؛ 💫در همه صفات ذات و صفات فعل، خداوند متعال بی همتا است، یعنی مثلا موجودی مانند او نیست که واجب الوجود باشد و او در واجب الوجودی، بی همتا و بی شبیه است. موجودی مانند او نیست که بیافریند، او در آفریدن، بی همتا و بی مانند است. موجودی مانند او نیست که تدبیر کند، او در تدبیر عالَم، بی همتا و بی مانند است. و... 📖در خطبه «توحید» نهج البلاغه، آمده است: «... وَ لَا كُفْ‏ءَ لَهُ فَيُكَافِئَهُ وَ لَا نَظِيرَ لَهُ‏ فَيُسَاوِيَهُ‏ ...»؛ مانندى ندارد تا با او همتا گردد، و شبيهى براى او تصور نمى ‏شود تا با او مساوى باشد.(3) 💠خلاصه: هیچ شریک و همتا و همانندی در هیچ کدام از صفات، ندارد و او در خدایی، بی همتا و بی شریک و بی مانند است. «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء»؛ هيچ چيز همانند او نيست‏.(4) 🔹بنابر این: کفو و همتا نداشتن، مفهومی عام و گسترده است و اختصاص به همسر ندارد. خداوند در ذات و صفات، هیچ مانندی ندارد. 📚پی نوشت ها: 1. الاخلاص: 112/ 4. 2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏6، ص 121. 3. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، خطبه 186، ص 275. 4. شوری: 42/ 11. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62349 🌸 @skquranir ☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️
🔴✨🔴✨🔴 ⁉️پرسش: منظور از کلمه« العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر چیست؟ ✍️پاسخ: در اینکه مراد از کلمه«العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر« قالُوا أَ وَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمينَ» چیست باید گفت در تفاسیر اقوال مختلفی درباره آن ذکر نشده است بلکه تقریبا می توان گفت همه مفسرین بالاتفاق آیه شماره 70 را کلام قوم لوط دانسته اند که خدای سبحان آن را نقل می کند، نه کلام حضرت لوط (علیه السلام). و مراد از«العالمین» (مردم جهان) را مهمانان، غریبه ها، رهگذران دانسته اند. پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59840 🆔 @skquranir 🔴✨🔴✨🔴
🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: اگردر اداره بعد از انجام کار ارباب رجوع یا فردی که مدتهای طولانی پیگیر کارش بوده ایم و کار به اتمام رسید و او به عنوان هدیه یا شیرنی پایان کارش یا موفقیت در کارش مبلغی به کارمندان بپردازد در صورتی که آنها به هیچ وجه تقاضای مبلغ نکرده و بدون هیچ گونه ذهنیت قبلی کار او را به پایان رسانیده اند این وجه دریافتی چه حکمی دارد با توجه به اینکه فردی که وجه را می پردازد رضایت باطنی خود را اعلام می دارد. ✍️پاسخ: موردی که فرمودید اگر واقعا صرف هدیه باشد، و مشتری انتظاری بیش از وظیفه قانونی و مشخص شده از شما نداشته باشد، و شما هم انتظار این هدیه را نداشته باشید(یعنی اگر ندهد برای شما هیچ فرقی در انجام خدمات به او نکند و فرقی بین او و دیگران نگذارید)، مشکلی ندارد. 👈مگر اینکه مفسده دیگری بر آن مترتب بشود که شبهه رشوه پیش بیاید. یعنی فرضا نه شما و نه مشتری همچین قصدی ندارید، ولی اینکار باعث بشود که در معرض اتهام قرار بگیرید. (که در اینصورت جایز نیست.) و البته قوانین خود اداره یا شرکت هم لازم است رعایت بشود. لذا اگر از جهت قانونی این هدیه گرفتن ممنوع هست، لازم است رعایت کنید. یعنی بر فرض اگر قانونی باشد که کارمندان اداره ها (بانک، نیروی انتظامی، دادگستری و... ادارات و سازمان های دیگر) معذور از گرفتن هر نوع هدیه ای باشند، لازم است رعایت کنند. حتی اگر در دریافت، هیچ قصد خلافی هم در بین نباشد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=15514 🆔 @skquranir 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁
🌷🕊🌷 ⁉️سوال: چرا سوره حمد خلاصه قرآن است و ده نام دارد؟ ✍️پاسخ: 📖سوره حمد 10 نام ندارد و نام های بیان شده برای این سوره بیش از 10 عدد است. علاوه بر این، نامی که اشاره مستقیم به این مساله که سوره حمد، خلاصه قرآن است باشد در بین نام ها وجود ندارد اما برخی از نام های این سوره با واسطه این معنا را تائید می کند مثل ام الکتاب و یا وافی و ... 🌷در مورد این که چرا خلاصه قرآن نام گرفته شده است اصلی ترین دلیل آن به این مساله برمیگردد که خلاصه مفاهیم قرآن در این سوره ذکر شده است. مشروح پاسخ را در سایت مططالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59674 🆔 @skquranir 💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻
🌾✨🌾 ⁉️پرسش: ا گه جایی بریم که اونجا زمینهای زیادی باشند که صاحب دارند، اگه اون زمین ها محصول دارند و قسمتی محصول ندارند، آیا میتوانیم اونجا بریم؟ یا مثلا اگه جایی بریم که قبلا روستایی بوده که ترک شده و آدمای اون روستا جای دیگه ای رفته اند، آیامیتونیم داخل اون زمین ها بریم اگه محصول نداشته باشند؟ ممنون میشم اگه درمورد این موضوع زیاد توضیح بدید که تکلیف چیست؟ مرجع: رهبری پاسخ: بطور کلی ورود به زمین دیگری بدون اجازه صاحبش جایز نیست. فرقی ندارد محصول داشته باشد یا خیر و فرقی ندارد صاحبش ساکن باشد یا درجای دیگری باشد؛ اما اگر یقین داشته باشید صاحبان آن زمینها برای ورود دیگران به زمینشان راضی هستند یا ترک زمین خود کرده و اصطلاحا اعراض کرده باشند، اشکال ندارد. 📚استفتا از دفاتر آیات عظام در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62344 🆔 @skquranir ✨🌾✨
🔮🌼🔮🌼🔮 ⁉️پرسش: پاره‎‎ای از‌ آیات به دستور پیامبر اکرم به سوره‌هایی که قبلاً نازل شده بود، ملحق می‌شدند. اين الحاق به چه حكمتي بود و چرا صورت مي گرفت؟ ✍️پاسخ: در اين زمينه هم اختلاف نظر و جود دارد و دو دیدگاه مهم مطرح است: 1- سور قرآن يكباره و دفعتاً نازل شده است. 2- اجتهادي بودن ترتيب آيات. 🔍شواهد و قرائن فراواني كه پيش رو داريم نشان مي‌دهد كه اكثريت قاطع سور قرآن يكباره و دفعتاً نازل شده است؛ هر« بسمله» اي كه نازل مي‌شد سوره نويني پايه‌گذاري مي‌كرد كه آيات نازله بعدي را در خود جاي مي‌داد. ابن عباس مي‌گويد: 💫« هر گاه بسمله‌اي نازل مي‌شد، ‌پيغمبر(صلی الله علیه و آله) و اصحاب، متوجه پايان سوره قبلي و آغاز سوره ديگر مي‌شدند[اليعقوبي، تاريخ اليعقوبي،ج 2، ص 34. ]». از امام ابوعبدالله صادق(علیه السلام) نقل است كه فرمود: 💠«صحابه، پايان سوره قبلي و شروع سوره بعدي را با نزول بسم‌الله الرحمن الرحيم در مي‌يافتند[بحار الانوار، ج 92، ص 236.]». همچنين آياتي از خود قرآن كه با تعبير «إنزال» (نزول دفعي و يكپارچه) ، از يكپارچگي نزول سوره‌ها سخن گفته است، گواه اين مدعا تواند بود: 1ـ « سورة أنزلناها و فرضناها و أنزلنا فيها آيات بينات[نور/1.]». 2ـ « واذا ما أنزلت سورة فمنهم من يقول ايكم زادته هذه ايماناً [توبه /124.]». اين چنين نزولي، علاوه بر اين كه به طور قطع سوره‌هاي كوتاه را شامل مي‌شده ، همچنين درمورد بعضي سوره‌هاي طولاني‌تر قرآن مانند انعام[الاتقان في علوم القرآن، ج 1، ص 37 و نيز سيد علي كمالي دزفولي، شناخت قرآن،ص 294.] و توبه [حقائق هامة حول القرآن الكريم ، ص 142.] به طور حتم صادق بوده است. ✨شكل‌گيري طبيعي آيات در درون سوره‌ها، تصريحي ويژه از جانب پيامبر(صلی الله علیه وآله) نمي‌طلبيد؛ چه كاتبان خود فهميده بودند كه آيات نازله را بايد در سوره‌اي جاي دهند كه بسمله آن قبلاً نازل شده بود. چنين ترتيبي كه« ترتيب طبيعي» نامگذاري شده[التمهيد في علوم القرآن، ج 1 ص 212.]، اساسي‌ترين و گسترده‌ترين عامل تنظيم آيات در سوره‌هاست. 🎙غير از «ترتيب طبيعي» عامل ديگري نيز در نظم بخشيدن به آيات قرآني دست داشته است و آن تصريح حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) دائر بر سازمان يافتن آيه يا آياتي بر ترتيبي بجز« ترتيب طبيعي» آنهاست كه طبعاً در موارد اندكي اتفاق افتاده است. لازم به ذكر است كه اعتقاد به اين مسأله،‌ در هر مورد، به وجود روايت و ثبوت آن محتاج است تا خروج از« ترتيب طبيعي» را اثبات كند . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26747 🆔 @skquranir 🔮🌼🔮🌼🔮
🌷🕊🌷🕊🌷 🌷🕊🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: اگر کسی حق الناس مالی و غیر مالی به گردنش باشد و با صدقه دادن و نماز خواندن بخواهد جبران بکند، آیا از حق الناس در عالم برزخ رهایی پیدا می کند و یا در عالم برزخ عذاب می‌کشد تا قیامت فرا برسد؟ ✍️پاسخ: ☀️با توجه به آیه شریفه «مَنْ تابَ‏ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما (1) كسى كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند گناهان اين گروه را به حسنات تبديل مى‌‏كند و خداوند آمرزنده و مهربان است.» و فرمایش امام باقر (عله السلام): «التَّائِبُ‏ مِنَ‏ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَه‏ (2) کسي که از گناه توبه کرده، مانند کسي است که گناهي نکرده است» می توان این نتیجه را گرفت که در چنین مواردی، وقتی انسان به درگاه الهی توبه می کند 👈و در صدد جبران حق الناس هم بر می آید👉، دیگر گناهی در نامه اعمال او باقی نخواهد ماند و بالطبع، عذاب هم منتفی می باشد. 📚پی نوشت: 1.فرقان/70 2.كلينى، محمد بن يعقوب‏، الكافي(ط- الإسلامية)،دار الكتب الإسلامية،تهران،1407ق،ج2،ص435 . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62424 🆔 @skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷
🍃💐🍃 🍃💐🍃 🍃💐🍃 ⁉️پرسش: وقتی خطبة البیان امیرالمومنین(علیه السلام) را مطالعه می کردم، حضرت مرتب می فرمودند: منم کسی که .... . طبیعتا ایشان نعمت هایی که خداوند به او داده بود را نمی توانست کتمان کند. اما از طرفی آمده است زشت ترین راستگویی تمجید از خود است. آیا باید شاکر نعمت هایی باشیم که خدا به ما داده است؟ در اینصورت آیا این مساله خودستایی نیست؟ ✍️پاسخ: خودستائی یکی از رذائل اخلاقی و اعتراف به نعمت هاي الهي یکی از مراتب شکر گذاری است. تفاوت اصلی در میان این دو این است که در خودستائی فرد نعمت ها را به خود و لیاقت خود منتسب می کند و در شکرگذاری به خداوند منتسب میکند و تفضل خدا می داند. ☀️در قرآن کریم توصیه شده است: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث‏؛ نعمت های پروردگارت را بازگو کن.»(1) 🤲بازگو کردن نعمت های خداوند به نوعی شکر آنها است. همانطوری که کتمان کردن این نعمت ها انکار نعمت و ناشکری است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: 🌸«إنَّ اللّه َ يُحِبُّ أن يَرى أثَرَ نِعمَتِهِ على عَبدِهِ؛ خداوند دوست دارد كه اثر نعمت خود را در بنده اش ببيند.»(2) بنابراین بازگو کردن نعمت های خود به هدف بیان لطف و عنایت خداوند و نه استحقاق خود و یا فخرفروشی بر دیگران کاملا پسندیده است. 📚پی نوشت ها: 1. ضحی، 11. 2. العروسى الحويزى، عبد على بن جمعة(1112ق)، تفسیر نورالثقلین، قم، اسماعیلیان، ج1، ص289. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62240 🆔 @skquranir 🍃💐🍃 🍃💐🍃 🍃💐🍃
🍃🌻🍃🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🍃🌻🍃 ⁉️پرسش: من دوست ندارم درباره ی بعضی مسائل به بقیه جواب بدهم. به همین دلیل دروغ می گویم. آیا این گناه است؟ ✍️پاسخ: ⛔️دروغ گفتن یک عمل زشت است که نه تنها در اسلام، بلکه در تمام ادیان الهی و حتی نزد انسان های بی قید و بند هم قبیح و ناپسند شمرده می شود. اما راست گفتن و بیان کردن تمام مسائل به دیگران، واجب نیست. شما در درجه ی اول می توانید بدون اینکه دروغ بگویید، خیلی ساده از جواب دادن طفره رفته و از بیان کردن مسائلی که دوست ندارید دیگران اطلاع پیدا کنند، خودداری کنید. 🔄در عین حال اگر در جایی ناچار به جواب دادن شدید، می توانید از «توریه» استفاده کنید. توریه بر وزن توصیه، یعنی کلامى که از آن دو معنا فهمیده شود: یکى معناى ظاهر و آشکار که ذهن شنونده به سرعت به آن منتقل مى‏ شود؛ و دیگرى معناى نهانى و ناپیدا که مقصود اصلى گوینده است و ذهن شنونده به آن منتقل نمى‏ شود. به عبارت دیگر، در توریه ظاهر کلام چیزی است که مخاطب دریافت می کند، در حالیکه متکلم معنای دیگری را در نظر دارد. مثلا وقتی شخصِ بدحسابی تقاضای پول می کند و طرف مقابل تمایل ندارد که به او پولی قرض بدهد، می گوید «فعلا که دستم خالی است.» در این صورت مخاطب چنین دریافت می کند که او پولی ندارد، در حالیکه منظور او این بوده که در حال حاضر در دست هایم چیزی ندارم؛ هرچند ممکن است در حساب بانکی اش پول داشته باشد. 🔹دروغ گفتن تعریف خاص خودش را دارد و به معنای «خبر مخالف با واقع» می باشد. در توریه، شما خبری غیر واقعی نداده اید و اینکه شنونده برداشت دیگری دارد، حرف را تبدیل به دروغ (در معنای اصلیش) نمی کند. هرچند اگر قصدِ‌ گوینده فریب باشد، کار درستی نکرده؛ اما گناهی که مرتکب شده،‌ نامش فریب است، نه دروغ. فریبکاری هم گناه و مستوجب عقوبت است و توریه به هیچ عنوان مستمسکی برای فریبکاری نیست؛ بلکه راهی برای برون رفت از مفسده و زیان هایی است که با راست گفتن ایجاد می شود. 💠این یك قانون مسلّم عقلى است كه هرگاه فساد چیزى از صلاح آن بیشتر شد، باید از آن دوری کرد. خیلی اوقات انسان برای جلوگیری از مفاسدی،‌ مجبور به پنهان کردن برخی موضوعات می شود و در اسلام برای برون رفت از گناه و نافرمانی الهی، راهکارهایی برای این قبیل مواقع پیشنهاد شده. سوء استفاده کردنِ برخی افراد از این راهکار، دلیل موجهی برای تخریبش نیست. همیشه افرادی هستند که از هر چیزی به بدترین شکل استفاده می کنند. 👈همانطور که عرض شد، دروغ گفتن حرام است ولی بیان کردنِ همه چیز برای دیگران واجب نیست. چنانکه امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «لا تَقُلْ ما لا تَعلَمُ، بَل لا تَقُلْ كُلَّ ما تَعلَمُ»؛ آنچه نمى دانى مگوى، حتى تمام آنچه را هم كه مى دانى مگوى. (۱) 📚پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۱۰، ص ۱۹۸ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62141 🆔 @skquranir 🍃🌻🍃🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🍃🌻🍃
🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: الف:شرط انفاق کردن در چیست! ب: شامل چه کسانی میشود، دهنده و‌ گیرنده!؟ ج:آیا نقص عضو کردن خود هم انفاق محسوب میشود!؟ د:حد و حدود در انفاق چگونه برای جامعه اسلامی مفید هست که حقوق رعایت گردد!؟ ✍️پاسخ: پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62235 🆔 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗
🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 ⁉️پرسش: درباره عزت نفس چند سوال داشتم: الف: آیا احساس حقارت در مقابل عزت نفس قرار دارد؟ ب: تفاوت عزت نفس با تکبر و عجب که از گناهان بزرگ هستند چیست؟ ج: آیا عزت نفسی که اسلام مدنظر دارد با مفهوم self-esteem که در روانشناسی غرب وجود دارد و در فارسی معادل عزت نفس ترجمه میشود تفاوت دارد؟ ✍️پاسخ اجمالی: ✅الف: بله؛ عزتمندی نقطه مقابل حقارت و ذلت است. ✅ب: عزت نفس و تکبر مرز دقیقی با یکدیگر دارند که باعث میشود گاه با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. تا آنجا که حتی عزت نفس معصومین(علیهم السلام) حمل بر تکبر می شده است. ✅ج: میان عزت نفس در دیدگاه اسلامی و روانشناسی غرب تفاوت هایی وجود دارد. در تعریف روانشناسی از عزت نفس بر روی عناصری مانند خودارزیابی مثبت، خودرضایتمندی و تایید اجتماعی تاکید شده است. اما عزت نفس در دیدگاه اسلامی مبتنی بر پیوند فرد با منشا هستی و انطباق رفتاری با ملاک های صحیح است. بنابراین عزت نفس در روانشناسی وامدار و وابسته به حالات روانشناختی فرد و بازخوردهایی است که از جامعه پیرامونی خود دریافت میکند که عموما اموری مادی، محیطی و نسبی هستند. اما عزت نفس در اسلام ناظر به امور معنوی و وابسته به امور و معیارهای واقعی و ثابت همچون ایمان و عمل صالح است. پاسخ تفصیلی را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62020 🆔 @skquranir 💐🕊💐🕊🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊
🍃🌴🍃 🍃🌴🍃 🍃🌴🍃 ⁉️پرسش: چرا در قرآن سوره ای در مذمت ابولهب وارد شده و به نام او تصریح می کند؟ ✍️پاسخ: روش قرآن کریم اینست که نوعا غیر انبیا را با صفاتشان یاد می کند، مثلا برای معرفی مؤمنین صفات آنها را بر می شمارد و می فرمایند مؤمنین واقعی کسانی هستند که دارای این صفاتند. ☀️یا مثلا زمانی که می خواهد سرپرستان جامعه اسلامی را معرفی کند با وصفی قابل توجه آنها را معرفی می نماید: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (مائده/55) سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده ‏اند همانها كه نماز را برپا مى ‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى ‏دهند. 🔥سوره «مسد» از این نظر بیانی خاص دارد که به ذکر صفات شخص بسنده نکرده و با صراحت درباره دو تن از دشمنان سرسخت پیامبر اکرم سخن می گوید؛ دشمنانی که در اوج غربت و تنهایی حضرت، به شدت ایشان را آزار می دادند و مانع بزرگی در راه تبلیغ اسلام بودند. برای نمونه : ☄️در روايتى آمده است كه شخصى به نام طارق محاربى مى‏ گويد: من در بازار ذى المجاز بودم (ذى المجاز نزديك عرفات در فاصله كمى از مكه است) ناگهان جوانى را ديدم كه صدا مى ‏زند: اى مردم! بگویيد: لا اله الا اللَّه تا رستگار شويد، و مردى را پشت سر او ديدم كه با سنگ به پشت پاى او مى‏ زند به گونه ‏اى كه خون از پاهايش جارى بود و فرياد مى‏ زد: اى مردم! اين دروغگوست، او را تصديق نكنيد! من سؤال كردم اين جوان كيست؟ گفتند: محمد است كه گمان مى‏ كند پيامبر است و آن پير مرد هم، عمويش ابو لهب است كه او را دروغگو مى‏ داند. (1) 📣در خبر ديگرى آمده است كه ربيعة بن عباد مى ‏گويد: من با پدرم بودم. پیامبر را ديدم كه به سراغ قبائل عرب مى‏ رفت و هر كدام را صدا مى ‏زد و مى‏ گفت: من رسول خدا به سوى شما هستم، جز خداى يگانه را نپرستيد، و چيزى را همتاى او قرار ندهيد ... هنگامى كه او از سخنش فارغ مى‏ شد، مرد احول خوش صورتى كه پشت سرش بود صدا مى‏ زد: اى قبيله فلان! اين مرد مى‏ خواهد كه شما بت لات و عزى را رها كنيد و به سراغ بدعت و ضلالت او برويد! به سخنانش گوش فرا ندهيد و از او پيروى نكنيد! من سؤال كردم او كيست؟ گفتند: عمويش ابو لهب است. (2) 🔴در خبر ديگرى مى ‏خوانيم: هر زمان گروهى از اعراب خارج مكه وارد آن شهر مى ‏شدند، به خاطر خويشاوندی ابولهب نسبت به پيامبر (ص) و سن و سال بالای ابولهب، به سراغ او رفته و از پیامبر تحقيق مى‏ کردند. او نیز از پیامبر بدگویی می کرد و مى‏ گفت: محمد ساحر است! آنها نيز بى آنكه پيغمبر را ملاقات كنند باز مى ‏گشتند. در اين هنگام گروهى آمدند و گفتند: ما از مكه باز نمى‏ گرديم تا او را ببينيم. ابو لهب گفت: ما پيوسته مشغول مداواى جنون او هستيم! مرگ بر او باد! (3) 🍂به گفته مورخین، ابولهب تنها كسى بود كه پيمان حمايت بنى هاشم از پيامبر اكرم را را امضاء نكرد و در صف دشمنان او قرار گرفت، و در پيمانهاى دشمنان شركت نمود. از اين روايات به خوبى استفاده مى‏ شود كه او از هيچ كارشكنى علیه پیامبر فروگذاری نمى‏ كرد، مخصوصا اینکه بدزبان بود و تعبيرات زننده ای نسبت به حضرت بیان مى‏ كرد! به همين جهت آيات مورد بحث با اين صراحت تمام، او و همسرش ام جميل (که در این دشمنیها با او همکاری می کرد) را به آتش جهنم تهدید می کند. 📚پی نوشت ها: 1- مجمع البيان/ج10/ص559 2- فى ظلال القرآن/ج8/ص697 3- تفسير الفرقان/ج30/ص503 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=8 🆔 @skquranir 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
☀️🕊☀️🕊☀️ ⁉️پرسش: لطفا در مورد معنای شرح صدر و عوامل آن و آثار شرح صدر توضیحاتی مطرح بفرمایید. ✍️پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62402 🆔 @skquranir ☀️🕊☀️🕊☀️
🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: در آیات کریمه قرآن بین آزر عموی ابراهیم و ابولهب عموی پیامبر اسلام، چه شباهت هایی ذکر شده است؟ ✍️پاسخ: بین آزر عموی ابراهیم (ع) و ابولهب عموی پیامبر شباهت زیادی وجود داشت: 💠آزر، ابراهیم را تهدید می کرد (مریم/46)، همانگونه هم ابولهب، پیامبر را آزار می داد (مجمع البيان/ج10/ص559). 💠آزر دعوت ابراهیم به توحید را رد می کرد (مریم/46)، همانگونه هم ابولهب دعوت پیامبر را نمی پذیرفت (سوره مسد). 💠آزر با کفر از دنیا رفت و از از اصحاب دوزخ گشت (توبه/113و114)، همانگونه هم ابولهب با کفر از دنیا رفت و از اصحاب دوزخ شد. (مسد/3) ☀️قرآن کریم در آیات متعددی به استدلال های ابراهیم در برابر آزر و قومش اشاره می کند؛ به عنوان نمونه: انعام/74 و مریم/42 و انبیا/52 و شعراء/70 و صافات/85 و زخرف/26 🔥اما از ابولهب تنها در سوره مسد یاد نموده و او را به آتش جهنم وعده داده است که نشان از سرسختی شدید ابولهب در دشمنی با پیامبر اسلام است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=8 🆔 @skquranir 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍁 🍁 🍁 ⁉️پرسش: من نسبت به یکی از اقوام که با رفتار و زبانش خیلی من را آزار داده،‌ احساس ناراحتی و رنجش دارم، در عین حال برایش دعا می کنم. در روایات یکی از شرایط عدم استجابت دعا را کینه بیان کرده اند. آیا این حسی که من دارم کینه است؟ لطفا من را راهنمایی کنید. ✍️پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62671 🆔 @skquranir 🍁 🍁 🍁
🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥 ⁉️پرسش: زن ابولهب بر اساس آیه آخر سوره طنابی از لیف خرما به دور گردن دارد سوالم این است که چگونه این لیف خرما نمی سوزد؟ چرا مثلا نگفته زنجیری آهنین دور گردنش خواهد بود؟ ✍️ پاسخ: 🍂 در مورد معنای «مسد» بیشتر لغویین طناب بافته شده از شاخه های نخل را ذکر کرده اند اما برخی دیگر از لغویین، طناب بافته شده از هر چیزی را مسد دانسته اند. اما از جهت معنای آیه، چند فرض وجود دارد: ✅ یکی اینکه بیان آیه را کنایی بدانیم و اینکه مفهوم آیه، كنايه ای از تحقير همسر ابولهب است‏؛ ✅ یا اینکه آیه را به همان لغوی و تحت اللفظی معنا کنیم؛ یعنی واقعا در دوزخ طنابی از خرما بر گردن همسر ابولهب وجود دارد که هم تحقیر اخروی اوست و هم اینکه همان طناب از جهت سنگینی و خشونت و عذاب، متناسب با اوضاع دوزخ می باشد. 🔥 این طناب اگر هم از شاخه خرما باشد، جنسی متناسب با آن احوال و اوضاع را دارد. اگر مردم گنه کار هیزم دوزخند و با هر بار سوختن ظاهرشان، پوستی جدید بر آنان می روید، چه ایرادی دارد که شاخه خرمایی هم آویز گردن این دوزخیان باشد و همراه آنان بسوزد و دوباره ساخته شود! 👈 نکته پایانی اینکه، علامه طباطبایی ذیل آیات مورد بحث می نویسد: «ظاهرا منظور آيه هم اين است که: همسر ابو لهب به زودى در روز قيامت به همان شکلی در خواهد آمد كه در دنيا به خود گرفته بود؛ یعنی همانطور که در دنيا شاخه‏ ها و بوته های خار را با طناب مى‏ پيچيد و حمل مى‏ كرد و شبانه آنها را در مسیر رسول خدا (ص) مى‏ ريخت تا به اين وسيله آن جناب را آزار دهد، در آخرت و در آتش دوزخ هم به همين شکل در خواهد آمد و طناب به گردن و هيزم به پشت، ظاهر شده و در آتش عذاب مى‏ گردد»! (1) 📚 پی نوشت: 1. الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 385 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥
🥗🍃🥗 ⁉️پرسش: همه ما دارای عیوب و گناهان پیدا و پنهانی هستیم. اما برخی از گناهان با اینکه ترک و توبه صورت گرفته اما همچنان به انسان یادآوری می شوند. آیا این یادآوری نشانه این است که در قیامت نیز عده ای از آن آگاه می شوند و رسوا می شویم؟ یا اینکه وسیله ای برای انجام ذکر و توبه است تا به خداوند نزدیک تر شویم؟ ✍️پاسخ: 🥗 یادآوری گناه و فراموش نکردن آن می تواند آثار مثبتی همچون تجدید توبه، جلوگیری از عجب و غرور، درس گرفتن از گذشته و ... داشته باشد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در بیانی می فرمایند: ☀️«يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ‏ بَيْنَ‏ عَيْنَيْهِ‏ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَيْهِ ثَقِيلًا وَبِيلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ؛ هرگاه خداوند تبارک و تعالى خوبى بنده اى را بخواهد، گناهان او را در برابر چشمانش مجسّم مى کند و بار گناه را بر دوش او سنگین مى سازد و هرگاه شر برای او مقرر شده باشد، گناهانش را از یادش مى برد.»(1) 🕊بنابراین یادآوری گناهان اگر بر اثر وسواس فکری نباشد و موجب ناامیدی از رحمت خداوند هم نشود نه تنها به معنای این نیست که در قیامت انسان رسوا میشود بلکه در جهت دور ماندن هر چه بیشتر او از گناه و حفظ روسفیدی در قیامت است. 📚پی نوشت: 1. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج‏74، ص77. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62233 🆔 @skquranir 🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗
🌿🌿 🌿🌿 🌿🌿 ⁉️پرسش: دو نمونه از پیام های مهم سوره مسد را شرح دهید؟ ✍️پاسخ: ✅1- پیوند خویشاوندی سبب نجات اخروی نمی شود: پیوند خویشاوندی سبب نجات اخروی نمی شود. اگر کسی عموی پیغمبر هم باشد (مانند ابولهب) اما در مقابل او بیایستد، این پیوند نسبی در فردای قیامت کمترین سودی به حالش نخواهد داشت و به دردناک ترین شکل ممکن عذاب خواهد شد: ✅ 2- مال و ثروت و قدرت، کسی را از عذاب الهی نجات نمی دهد: عمل برخی دنیاطلبان و تشنگان قدرت و زر و زور و ثروت، به گونه ای است که گویی می پندارند: حرص در جمع مال و ساختن خانه های آنچنانی و غوطه خوردن در زرق و برق دنیا، می تواند آرامش ابدی را برایشان به ارمغان آورده و آنها را از چنگال مرگ رهایی بخشد! غافل از اینکه چنگال تیز و پنهان و ناگهانی مرگ، برج و بارو نمی شناسد و کاخ و کوخ، برایش یکسان است. 👈 زندگی و رفتار نقل شده از ابولهب و سرسختی و لجاجت فوق العاده ای که در مقابل پیامبر داشت، نشان می داد که چقدر فریب این زرق و برق دنیا را خورده که بدون کمترین اعتنا و اعتقادی به حساب و کتاب سرایی جاوید و وجود پروردگاری بزرگ، سرسختانه تیشه به ریشه نونهال اسلام می زد و از هیچ کاری برای نابود کردن دعوت پیامبر رحمت فروگذاری نمی نمود. گویی گمان می کرد با ثروت زیاد و قدرت پوشالی اش می تواند نهال نوپای اسلام را از همان ابتدا ریشه کن نموده و در مقابل محمد (ص) و خدای بزرگ او بایستد! اما نه تنها چنین نشد، که مایه عبرت دیگران گشت و با خواری و نگون بختی از بین رفت: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔥🔴🔥 🔥🔴🔥 🔥🔴🔥 ⁉️پرسش: آيا ابولهب مفهوم عموى پيغمبر را دارد يا صاحب آتش و مفهوم لغوى خودش را؟ سمبوليك است يا واقعيتى را با خود دارد؟ ✍️پاسخ: 🍂ابولهب یک شخص واقعی و عموی پیامبر است نه یک فرد موهوم و فرضی و سمبولیک! اين سوره در حقيقت پاسخى است به سخنان زشت "ابو لهب" عموى پيامبر اكرم (ص) و فرزند عبد المطلب كه از دشمنان سرسخت اسلام بود و به هنگام شنيدن دعوت آشكار و عمومى پيامبر اكرم (ص) و انذار او نسبت به عذاب الهى گفت: «تبّاً لك! أما جمعتنا الا لهذا؟» زيان و مرگ بر تو باد! آيا تو فقط براى همين سخن ما را جمع كردى؟! (1) 🔥قرآن مجيد در پاسخ اين مرد بد زبان و دشمنی های بی وقفه او با پیامبر، گفتار او را به خودش رد كرد و فرمود: «بريده باد هر دو دست ابو لهب» يا «مرگ و خسران بر او باد» (تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ). 🔹روایت های متعددی درباره دشمنی های ابولهب با پیامبر اکرم (ص) وارد شده است. 🔥استاد مکارم در تفسیر نمونه ذیل آیه کریمه می نویسد: نام او «عبد العزى» (بنده بت عزى) و كنيه او «ابو لهب» بوده و انتخاب اين كنيه براى او شايد از اين جهت بوده كه صورتى سرخ و برافروخته داشت، چون لهب در لغت به معنى شعله آتش است. (2) 💠علامه طباطبایی در المیزان ذیل آیات مورد بحث می نویسد: دلیل اینکه قرآن اسم او [که بنابر برخی نقلها، عبد مناف یا عبد العزی بوده] را نياورده و به ذکر کنیه اش[یعنی ابولهب] اکتفا کرده این بوده كه خواسته است او را به آتش[ِجهنم] نسبت دهد؛ زیرا «أبولهب»، اشعارى به انتساب به آتش دارد؛ همچنانکه وقتى مى ‏گويند فلانى «ابو الخير» است، معنايش اين است كه: با خير رابطه‏ اى دارد، و وقتی می گویند: فلانی «ابو الفضل» است، معنايش اين است كه: با فضل و کرم رابطه‏ اى دارد. 🔥و از آنجا که در آيات بعد مى‏ فرمايد: «سَيَصْلى‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ ، به زودى در آتشى زبانه‏ دار مى‏ سوزد»، از این آیه فهميده مى ‏شود كه معناى «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» اين است كه: بریده باد دو دست مردى جهنمى، كه هميشه ملازم با لهیب و شعله های آتش دوزخ است! (3) 📚پی نوشت ها: 1- تفسير نمونه، ج‏27، ص413 2- همان، ص417 3- الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 384 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥