eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
809 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐 ⁉️پرسش: منظور از "خلق" و "امر" در آیه 54 سوره اعراف چیست؟ ✍️پاسخ: متن آیه شریفه چنین است: «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثيثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ»؛ پروردگار شما، خداوندى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز [شش دوران‏] آفريد سپس به تدبير جهان هستى پرداخت با (پرده تاريك) شب، روز را مى پوشاند و شب به دنبال روز، به سرعت در حركت است و خورشيد و ماه و ستارگان را آفريد كه مسخّر فرمان او هستند. آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير (جهان)، از آن او (و به فرمان او) ست! پر بركت (و زوال‏ ناپذير) است خداوندى كه پروردگار جهانيان است.(1) 💠اين آيه معبود حقيقى و واقعى را با ذكر صفات خاصش معرفى مى‏ كند؛ این که پروردگار همه عالم، يكى است و تدبير همه امور بدست توانای اوست و این که شكر او و خضوع در برابرش بر همگان واجب است. 🌷و اين يگانگى رب العالمين را از دو راه بیان مى‏ نمايد: يكى از اين راه كه خداى تعالى كسى است كه آسمان‏ ها و زمين را آفريده و امور آن را به نظام احسنى كه جميع اجزاء و اطراف آن را به هم مرتبط مى‏ سازد تدبير مى‏ نمايد، پس او به تنهايى رب العالمين است. و راه دوم اینكه خداى تعالى آن كسى است كه براى جميع خلايق روزى فراهم نموده و انواع ميوه‏ ها و غلات و هر رزق ديگرى را به عجيب‏ ترين و لطيف‏ ترين وجه آفريده و در اختیار آنان قرار داده است.(2) 🌙🌞در آیه شریفه پس از ذكر آفرينش جهان هستى و نظام شب و روز و آفرينش ماه و خورشيد و ستارگان، می فرماید: «آگاه باشيد که خلق و امر، تنها به دست اوست.» (أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ). 🍃آیت الله مکارم شیرازی معتقد است: منظور از«خلق»، آفرينش نخستين، و منظور از «امر»، قوانين و نظاماتى است كه به فرمان پروردگار در عالم هستى حكومت مى‏ كند و آن ها را در مسير خود رهبرى مى‏ نماید؛ اين تعبير در حقيقت پاسخى است به آن ها كه مى‏ پندارند خداوند، جهان را آفريده و آن را به حال خود واگذارده و كنار نشسته است و گمان می کنند که عالم هستى تنها در ايجادش نيازمند به خداست، اما در بقا و ادامه حيات، به او نيازى ندارد! اين قسمت آیه مى ‏فرماید: همان طور كه جهان در حدوثش نيازمند به اوست، در تدبير و ادامه حيات و اداره‏ اش هم وابسته به او مى‏ باشد، و اگر لحظه ‏اى لطف خدا از آن گرفته شود، نظامش به كلى از هم گسسته و نابود مى‏ گردد. 🌳آیت الله مکارم این قسمت آیه کریمه را چنین معنا می کنند: «آگاه باشيد آفرينش و اداره امور جهان هستى تنها به دست اوست.» ایشان در ادامه توضیحات، نظر برخی دیگر مفسران را نقل نموده که معتقدند: منظور از عالم «خلق»، عالم «ماده» است و منظور از عالم «امر»، عالم «ماوراء ماده» می باشد؛ زيرا عالم خلق، جنبه تدريجى دارد و اين خاصيت جهان ماده است، اما عالم امر جنبه دفعى و فورى دارد و اين خاصيت جهان ماوراء ماده است؛ همچنان كه در آیات دیگر هم می فرماید: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛ هنگامى كه خداوند چيزى را اراده كند، به او فرمان مى‏ دهد موجود باش، آن هم موجود مى‏ شود.(3) و (4) 💐البته آیت الله مکارم این قول را نمی پذیرد و در نقد آن می نویسد: با توجه به موارد استعمال «امر» در آيات دیگر قرآن، و نیز عبارت «وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ» كه در آيه مورد بحث آمده، «امر» به معنى هر گونه فرمان الهى است؛ خواه در جهان ماده باشد يا جهان ماوراى ماده.(5) (1) اعراف/54./(2) ترجمه الميزان، ج‏8، ص 184./(3) یس/82./(4) برای توضیحات بیشتر، رجوع کنید به: ترجمه الميزان، ج‏8، ص 188./(5) تفسير نمونه، ج‏6، ص 206. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34085 🆔@askquranir 🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐🌳💐💐
🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 ⁉️پرسش: بنابر منطق قرآن آیا "دین داری" فقط آخرت انسان را آباد می کند؟ ✍️پاسخ: در مورد پرسش شما عرض کنم که نه خیر فواید دین تنها به آخرت بر نمی گردد و می توانیم بدون در نظر گرفتن معاد، فواید دین داری در زندگی دنیوی را بررسی کنیم و تعدادی از آن ها را مورد اشاره قرار دهیم. البته لازم به ذکر است که این فواید در دین حق موجود می باشند و ادیان به میزان حقانیت خود می توانند این فواید را به انسان ها هدیه کنند. همان گونه که میزان بُروز این فواید، به میزان حاکمیت دین، وابسته است. ✅1- نقش دین در توسعه اخلاقیات ✅2- نقش دین در سلامت روانی ✅3- زدودن خرافات و افکار باطل ✅4- زدودن تفرقه ها و نزاع ها ✅5- رشد عقلانیت و شکوفایی علم ✅6- ایجاد بستری برای گذشت ها و فداکاری ها پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34213 🆔@askquranir 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃
💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 ⁉️پرسش: برطیق آیات قرآن شاهدان و گواهان قيامت چه كساني ويا چه چيزهايي هستند؟ ✍️پاسخ: در قرآن كريم از شهود و گواهان بسياري در قيامت نام برده شده است. خداوند، پيامبر (صلی الله علیه وآله)، ائمه (علیهم السلام)، اعضا و جوارح بدن، زمين، زمان، اعمال و ... آياتي كه شاهد مثال در هر يك از موارد فوق هستند عبارتند از: ✅خداوند: كه شاهد بر تمامي اعمال ماست.«انّ اللّه على كل شيىٍ شهيد»(1) ✅پيامبر اكرم‏ (صلى الله عليه وآله): «فكيف اذا جئنا من كل امّةٍ بشهيد و جئنا بك على هولاء شهيداً»(2) ✅امامان معصوم ‏(عليهم السلام): «و كذلك جعلناكم امّةً وسطاً لتكونوا شهداء على الناس»(3)ما شما را امّت ميانه قرار داديم تا گواه بر مردم باشيد. طبق روايات مراد از امّت، امامان معصومند، زيرا ساير افراد امّت،از علم و عصمت لازم براى گواهى در آن روز برخوردار نيستند. ✅فرشتگان: «و جاءت كل نفس معها سائقٌ و شهيد» (4)در قيامت همراه هر انسانى دو فرشته مى ‏آيد، يكى او را سوق مى ‏دهد و يكى شاهد بر اوست. ✅زمين: «يومئذ تحدّث اخبارها» (5)در قيامت زمين اخبار خود را بازگو مى‏ كند ✅زمان: امام سجّاد(عليه السلام) در دعاى ششم صحيفه مى ‏فرمايد: «هذا يومٌ حادثٌ جديد و هو علينا شاهدٌ عتيد» امروز روز جديدى است كه در قيامت گواه اعمالى است كه در آن انجام مى ‏دهيم. ✅وجدان: «اقرء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيباً(6) نامه‏ ى عملت را بخوان و خود قضاوت كن كه با تو چه برخورد شود. ✅اعضا و جوارح : «الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون »(7) امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر می نهیم و دستهایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان به کارهایی که انجام می دادند (نیز) شهادت می دهند» عمل. «وجدوا ما عملوا حاضراً» (8)در قيامت اعمال انسان تجسّم يافته و در برابر او نمودار مى‏ شوند. (9) 📚پی نوشت ها: (1)- حج/17/(2)- نساء /41/(3)-بقره/143//(4)-ق/21//(5)-زلزال /4//(6)-اسراء/14(7)-يس/65/(8)-كهف/49/(9)- به نقل از سايت گنجينه معارف ،تفسير نور ج5 ص299و300 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34212 🆔@askquranir 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊 💐🕊💐🕊
🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷 ⁉️پرسش: منظور از جهاد درآیه 69 سوره عنکبوت چیست؟ ✍️پاسخ: متن آیه شریفه چنین است: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ»؛ و كسانى كه در راه ما كوشش كنند آنان را به راه‏ هاى خويش رهنمون شويم. و بى گمان خداوند با نيكوكاران است.(1) ع💠لامه طباطبایی در المیزان ذیل آیه شریفه می نویسد: كلمه «جاهدوا» از ماده «جهد» است؛ راغب در مفردات در ماده جهد می گوید: «جهد» یعنی توانایی و طاقت؛ مجاهده یعنی به كار بردن آخرين حد توانایی و قدرت در دفع دشمن؛ جهاد نیز بر سه گونه است: جهاد با دشمن ظاهرى (نبرد در میدان جنگ)، جهاد با شيطان، و جهاد با نفس. ⚔️«جاهَدُوا فِينا» یعنی جهادشان همواره در راه ماست؛ اين تعبير كنايه از اين است كه جهادشان در امورى است كه متعلق به خداى تعالى است؛ چه جهاد در راه عقيده باشد، و چه در راه عمل؛ و چون جهادشان در راه خداست، هيچ عاملى ايشان را از ايمان به خدا و اطاعت اوامر و نواهى او باز نمى‏ دارد. 🔦«لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»؛ راه‏ هاى خدا عبارت است از راه هایی كه آدمى را به او نزديک نموده و به سوى او هدايت مى‏ کند. «وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»؛ این که فرمود خدا با نیکان است، این همراهی یا به معنی یاری و نصرت آنان است و یا به معنی رحمت و عنایت خاص خداوند به آنان.(2) 👈از ظاهر توضیحات علامه طباطبایی برداشت می شود که «جهاد» در این آیه، شامل همه انواع جهاد می شود؛ رزم با دشمن در میدان نبرد، جهاد با نفس، و ایستادگی در برابر وسوسه های شیطان. 🔹آیت الله مکارم هم در تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه می نویسد: تعبير به «جهاد» در این آیه، تعبيری وسيع و مطلق است که شامل هر گونه جهاد و تلاشی كه در راه خدا و براى او و به منظور وصول به اهداف الهى صورت گيرد، مى‏ شود؛ خواه در طريق كسب معرفت باشد، يا جهاد با نفس، يا مبارزه با دشمن، يا صبر بر طاعت، يا شكيبايى در برابر وسوسه معصيت، يا در مسير كمک به افراد مستضعف، و يا انجام هر كار نيک ديگر؛ كسانى كه در اين راه ها _به هر شكل و به هر صورت_ براى خدا مجاهده كنند، مشمول حمايت و هدايت الهى خواهند شد.(3) 📚(1) عنکبوت/ 69. (2) الميزان، ج‏16، ص151. (3) تفسير نمونه، ج‏16، ص 348 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34121 🏴@askquranir 🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷 🌷⚔️🌷⚔️🌷
🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 ⁉️پرسش: با توجه به سوره ناس بفرمائید ناس کیست؟آن سه نفرکه ازشون پناه می برد کدامه؟و خناس کیست؟ ✍️پاسخ: کلمه ناس در این سوره به معنای مردم می باشد.و اصولا معنای ناس در قرآن یعنی مردم. چون انسانها را می توان به دسته های گوناگون تقسیم بندی کرد. غنی، فقیر، عالم، جاهل، سفید، سیاه، ظالم، مظلوم و .... 🔹اگر ما انسانها را ببینیم و این مایه های اختلاف و تبعیض را کنار بگذاریم یعنی به رنگها و شکلها و طبقه های گوناگون آنها نظر نکنیم و انسانها را در لباس انسان ملاحظه کنیم در این اعتبار می گوییم ناس (مردم) که شامل همه افراد بشر است. ♦️منظور شيطان مي باشد كه از جمله صفات منسوب به شيطان در قرآن کريم «خناس» مي باشد (1). «وسواس» معني مصدري دارد ولي گاهي به معني «فاعل» (وسوسه گر) نيز مي آيد و در آيه به همين معنا است. «خناس» صيغه مبالغه از ماده «خنوس» به معني جمع شدن و عقب رفتن است اين به خاطر آن است که شياطين هنگامي که نام خدا برده مي شود عقب نشيني مي کنند و از آنجا که اين امر غالبا با پنهان شدن توأم است اين واژه به معني «اختقاء» نيز آمده است. 📚منابع: 1. تفسير نمونه، آيت الله مکارم، ج 7، ص 53، دارالکتب الاسلاميه. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31215&page=2 🆔@askquranir 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥
🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂 ⁉️پرسش: از چه ابزاری برای شتاخت وسوسه گران خناس می شود استفاده نمود تا به راه غیر مستقیم گرفتار نگردیم؟ ✍️پاسخ: برای شناخت ابزارهای وسوسه های شیطان به دام هایی که او برای فریب انسان فراهم می کند باید دقت کنیم تا گرفتارش نشویم.به نمونه هایی از این دام های شیطان اشاره می کنم: 💫سرگرم کردن فرد به آرزو های طولانی دنیایی. 🌟زیبا جلوه دادن گناه. 🥀غفلت از کارهایی که شما را به یاد خدا می اندازد. 💥ایجاد کینه میان افراد. 🔥نفس اماره. 🆔@askquranir 🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂
♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ⁉️پرسش: آيا خناس فرزند شيطان است؟ ✍️پاسخ: خنّاس يكي از صفات شيطان وسوسه‌گر است‌. شيطان را به اين جهت خناس مي‌گويند، چون هنگام ياد خداوند متعال كنار 🐾رفته و پنهان مي‌گردد.(1) همچنين مطابق برخي از روايات "وسواس خناس‌" نام يكي از شياطين نيز هست‌.(2) منابع: 1.مجمع البيان‌، مرحوم طبرسي‌، ج 6، ص 290ـ291، منشورات دارمكتبة الحياة‌، بيروت‌. 2.تفسير نمونه، آيت الله مكارم، ج 27، ص 473 - 472. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31215&page=2 🆔@askquranir ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️
💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 ⁉️پرسش: با توجه به این آیه که خداوند صریحا می فرماید «هر که را بخواهد گمراه می کند و هر که را بخواهد هدایت»، چرا خدا با بندگان خود دوگانه برخورد می کند و بین آن ها فرق می گذارد؟ خداوند چگونه از کسی که خودش گمراه کرده می تواند در روز قیامت بخاطر اعمالش بازخواست کند؟ ✍️پاسخ: «فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ»؛ خداوند هر كس را بخواهد گمراه مى سازد و هر كس را بخواهد هدايت مى‏ كند.(1) 👈این گونه نیست که گمراهان از ابتدا گمراه خلق شده باشند. خداوند از همان ابتدای آفرینش و خلقت انسان، در نهاد او فطرتی پاک و سالم قرار داده است: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»(2)؛ لذا همه انسان ها از این موهبت الهی برخوردار بوده اند. از طرفی عقل به عنوان رسول باطن، و پیامبران الهی به عنوان رسول ظاهر، در همه حال انسان را به سوی هدایت راهنمایی می کنند. «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ، حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً، فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ، وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول‏»؛ برای خداوند در بين مردم دو حجت است، يكى ظاهرى و ديگر باطنى، حجت ظاهرى خداوند، رسولان و انبياء و ائمه هستند و حجت باطنى، عقل هاى مردم است.(3) ✅بنابر این، زمینه هدایت برای همه انسان ها فراهم بوده است و این گونه نبوده که برخی امکان هدایت داشته و برخی از این امکان محروم باشند. 👈مطلب دیگر؛ انسان دارای اختیار است و سوء انتخاب و نافرمانی و گمراهی ابتدایی به انتخاب خود گمراهان بوده است. پس از آن، لجاجت و اصرار بر نافرمانی و گمراهی و تصمیم بر نپذیرفتن حق، موجب گمراهی بیشتر شده و گمراهی و ضلالت های بعدی را برای خود فراهم کرده اند. 💥و سرانجام، آثار و مجازات این مراحل متعدد نافرمانی و گمراهی، از بین رفتن قابلیت هدایت در آن ها بوده است. 🍃علامه طباطبایی می گوید: یک مرحله از ضلالت و گمراهی در فرد کافر و گنهکار آن است که ابتدا فرد گنهکار را به گناه وادار می کند، و مرحله دیگر از ضلالت و گمراهی آن است که به دنبال گناهان و نافرمانی های او و به عنوان مجازات این کارهایش، او به آن مبتلا می شود؛ و این غیر از آن ضلالت ابتدایی او است.(4) 👈نکته: وقتی کسی از حد گذشت و زمینه هدایت را در خود از بین برد، قابلیت هدایت را در خود نابود کرده، لذا دیگر هدایت هم نمی شود و بیش از پیش به سوی ضلالت و گمراهی می رود، به گونه ای که دیگر حرف حق پیامبران را نمی شنود و آیات و نشانه های الهی را نمی بیند و ندایی از فطرتش به او نمی رسد. ♦️لازم به ذکر است هیچ چیزی در این عالم بدون اراده الهی انجام نمی شود، لذا از این جهت می توان امور را به خداوند نسبت داد، ولی این معنایش این نیست که ما در افعال خود و در حیطه خود اختیاری نداریم. در امور اختیاری انسان، اراده الهی به آن چیزی که ما در نهایت اختیار خواهیم کرد تعلق گرفته است، لذا در عین این که اراده الهی وجود داشته ما هم به اختیار خود آن را انجام داده ایم. ✅بنابر این، از این حیث (تعلق اراده الهی) می توان اضلال و گمراهی را به خداوند نسبت داد، کما این که از حیث سوء تدبیر و سوء اختیار خود ما، نیز می توان آن را به خود انسان منتسب نمود. 👈نکته: هميشه اعمال و كردار انسان، نتائج و ثمرات و بازتاب خاصى دارد: اگر انسان به دنبال عمل نيك باشد، نتيجه آن، روشن‏ بينى و توفيق و هدايت بيشتر به سوى خدا و انجام اعمال بهتر است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»(5) و اگر انسان به دنبال زشتی ها برود، تاريكى و تيرگى قلبش افزون مى‏ گردد، و به سوى گناه بيشترى سوق داده مى‏ شود، و گاه تا سر حد انكار خداوند مى ‏رسند: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ»(6) و در آيه ديگرآمده: «فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» هنگامى كه از حق برگشتند خداوند دلهاى آن ها را برگردانيد.(7) پس اگر خدا به كسانى توفيق هدايت مى ‏دهد و يا از كسانى توفيق را سلب مى ‏كند نتيجه مستقيم اعمال خود آن ها است.(8) ✅بنا بر این؛ این ضلالت به خاطر سوء انتخاب و نافرمانی های خود افراد بوده که آن ها را به حدی از ضلالت و گمراهی رسانده که دیگر قلب آن ها پذیرای هدایت نیست و برای همیشه در گمراهی و ضلالت باقی خواهند ماند. و چون آن ها در انتخاب این راه و این مسیر اختیار داشته اند و با وجود همه زمینه های هدایت، باز هم راه انحراف و نافرمانی را انتخاب کرده اند، گمراهی آن ها منتسب به خودشان است و حسابرسی از آن ها هم به خاطر اعمال خود آن ها است.
«الْيَوْمَ تُجْزى‏ كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ لا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ»؛ امروز هر كس در برابر كارى كه انجام داده است پاداش داده مى‏ شود امروز هيچ ظلمى نيست خداوند سريع الحساب است!(9) «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛ هر كس در گرو اعمال خويش است.(10) 📚(1) فاطر/8 (2) روم/ 30. (3) کلینی، كافی، ج ‏1، ص 16. (4) ر.ک: طباطبایی، ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 141. (5) انفال/ 29. (6) روم/ 10. (7) صف/ 5. (8) ر.ک: مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج ‏1، ص 151؛ ترجمه الميزان، ج ‏11، ص 483. (9) غافر/ 17. (10) مدثر/ 38. 🆔@askquranir 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐
🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 ⁉️ پرسش: منظور از حق تلاوت در آیات قرآن چیست؟ ✍️پاسخ: اين سوال در واقع بر می گردد به اين آيه كه خداي متعال می فرمايد: «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ»؛ کسانى که كتاب آسمانى را به آن ها دادیم آن را چنان که شایسته آن است (تفکر، اندیشه و سپس عمل) تلاوت مى کنند، آن ها به پیامبر اسلام ایمان مى آورند.(1) ⚜️ كساني كه آيات قرآن را تلاوت مي كنند به سه گروه مي توان تقسيم كرد: ✅ اول: كساني كه فقط تلاوت ظاهری آيات رو می كنند و به معنا و مفهم آن دقتی ندارند، هر چند به نكات تجويدی آن هم دقت كافی داشته باشند. ✅دوم: كسانی كه تلاوت می كنند و به معنی و مفهوم آن هم دقت نظر دارند و تامل در آيات رو دارند اما عمل به آن نمی كنند و تنها عالم هستند اما بی عمل. ✅سوم: گروهی هستند كه علاوه بر تلاوت و تامل و تفكر در آيات به دستورات آن هم عمل می كنند كه اين مورد حق تلاوت قرآن می باشد و ارزشمند است. 👈 گروهى تمام اصرارشان بر اداى الفاظ و حروف از مخارج آن است آن ها دائماً در فکر وقف و وصل و حروف یرملون و شدّ و مدّند و کمترین اهمیتى به محتوا و معنى نمى دهند، چه رسد به عمل کردن به آن، به گفته قرآن این ها همانند حیوانى هستند که حروف هائى بر او حمل شده باشد «کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً».(2) ♦️ در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم که فرمود: یات آن را با دقت بخوانند و حقایق آن را درک کنند و به احکام آن عمل بنمایند، به وعده هاى آن امیدوار، و از وعیدهاى آن ترسان باشند، از داستان هاى آن عبرت گیرند، به اوامرش گردن نهند و نواهى آن را بپذیرند، به خدا سوگند منظور حفظ کردن آیات و خواندن حروف و تلاوت سوره ها و یاد گرفتن اعشار و اخماس آن نیست. آنها حروف قرآن را حفظ کردند اما حدود آن را ضایع ساختند، منظور تنها این است که در آیات قرآن بیندیشند و به احکامش عمل کنند، چنان که خداوند مى فرماید: این كتابى است پر برکت که ما بر تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبر کنند.(3) 🔹 امام باقر (عليه السلام) در مورد رعايت كنندگان حقّ تلاوت و به عبارتى تلاوت كنندگان حقيقى كه مراحل سه گانه قرائت، تأمّل و عمل را شامل مى‏ شود و در آيه «الذين آتينا هم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته اولئك يؤمنون به»(4) ذكر شده است، مى‏ فرمايد: (تلاوت كنندگان واقعى) كسانى هستند كه قرآن را تلاوت مى‏ كنند و در آن تفقّه و تأمّل عميق مى‏ كنند و به احكام آن عمل مى‏ كنند، به وعده ‏هاى آن اميدوارند و از وعيد آن مى ‏ترسند و به وسيله قصّه‏ هاى آن عبرت مى‏ گيرند و از اوامر آن، فرمان مى‏ برند و از نواهى آن نهى مى‏ پذيرند. به خدا قسم! حقّ تلاوت، (تنها) حفظ كردن آيات و حروف آن و قرائت سوره‏ ها و بخش ‏هاى ده گانه و پنج گانه آن نيست تا حروف قرآن را حفظ كرده باشند و حدود آن را ضايع؛ بلكه حقّ تلاوت، همان تدبّر در آيات و عمل به احكام آن است. خداوند تعالى مى‏ فرمايد: «ما كتابى مبارك به سوى تو نازل كرديم تا در آيات آن تدبّر شود.(5) (1) بقره/ 121/ (2) جمعه/ 5./ (3) تفسیر نمونه، جلد 1، صفحه 492./ (4) بقره/ 121./ (5) مقاله تدبّر در قرآن از دیدگاه اهل بیت/ على كرجى. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33998 🆔@askquranir 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷
💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹 ⁉️پرسش: مقصود از توبه نصوح در قرآن چيست و چه نوع توبه ای هست.؟ ✍️پاسخ: پرسش شما ناظر به این آیه کریمه است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ...»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بسوى خدا توبه كنيد، توبه‏ اى خالص. اميد است (با اين كار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هايى از بهشت كه نهرها از زير درختانش جارى است وارد كند... .(1) 🕊نخستين گام براى نجات، توبه از گناه است؛ توبه ‏اى كه از هر نظر خالص باشد؛ توبه‏اى كه براى هميشه انسان را از معصيت جدا كند و بازگشتى در آن رخ ندهد. حقيقت توبه همان ندامت و پشيمانى از گناه است كه لازمه آن تصميم بر ترك گناه است، و اگر كارى بوده كه قابل جبران است در صدد جبران بر آيد، و گفتن استغفار نيز بيانگر همين معنى است، و به اين ترتيب اركان توبه را مى‏توان در پنج چيز خلاصه كرد: ترك گناه، ندامت، تصمیم بر ترك گناه، جبران گذشته و استغفار. ♦️"نصوح" از ماده "نصح" در اصل به معنى خيرخواهى خالصانه است، و لذا به عسل خالص "ناصح" گفته مى‏ شود، و از آن جا كه خيرخواهى واقعى بايد توأم با محكم كارى باشد، واژه "نصح" گاه به اين معنى نيز آمده است؛ به همين جهت به نماى محكم "نِصاح"، و به خياط "ناصح" گفته مى‏ شود، و اين دو معنى يعنى "خالص بودن" و "محكم بودن"، باید با هم در توبه "نصوح" جمع باشد؛ خلاصه این که مطابق معنای لغوی، توبه ای نصوح است که فرد از سر اخلاص، با اراده ای محکم و تصمیمی جدی برای عدم بازگشت به گناه، عزم خود را جزم نماید. 🤲در کتاب های تفسیری و غیر تفسیری، برای توضیح توبه نصوح، مطالب مختلفی ذكر شده که همه آن ها در واقع به یک حقیقت بازگشت می کند و آن، توبه خالص و كامل است. ⛔️در حديثى نقل شده که معاذ بن جبل درباره توبه نصوح از پیامبر پرسش نمود و حضرت پاسخ دادند: «ان يتوب التائب ثم لا يرجع فى ذنب كما لا يعود اللبن الى الضرع‏»؛ توبه نصوح آن است كه شخص توبه‏ كننده به هيچ وجه به گناه باز نگردد، همچنان كه شير هرگز به پستان باز نمى‏ گردد! ❌اين تعبير لطيف بيانگر اين واقعيت است كه توبه نصوح چنان انقلابى در انسان ايجاد مى‏ كند، كه راه بازگشت به گذشته را به كلى بر او مى‏ بندد. اين معنى كه در روايات ديگر نيز وارد شده، در حقيقت درجه عالى توبه نصوح را بيان مى‏ كند، وگرنه در مراحل پایين تر، ممكن است بازگشتى باشد كه بعد از تكرار توبه، سرانجام به ترک دائمى گناه منتهی شود.(2) 📚(1) تحریم/ 8. (2) تفسير نمونه، ج‏24، ص 289 تا 291. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33994 🆔@askquranir 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹
🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂 ⁉️پرسش: برای من موضوع کاملا مسلم و قطعی است و همه شواهد و قرائن به وجود اون مطلب مورد شهود دلالت داره و هیچ شکی برای من نیست. یک شاهد زن هم وجود دارد در مساله که خود دیده است مورد رو. منتها برای رای دادگاه رای دو زن یا یک مرد مورد قبول است. جایی است که واقعا داره ظلم میشه به طرف. آیا با همه ایمانی که به مطلب دارم و می دونم که اتفاق افتاده یک شاهد هم هست و می دونم طرف مورد ظلمه حکم شرعی این که در دادگاه حاضر بشم به عنوان شاهد و بگم مساله رو دیدم چیه؟ ✍️پاسخ: شهادت دادن دروغ جایز نیست(یعنی آنچه ندید شهادت دهید که دیده اید) ولی برای احقاق حق می توانید آنچه می دانید به قاضی انتقال دهید. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=40497 🆔@askquranir 🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂
⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⁉️پرسش: منظور از صیحه در آیه 67 سوره هود چیست؟ این صدا چگونه تولید می شود؟ آیا صیحه همان رعد و برق می باشد.؟ ✍️پاسخ: این آیه درباره عذاب قوم ثمود است. 📣صيحه در لغت به معنى صداى عظيمى است كه معمولا از دهان انسان يا حيوانى بيرون مى ‏آيد ولى اختصاص به آن ندارد بلكه هر گونه صداى عظيم را شامل مى‏ شود. 💥چند قوم گنه كار به وسيله صيحه آسمانى مجازات شدند؛ قوم ثمود (که در آیه مورد بحث از آن ها یاد شده).(1)، قوم لوط.(2)، و نیز قوم شعيب.(3) ⚡️از آيات ديگر قرآن که درباره عذاب قوم ثمود سخن گفته استفاده مى‏ شود كه مجازات آن ها به وسيله صاعقه بوده است: «فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُكُمْ صاعِقَةً مِثْلَ صاعِقَةِ عادٍ وَ ثَمُودَ»؛ و اين نشان مى‏ دهد كه منظور از «صيحه»، صداى وحشتناک صاعقه است.(4) ♦️ممکن است کسی بپرسد آيا صداى وحشت انگيز صاعقه، مى‏ تواند جمعيتى را نابود كند؟ جواب اين سؤال مسلّما مثبت است، زيرا امواج صوتى اگر از حد معينى بگذرد، مى‏ تواند شيشه‏ ها را شكسته و حتى بعضى از عمارت ها را هم ويران نماید و ارگانيسم درون بدن انسان را هم از كار بيندازد. گفته شده که به هنگامى كه هواپيماها ديوار صوتى را مى‏ شكنند و با سرعتى بيشتر از سرعت امواج صوت حركت مى‏ كنند، ممکن است افرادى بيهوش به روى زمين بیفتند و يا زنانى سقط جنين كنند و يا تمام شيشه‏ هاى عمارت هايى كه در آن منطقه قرار دارند بشكند!. 💥طبيعى است اگر شدت امواج صوت از اين هم بيشتر شود به آسانى ممكن است اختلالات كُشنده‏ اى در اعصاب و رگ هاى مغز و حركات قلب توليد كند و سبب مرگ انسان ها شود.(5) 📚(1) هود/ 67. (2) حجر/ 73. (3) هود/ 94. (4) فصلت/ 13. (5) تفسير نمونه، ج‏9، ص 164. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33909 🆔@askquranir ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️
🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️ ⁉️پرسش: پدری از دنیا رفته و اعمال واجب برگردن داشته ولی وصیت نکرده است. دختر خانواده پافشاری کرده که یک سوم سهم پدر باید جدا شود ولی چیزی درمورد اینکه اگر میت وصیت نکرده باشد جدا کردن یک سوم ما ترک، واجب نیست به بقیه ورثه نگوید از ترس اینکه مبادا آنان مخالفت کنند. در اینصورت آیا معصیت کرده؟ و حق ورثه را ضایع و مدیون شده است؟ مرجع: رهبری . لطفا نظر تمام مراجع را نیز بفرمایید ✍️پاسخ: در فرض سوال درصورتی که میت وصیت در یک سوم مالش نکرده باشد جایز نیست و مدیون سایر وراث میشود. رساله مراجع، احکام وصیت و ارث http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62339 🆔@askquranir 🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️