🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: بعضی بر این باورند که بیماری ها مخصوصا بیماری های روانی در اثر تماس یا وارد شدن جن و شیطان به بدن فرد ایجاد می شود. لطفا راهنمائی فرمائید.
✍️پاسخ: در تفسیر این آیه آیت الله مکارم می فرمایند:
جمعى معتقد هستند كه تعبير مسّ شيطان كنايه از بيمارى روانى و جنون است و اين تعبير در ميان عرب معمول بوده نه اين كه واقعا شيطان تاثيرى در روح انسان بگذارد ولى هيچ بعيد نيست كه بعضى از كارهاى شيطانى و اعمال بي رويه و نادرست سبب يك نوع جنون شيطانى گردد، يعنى به دنبال آن اعمال، شيطان در شخص اثر بگذارد و تعادل روانى او را بر هم زند از اين گذشته اعمال شيطانى و نادرست هنگامى كه روى هم متراكم گردد اثر طبيعى آن از دست رفتن حس تشخيص صحيح و قدرت بر تفكر منطقى مى باشد.(1)
✅علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) می فرماید:
مراد از خبط ناشی از مسّ شيطان، حركات نامنظم جن زدگان در حال بي هوشی و يا بعد از آن نيست، و مفسرينی كه كلمه نام برده را به اين معنا گرفته اند اشتباه كرده اند، زيرا اين معنا با هدف آيه سازگار نيست، چون غرض آيه اين است اعتقاد رباخوار را در اين كه فرقی ميان بيع و ربا نيست بفهماند و عمل او را كه بر اساس اين اعتقاد انجام می دهد تخطئه كند، و حاصلش اين است كه افعال رباخوار، افعال اختياري است كه از اعتقادی غلط سر می زند، و اين چه ربطی به جست و خيزهای يك شخص مصروع و غش كرده دارد، پس برگشت معنای آيه به همان بيانی است كه ما كرديم و گفتيم: مراد اين است كه رفتار رباخوار در امر معاش و زندگی به رفتار جن زده و ديوانه ای می ماند كه خوب را از بد تميز نمی دهد.
🔥نكته سوم اين كه: تشبيهی كه در آيه شده، و رباخوار را به كسی تشبيه كرده كه در اثر مس شيطان ديوانه شده، خالی از اين اشعار نيست كه چنين چيزی (يعنی ديوانه شدن در اثر مسّ شيطان) امری است ممكن، چون هر چند آيه شريفه دلالت ندارد كه همه ديوانگان در اثر مسّ شيطان ديوانه شده اند، ولی اين قدر دلالت دارد كه بعضی از جنون ها در اثر مسّ شيطان رخ می دهد.
🌚مطلب ديگری كه از اين آيه استفاده می شود اين است كه هر چند دلالت ندارد بر اين كه مس نام برده به وسيله خود ابليس انجام می شود چون كلمه (شيطان) به معنای ابليس نيست، بلكه به معنای شُرور است، چه از جن باشد و چه از انس، و ليكن اين مقدار دلالت دارد كه بعضی از ديوانگی ها در اثر مسّ جن كه ابليس هم فردی از جن است، رخ می دهد.
☄️و اما اين كه جن زدگی اعتقاد درستی است يا نادرست، آيه از آن ساكت است، پس حقيقت معنای آيه اين است كه رفتار اين رباخواران، همانند رفتار ديوانگانی است كه شما مردم معتقديد در اثر آزار جن ديوانه شده اند، و اما آيا اين اعتقاد درست است يا نادرست؟ بايد گفت: اعتقادی است نادرست، و غير ممكن، برای اين كه خدای تعالی عادل تر از آن است كه شيطان را بر عقل بنده مؤمنش مسلط فرمايد.(2)
پاسخ کامل در سایت:
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=43332
#شنبه_های_مهدوی
🌸@askquranir
🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥 ⚡️🔥
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: در آیه زیر قرآن نگه داری آسمان را به ستون نسبت داده است:
خَلَقَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها وَأَلْقى فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَأَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ (10 لقمان)
ترجمه: آسمانها را بی هیچ ستونی که آن را ببینید خلق کرد (یعنی آسمان ها دارای ستون ها نامرئی نگهدارنده ای هستند که شما نمی بینید).
این تصور از دو جهت غلط است. اولا، آسمان چیزی نیست که ستون بخواهد و ثانیا، ستونی برای نگهداری کرات وجود ندارد. لازم به ذکر است که بعضی اندیشمندان یونانی مثل Anaximander (قرن ششم قبل از میلاد، بیش از هزار سال قبل از اسلام) متوجه شده بودند که اجرا آسمانی نیازی به ستون ندارند و نیروهائی آن ها را در تعادل نگه می دارند.
امروزه در علوم جدید یافته ایم که این نیروهای کرات بر هم است که آنها را از در هم ریختگی حفظ می کند
✍️جواب: در باره ستون ها هم مانند جواب قبل: بشر در تطول زندگی خود برایش این سوال بوده که چرا آسمان بر فراز زمین بدون ستون ایستاده است
💠خدا از همین سوال بشر کمال استفاده را برای بیان تدبیر الهی بر آفرینش کرده و این واقعه را به خالق آسمان و زمین نسبت داده و این توازن و نظم و قاعده را بیان محسوسی بیان می فرماید و از آن به ستون که نزد عرف جا افتاده است تعبیر می کند.
همان قواعدی که در اجرام سماوی برای بر پا ایستادن و چرخش و در مدارات ایجاد کرده همان را به نام ستون ها نا مرئی معرفی می نماید.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=42977
#یکشنبه_های_مهدوی
🆔@askquranir
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️
#پرسش_و_پاسخ_های_فقهی
⁉️پرسش: چندسال پیش که یادم نمی آید بواسطه دقیقا یک قطره از منی قسمتی از فرش خانه نجش شده بود . دیروز هنگام تمیز کردن فرش خانه با یک دستمال مرطوب به شامپو فرش ، قسمت نجس فرش را نیز با همان دستمال پاک کرده اند وسپس فرش های دیگر را با همان دستمال پاک کرده اند البته بعد از برخورد دستمال با نجاست دستمال را با شامپو خیس کرده و آب آن را گرفته بطوری که فقط کمی نَمی در آن مانده است حال:
⁉️1-آیا فرش های ذیگر نیز نجس میباشد و نیاز به شستن آنهاست؟
⁉️2-رطوبتی که بواسطه عرق کردن پا ایجاد میشود در برخورد با فرش هایی که با همان دستمال تمییز شده اند، نجس میشود(یعنی نیاز به شستن پا میباشد)؟
⁉️3-نماز خواندن بر روی فرش هایی ذکر شده چه حکمی دارد؟
نام مرجع تقلید بنده آیت الله مکارم شیرازی میباشد!
پاسخ:
در فرض سؤال
✅1. رطوبت نجاست محل مورد نظر به هر جایی که برسد موجب نجاست آنجا خواهد شد.
✅2. رطوبت پا موجب نجس شدن آن می گردد.
✅3. نماز خواندن در صورت خشک بودن بدن و محل، مانعی ندارد.
پی نوشت:
آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل احکام نجاست، احکام مکان نمازگزار
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=52179
#یکشنبه_های_مهدوی
🆔@askquranir
♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️
🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: در آیه 36 سوره نساء، خداوند ابتدا نیکی به خود، سپس پدر و مادر، و بعد خویشاوندان نزدیک و خویشاوندان دور را سفارش می کند. منظور از نیکی چیست؟ نامادری، برادر و خواهر ناتنی یا دائی و خاله ناتنی در چه رتبه ای از خویشاوندی قرار دارند؟
✍️پاسخ: «وَ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ لَا تُشرِكُواْ بِهِ شَيًا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَنًا وَ بِذِى الْقُرْبىَ وَ الْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ الجَارِ ذِى الْقُرْبىَ وَ الجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ مَن كَانَ مخْتَالًا فَخُورًا»؛ و خدا را بپرستيد! و هيچ چيز را همتاى او قرار ندهيد! و به پدر و مادر، نيكى كنيد همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان، و همسايه نزديك، و همسايه دور، و دوست و همنشين، و واماندگان در سفر، و بردگانى كه مالك آنها هستيد زيرا خداوند، كسى را كه متكبر و فخر فروش است، (و از اداى حقوق ديگران سرباز مىزند،) دوست نمى دارد.(1)
⚜️واژه «احسان» از ریشه «حُسن» به معنای زیبایی و نیكویی است(2). راغب در المفردات می گوید: حُسن، عبارت است از هر چيز سرورآور و خوشايند.(3)
البته تعبیر خوشایند بودن، در برگیرنده نیکویی و زیبایی نیز هست. وی برای احسان دو مورد بیان می کند:
✅1. خیر و نیکی رساندن به دیگران.
✅2. انجام اعمال و رفتار صالح و نیک.(4)
نکته: احسان بالاتر از عدل است، زيرا عدل آن است که آن چه بر عهده دارد بدهد، و آن چه براى اوست بگيرد؛ ولى احسان آن است که بيشتر از آن چه بر عهده دارد بدهد، و كمتر از آن چه براى اوست بگيرد. لذا إحسان بخششى است افزونتر و برتر از عدالت. عدالت واجب است، و احسان مستحب و اختيارى است.(5)
در ضمن، منظور از نیکی کردن در این جا، خیر رساندن به دیگران است.
👈مطلب دیگر؛ نامادری از ارحام محسوب نمی شود ولی از این جهت که همسر پدر است اهمیت پیدا می کند.
⚠️توجه داشته باشید که آزار و اذیت والدین حرام است، لذا اگر نیکی نکردن و یا احترام نگذاشتن به نامادری باعث ناراحتی و اذیت پدر شود، این نیز از موارد حرام است.
اما برادر و خواهر ناتنی، اگر منظورتان کسانی است که در پدر و یا مادر مشترک هستند، حکم همان برادر و خواهری را دارند که از والدین مشترک هستند؛ لذا در رتبه «ذی القربی» یعنی نزدیکان قرار دارند.
پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41486
#سه_شنبه_های_مهدوی
🆔@askquranir
🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾
🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: در آیه 2 سوره "نور" چرا زانیه مقدم بر زانی ذکر شده است؟
✍️پاسخ: «الزَّانِيَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ كلَُّ وَاحِدٍ مِّنهمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْكمُ بهمَا رَأْفَةٌ فىِ دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاخِرِ وَ لْيَشهدْ عَذَابهمَا طَائفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ»؛ هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد و نبايد رأفت (و محبّت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده كنند!(1)
👈اگر در این آیه شریفه، زن بی عفت را مقدم بر مرد آورده شاید به جهاتی باشد:
✅1. با توجه به حیا و عفت که در زنان بیشتر است، انجام چنین عملی از زنان شنيع تر و زشت تر است. لذا زنی که مرتکب چنین عملی شود، تمرد بیشتری داشته است.
✅2. به خاطر حامله شدن زنان، این عمل برای آنان زيان آورتر است.
✅3. اگر فرزندی متولد شود، احتمال قتل و از بین بردن آن و ...، از جمله خطرات و ضررهایی است که متوجه زن می شود.
✅4. شهوت در زنان قوي تر و بيشتر است، لذا زمینه و امکان بیشتری برای این اقدام وجود دارد. به بیان دیگر، تا زن راضی نباشد امکان وقوع این گناه، غالبا کمتر است.(2)
نکته: این آیه اگر چه خطابش عام است ولی در عین حال اشاره اش به زنان فاسد و هرزه گرا است.چنین زنانی با توجه به مطالب فوق، امکان و احتمال اقدام بر این عمل شنیع، در آن ها بیش تر از مردان است.
⚠️در مقابل این گفته که مرد بر اثر قوت جسمی و زود تحریک شدنش، به زن تجاوز می کند لذا این مرد است که تجاوزگر و اقدام کرده است پس تقصیر بیشتر با مرد است؛ می توان گفت این که به خاطر قوی بودن مرد، زن مورد تجاوز قرار می گیرد، موضوع دیگری است که مجازات سنگین اعدام نیز برای همان مرد قرار داده شده است.
❌هم چنین، گرچه شهوت زن دیرتر بیدار می شود ولی در این فاصله زمانی بیدار شدن شهوت، این زن است که خودش را در آن محیط نگاه داشته است. اگر هم مرد محرک و آغازگر باشد ولی با این حال تا زن نخواهد، عملا مرد کاری از پیش نمی برد.
⛔️ضمنا توصیه به رعایت تقوا هم برای مرد است و هم برای زن؛ و این گونه نیست که یکی مقدم بر دیگری باشد، ولی به نظر می رسد در مقام عمل، زن مؤثرتر و زیانی هم که به او می رسد بیش تر است.
(1) نور/ 2.
(2) ر.ک: طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 7، ص 197؛ طیب، أطيب البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 9، ص 488؛ قمی مشهدی، تفسير كنزالدقائق و بحرالغرائب، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 9، ص 241؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 14، ص 364
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34798
#چهار_شنبه_های_مهدوی
🆔@askquranir
🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀♦️🥀
🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: منظور از تابعین ابراهیم (فَمَن تَبِعَنى) در آیه 36 سوره ابراهیم چه کسانی هستند؟
✍️پاسخ: در تفسیر نمونه ذیل آیه مذکور آیت الله مکارم این چنین می فرماید که :
از آيات قرآن، آن جا كه آئين اسلام را ملت و آئين ابراهيم معرفى مى كند به خوبى استفاده مى شود كه دعاى ابراهيم همه موحدان و مبارزان راه توحيد را شامل مى گردد.
💞در رواياتى كه از ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) نيز به ما رسيده اين تفسير تاييد شده است. از جمله در روايتى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم : «من احبنا فهو منا اهل البيت قلت جعلت فداك:منكم؟! قال منا و الله،اما سمعت قول ابراهيم من تبعنى فانه منى»؛ هر كس ما را دوست دارد و به سيره ما اهل بيت است، راوى سؤ ال مى كند فدايت شوم به راستى از شما؟ فرمود:به خدا سوگند از ما است، آيا گفتار ابراهيم را نشنيده اى كه مى گويد "من تبعنى فانه منى" هر كس از من پيروى كند او از من است.
اين حديث نشان مى دهد كه تبعيت از مكتب و پيوند برنامه ها سبب ورود به خانواده از نظر معنوى مى شود.
🌷در حديث ديگرى از امام امير المؤ منين على(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «نحن آل ابراهيم افترغبون عن ملة ابراهيم و قد قال الله تعالى فمن تبعنى فانه منى»؛ ما از خاندان ابراهيم هستيم آيا از ملت و آئين ابراهيم رو مى گردانيد در حالى كه خداوند (از قول ابراهيم چنين نقل مى كند) هر كس از من پيروى كند او از من است.(1)
(1) تفسیر نمونه ج10 ص368.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34965
#جمعه_های_مهدوی
🌸@askquranir
🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: آیا بین آیاتی که دستور به رعایت اعتدال در انفاق می دهند و بین آیاتی که ایثارگران را مدح می کند تضادی نیست؟
✍️پاسخ: برخی آیات مرتبط:
«وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»؛ هرگز دستت را بر گردنت زنجير مكن، (و ترك انفاق و بخشش منما) و بيش از حدّ (نيز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گيرى و از كار فرومانى!(1)
«وَ الَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»؛ و كسانى كه هر گاه انفاق كنند، نه اسراف مى نمايند و نه سخت گيرى بلكه در ميان اين دو، حدّ اعتدالى دارند.(2)
«وَ يُؤْثِرُونَ عَلىَ أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ كاَنَ بهِمْ خَصَاصَة»؛ و آن ها را بر خود مقدّم مى دارند هر چند خودشان بسيار نيازمند باشند.(3)
🍃در آیات فوق، می بینیم که به رعایت اعتدال در انفاق دستور داده شده، و از طرفی در آیات سوره «دهر» و ... و یا روایاتی که راجع به ایثار در راه خدا است مى خوانيم كه ایثارگران حتى در نهايت سختى از خود مى گيرند و به ديگران مى دهند، لذا ممکن است به ذهن برسد که آیا تضادی بین این دو دسته آیات نیست؟ در پاسخ باید گفت خیر، تضادی نیست، زیرا:
✅اولا: دستور به رعايت اعتدال در جايى است كه بخشش فراوان سبب نابسامانی هاى فوق العاده اى در زندگى خود انسان گردد؛ و يا ايثار سبب ناراحتى و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگی اش را به خطر افكند.
و در صورتى كه هيچ يک از اين ها تحقق نيابد مسلما ايثار بهترين راه است.
✅ثانیا: رعايت اعتدال يک حكم عام است، و ايثار يک حكم خاص كه مربوط به موارد معينى است، و اين دو حكم با هم تضادى ندارند.(4)
‼️ممکن است کسی بگوید برخی از انفاق های ائمه کجا قرار دارند، برای مثال انفاق امير مؤمنان كه در سه شب متوالی به يتيمان و اسيران و فقيران طعام داند در حالي كه خود و خوانده ایشان در وضعيت بسيار نامناسبی بودند و از گرسنگی رنج می كشيدند. آيا واقعا دين به ما اجازه می دهد در حالی كه همه اعضای خانواده ما در گرسنگی شديد به سر می برند انفاق كنيم؟
👈در جواب باید گفت وقتی همه افراد خانواده با رضایت، چنین انفاقی می کنند دیگر منجر به اختلال در نظام خانواده نمی شود.
عصمت اقتضاء می کند که کار خلاف نکنند، هم چنین اقتضاء می کند که اعتدال را رعایت کنند و در حق همسر و فرزند طلم و ناحقی روا ندارند.
🤲از طرفی با توجه به برخی روایات شأن نزول، حضرت علی (علیه السلام) برای شفای حسنین (علیهما السلام) نذر می کنند که سه روز روزه بگیرند و کسانی که روزه گرفتند عبارتند از خود حضرت، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و فضه، لذا غذای حسنین (علیهما السلام) جدا بوده؛ در ثانی مسلّم است که غذای طفل بیمار را از او نمی گیرند و به دیگری بدهند.
اگر هم به روایاتی توجه کنیم که خود حسنین (علیهما السلام) هم سه روز روزه گرفتند، این به رضایت خودشان بوده است و خود آن بزرگواران به همراه پدر و مادر روزه گرفته و به پیشنهاد و اختیار خودشان بوده است.(5)
لازم به ذکر است، سایر ائمه، این اتفاق برایشان پیش نیامده است و الا آن ها هم چنین می کردند. ائمه معصومین (علیهم السلام) هر کدام جای دیگری بودند همان رفتار را انجام می دادند.
⚠️نکته: البته توجه داشته باشید که این اعتدال به نسبت به میزان ظرفیت و رشد انسان ها می تواند متفاوت باشد. انسانی که در مراتب والاتری از رشد و کمال است، مسلما سطح اعتدال او در افق بالاتری است و می تواند سختی بیشتری را برای رضای خدا تحمل نماید، لذا او در این مرحله می تواند ایثار و انفاق کند ولی دیگری که در مراتبی پایین تر قرار دارد نمی تواند. بنابر این، آستانه رعایت اعتدال در افراد، به حسب میزان ظرفیت و رشد و کمال آن ها متفاوت است.
(1) اسراء/ 29.
(2) فرقان/ 67.
(3) حشر/ 9.
(4) ر.ک: تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 12، ص 98.
(5) ر.ک: البرهان فی تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 5، ص 549.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33605
#شنبه_های_مهدوی
🌸@askquranir
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
♦️🔴♦️♥️♦️🔴♦️♥️♦️🔴♦️♥️♦️🔴♦️♥️
#پرسش_و_پاسخ_های_فقهی
پرسش:من اینجا (اروپا)با خانمی از همکارانم خیلی وقته که آشنا شدم، ایشون تحت مزاحمت و آزار فردی قرار گرفته بود که مثلا قصد ازدواج باهاش داشت. اما قصد سوءاستفاده داشته.
اخیرا این آزار به حدی رسید که من سعی کردم بهش کمک کنم و ایشون رو نجات بدم
الان از من خواستن که حد اقل هفته ای یک یا دو روز که وقت دارم، برم منزلشون تا احساس امنیت بهشون بدم.و همچنین کمی هم باهاشون مشاوره روانی کنم.
میخوام ببینم حرف زدن با ایشون در محیط بسته، اون هم بخصوص در شرایطی که ایشون بالباس ساده خانگی (تقریبا کم حجاب) حضور دارن،
آیا جایز یا صحیح هست که با خواندن صیغه موقت، محرم بشیم تا گناه نباشه.
در مرحله بعدی، آیا اگر در این مسیر، اگر صیغه جاری شد،
آیا برقرای ارتباط جنسی جایز هست یا خیر؟یا این که راه و مرحله ی دیگری داره؟
خانم شیعه مرجع امام خامنه ای
آقا شیعه مرجع امام خامنه ای
پاسخ:
در فرض سؤال رفتن شما به آن منزل جایز نیست مگر اینکه با احراز شرایط شرعی مانند خواندن صحیح صیغه و داشتن اذن پدر، عقدی بین شما خوانده شود( در صورتی که دختر باشد اذن پدر نیاز دارد)
در صورت جاری شدن صیغه ازدواج با رعایت تمام شرایط شرعی آن، ارتباط جنسی مانعی ندارد.
پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57351
♦️🔴♦️♥️♦️🔴♦️♥️♦️🔴♦️♥️♦️🔴♦️♥️
💞🍃🌸🍃💞🍃🌸🍃💞🍃🌸🍃💞🍃🌸🍃💞
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: "سابقون" که درآیه 10سوره واقعه آمده چه کسانی هستند؟
✍️پاسخ: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئكَ الْمُقَرَّبُون»؛ و پيشگامان پيشگامند، آن ها مقرّبانند.(1)
🌸"سابقون" كسانى هستند كه نه تنها در ايمان پيشگامند، كه در اعمال خير و صفات و اخلاق انسانى نيز پيشقدمند، آن ها "اسوه" و "قدوه" مردمند، و امام و پيشواى خلقند، و به همين دليل مقربان درگاه خداوند بزرگند.
🌷تفسیر به سبقت در طاعة اللَّه (اطاعت خدا)، نمازهاى پنجگانه، جهاد، هجرت، یا توبه و امثال آن اشاره به گوشه اى از اين مفهوم وسيع است.
و نيز اشاره روایات به هابيل، مؤمن آل فرعون، حبيب نجار و هم چنين اميرمؤمنان على بن ابى طالب (علیه السلام)، در حقيقت بيان مصداق هاى روشن آن است، و به معنى محدود ساختن مفهوم آيه نیست.(2)
♦️علامه طباطبایی (ره) می آورد:
به استناد آیات «وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ»(3)، و آیه «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ»(4)، و نیز آیه «وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ»(5)، به دست مى آيد مراد از سابقون اول، كسانى هستند كه در خيرات سبقت مى گيرند. و قهرا وقتى به اعمال خير سبقت مى گيرند، به مغفرت و رحمتى هم كه در ازاى آن اعمال هست سبقت گرفته اند. و لذا در آيه «سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ»(6) به جاى امر به سبقت در اعمال خير، دستور فرموده: به مغفرت و جنت سبقت گيرند. پس سابقون به خيرات، سابقون به رحمت و مغفرتند.
⚜️بنابر این؛ در «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ»، مراد از سابقون اول، سابقين به خيرات، و مراد از سابقون دوم سابقين به اثر خيرات يعنى مغفرت و رحمت است.
اما اشاره به افرادی مانند انبیاء، مؤمن آل فرعون، علی بن ابی طالب (علیه السلام) و ...، از باب تمثیل است.(7)
بیانی دیگر؛ سبقت گیرندگان به طاعت خداوند، سبقت گیرنده به رحمت و مغفرت او هستند.
👈سابقین، دو گروهند، یکی رهبر و پیشرو، و دیگری تابع و پیرو. گروه اول، افضل و بالاترند، لذا سابقون دوم بهتر از سابقون اول است.
با این تفسیر، سابقون دوم، خبر از سابقون اول است. و ممکن است سابقون دوم، تاکید سابقون اول باشد که خبر آن «أُولئِكَ الْمُقَرَّبُون» می شود.(8)
ممکن است پرسیده شود چرا قرآن كريم می فرمايد كه تنها عده كمی از آيندگان جزء سابقون هستند؟ در جواب این سؤال، چند نکته قابل توجه است:
✅1. در امت اسلامى پيشگامان در پذيرش اسلام در صدر اول گروه اندكى بودند كه نخستين آن ها از مردان على (علیه السلام) و از زنان خديجه (سلام الله علیها) بود، در حالى كه كثرت پيامبران پيشين و تعداد امت هاى آن ها و وجود پيشگامان در هر امت، سبب مى شود كه آن ها از نظر تعداد فزونى يابند.
✅2. كثرت عددى دليل بر كثرت كيفى نيست، و به تعبير ديگر ممكن است تعداد سابقون اين امت كمتر باشند ولى از نظر مقام بسيار برتر، همان گونه كه در ميان خود پيامبران نيز تفاوت است: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ» ما بعضى از رسولان را بر بعض ديگرى برترى داديم.(9)
✅3. ممكن است بعضى از مؤمنان در زمره پيشگامان در ايمان نباشند، اما داراى صفات و ويژگی هاى ديگرى باشند كه آن ها را همرديف سابقون قرار مى دهد و از نظر پاداش و اجر همرديف آن ها هستند.
در روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده: «نحن السابقون السابقون و نحن الآخرون»؛ ما پيشگامان پيشگام، و ما آخرون هستيم.(10)
و در روايتى امام صادق (علیه السلام) در خطاب به جمعى از پيروان خود چنین می فرمایند: «انتم السابقون الأولون، و السابقون الآخرون، و السابقون فى الدنيا الى ولايتنا، و فى الآخرة الى الجنة»؛ شما سابقون نخستين و سابقون آخرين هستيد، در دنيا پيشگام در ولايت ما بوديد و در آخرت پيشگام در بهشتيد.(11)
✅4. بعضى تعبير به اولين و آخرين را به اولين امت اسلام، و آخرين امت اسلام، تفسير كرده اند، طبق اين تفسير همه مقربان از امت اسلامند.(12)
ممکن است گفته شود پس "قلیل من الاخرین" فقط امت شیعه است که در بهشت است. در جواب باید گفت درست است که شیعه حق است و بقیه باطل؛ ولی این گونه نیست که غیر شیعه به بهشت نمی رود.
🍂هر کس مطابق با فطرت انسانی عمل کرده باشد، اگر حجت بر او تمام نبوده است، مأجور است. حجت تمام نبودن یعنی این که اگر حقیقت اسلام و تشیع برای او بیان می شد حتما می پذیرفت. چنین شخصی اگر در این دنیا بر اساس فطرت انسانی عمل کرده باشد، پس از مرگ و وقتی حقایق بر او آشکار می شود، می پذیرد لذا شیعه می شود و با اعتقاد صحیح وارد بهشت می شود.
💠پس کسانی که وارد بهشت می شوند با عقیده صحیح و شیعه وارد بهشت می شوند. لذا بیشتر انسان ها وارد بهشت می شوند زیرا هر کسی یا پیامبر ظاهر (رسولان الهی) دارد یا پیامبر باطن (عقل و فطرت)، لذا از این جهت، اختصاص به شیعه ندارد.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33658&page=2
#یکشنبه_های_مهدوی
🌸@askquranir
✨🔹💠🔹✨🔹💠🔹✨🔹💠🔹✨🔹💠🔹✨
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: منظور از (ذكر خدا) در آيه 9 سوره منافقون چيست؟ چه نوع ذکری مد نظر است؟
✍️پاسخ:يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُلْهِكمُْ أَمْوَالُكُمْ وَ لَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَن يَفْعَلْ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(9منافقين )
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، اموال و اولادتان شما را از ذكر خدا به خود مشغول ندارد، كه هر كه چنين كند زيانكار است.
💠اقوال متعددی ذكر كرده اند بعضى آن را به نمازهاى پنجگانه، و بعضى شكر نعمت و صبر بر بلا و رضاى به قضا، و بعضى حج و زكات و تلاوت قرآن، و بعضى به تمام فرائض تفسير كردهاند، ولى روشن است ذكر خدا معنى وسيعى دارد كه همه ايناز آنجا كه يكى از عوامل مهم نفاق حب دنيا، و علاقه افراطى به اموال و فرزندان است، در اين آيات كه آخرين آيات سوره" منافقين" است مؤمنان را از چنين علاقه افراطى باز مىدارد، و مىگويد:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكندها و غير اينها را شامل مىشود بنا بر اين تفسير به امور فوق از قبيل ذكر مصداقهاى روشن است.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34953
#دوشنبه_های_مهدوی
🌸@askquranir
✨🔹💠🔹✨🔹💠🔹✨🔹💠🔹✨🔹💠🔹✨
🥀♦️🔹♦️🥀♦️🔹♦️🥀♦️🔹♦️🥀♦️🔹♦️🥀
#پرسش_و_پاسخ_های_فقهی
⁉️پرسش: آیا با خانمی که قبلا رابطه نامشروع داشته است میتوان ازدواج نمود؟ در صورتی که توبه کرده باشد چه طور؟
✍️پاسخ: خداوند متعال ميفرمايد:
«الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبات؛ زنان پليد سزاوار مردان پليدند و مردان پليد سزاوار زنان پليد، زنان پاك براى مردان پاكند و مردان پاك براى زنان پاك.»(1)
«الزَّاني لا يَنْكِحُ إِلاَّ زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلاَّ زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنين؛ مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نمىكند و زن زناكار را، جز مرد زناكار يا مشرك، به ازدواج خود در نمى آورد و اين كار بر مؤمنان حرام شده است!»(2)
⛔️با توجه به این دو آیه شریفه به نظر میرسد ازدواج با کسی که زنا کرده است در هیچ صورتی جایز نیست. اما مراجعه به روایات، تفاسیر و فتاوای ذیل این آیات نشان میدهد که حرمت ازدواج با زنا کار بستگی به شرایط خاصی دارد که باید بررسی شود. اینکه حد بر روی او جاری شده یا نه؟ اکنون مشهور به زنا است یا نه؟ اینکه توبه کرده است یا نه؟ ....
بیان تفسیری آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله) در تفسیر نمونه کامل و جامع است:
👈"گفتيم ظاهر آيات فوق تحريم ازدواج با زانى و زانيه است، البته اين حكم در روايات اسلامى مقيد به مردان و زنانى شده است كه مشهور به اين عمل بوده و توبه نكرده اند، بنا بر اين اگر مشهور به اين عمل نباشند، يا از اعمال گذشته خود كناره گيرى كرده و تصميم بر پاكى و عفت گرفته، و اثر توبه خود را نيز عملا نشان داده اند، ازدواج با آنها شرعا بى مانع است. اما در صورت دوم به اين دليل است كه عنوان" زانى" و" زانيه" بر آنها صدق نمی كند، حالتى بوده است كه زائل شده، ولى در صورت اول، اين قيد از روايات اسلامى استفاده شده و شان نزول آيه نيز آن را تاييد می كند.
⚠️در حديث معتبرى از امام صادق (علیه السلام) می خوانيم كه فقيه معروف" زراره" از آن حضرت پرسيد: تفسير آيه الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً ... چيست؟ امام فرمود: «هن نساء مشهورات بالزنا و رجال مشهورون بالزنا، قد شهروا بالزنا و عرفوا به، و الناس اليوم بذلك المنزل، فمن اقيم عليه حد الزنا، او شهر بالزنا، لم ينبغ لاحد ان يناكحه حتى يعرف منه توبته. اين آيه اشاره به زنان و مردانى است كه مشهور به زنا بوده و به اين عمل زشت شناخته شده بودند، و امروز نيز چنين است، كسى كه حد زنا بر او اجرا شود يا مشهور به اين عمل شنيع گردد سزاوار نيست احدى با او ازدواج كند، تا توبه او ظاهر و شناخته شود.»
اين مضمون در روايات ديگر نيز آمده است."(3)
✅بنابراین ازدواج با کسی که به این گناه بزرگ آلوده شده اما از آن توبه کرده است از لحاظ شرعی بی اشکال است. اما بی اشکال بودن آن به معنای مورد توصیه بودن نیست. بلکه در زمینه ازدواج با چنین فردی باید ملاحظات اخلاقی و روانشناسی لازم اتخاذ شود تا بتوان به یک ازدواج موفق امیدوار ماند.
1. نور/26.
2. نور/3.
3.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1374 ه ش، ج14، ص 366-367
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60683
#دوشنبه_های_مهدوی
🌸@askquranir
🥀♦️🔹♦️🥀♦️🔹♦️🥀♦️🔹♦️🥀♦️🔹♦️🥀
🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: منظور از " ارذل العمر " در آیه 5 سوره حج چیست؟
✍️پاسخ: قسمت مورد اشاره شما از آیه کریمه، چنین است: «...ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً...»؛ ...آن گاه شما را [به صورت] كودك برون مى آوريم، سپس حيات شما را ادامه مى دهيم] تا به حد رشدتان برسيد، و برخى از شما زودرس] مى ميرد، و برخى از شما به غايت پيرى مى رسد، به گونه اى كه پس از دانستن [بسى چيزها،] چيزى نمى داند... .(1)
خدای متعال در این آیه زیبا، برای اثبات معاد، به دو دلیل روشن و همه فهم اشاره می کند: ✅اول مراحل خلقت انسان از خاک و بعد نطفه و سپس دوران رشد او از جنینی تا پیری، و ✅دوم رویش گیاهان در بهار پس از خشک شدن آن ها در زمستان.
🌵«ارذل» از ماده «رذل» به معنى چيز پست و نامطلوب است، و منظور از «ارذل العمر»، نامطلوب ترين دوران هاى زندگی انسان است كه به نهايت پيرى مى رسد و معلومات خود را به كلى فراموش مى كند و از نظر معلومات و تدبیر امور و سایر خصلت ها، همانند كودکی خردسال می گردد؛ همانند يک كودك از موضوع جزئی ناراحت مى شود؛ با امر مختصری خوشحال و راضى مى گردد؛ ظرفيت و حوصله خود را از دست مى دهد و ... با اين تفاوت كه مردم از كودک انتظارى ندارند اما از او توقعات دارند! علاوه این که، در مورد كودكان اين اميدوارى هست كه با رشد و نمو جسم و روحشان همه اين حالات بر طرف گردد اما در مورد پيران فرتوت و كهن سال چنين اميدى وجود ندارد! نیز این تفاوت هم هست که كودک چيزى نداشته كه از دست بدهد اما اين پير كهن سال همه سرمايه هاى زندگانی خود را در اوج دوران پیری و فرتوتی از دست می دهد! روى اين جهات، حال پيران سالخورده در مقايسه با حال كودكان خردسال، بسيار رقت بارتر و ناگوارتر است.
👓در بعضى از روايات «ارذل العمر» به سن صد سالگى به بالا تفسير شده است؛ احتمالا این گونه روایات، ناظر به نوع افراد باشد، زیرا كسانى هستند كه در سنين پایين تر از صد سالگى هم به اين مرحله _که در آیه کریمه اشاره شده است_ مى رسند.(2)
(1) حج/5.
(2) تفسير نمونه، ج14، ص 26.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34703
#دوشنبه_های_مهدوی
🆔@askquranir
🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻
🔹💠💠💠🔹💠💠💠🔹💠💠💠🔹💠💠💠🔹
#پرسش_و_پاسخ_های_فقهی
⁉️پرسش: بارها و بارها قسم خورده ام و قسمم را شکسته ام
مثلا اگه یک نفر بره به یک امام زاده و یا حرم مثلا حرم امام رضا و روی قبر امام قسم بخوره و بازم قسمش را بشکنه مثلا قسم بخوره که سیگار نمی کشم و بازم بکشه چه گناهی داره و تکلیف چیه یا اگه به خدا قسم بخوره و قسمش را بشکند یا به جان شخصی دیگر مثل مادر یا برادر و خواهر؟
✍️پاسخ: برای دریافت پاسخ به مسائل زیر دقت بفرمایید درصورتی که شرایط قسم وجود داشته باشد از جمله قسم به نام خدا باشد،شکستن آن کفاره دارد البته برای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدتان را ارسال نمایید تا مشخص شود برای هربار شکستن قسم کفاره جدا نیاز است یا خیر،
👈اگر قسم بخورد كه كاری را انجام دهد يا ترك كند، مثلا قسم بخورد كه روزه بگيرد يا دود استعمال نكند، چنانچه عمدا مخالفت كند بايد كفاره بدهد يعنی يك بنده آزاد كند يا ده فقير را سير كند يا آنان را بپوشاند و اگر اينها را نتواند بايد سه روز روزه بگيرد.
قسم چند شرط دارد:
✅ اول: كسی كه قسم می خورد بايد بالغ و عاقل باشد، و اگر می خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد، بايد در حال بالغ شدن سفيه نباشد و حاكم شرع او را از تصرف در اموالش منع نكرده باشد، و از روی قصد و اختيار قسم بخورد پس قسم خوردن بچه و ديوانه و مست و كسی كه مجبورش كرده اند، درست نيست و همچنين است اگر در حال عصبانی بودن بی قصد قسم بخورد.
✅ دوم: كاری را كه قسم می خورد انجام دهد، بايد حرام و مكروه نباشد و كاری را كه قسم می خورد ترك كند،بايد واجب و مستحب نباشد، و اگر قسم بخورد كه كار مباحی را به جا آورد، بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، و نيز اگر قسم بخورد كار مباحی را ترك كند، بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد.
✅ سوم: به يكی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد كه به غير ذات مقدس او گفته نمی شود، مثل خدا و الله و نيز اگر به اسمی قسم بخورد كه به غير خدا هم می گويند، ولی به قدری به خدا گفته می شود كه هر وقت كسی آن اسم را بگويد، ذات مقدس حق در نظر می آيد، مثل آن كه به خالق و رازق قسم بخورد، صحيح است، بلكه اگر به لفظ ی قسم بخورد كه بدون قرينه خدا بنظر نمی آيد، ولی او قصد خدا را كند بنابر احتياط، بايد به آن قسم عمل نمايد.
✅ چهارم: قسم را به زبان بياورد و اگر بنويسد يا در قلبش آن را قصد كند صحيح نيست ولی آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحيح است.
✅ پنجم: عمل كردن به قسم برای او ممكن باشد و اگر موقعی كه قسم می خورد ممكن باشد و بعد تا آخر وقتی كه برای قسم معين كرده عاجز شود يا برايش مشقت داشته باشد، قسم او از وقتی كه عاجز شده به هم می خورد.
رساله مراجع، م2670و2671
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59238
#چهار_شنبه_های_مهدوی
🆔@askquranir
🔹💠💠💠🔹💠💠💠🔹💠💠💠🔹💠💠💠🔹
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️ پرسش: ومکروا مکر الله والله خیر الماکرین
اگر مکر صفت مذمومیه، پس چرا خداوند خود را خیر الماکرین(بهترین مکر کننده) می خواند؟ البته این تنها مورد نیست که ما می بینیم صفتی برای نوع بشر مذمومه اما همان ویژگی برای خدا صفت پسندیده محسوب میشه ، مثل صفت کبر یا جبار.
✍️پاسخ: مکر در لغت، به معنای تدبیر، چاره اندیشی و بازداشتن کسی از مقصودش است، اعم از آن که در کار بد باشد یا در کار خوب.(1)
♦️البته مکر به معنای خدعه و حیله گری که بار منفی دارد، غلبه استعمال پیدا کرده است، نه این که معنای لغوی چنین باشد.
✅اگر هم بپذیریم که حیله و چاره اندیشی بار منفی دارد، خداوند این را در مقابل کسانی که خودشان اقدام به مکر کرده اند به کار برده است، لذا دیگر منفی نیست و با آن معنای مکر که اکنون در زبانها است (نقشه های شیطانی و زیان آور)، تفاوت اساسی دارد.
با توجه به موارد و مصادیق مکر الهی، این مطلب بیشتر روشن می شود:
1️⃣. مراد از مکر الهی، تدبیر و چاره اندیشی است که خداوند در مقابل مکر دیگران، انجام داده است:
«وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ آنها چاره مى انديشيدند (و نقشه مى كشيدند)، و خداوند هم تدبير مى كرد، و خدا بهترين چاره جويان و تدبيركنندگان است.(2)
⚜️مراد از «يَمْكُرُونَ» حيله و تدبير مشركين است كه مي خواستند حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را کشته يا زندانى کرده يا تبعيد نمايند، و مراد از «يَمْكُرُ اللَّهُ» همان تدبير خداوند است كه آن حضرت را مأمور به هجرت نمود.
«وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ و (يهود و دشمنان مسيح، براى نابودى او و آيينش،) نقشه كشيدند و خداوند (بر حفظ او و آيينش،) چاره جويى كرد و خداوند، بهترين چاره جويان است.(3)
🔺كه مراد از مكر اول حيله يهود است در باره كشتن عيسى (علیه السلام) و منظور از مكر اللّه، نجات دادن عيسى از دست آنها است.
2️⃣. مراد از مکر الهی، نوعی عاقبت و نتیجه مکری است که در برابر خدا به کار برده اند، مانند:
«وَ مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ»
آنها نقشه مهمّى كشيدند، و ما هم نقشه مهمّى، در حالى كه آنها درك نمىكردند! بنگر عاقبت توطئه آنها چه شد، كه ما آنها و قومشان همگى را نابود كرديم.(4)
🔻منظور از مكر اول، طفره رفتن و انحراف كفار است از پيروى حضرت صالح (علیه السلام)، و غرض از مكر دوم هلاكت و عذاب آنها است كه نتيجه طبيعى مكر آنها بود.
3️⃣. مراد از مكر الهی، عذاب خداست، مانند:
«أَ فَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»؛
آيا آنها خود را از مكر الهى در امان مى دانند؟! در حالى كه جز زيانكاران، خود را از مكر (و مجازات) خدا ايمن نمى دانند!(5)
🔴هشداری است برای همه که از عذاب الهی غافل نشوید. هر کس از عذاب خدا غافل شد، مشمول عذاب خواهد شد.
⚠️مراقب باشید نعمتها و ... شما را غافل نکنند و گمان کنید هر کاری (گناه و معصیت) بکنید، در امان هستید و در برابر معصیت، عذاب نمی شوید.
به بیان دیگر، مبادا در صورت غفلت و انجام معاصی به گمان در امان بودن از عذاب، مکر الهی که همان عذاب است، شما را در بر بگیرد.
📚المفردات في غريب القرآن، ص 772؛ قاموس قرآن، ج 6، ص 265.
انفال، 30.
آل عمران، 54.
نمل،50 و 51.
اعراف، 99.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34679
#پنج_شنبه_های_مهدوی
🆔@askquranir
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
🌼🕊🌼🕊🌼🕊🌼🕊🌼🕊🕊🕊🕊🕊
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: منظور از کلمه روح در آیه "تنزل الملائکه و الروح" چیست.؟
✍️پاسخ: در آیه 4 سوره مبارکه قدر به نزول فرشتگان همراه با «روح» اشاره شده است که برای تقدیر امور عالم، در شب قدر، بر انسان کامل نازل می شوند.
در اين كه منظور از روح چيست، چند نظریه مطرح شده:
✅1- بعضى گفته اند: منظور «جبرئيل امين» است كه «روح الامين» نيز ناميده مى شود: «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمينُ»؛ روح الامين آن را نازل كرده است.(1) «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذينَ آمَنُوا وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمينَ»؛ بگو، روح القدس آن را از جانب پروردگارت بحقّ نازل كرده، تا افراد با ايمان را ثابت قدم گرداند و هدايت و بشارتى است براى عموم مسلمانان!.(2)
✅2- برخی نیز آن را به معنى «وحى» دانسته اند: «و كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا»؛ همان گونه كه بر پيامبران پيشین وحى فرستاديم، بر تو نيز به فرمان خود وحى فرستادیم.(3)
بنا بر اين معنا، مفهوم آیه چنین می شود: فرشتگان همراه با وحى الهى، در زمينه تعيين مقدرات، در شب قدر نازل مى شوند.
✅3- برخی دیگر نیز آن را به «مخلوق بزرگی که برتر از فرشتگان است» تفسیر کرده اند؛ شاهد این گروه، حديثى است که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه شخصى از ایشان سؤال كرد: آيا روح همان جبرئيل است؟ و ایشان پاسخ دادند: «جبرئيل من الملائكة، و الروح اعظم من الملائكة، أليس انّ اللَّه عز و جل يقول: تنزل الملائكة و الروح» ؛ جبرئيل از فرشتگان است اما روح، برتر از فرشتگان است، مگر خداوند عزّ و جلّ نمى فرمايد: ملائكه و روح نازل مى شوند [یعنی «روح»، را جدای از فرشتگان نام برده]. استاد مکارم شیرازی نظر سوم را صحیح تر دانسته است.(4)
(1) شعراء/ 193.
(2) نحل/ 102.
(3) شوری/ 52.
(4) تفسير نمونه، ج27، ص 184.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34512
#جمعه_های_مهدوی
🆔@askquranir
🌼🕊🌼🕊🌼🕊🌼🕊🌼🕊🕊🕊🕊🕊