eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
818 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: در آیه دوم سوره مبارکه همزه «جمع کننده مال» سرزنش شده: وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذي جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ (همزه/1و2) واى بر هر عيبجوى مسخره‏ كننده‏اى همان كس كه مال فراوانى جمع‏ آورى و شماره كرده آیا هر کسی که مالی را جمع می کند، مورد خطاب و سرزنش این آیات قرار می گیرد؟ ✍️پاسخ: قطعا نه، زیرا از یک سو مال و ثروت در اسلام نه تنها منفور و بد نیست که از نعمات الهی معرفی شده: 🥗امام علی (ع) در بخشی از سفارشات خود به امام حسن (ع) می فرماید: «وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَال» (1) ؛ و از جمله نعمتهای خداوند، مال بسیار است. 🌷و در روایات به کسب روزی حلال تشویق شده؛ در کتاب شريف وسائل ‌الشيعة (2) باب و فصلی آمده تحت عنوان «استحباب تجارت»؛ در اين باب روايات زيادي آمده است كه انسان را به تلاش همه جانبه، توليد و تجارت دعوت می‌ كند؛ 💫مانند این روایت امام صادق (عليه السلام): «تِسعَةُ اَعشارِ الرّزق في التّجارة» (3)؛ نه دهم روزي در تجارت است. 🌾و نیز این حديث که امام صادق (عليه السلام) فرمود: «التجارةُ تَزيدُ في العقل» (4)؛ تجارت عقل و تجربه را زياد می ‌كند. 🌸قرآن کریم مردمانی را می ستاید که تجارت و داد و ستد و تلاش آنها برای کسب روزی حلال، مانع یاد پروردگارشان نمی شود؛ کسانی که در عین تلاش دنیوی، از نشاط معنوی و تلاش اخروی هم برخوردارند: رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ (نور/37) مردانى كه نه تجارت و نه معامله ‏اى آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز و اداى زكات غافل نمى‏كند آنها از روزى مى ‏ترسند كه در آن، دلها و چشمها زير و رو مى ‏شود 💎💰از سوی دیگر، خطاب آیات سوره مبارکه همزه، ناظر به زراندوزان از خدا بی خبری است که پول و ثروت را به اصطلاح، حلّال همه مشکلات دانسته، به چشم بتی به آن نگریسته و می پندارند که این ثروت اندوخته، آنها را جاودانه ساخته و از همه مشکلات حتی مرگ رهایی می بخشد؛ به این معنا در ادامه آیه اشاره شده است: يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ (همزه/3) اين انسان زراندوز و مال‏ پرست، گمان مى‏ كند اموالش سبب جاودانگى او است. ☀️جالب اينكه "أخلد" در اينجا به صورت فعل ماضى آمده، يعنى او می پندارد که اموالش او را به صورت يك موجود جاودانه در آورده است! نه مرگ مى‏ تواند به سراغ او آيد و نه بيماری ها و حوادث جهان مشكلى براى او ايجاد مى‏ كند! چرا كه مشكل‏ گشای حقیقی را مال و ثروت می داند! ⚰️اما چه پندار باطل و خيال خامى؟ آیا او نمی داند اموال بی شمار قارون (كه كليد گنجهايش را چندين مرد زورمند به زحمت بر مى‏ داشتند) به هنگام حمله عذاب الهى نتوانست مرگ او را لحظه ای به تاخير اندازند و خداوند او و گنجهايش را در يك لحظه و با يك زمين لرزه مختصر در زمين فرو برد: فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ (قصص/81). آیا او نمی داند که بیشتر از این اموال در دست فراعنه مصر بود: «كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ كَرِيمٍ وَ نَعْمَةٍ كانُوا فِيها فاكِهِينَ» چه بسيار باغها و چشمه‏ ها از خود به جاى گذاشتند و زراعت ها و قصرهاى جالب و گرانقيمت و نعمتهاى فراوان ديگر كه در آن متنعم بودند(دخان/25 تا 27) ولى همه اينها به آسانى و در اندک زمانی (پس از عذاب و نابودی آنان) به ديگران رسيد: كَذلِكَ وَ أَوْرَثْناها قَوْماً آخَرِينَ (دخان/28) آیا چنین کسی نمی داند در قيامت كه پرده ‏ها كنار مى ‏رود، چنان مال اندوزان غافلی به اشتباه بزرگشان پى مى ‏برند و فريادشان بلند مى ‏شود که «ما أَغْنى‏ عَنِّي مالِيَهْ هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ»: مال و ثروتم هرگز مرا بى نياز نكرد، قدرتم نيز از دست رفت (حاقه/28 و 29) 👂🗣آری، اگر می دانست و باور داشت، هرگز به غفلت جاودانگی نمی خرامید و به غرور مالی اش دلشاد نمی گشت و از دیگران عیب جویی و غیبت نمی کرد. 📚پی نوشت ها: 1- بحار الأنوار/ج‏ 74/ص404. 2- وسائل ‌الشيعة/ج17/ص9. 3- همان/ص10. 4- همان/ص12. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🆔 @skquranir 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷 ⁉️پرسش: همسایه ای داریم که تقاضا کرده منزل مان را برای مراسم جشن دخترش در اختیارشان قرار دهیم. متاسفانه اهل آهنگ و ... هستند. تو رو در بایستی قبول کردیم اما خیلی ناراحت بی برکت شدن خانه هستم. ✍️پاسخ: 🎸موسیقی لهوی که مناسب مجالس گناه باشد اولین اثر منفی خود را بر روی افرادی که آن را اجرا میکنند و یا می شنوند خواهد گذاشت. البته شما میتوانید در میهمانی آنها شرکت نکنید و از این آسیب مصون بمانید. 🌑اما روایات اسلامی نشان می دهد دایره تاثیرات منفی موسیقی محدود به آن نیست و حتی باعث ایجاد کدورت و تاریکی معنوی در خانه میشود. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «بَيْتُ الْغِنَاءِ لَا تُؤْمَنُ فِيهِ الْفَجِيعَةُ وَ لَا تُجَابُ فِيهِ الدَّعْوَةُ وَ لَا يَدْخُلُهُ الْمَلَكُ؛ خانه ای که در آن غنا باشد، از مرگ دردناک ایمن نیست و دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.»(1) ✅بنابراین نگرانی شما نگرانی بجایی است. شما میتوانید خانه را در اختیار آنان قرار دهید اما توصیه کنید از آهنگ و موسیقی لهوی در آن استفاده نکنند. این کار هم احترام گذاشتن به درخواست آنها برای استفاده از منزل شماست و هم نوعی نهی از منکر و دغدغه مندی نسبت به سلامت روحی شان است. 📚پی نوشت: کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج6، ص433. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62176 🆔 @skquranir 🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷
🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 ⁉️پرسش: آیا عیب جویی که در آیه اول سوره همزه بدان اشاره شده، جزء گناهان کبیره است؟ ✍️پاسخ: براى شناسایى گناهان کبیره شواهد مختلفى گفته شده که در کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب به تفصیل توضیح داده شده، از جمله: ✅1- هر عملى که خداوند در قرآن مجید، مرتکبین آن را تهدید به مجازات و عذاب کرده است - خواه بطور صریح و آشکار و یا بطور اشاره و نهى اکید و مکرّر - گناه کبیره است. ✅2- از طریق روایات صحیح و معتبرى که از پیشوایان بزرگ اسلام به دست ما رسیده و در آنها گناهان کبیره بطور روشن شمرده شده است؛ مثلاً امام على بن موسى الرّضا(علیه السلام) در نامه اى که به خلیفه عبّاسى «مأمون» نوشته، برخی گناهان کبیره را در آن بیان فرموده است. همچنین در روایتى که «اَعمش» از امام صادق (علیه السلام) نقل نموده، حضرت بسیارى از گناهان کبیره را ذکر نموده است و همچنین در روایات دیگر نیز از گناهان کبیره یاد شده است. 🔥با توجه به تهدید خدای سبحان با کلمه «ویل» نسبت به عیب جویان در اولین آیه سوره همزه، ظاهرا این گناه هم جزو گناهان کبیره محسوب می شود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🆔 @skquranir 🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🍃🌼🍃
🔹🔴🔹 🔹🔴🔹 🔹🔴🔹 ⁉️پرسش: صفات رذیله ای که در قیامت حیوان محشور میشوند چیست؟ آیا مطلع شدن از اسرار مردم بدون رضایت ایشان، از صفات رذیله نیست!؟ عقاب چنین افرادی چیست!؟ ✍️پاسخ: هر معصیت و گناهی، یک ظاهر ملکی دارد و یک باطن ملکوتی، که در بیانات دینی به آن ها اشاره شده است. به عنوان نمونه: 🔥الف: خوردن آتش حق تعالی در قرآن کریم، خطاب به ظالمانی که مال یتیم می خورند، می فرماید: « انَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا (1) بی تردید کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند، فقط در شکم های خود آتش می خورند، و به زودی در آتش فروزان در آیند.» ⚰️ب: خوردن گوشت انسان مرده خداوند خطاب به کسانی که غیبت می کنند می فرماید: « وَلَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ (2) و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد، از آن کراهت دارید.» ج: در روایتی، رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)، نیز وضعیت ده گروه از مردم، در صحرای محشر که به صورت برزخی خود محشور می شوند، را بیان می فرمایند: 1. کسانی که در دنیا سخن چین بوده اند، به شکل میمون هستند.🐵 2. کسانی که مال حرام می خوردند، به شکل خوک محشور می شوند.🐷 3. کسانی که ربا میخورند، به صورت سرنگون شدن محشور می شوند؛ یعنی پاهایشان بالا و بر روی سر خود راه می روند.🤸‍♂️ 4. فرمان روایان و قاضیانی که به ناحق حکم میکنند، کور محشور می شوند و سرگردان می شوند.🕶 5. افراد مغرور و خودپسند، کر و لال هستند و هوش از سرشان پریده است.🚶‍♀️ 6. قاضیانی که به گفته خود عمل نمی کنند، یا بدون اینکه شایستگی قضاوت داشته باشند در مسند قضاوت نشسته اند، زبان خويش را بر دندان مى گزند و از دهان آنان چرک خارج می شود و اهل محشر از آنان پرهیز مى كنند. 7. کسانی که همسایه خود را آزار می دهند، با دست و پاهاى قطع شده محشور مى شوند.👤 8. کسانی که از مومنان بدگویی می کنند، بر شاخه هاى آتش آویزان هستند.🗣 9. کسانی که شهوت ران و خوشگذران هستند و حقوق الهی اموال خود را نمی پردازند، بعضى از مردار نيز متعفن ترند.🤮 در همین زمینه امام صادق(علیه السلام )، در مورد انسان متکبر می فرمایند: «إِنَ‏ الْمُتَكَبِّرِينَ‏ يُجْعَلُونَ‏ فِي صُوَرِ الذَّرِّ يَتَوَطَّأُهُمُ النَّاسُ حَتَّى يَفْرُغَ اللَّهُ مِنَ الْحِسَاب‏ (4) (روز قیامت) افراد متكبر به شكل مورچه🐜 در آورده می‏ شوند و مردم پیوسته آنها را لگدمال می ‏كنند، تا زمانی كه خدا از رسیدگی به حساب بندگان فارغ شود.» 🔍اما نسبت به مطلع شدن از اسرار مردم بدون رضایت ایشان،قرآن کریم آن گاه که از آسیب های اخلاقی و شخصیتی انسان ها سخن می راند، تجسس در امور و زندگی شخصی دیگران را یاد می کند و ایمان آورندگان را از استمرار این رفتار ناپسند اخلاقی بر حذر می دارد: «یَا أیُّهَا الّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیرًا مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا... (5) ای کسانی که ایمان آورده اید، از بسیاری از گمان ها بپرهیزید که پاره ای از گمان ها گناه است و تجسس مکنید...» پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در همین زمینه فرمود: «شَرُّ النّاسِ الظّانّون و شَرُّ الظّانین المُتَجَسِّسون...(6) بدترین مردم، بدگمان ها و فاسدترین بدگمان ها، تجسس کننده ها هستند...» 📚پی نوشت: 1.نساء/10. 2.حجرات/12. 3. أطيب البيان في تفسير القرآن، طيب، سيد عبد الحسين، انتشارات اسلام، تهران، 1378 ش، چاپ دوم، ج‏13، ص359. 4.الكافي (ط- الإسلامية)،كلينى، محمد بن يعقوب، دار الكتب الإسلامية، تهران‏،1407 ق‏، ج2،ص311. 5.حجرات/12. 6.مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)، قم‏، 1408 ق‏،ج9،ص147. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62234 🌸 @skquranir 🔹🔴🔹 🔹🔴🔹 🔹🔴🔹
🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: قرآن کریم در آیه 4 سوره همزه می فرماید: لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ بلكه به زودى با كمال ذلت و حقارت در آتشى خرد كننده پرتاب مى ‏شود! منظور از «آتش خرد كننده» که در این آیه ذکر شده، چیست؟ ✍️پاسخ: 🍁«لينبذنّ» از ماده نبذ، به گفته راغب در مفردات در اصل به معنى دور انداختن چيزى به خاطر حقارت و بى ارزشى آنست؛ يعنى خداوند، اين مغروران خودخواه خود برتربين را در آن روز به صورت موجوداتى ذليل و بى ارزش در آتش دوزخ پرتاب مى‏ كند، تا نتيجه كبر و غرور خود را ببينند. 🔥«حطمه» هم صيغه مبالغه از ماده حطم، به معنى درهم شكستن چيزى است و اين نشان مى‏ دهد كه آتش سوزان دوزخ، به شدت اعضاى آنها را درهم مى‏ شكند، ولى از بعضى از روايات استفاده مى‏ شود كه «حطمه»، نام تمام جهنم نيست بلكه نام بخش فوق العاده سوزانى از آن است. (1) 💥فهم اين مطلب كه آتش به جاى سوزاندن، اعضای بدن را درهم بشكند، شايد در گذشته مشكل بود ولى امروزه كه مساله شدت تاثير امواج انفجار بر همه ما واضح شده كه چگونه ممكن است امواج ناشى از يك انفجار مهيب، نه تنها انسانها بلكه ميله‏ هاى محكم آهن و ستونهاى عظيم ساختمانها را درهم بشكند، مطلب عجيبى نيست. ✨آیات کریمه در ادامه همین عذاب خردکننده را تفسیر می کند: و تو چه مى‏ دانى حطمه چيست؟! (وَ ما أَدْراكَ مَا الْحُطَمَةُ). آتش برافروخته الهى است (نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ) آتشى كه از دلها سر مى‏ زند و نخستين جرقه ‏هايش در قلوب ظاهر مى‏ شود! (الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ). 🔥تعبير به «نار اللَّه» (آتش الهى) دليل بر عظمت آنست و تعبير به «موقدة» دليل بر فروزان بودن هميشگى آن است. ⚡️عجيب اينكه اين آتش بر خلاف تمام آتشهاى دنيا كه نخست پوست را مى‏ سوزاند و سپس به داخل نفوذ مى‏ كند، اول بر دلها شراره مى ‏زند و درون را مى ‏سوزاند؛ نخست قلب را و بعد مغز و استخوان را و سپس به خارج سرايت مى ‏كند! 🖤اين چه آتشى است كه اولين جرقه ‏هايش بر دل آدمى ظاهر مى ‏شود؟ اين چه آتشى است كه درون را قبل از برون مى ‏سوزاند؟! همه چيز قيامت عجيب است و با اين جهان تفاوت بسيار دارد، حتى درگيرى آتش سوزانش! و چرا چنين نباشد، در حالى كه قلب هاى آنها كانون كفر و كبر و غرور بود و مركز حب دنيا و ثروت و مال! چرا آتش قهر و غضب الهى، قبل از هر چيز بر قلوب آنها مسلط نشود، در حالى كه آنها دل مؤمنان را در اين دنيا با سخريه‏ ها و عيبجويى و غيبت و تحقير سوزاندند؟! عدالت الهى ايجاب مى ‏كند كه آنها كيفرى همانند اعمالشان را ببينند. (2) 📚پی نوشت ها: 1- نور الثقلين/ج3/ص17 و ص19/ح60 و 64. 2- تفسير نمونه/ج‏27/ص 315. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🌸 @skquranir 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂
🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 ⁉️پرسش: قرآن کریم در آیه 6 و 7 سوره مبارکه همزه می فرماید: نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ آتش برافروخته الهى است، آتشى كه از دلها سرمى‏ زند (ترجمه استاد مکارم) ترجمه دقیق آیه 7 (الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ) چگونه است؟ از این ترجمه چنین به ذهن می رسد که عذاب مجرم از قلب آغاز می شود؟! ✍️پاسخ: در ترجمه های مشهور، اثری از «آغاز شدن عذاب از قلب» نیست! همان گونه که غالب مترجمان نیز ترجمه کرده اند، به نظر می رسد مسأله «شروع عذاب و شروع آتش گرفتن از قلب» در معنای آیه وجود ندارد؛ یعنی کلمه ای که دال بر شروع عذاب از قلب باشد، در آیه وجود ندارد. تنها کلمه ای که احتمال این معنا از آن می رود، کلمه «تطّلع» در آیه 7 است: الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ، که ظاهرا با واژه طلوع هم خانواده است و کلمه طلوع برای ما، برخاستن از جایی و شروع کار از نقطه ای را تداعی می کند، در کتاب قاموس قرآن، معنایی که در ترجمه استاد مکارم آمده را به عنوان لازمه یکی از دو معنای این کلمه می داند و نه معنای تطابقی آن؛ استاد قرشی درباره «تَطَّلِعُ» و آیه مورد بحث می نویسد: اشراف نوعا توأم با تسلط است؛ به نظر مي آيد مراد از «تطلّع» تسلط و استيلا است يعنى: آتش افروخته خدا كه بر دلها چيره شود. و احتمال دارد كه به معنى بروز و آشكار شدن باشد يعنى بر روى قلبها آشكار مي شود و آن ظاهرا سر زدن از قلب هاست با بالا رفتن ضربان آنها به طور شديد؛ به عبارت ديگر، آتش افروخته خدا كه از قلوب اهل آتش زبانه می كشد.*** بیان کوتاه اما دلنشین علامه طباطبایی ذیل آیه مورد بحث به عنوان تکمیل مطلب نقل می شود: در آیه «نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَة»، ايقاد نار، به معناى شعله‏ ور ساختن آتش است و كلمه [تَطَّلِعُ یعنی] اطلاع و طلوع بر چيزی، به معناى اشراف بر آن چيز و ظاهر شدن آنست و كلمه «افئدة»، جمع كلمه «فؤاد» است كه به معناى «قلب» است، و مراد از قلب در اصطلاح قرآن كريم [عضو صنوبرى شكل مشهور نیست بلکه] نفس انسانيت است كه شعور و احساس و فكر بشر از آن ناشى مى‏ شود. و منظور از اشراف آتش بر قلبها اينست كه آتش دوزخ، باطن آدمى را مى ‏سوزاند، همان گونه كه ظاهرش را مى‏ سوزاند، بر خلاف آتش دنيا كه تنها ظاهر انسان را مى‏ سوزاند [اما روح و باطن آدمی را نمی سوزاند]. قرآن [برخی مردمان را هیزم آتش جهنم معرفی می کند و] می فرماید: وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ (بقره/24)؛ [از آتشى بترسيد كه هيزم آن، بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها [بتها] است].* * مجمع البحرين، ج‏4، ص: 369 ** لسان العرب، ج‏8، ص: 236 *** قاموس قرآن، ج‏4، ص: 230 * المیزان/ج‏20/ص359 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=9 🏴 @skquranir 🍂🌻🍂
🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥 ⁉️پرسش: آیه پایانی سوره همزه بیان حالت دوزخ است یا دوزخیان؟ در صورت دوم، مفهوم آیه چگونه خواهد بود؟ إِنَّها عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ (همزه/8و9) اين آتش بر آنها فروبسته شده در ستونهاى كشيده و طولانى ✍️پاسخ: این دو احتمال معنایی، مربوط به ترکیب نحوی آیه می شود. همانگونه که در إعراب القرآن و بيانه (1) هم اشاره شده، درباره آیات مورد اشاره، دو ترکیب نحوی احتمال دارد: ✅1- «في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ» صفت باشد برای «مُؤْصَدَةٌ» که در این صورت معنا چنین می شود: آن آتش بر آنان سربسته است [كه هيچ راه گريزى از آن ندارند] [آتشى‏] در ستون‏ هايى بلند و كشيده (ترجمه استاد انصاریان) آتشى كه بر آنها از هر سو سخت احاطه كرده و راه گريزى ندارند. و مانند ستونهاى بلند زبانه كشيده است. (ترجمه استاد الهی قمشه ای) تقریبا در تمام ترجمه ها، آیه با این ترکیب معنا شده است. ✅2- «في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ» خبر باشد برای «هم» محذوف که در این صورت معنا چنین می شود: اين آتش سوزان بر آنها به صورت دربسته است آنها در ستونهاى كشيده و طولانى قرار خواهند داشت. (ترجمه ای که در متن تفسیر نمونه (2) آمده). 🔥در اینجا هم معنای آیه این شد که دوزخیان، در میان ستونهایی بلند گرفتارند و در آتش می سوزند؛ یعنی علاوه بر اینکه در آتش می سوزند، گویی زندانی هم هستند و میله های این زندان به قدری بلند و طولانی است که همیشه ناامید از فرار و گریز از آنند. ظاهر نوشته استاد مکارم شیرازی در متن تفسير نمونه (3) اینست که ایشان ترکیب دوم را بهتر دانسته اند: 🔒«جمعى از مفسران اين تعبير را اشاره به ميخهاى عظيم آهنين دانسته ‏اند كه درهاى جهنم محكم با آنها بسته مى ‏شود، به گونه ‏اى كه راه خروج مطلقا از آن وجود ندارد، و بنا بر اين تاكيدى است بر آيه قبل كه مى ‏گويد درهاى جهنم را بر آنها مى ‏بندند و از هر طرف محصورند ... از ميان اين تفاسير مناسبتر همان تفسير اول است.» نکته: 🖋1- هر دو معنا از نظر نتیجه تقریبا یکسانند. 🖋2- در هر دو ترکیب «مُمَدَّدَةٍ» صفت «عمد» است. (عمد جمع عمود به معنى ستون يا هر شى‏ء طولانى مانند قطعات چوب و آهن است، و ممددة به معنى كشيده و طويل است. 📚پی نوشت ها: 1- إعراب القرآن و بيانه، ج‏10 ، ص580 2- تفسیر نمونه، ج27 ، ص317 3- همان. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=9 🌸@skquranir 🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥
🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃 💞و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ💞 ☀️ فطر[نماز عید قربان] در کلام مرحوم استاد ☘️نبايد از مضامين عرشي قنوت نماز عيد فطر[نماز عید قربان] غفلت كنيم كه حقيقتا اسراري در آن است آنجا كه ميفرمايد "خدايا مرا داخل كن در تمام خيرهايي كه محمد وآل او (صلی الله علیه و آله) را در آن داخل كردي "، آيا اين ممكن است؟! يكي از خيرهايي كه آنها در آن داخل شدند ، امامت است؛ 🔴آيا براي ما هم ممكن است امام شويم؟! ‼️يكي از آن خيرها ، عصمت است؛ آيا ما هم ميتوانيم معصوم باشيم؟!‼️ 👈پاسخ اين است كه ما تمام خيرهاي آن ذوات مقدسه را تام و تمام نميتوانيم داشته باشيم، اما در حد ظرفيت خودمان از همان سنخ خيرات را ميتوانيم داشته باشيم، مثلا ماهم در حد خودمان از گناه دوري كنيم و يا به اندازه ي ظرفيت خودمان، هدايتگري داشته باشيم. 🍃پس مقصود اين است كه خدا از سنخ آن خيرات به اندازه ي ظرفيت خودمان به ما مرحمت فرمايد. 🌸@skquranir 🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 ⁉️پرسش: 🤲در دعاهای قرآن آمده که خدایا مرا مسلمان بمیران! چرا خداوند از بندگانش نخواسته که مومن بمیرند!؟و چنین درخواستی داشته باشند؟ درحالی که در روایات داریم که بهترین دعا را برای خود و مسلمانان کنید. ✍️پاسخ: در آيه 101 سوره مباركه يوسف(ع) آمده است: 🌸«پروردگارا تو به من دولت دادى و از تعبير خوابها به من آموختى اى پديدآورنده آسمانها و زمين تنها تو در دنيا و آخرت مولاى منى مرا مسلمان بميران و مرا به شايستگان ملحق فرما» همچنين در آيه 132 بقره سفارش حضرت ابراهيم (ع)و حضرت يعقوب(ع)را بيان مي نمايد: 🥗«و ابراهيم و يعقوب پسران خود را به همان [آيين] سفارش كردند [و هر دو در وصيتشان چنين گفتند] اى پسران من خداوند براى شما اين دين را برگزيد پس البته نبايد جز مسلمان بميريد» 👈مرحوم علامه طباطبايي در توضيح درخواست اسلامي كه حضرت يوسف (ع) از خداوند مسالت نمود، آورده است: " اين اسلامي كه يوسف درخواست كرد بالاترين درجات اسلام، و عالي‏ترين مراتب آنست، و آن عبارتست از تسليم محض بودن براي خداي سبحان به اينكه بنده براي خود و براي آثار وجودي خود هيچ استقلالي نبيند و در نتيجه هيچ چيز - چه خودش و چه صفات و اعمالش - او را از پروردگارش مشغول نسازد، و اين معنا وقتي به خدا نسبت داده شود( و عرض شود كه خدايا تو مرا مسلم قرار ده) معنايش اين است كه خداوند بنده ‏اش را خالص براي خود قرار دهد. از آنچه گذشت معلوم شد كه معناي درخواست( مرا مسلم بميران) اين است كه خدايا اخلاص و اسلام مرا مادامي كه زنده‏ ام برايم باقي بدار. "(1) و اين خود درخواست بالاترين درجات ايمان است. 📚پی نوشت: (1)- الميزان ، ج 11، ص342 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41712 🌸@skquranir 🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 ⁉️پرسش: هر کار خیری باید برای رضای خداوند انجام شود. اما گاهی فرد مسیر خود را پیدا کرده است ولی شیطان او را رها نمی کند. آیا برای اذیت کردن شیطان و تلافی و لجبازی با او میتواند بر انجام کار خیر اصرار ورزد؟ ✍️پاسخ: 🌱در آیات و روایات همانطوری که بر کسب رضایت خداوند متعال و خشنود سازی اولیاء الله تاکید شده است از خشمگین کردن افراد و گروه هایی مانند شیطان و کفار نیز سخن به میان آمده است. « و هيچ گامى كه موجب خشم كافران می شود برنمی دارند، و ضربه‏ اى از دشمن نمی خورند، مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته می ‏شود.»(1) 👈«روزی مولای متّقیان امیرالمؤمنین(علیه السلام) از محلّی عبور می نمود، ناگهان متوجّه شد که شخصی مشغول فحش دادن و ناسزاگوئی، به قنبر غلام آن حضرت است؛ و قنبر می خواست تلافی کند و پاسخ آن مرد بی ادب و تحریک شده شیطان و هوای نفس را بدهد. ناگهان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر قنبر بانگ زد که: ای قنبر! آرام باش و سکوت خود را حفظ کن و دشمن خود را به حال خود رها ساز تا خوار و زبون گردد. 💫سپس افزود: ساکت باش و با سکوت خود، خدای مهربان را خوشنود گردان و شیطان را خشمناک ساز و دشمن خویش را به کیفر خود واگذارش نما. توجّه داشته باش که هیچ مؤمنی نتواند خداوند متعال را، جز با صبر و بردباری خشنود سازد. و همچنین هیچ حرکت و عملی همچون خاموشی و سکوت، شیطان را خشمگین و زبون نمی گرداند. و بدان که بهترین کیفر برای احمق، سکوت در مقابل یاوه ها و گفتار بی خردانه او است.»(2) ✅اما باید این نکته را توجه داشت که خشمگین سازی شیطان و یا کفار یک انگیزه تبعی و نتیجه فرعی است که بر اعمال خیر مترتب میشود و نباید به عنوان نیت اصلی از عمل و در کنار کسب رضایت الهی و یا به جای رضایت الهی بنشیند. به نظر می آید در این صورت نیت در انجام عمل خیر، حالت خصومت شخصی پیدا میکند و کسب رضایت الهی کمرنگ و یا حتی ممکن است به فراموشی سپرده شود. ⛔️البته ناامید کردن شیطان توصیه میشود. در این باره این کلیپ از استاد بهرام پور شنیدنی است: https://www.aparat.com/v/VGnZ1/%D9%8...B7%D8%A7%D9%86 📚پی نوشت ها: 1.توبه، 120. 2.مفید، محمد بن محمد، الأمالی، کنگره شیخ مفید(ره)، قم، ص118. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61311 🌸@skquranir 🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿
🌷🕊🌷 🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: با توجه به آیه سی و هفتم از سوره ی مؤمنون، ابتدا لفظ نموت آورده و بعد لفظ نحیا! یعنی اول میمیریم و بعد زنده میشویم! درحالی که این سخن از منکران معاد هست! تفسیر این آیه چگونه است؟ منظور از نموت و نحیا چیست؟ ✍️پاسخ: «إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثينَ»؛ مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، چيزى در كار نيست پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد.(1) 🕊این آیه کریمه، گفته برخی منکران معاد را نقل می کند که مدعی بودند تمام زندگی همین است که برخی به دنیا می آیند و برخی از دنیا می روند و این چرخه همین طور ادامه دارد، و معاد و بازگشتی به نام «قیامت»، در کار نیست. 🎂پس در این آیه، منظور از «نموت»، به دنیا آمدن و زندگی کردن بخشی از ما انسان هاست، و منظور از «نحیی»، از دنیا رفتن و وفات یافتن بخشی از ماست. به سخن دیگر، آن ها می گفتند: مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، دنیای دیگر و زندگی دیگری در كار نيست بلکه پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و بدین ترتیب، ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد!. 👈این معنا را علامه طباطبایی و استاد مکارم، برای این آیه کریمه برگزیده، و بیان کرده اند.(2) پی نوشت ها: (1) مؤمنون/ 37. (2) الميزان، ج‏15، ص 32؛ تفسير نمونه، ج‏14، ص 238 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41422 🌸@skquranir 🌷🕊🌷 🌷🕊🌷
🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲 ⁉️پرسش: منشا سلب توفیق چیست؟ ✍️پاسخ: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: 🌳« احسان و نيكى چون نام خود [نيكو] است، و هيچ چيز جز اجر و پاداش احسان برتر از احسان نيست، و احسان و نيكى هديه‏اى است الهى به بنده. اين طور نيست كه هر كس بخواهد به عمل نیکی انجام دهد بتواند، و نه هر كس كه مايل به احسان شد توان آن يابد و قادر شود، و نه هر که قادر بر آن شد اذن و توفیق آن را پیدا کند. پس چون خداوند بر بنده‏اى منّت نهد، ميل به احسان و توان و توفيق بدان را برايش فراهم سازد، در اين موقع است كه سعادت به دست آید.»(1) 👈با توجه به این روایت توفیق بر عمل خیر نیازمند سه عامل است. علاقه و رغبت به انجام آن، توانایی بر انجام آن، اذن الهی. ✅بنابراین هر چیزی که باعث شود یکی از این سه عامل از دست برود و یا تضعیف شود جزء موانع توفیق بر شمرده میشود. قرآن کریم از عده ای از مسلمانان سخن می گوید که تردید قلبی آنها باعث شد برای رفتن به جهاد بهانه جویی کنند و خداوند نیز این توفیق را از آنان سلب کند. 📖« تنها كسانى از تو (برای ترک جهاد) اجازه می گيرند كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دلهايشان با شكّ و ترديد آميخته است آنها در ترديد خود سرگردانند. اگر آنها (راست می گفتند، و) اراده داشتند كه (به سوى ميدان جهاد) خارج شوند، مقدمات آن فراهم می ساختند! ولى خدا از حركت آنها كراهت داشت از اين رو (توفيقش را از آنان سلب كرد و) آنها را (از جهاد) باز داشت و به آنان گفته شد: «با «قاعدين» [كودكان و پيران و بيماران‏] بنشينيد!»(2) 🤝میان اعمال انسان روابط مستقیمی وجود دارد. اعمال نیک باعث هم افزایی یکدیگر میشود و توفیق اعمال صالح بیشتری را فراهم میکند. گناه نیز سبب سلب توفیق میشود. خداوند متعال می فرماید: 📖«امّا آن كس كه (در راه خدا) انفاق كند و پرهيزگارى پيش گيرد، و جزاى نيك (الهى) را تصديق كند، ما او را در مسير آسانى قرار می دهيم! امّا كسى كه بخل ورزد و (از اين راه) بی نيازى طلبد، و پاداش نيك (الهى) را انكار كند، به زودى او را در مسير دشوارى قرار می دهيم.»(3) 💐علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیات آورده است: «منظور ازآسانی اين است كه توفيق اعمال صالحه را به او بدهد و منظور از سختی ندادن توفيق اعمال صالح است.»(4) ✅👈در کلام سید الساجدین(علیه السلام) یازده دلیل برای بی توفیقی ذکر شده است: اى خدا من چندان كه به عزم و جزم با خود گفتم و خويش را مهيا و آماده طاعتت ساختم و در پيشگاه تو به نماز ايستادم آن هنگام مرا به خواب انداختی و حال راز و نياز از من باز گرفتى! اى خدا چه شد كه هر چه با خود عهد كرده و گفتم كه از اين پس سريرتم نيكو خواهد شد و به مجامع اهل توبه و مقام توابين نزديك می شوم، بليه و حادثه ‏اى پيش آمد كه به عهد ثابت قدم نماندم و آن بليه ميان من و خدمتت حايل گرديد. 🤲اى سيد من ۱- شايد تو از درگاه لطفت مرا رانده ‏اى و از خدمت بندگيت دورم ساخته ‏اى ۲- يا شايد ديدى من حق بندگيت را خفيف شمردم بدين جهت از درت مرا دور كردى ۳- يا آنكه ديدى من از تو روى گردانم بدين سبب بر من غضب فرمودى ۴- يا آنكه در مقام دروغگويانم يافتى لذا از نظر عنايتت دور افكندى ۵- يا شايد ديدى كه من شكر گزارى از نعمت هايت نمی كنم مرا محروم ساختى ۶- يا شايد مرا در مجالس اهل علم نيافتى به خوارى و خذلانم انداختى ۷- يا شايد مرا در ميان اهل غفلت يافتى بدين جرم از رحمتت نوميدم كردى ۸- يا شايد ديدى در مجالس اهل باطل الفت گرفته ‏ام مرا ميان آنها وا گذاشتى ۹- يا شايد دوست نداشتى دعايم را بشنوى از درگاهت دورم كردى ۱۰- يا شايد به جرم و گناهم مكافات كردى ۱۱- يا شايد به بی شرمی با حضرتت مجازاتم نمودى.»(5) 📚پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏4، ص26. 2. توبه، 44-46. 3. لیل، 5-10. 4. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ج20، ص303. 5.طوسی، محمد بن الحسن(460 ق)، مصباح المتهجد و سلاحالمتعبد، بیروت، موسسه فقه الشیعة، ج‏2، ص588. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61808 🌸@skquranir 🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: با توجه به اینکه شیاطین در عصیان خدا هستند، چگونه وسیلۀ خدا هستند برای تحریک کافران: أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ﴿مريم:۸۳﴾ ✍️پاسخ: بله شياطين در عصيان خدا هستند اما اولا در جريان تمرد ابليس خداوند خودش اين اذن را به ابليس داد: گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده(حجر/36) فرمود تو از مهلت‏ يافتگانى(حجر/37) تا روز [و] وقت معلوم(حجر/38) در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست مگر كسانى از گمراهان كه تو را پيروى كنند(حجر/42) لذا دو مساله وجود دارد اول اينكه اين اذن از جريان تمرد ابليس به او داده شد كه در راه گمراهي بني آدم عزمش را جزم نمايد و دوم بيان اينكه هر كس از ابليس پيروي كند جايگاهش جهنم است ؛ پس اين دو قانون بيان شده است و ابليس و انسان از آن آگاهي دارند و تحت اين قانون تعريف شده الهي قرار دارند .ازاين اذن الهي در آيه به" ارسال " تعبير شده است . و ثانيا در جريان همان گفتگوي خداوند با ابليس پس از تمرد او از سجده بر آدم ، مي فرمايد كه تسلط ابليس تنها بر كساني است كه او را به ولايت و دوستي و سر پرستي مي گيرند: تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى ‏گيرند و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مى‏ ورزند(نحل/100) و نيز در آيه 27 سوره مباركه اعراف مي فرمايد: إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ در حقيقت اين دو آيه برنامه، قانون ونوع رابطه ي شياطين و كافران و كساني كه ايمان نمي آورند را بيان مي نمايد و به تعبير مرحوم علامه :" همين شيطانها هم سر خود نيستند، بلكه هر چه مى ‏كنند به اذن خدا مى ‏كنند، و اين اذن همان است كه در آيه از آن به ارسال تعبير شده"(1) به تعبير ديگر ابليس حكم" كلب معلم = سگ تعليم ديده "را دارد. مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند:" اگر در آيه شريفه ارسال شيطانها را به خدا نسبت داده، از آنجايى كه از باب مجازات است هيچ عيبى ندارد، چون مشركين به حق كفر ورزيدند، و خدا هم از در مجازات شيطانها را فرستاد تا كفر و گمراهيشان را زيادتر كنند" (2) استاد جوادي آملي نيز اين جريان را وابسته به عملكرد فرد مي داند و مي فرمايند:" خود آنها آمدند شيطان را به عنوان سرپرست پذيرفتند و ما هر چه نهي از منكر كرديم نپذيرفتند راه توبه را باز كرديم برنگشتند از آن به بعد بين اينها و بين شياطين ما مانع را برداشتيم همين حد آن هم اين كار اضلال كيفري است.... اينها خدا و رهبران الهي را عمداً رها كردند تحت ولايت شيطان در آمدند شيطان را به عنوان والي پذيرفتند دليل ذكر مي‌ كند مي‌ گويد ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ﴾ چون اينها ﴿اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا﴾ اين را قبول نكردند ما براي اينها اوليا فرستاديم گفتيم ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾ قبول نكردند خودشان شياطين را به عنوان اوليا اتّخاذ كردند ما هم به تعبير مرحوم شيخ طوسي بين اينها و بين اين كلب معلّم ،مانع را برداشتيم همين, ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُونَ﴾"( 3) پی نوشت ها: (1)- الميزان، ذيل آيه 83 سوره مباركه مريم (2)- همان (3)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء، تفسير سوره مباركه مريم، جلسه 56 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=48182 🌸@skquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: اینکه میگویند خودتان را بشناسید یعنی چه و چگونه باید اینکار را انجام داد. من چگونه میتوانم خودم را بشناسم لطفا به زبان ساده توضیح دهید. ✍️پاسخ: 🌼خودشناسی یا معرفت نفس، یکی از اصول اولیه در اخلاق و به معنای آگاهی یافتن بر صفات، استعدادها و ملکات مثبت و منفی خود است. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «نالَ الفَوزَ الأكبَرَ مَن ظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفسِ؛ كسى كه موفق به خود شناسى شود، به بزرگترين پيروزى دست يافته است.» (۱) اصل و پایه خودشناسی اخلاقی این است که انسان بفهمد که از کجا آمده،‌ الان در چه وضعیتی است و چه وظایفی دارد، و در نهایت به کجا خواهد رفت و سرانجامش چه خواهد شد. آگاهی انسان از وضعیت ابتدایی و خلقتش او را واقع بین و دیدگاه او را معقول کرده و وی را از غرور و تکبّر و خود بزرگ بینی باز می دارد. از نظر قرآن یکی از عوامل کفر، شرک و انحراف، بی اطّلاعی از سرآغاز خلقت و قدرت خداوند در آفرینش موجودات است.(۲) اگر انسان به ضعف و حقارت خود آگاهی پیدا کرد، وابستگی خود را به موجودی توانا و قدرتی لایزال بهتر درک کرده و راهی به سوی خداشناسی در پیش او گشوده می شود. به این جهت است که خودشناسی را مقدمه ای بر خداشناسی می دانند. زمانی که انسان به این باور رسیده و رابطه خودش را با پروردگار متوجه شود،‌ می تواند وضعیت کنونی و وظایفش را بهتر درک کرده و در انجامش بیشترین سعی و تلاش را داشته باشد. و اینکار که خودسازی نامیده می شود، تنها راهی ست که انسان را به کمال و سعادت نهایی خواهد رساند. 🌾مرحوم فیض کاشانی (ره) در جهت خودشناسی و برای پی بردن به عیوب خویش چهار راه ذکر می کند:‌ ✅اوّل این که انسان به سراغ استادی برود که آگاه به عیوب نفس و خفایا و آفات اخلاقی باشد. ✅دوم: دوست راستگویی را پیدا نموده و او را مراقب خویش کند تا احوال و افعال او را مورد بررسی دقیق قرار دهد. ✅سوم: انسان عیوب خویش را از زبان دشمنانش بشنود، چرا که دشمنان با دقّت مراقب عیوب و لغزش های انسان هستند. ✅چهارم: انسان با مردم معاشرت نموده و صفات نکوهیده ای را که می بیند، در مورد خودش نیز بررسی کند و ببیند که آیا این صفات نکوهیده در او هست؟ (۳) 📚پی نوشت ها: ۱. میزان الحکمه، ج ۷؛ ص ۱۶۲ ۲. سوره انفطار، ۶ و ۷ ۳.محجه البیضاء؛ ج ۵؛ ص ۱۱۲ - ۱۱۴ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61490 🌸@skquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
🌳رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): ☀️«با دوستی علی است که مؤمن از منافق شناخته می‌شود» 📚ابن‌حنبل، فضائل امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب، ۱۴۳۳ق، ص۱۷۲. 🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المومنین و الائمة المعصومین(علیهم السلام)🥗 🌸عید بزرگ غدیر مبارک باد🌸 🌸 🌸@skquranir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: لطفا تمام آیاتی که در روز عید غدیر نازل شد را بفرمایید. ✍️پاسخ: ✅ آیه اول؛ اولین آیه همان وظیفه ابلاغ رسالت است: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين‏»؛ اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده ‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى ‏دارد؛ و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى ‏كند.(1) ✅ آیه دوم؛ آیه اکمال دین است که پس از اعلام عمومی ولایت و جانشینی حضرت علی (علیه السلام)، این آیه نازل شد: «...الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا...»؛ امروز، كافران از (زوال) آيين شما، مأيوس شدند؛ بنا بر اين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم‏.(2) نکته: این آیه بنا به حکمت ها و مطالحی و به دستور الهی و توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در بین آیه 3 سوره مبارکه «مائده» قرار داده شده است. ✅ آیه سوم؛ از آیات نازل شده مرتبط با واقعه غدیر، آیات ابتدایی سوره مبارکه «معارج» است: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏ * لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ‏»؛ تقاضاكننده ‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد. اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچ كس نمى ‏تواند آن را دفع كند.(3) شأن نزول: در روایتی از امام صادق (علیه السلام) از اجداد بزرگوارشان چنین آمده: چون پیامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) على (عليه السلام) را در روز غدير خم منصوب به خلافت كرد و فرمود: "هر كه من مولاى اويم پس على مولاى اوست" و اين در عالم پراكنده و به گوش همه رسيد؛ "نعمان بن حرث فهرى" وارد بر رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) گرديد و گفت ما را امر نمودى كه شهادت بر توحيد و يكتايى خدا داده و بگویيم لا اله الّا اللَّه و اين كه تو پيامبرى، ما هم اطاعت كرديم؛ پس ما را فرمان جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادی، ما پذيرفتيم؛ آن گاه راضى نشدى تا اين جوان (اشاره به حضرت علی علیه السلام) را تعيين به خلافت و وصايت خود نمودى و گفتى: من كنت مولاه فعلّى مولاه؛ پس اين كار از ناحيه تو است يا از طرف خداست؟ پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمودند: قسم به خدايى كه جز او خدايى نيست، اين كار از طرف خدا و امر اوست. ☄️ پس "نعمان بن حرث" پشت بر پیامبر كرده و این آیه را می خواند: "بار خدايا اگر اين كار حق و از طرف تو است پس ببار بر ما سنگى از آسمان"(4)، پس خداوند سنگى بر سر او زد و او را كشت و آیه «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏...» را نازل فرمود.(5) 📚پی نوشت ها: 1. مائده: 5/ 67. 2. مائده: 5/ 3. 3. معارج: 70/ 1و2. 4. انفال: 8/ 32. 5. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج ‏10، ص 530؛ حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج ‏5، ص 411. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61715&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🥗🌱🥗🌱🥗 🥗🌱🥗🌱🥗 ⁉️پرسش: بسيارى از مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ مى ‏دهد و گاه حاصل کم کاری و ندانم كارى و اشتباه خود آدمیست! آيا اينها هم به اذن خدای تعالاست؟ ✍️پاسخ: از مجموع آياتى كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است بر مى‏ آيد كه مصائب دو گونه است: ✅1) مصائبى كه با طبيعت زندگى انسان سرشته شده و اراده بشر كمترين تأثيرى در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتى از حوادث دردناك طبيعى: قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه ‏ها، آزمايش مى‏ كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان(بقره/155) ✅2) مصائبى كه انسان به نحوى در پیدایش آن نقشى داشته است؛ مانند: آيا هنگامى كه مصيبتى (در ميدان جنك احد) به شما رسيد، در حالى كه دو برابر آن را (در ميدان جنگ بدر بر دشمن) وارد ساخته بوديد، گفتيد: «اين مصيبت از كجاست؟!» بگو: «از ناحيه خود شماست (كه در ميدان جنگ احد، با دستور پيامبر مخالفت كرديد)! خداوند بر هر چيزى قادر است. (و چنانچه روش خود را اصلاح كنيد، در آينده شما را پيروز مى‏ كند.)»(آل عمران/165) 🍂هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده ‏ايد، و بسيارى را نيز عفو مى ‏كند!(شوری/30) ☀️قرآن در باره دسته اول مى ‏گويد: همه آنها به اذن خدا رخ مى‏ دهد و درباره قسم دوم مى‏ گويد: به خاطر اعمال خودتان، دامانتان را مى ‏گيرد. 👈بنا بر اين كسى نمى‏ تواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوى خداست، در مقابل ظلم و ظالم سكوت کند و به مبارزه بر نخيزد و نيز نمى‏ تواند به اين بهانه، دست از مبارزه با بيماريها و آفات، و مبارزه با فقر و جهل بردارد. 💠البته ناگفته پیداست که در مصائب نوع دوم (که خود انسان نیز در آن نقش داشته است)، تاثير اسباب هم از ناحيه خداوند و به اذن و فرمان اوست. (با استفاده از: تفسير نمونه، ج‏24، ص: 197تا99) http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28667 🌸 🌸@skquranir 🥗🌱🥗🌱🥗 🥗🌱🥗🌱🥗
🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 ⁉️پرسش: معیار تشخیص اسراف چیست؟ چگونه تشخیص بدهم که اهل اسراف هستم یا نه؟ گاهی هنگام خرید کردن دچار عذاب وجدان می شوم و فکر می کنم که دارم اسراف می کنم و این مرا آزار می دهد لطفا راهنمایی بفرمایید. ✍️پاسخ: 🌿معنای اسراف زیاده روی در مصرف و یا چیزی را در غیر از محل خود استفاده کردن است. معیار اسراف هم نیاز است. در امور مادی نیاز و همچنین شأن افراد ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. شاید وسیله ای که واقعا برای شما مورد نیاز بوده و آن را تهیه کرده اید،‌ برای دوستتان مصداق اسراف باشد، چون به آن احتیاجی نداشته، یا با چیزی کمتر از آن هم می توانسته نیازش را مرتفع کند. ☀️امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « اگر آن اندازه كه كفايتت مى كند تو را بى نياز سازد، كمترين چيز دنيا بى نيازت مى سازد و اگر آنچه تو را بس است بى نيازت نسازد، همه دنيا هم تو را بى نياز نمى گرداند.» (۱) 📚پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۹؛ ص ۵۸۶ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61844 🌸 🌸@skquranir 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿
🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸 ⁉️پرسش: منابع تفسير قرآن كدامند؟ ✍️پاسخ: 💠مهم ترين منابع: ✅1- خود قرآن كريم است كه مبيِّن، شاهد و مفسِّر خويش است. ضرورت تفسير قرآن به قرآن و تأثير عميق آن در دستيابی به معارف قرآنی مُبَرْهَن است و فصلی از اين پيشگفتار را به خود اختصاص داده است. ✅2- سنّت معصومين (عليهم‌السلام) است كه طبق حديث متواتر ثقليْن، عترت طاهرين (عليهم‌السلام) همتای قرآن بوده، تمسّك به يكی از آن دو بدون ديگری مساوی با ترك هر دو است و اعتصام به هر كدام بايد همراه با تمسك به ديگری باشد. ضرورت جمع بين قرآن و حديث در تفسير قرآن كريم در فصول بعد تبيين خواهد شد. ✅3- عقل برهانی است كه از گزند مغالطه وَهْم و از آسيبِ تخيّل مصون باشد. مراد از عقل برهانی همان است كه با علوم متعارفه خويش، اصل وجود خدا و ضرورتِ وحدت، حيات، ابديّت، ازليّت، قدرت، علم، اراده، سمع، بصر، حكمت، عدل و ساير صفات عليای او را ثابت كرده و در اين تثبيت، استوار است؛ گرچه برخی از اسمای مزبور را دليل نقلی، هم اثبات می كند. 💡پس اگر عقل برهانی مطلبی را اثبات يا نفی كرد، حتماً در تفسير قرآن بايد آن مطلب ثابت شده، مصون بماند و با ظاهر هيچ آيه‌ای نفی نگردد و مطلبِ نفی شده، منتفی باشد و با ظاهر هيچ آيه‌ای ثابت نشود؛ چنانكه اگر آيه‌ای دارای چند احتمال بود و جز يك مُحْتَملِ معيّن همه آنها عقلا منتفی بود، بايد به كمك عقل برهانی آيه مورد بحث را فقط بر همان مُحْتَمل حمل كرد و يا اگر آيه‌اي دارای چند مُحْتَمل بود كه يكی از آنها برابر عقل برهانی، ممتنع بود، حتماً بايد آن مُحْتَملِ ممتنع را نفی كرد و آيه را بر يكي از مُحْتَمل های ممكنْ بدون ترجيح (در صورت فقدان رجحان) حمل كرد. 👈تذكّر: گرچه ره‌ آورد علم را نمی توان بر قرآن تحميل كرد، ليكن براهين قطعی علمی يا شواهد طمأنينه‌ بخش تجربی، تاريخی، هنری و مانند آن را می توان حامل معارف و معانی قرآن قرار داد، به طوری كه در حد شاهد، قرينه و زمينه براي درك خصوص مطالب مربوط به بخش هاي تجربی، تاريخی و مانند آن باشد، نه خارج از آن.(1) ✅4- دیگر منابع تفسیر که فقط اشاره می کنیم عبارتند از: 1. تفاسير گذشتگان. 2. مراجعه به لغت و ادبيات عرب. 3. مراجعه به كتاب ها. 4. شأن نزول آيات. 5. مراجعه به علوم جديد و كشفيات آنها. و...(2) 📚پی نوشت ها: (1) تسنيم، آیت الله جوادی آملی، ج 1، ص 63. (2) درامدى بر تفسير علمى قرآن، محمد على رضايى اصفهانى، ص 89 - 74. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27148 🌸 🌸@skquranir 🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸
🌱🌷🌱 🌱🌷🌱 ⁉️پرسش: گاهی خداوند با یک عذرخواهی، توبه را میبخشد. گاهی تنها عذرخواهی، قبول توبه نیست و‌ باید جبران شود. لطفا در این دو مورد، بیشتر توضیح دهید و مثال بزنید. ✍️پاسخ: 🌳یکی از مفاهیم اساسی در ارتباط با توبه مفهوم تکفیر است. تکفیر به معنای پوشاندن و جبران گناه است. جبران گناه و نحوه آن متناسب با گناه متفاوت میشود. برخی از گناهان کفاره خاصی برای آن مقرر شده است که حالت جریمه به خود میگیرد و حکم بازدارنده برای انجام و تکرار آن گناه را دارد. مثلا کفاره روزه خواری عمدی در ماه مبارک رمضان سیر کردن 60 فقیر و یا گرفتن 60 روزه است. 💫نیاز به تکفیر و جبران در دسته دیگری از گناهان خاصیت آن گناه و مقتضای ماهیت آن است. مثلا کسی که نمازهای واجب خود را تاکنون نخوانده است باید توبه کند و طبیعی است که شرط پذیرش توبه از او قضای نمازها است. یا کسی که به دیگری آسیبی مالی و یا آبرویی زده است باید علاوه بر توبه در حق او جبران کند. 💐اما گناهانی که کفاره خاصی برای آن تعیین نشده است و جزء دسته دوم هم نیست (مثل دروغ، روابط نامشروع ....) تکفیر آنها با انجام اعمال صالح است. 📖در این باره آیات و روایات زیادی وجود دارد. پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61238&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌱🌷🌱 🌱🌷🌱
☀️امام كاظـم (عليه السلام): 🌸دانش مردم را در چهار چيز يافتم: اوّل: آنكه پروردگارت را بشناسى، دوم: آنكه بدانى با تو و براى تو چه كرده است، سوم: آنكه بدانى از تو چه خواسته است، چهارم: آنكه بدانى چه چيز تو را از دينت بيرون مى كند. 📚كشف الغمّه، ج 3 ص 45. 🌸 🌸@skquranir
💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 ⁉️پرسش: قرآن کریم چگونه و در چه آیاتی بر عدل تشریعی دلالت دارد؟ ✍️پاسخ: ⚖️معنای عدل تشریعی، آن است که خداوند دستورات و تکالیفی که بر انسانها قرار داده است را بر اساس عدل و عادلانه تشریع فرموده و در وضع و تشریع احکام و تکالیف، بر کسی ظلمی روا نمی شود. ☀️در قرآن کریم، اقامه و رعایت قسط و عدل، در راستای تعالیم و دستورات دین، یکی از اهداف ادیان الهی معرفی شده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط». ✅«ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند».(1) 🔹این که انسان بیش از طاقت و توانش، تکلیف نمی شود، یکی از همین اصول بنیادی رعایت عدل در تشریع احکام و تکالیف است که قرآن به دفعات آن را بیان فرموده، از جمله: «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى ‏كند».(2) «خداوند هيچ كس را جز به مقدار توانايى كه به او داده تكليف نمى ‏كند».(3) 🔹نبود حرج و سنگینی و سختی هم از دیگر اصولی است که در زمینه تشریع احکام و تکالیف دینی، مورد توجه قرار گرفته: «و در دين (اسلام) كار سنگين و سختى بر شما قرار ندارد».(4) در انجام تکالیف دینی، به توان و وضعیت افراد توجه شده و افراد ناتوان و مریض و ... از برخی تکالیف معاف شده و یا به آن ها تخفیف داده شده است. در این جا به مواردی از این عدالت تشریعی، با توجه به آیات قرآن کریم، اشاره می شود: 🔹عده ای از جنگ و جهاد، معاف هستند «بر نابينا و لنگ و بيمار گناهى نيست (اگر در ميدان جهاد شركت نكنند)».(5) «بر ضعيفان و بيماران و آنها كه وسيله ‏اى براى انفاق (در راه جهاد) ندارند، ايرادى نيست (كه در ميدان جنگ شركت نجويند)».(6) 🔹به مریض و مسافر، تخفیف داده می شود «پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن كس كه بيمار يا در سفر است، روزهاى ديگرى را به جاى آن، روزه بگيرد خداوند، راحتى شما را مى‏ خواهد، نه زحمت شما را».(7) تیمم، تخفیف در غسل و وضو «و [هنگامی که] آب (براى غسل يا وضو) نيابيد، با خاك پاكى تيمم كنيد! و از آن، بر صورت [پيشانى‏] و دستها بكشيد! خداوند نمى ‏خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند». (8) اضطرار، ممنوعیت ها را بر می دارد «امّا آنها كه در حال گرسنگى، دستشان به غذاى ديگرى نرسد، و متمايل به گناه نباشند، (مانعى ندارد كه از گوشتهاى ممنوع بخورند) خداوند، آمرزنده و مهربان است».‏ (9) اصل ورود به اسلام، چشم پوشی بر گذشته است «بر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند، گناهى در آنچه خورده ‏اند نيست (و نسبت به نوشيدن شراب، قبل از نزول حكم تحريم، مجازات نمى‏شوند)». (10) 👈نکته: همان طور که می دانید همه احکام به صورت بیان جزئیات و فروعات، در قرآن نیامده است بلکه بسیاری از آن ها توسط معصومین (علیهم السلام) و در روایات بیان شده است، لذا به این عدالت تشریعی در روایات، هم به صورت بیان اصول و هم به طور مصداقی و موردی، بیشتر پرداخته و تبیین شده است، ولی چون قرآن مد نظر شما بود، به روایات پرداخته نشد. 📚پی نوشت ها: (1). حدید، 25./(2). بقره، 286./(3). طلاق، 7./(4). حج، 78./(5). فتح، 17./(6). توبه، 91./(7). بقره، 185./(8). مائده، 6./(9). مائده، 3./(10). مائده، 93. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=38762 🌸 🌸@skquranir 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠
🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗 ⁉️پرسش: آیا فکر کردن به گناه هم گناه محسوب میشود؟ ✍️پاسخ: 💫انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام میدهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست میشود. افکار معمولا به صورت ناخواسته به ذهن می آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمیشوند. پيامبر اکرم(ص) فرمود: « از امت من هر چه که در ذهنشان خطور مى‏‌کند، عفو شده است، تا وقتى که آن را به زبان جارى نکرده و عملى انجام نداده باشند».(1) 🔗 اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد. حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند: « كسي كه زياد به گناهان فكر كند به سوي گناه كشانده مي شود.»(2) 🔥از این رو، حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شده‏اى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود، آن را سیاه و خراب مى كند». (3) 🕊صفحه ذهن آدمي، صحنه آمد و شد دائمي افكار و خيالاتي است كه كمابيش در انتخاب راه زندگي و پيمودن مسير آن موثر است. گرچه حضور فكر، وهم و يا خيال در ذهن، ابتدا امري غير اختياري مي نمايد، ولي با بررسي منشاء آنها، به اين حقيقت پي خواهيم برد كه آنچه ذهن انسان را مشغول مي كند قابل پيش بيني، پيشگيري يا زمينه سازي است. از اين رو بايد با شناخت انواع فكر و زمينه هاي حضور آنها در ذهن در صدد جلوگيري از ورود آنچه مضر به حال ماست برآييم و افكار مفيد و پسنديده كه موجب سعادت دنيوي و اخروي ما مي شود را جايگزين نماييم. ✅کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصا ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است. 📚پی نوشت ها: 1. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج‏ 66، ص 42، بيروت، مؤسسة الوفاء، 1404 ق. 2. آمدي، شرح غررالحكم، جمال الدين خوانساري، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج 5، ص 321. 3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج 14، ص331، باب34، بیروت 1404ه ق. 🌸 🌸@skquranir 🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗
🌱🌻🌱 ⁉️پرسش: این درست است که برخی از گناهان شصت سال انسان را به عقب می اندازد؟ ✍️پاسخ: این جمله روایت نیست بلکه به مضامین برخی از روایات نزدیک است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: 🌱🌻🌱 «عدالت يك ساعت بهتر است از هفتاد سال كه روزهاى آن را روزه و شب‏ها را عبادت كرده باشد و ظلم يك ساعت بدتر است از گناه شصت سال.»(1) شصت سال عمر طبیعی یک انسان است. بنابراین اگر مومن با گناهی که مستوجب عذاب باشد از دنیا برود و قبل از آن فرصت توبه پیدا نکرده باشد گویی این گناه شصت سال زندگی او را تباه کرده است.🌱🌻🌱 از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «مرد يا زن شصت سال خدا را عبادت می كنند و هنگام مرگ در وصيت بحق رفتار نمی كنند و جهنم بر آنها واجب می شود.»(2) پی نوشت ها: 🌱🌻🌱 1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج‏72، ص352. 2. پاينده، ابو القاسم(1363ق)، نهج الفصاحة، دنیای دانش، تهران، حدیث 626. 🌸 🌸@skquranir 🌱🌻🌱