eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
820 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻 ⁉️پرسش: یکی از موهبت هایی که به اصحاب یمین داده می شود "طلح منضود" است مراد از آن چیست.؟ ✍️پاسخ: پرسش شما ناظر به آیه 29 سوره مبارکه واقعه است که نعمت های اصحاب الیمین را بر می شمارد. در این آیه از این نعمت با تعبیر «وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ» یاد شده است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، در توضیح آیه کریمه می نویسد: 🍌«طلح» نام درخت موز است [و «منضود»، (اسم مفعول از مصدر نَضد) به معنی روی هم قرار گرفتن است] و منضود از هر چيز، روی هم چيده شده آن چیز است؛ بنابراین معناى آيه مورد بحث چنین می شود: اصحاب يمين در [زیر] درختان موز هستند كه ميوه‏ هايش روى هم چيده شده، از پايين درخت تا بالاى آن.(1) استاد مکارم شیرازی هم در تفسیر نمونه، ذیل آیه کریمه می نویسد: 💐«طلح» درختى است سبز و خوش رنگ و خوش بو؛ جمعى گفته ‏اند همان درختان موز است كه برگ هاى بسيار پهن و سبز و زيبا و ميوه‏اى شيرين و گوارا دارد. «منضود» از ماده «نضد» به معنى متراكم است. ممكن است اين تعبير اشاره به تراكم برگ ها يا تراكم ميوه ‏ها و يا هر دو باشد؛ حتى بعضى گفته‏ اند: اين درختان چنان پر ثمر است كه ساقه ها و شاخه ‏هایش غرق ميوه و پوشيده از آن است. 🌿بعضى از مفسران نیز گفته ‏اند: با توجه به اين كه درخت سدر، برگ هايى بسيار كوچک و درخت موز برگ هايى بسيار پهن و بزرگ و گسترده دارند، ذكر اين دو درخت، اشاره لطيفى به تمام درختان بهشتى است كه در ميان اين دو قرار دارند.(2) 📚(1) الميزان، ج‏19، ص 123. (2) تفسير نمونه، ج ‏23، ص 221. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34479 🆔@askquranir ☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻☀️🌻
🍃🌷🍃🌷🍃🌷 ⁉️پرسش: منظور از ایذاء موسی (علیه السلام) «ءَاذَوْا مُوسى» در آیه 69 سوره احزاب چیست؟ پاسخ را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34827 🆔@askquranir 🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷🍃🌷
🤲اللهم عجل لولیک الفرج💞 🆔@askquranir
♦️💫♦️💫♦️♦️💫♦️💫♦️ ⁉️پرسش: با توجه به عدم اشاره قرآن به خلقت انسان ها قبل از حضرت آدم (علیه السلام)؛ و با توجه به عدم علم و دانش فرشتگان، آنها از كجا مي دانستند كه انسان در روي زمين خونريزي و فساد مي كند.؟ ✍️پاسخ: خليفه به معنى جانشين است، ولى در اين كه منظور از آن در اين جا جانشين چه كسى و چه چيزى است مفسران احتمالات گوناگونى داده‏اند. ⚜️بعضى گفته‏اند منظور جانشين فرشتگانى است كه قبلا در زمين زندگى مى‏كردند. ⚜️و بعضى گفته‏اند منظور جانشين انسان هاى ديگر يا موجودات ديگرى كه قبلا در زمين مى‏زيسته‏اند. ⚜️بعضى آن را اشاره به جانشين بودن نسل هاى انسان از يكديگر دانسته‏اند. ✅ولى انصاف اين است كه- همان گونه كه بسيارى از محققان پذيرفته‏اند- منظور خلافت الهى و نمايندگى خدا در زمين است، زيرا سؤالى كه بعد از اين فرشتگان مى‏كنند و مى‏گويند نسل آدم ممكن است مبدء فساد و خونريزى شود و ما تسبيح و تقديس تو مى‏كنيم متناسب همين معنى است، چرا كه نمايندگى خدا در زمين با اين كارها سازگار نيست. 👀با عنايت به آيه 29 سوره بقره آيا قبل از خلقت آدم و حوا خداوند موجودات ديگري را نيز خلق كرده بود كه به فساد و تباهي برخيزند؟ ‼️علما درباره‏ منشأ كلام ملائكه (أتجعل فيها من يفسد فيها)، اقوال مختلفى را مطرح كرده‏اند كه خلاصه‏ آن‏ها چنين است: ✅1. صدور سخن فوق از جانب ملائكه، به لحاظ ظن و استنباط خود آن‏ها بوده است؛ زيرا آن‏ها مى‏دانستند موجود زمينى قطعا مادى و مركب از شهوت و غضب است و عالم آن‏ها هم عالم تزاحم و محدوديت است، لذا چنين زندگانی طبعا خالى از مفاسد و خون‏ريزى نخواهد بود.(1) ✅2. قبل از انسان، جنيان روى زمين زندگى مى‏كردند كه فساد و خونريزى مى‏كردند به همين جهت ملائكه به امر الهى آنان را هلاك كردند. ملائكه، خون‏ريزى و فساد اين‏ها را به چشم ديده بودند. اين ملائكه با اين سابقه‏ ذهنى، مولود جديد را به مخلوقات فساد كننده پيشين قياس كردند.(2) ✅3. از ابن عباس و ابن مسعود هم نقل شده است كه كلام ملائكه از روى يقين بوده است؛ زيرا خداوند قبلاً آن‏ها را از چنين وضعيتى آگاهى داده بود، تا آن‏ها بيش‏تر به علم غيب خدا معرفت پيدا بكنند.(3) ✅4. گفته‏ ملائكه از روى اخبار نبوده است، بلكه صرف استفهام و استخبار و استعلام صورت گرفته است. فرشتگان مى‏خواستند از مصلحت و حكمت آن اطلاع يابند.(4) 📚 (1) علامه طباطبايى، محمد حسين، ترجمه الميزان، ج 1، ص 147. (2) طبرسى، مجمع‏ البيان، ج 1، ص 72 ـ نشر بيروت، دار احياء التراث العربى، 1379 ق. (3) فخر رازى، مفاتيح‏ الغيب، ج 2، ص 170. (4) همان. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34463 🆔@askquranir ♦️💫♦️💫♦️ ♦️💫♦️💫♦️
🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂 ⁉️پرسش: آیا آیه (قل جاءالحق و زهق الباطل ...) اشاره به قیام امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دارد؟ ✍️پاسخ: در آیه مورد بحث باید به این نکته اشاره گردد که :بعضى از روايات، جمله" جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ" را به قيام مهدى(عجل الله تعالی فرجه) تفسيرکرده اند، امام باقر (علیه السلام ) می فرمایند: مفهوم اين سخن الهى اين است كه: «اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل»؛ هنگامى كه امام قائم(علیه السلام) قيام كند دولت باطل برچيده مى‏ شود.(1) در روايت ديگرى مى‏ خوانيم" مهدى (عجل الله تعالی فرجه)به هنگام تولد بر بازويش اين جمله نقش بسته بود: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً».(2) 💠مسلّما مفهوم اين احاديث انحصار معنى وسيع آيه به اين مصداق نيست بلكه قيام مهدى از روشن ترين مصداق هاى آن است كه نتيجه ‏اش پيروزى نهايى حق بر باطل در سراسر جهان مى‏ باشد. ♦️در حالات پيامبر(صلی الله علیه و آله) مى‏ خوانيم كه در روز فتح مكه وارد مسجد الحرام شد و 360 بت كه از قبائل عرب بر گرد خانه كعبه چيده شده بود هر يك را پس از ديگرى با عصاى خود سرنگون مى‏ ساخت و پيوسته مى‏ فرمود:« جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً.» 👈كوتاه سخن اين كه اين قانون كلى الهى و ناموس تخلف ناپذير آفرينش در هر عصر و زمانى مصداقى دارد، و قيام پيامبر (صلوات الله علیه) و پيروزيش بر لشكر شرك و بت پرستى و هم چنين قيام مهدى (ارواحنا له الفداء) بر ستمگران و جباران جهان از چهره‏ هاى روشن و تابناك اين قانون عمومى است. و همين قانون الهى است كه رهروان راه حق را در برابر مشكلات اميدوار و نيرومند و قوى و پر استقامت مى ‏دارد و به ما در همه تلاش هاى اسلامى‏ مان نشاط و نيرو مى‏ بخشد.(3) 1. نور الثقلين جلد سوم صفحه 212 و 213. 2. همان. 3. تفسير نمونه، ج‏12، ص: 235 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34409 🆔@askquranir 🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂 🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂
🌷☀️🌷☀️🌷☀️🌷 ⁉️پرسش: منظور از"سلطان"در آیه38سوره ذاریات چیست؟ ✍️پاسخ: «وَ فىِ مُوسىَ إِذْ أَرْسَلْنَاهُ إِلىَ‏ فِرْعَوْنَ بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ» و در (زندگى) موسى نيز (نشانه و درس عبرتى بود) هنگامى كه او را با دليلى آشكار به سوى فرعون فرستاديم.(1) 🍃راغب در مفردات، سلاطه را تمكّن و قدرت از روى قهر گفته است‏.(2) ✅"سلطان" به معنای دليل و غلبه و تسلّط است. دليل و حجّت را از آن جهت، سلطان می گويند كه سبب غلبه و تسلّط می شود. 🌟سلطان در قرآن مجيد فقط در معناى تسلط و دليل بكار رفته است. سلطان گاهى در معجزه بكار رفته بعنوان آن كه سبب تسلط است.(3) 🍂در این آیه شریفه، گر چه برخی مراد از سلطان را در خصوص معجزات حضرت موسی(علیه السلام) و یا معجزه عصا، دانسته اند، ولی این ها بیان مصداق و مورد است لذا نمی توان آن را منحصر در این خصوص دانست. 🌷بنا بر این، سلطان آن چيزى است كه موجب تسلط می شود، اعم از این که به صورت معجزه و دیدنی و خیره کننده باشد يا برهان قاطع و دلیل نيرومند عقلى. ☀️تعبير «سُلْطَانٍ مُّبِينٍ» در آیات شریفه قرآن، غالبا به معنى دليل و برهانی روشن و آشكار است.(4) 📚 ذاریات، 38. المفردات في غريب القرآن، ص 420. قاموس قرآن، ج ‏3، ص 290. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 570؛ نمونه، ج ‏22، ص 362؛ كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج ‏12، ص 426؛ تفسير الصافي، ج ‏5، ص 72؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص240. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34340 🆔@askquranir 🌷☀️🌷☀️🌷☀️🌷☀️🌷☀️🌷☀️🌷☀️🌷☀️🌷
♦️♦️⚠️♦️♦️⚠️♦️♦️ ⁉️پرسش: [شیوع مسابقات زیادی]ما را بر آن داشت تا سوالی در مورد این مسابقاتی که معلوم نیست از طرف کجا و چگونه برگزار می شود بپرسیم شاید برای همه این اتفاق افتاده که پیامکی ارسال شده مثلا پیامک خالی را به فلان شماره ارسال کنید قرعه کشی امشب ؛ جوایز سکه و...! برنده شدن شانسی در این قرعه کشی که بدونه هیچ زحمتی اتفاق می افته چه حالتی داره؟ بعضی مواقع هم از طرف شرکت ها(معمولا ایرانسل) چند تا سوال مطرح میشه و هر کسی جواب درست بده بینشون قرعه کشی و ...جایزه آیا شرکت کننده نباید مشارکت مالی داشته باشه؟ (من شنیدم مثلا در مسابقات ورزشی که برگزار میشه حداقل مشارکت بین شرکت کننده و برگزار کننده مسابقه باید باشه ولی سهم کلی باید از برگزار کننده باشد و...) آیا هزینه این پیامک ها رو می توان به عنوان مشارکت حساب کرد یا نه؟ قرعه کشی های سیما، مثلا برنامه نود؛ که می گه فلان عدد رو ارسال کنید و بعد وقتی بیشترین رای رو آورد از بین شرکت کننده ها قرعه کشی میشه برنده شدن در این قرعه کشی ها چه حالتی داره(همون طور که می دونید شاید ده مورد متفاوت در روز داشته باشیم)؟ اختلاف سوال اول با اخری در مشخص بودن برگزار کننده و شاید اختلاف دیگری هم که داشته باشه این که هدیه های سیما رو مثلا فلان شرکت برای تبلیغات خودش هدیه کرده و سیما فقط واسطه برای طرح و برگزاری است. ✍️پاسخ: حکم کلی این گونه مسائل: قمار یا بازی همراه با برد و باخت این است که مثلا دو نفر یا دو تیم یا بیشتر ، پولی بگذارند و مسابقه ای ترتیب دهند و از همان مبالغ جمع شده به اشخاص یا تیم های برنده مبلغی برسد و یا اینکه با هم قرار بگذارند که مبلغ جایزه برنده را تامین کنند. 💶لازم هم نیست این جایزه حتما نقدی و یا زیاد باشد، بلکه هر چیزی که ارزش و نفع مادی و مالی داشته باشد اگر به عنوان جایزه از شرکت کنندگان در مسابقه جمع شود، این قمار محسوب می شود، حتی اگر کم ارزش باشد. 🥤فرض کنید دو تیم فوتبال با هم بازی کنند به شرط اینکه تیم بازنده به تیم برنده نوشابه بدهد. یا دو نفر با هم تیله بازی یا گردو بازی کنند، و فرد برنده گردو یا تیله و کارت فرد بازنده را تصاحب کند. ✅اما اگر جایزه از بین شرکت کنندگان تهیه نشود، بلکه شخص دیگر یا یک نهاد حقوقی خارج از بازی تأمین جایزه را به عهده بگیرد، در این صورت دیگر برد و باخت در میان نیست و بازی قمار نمی باشد زیرا درست هست که شخص یا تیم برنده جایزه را می برند، ولی تیم بازنده چیزی را از دست نمی دهند، چون سهمی در تأمین جایزه نداشته اند. در موارد یاد شده هم به نظر می رسد به این صورت باشد که نهادی متولی تأمین جایزه مسابقه برای برندگان است که در این صورت مشمول حکم قمار نیست .(1) پی نوشت: 1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=40460 🆔@askquranir ♦️♦️⚠️♦️♦️⚠️♦️♦️⚠️♦️♦️⚠️♦️♦️⚠️
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: "مُخْلَصِينَ" چه کسانی هستند؟ چه فرقی بین مخلص به فتح لام و مخلص به کسر لام وجود دارد؟ اگر ممکن است برای درک بهتر مطلب آیاتی که در تفاوت این دو هست را بیان کنید. ✍️پاسخ: استاد مکارم شیرازی در توضیح آیه 24 سوره یوسف، بیانی دارند که پاسخ شما را در بر دارد. در این آیه کریمه، خدای متعال می فرماید: یوسف از بندگان مخلَص ما بود و به همین دلیل، او را از لغزیدن در وادی گناه نجات دادیم: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ.»؛ آن زن قصد او كرد و او نيز -اگر برهان پروردگار را نمى‏ ديد- قصد وى مى‏ نمود. اين چنين كرديم تا بدى و فحشا را از او دور سازيم چرا كه او از بندگان مخلَص ما بود.(1) ♦️دقت در آيات قرآن نشان مى‏ دهد كه واژه «مخلِص»، بيشتر در مواردى به كار رفته است كه انسان در مراحل نخستين تكامل و در حال خود سازى بوده است؛ مانند: «فاذا اركبوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ.»؛ هنگامى كه بر كشتى سوار مى‏ شوند خدا را با اخلاص مى‏ خوانند.(2) «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ.»؛ به آن ها فرمان داده نشد مگر اين كه خدا را با اخلاص پرستش كنند.(3) 💞ولى واژه «مخلَص»، به مراحل عالى تکامل نفسانی _كه پس از مدتى جهاد با نفس حاصل مى‏ شود_ گفته شده است؛ همان مرحله‏ اى كه شيطان، دیگر از نفوذ وسوسه‏ اش در فرد مخلَص نومید می گردد. چنین کسی در واقع به گونه ای خود را با حفاظی قوی از عصمت عملی، در پناه حق تعالی، نگهداری نموده و از لغزیدن در ورطه گناه، بیمه می نماید: ⬇️«قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»؛ شيطان گفت به عزتت سوگند كه همه آنها را گمراه مى‏كنم مگر بندگان مخلصت را.(4) (1) یوسف/ 24. (2) عنكبوت/ 65. (3) بينه/ 5. (4) ص/ 83. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34330 🆔@askquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
پرسش: منظور از "الرجال قوامون علی النساء" چیست و حدود این قیمومیت تا کجاست؟ (چون آقایان از این آیه سوء استفاده می کنند) پاسخ: در مورد پرسش شما دوست عزیز عرض کنم که قرآن در اين جا تصريح مى كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود. «الرجال قوامون على النساء»؛ مردان سرپرست و نگهبان زنان هستند.(1) البته مقصود از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به مسؤ وليت ها و مشورت هاى لازم است . اين مسئله در دنياى امروز بيش از هر زمان روشن است كه اگر هيئتى (حتى يك هيئت دو نفرى ) مأمور انجام كارى شود حتما بايد يكى از آن دو (رئيس) و ديگرى (معاون يا عضو) باشد وگرنه هرج و مرج در كار آن ها پيدا مى شود، سرپرستى مرد در خانواده نيز از همين قبيل است . و اين موقعيت به خاطر وجود خصوصياتى در مرد است مانند ترجيح قدرت تفكر او بر نيروى عاطفه و احساسات (به عكس زن كه از نيروى سرشار عواطف بيشترى بهره مند است) و ديگرى داشتن بنيه و نيروى جسمى بيشتر كه با اولى بتواند بينديشد و نقشه طرح كند و با دومى بتواند از حريم خانواده خود دفاع نمايد. به علاوه تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزينه هاى زندگى ، و پرداخت مهر و تأمين زندگى آبرومندانه همسر و فرزند، اين حق را به او مى دهد كه وظيفه سرپرستى به عهده او باشد. البته ممكن است زنانى در جهات فوق بر شوهران خود امتياز داشته باشند ولى شايد كرارا گفته ايم كه قوانين به تك تك افراد و نفرات نظر ندارد بلكه نوع و كلى را در نظر مى گيرد، و شكى نيست كه از نظر كلى، مردان نسبت به زنان براى اين كار آمادگى بيشترى دارند، اگر چه زنان نيز وظايفى مى توانند به عهده بگيرند كه اهميت آن مورد ترديد نيست . جمله بعد اشاره به همين حقيقت است زيرا در قسمت اول مى فرمايد: «بما فضل الله بعضهم على بعض»؛ اين سرپرستى به خاطر تفاوت هايى است كه خداوند از نظر آفرينش ، روى مصلحت نوع بشر ميان آن ها قرار داده. در قسمت ديگر مى فرمايد:«و بما انفقوا من اموالهم»؛ و نيز اين سرپرستى به خاطر تعهداتى است كه مردان در مورد انفاق كردن و پرداخت هاى مالى در برابر زنان و خانواده به عهده دارند. ولى ناگفته پيدا است كه سپردن اين وظيفه به مردان نه دليل بالاتر بودن شخصيت انسانى آن ها است و نه سبب امتياز آن ها در جهان ديگر، زيرا آن صرفا بستگى به تقوى و پرهيزگارى دارد، همان طور كه شخصيت انسانى يك معاون از يك رئيس ممكن است در جنبه هاى مختلفى بيشتر باشد اما رئيس براى سرپرستى كارى كه به او محول شده از معاون خود شايسته تر است.(2) در این مورد جهت اطلاعات بیشتر به این تاپیک هم می توانید رجوع کنید بحث های خوبی مطرح شده: http://www.askquran.ir/thread32034.html (1) نساء/ 34. (2) تفسیرنمونه، ج3، ص411 تا 413. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34169 🆔@askquranir
🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐 ⁉️پرسش: منظور از "خلق" و "امر" در آیه 54 سوره اعراف چیست؟ ✍️پاسخ: متن آیه شریفه چنین است: «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثيثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ»؛ پروردگار شما، خداوندى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز [شش دوران‏] آفريد سپس به تدبير جهان هستى پرداخت با (پرده تاريك) شب، روز را مى پوشاند و شب به دنبال روز، به سرعت در حركت است و خورشيد و ماه و ستارگان را آفريد كه مسخّر فرمان او هستند. آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير (جهان)، از آن او (و به فرمان او) ست! پر بركت (و زوال‏ ناپذير) است خداوندى كه پروردگار جهانيان است.(1) 💠اين آيه معبود حقيقى و واقعى را با ذكر صفات خاصش معرفى مى‏ كند؛ این که پروردگار همه عالم، يكى است و تدبير همه امور بدست توانای اوست و این که شكر او و خضوع در برابرش بر همگان واجب است. 🌷و اين يگانگى رب العالمين را از دو راه بیان مى‏ نمايد: يكى از اين راه كه خداى تعالى كسى است كه آسمان‏ ها و زمين را آفريده و امور آن را به نظام احسنى كه جميع اجزاء و اطراف آن را به هم مرتبط مى‏ سازد تدبير مى‏ نمايد، پس او به تنهايى رب العالمين است. و راه دوم اینكه خداى تعالى آن كسى است كه براى جميع خلايق روزى فراهم نموده و انواع ميوه‏ ها و غلات و هر رزق ديگرى را به عجيب‏ ترين و لطيف‏ ترين وجه آفريده و در اختیار آنان قرار داده است.(2) 🌙🌞در آیه شریفه پس از ذكر آفرينش جهان هستى و نظام شب و روز و آفرينش ماه و خورشيد و ستارگان، می فرماید: «آگاه باشيد که خلق و امر، تنها به دست اوست.» (أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ). 🍃آیت الله مکارم شیرازی معتقد است: منظور از«خلق»، آفرينش نخستين، و منظور از «امر»، قوانين و نظاماتى است كه به فرمان پروردگار در عالم هستى حكومت مى‏ كند و آن ها را در مسير خود رهبرى مى‏ نماید؛ اين تعبير در حقيقت پاسخى است به آن ها كه مى‏ پندارند خداوند، جهان را آفريده و آن را به حال خود واگذارده و كنار نشسته است و گمان می کنند که عالم هستى تنها در ايجادش نيازمند به خداست، اما در بقا و ادامه حيات، به او نيازى ندارد! اين قسمت آیه مى ‏فرماید: همان طور كه جهان در حدوثش نيازمند به اوست، در تدبير و ادامه حيات و اداره‏ اش هم وابسته به او مى‏ باشد، و اگر لحظه ‏اى لطف خدا از آن گرفته شود، نظامش به كلى از هم گسسته و نابود مى‏ گردد. 🌳آیت الله مکارم این قسمت آیه کریمه را چنین معنا می کنند: «آگاه باشيد آفرينش و اداره امور جهان هستى تنها به دست اوست.» ایشان در ادامه توضیحات، نظر برخی دیگر مفسران را نقل نموده که معتقدند: منظور از عالم «خلق»، عالم «ماده» است و منظور از عالم «امر»، عالم «ماوراء ماده» می باشد؛ زيرا عالم خلق، جنبه تدريجى دارد و اين خاصيت جهان ماده است، اما عالم امر جنبه دفعى و فورى دارد و اين خاصيت جهان ماوراء ماده است؛ همچنان كه در آیات دیگر هم می فرماید: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛ هنگامى كه خداوند چيزى را اراده كند، به او فرمان مى‏ دهد موجود باش، آن هم موجود مى‏ شود.(3) و (4) 💐البته آیت الله مکارم این قول را نمی پذیرد و در نقد آن می نویسد: با توجه به موارد استعمال «امر» در آيات دیگر قرآن، و نیز عبارت «وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ» كه در آيه مورد بحث آمده، «امر» به معنى هر گونه فرمان الهى است؛ خواه در جهان ماده باشد يا جهان ماوراى ماده.(5) (1) اعراف/54./(2) ترجمه الميزان، ج‏8، ص 184./(3) یس/82./(4) برای توضیحات بیشتر، رجوع کنید به: ترجمه الميزان، ج‏8، ص 188./(5) تفسير نمونه، ج‏6، ص 206. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34085 🆔@askquranir 🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐
🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 ⁉️پرسش: بنابر منطق قرآن آیا "دین داری" فقط آخرت انسان را آباد می کند؟ ✍️پاسخ: در مورد پرسش شما عرض کنم که نه خیر فواید دین تنها به آخرت بر نمی گردد و می توانیم بدون در نظر گرفتن معاد، فواید دین داری در زندگی دنیوی را بررسی کنیم و تعدادی از آن ها را مورد اشاره قرار دهیم. البته لازم به ذکر است که این فواید در دین حق موجود می باشند و ادیان به میزان حقانیت خود می توانند این فواید را به انسان ها هدیه کنند. همان گونه که میزان بُروز این فواید، به میزان حاکمیت دین، وابسته است. ✅1- نقش دین در توسعه اخلاقیات ✅2- نقش دین در سلامت روانی ✅3- زدودن خرافات و افکار باطل ✅4- زدودن تفرقه ها و نزاع ها ✅5- رشد عقلانیت و شکوفایی علم ✅6- ایجاد بستری برای گذشت ها و فداکاری ها پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34213 🆔@askquranir 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃
💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 ⁉️پرسش: برطیق آیات قرآن شاهدان و گواهان قيامت چه كساني ويا چه چيزهايي هستند؟ ✍️پاسخ: در قرآن كريم از شهود و گواهان بسياري در قيامت نام برده شده است. خداوند، پيامبر (صلی الله علیه وآله)، ائمه (علیهم السلام)، اعضا و جوارح بدن، زمين، زمان، اعمال و ... آياتي كه شاهد مثال در هر يك از موارد فوق هستند عبارتند از: ✅خداوند: كه شاهد بر تمامي اعمال ماست.«انّ اللّه على كل شيىٍ شهيد»(1) ✅پيامبر اكرم‏ (صلى الله عليه وآله): «فكيف اذا جئنا من كل امّةٍ بشهيد و جئنا بك على هولاء شهيداً»(2) ✅امامان معصوم ‏(عليهم السلام): «و كذلك جعلناكم امّةً وسطاً لتكونوا شهداء على الناس»(3)ما شما را امّت ميانه قرار داديم تا گواه بر مردم باشيد. طبق روايات مراد از امّت، امامان معصومند، زيرا ساير افراد امّت،از علم و عصمت لازم براى گواهى در آن روز برخوردار نيستند. ✅فرشتگان: «و جاءت كل نفس معها سائقٌ و شهيد» (4)در قيامت همراه هر انسانى دو فرشته مى ‏آيد، يكى او را سوق مى ‏دهد و يكى شاهد بر اوست. ✅زمين: «يومئذ تحدّث اخبارها» (5)در قيامت زمين اخبار خود را بازگو مى‏ كند ✅زمان: امام سجّاد(عليه السلام) در دعاى ششم صحيفه مى ‏فرمايد: «هذا يومٌ حادثٌ جديد و هو علينا شاهدٌ عتيد» امروز روز جديدى است كه در قيامت گواه اعمالى است كه در آن انجام مى ‏دهيم. ✅وجدان: «اقرء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيباً(6) نامه‏ ى عملت را بخوان و خود قضاوت كن كه با تو چه برخورد شود. ✅اعضا و جوارح : «الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون »(7) امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر می نهیم و دستهایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان به کارهایی که انجام می دادند (نیز) شهادت می دهند» عمل. «وجدوا ما عملوا حاضراً» (8)در قيامت اعمال انسان تجسّم يافته و در برابر او نمودار مى‏ شوند. (9) 📚پی نوشت ها: (1)- حج/17/(2)- نساء /41/(3)-بقره/143//(4)-ق/21//(5)-زلزال /4//(6)-اسراء/14(7)-يس/65/(8)-كهف/49/(9)- به نقل از سايت گنجينه معارف ،تفسير نور ج5 ص299و300 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34212 🆔@askquranir 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊
🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷 ⁉️پرسش: منظور از جهاد درآیه 69 سوره عنکبوت چیست؟ ✍️پاسخ: متن آیه شریفه چنین است: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ»؛ و كسانى كه در راه ما كوشش كنند آنان را به راه‏ هاى خويش رهنمون شويم. و بى گمان خداوند با نيكوكاران است.(1) ع💠لامه طباطبایی در المیزان ذیل آیه شریفه می نویسد: كلمه «جاهدوا» از ماده «جهد» است؛ راغب در مفردات در ماده جهد می گوید: «جهد» یعنی توانایی و طاقت؛ مجاهده یعنی به كار بردن آخرين حد توانایی و قدرت در دفع دشمن؛ جهاد نیز بر سه گونه است: جهاد با دشمن ظاهرى (نبرد در میدان جنگ)، جهاد با شيطان، و جهاد با نفس. ⚔️«جاهَدُوا فِينا» یعنی جهادشان همواره در راه ماست؛ اين تعبير كنايه از اين است كه جهادشان در امورى است كه متعلق به خداى تعالى است؛ چه جهاد در راه عقيده باشد، و چه در راه عمل؛ و چون جهادشان در راه خداست، هيچ عاملى ايشان را از ايمان به خدا و اطاعت اوامر و نواهى او باز نمى‏ دارد. 🔦«لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»؛ راه‏ هاى خدا عبارت است از راه هایی كه آدمى را به او نزديک نموده و به سوى او هدايت مى‏ کند. «وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»؛ این که فرمود خدا با نیکان است، این همراهی یا به معنی یاری و نصرت آنان است و یا به معنی رحمت و عنایت خاص خداوند به آنان.(2) 👈از ظاهر توضیحات علامه طباطبایی برداشت می شود که «جهاد» در این آیه، شامل همه انواع جهاد می شود؛ رزم با دشمن در میدان نبرد، جهاد با نفس، و ایستادگی در برابر وسوسه های شیطان. 🔹آیت الله مکارم هم در تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه می نویسد: تعبير به «جهاد» در این آیه، تعبيری وسيع و مطلق است که شامل هر گونه جهاد و تلاشی كه در راه خدا و براى او و به منظور وصول به اهداف الهى صورت گيرد، مى‏ شود؛ خواه در طريق كسب معرفت باشد، يا جهاد با نفس، يا مبارزه با دشمن، يا صبر بر طاعت، يا شكيبايى در برابر وسوسه معصيت، يا در مسير كمک به افراد مستضعف، و يا انجام هر كار نيک ديگر؛ كسانى كه در اين راه ها _به هر شكل و به هر صورت_ براى خدا مجاهده كنند، مشمول حمايت و هدايت الهى خواهند شد.(3) 📚(1) عنکبوت/ 69. (2) الميزان، ج‏16، ص151. (3) تفسير نمونه، ج‏16، ص 348 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34121 🏴@askquranir 🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷