eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
820 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 ⁉️پرسش: 🤲در دعاهای قرآن آمده که خدایا مرا مسلمان بمیران! چرا خداوند از بندگانش نخواسته که مومن بمیرند!؟و چنین درخواستی داشته باشند؟ درحالی که در روایات داریم که بهترین دعا را برای خود و مسلمانان کنید. ✍️پاسخ: در آيه 101 سوره مباركه يوسف(ع) آمده است: 🌸«پروردگارا تو به من دولت دادى و از تعبير خوابها به من آموختى اى پديدآورنده آسمانها و زمين تنها تو در دنيا و آخرت مولاى منى مرا مسلمان بميران و مرا به شايستگان ملحق فرما» همچنين در آيه 132 بقره سفارش حضرت ابراهيم (ع)و حضرت يعقوب(ع)را بيان مي نمايد: 🥗«و ابراهيم و يعقوب پسران خود را به همان [آيين] سفارش كردند [و هر دو در وصيتشان چنين گفتند] اى پسران من خداوند براى شما اين دين را برگزيد پس البته نبايد جز مسلمان بميريد» 👈مرحوم علامه طباطبايي در توضيح درخواست اسلامي كه حضرت يوسف (ع) از خداوند مسالت نمود، آورده است: " اين اسلامي كه يوسف درخواست كرد بالاترين درجات اسلام، و عالي‏ترين مراتب آنست، و آن عبارتست از تسليم محض بودن براي خداي سبحان به اينكه بنده براي خود و براي آثار وجودي خود هيچ استقلالي نبيند و در نتيجه هيچ چيز - چه خودش و چه صفات و اعمالش - او را از پروردگارش مشغول نسازد، و اين معنا وقتي به خدا نسبت داده شود( و عرض شود كه خدايا تو مرا مسلم قرار ده) معنايش اين است كه خداوند بنده ‏اش را خالص براي خود قرار دهد. از آنچه گذشت معلوم شد كه معناي درخواست( مرا مسلم بميران) اين است كه خدايا اخلاص و اسلام مرا مادامي كه زنده‏ ام برايم باقي بدار. "(1) و اين خود درخواست بالاترين درجات ايمان است. 📚پی نوشت: (1)- الميزان ، ج 11، ص342 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41712 🌸@skquranir 🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 ⁉️پرسش: هر کار خیری باید برای رضای خداوند انجام شود. اما گاهی فرد مسیر خود را پیدا کرده است ولی شیطان او را رها نمی کند. آیا برای اذیت کردن شیطان و تلافی و لجبازی با او میتواند بر انجام کار خیر اصرار ورزد؟ ✍️پاسخ: 🌱در آیات و روایات همانطوری که بر کسب رضایت خداوند متعال و خشنود سازی اولیاء الله تاکید شده است از خشمگین کردن افراد و گروه هایی مانند شیطان و کفار نیز سخن به میان آمده است. « و هيچ گامى كه موجب خشم كافران می شود برنمی دارند، و ضربه‏ اى از دشمن نمی خورند، مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته می ‏شود.»(1) 👈«روزی مولای متّقیان امیرالمؤمنین(علیه السلام) از محلّی عبور می نمود، ناگهان متوجّه شد که شخصی مشغول فحش دادن و ناسزاگوئی، به قنبر غلام آن حضرت است؛ و قنبر می خواست تلافی کند و پاسخ آن مرد بی ادب و تحریک شده شیطان و هوای نفس را بدهد. ناگهان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر قنبر بانگ زد که: ای قنبر! آرام باش و سکوت خود را حفظ کن و دشمن خود را به حال خود رها ساز تا خوار و زبون گردد. 💫سپس افزود: ساکت باش و با سکوت خود، خدای مهربان را خوشنود گردان و شیطان را خشمناک ساز و دشمن خویش را به کیفر خود واگذارش نما. توجّه داشته باش که هیچ مؤمنی نتواند خداوند متعال را، جز با صبر و بردباری خشنود سازد. و همچنین هیچ حرکت و عملی همچون خاموشی و سکوت، شیطان را خشمگین و زبون نمی گرداند. و بدان که بهترین کیفر برای احمق، سکوت در مقابل یاوه ها و گفتار بی خردانه او است.»(2) ✅اما باید این نکته را توجه داشت که خشمگین سازی شیطان و یا کفار یک انگیزه تبعی و نتیجه فرعی است که بر اعمال خیر مترتب میشود و نباید به عنوان نیت اصلی از عمل و در کنار کسب رضایت الهی و یا به جای رضایت الهی بنشیند. به نظر می آید در این صورت نیت در انجام عمل خیر، حالت خصومت شخصی پیدا میکند و کسب رضایت الهی کمرنگ و یا حتی ممکن است به فراموشی سپرده شود. ⛔️البته ناامید کردن شیطان توصیه میشود. در این باره این کلیپ از استاد بهرام پور شنیدنی است: https://www.aparat.com/v/VGnZ1/%D9%8...B7%D8%A7%D9%86 📚پی نوشت ها: 1.توبه، 120. 2.مفید، محمد بن محمد، الأمالی، کنگره شیخ مفید(ره)، قم، ص118. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61311 🌸@skquranir 🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿
🌷🕊🌷 🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: با توجه به آیه سی و هفتم از سوره ی مؤمنون، ابتدا لفظ نموت آورده و بعد لفظ نحیا! یعنی اول میمیریم و بعد زنده میشویم! درحالی که این سخن از منکران معاد هست! تفسیر این آیه چگونه است؟ منظور از نموت و نحیا چیست؟ ✍️پاسخ: «إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثينَ»؛ مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، چيزى در كار نيست پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد.(1) 🕊این آیه کریمه، گفته برخی منکران معاد را نقل می کند که مدعی بودند تمام زندگی همین است که برخی به دنیا می آیند و برخی از دنیا می روند و این چرخه همین طور ادامه دارد، و معاد و بازگشتی به نام «قیامت»، در کار نیست. 🎂پس در این آیه، منظور از «نموت»، به دنیا آمدن و زندگی کردن بخشی از ما انسان هاست، و منظور از «نحیی»، از دنیا رفتن و وفات یافتن بخشی از ماست. به سخن دیگر، آن ها می گفتند: مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، دنیای دیگر و زندگی دیگری در كار نيست بلکه پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و بدین ترتیب، ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد!. 👈این معنا را علامه طباطبایی و استاد مکارم، برای این آیه کریمه برگزیده، و بیان کرده اند.(2) پی نوشت ها: (1) مؤمنون/ 37. (2) الميزان، ج‏15، ص 32؛ تفسير نمونه، ج‏14، ص 238 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41422 🌸@skquranir 🌷🕊🌷 🌷🕊🌷
🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲 ⁉️پرسش: منشا سلب توفیق چیست؟ ✍️پاسخ: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: 🌳« احسان و نيكى چون نام خود [نيكو] است، و هيچ چيز جز اجر و پاداش احسان برتر از احسان نيست، و احسان و نيكى هديه‏اى است الهى به بنده. اين طور نيست كه هر كس بخواهد به عمل نیکی انجام دهد بتواند، و نه هر كس كه مايل به احسان شد توان آن يابد و قادر شود، و نه هر که قادر بر آن شد اذن و توفیق آن را پیدا کند. پس چون خداوند بر بنده‏اى منّت نهد، ميل به احسان و توان و توفيق بدان را برايش فراهم سازد، در اين موقع است كه سعادت به دست آید.»(1) 👈با توجه به این روایت توفیق بر عمل خیر نیازمند سه عامل است. علاقه و رغبت به انجام آن، توانایی بر انجام آن، اذن الهی. ✅بنابراین هر چیزی که باعث شود یکی از این سه عامل از دست برود و یا تضعیف شود جزء موانع توفیق بر شمرده میشود. قرآن کریم از عده ای از مسلمانان سخن می گوید که تردید قلبی آنها باعث شد برای رفتن به جهاد بهانه جویی کنند و خداوند نیز این توفیق را از آنان سلب کند. 📖« تنها كسانى از تو (برای ترک جهاد) اجازه می گيرند كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دلهايشان با شكّ و ترديد آميخته است آنها در ترديد خود سرگردانند. اگر آنها (راست می گفتند، و) اراده داشتند كه (به سوى ميدان جهاد) خارج شوند، مقدمات آن فراهم می ساختند! ولى خدا از حركت آنها كراهت داشت از اين رو (توفيقش را از آنان سلب كرد و) آنها را (از جهاد) باز داشت و به آنان گفته شد: «با «قاعدين» [كودكان و پيران و بيماران‏] بنشينيد!»(2) 🤝میان اعمال انسان روابط مستقیمی وجود دارد. اعمال نیک باعث هم افزایی یکدیگر میشود و توفیق اعمال صالح بیشتری را فراهم میکند. گناه نیز سبب سلب توفیق میشود. خداوند متعال می فرماید: 📖«امّا آن كس كه (در راه خدا) انفاق كند و پرهيزگارى پيش گيرد، و جزاى نيك (الهى) را تصديق كند، ما او را در مسير آسانى قرار می دهيم! امّا كسى كه بخل ورزد و (از اين راه) بی نيازى طلبد، و پاداش نيك (الهى) را انكار كند، به زودى او را در مسير دشوارى قرار می دهيم.»(3) 💐علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیات آورده است: «منظور ازآسانی اين است كه توفيق اعمال صالحه را به او بدهد و منظور از سختی ندادن توفيق اعمال صالح است.»(4) ✅👈در کلام سید الساجدین(علیه السلام) یازده دلیل برای بی توفیقی ذکر شده است: اى خدا من چندان كه به عزم و جزم با خود گفتم و خويش را مهيا و آماده طاعتت ساختم و در پيشگاه تو به نماز ايستادم آن هنگام مرا به خواب انداختی و حال راز و نياز از من باز گرفتى! اى خدا چه شد كه هر چه با خود عهد كرده و گفتم كه از اين پس سريرتم نيكو خواهد شد و به مجامع اهل توبه و مقام توابين نزديك می شوم، بليه و حادثه ‏اى پيش آمد كه به عهد ثابت قدم نماندم و آن بليه ميان من و خدمتت حايل گرديد. 🤲اى سيد من ۱- شايد تو از درگاه لطفت مرا رانده ‏اى و از خدمت بندگيت دورم ساخته ‏اى ۲- يا شايد ديدى من حق بندگيت را خفيف شمردم بدين جهت از درت مرا دور كردى ۳- يا آنكه ديدى من از تو روى گردانم بدين سبب بر من غضب فرمودى ۴- يا آنكه در مقام دروغگويانم يافتى لذا از نظر عنايتت دور افكندى ۵- يا شايد ديدى كه من شكر گزارى از نعمت هايت نمی كنم مرا محروم ساختى ۶- يا شايد مرا در مجالس اهل علم نيافتى به خوارى و خذلانم انداختى ۷- يا شايد مرا در ميان اهل غفلت يافتى بدين جرم از رحمتت نوميدم كردى ۸- يا شايد ديدى در مجالس اهل باطل الفت گرفته ‏ام مرا ميان آنها وا گذاشتى ۹- يا شايد دوست نداشتى دعايم را بشنوى از درگاهت دورم كردى ۱۰- يا شايد به جرم و گناهم مكافات كردى ۱۱- يا شايد به بی شرمی با حضرتت مجازاتم نمودى.»(5) 📚پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏4، ص26. 2. توبه، 44-46. 3. لیل، 5-10. 4. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ج20، ص303. 5.طوسی، محمد بن الحسن(460 ق)، مصباح المتهجد و سلاحالمتعبد، بیروت، موسسه فقه الشیعة، ج‏2، ص588. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61808 🌸@skquranir 🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: با توجه به اینکه شیاطین در عصیان خدا هستند، چگونه وسیلۀ خدا هستند برای تحریک کافران: أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ﴿مريم:۸۳﴾ ✍️پاسخ: بله شياطين در عصيان خدا هستند اما اولا در جريان تمرد ابليس خداوند خودش اين اذن را به ابليس داد: گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده(حجر/36) فرمود تو از مهلت‏ يافتگانى(حجر/37) تا روز [و] وقت معلوم(حجر/38) در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست مگر كسانى از گمراهان كه تو را پيروى كنند(حجر/42) لذا دو مساله وجود دارد اول اينكه اين اذن از جريان تمرد ابليس به او داده شد كه در راه گمراهي بني آدم عزمش را جزم نمايد و دوم بيان اينكه هر كس از ابليس پيروي كند جايگاهش جهنم است ؛ پس اين دو قانون بيان شده است و ابليس و انسان از آن آگاهي دارند و تحت اين قانون تعريف شده الهي قرار دارند .ازاين اذن الهي در آيه به" ارسال " تعبير شده است . و ثانيا در جريان همان گفتگوي خداوند با ابليس پس از تمرد او از سجده بر آدم ، مي فرمايد كه تسلط ابليس تنها بر كساني است كه او را به ولايت و دوستي و سر پرستي مي گيرند: تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى ‏گيرند و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مى‏ ورزند(نحل/100) و نيز در آيه 27 سوره مباركه اعراف مي فرمايد: إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ در حقيقت اين دو آيه برنامه، قانون ونوع رابطه ي شياطين و كافران و كساني كه ايمان نمي آورند را بيان مي نمايد و به تعبير مرحوم علامه :" همين شيطانها هم سر خود نيستند، بلكه هر چه مى ‏كنند به اذن خدا مى ‏كنند، و اين اذن همان است كه در آيه از آن به ارسال تعبير شده"(1) به تعبير ديگر ابليس حكم" كلب معلم = سگ تعليم ديده "را دارد. مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند:" اگر در آيه شريفه ارسال شيطانها را به خدا نسبت داده، از آنجايى كه از باب مجازات است هيچ عيبى ندارد، چون مشركين به حق كفر ورزيدند، و خدا هم از در مجازات شيطانها را فرستاد تا كفر و گمراهيشان را زيادتر كنند" (2) استاد جوادي آملي نيز اين جريان را وابسته به عملكرد فرد مي داند و مي فرمايند:" خود آنها آمدند شيطان را به عنوان سرپرست پذيرفتند و ما هر چه نهي از منكر كرديم نپذيرفتند راه توبه را باز كرديم برنگشتند از آن به بعد بين اينها و بين شياطين ما مانع را برداشتيم همين حد آن هم اين كار اضلال كيفري است.... اينها خدا و رهبران الهي را عمداً رها كردند تحت ولايت شيطان در آمدند شيطان را به عنوان والي پذيرفتند دليل ذكر مي‌ كند مي‌ گويد ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ﴾ چون اينها ﴿اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا﴾ اين را قبول نكردند ما براي اينها اوليا فرستاديم گفتيم ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾ قبول نكردند خودشان شياطين را به عنوان اوليا اتّخاذ كردند ما هم به تعبير مرحوم شيخ طوسي بين اينها و بين اين كلب معلّم ،مانع را برداشتيم همين, ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُونَ﴾"( 3) پی نوشت ها: (1)- الميزان، ذيل آيه 83 سوره مباركه مريم (2)- همان (3)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء، تفسير سوره مباركه مريم، جلسه 56 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=48182 🌸@skquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: اینکه میگویند خودتان را بشناسید یعنی چه و چگونه باید اینکار را انجام داد. من چگونه میتوانم خودم را بشناسم لطفا به زبان ساده توضیح دهید. ✍️پاسخ: 🌼خودشناسی یا معرفت نفس، یکی از اصول اولیه در اخلاق و به معنای آگاهی یافتن بر صفات، استعدادها و ملکات مثبت و منفی خود است. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «نالَ الفَوزَ الأكبَرَ مَن ظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفسِ؛ كسى كه موفق به خود شناسى شود، به بزرگترين پيروزى دست يافته است.» (۱) اصل و پایه خودشناسی اخلاقی این است که انسان بفهمد که از کجا آمده،‌ الان در چه وضعیتی است و چه وظایفی دارد، و در نهایت به کجا خواهد رفت و سرانجامش چه خواهد شد. آگاهی انسان از وضعیت ابتدایی و خلقتش او را واقع بین و دیدگاه او را معقول کرده و وی را از غرور و تکبّر و خود بزرگ بینی باز می دارد. از نظر قرآن یکی از عوامل کفر، شرک و انحراف، بی اطّلاعی از سرآغاز خلقت و قدرت خداوند در آفرینش موجودات است.(۲) اگر انسان به ضعف و حقارت خود آگاهی پیدا کرد، وابستگی خود را به موجودی توانا و قدرتی لایزال بهتر درک کرده و راهی به سوی خداشناسی در پیش او گشوده می شود. به این جهت است که خودشناسی را مقدمه ای بر خداشناسی می دانند. زمانی که انسان به این باور رسیده و رابطه خودش را با پروردگار متوجه شود،‌ می تواند وضعیت کنونی و وظایفش را بهتر درک کرده و در انجامش بیشترین سعی و تلاش را داشته باشد. و اینکار که خودسازی نامیده می شود، تنها راهی ست که انسان را به کمال و سعادت نهایی خواهد رساند. 🌾مرحوم فیض کاشانی (ره) در جهت خودشناسی و برای پی بردن به عیوب خویش چهار راه ذکر می کند:‌ ✅اوّل این که انسان به سراغ استادی برود که آگاه به عیوب نفس و خفایا و آفات اخلاقی باشد. ✅دوم: دوست راستگویی را پیدا نموده و او را مراقب خویش کند تا احوال و افعال او را مورد بررسی دقیق قرار دهد. ✅سوم: انسان عیوب خویش را از زبان دشمنانش بشنود، چرا که دشمنان با دقّت مراقب عیوب و لغزش های انسان هستند. ✅چهارم: انسان با مردم معاشرت نموده و صفات نکوهیده ای را که می بیند، در مورد خودش نیز بررسی کند و ببیند که آیا این صفات نکوهیده در او هست؟ (۳) 📚پی نوشت ها: ۱. میزان الحکمه، ج ۷؛ ص ۱۶۲ ۲. سوره انفطار، ۶ و ۷ ۳.محجه البیضاء؛ ج ۵؛ ص ۱۱۲ - ۱۱۴ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61490 🌸@skquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
🌳رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): ☀️«با دوستی علی است که مؤمن از منافق شناخته می‌شود» 📚ابن‌حنبل، فضائل امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب، ۱۴۳۳ق، ص۱۷۲. 🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المومنین و الائمة المعصومین(علیهم السلام)🥗 🌸عید بزرگ غدیر مبارک باد🌸 🌸 🌸@skquranir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: لطفا تمام آیاتی که در روز عید غدیر نازل شد را بفرمایید. ✍️پاسخ: ✅ آیه اول؛ اولین آیه همان وظیفه ابلاغ رسالت است: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين‏»؛ اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده ‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى ‏دارد؛ و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى ‏كند.(1) ✅ آیه دوم؛ آیه اکمال دین است که پس از اعلام عمومی ولایت و جانشینی حضرت علی (علیه السلام)، این آیه نازل شد: «...الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا...»؛ امروز، كافران از (زوال) آيين شما، مأيوس شدند؛ بنا بر اين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم‏.(2) نکته: این آیه بنا به حکمت ها و مطالحی و به دستور الهی و توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در بین آیه 3 سوره مبارکه «مائده» قرار داده شده است. ✅ آیه سوم؛ از آیات نازل شده مرتبط با واقعه غدیر، آیات ابتدایی سوره مبارکه «معارج» است: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏ * لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ‏»؛ تقاضاكننده ‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد. اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچ كس نمى ‏تواند آن را دفع كند.(3) شأن نزول: در روایتی از امام صادق (علیه السلام) از اجداد بزرگوارشان چنین آمده: چون پیامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) على (عليه السلام) را در روز غدير خم منصوب به خلافت كرد و فرمود: "هر كه من مولاى اويم پس على مولاى اوست" و اين در عالم پراكنده و به گوش همه رسيد؛ "نعمان بن حرث فهرى" وارد بر رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) گرديد و گفت ما را امر نمودى كه شهادت بر توحيد و يكتايى خدا داده و بگویيم لا اله الّا اللَّه و اين كه تو پيامبرى، ما هم اطاعت كرديم؛ پس ما را فرمان جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادی، ما پذيرفتيم؛ آن گاه راضى نشدى تا اين جوان (اشاره به حضرت علی علیه السلام) را تعيين به خلافت و وصايت خود نمودى و گفتى: من كنت مولاه فعلّى مولاه؛ پس اين كار از ناحيه تو است يا از طرف خداست؟ پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمودند: قسم به خدايى كه جز او خدايى نيست، اين كار از طرف خدا و امر اوست. ☄️ پس "نعمان بن حرث" پشت بر پیامبر كرده و این آیه را می خواند: "بار خدايا اگر اين كار حق و از طرف تو است پس ببار بر ما سنگى از آسمان"(4)، پس خداوند سنگى بر سر او زد و او را كشت و آیه «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏...» را نازل فرمود.(5) 📚پی نوشت ها: 1. مائده: 5/ 67. 2. مائده: 5/ 3. 3. معارج: 70/ 1و2. 4. انفال: 8/ 32. 5. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج ‏10، ص 530؛ حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج ‏5، ص 411. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61715&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🥗🌱🥗🌱🥗 🥗🌱🥗🌱🥗 ⁉️پرسش: بسيارى از مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ مى ‏دهد و گاه حاصل کم کاری و ندانم كارى و اشتباه خود آدمیست! آيا اينها هم به اذن خدای تعالاست؟ ✍️پاسخ: از مجموع آياتى كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است بر مى‏ آيد كه مصائب دو گونه است: ✅1) مصائبى كه با طبيعت زندگى انسان سرشته شده و اراده بشر كمترين تأثيرى در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتى از حوادث دردناك طبيعى: قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه ‏ها، آزمايش مى‏ كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان(بقره/155) ✅2) مصائبى كه انسان به نحوى در پیدایش آن نقشى داشته است؛ مانند: آيا هنگامى كه مصيبتى (در ميدان جنك احد) به شما رسيد، در حالى كه دو برابر آن را (در ميدان جنگ بدر بر دشمن) وارد ساخته بوديد، گفتيد: «اين مصيبت از كجاست؟!» بگو: «از ناحيه خود شماست (كه در ميدان جنگ احد، با دستور پيامبر مخالفت كرديد)! خداوند بر هر چيزى قادر است. (و چنانچه روش خود را اصلاح كنيد، در آينده شما را پيروز مى‏ كند.)»(آل عمران/165) 🍂هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده ‏ايد، و بسيارى را نيز عفو مى ‏كند!(شوری/30) ☀️قرآن در باره دسته اول مى ‏گويد: همه آنها به اذن خدا رخ مى‏ دهد و درباره قسم دوم مى‏ گويد: به خاطر اعمال خودتان، دامانتان را مى ‏گيرد. 👈بنا بر اين كسى نمى‏ تواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوى خداست، در مقابل ظلم و ظالم سكوت کند و به مبارزه بر نخيزد و نيز نمى‏ تواند به اين بهانه، دست از مبارزه با بيماريها و آفات، و مبارزه با فقر و جهل بردارد. 💠البته ناگفته پیداست که در مصائب نوع دوم (که خود انسان نیز در آن نقش داشته است)، تاثير اسباب هم از ناحيه خداوند و به اذن و فرمان اوست. (با استفاده از: تفسير نمونه، ج‏24، ص: 197تا99) http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28667 🌸 🌸@skquranir 🥗🌱🥗🌱🥗 🥗🌱🥗🌱🥗
🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 ⁉️پرسش: معیار تشخیص اسراف چیست؟ چگونه تشخیص بدهم که اهل اسراف هستم یا نه؟ گاهی هنگام خرید کردن دچار عذاب وجدان می شوم و فکر می کنم که دارم اسراف می کنم و این مرا آزار می دهد لطفا راهنمایی بفرمایید. ✍️پاسخ: 🌿معنای اسراف زیاده روی در مصرف و یا چیزی را در غیر از محل خود استفاده کردن است. معیار اسراف هم نیاز است. در امور مادی نیاز و همچنین شأن افراد ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. شاید وسیله ای که واقعا برای شما مورد نیاز بوده و آن را تهیه کرده اید،‌ برای دوستتان مصداق اسراف باشد، چون به آن احتیاجی نداشته، یا با چیزی کمتر از آن هم می توانسته نیازش را مرتفع کند. ☀️امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « اگر آن اندازه كه كفايتت مى كند تو را بى نياز سازد، كمترين چيز دنيا بى نيازت مى سازد و اگر آنچه تو را بس است بى نيازت نسازد، همه دنيا هم تو را بى نياز نمى گرداند.» (۱) 📚پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۹؛ ص ۵۸۶ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61844 🌸 🌸@skquranir 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿
🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸 ⁉️پرسش: منابع تفسير قرآن كدامند؟ ✍️پاسخ: 💠مهم ترين منابع: ✅1- خود قرآن كريم است كه مبيِّن، شاهد و مفسِّر خويش است. ضرورت تفسير قرآن به قرآن و تأثير عميق آن در دستيابی به معارف قرآنی مُبَرْهَن است و فصلی از اين پيشگفتار را به خود اختصاص داده است. ✅2- سنّت معصومين (عليهم‌السلام) است كه طبق حديث متواتر ثقليْن، عترت طاهرين (عليهم‌السلام) همتای قرآن بوده، تمسّك به يكی از آن دو بدون ديگری مساوی با ترك هر دو است و اعتصام به هر كدام بايد همراه با تمسك به ديگری باشد. ضرورت جمع بين قرآن و حديث در تفسير قرآن كريم در فصول بعد تبيين خواهد شد. ✅3- عقل برهانی است كه از گزند مغالطه وَهْم و از آسيبِ تخيّل مصون باشد. مراد از عقل برهانی همان است كه با علوم متعارفه خويش، اصل وجود خدا و ضرورتِ وحدت، حيات، ابديّت، ازليّت، قدرت، علم، اراده، سمع، بصر، حكمت، عدل و ساير صفات عليای او را ثابت كرده و در اين تثبيت، استوار است؛ گرچه برخی از اسمای مزبور را دليل نقلی، هم اثبات می كند. 💡پس اگر عقل برهانی مطلبی را اثبات يا نفی كرد، حتماً در تفسير قرآن بايد آن مطلب ثابت شده، مصون بماند و با ظاهر هيچ آيه‌ای نفی نگردد و مطلبِ نفی شده، منتفی باشد و با ظاهر هيچ آيه‌ای ثابت نشود؛ چنانكه اگر آيه‌ای دارای چند احتمال بود و جز يك مُحْتَملِ معيّن همه آنها عقلا منتفی بود، بايد به كمك عقل برهانی آيه مورد بحث را فقط بر همان مُحْتَمل حمل كرد و يا اگر آيه‌اي دارای چند مُحْتَمل بود كه يكی از آنها برابر عقل برهانی، ممتنع بود، حتماً بايد آن مُحْتَملِ ممتنع را نفی كرد و آيه را بر يكي از مُحْتَمل های ممكنْ بدون ترجيح (در صورت فقدان رجحان) حمل كرد. 👈تذكّر: گرچه ره‌ آورد علم را نمی توان بر قرآن تحميل كرد، ليكن براهين قطعی علمی يا شواهد طمأنينه‌ بخش تجربی، تاريخی، هنری و مانند آن را می توان حامل معارف و معانی قرآن قرار داد، به طوری كه در حد شاهد، قرينه و زمينه براي درك خصوص مطالب مربوط به بخش هاي تجربی، تاريخی و مانند آن باشد، نه خارج از آن.(1) ✅4- دیگر منابع تفسیر که فقط اشاره می کنیم عبارتند از: 1. تفاسير گذشتگان. 2. مراجعه به لغت و ادبيات عرب. 3. مراجعه به كتاب ها. 4. شأن نزول آيات. 5. مراجعه به علوم جديد و كشفيات آنها. و...(2) 📚پی نوشت ها: (1) تسنيم، آیت الله جوادی آملی، ج 1، ص 63. (2) درامدى بر تفسير علمى قرآن، محمد على رضايى اصفهانى، ص 89 - 74. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27148 🌸 🌸@skquranir 🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸
🌱🌷🌱 🌱🌷🌱 ⁉️پرسش: گاهی خداوند با یک عذرخواهی، توبه را میبخشد. گاهی تنها عذرخواهی، قبول توبه نیست و‌ باید جبران شود. لطفا در این دو مورد، بیشتر توضیح دهید و مثال بزنید. ✍️پاسخ: 🌳یکی از مفاهیم اساسی در ارتباط با توبه مفهوم تکفیر است. تکفیر به معنای پوشاندن و جبران گناه است. جبران گناه و نحوه آن متناسب با گناه متفاوت میشود. برخی از گناهان کفاره خاصی برای آن مقرر شده است که حالت جریمه به خود میگیرد و حکم بازدارنده برای انجام و تکرار آن گناه را دارد. مثلا کفاره روزه خواری عمدی در ماه مبارک رمضان سیر کردن 60 فقیر و یا گرفتن 60 روزه است. 💫نیاز به تکفیر و جبران در دسته دیگری از گناهان خاصیت آن گناه و مقتضای ماهیت آن است. مثلا کسی که نمازهای واجب خود را تاکنون نخوانده است باید توبه کند و طبیعی است که شرط پذیرش توبه از او قضای نمازها است. یا کسی که به دیگری آسیبی مالی و یا آبرویی زده است باید علاوه بر توبه در حق او جبران کند. 💐اما گناهانی که کفاره خاصی برای آن تعیین نشده است و جزء دسته دوم هم نیست (مثل دروغ، روابط نامشروع ....) تکفیر آنها با انجام اعمال صالح است. 📖در این باره آیات و روایات زیادی وجود دارد. پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61238&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌱🌷🌱 🌱🌷🌱
☀️امام كاظـم (عليه السلام): 🌸دانش مردم را در چهار چيز يافتم: اوّل: آنكه پروردگارت را بشناسى، دوم: آنكه بدانى با تو و براى تو چه كرده است، سوم: آنكه بدانى از تو چه خواسته است، چهارم: آنكه بدانى چه چيز تو را از دينت بيرون مى كند. 📚كشف الغمّه، ج 3 ص 45. 🌸 🌸@skquranir
💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 ⁉️پرسش: قرآن کریم چگونه و در چه آیاتی بر عدل تشریعی دلالت دارد؟ ✍️پاسخ: ⚖️معنای عدل تشریعی، آن است که خداوند دستورات و تکالیفی که بر انسانها قرار داده است را بر اساس عدل و عادلانه تشریع فرموده و در وضع و تشریع احکام و تکالیف، بر کسی ظلمی روا نمی شود. ☀️در قرآن کریم، اقامه و رعایت قسط و عدل، در راستای تعالیم و دستورات دین، یکی از اهداف ادیان الهی معرفی شده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط». ✅«ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند».(1) 🔹این که انسان بیش از طاقت و توانش، تکلیف نمی شود، یکی از همین اصول بنیادی رعایت عدل در تشریع احکام و تکالیف است که قرآن به دفعات آن را بیان فرموده، از جمله: «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى ‏كند».(2) «خداوند هيچ كس را جز به مقدار توانايى كه به او داده تكليف نمى ‏كند».(3) 🔹نبود حرج و سنگینی و سختی هم از دیگر اصولی است که در زمینه تشریع احکام و تکالیف دینی، مورد توجه قرار گرفته: «و در دين (اسلام) كار سنگين و سختى بر شما قرار ندارد».(4) در انجام تکالیف دینی، به توان و وضعیت افراد توجه شده و افراد ناتوان و مریض و ... از برخی تکالیف معاف شده و یا به آن ها تخفیف داده شده است. در این جا به مواردی از این عدالت تشریعی، با توجه به آیات قرآن کریم، اشاره می شود: 🔹عده ای از جنگ و جهاد، معاف هستند «بر نابينا و لنگ و بيمار گناهى نيست (اگر در ميدان جهاد شركت نكنند)».(5) «بر ضعيفان و بيماران و آنها كه وسيله ‏اى براى انفاق (در راه جهاد) ندارند، ايرادى نيست (كه در ميدان جنگ شركت نجويند)».(6) 🔹به مریض و مسافر، تخفیف داده می شود «پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن كس كه بيمار يا در سفر است، روزهاى ديگرى را به جاى آن، روزه بگيرد خداوند، راحتى شما را مى‏ خواهد، نه زحمت شما را».(7) تیمم، تخفیف در غسل و وضو «و [هنگامی که] آب (براى غسل يا وضو) نيابيد، با خاك پاكى تيمم كنيد! و از آن، بر صورت [پيشانى‏] و دستها بكشيد! خداوند نمى ‏خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند». (8) اضطرار، ممنوعیت ها را بر می دارد «امّا آنها كه در حال گرسنگى، دستشان به غذاى ديگرى نرسد، و متمايل به گناه نباشند، (مانعى ندارد كه از گوشتهاى ممنوع بخورند) خداوند، آمرزنده و مهربان است».‏ (9) اصل ورود به اسلام، چشم پوشی بر گذشته است «بر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند، گناهى در آنچه خورده ‏اند نيست (و نسبت به نوشيدن شراب، قبل از نزول حكم تحريم، مجازات نمى‏شوند)». (10) 👈نکته: همان طور که می دانید همه احکام به صورت بیان جزئیات و فروعات، در قرآن نیامده است بلکه بسیاری از آن ها توسط معصومین (علیهم السلام) و در روایات بیان شده است، لذا به این عدالت تشریعی در روایات، هم به صورت بیان اصول و هم به طور مصداقی و موردی، بیشتر پرداخته و تبیین شده است، ولی چون قرآن مد نظر شما بود، به روایات پرداخته نشد. 📚پی نوشت ها: (1). حدید، 25./(2). بقره، 286./(3). طلاق، 7./(4). حج، 78./(5). فتح، 17./(6). توبه، 91./(7). بقره، 185./(8). مائده، 6./(9). مائده، 3./(10). مائده، 93. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=38762 🌸 🌸@skquranir 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠
🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗 ⁉️پرسش: آیا فکر کردن به گناه هم گناه محسوب میشود؟ ✍️پاسخ: 💫انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام میدهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست میشود. افکار معمولا به صورت ناخواسته به ذهن می آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمیشوند. پيامبر اکرم(ص) فرمود: « از امت من هر چه که در ذهنشان خطور مى‏‌کند، عفو شده است، تا وقتى که آن را به زبان جارى نکرده و عملى انجام نداده باشند».(1) 🔗 اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد. حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند: « كسي كه زياد به گناهان فكر كند به سوي گناه كشانده مي شود.»(2) 🔥از این رو، حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شده‏اى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود، آن را سیاه و خراب مى كند». (3) 🕊صفحه ذهن آدمي، صحنه آمد و شد دائمي افكار و خيالاتي است كه كمابيش در انتخاب راه زندگي و پيمودن مسير آن موثر است. گرچه حضور فكر، وهم و يا خيال در ذهن، ابتدا امري غير اختياري مي نمايد، ولي با بررسي منشاء آنها، به اين حقيقت پي خواهيم برد كه آنچه ذهن انسان را مشغول مي كند قابل پيش بيني، پيشگيري يا زمينه سازي است. از اين رو بايد با شناخت انواع فكر و زمينه هاي حضور آنها در ذهن در صدد جلوگيري از ورود آنچه مضر به حال ماست برآييم و افكار مفيد و پسنديده كه موجب سعادت دنيوي و اخروي ما مي شود را جايگزين نماييم. ✅کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصا ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است. 📚پی نوشت ها: 1. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج‏ 66، ص 42، بيروت، مؤسسة الوفاء، 1404 ق. 2. آمدي، شرح غررالحكم، جمال الدين خوانساري، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج 5، ص 321. 3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج 14، ص331، باب34، بیروت 1404ه ق. 🌸 🌸@skquranir 🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗
🌱🌻🌱 ⁉️پرسش: این درست است که برخی از گناهان شصت سال انسان را به عقب می اندازد؟ ✍️پاسخ: این جمله روایت نیست بلکه به مضامین برخی از روایات نزدیک است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: 🌱🌻🌱 «عدالت يك ساعت بهتر است از هفتاد سال كه روزهاى آن را روزه و شب‏ها را عبادت كرده باشد و ظلم يك ساعت بدتر است از گناه شصت سال.»(1) شصت سال عمر طبیعی یک انسان است. بنابراین اگر مومن با گناهی که مستوجب عذاب باشد از دنیا برود و قبل از آن فرصت توبه پیدا نکرده باشد گویی این گناه شصت سال زندگی او را تباه کرده است.🌱🌻🌱 از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «مرد يا زن شصت سال خدا را عبادت می كنند و هنگام مرگ در وصيت بحق رفتار نمی كنند و جهنم بر آنها واجب می شود.»(2) پی نوشت ها: 🌱🌻🌱 1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج‏72، ص352. 2. پاينده، ابو القاسم(1363ق)، نهج الفصاحة، دنیای دانش، تهران، حدیث 626. 🌸 🌸@skquranir 🌱🌻🌱
☀️فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ 🥗روز مباهله مبارک باد 🌸 🌸@skquranir
💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 ⁉️پرسش: تفسیر سوره آل عمران آیه 61 از کتب اهل سنت بیان کنید ✍️ پاسخ: 💠«مسلم» در کتاب حدیثی صحیح خود (که دومین کتاب معتبر و صحیح اهل سنت می باشد)، در باب مناقب امام علی (علیه السلام) حدیث مباهله را روایت نموده است.(2) وی از سعد بن ابی الوقاص روایت می کند: 🍂معاويه (لعنه الله) به سعدبن ابی وقاص امر کرد که چه چيزی مانع شده است که تو ابوتراب علی (عليه‏ السلام) را دشنام نمی ‏دهی؟ سعد در جواب معاويه سه چيز را ذکر می‏ کند که اگر یکی از آنها را می داشت برای وی از شتران سرخ مو بهتر می بود. 1) حدیث منزلت در حق او. 2) او خدا و رسولش را دوست می دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند. (حدیث رایت). 3) هنگامی که آیه مباهله نازل گردید، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را فرا خواند و فرمود: پروردگارا این افراد اهل من می باشند.(3) 💫بسیاری از مفسرین و بزرگان اهل سنت؛ همچون: ابن جریر طبری؛(4) ابن المنذر؛(5) سمعانی؛(6) بغوی؛(7) ابن الجوزی؛(8) فخر رازی؛(9) ابن ابی حاتم رازی؛(10) سیوطی؛(11) شوکانی؛(12) و... به این امر تصریح و یا اشاره نموده اند؛ هرچند که در این میان برخی نیز با اجتهاد در مقابل نص خواسته اند در تطبیق انحصاری این آیه ی شریفه بر خمسه ی طیبه تشکیک وارد سازند؟!(13) سيوطى (م:911هـ)، در تفسير الدر المنثور نقل می کند: ابن ابى شِيبه، سعيد بن منصور، عبد بن حميد، ابن جرير و ابونعيم نقل كرده ‏اند كه شَعْبى مى ‏گويد: اعتقاد مسيحيان نجران درباره ی حضرت عيسى‏ (عليه السلام)‏، از گفته ديگر مسيحيان مبالغه‏ آميزتر بود. آنان همواره با پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) درباره او مجادله مى ‏كردند و از اين رو خداوند اين آيات را در سوره آل عمران نازل فرمود: «إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ ... فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ». پس از اين رسول خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) آن‏ها را به مباهله و ملاعنه فرا خواند. آنان بر اين كار فرداى آن روز را وعده كردند. بامداد فردا پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله)‏ به همراه على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام)‏ به سوى وعده ‏گاه رهسپار شدند. ... 🔹سيوطى در ادامه مى‏ نويسد: مسلم، تِرمذى، ابن منذر، حاكم نيشابورى و بيهقى- در السنن الكبرى‏- نقل كرده ‏اند كه سعد بن ابى وَقّاص مى ‏گويد: هنگامى كه آيه: «قُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ» نازل شد، پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام‏) را فرا خواند و فرمود: بارالها! اينان خاندان من هستند. 🌿وى در ادامه مى‏ نويسد: در اين باره حاكم نيشابورى حديثى نقل كرده و آنرا صحيح دانسته است. ابونعيم اصفهانى در دلائل النبوه‏ هم‏چنين ابن مردويه نقل كرده ‏اند كه جابر مى ‏گويد: عاقب و سيد از بزرگان مسيحى نزد پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) آمدند ... رسول خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) بامدادان در حالى كه دست على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام‏) را گرفته بود به وعدگاه روانه شد. آن گاه كسى را در پى عاقب و سيد فرستاد؛ ولى آن‏ها از حضور در اين محفل خوددارى كرده و در مقابل ايشان تسليم شدند. پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله)‏ فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حقّ به پيامبرى مبعوث كرد! اگر اين كار را انجام مى ‏دادند، اين سرزمين بر آن دو آتش مى‏ باريد. 💠جابر در ادامه مى‏ گويد: اين آيه درباره اهل بيت‏ (عليهم السلام‏) نازل شد كه: «تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ ...». جابر مى‏ گويد: منظور از«أَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ»، رسول خدا ‏ و على‏ (عليهما السلام)‏، منظور از«أَبْناءَنا»، حسن و حسين‏ (عليهما السلام)‏ و منظور از «نِساءَنا»، فاطمه‏ (عليها السلام‏) هستند.(14) 📚پاسخ کامل و منابع را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=52922 🌸 🌸@skquranir 🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥
🥗🕊🥗🕊 ⁉️پرسش: آیا گناهی داریم که پس از انجام آن هیچ وقت توفیق توبه پیدا نکنیم؟ ✍️پاسخ: 🥗🕊🥗🕊 🕊هيچ گناهي وجود ندارد که حتي با توبه هم بخشيده نشود و خداوند بر اساس مهرباني و بخشندگي اش، در قرآن وعده داده که تمام گناهان را مي بخشد. خداوند در يکي از آيات فرموده است: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم‏ وَ أَنيبُوا إِلى‏ رَبِّكُم‏؛ اي بندگان خدا که بر خود اسراف و ستم کرده‌ايد، از رحمت خداوند نا اميد نشويد که خدا همه گناهان را مي‌آمرزد و او بسيار بخشنده و مهربان است و به درگاه پروردگارتان انابه کنيد».(1)🥗🕊🥗🕊 🌼خداوند در آيه ديگر قرآن فرموده که همه گناهان را مي بخشد، مگر شرک را؛ يعني شرک به خودش را نمي بخشد؛ ولي مفسران گفته اند: مراد اين است اگر با شرک از دنيا برود، بخشيده نمي شود؛ ولي اگر توبه کند، گناه شرک هم بخشيده مي شود. خدا فرموده: «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاء؛ خداوند (هرگز) شرك را نمی بخشد و پايين‏تر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد) می ‏بخشد».(2)🥗🕊🥗🕊 آيه فوق صريحاً اعلام مى‏كند كه همه گناهان ممكن است مورد عفو و بخشش واقع شوند؛ ولى "شرك" به هيچ وجه بخشوده نمى‏شود؛ مگر اين كه از آن دست بردارند و توبه كنند و موحد شوند. (3) پس همه گناهان، با توبه واقعي بخشيده مي شوند و توبه براي همه گناهان وجود دارد و مؤثر است.🥗🕊🥗🕊 پی نوشت ها: 1. زمر (39)، آيه‌ 53 و 54. 2. نساء (4)، آيه 48. 3. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏3، ص 409، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ اول، 1374 ش. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61585 🌸 🌸@skquranir 🥗🕊🥗🕊
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿 ⁉️پرسش: اگر قرآن کاملترین کتاب است پس باید در جهت تکامل ما برنامه ای تدوین شده آماده داشته باشد و معجزه آن هم عدم کهنگی در تمام ادوار است. برای یک مسلمان چه برنامه ای متناسب با شغل ارائه شده!؟ هدف تربیت انسان چه بوده و چه موقع میدانیم در این راه موفق بوده ایم!؟ ✍️پاسخ: قرآن کریم برای زندگی بشر در تمامی ادوار تاریخ، خطوط کلی و اصلی زندگی فردی و اجتماعی را مشخص کرده و انسان نیز با التزام به این قوانین و فرامین قرآن کریم و در واقع تعبد و عبودیت نسبت به فرامین الهی، هم به سعادت دنیا می رسد و هم آخرت. 🛠شغل و فعالیت اقتصادی نیز مشمول یکی از فعالیتهای اجتماعی است و همانگونه که عرض شد، خطوط کلی نقشه عبودیت بشر در این زمینه در قرآن کریم بیان شده است مانند: «... ⚖️فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ...؛ پس پيمانه و ترازو را تمام نهيد و اموال مردم را كم مدهيد»(3) 💰«وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ؛ واى بر كم‏فروشان»(4) واز طریق روایات معصومین(علیهم السلام) نیز سایر خطوط فرعی تر و نیز شرح همین خطوط کلی در زمینه های مختلف من جمله تجارت، شغل و فعالیت اقتصادی بیان شده است. هدف از تربیت انسان رسیدن به قرب الهی است و این تقرب، جز از راه تزکیه نفس حاصل نمی شود، تزکیه ای که در تمامی شئونات زندگی، من جمله شغل و فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و ... نیز ساری و جاری است: 🕊«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد»(5) ☀️« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد»(6) 📚پی نوشت ها: 1. انبیاء/25 2. شعراء/144 3. اعراف/85 4. مطففین/1 5. اعلی/14 6. شمس/9 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62328&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗 ⁉️پرسش: برای اینکه در مباحث اخلاقی بتوانیم بر دیگران تاثیر گذار باشیم چه اصولی را باید رعایت نماییم؟ ✍️پاسخ: 🌼تربیت اخلاقی به معنای رشد و پرورش فضائل اخلاقی در دیگران و دور کردن آنها از رذائل اخلاقی است. برخی از اقسام تربیت اخلاقی مانند تربیت اخلاقی فرزند بر پدر و مادر واجب و برخی دیگر از اقسام آن مانند تربیت عمومی و همگانی در اخلاق مستحب است. در تربیت اخلاقی مکاتب و رویکردهای متعددی وجود دارد که مبتنی بر مبانی گوناگون به نظام سازی در این باره روی آورده اند. رویکرد دینی مبتنی بر تعالیم اسلامی نیز دارای اصول و روش هایی است که به مهم ترین آنها عبارتند از: 🍃اصل تدریج 🍃اصل رفق و مدارا 🍃اصل شریعت محوری 🍃در هم تنیدگی تربیت دینی و تربیت اخلاقی پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61062 🌸 🌸@skquranir 🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز خردمندان، پند نمی گیرد. لطفا خردمند را از دیدگاه قرآن و‌ سنت معرفی کنید. ✍️پاسخ: قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند: 🌸 تذکر پذیر: تنها صاحبان انديشه متذكّر مى ‏شوند.(8) 🔹 وفا به عهد الهی: آن ها كه به عهد الهى وفا مى‏ كنند، و پيمان را نمى ‏شكنند.(9) 🌸 برقراری پیوندهای الهی: و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10) 🔹ترس از خدا: و از پروردگارشان مى ‏ترسند.(11) 🌸ترس از بدی حساب: و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12) 🔹 صبر برای خدا: و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى ‏كنند.(13) 🌸برپا داشتن نماز: و نماز را برپا مى ‏دارند.(14) 🔹انفاق علنی و سرّی: و از آنچه به آن ها روزى داده ‏ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى ‏كنند.(15) 🌸نیکوکاری: و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏ برند.(16) 🔹یاد خدا در هر حال: همان ها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده ‏اند، ياد مى ‏كنند.(17) 🌸تفکر در آسمان و زمین: و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى ‏انديشند؛ (و مى ‏گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده ‏اى.(18) 🔹قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند: 🌸تذکر پذیر: تنها صاحبان انديشه متذكّر مى ‏شوند.(8) 🔹وفا به عهد الهی: آن ها كه به عهد الهى وفا مى‏ كنند، و پيمان را نمى ‏شكنند.(9) 🌸برقراری پیوندهای الهی: و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10) 🔹 ترس از خدا: و از پروردگارشان مى ‏ترسند.(11) 🌸ترس از بدی حساب: و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12) 🔹 صبر برای خدا: و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى ‏كنند.(13) 🌸 برپا داشتن نماز: و نماز را برپا مى ‏دارند.(14) 🔹انفاق علنی و سرّی: و از آنچه به آن ها روزى داده ‏ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى ‏كنند.(15) 🌸نیکوکاری: و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏ برند.(16) 🔹 یاد خدا در هر حال: و آن گاه كه بر پهلو خوابيده ‏اند، ياد مى ‏كنند.(17) 🌸تفکر در آسمان و زمین: و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى ‏انديشند؛ (و مى ‏گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده ‏اى.(18) پاسخ کامل را در سایت ملاحظه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61595 🌸 🌸@skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 ⁉️پرسش: آیا والدینی که ترک نماز کرده اند، شامل دعای اولاد نمازخوان هم میشوند!؟ در احادیثی خواندم که دعای هیچ پیامبر و شفیعی در حقشان، مستجاب نمیشود. ✍️پاسخ: ☀️در ضمن روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است که یکی از عواقبی که دچار کاهل الصلاة میشود این است که بهره ای از دعای صالحین نمی برد. معنای این روایت این است که دعای عمومی صالحین برای مومنین و مومنات شامل حال او نمی شود. این روایت منافاتی با این ندارد که دعای خاص فرزندان برای پدر و مادرشان به آنها نرسد. حتی اگر والدین تارک الصلاة باشند. مگر اینکه ترک نماز آنها منجر به کفرشان شود که بحث جداگانه ای است. پاسخ کامل به همراه متن روایت را ئدر سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61279 🌸 🌸@skquranir 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿
🌾🌴🌾 ⁉️پرسش: لطفا نمونه هایی که درباره انتقام و انتقام گیری که در قرآن و زندگی اهل بیت(علیهم السلام) رخ داده است تا حق مظلوم گرفته شود را بفرمایید. ✍️پاسخ مفصل و جالب را که به این زیر موضوعات در بحث انتقام پرداخته است را در سایت مطالعه کنید:👇 ✅اقسام انتقام 1. انتقام پسندیده و لازم 2. انتقام مُجاز شرایط انتقام مجاز 3. انتقام مذموم و ناروا: ✅عفو به جای انتقام http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62253 🆔@skquranir 🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾