eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
803 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏 ⁉️پرسش: در سوره رعد خداوند سبحان چرابحث بی ستون برافراشتن آسمانها کرده است؟ منظور از این بحث چیست ؟ ✍️پاسخ: در قرآن كريم دو آيه وجود دارد كه در آن بيان شده است كه آسمان داراي ستونهاي است كه نامرئي اند : اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا... ( رعد / 2) خدا [همان] كسى است كه آسمانها را بدون ستونهايى كه آنها را ببينيد برافراشت خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ...( لقمان/10) 🔴آسمانها را بى ‏هيچ ستونى كه آن را ببينيد خلق كرد ذيل پرسشي كه از حضرت امام رضا (ع) شد ايشان (ع) فرمودند كه آسمان داراي ستونهايي است منتها نامرئي هستند : يكي از اصحاب امام (ع)از ايشان پرسيد: 🔺🔻اينكه خداوند فرمود: والسماء ذات الحُبُك (1) (سوگند به آسمان كه داراي راهها است). يعني چه، حضرت فرمود: (يعني) اين آسمان راههايي به سوي زمين دارد... (او مي گويد) به امام عرض كردم: چگونه مي تواند راه ارتباطي با زمين داشته باشد، در حالي كه خداوند مي فرمايد: آسمانها بي ستون است. امام (با تعجب فرمودند): سبحان الله. آيا خداوند نمي فرمايد: ‌بدون ستوني كه قابل مشاهده باشد؟ من عرض كردم:‌آري. فرمود: پس ستونهايي است و لكن شما آن را نمي بينيد (2) اين آيات با توجه به حديثي كه در تفسير آن وارد شده، پرده از يك حقيقت علمي برداشته كه در زمان نزول آيات بر كسي آشكار نبود،‌كه تمام كرات آسماني در هوا معلق بوده و تنها چيزي كه آنها را در جاي خود ثابت مي دارد، تعادل قوه جاذبه و دافعه است.(3) 📚(1)- ذاريات/7 (2)- ر. ك: طباطبايي، سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، مترجم سيد محمد باقر موسوي، دفتر انتشارات اسلامي، ج 16، ص 318. (3)- ر. ك: مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلامية، چاپ دوم، 1371، ج10، ص110 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32371 🆔 @skquranir ✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏✨🌏
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 پرداخت زکات فطره جهت آزادسازی زندانی ⁉️پرسش: آيا مصرف زکات فطره جهت آزادسازي زندانيان جايز است؟ ✍️پاسخ: 👈آیات عظام امام خميني، خويي، بهجت، فاضل، شبيري و نوري: به زنداني که به دليل بدهي زنداني‌شده است (از آن‌ جهت که بدهکار است نه از آن‌ جهت که زنداني است) مي‌توان زکات فطره پرداخت، اگرچه مخارج سال خود را داشته باشد، مشروط بر اينکه به سبب صرف مال در معصيت، بدهکار نشده باشد. 👈آیات عظام سيستاني، وحيد، مکارم و صافي: زکات فطره را بنا بر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساکين بدهند. 📚پي نوشت: امام: تحرير الوسيله، ج 1، کتاب الزکاه، القول في اصناف المستحقين...، السادس و زکاه الابدان، القول في مصرف‌ها؛ خويي: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، اصناف المستحقين، السادس، و زکاه الفطره، قبل از مسئله 1183؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1312 و رساله، م 1582؛ فاضل و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، فصل في مصرف‌ها، قبل از م 1؛ شبيري: رساله، م 1933 و 1945 و 2022 - سيستاني: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، قبل از م 1185؛ وحيد: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، قبل از م 1183؛ مکارم: رساله، 1710؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، کتاب الزکاه، م 1597. ................. برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه http://pasokhgoo.ir 🌸 @skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗 ⁉️پرسش: در آيه 70 سوره اسراء، از كرامت بني آدم سخن رفته، اين كرامت چيست؟ خداوند چگونه بني آدم را كرامت نموده است؟ ✍️پاسخ: آیه شریفه: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً» ترجمه: ما آدميزادگان را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركب هاى راهوار) حمل كرديم و از انواع روزي هاى پاكيزه به آنان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده ‏ايم، برترى بخشيديم. (1) 🌼انسان تنها موجودى است كه از نيروهاى مختلف، مادى و معنوى، جسمانى و روحانى تشكيل شده، و در لابلاى تضادها مى‏ تواند پرورش پيدا كند، و استعداد تكامل و پيشروى نامحدود دارد. به این روایت توجه کنید: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع): "إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلْتَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم‏" امام علی (علیه السلام) می فرمایند: خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفريد: فرشتگان و حيوانات و انسان. فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعه‏ اى از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه ‏اى است از هر دو تا كدامين غالب آيد، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد، از حيوانات پست‏ تر. (2) 👈ـ می توان کراماتی که بر انسان شده را در دو بخش جسمی و روحی، مورد اشاره قرار داد: در ناحیه کرامتهای جسمی و مادی می توان به حسن صورت، اندام موزون، مزاج معتدل، راستى قامت و حرکت بر روی دو پا، انجام بسیاری از کارها با دست، غذا خوردن با انگشتان برخلاف اکثر مخلوقات دیگر، قدرت بر کتابت و خط، قدرت بر صناعات، و .... اشاره نمود. در ناحیه کرامتهای روحی و معنوی نیز می توان به تولد بر فطرت، اعطاى عقل، فهم، ادراك، علم، ایمان، ارسال رسل، انزال كتب، وعده، وعيد، دارا بودن استعدادهاى مختلف و آزادى اراده و ... اشاره نمود. ✅نکته: در این آيه، براى انسان هم كرامت مطرح شده است، و هم فضيلت: «... كَرَّمْنا ... فَضَّلْناهُمْ ...» کتب تفسیری برای تفاوت این دو تعبیر، وجوهی را متذکر شده اند: 1. كرامت، امتيازى است كه در ديگران نيست، اما فضيلت، امتيازى است كه در ديگران نيز هست. 2. كرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش؛ ولى فضيلت اشاره به نعمت‏هايى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى به دست آمده است. 3. كرامت مربوط به نعمت‏هاى مادى است، ولى فضيلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است. 📚1. اسراء، 70. 2. علل الشرائع، ج‏1، ص 4؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 189. 🌸 @skquranir 🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗
🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖 ⁉️پرسش: منظور از مبین بودن قرآن با توجه به آیه 15مائده چیست؟ آیا مبین بودن قرآن برای همه یکسان است یا فقط برای قشر خاصی قرآن، مبین توصیف شده است؟ ✍️پاسخ را در سایت ملاحظه و مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31564&page=2 🆔 @skquranir 🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖🌳📖
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 ⁉️سوال: از نظر قران ازادی اندیشه و ازادی عمل چه معنایی دارد؟ ✍️پاسخ: در مورد آزادی اندیشه می توان گفت که اینکه افراد در تفکرات، باور ها و اعتقاداتشان مجبور به پیروی از شخص یا گروه خاصی نباشند، را می توان آزادی اندیشه دانست. در این باره از آیات قرآن هم می توان تاییداتی را بیان کرد به طور مثال در مورد آیه لا اکراه فی الدین (1)، می توان چنین برداشتی داشت که در حیطه اندیشه، هرکسی آزاد است تا تحقیق کند و اصولا باور، امری اجباری نیست. (البته این نکته هم مهم است که در تحقیق واقعا در پی حقیقت باشیم) در مورد آزادی عمل نیز باید عرض شود که هر فردی آزاد است تا در جامعه هر عملی که مایل است را انجام دهد اما در اینجا چند نکته وجود دارد. آزادی این فرد نباید آزادی دیگران را محدود کند. فلذا اگر او بخواهد کاری انجام دهد که حق دیگری را ضایع کند، مجاز نخواهد بود. آزادی او همچنین نباید قوانین مورد قبول جامعه را نیز نقض کند این قوانین اعم از قوانین رسمی کشور و قوانین دینی است. با توجه به شرایط فوق، افراد در جامعه آزادی عمل نیز دارند. و می توانند به فعالیت های مورد علاقه خویش بپردازند. 🕋اگر مردم کشوری صلاح خود را در این دیدند که که قوانین دینی داشته باشند و به قانون اساسی ای رای دادند که در آن اسلام به عنوان دین رسمی مشخص شده و قوانین آن بر اساس اصول اسلام بنا شده باشد ، در این صورت قوانین عمومی کشور نیز جنبه ی دینی پیدا خواهد کرد. 💠نکته دیگر اینکه قانون دینی (بنده در مورد دین اسلام سخن می گویم نه ادیان دیگر) بر ضد آزادی و خواست مردم و یا پیروان ادیان دیگر نیست. اتفاقا در اسلام حقوق اقلیت ها هم رعایت شده است به طوریکه امروزه در جامعه ما کسی حق ندارد به حریم خصوصی اقلیت ها تعرض و تفتیش کند ولی آنها ملزم اند که در مراکز عمومی قوانین جامعه را که اکثریت به آن رای داده اند، پیروی کنند. 📚1. بقره . 256 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31179&page=4 🆔 @skquranir 🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌳 ⁉️پرسش: مگر در جريان خوردن از شجره ممنوعه، آدم و حوا، هر دو توبه نكردند؟ پس چرا در آيه 37 سوره بقره ضمير در "عليه" فقط به حضرت آدم (علیه السلام) باز مي گردد و در واقع مفرد است؟! آيا توبه حوا پذيرفته نشد؟ ✍️پاسخ: هر دو توبه کرده اند: «قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَ إِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَ تَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسرينَ». گفتند: پروردگارا! ما به خويشتن ستم كرديم! و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نكنى، از زيان كاران خواهيم بود!.(1) 🤲اما در مورد آیه شریفه: «فَتَلَقَّى ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ كلمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.(2) این آیه اشاره دارد به این که خداوند راه توبه کردن را به آدم (علیه السلام) آموخت و حضرت آدم کلماتی را از خداوند دریافت کرد و توبه نمود و خداوند نیز توبه او را پذیرفت. 🌼لذا صحبت راجع به القای کلمات است و القای کلمات در خصوص حضرت آدم (علیه السلام) است یعنی فقط به آدم کلمات القاء شده و این آدم است که آن کلمات را از خداوند دریافت نموده، و نسبت به حوا چنین نبوده بلکه طبیعتا آدم به او تعلیم داده، به همین جهت ضمیر آن هم به صورت مفرد آمده است. 📚ـــــــــــــــ (1). اعراف، 23. (2). بقره، 37. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32217 🆔 @skquranir 🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌱🌳🌳
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐💐🌿💐🌿💐🌿💐 پرسش: اگر غسل واجبی بایدانجام بدهیم مثل جنابت ویاحیض اگر هنگام غسل نیت مافی الذمه بشود اشکال دارد؟(چون من شنیدم هروقت میریدحمام و میخواهید غسل کنیدنیت مافی الذمه کنید که چیزی به گردنتان نباشد.) اگر غسل جنابت باشد نیت ماالذمه کنیم وضونیازداردیانه؟ پاسخ: غسل مافی الذمه اشکال ندارد و اگر جنابت واقعی بوده ولی نیت مافی الذمه کرده میتواندبا آن غسل بدون وضو نماز بخواند. رساله مراجع،احکام غسل http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62190 🆔 @skquranir 🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐💐🌿💐🌿💐🌿💐
🍂🥀🍂🔥🍂🥀🍂🔥🍂🥀🍂🔥🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: چرا قرآن، غيبتِ ديگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه كرده است؟ ✍️پاسخ: «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ» و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد. (1) چند نکته: 1. براى اين كه قبح و زشتى عمل غیبت كاملا مجسم شود، قرآن آن را در ضمن يك مثال گويا و ملموس، چنین بیان کرده است. آبروى برادر مسلمان همچون گوشت تن او است، و ريختن اين آبرو به وسيله غيبت و افشاى اسرار پنهانى، همچون خوردن گوشت تن او است، و تعبير به "مرده" به خاطر آن است كه "غيبت" در غياب افراد صورت مى‏ گيرد، كه همچون مردگان قادر بر دفاع از خويشتن نيستند. (2) 2. همان‏ گونه كه از خوردن گوشت مرده برادرتان اجتناب مى‏ كنيد از غيبت زنده او نيز پرهيز نمائيد. (3) 3. چرا فرمود گوشت برادرش؟ براى اين كه مؤمن برادر او است، چون از افراد جامعه اسلامى است كه از مؤمنين تشكيل يافته، و خداى تعالى فرموده: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». (4) 4. اين كه فرمود "فكرهتموه" و نفرمود "فتكرهونه"، اشعار دارد به اين كه كراهت شما امرى است ثابت و محقق، و هيچ شكى در اين نيست كه شما هرگز راضى نمى ‏شويد يك انسانى را كه برادر شما است و مرده است، بخوريد. پس همان طور كه اين كار مورد كراهت و نفرت شما است، بايد غيبت كردن برادر مؤمنتان، و بدگويى در دنبال سر او نيز مورد نفرت شما باشد، چون اين هم در معناى خوردن برادر مرده شما است. (5) نگاه به روایات: *"وَ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى (ع) مَنْ مَاتَ تَائِباً مِنَ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار" خداوند به موسى(ع) وحى فرستاد: كسى كه بميرد در حالى كه از غيبت توبه كرده باشد آخرين كسى است كه وارد بهشت مى‏ شود، و كسى كه بميرد در حالى كه اصرار بر آن داشته باشد اولين كسى است كه وارد دوزخ مى ‏گردد. (6) *"قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَان‏" امام صادق(علیه السلام) مى ‏فرمايند: كسى كه به منظور عيبجويى و آبروريزى مؤمنى سخنى نقل كند تا او را از نظر مردم بيندازد، خداوند او را از ولايت خودش بيرون كرده، به سوى ولايت شيطان مى‏ فرستد، و اما شيطان هم او را نمى‏ پذيرد. (7) *أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: "الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ" امام صادق (علیه السلام) فرمودند: حرمت مؤمن از کعبه، بالاتر است. (8) *"رُوِيَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) نَظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ فَقَالَ مَرْحَباً بِالْبَيْتِ مَا أَعْظَمَكَ وَ أَعْظَمَ حُرْمَتَكَ عَلَى اللَّهِ وَ اللَّهِ لَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْكَ لِأَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ مِنْكَ وَاحِدَةً وَ مِنَ الْمُؤْمِنِ ثَلَاثَةً مَالَهُ وَ دَمَهُ وَ أَنْ يُظَنَّ بِهِ ظَنَّ السَّوْءِ" روایت شده که رسول خدا(ص) به کعبه نگاه کردند و فرمودند: "ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تو را بزرگ و حرمتت را گرامی داشته است! به خدا قسم حرمت مومن از تو بیشتر است، زیرا خداوند تنها یک چیز را از تو حرام کرده، ولی ازمومن سه چیز را حرام کرده است: مال، جان و آبرو، تا کسی به او گمان بد نبرد. (9) ممکن است کسی بپرسد آیا حرف زدن پشت سر کافر هم غیبت محسوب می شود؟ که در جواب باید گفت با توجه به خطاب آیه که می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ... وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» (10)، روشن می شود که این حکم اختصاص به مسلمان و مؤمن دارد. البته بدین معنا نیست که پس نسبت به سایرین، هر نوع رفتاری جایز باشد و یا توصیه به غیبت نسبت به کافر شده باشد. این آیه غیبت مسلمان و مؤمن را حرام کرده، بدون این که هیچ توصیه ای به غیبت غیر مسلمان کرده باشد؛ لذا فقط می رساند که غیبت غیر مسلمان حرام نیست، اما این که چه رفتاری باید داشت را بایستی متناسب با معیارهای انسانی و اخلاقی و با توجه به سایر آداب و ارزشهای دینی بسنجیم. مسلم است که اگر رفتاری در این چارچوب نباشد، نادرست و اشتباه است. 1. حجرات، 12. 2. تفسير نمونه، ج ‏22، ص 184. 3. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 206 4. ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 485. 5. همان، ص 486 6. مجموعة ورام (تنبيه الخواطر)، ج ‏1، ص 116. 7. الكافي، ج‏2، ص 358. 8. الخصال، صدوق، ج ‏1، ص 27. 9. بحار الأنوار، ج ‏64، ص 71. 10. حجرات، 12. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31183&page=2 🆔 @skquranir 🍂🥀🍂🔥🍂🥀🍂🔥🍂🥀🍂🔥🍂🥀🍂
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 ⁉️پرسش: چگونه ما میتوانیم تشک خوش خواب رو آبکشی کنیم که پاک شود؟ چون سنگین و سخته و آب توش می مونه ؟ مرجع: رهبری ✍️پاسخ: ابتدا عین نجاست را از روی تشک برطرف کنید بعد یک مرتبه با آب کر آن را بشوئید و با دست روی آن بکشید پاک می شود در تطهیر با آب لوله کشی، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد ازبرطرف شدن عین نجاست و حرکت غساله از جای خود به وسیله دست کشیدن بر تشک در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل می‏ شود. 📚اجوبة الاستفتائات، سوال ۷۳ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62113 🆔 @skquranir 🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 ⁉️پرسش: چرا در آیه دوم سوره بقره از ضمیر ذلک به معنی آن برای قرآن استفاده شده است؟ ✍️پاسخ: اشاره به برخی از اقوال:👇 ✅1. گاهى از اسم اشاره بعيد (دور) براى بيان عظمت چيز يا شخصى استفاده مى‏شود، يعنى آن قدر مقام آن بالا است كه گويى در نقطه دور دستى در اوج آسمان ها، قرار گرفته است، در تعبيرات فارسى نيز نظير آن را داريم، و اين تعبیر، تنها براى بيان عظمت و بلندى مقام است. در بعضى ديگر از آيات قرآن تعبير به "تلك" شده كه آن هم اشاره بعيد است، مانند: «تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ».(1). (2) ✅2. اشاره به دور نیست بلکه "ذا" اشاره است و "کاف"، کاف تعظیم است.(3) ✅3. گویا قبلا به پیامبر(صلی الله علیه و آله) وعده کتابی داده شده، و در این جا می فرماید این همان کتابی ـ کتاب موعودی ـ است که قبلا وعده داده بودیم.(4) ✅4. معناى "ذلك" اين است كه اين همان كتابى است كه ما در كتاب هاى آسمانى قبلى توسط پیامبران الهی، نزولش را وعده داده بوديم.(5) ✅5. این همان کتاب کاملی است که اهلیّت دارد کتاب نامیده شود، گویا کتاب های قبلی کامل نبوده اند.(6) ✅6. قرآن از لحاظ عظمت و قداست آن چنان والاست كه گويا دور از دسترس است و اين دورى، دورى معنوى است و دورى ظاهرى و فيزيكى نيست. و مى ‏توانيم بگوييم كه مراد از كتاب در اين جا آن حقيقت بسيطى است كه به بيت المعمور يا بيت العزة و يا قلب پيامبر(ص) يكجا نازل شده، و «ذلك الكتاب» اشاره به آن حقيقت است.(7) 👈نکته: روشن است که اکثر این اقوال با یکدیگر قابل جمع هستند و منافاتی با هم ندارند. 📚پی نوشت ها: 1.لقمان، 2. 2.تفسير نمونه، ج ‏1، ص 66. 3.تفسير الكاشف، ج ‏1، ص 38. 4.تفسير نمونه، پیشین، ص 65. 5.تفسير الصافی، ج‏1، ص 91. 6.تفسير جوامع الجامع، ج ‏1، ص 12. 7.كوثر، ج ‏1، ص 42. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32711 🆔 @skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳 ⁉️پرسش: شک داشتم بعد از انجام دادن غسل نماز قضا میشود یا خیر ،اما غسل را انجام دادم و پس از انجام غسل قسمتی از نماز خارج از وقت خوانده شد.حال سوال من این است که غسل انجام شده صحیح است یا خیر؟حکم نماز من چیست؟ آیا قسمتی از نماز که خارج از وقت خوانده شده است باید نیت قضا میکردم؟ مرجع: رهبری ✍️پاسخ: غسل انجام شده صحیح است و در صورتی که یک رکعت از نماز هم در وقت خوانده شده باشد نماز ادا است. توضیح المسائل مساله 748 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62059 🆔 @skquranir 🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳
🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗 ⁉️پرسش: در آيه 70 سوره اسراء، از كرامت بني آدم سخن رفته، اين كرامت چيست؟ خداوند چگونه بني آدم را كرامت نموده است؟ ✍️پاسخ: آیه شریفه: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً» ترجمه: ما آدميزادگان را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركب هاى راهوار) حمل كرديم و از انواع روزي هاى پاكيزه به آنان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده ‏ايم، برترى بخشيديم. (1) 🚶🏻‍♂️انسان تنها موجودى است كه از نيروهاى مختلف، مادى و معنوى، جسمانى و روحانى تشكيل شده، و در لابلاى تضادها مى‏ تواند پرورش پيدا كند، و استعداد تكامل و پيشروى نامحدود دارد. به این روایت توجه کنید: امام علی (علیه السلام) می فرمایند: خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفريد: فرشتگان و حيوانات و انسان. 🕊فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعه‏ اى از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه ‏اى است از هر دو تا كدامين غالب آيد، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد، از حيوانات پست‏ تر. (2) 🌸ـ می توان کراماتی که بر انسان شده را در دو بخش جسمی و روحی، مورد اشاره قرار داد: در ناحیه کرامتهای جسمی و مادی می توان به حسن صورت، اندام موزون، مزاج معتدل، راستى قامت و حرکت بر روی دو پا، انجام بسیاری از کارها با دست، غذا خوردن با انگشتان برخلاف اکثر مخلوقات دیگر، قدرت بر کتابت و خط، قدرت بر صناعات، و .... اشاره نمود. 💐در ناحیه کرامتهای روحی و معنوی نیز می توان به تولد بر فطرت، اعطاى عقل، فهم، ادراك، علم، ایمان، ارسال رسل، انزال كتب، وعده، وعيد، دارا بودن استعدادهاى مختلف و آزادى اراده و ... اشاره نمود. 👈نکته: در این آيه، براى انسان هم كرامت مطرح شده است، و هم فضيلت: «... كَرَّمْنا ... فَضَّلْناهُمْ ...» کتب تفسیری برای تفاوت این دو تعبیر، وجوهی را متذکر شده اند: 1. كرامت، امتيازى است كه در ديگران نيست، اما فضيلت، امتيازى است كه در ديگران نيز هست. 2. كرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش؛ ولى فضيلت اشاره به نعمت‏هايى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى به دست آمده است. 3. كرامت مربوط به نعمت‏هاى مادى است، ولى فضيلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است. 📚 1. اسراء، 70. 2. علل الشرائع، ج‏1، ص 4؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 189. 🆔 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗
🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻 ⁉️پرسش: با چه ملاک و معیاری می توان یقین پیدا کرد که استحاله رخ داده؟ ✍️پاسخ: طبق نظر مقام معظم رهبری: چیز نجس اگر به طوری تغییر یابد که جنس دیگری شود، مانند چوبی که با سوختن خاکستر شود یا شرابی که به سرکه تبدیل شود یا سگی که در نمکزار بیفتد و تبدیل به نمک شود، پاک می‌شود، ولی اگر جنس آن تغییر نیابد، بلکه فقط صورت آن عوض شود، مانند گندم که آرد می‌شود یا شکر که در آب حل می‌شود، پاک نمی‌شود. 📚پی نوشت: رساله آموزشی،مطهرات،استحاله http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59734 🆔 @skquranir 🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻
🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳 ⁉️پرسش: در آیه «فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»، آن "غير كثير" چه موجوداتي هستند كه انسان بر آنها فضيلت بيشتري ندارد؟ ✍️پاسخ: «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا» در این که مراد از «عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا» چیست، اختلاف نظر وجود دارد: 1. برخی از مفسران قائلند که خداوند آدم را بر موجودات این عالم مادی برتری داده یعنی بر حیوان و جن؛ لذا ملائکه را که از عالم مجردات و غیر مادی هستند شامل نمی شود. از این رو آن غیر کثیر، ملائکه و فرشتگان هستند. (3) 2. با توجه به آيات آفرينش آدم، و سجود و خضوع فرشتگان براى او، و تعليم علم اسماء به آنها از سوى آدم، ترديدى باقى نمى ‏ماند كه انسان از فرشته برتر است، بنا بر اين، "كثير" در اين جا به معنى جميع خواهد بود.(4) صاحب مجمع البیان در این زمینه چنین می آورد: بعضى به اين آيه، استدلال كرده ‏اند كه فرشتگان برتر از پيامبرانند، زيرا از اين جمله استفاده مى‏ شود، كه اولاد آدم بر همه مخلوقات برترى ندارند بلكه بر بسيارى از آنها، پس آنها بر حيوانات برترى دارند ولى بر فرشتگان برترى ندارند. اما اين عقيده، به چند دلیل، باطل است: 1. مقصود از اين برترى، ثواب نيست، زيرا ثواب، چيزى نيست كه بتوان ابتداء و بدون عمل به كسى بخشيد و بدان وسيله، او را بر ديگران برترى داد. بلكه مقصود از اين برترى، همان نعمتهايى است كه پاره‏ اى از آنها را شمرديم. 2. مقصود، از "كثير" جميع است، يعنى ما بنی آدم را بر مخلوقات ديگر، كه بسيارند، برترى داده ‏ايم. نمونه آن در محاورات عرفى بسيار است. 3. هر گاه قبول كنيم كه مقصود از برترى دادن، زيادى ثواب و "مِن" براى تبعيض است، چه مانعى دارد كه جنس فرشتگان، بهتر از جنس بنى آدم باشد؟! زيرا فضيلت فرشتگان، مال همه يا اكثر آنهاست و فضيلت بنى آدم، به گروه كمى (گروه مؤمنان) تعلق دارد. بنا بر اين چه مانعى دارد كه پيامبران برتر از فرشتگان باشند، اگر چه جنس فرشتگان، برتر از جنس بنى آدم است. 📚 1. اسراء، 70. 2.علل الشرائع، ج‏1، ص 4؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 189. 3. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 216. 4. تفسير نمونه، ج ‏12، ص 199. 5. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 662. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31080 🆔 @skquranir 🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳
🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: میخواستم بپرسم بعد از کاشت مو که تا چند روز سر باندپیچی میشه چطور باید وضو گرفت؟ یا باید تیمم کرد؟ لطفا آموزشش رو هم بدید منظورم نحوه انجام وضو یا تیمم با باندپیچی هست. ✍️پاسخ: طبق نظر مقام معظم رهبری: اگر محل مسح، زخم است و نمی‌تواند روی آن، دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند، ولی در صورتی که می‌تواند پارچه‌یی روی زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد احتیاط (واجب) آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد. 📚پی نوشت: رساله آموزشی، سایر احکام وضو،احکام جبیره http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59526 🆔 @skquranir 🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍁
🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴 ⁉️پرسش: دسته ای از آیات چنین می گویند: ـ در قبول دين، اكراهى نيست‏. (بقره، 256) ـ (با اين همه،) اگر روى برتابند، (نگران مباش) تو فقط وظيفه ابلاغ آشكار دارى. (نحل، 82) ـ هر كس هدايت را پذيرد به نفع خود اوست، و هر كس گمراهى را برگزيند، تنها به زيان خود گمراه مى‏ گردد، و تو مأمور اجبار آنها به هدايت نيستى. (زمر،41) دسته دیگر می گویند: ـ وقتى ماه‏هاى حرام پايان گرفت، مشركان را هر جا يافتيد به قتل برسانيد و آنها را اسير سازيد و محاصره كنيد ... . (توبه، 5) ـ با كسانى از اهل كتاب كه نه به خدا، و نه به روز جزا ايمان دارند، ...پيكار (جنگ) كنيد. (توبه، 29) ـ و آنها [بت پرستان] را هر كجا يافتيد، به قتل برسانيد! (بقره، 191) بالاخره مسلمانان در مقابل مشرکان و ... چه باید بکنند؟ ✍️پاسخ: در این زمینه چند نکته عرض می شود: ✅1. مبارزه با شرک و بت پرستی، ابتدا صرفا با ابلاغ وحی و با بیان استدلال و ... بوده است. بسیاری از آیات که اشاره به هدایت و اطاعت و یا ابلاغ رسالت و ... دارند همین هدف را دنبال می کنند: «فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ الْمُبِينُ»‏ (1) «إِنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقّ‏ِ فَمَنِ اهْتَدَى‏ فَلِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَ مَا أَنتَ عَلَيهم بِوَكِيلٍ» (2) ✅2. با قدرت یافتن مسلمانان و نیز پس از این که دیگر بیان و استدلال و گفتگو، کارساز نبود و مشرکان همچنان بر بت پرستی و شرک و دشمنی خود پافشاری می کردند، خداوند به پیامبر اکرم(ص) دستور داد که محاجه کردن و استدلال آوردن با مشرکان را تمام کند و با ایشان اتمام حجت نماید: «وَ قُلْ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ اعْمَلُوا عَلى‏ مَكانَتِكُمْ إِنَّا عامِلُونَ وَ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ» (3) این بیان در حقیقت خاتمه دادن به احتجاج و نوعی تهدید کردن است. ✅3. پس از این که با مشرکان اتمام حجت شد و معلوم شد که آنها قصد ایمان آوردن ندارند، دستور به مبارزه با آنها، آن هم با شرائط خاص داده شده است. از جمله این شرائط خاص، مختص بودن دایره این قتال و جنگ، به شهر مکه است لذا این حکم در مورد شهرهای دیگر نیست. هم چنین در صورت نداشتن قصد جنگ با مسلمانان، به آنها فرصت خروج داده شده است. اگر هم تسلیم می شدند دیگر حکم مبارزه با آنها برداشته می شد. آیه 5 سوره توبه به همین مهلت چهار ماهه اشاره دارد: «فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشهرُ الحرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُاْ الزَّكَوةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ» (4) ✅4. این دستور قتال و جنگ، ناظر به مکه و مشرکان آن شهر بوده که ظلم های زیادی در حق مسلمانان روا داشته اند: «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ» (5) معناى آيه اين است كه عليه مشركين مكه كمال سخت‏گيرى را به خرج دهيد، و آنان را هر جا كه برخورديد به قتل برسانيد، و از آن جا كه شما را بيرون ساختند [مكه‏]، آنها را بيرون كنيد. ✅5. جنگ و قتال در اسلام جنبه دفاع دارد: «وَ لَا تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ المسْجِدِ الحرَام‏ حَتىَ‏ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ» با آنها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نكنيد! مگر اينكه در آن جا با شما بجنگند. پس اگر (در آن جا) با شما پيكار كردند، آنها را به قتل برسانيد! (6) بنا بر این، این آیات با هم تعارضی ندارند بلکه اشاره به مراحل زمانی مختلف و نیز موقعیتها و شرائط متفاوت دارند 1. نحل، 82. 2. زمر، 41. 3. هود، 121. 4. توبه، 5. 5. بقره، 191. 6. بقره،191. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻 ⁉️پرسش: اگه شک داشته باشیم که به غسل بر ما واجبه یا چند تا چطوری باید نیت کنیم؟ ✍️پاسخ: اگر الان شک داشته باشید که غسلی بر عهده شما هست یا خیر و در گذشته هم اطمینان نداشتید که غسلی بر عهده شما باشد، نیازی به انجام غسل نیست. 📚پی نوشت: استفتاء از دفاتر مراجع عظام تقلید در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57333 🆔 @skquranir 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️ پرسش: در سوره بقره، آیه 193 و نیز سوره توبه آیه 29، اصلا نامی از مشرکین برده نشده؟ و در اين آيه 5 سوره توبه هم اصلا مكه اي در كار نيست؟ ✍️پاسخ: در مورد آیه 190 تا 193 سوره بقره: این آیات ناظر به مشرکانی است که با مسلمانان در جنگ هستند، لذا می فرماید بجنگید با مشرکانی که می جنگند با شما، و اخراج کنید آنها را از همان جایی که شما را اخراج کردند. بنابر این این آیات نیز ناظر به مشرکان در حال جنگ، و نیز ناظر به مکه است که مشرکان مسلمانان را از آن جا اخراج کرده اند. در مورد آیه 5 سوره توبه: شما اگر به آیات ابتدایی سوره توبه مراجعه کرده باشید متوجه می شوید که تا آیه 13 این سوره، مربوط به نقض عهد و پیمان شکنی مشرکان است. پس نیاز به استدلال خاصی ندارد. و در مورد آیه 28 و 29 سوره توبه: این دو آیه حکم به نجس بودن مشرکان و اجازه نداشتن برای ورود به مسجد الحرام را بیان می کند، که قبلا هم عرض شد برداشت قانونی از این آیات و عمومیت دادن و ابدی کردن این احکام نیاز به مراجعه به اهلبیت علیهم السلام دارد. کما این که فقهاء با توجه به بیان معصومین، در زمینه نجاست غیرمسلمان و محدوده آن اختلاف دارند. لذا کار فقیه است که با توجه به روایات معصومین، بررسی کند و ببیند این آیات برای حکمی عمومی و ابدی آمده اند یا نه. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 ⁉️پرسش: قرآن گفته مشركين را بكشيد. اينجا صفتي كه موجب كشته شدن آن طيف مي شود مشرك بودن آنها است، نه پیمان شکنی. پس چگونه آن را مختص آن زمان یا مشرکان مکه می دانید؟ ✍️پاسخ: یک حکم قانونی مانند قوانین یک مملکت است که در همه نقاط آن کشور و برای همه افراد ثابت و یکجور است و برای همیشه ـ تا موقعی که قانون جدید نیامده و قانون قبلی را باطل نکرده ـ باقی و جاری است. قرآن کتاب قانون نیست تا از آیات آن این گونه برداشت شود، مگر این معصوم بیاد و از آیات قرآن قانونی استخراج کند. قرآن کتاب حکمت است و حکمت این آیه ناظر به مورد خودش است. آن چه مد نظر شما است خطاب قانونی است. قرآن "قضایا فی وقایع" است و اگر بخواهیم حکمی کلی و عمومی از آن استنباط کنیم نیاز به مراجعه به اهلبیت(علیهم السلام) ـ که مفسران حقیقی قرآن هستند ـ دارد. اهلبیت(علیهم السلام) بنا به حدیث ثقلین، تفصیل و تمام قرآن را می دانند، و با مراجعه به ایشان است که حدود و ثغور حکم کلی قرآن را می توانیم بفهمیم. لذا برداشت قانونمند از این آیات و عمومیت دادن و حکم کلی صادر نمودن (هر زمانی هر جایی مشرکی را دیدید بکشید) نیاز به مراجعه به اهلبیت دارد و ما نمی توانیم از طرف خود چنین عمومیتی بدهیم و قانونی کلی درست کنیم. توجه داشته باشید ما نمی گوییم که نمی توان برداشت قانونی از قرآن داشت، بلکه می گوییم این برداشت قانونی را ما نمی توانیم بدون مراجعه به اهلبیت داشته باشیم و به قرآن نسبت دهیم. مخاطب اصلی قرآن پیامبر(صلی الله علیه و آله) و پس از ایشان اهلبیت (علیهم السلام) هستند و قرآن برای ایشان هیچ ابهامی ندارد. وظیفه آنها نیز تبیین و تفسیر قرآن برای دیگران است. لذا این که ما همه قرآن را نمی فهمیم، عیب قرآن نیست زیرا راه فهم آن را خداوند قرار داده است. ما در مراجعه به قرآن باید قدر متیقن آن را بگیریم، مگر این که از طرف معصوم برداشت دیگری در تبیین آن آیه آمده و آن را تعمیم داده باشد. لذا در جایی که راهی برای رسیدن به مراد واقعی آیه نداریم باید به همان قدر متیقن و مقدار حداقل اکتفا نمود و نمی توان بیش از آن ادعایی کرد و آن را بر آیه تحمیل نمود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿
🥗🥀🌱🥗🌱🥀🌱🥗🌱🥀🌱🥗🌱🥀🥗 ⁉️پرسش: 1. اگر برداشت های قانونی (شریعت) را باید از زبان معصوم دریافت کنیم، وقتی دسترسی مستقیم به معصوم در همه عرصه ها و اعصار وجود ندارد چه باید کرد؟ 2. اگر فران کلام خداست و از حد فهم انسان فراتر است پس غرض از فرستادن پیام آسمانی چیست؟ یک پیام که قادر به بازگشایی رموز آن نیستیم، با نبودش چه تفاوتی دارد؟ ✍️پاسخ: ✅1. دسترسی مستقیم وجود ندارد ولی روایات تفسیری بسیاری از ایشان موجود است که در فهم مراد الهی، در دسترس هستند. در بین کتب تفسیری، کتب متعددی داریم که با گرایش و رویکرد روایی و حدیثی تدوین شده اند که ناظر به روایات تفسیری وارد شده از معصومین هستند. لذا مراجعه به معصوم که فقط مراجعه حضوری نیست و از طریق نقل احادیث و روایات نیز می توان به بیانات تفسیری ایشان دسترسی داشت. و علم تحدیث و رجال نیز آنقدر از دقت و استحکام برخوردار است که بتواند احادیث صحیح را از غیر صحیح تشخیص دهد. ✅2. چرا ما قادر به فهم از قرآن نباشیم. قرآن هم محکمات دارد و هم متشابهات، لذا این گونه نیست که با مراجعه به قرآن، چیزی نفهمیم. هر کس با مراجعه به قرآن، متناسب با فهم خود، فایده و راهنمایی می برد ولی این معنایش این هم نیست که همه با مراجعه به قرآن، همه مراد آن را می فهمند. لذا این گونه نیست که بگوییم بدون اهلبیت هیچ فهمی از قرآن نداریم، و این گونه هم نیست که بگوییم همه مراد قرآن را خودمان می فهمیم. 👈به این روایت زیبا توجه بفرمایید: "أن کتاب الله علی أربعة أشیاء: علی العبارة والاشارة واللطائف والحقایق؛ فالعبارة للعوام، والاشارة للخواص، واللطائف للاولیاء، والحقایق للانبیاء." به درستی که کتاب خداوند مشتمل بر چهار چیز است: عبارات و اشارات و لطائف و حقایق. عبارات آن برای عوام، اشارات آن برای خواص، لطائف آن برای اولیاء، و حقایق آن برای انبیاء است. (1) 📚1. عوالی اللئالی، ج 4، ص 105 عوالی اللئالی، ج 4، ص 105. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🥗🥀🌱🥗🌱🥀🌱🥗🌱🥀🌱🥗🌱🥀🥗
🍂🌻🍂 ⁉️پرسش: در حمام از زخمی که روی سرم بود به مقدارجزئی خون آمد. باپنبه خونریزی سرم را چک می کردم. تا اینکه خون سرم بند آمد. بعدازظهر متوجه شدم که مقداری پنبه خونی به زخم سرم چسبیده است. حالا نمی دانم پنبه چسبیده شده نگذاشته بفهمم خون هنوز میاید یا بعدا خون آمده و پنبه چسبیده شده خونی شده است؟ آیا حوله من که در این شرایط از آن استفاده کرده ام نجس است؟ آیا تمام مسیری که با بدن خیس راه رفتم تا حوله ام را بردارم نجس است؟ ✍️پاسخ: با توجه به سوال، چون شما مطمئن شدید خون بند آمده، و تطهیر را انجام داده اید، و بعد دیده اید پنبه ای خونی به آن چسبیده که نمی دانید، چه زمانی از آن خون آمده (یعنی احتمال می دهید بعد شستشو یا قبل از آن آمده است)، در این موارد همجا پاک محسوب می شود، و فقط همان نقطه نجس است. واما اگر مطمئن هستید که خون بند نیامده بوده و این پنبه به محل زخم چسبیده است، در این صورت آن قسمتهایی را که مطمئن هستید با رطوبت آن بر خورد داشته نجس است، و بقیه پاک می باشد، یعنی آن مواردی را که شک دارید این رطوبت نجس با آن بر خورد داشته یا نه، پاک است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56969 🆔 @skquranir 🍂🌻🍂
🔴 ⚔️🔴 🔴 ⚔️🔴 🔴 ⚔️🔴 ⁉️پرسش: اگر بیرون راندن مشرکین از مکه حق قانونی مسلمین بوده است؟ آیا این شباهت به نظر اسرائیلیان ندارد که پاکسازی فلسطین را حق الهی و وظیفه دینی خود می دانند؟ اصلا دین و آیینی چنین حقی دارد که مردم شهری را مجبور کند به این که یا آن دین را بپذیرند و یا از آن شهر بیرون بروند، در غیر این صورت کشته می شوند؟ ✍️پاسخ: اخراج و یا حکم قتال و جنگ با مشرکان به خاطر عقیده آنها و نیز به خاطر اخراج مسلمانها از مکه نبوده بلکه به خاطر نقض صلحنامه و تبدیل حالت صلح به حالت جنگی بوده است. لذا این با آزادی عقیده منافاتی ندارد. خداوند می فرماید آنها را اخراج کنید از جایی که شما را اخراج کردند، که این اشاره به مکه دارد، نه این که اخراج و قتل مشرکان به خاطر اخراج نمودن مسلمانان از مکه است. ❌در مورد اجبار مردم شهر به قبول دین و ... باید گفت چنین برخوردی صحیح نیست و اسلام هم آن را قبول ندارد کما این که با مشرکان، پیمان صلح برقرار نمود ولی پس از نقض پیمان صلح توسط مشرکان و کشتن مسلمانان، حکم صلح به جنگ تبدیل شد. 👈نکته: شأن نزول این آیات قتال و جنگ با مشرکان، نسبت به مکه و تخلف مشرکان از صلح حدیبیه است. لذا محدود به همان شأن نزول است. البته نه این که نمی توان از این آیات برداشتی داشت و محدود به همان زمان است چرا که می توان از آن ایات این برداشت را داشت که هرگاه مشرک خلاف قرارداد صلح رفتار کرد و اقدام به کشتن مسلمانی نمود، مجاز هستید که او را بکشید ـ البته این هم حکم جواز است نه الزام ـ یعنی امام معصوم اگر مصلحت اقتضا کند می تواند فرمان قتال بدهد. مطلب دیگر این که، در لوح محفوظ، کسی که حجت بر او تمام است و عقیده باطل دارد محکوم است، ولی این دلیل نمی شود که ما با او وارد جنگ شویم. لذا چنین ادعایی که آیات جهاد و قتال، در مورد همه مشرکان و در همه زمانها است و دستور جنگ و کشتار با دیگران را به صورت کلی و عمومی داده، ادعایی ناصحیح است. 💠شأن نزول، نوع بیان و شواهد موجود در خود آیات، قرائن خارجی، سیره معصومین علیهم السلام و ... نیز شاهد بر این مطلب است. 🏳️توجه داشته باشید که اگر کسی اسلام را قبول ندارد، اسلام با او جنگ و دشمنی ندارد مگر این که او اقدام به جنگ با مسلمانان نماید. از این رو، گرچه، مساله آزادى مذهبى ـ يعنى ترك اجبار پيروان مذاهب ديگر براى پذيرش اسلام ـ منحصر به اديان آسمانى و اهل كتاب مانند يهود و نصارى است، و شامل بت پرستان نمى‏ شود، زيرا بت پرستى مذهب و آئين نيست كه محترم شمرده شود؛ ولی با این حال اسلام با آزادی عقیده مشکلی ندارد کما این که پیامبر(ص) با مشرکان مکه پیمان صلح حدیبیه را بستند. لذا این اصلا قابل مقایسه با جنایت و اشغالگری اسرائیلی ها نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🔴 ⚔️🔴 🔴 ⚔️🔴 🔴 ⚔️🔴
🌿🌷🌿🌻🌿💐🌿🌸🌿🌼🌿 ⁉️پرسش: در هنگام غسل " جنابت" یا هر غسل دیگری میشود بعد از نیت کردن غسل فوق نیات دیگری در زمینه های غسل های دیگر کرد؟ به زبان ساده چندین نیت غسل را با یکبار غسل انجام داد؟ مثلا با یکبار غسل به نیت غسل جنابت، غسل زیارت، غسل مستحب، غسل ماه و .. را انجام داد؟ ✍️پاسخ: بله می توانید به نیت چندین غسل از جمله جنابت، جمعه، زیارت و ... یک غسل انجام دهید و صحیح است. 📚پی نوشت: توضیح المسائل مراجع، احکام غسل http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56680 🆔 @skquranir 🌿🌷🌿🌻🌿💐🌿🌸🌿🌼🌿
🌾🌳🌾 🌾🌳🌾 ⁉️پرسش: 1. شان نزول علاوه بر آن كه نشان مي دهد قرآن مبهم هست و گويا نوشته نشده، نشان دهنده اين مطلب است كه نگارنده قرآن آن را تنها براي عصر خودش نگاشته است. 2. با پيش كشيدن مسئله شان نزول، در واقع آن را به خود قرآن برتري مي دهيد و گویا می گویید قرآن كتاب كاملي نيست و بدون شان نزول قابل استفاده نيست. علاوه بر آن در تحريف ناپذير بودن قرآن به طور آشكار خدشه وارد مي كنيد چون هيچ دليلي وجود ندارد كه اين شان نزول ها حتما درست هستند و تحريف نشده اند . ✍️پاسخ: به چند نکته توجه نمایید: ✅1. قرآن برای ما دارای ابهام است لذا برای فهم آن نیاز به عالمان به کلام الهی داریم و آنها کسی نیستند جز اهلبیت(علیهم السلام). شأن نزول، قرینه ای است برای فهم بهتر تفسیر آیه، لذا آیه را مختص به آن زمان نمی کند بلکه برداشتی که از آن آیه می شود را می توان به زمانهای دیگر تسری داد. میزان سهیم بودن شأن نزول در فهم قرآن در حد قرینه است یعنی شأن نزول برای فهم آسانتر و بهتر قرآن مفید است، نه این که فهم قرآن متوقف بر شأن نزول باشد. این بیان شما در صورتی وارد است که برداشت از آیه نداشته باشیم و تنها راه فهم آیه را هم شأن نزول آن بدانیم. در ثانی، جهت صدور قرآن، اساسا "قضایا فی وقایع" است یعنی ناظر به موردش است. افزون بر این که کلام می تواند حکمت گونه باشد یا به صورت قانون؛ قرآن کتاب حکمت است نه قانون، و حکمای قرآن شناس هم اهلبیت(ع) هستند. وقتی قرآن کتاب حکمت باشد، حکیم وقتی راجع به زمان خودش چیزی می گوید برای زمان های بعد خودش هم مفید و قابل استفاده است. ✅2. مراجعه به شأن نزول، اصلا به معنای برتری دادن شأن نزول بر قرآن نیست بلکه چون قرآن کلام حکیمانه است نباید از کلام حکیمانه، مانند قانون استظهار و برداشت کرد. لذا توجه به شأن نزول، یکی از روش های برداشت از قرآن است و هیچ معنای برتری دادن نیست. ✅3. قرآن کتاب کاملی است ولی حکیمانه کامل است، نه قانونمند؛ لذا مراجعه به شأن نزول، اصلا معنایش کامل نبودن قرآن و یا مقدم بودن بر اصل قرآن نیست. ضمنا شأن نزول، فقط قرینه است برای فهم تفسیری آیه، و ربطی به اصل قرآن ندارد لذا به فرض هم شأن نزولی تحریفی یا ... بود، ضرری که به اصل قرآن وارد نشده است. علاوه بر این که یکی از کارهای مفسران، بررسی سندی و صدوری این شأن نزولها است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🌾🌳🌾 🌾🌳🌾