eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
821 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🥗🍃🥗 ⁉️پرسش: همه ما دارای عیوب و گناهان پیدا و پنهانی هستیم. اما برخی از گناهان با اینکه ترک و توبه صورت گرفته اما همچنان به انسان یادآوری می شوند. آیا این یادآوری نشانه این است که در قیامت نیز عده ای از آن آگاه می شوند و رسوا می شویم؟ یا اینکه وسیله ای برای انجام ذکر و توبه است تا به خداوند نزدیک تر شویم؟ ✍️پاسخ: 🥗 یادآوری گناه و فراموش نکردن آن می تواند آثار مثبتی همچون تجدید توبه، جلوگیری از عجب و غرور، درس گرفتن از گذشته و ... داشته باشد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در بیانی می فرمایند: ☀️«يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ‏ بَيْنَ‏ عَيْنَيْهِ‏ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَيْهِ ثَقِيلًا وَبِيلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ؛ هرگاه خداوند تبارک و تعالى خوبى بنده اى را بخواهد، گناهان او را در برابر چشمانش مجسّم مى کند و بار گناه را بر دوش او سنگین مى سازد و هرگاه شر برای او مقرر شده باشد، گناهانش را از یادش مى برد.»(1) 🕊بنابراین یادآوری گناهان اگر بر اثر وسواس فکری نباشد و موجب ناامیدی از رحمت خداوند هم نشود نه تنها به معنای این نیست که در قیامت انسان رسوا میشود بلکه در جهت دور ماندن هر چه بیشتر او از گناه و حفظ روسفیدی در قیامت است. 📚پی نوشت: 1. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج‏74، ص77. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62233 🆔 @skquranir 🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗
🌿🌿 🌿🌿 🌿🌿 ⁉️پرسش: دو نمونه از پیام های مهم سوره مسد را شرح دهید؟ ✍️پاسخ: ✅1- پیوند خویشاوندی سبب نجات اخروی نمی شود: پیوند خویشاوندی سبب نجات اخروی نمی شود. اگر کسی عموی پیغمبر هم باشد (مانند ابولهب) اما در مقابل او بیایستد، این پیوند نسبی در فردای قیامت کمترین سودی به حالش نخواهد داشت و به دردناک ترین شکل ممکن عذاب خواهد شد: ✅ 2- مال و ثروت و قدرت، کسی را از عذاب الهی نجات نمی دهد: عمل برخی دنیاطلبان و تشنگان قدرت و زر و زور و ثروت، به گونه ای است که گویی می پندارند: حرص در جمع مال و ساختن خانه های آنچنانی و غوطه خوردن در زرق و برق دنیا، می تواند آرامش ابدی را برایشان به ارمغان آورده و آنها را از چنگال مرگ رهایی بخشد! غافل از اینکه چنگال تیز و پنهان و ناگهانی مرگ، برج و بارو نمی شناسد و کاخ و کوخ، برایش یکسان است. 👈 زندگی و رفتار نقل شده از ابولهب و سرسختی و لجاجت فوق العاده ای که در مقابل پیامبر داشت، نشان می داد که چقدر فریب این زرق و برق دنیا را خورده که بدون کمترین اعتنا و اعتقادی به حساب و کتاب سرایی جاوید و وجود پروردگاری بزرگ، سرسختانه تیشه به ریشه نونهال اسلام می زد و از هیچ کاری برای نابود کردن دعوت پیامبر رحمت فروگذاری نمی نمود. گویی گمان می کرد با ثروت زیاد و قدرت پوشالی اش می تواند نهال نوپای اسلام را از همان ابتدا ریشه کن نموده و در مقابل محمد (ص) و خدای بزرگ او بایستد! اما نه تنها چنین نشد، که مایه عبرت دیگران گشت و با خواری و نگون بختی از بین رفت: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔥🔴🔥 🔥🔴🔥 🔥🔴🔥 ⁉️پرسش: آيا ابولهب مفهوم عموى پيغمبر را دارد يا صاحب آتش و مفهوم لغوى خودش را؟ سمبوليك است يا واقعيتى را با خود دارد؟ ✍️پاسخ: 🍂ابولهب یک شخص واقعی و عموی پیامبر است نه یک فرد موهوم و فرضی و سمبولیک! اين سوره در حقيقت پاسخى است به سخنان زشت "ابو لهب" عموى پيامبر اكرم (ص) و فرزند عبد المطلب كه از دشمنان سرسخت اسلام بود و به هنگام شنيدن دعوت آشكار و عمومى پيامبر اكرم (ص) و انذار او نسبت به عذاب الهى گفت: «تبّاً لك! أما جمعتنا الا لهذا؟» زيان و مرگ بر تو باد! آيا تو فقط براى همين سخن ما را جمع كردى؟! (1) 🔥قرآن مجيد در پاسخ اين مرد بد زبان و دشمنی های بی وقفه او با پیامبر، گفتار او را به خودش رد كرد و فرمود: «بريده باد هر دو دست ابو لهب» يا «مرگ و خسران بر او باد» (تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ). 🔹روایت های متعددی درباره دشمنی های ابولهب با پیامبر اکرم (ص) وارد شده است. 🔥استاد مکارم در تفسیر نمونه ذیل آیه کریمه می نویسد: نام او «عبد العزى» (بنده بت عزى) و كنيه او «ابو لهب» بوده و انتخاب اين كنيه براى او شايد از اين جهت بوده كه صورتى سرخ و برافروخته داشت، چون لهب در لغت به معنى شعله آتش است. (2) 💠علامه طباطبایی در المیزان ذیل آیات مورد بحث می نویسد: دلیل اینکه قرآن اسم او [که بنابر برخی نقلها، عبد مناف یا عبد العزی بوده] را نياورده و به ذکر کنیه اش[یعنی ابولهب] اکتفا کرده این بوده كه خواسته است او را به آتش[ِجهنم] نسبت دهد؛ زیرا «أبولهب»، اشعارى به انتساب به آتش دارد؛ همچنانکه وقتى مى ‏گويند فلانى «ابو الخير» است، معنايش اين است كه: با خير رابطه‏ اى دارد، و وقتی می گویند: فلانی «ابو الفضل» است، معنايش اين است كه: با فضل و کرم رابطه‏ اى دارد. 🔥و از آنجا که در آيات بعد مى‏ فرمايد: «سَيَصْلى‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ ، به زودى در آتشى زبانه‏ دار مى‏ سوزد»، از این آیه فهميده مى ‏شود كه معناى «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» اين است كه: بریده باد دو دست مردى جهنمى، كه هميشه ملازم با لهیب و شعله های آتش دوزخ است! (3) 📚پی نوشت ها: 1- تفسير نمونه، ج‏27، ص413 2- همان، ص417 3- الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 384 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥
🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊 ⁉️پرسش: چه تفاوتی میان عرفان عملی و اخلاق عملی وجود دارد؟ و این دو چه مشترکاتی و چه مفترقاتی با هم دارند؟ اهداف عرفان عملی چه اموری می باشند؟ ✍️پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید: 👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61929&page=2 🆔 @skquranir 🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊
🍃🌾🍃 🍃🌾🍃 🍃🌾🍃 ⁉️پرسش: غیبت چیست؟ آیا درد دل کردن و تعریف کردنِ ناراحتی هایی که از دیگران داریم، غیبت محسوب می شود؟ ✍️پاسخ: 🗣غيبت در اصطلاح به معنای بیان کردنِ عیوب دیگران است،‌ در حالیکه اگر متوجه شوند، موجب ناراحتی باشد. 👂درد دل کردن هم معمولا بیان کردنِ رفتارهایی است که دیگری انجام داده و از نظر شما کار بدی بوده و ناراحت شده اید. پس قاعدتا نمی تواند بیانِ محاسنِ کسی باشد؛ و بیان عیب هم که غیبت است، در نتیجه درد دل معمولا غیبت محسوب شده و گناه است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62088 🆔 @skquranir 🍃🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🍃
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ⁉️پرسش: کرامت چیست و چگونه به دست می آید؟ ✍️پاسخ: 💫کرامت در اصطلاح به معنای توانایی انجامِ‌ کارهای خارق العاده است که خداوند به برخی از بندگان خاصش عطا می کند. رسیدن به چنین جایگاهی به این سادگی نیست و افرادی که دارای چنین توانایی هایی شده اند، سالها عبادت خالصانه و بندگیِ توأم با صبر، توکل و رضا را در کارنامه ی خود دارند. هرچند این بزرگواران هرگز برای رسیدن به چنین چیزی به بندگی نپرداخته و خداوند را در ازای این مقام عبادت نکرده اند؛ که اگر چنین بود، رسیدن به این جایگاه را دچار اختلال می کرد. 🌴این افراد قبل از هر چیزی تمام تعلقات دنیوی و میل به قدرت و شهرت را در خود از بین برده و تمام وقت در راه اصلاح نفس خودشان تلاش کرده اند. پس راه رسیدن به چنین جایگاهی، بندگیِ مطلق و بی قید و شرط است. چنانکه خداوند در حدیث قدسی فرمود: «عبدی أطعنی أجعلک مثلی، أنا حیّ لا اموت اجعلک حیّا لا تموت، أنا غنیّ لا أفتقر أجعلک غنیّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء یکون أجعلک مهما تشاء یکون»؛ بنده ی من! مرا اطاعت کن تا تو را مثل خود سازم. من زنده ای هستم که نمى میرم؛ تو را هم زنده ای قرار دهم که نمیری. من دارایی هستم که فقیر نمى شوم؛ تو هم چنان سازم که فقیر نگردی. من هر چه را اراده کنم مى شود؛ تو را هم چنان قرار دهم که هر چه بشود» (۱) 📚پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ دانشنامه قرآن و حديث؛ مترجم آژیر، حمید رضا؛ انتشارات دارالحدیث؛ قم ۱۳۹۱؛ ج ۹؛ ص ۲۰۸ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62047 🆔 @skquranir 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴 ⁉️پرسش: واژه«ویل» که در آیات مختلفی از جمله آیه اول سوره مبارکه همزه آمده، به چه معناست؟ ✍️پاسخ: 🥀«ويل» در لغت به مواردى اطلاق شده كه فرد يا افرادى به هلاكت بيفتند، و معنى عذاب و بدبختى را می رساند و به گفته بعضى، مفهومى شديدتر از عذاب دارد. 🍂واژه ‏هاى ويل و ويس و ويح در لغت عرب در مواردى به كار مى ‏رود كه شخصى به حال ديگرى تاسف مى‏ خورد، منتها "ويل" در موارد كارهاى زشت و قبيح گفته مى ‏شود و "ويس" در مقام تحقير و "ويح" در مقام ترحم. 👈جمعى گفته ‏اند: ويل، چاه يا دره‏ اى است در دوزخ (البته منظورشان اين نيست كه ویل در لغت به اين معنى آمده بلكه در حقيقت یکی از مصادیق ویل را با استناد به برخی روایات، مکانی در دوزخ معرفی نموده اند). 🔴اين تعبير در قرآن مجيد در موارد زيادى از جمله در باره كفار(ابراهيم/2)، مشركین(فصلت/6)، تحریف کنندگان کتابهای آسمانی(بقره/79)، افراد بسیار دروغگو و بسیار گنهکار(جاثيه/7)، تكذيب ‏كنندگان(مرسلات/15)، گنهكاران، كم ‏فروشان(مطففين/1)، نمازگزاران بی خبر(ماعون/4)، عیبجویان مسخره گر (همزه/1) به كار رفته است ولى بيشترين مورد استعمال آن در قرآن مجيد درباره «تكذيب كنندگان» است، از جمله در سوره مرسلات اين جمله ده بار تكرار شده است: 🌑«وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»: واى بر تكذيب‏كنندگان در آن روز http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🆔 @skquranir 🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴
🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳 ⁉️پرسش: گاهی اوقات مادر خانواده در رفتار و گفتارش در برابر نامحرم رعایت کافی ندارد؟ پسر چگونه غیرت خود را نشان دهد؟ آیا داد و بیداد کردن و یا توسل به زور مجاز است؟ ✍️پاسخ: 🍂ابتدا باید دانست که غیرت با همه فضیلتی که دارد ممکن است از حد و اندازه خارج شود و به صورت نابجا اعمال گردد. در روایات اسلامی مرز غیرت بجا از نابجا مشخص شده است. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «لَا غَيْرَةَ فِي الْحَلَال؛ در حلال غیرت جا ندارد.»(1) 🗣برای صحبت با نامحرم نیز ممکن است ضرورت عرفی و عقلائی وجود داشته باشد. مگر اینکه در لحن گفتار و محتوا، عفت کلام رعایت نشود و از حد ضرورت خارج شود. در شرایطی که لازم است غیرت به خرج داده شود این نکات را باید در نظر گرفت:👇 ✅احترام مادر در هر حال باید حفظ شود. امام باقر(علیه السلام) فرموده اند: «ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَحَدٍ فِيهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ؛ سه چيز است كه خداوند اجازه کوتاهی درباره آنها نداده است: رد امانت به نيكوكار و بد كردار،‌ وفا به پيمان نسبت به نيكوكار و بدكردار و خوش رفتاري با پدر و مادر، نيكوكار باشند يا بد كردار.»(2) ✅غیرت نسبت به یک فرد ریشه در محبت نسبت به او دارد. بنابراین غیرت جلوه محبت است و به همین خاطر اگر به درستی ابراز شود، توجه و استقبال طرف مقابل را نیز جلب خواهد کرد. بدون اینکه نیازی به اجبار و توسل به زور داشته باشد. گاهی یک نگاه تامل برانگیز، اظهار ناراحتی در چهره و یا گفتگوی صمیمانه در این باره میتواند مادر را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد و او را نسبت به خطای خود در فکر فرو برد. ✅در ارتباط با لغزش های رفتاری و گفتاری یک خانم، همسر او بیشترین نقش را در پیشگیری و درمان دارد. چراکه تامین نیازهای عاطفی در پیشگیری و غیرت ورزی در درمانگری این لغزش ها بسیار اهمیت دارد و هر دو از وظایف اصلی همسر است. بنابراین ریشه یابی مشکلات و کاستی های روابط زن و مرد نیز میتواند به حل این مشکل کمک کند. 📚پی نوشت ها: 1.کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏5، ص538. 2.همان، ج‏2، ص162. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62035 🆔 @skquranir 🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: در آیه دوم سوره مبارکه همزه «جمع کننده مال» سرزنش شده: وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذي جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ (همزه/1و2) واى بر هر عيبجوى مسخره‏ كننده‏اى همان كس كه مال فراوانى جمع‏ آورى و شماره كرده آیا هر کسی که مالی را جمع می کند، مورد خطاب و سرزنش این آیات قرار می گیرد؟ ✍️پاسخ: قطعا نه، زیرا از یک سو مال و ثروت در اسلام نه تنها منفور و بد نیست که از نعمات الهی معرفی شده: 🥗امام علی (ع) در بخشی از سفارشات خود به امام حسن (ع) می فرماید: «وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَال» (1) ؛ و از جمله نعمتهای خداوند، مال بسیار است. 🌷و در روایات به کسب روزی حلال تشویق شده؛ در کتاب شريف وسائل ‌الشيعة (2) باب و فصلی آمده تحت عنوان «استحباب تجارت»؛ در اين باب روايات زيادي آمده است كه انسان را به تلاش همه جانبه، توليد و تجارت دعوت می‌ كند؛ 💫مانند این روایت امام صادق (عليه السلام): «تِسعَةُ اَعشارِ الرّزق في التّجارة» (3)؛ نه دهم روزي در تجارت است. 🌾و نیز این حديث که امام صادق (عليه السلام) فرمود: «التجارةُ تَزيدُ في العقل» (4)؛ تجارت عقل و تجربه را زياد می ‌كند. 🌸قرآن کریم مردمانی را می ستاید که تجارت و داد و ستد و تلاش آنها برای کسب روزی حلال، مانع یاد پروردگارشان نمی شود؛ کسانی که در عین تلاش دنیوی، از نشاط معنوی و تلاش اخروی هم برخوردارند: رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ (نور/37) مردانى كه نه تجارت و نه معامله ‏اى آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز و اداى زكات غافل نمى‏كند آنها از روزى مى ‏ترسند كه در آن، دلها و چشمها زير و رو مى ‏شود 💎💰از سوی دیگر، خطاب آیات سوره مبارکه همزه، ناظر به زراندوزان از خدا بی خبری است که پول و ثروت را به اصطلاح، حلّال همه مشکلات دانسته، به چشم بتی به آن نگریسته و می پندارند که این ثروت اندوخته، آنها را جاودانه ساخته و از همه مشکلات حتی مرگ رهایی می بخشد؛ به این معنا در ادامه آیه اشاره شده است: يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ (همزه/3) اين انسان زراندوز و مال‏ پرست، گمان مى‏ كند اموالش سبب جاودانگى او است. ☀️جالب اينكه "أخلد" در اينجا به صورت فعل ماضى آمده، يعنى او می پندارد که اموالش او را به صورت يك موجود جاودانه در آورده است! نه مرگ مى‏ تواند به سراغ او آيد و نه بيماری ها و حوادث جهان مشكلى براى او ايجاد مى‏ كند! چرا كه مشكل‏ گشای حقیقی را مال و ثروت می داند! ⚰️اما چه پندار باطل و خيال خامى؟ آیا او نمی داند اموال بی شمار قارون (كه كليد گنجهايش را چندين مرد زورمند به زحمت بر مى‏ داشتند) به هنگام حمله عذاب الهى نتوانست مرگ او را لحظه ای به تاخير اندازند و خداوند او و گنجهايش را در يك لحظه و با يك زمين لرزه مختصر در زمين فرو برد: فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ (قصص/81). آیا او نمی داند که بیشتر از این اموال در دست فراعنه مصر بود: «كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ كَرِيمٍ وَ نَعْمَةٍ كانُوا فِيها فاكِهِينَ» چه بسيار باغها و چشمه‏ ها از خود به جاى گذاشتند و زراعت ها و قصرهاى جالب و گرانقيمت و نعمتهاى فراوان ديگر كه در آن متنعم بودند(دخان/25 تا 27) ولى همه اينها به آسانى و در اندک زمانی (پس از عذاب و نابودی آنان) به ديگران رسيد: كَذلِكَ وَ أَوْرَثْناها قَوْماً آخَرِينَ (دخان/28) آیا چنین کسی نمی داند در قيامت كه پرده ‏ها كنار مى ‏رود، چنان مال اندوزان غافلی به اشتباه بزرگشان پى مى ‏برند و فريادشان بلند مى ‏شود که «ما أَغْنى‏ عَنِّي مالِيَهْ هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ»: مال و ثروتم هرگز مرا بى نياز نكرد، قدرتم نيز از دست رفت (حاقه/28 و 29) 👂🗣آری، اگر می دانست و باور داشت، هرگز به غفلت جاودانگی نمی خرامید و به غرور مالی اش دلشاد نمی گشت و از دیگران عیب جویی و غیبت نمی کرد. 📚پی نوشت ها: 1- بحار الأنوار/ج‏ 74/ص404. 2- وسائل ‌الشيعة/ج17/ص9. 3- همان/ص10. 4- همان/ص12. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🆔 @skquranir 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷 ⁉️پرسش: همسایه ای داریم که تقاضا کرده منزل مان را برای مراسم جشن دخترش در اختیارشان قرار دهیم. متاسفانه اهل آهنگ و ... هستند. تو رو در بایستی قبول کردیم اما خیلی ناراحت بی برکت شدن خانه هستم. ✍️پاسخ: 🎸موسیقی لهوی که مناسب مجالس گناه باشد اولین اثر منفی خود را بر روی افرادی که آن را اجرا میکنند و یا می شنوند خواهد گذاشت. البته شما میتوانید در میهمانی آنها شرکت نکنید و از این آسیب مصون بمانید. 🌑اما روایات اسلامی نشان می دهد دایره تاثیرات منفی موسیقی محدود به آن نیست و حتی باعث ایجاد کدورت و تاریکی معنوی در خانه میشود. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «بَيْتُ الْغِنَاءِ لَا تُؤْمَنُ فِيهِ الْفَجِيعَةُ وَ لَا تُجَابُ فِيهِ الدَّعْوَةُ وَ لَا يَدْخُلُهُ الْمَلَكُ؛ خانه ای که در آن غنا باشد، از مرگ دردناک ایمن نیست و دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.»(1) ✅بنابراین نگرانی شما نگرانی بجایی است. شما میتوانید خانه را در اختیار آنان قرار دهید اما توصیه کنید از آهنگ و موسیقی لهوی در آن استفاده نکنند. این کار هم احترام گذاشتن به درخواست آنها برای استفاده از منزل شماست و هم نوعی نهی از منکر و دغدغه مندی نسبت به سلامت روحی شان است. 📚پی نوشت: کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج6، ص433. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62176 🆔 @skquranir 🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷
🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 ⁉️پرسش: آیا عیب جویی که در آیه اول سوره همزه بدان اشاره شده، جزء گناهان کبیره است؟ ✍️پاسخ: براى شناسایى گناهان کبیره شواهد مختلفى گفته شده که در کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب به تفصیل توضیح داده شده، از جمله: ✅1- هر عملى که خداوند در قرآن مجید، مرتکبین آن را تهدید به مجازات و عذاب کرده است - خواه بطور صریح و آشکار و یا بطور اشاره و نهى اکید و مکرّر - گناه کبیره است. ✅2- از طریق روایات صحیح و معتبرى که از پیشوایان بزرگ اسلام به دست ما رسیده و در آنها گناهان کبیره بطور روشن شمرده شده است؛ مثلاً امام على بن موسى الرّضا(علیه السلام) در نامه اى که به خلیفه عبّاسى «مأمون» نوشته، برخی گناهان کبیره را در آن بیان فرموده است. همچنین در روایتى که «اَعمش» از امام صادق (علیه السلام) نقل نموده، حضرت بسیارى از گناهان کبیره را ذکر نموده است و همچنین در روایات دیگر نیز از گناهان کبیره یاد شده است. 🔥با توجه به تهدید خدای سبحان با کلمه «ویل» نسبت به عیب جویان در اولین آیه سوره همزه، ظاهرا این گناه هم جزو گناهان کبیره محسوب می شود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🆔 @skquranir 🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🍃🌼🍃
🔹🔴🔹 🔹🔴🔹 🔹🔴🔹 ⁉️پرسش: صفات رذیله ای که در قیامت حیوان محشور میشوند چیست؟ آیا مطلع شدن از اسرار مردم بدون رضایت ایشان، از صفات رذیله نیست!؟ عقاب چنین افرادی چیست!؟ ✍️پاسخ: هر معصیت و گناهی، یک ظاهر ملکی دارد و یک باطن ملکوتی، که در بیانات دینی به آن ها اشاره شده است. به عنوان نمونه: 🔥الف: خوردن آتش حق تعالی در قرآن کریم، خطاب به ظالمانی که مال یتیم می خورند، می فرماید: « انَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا (1) بی تردید کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند، فقط در شکم های خود آتش می خورند، و به زودی در آتش فروزان در آیند.» ⚰️ب: خوردن گوشت انسان مرده خداوند خطاب به کسانی که غیبت می کنند می فرماید: « وَلَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ (2) و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد، از آن کراهت دارید.» ج: در روایتی، رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)، نیز وضعیت ده گروه از مردم، در صحرای محشر که به صورت برزخی خود محشور می شوند، را بیان می فرمایند: 1. کسانی که در دنیا سخن چین بوده اند، به شکل میمون هستند.🐵 2. کسانی که مال حرام می خوردند، به شکل خوک محشور می شوند.🐷 3. کسانی که ربا میخورند، به صورت سرنگون شدن محشور می شوند؛ یعنی پاهایشان بالا و بر روی سر خود راه می روند.🤸‍♂️ 4. فرمان روایان و قاضیانی که به ناحق حکم میکنند، کور محشور می شوند و سرگردان می شوند.🕶 5. افراد مغرور و خودپسند، کر و لال هستند و هوش از سرشان پریده است.🚶‍♀️ 6. قاضیانی که به گفته خود عمل نمی کنند، یا بدون اینکه شایستگی قضاوت داشته باشند در مسند قضاوت نشسته اند، زبان خويش را بر دندان مى گزند و از دهان آنان چرک خارج می شود و اهل محشر از آنان پرهیز مى كنند. 7. کسانی که همسایه خود را آزار می دهند، با دست و پاهاى قطع شده محشور مى شوند.👤 8. کسانی که از مومنان بدگویی می کنند، بر شاخه هاى آتش آویزان هستند.🗣 9. کسانی که شهوت ران و خوشگذران هستند و حقوق الهی اموال خود را نمی پردازند، بعضى از مردار نيز متعفن ترند.🤮 در همین زمینه امام صادق(علیه السلام )، در مورد انسان متکبر می فرمایند: «إِنَ‏ الْمُتَكَبِّرِينَ‏ يُجْعَلُونَ‏ فِي صُوَرِ الذَّرِّ يَتَوَطَّأُهُمُ النَّاسُ حَتَّى يَفْرُغَ اللَّهُ مِنَ الْحِسَاب‏ (4) (روز قیامت) افراد متكبر به شكل مورچه🐜 در آورده می‏ شوند و مردم پیوسته آنها را لگدمال می ‏كنند، تا زمانی كه خدا از رسیدگی به حساب بندگان فارغ شود.» 🔍اما نسبت به مطلع شدن از اسرار مردم بدون رضایت ایشان،قرآن کریم آن گاه که از آسیب های اخلاقی و شخصیتی انسان ها سخن می راند، تجسس در امور و زندگی شخصی دیگران را یاد می کند و ایمان آورندگان را از استمرار این رفتار ناپسند اخلاقی بر حذر می دارد: «یَا أیُّهَا الّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیرًا مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا... (5) ای کسانی که ایمان آورده اید، از بسیاری از گمان ها بپرهیزید که پاره ای از گمان ها گناه است و تجسس مکنید...» پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در همین زمینه فرمود: «شَرُّ النّاسِ الظّانّون و شَرُّ الظّانین المُتَجَسِّسون...(6) بدترین مردم، بدگمان ها و فاسدترین بدگمان ها، تجسس کننده ها هستند...» 📚پی نوشت: 1.نساء/10. 2.حجرات/12. 3. أطيب البيان في تفسير القرآن، طيب، سيد عبد الحسين، انتشارات اسلام، تهران، 1378 ش، چاپ دوم، ج‏13، ص359. 4.الكافي (ط- الإسلامية)،كلينى، محمد بن يعقوب، دار الكتب الإسلامية، تهران‏،1407 ق‏، ج2،ص311. 5.حجرات/12. 6.مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)، قم‏، 1408 ق‏،ج9،ص147. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62234 🌸 @skquranir 🔹🔴🔹 🔹🔴🔹 🔹🔴🔹
🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: قرآن کریم در آیه 4 سوره همزه می فرماید: لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ بلكه به زودى با كمال ذلت و حقارت در آتشى خرد كننده پرتاب مى ‏شود! منظور از «آتش خرد كننده» که در این آیه ذکر شده، چیست؟ ✍️پاسخ: 🍁«لينبذنّ» از ماده نبذ، به گفته راغب در مفردات در اصل به معنى دور انداختن چيزى به خاطر حقارت و بى ارزشى آنست؛ يعنى خداوند، اين مغروران خودخواه خود برتربين را در آن روز به صورت موجوداتى ذليل و بى ارزش در آتش دوزخ پرتاب مى‏ كند، تا نتيجه كبر و غرور خود را ببينند. 🔥«حطمه» هم صيغه مبالغه از ماده حطم، به معنى درهم شكستن چيزى است و اين نشان مى‏ دهد كه آتش سوزان دوزخ، به شدت اعضاى آنها را درهم مى‏ شكند، ولى از بعضى از روايات استفاده مى‏ شود كه «حطمه»، نام تمام جهنم نيست بلكه نام بخش فوق العاده سوزانى از آن است. (1) 💥فهم اين مطلب كه آتش به جاى سوزاندن، اعضای بدن را درهم بشكند، شايد در گذشته مشكل بود ولى امروزه كه مساله شدت تاثير امواج انفجار بر همه ما واضح شده كه چگونه ممكن است امواج ناشى از يك انفجار مهيب، نه تنها انسانها بلكه ميله‏ هاى محكم آهن و ستونهاى عظيم ساختمانها را درهم بشكند، مطلب عجيبى نيست. ✨آیات کریمه در ادامه همین عذاب خردکننده را تفسیر می کند: و تو چه مى‏ دانى حطمه چيست؟! (وَ ما أَدْراكَ مَا الْحُطَمَةُ). آتش برافروخته الهى است (نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ) آتشى كه از دلها سر مى‏ زند و نخستين جرقه ‏هايش در قلوب ظاهر مى‏ شود! (الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ). 🔥تعبير به «نار اللَّه» (آتش الهى) دليل بر عظمت آنست و تعبير به «موقدة» دليل بر فروزان بودن هميشگى آن است. ⚡️عجيب اينكه اين آتش بر خلاف تمام آتشهاى دنيا كه نخست پوست را مى‏ سوزاند و سپس به داخل نفوذ مى‏ كند، اول بر دلها شراره مى ‏زند و درون را مى ‏سوزاند؛ نخست قلب را و بعد مغز و استخوان را و سپس به خارج سرايت مى ‏كند! 🖤اين چه آتشى است كه اولين جرقه ‏هايش بر دل آدمى ظاهر مى ‏شود؟ اين چه آتشى است كه درون را قبل از برون مى ‏سوزاند؟! همه چيز قيامت عجيب است و با اين جهان تفاوت بسيار دارد، حتى درگيرى آتش سوزانش! و چرا چنين نباشد، در حالى كه قلب هاى آنها كانون كفر و كبر و غرور بود و مركز حب دنيا و ثروت و مال! چرا آتش قهر و غضب الهى، قبل از هر چيز بر قلوب آنها مسلط نشود، در حالى كه آنها دل مؤمنان را در اين دنيا با سخريه‏ ها و عيبجويى و غيبت و تحقير سوزاندند؟! عدالت الهى ايجاب مى ‏كند كه آنها كيفرى همانند اعمالشان را ببينند. (2) 📚پی نوشت ها: 1- نور الثقلين/ج3/ص17 و ص19/ح60 و 64. 2- تفسير نمونه/ج‏27/ص 315. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🌸 @skquranir 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂
🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 ⁉️پرسش: قرآن کریم در آیه 6 و 7 سوره مبارکه همزه می فرماید: نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ آتش برافروخته الهى است، آتشى كه از دلها سرمى‏ زند (ترجمه استاد مکارم) ترجمه دقیق آیه 7 (الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ) چگونه است؟ از این ترجمه چنین به ذهن می رسد که عذاب مجرم از قلب آغاز می شود؟! ✍️پاسخ: در ترجمه های مشهور، اثری از «آغاز شدن عذاب از قلب» نیست! همان گونه که غالب مترجمان نیز ترجمه کرده اند، به نظر می رسد مسأله «شروع عذاب و شروع آتش گرفتن از قلب» در معنای آیه وجود ندارد؛ یعنی کلمه ای که دال بر شروع عذاب از قلب باشد، در آیه وجود ندارد. تنها کلمه ای که احتمال این معنا از آن می رود، کلمه «تطّلع» در آیه 7 است: الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ، که ظاهرا با واژه طلوع هم خانواده است و کلمه طلوع برای ما، برخاستن از جایی و شروع کار از نقطه ای را تداعی می کند، در کتاب قاموس قرآن، معنایی که در ترجمه استاد مکارم آمده را به عنوان لازمه یکی از دو معنای این کلمه می داند و نه معنای تطابقی آن؛ استاد قرشی درباره «تَطَّلِعُ» و آیه مورد بحث می نویسد: اشراف نوعا توأم با تسلط است؛ به نظر مي آيد مراد از «تطلّع» تسلط و استيلا است يعنى: آتش افروخته خدا كه بر دلها چيره شود. و احتمال دارد كه به معنى بروز و آشكار شدن باشد يعنى بر روى قلبها آشكار مي شود و آن ظاهرا سر زدن از قلب هاست با بالا رفتن ضربان آنها به طور شديد؛ به عبارت ديگر، آتش افروخته خدا كه از قلوب اهل آتش زبانه می كشد.*** بیان کوتاه اما دلنشین علامه طباطبایی ذیل آیه مورد بحث به عنوان تکمیل مطلب نقل می شود: در آیه «نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَة»، ايقاد نار، به معناى شعله‏ ور ساختن آتش است و كلمه [تَطَّلِعُ یعنی] اطلاع و طلوع بر چيزی، به معناى اشراف بر آن چيز و ظاهر شدن آنست و كلمه «افئدة»، جمع كلمه «فؤاد» است كه به معناى «قلب» است، و مراد از قلب در اصطلاح قرآن كريم [عضو صنوبرى شكل مشهور نیست بلکه] نفس انسانيت است كه شعور و احساس و فكر بشر از آن ناشى مى‏ شود. و منظور از اشراف آتش بر قلبها اينست كه آتش دوزخ، باطن آدمى را مى ‏سوزاند، همان گونه كه ظاهرش را مى‏ سوزاند، بر خلاف آتش دنيا كه تنها ظاهر انسان را مى‏ سوزاند [اما روح و باطن آدمی را نمی سوزاند]. قرآن [برخی مردمان را هیزم آتش جهنم معرفی می کند و] می فرماید: وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ (بقره/24)؛ [از آتشى بترسيد كه هيزم آن، بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها [بتها] است].* * مجمع البحرين، ج‏4، ص: 369 ** لسان العرب، ج‏8، ص: 236 *** قاموس قرآن، ج‏4، ص: 230 * المیزان/ج‏20/ص359 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=9 🏴 @skquranir 🍂🌻🍂
🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥 ⁉️پرسش: آیه پایانی سوره همزه بیان حالت دوزخ است یا دوزخیان؟ در صورت دوم، مفهوم آیه چگونه خواهد بود؟ إِنَّها عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ (همزه/8و9) اين آتش بر آنها فروبسته شده در ستونهاى كشيده و طولانى ✍️پاسخ: این دو احتمال معنایی، مربوط به ترکیب نحوی آیه می شود. همانگونه که در إعراب القرآن و بيانه (1) هم اشاره شده، درباره آیات مورد اشاره، دو ترکیب نحوی احتمال دارد: ✅1- «في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ» صفت باشد برای «مُؤْصَدَةٌ» که در این صورت معنا چنین می شود: آن آتش بر آنان سربسته است [كه هيچ راه گريزى از آن ندارند] [آتشى‏] در ستون‏ هايى بلند و كشيده (ترجمه استاد انصاریان) آتشى كه بر آنها از هر سو سخت احاطه كرده و راه گريزى ندارند. و مانند ستونهاى بلند زبانه كشيده است. (ترجمه استاد الهی قمشه ای) تقریبا در تمام ترجمه ها، آیه با این ترکیب معنا شده است. ✅2- «في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ» خبر باشد برای «هم» محذوف که در این صورت معنا چنین می شود: اين آتش سوزان بر آنها به صورت دربسته است آنها در ستونهاى كشيده و طولانى قرار خواهند داشت. (ترجمه ای که در متن تفسیر نمونه (2) آمده). 🔥در اینجا هم معنای آیه این شد که دوزخیان، در میان ستونهایی بلند گرفتارند و در آتش می سوزند؛ یعنی علاوه بر اینکه در آتش می سوزند، گویی زندانی هم هستند و میله های این زندان به قدری بلند و طولانی است که همیشه ناامید از فرار و گریز از آنند. ظاهر نوشته استاد مکارم شیرازی در متن تفسير نمونه (3) اینست که ایشان ترکیب دوم را بهتر دانسته اند: 🔒«جمعى از مفسران اين تعبير را اشاره به ميخهاى عظيم آهنين دانسته ‏اند كه درهاى جهنم محكم با آنها بسته مى ‏شود، به گونه ‏اى كه راه خروج مطلقا از آن وجود ندارد، و بنا بر اين تاكيدى است بر آيه قبل كه مى ‏گويد درهاى جهنم را بر آنها مى ‏بندند و از هر طرف محصورند ... از ميان اين تفاسير مناسبتر همان تفسير اول است.» نکته: 🖋1- هر دو معنا از نظر نتیجه تقریبا یکسانند. 🖋2- در هر دو ترکیب «مُمَدَّدَةٍ» صفت «عمد» است. (عمد جمع عمود به معنى ستون يا هر شى‏ء طولانى مانند قطعات چوب و آهن است، و ممددة به معنى كشيده و طويل است. 📚پی نوشت ها: 1- إعراب القرآن و بيانه، ج‏10 ، ص580 2- تفسیر نمونه، ج27 ، ص317 3- همان. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=9 🌸@skquranir 🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥
🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃 💞و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ💞 ☀️ فطر[نماز عید قربان] در کلام مرحوم استاد ☘️نبايد از مضامين عرشي قنوت نماز عيد فطر[نماز عید قربان] غفلت كنيم كه حقيقتا اسراري در آن است آنجا كه ميفرمايد "خدايا مرا داخل كن در تمام خيرهايي كه محمد وآل او (صلی الله علیه و آله) را در آن داخل كردي "، آيا اين ممكن است؟! يكي از خيرهايي كه آنها در آن داخل شدند ، امامت است؛ 🔴آيا براي ما هم ممكن است امام شويم؟! ‼️يكي از آن خيرها ، عصمت است؛ آيا ما هم ميتوانيم معصوم باشيم؟!‼️ 👈پاسخ اين است كه ما تمام خيرهاي آن ذوات مقدسه را تام و تمام نميتوانيم داشته باشيم، اما در حد ظرفيت خودمان از همان سنخ خيرات را ميتوانيم داشته باشيم، مثلا ماهم در حد خودمان از گناه دوري كنيم و يا به اندازه ي ظرفيت خودمان، هدايتگري داشته باشيم. 🍃پس مقصود اين است كه خدا از سنخ آن خيرات به اندازه ي ظرفيت خودمان به ما مرحمت فرمايد. 🌸@skquranir 🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 ⁉️پرسش: 🤲در دعاهای قرآن آمده که خدایا مرا مسلمان بمیران! چرا خداوند از بندگانش نخواسته که مومن بمیرند!؟و چنین درخواستی داشته باشند؟ درحالی که در روایات داریم که بهترین دعا را برای خود و مسلمانان کنید. ✍️پاسخ: در آيه 101 سوره مباركه يوسف(ع) آمده است: 🌸«پروردگارا تو به من دولت دادى و از تعبير خوابها به من آموختى اى پديدآورنده آسمانها و زمين تنها تو در دنيا و آخرت مولاى منى مرا مسلمان بميران و مرا به شايستگان ملحق فرما» همچنين در آيه 132 بقره سفارش حضرت ابراهيم (ع)و حضرت يعقوب(ع)را بيان مي نمايد: 🥗«و ابراهيم و يعقوب پسران خود را به همان [آيين] سفارش كردند [و هر دو در وصيتشان چنين گفتند] اى پسران من خداوند براى شما اين دين را برگزيد پس البته نبايد جز مسلمان بميريد» 👈مرحوم علامه طباطبايي در توضيح درخواست اسلامي كه حضرت يوسف (ع) از خداوند مسالت نمود، آورده است: " اين اسلامي كه يوسف درخواست كرد بالاترين درجات اسلام، و عالي‏ترين مراتب آنست، و آن عبارتست از تسليم محض بودن براي خداي سبحان به اينكه بنده براي خود و براي آثار وجودي خود هيچ استقلالي نبيند و در نتيجه هيچ چيز - چه خودش و چه صفات و اعمالش - او را از پروردگارش مشغول نسازد، و اين معنا وقتي به خدا نسبت داده شود( و عرض شود كه خدايا تو مرا مسلم قرار ده) معنايش اين است كه خداوند بنده ‏اش را خالص براي خود قرار دهد. از آنچه گذشت معلوم شد كه معناي درخواست( مرا مسلم بميران) اين است كه خدايا اخلاص و اسلام مرا مادامي كه زنده‏ ام برايم باقي بدار. "(1) و اين خود درخواست بالاترين درجات ايمان است. 📚پی نوشت: (1)- الميزان ، ج 11، ص342 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41712 🌸@skquranir 🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 ⁉️پرسش: هر کار خیری باید برای رضای خداوند انجام شود. اما گاهی فرد مسیر خود را پیدا کرده است ولی شیطان او را رها نمی کند. آیا برای اذیت کردن شیطان و تلافی و لجبازی با او میتواند بر انجام کار خیر اصرار ورزد؟ ✍️پاسخ: 🌱در آیات و روایات همانطوری که بر کسب رضایت خداوند متعال و خشنود سازی اولیاء الله تاکید شده است از خشمگین کردن افراد و گروه هایی مانند شیطان و کفار نیز سخن به میان آمده است. « و هيچ گامى كه موجب خشم كافران می شود برنمی دارند، و ضربه‏ اى از دشمن نمی خورند، مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته می ‏شود.»(1) 👈«روزی مولای متّقیان امیرالمؤمنین(علیه السلام) از محلّی عبور می نمود، ناگهان متوجّه شد که شخصی مشغول فحش دادن و ناسزاگوئی، به قنبر غلام آن حضرت است؛ و قنبر می خواست تلافی کند و پاسخ آن مرد بی ادب و تحریک شده شیطان و هوای نفس را بدهد. ناگهان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر قنبر بانگ زد که: ای قنبر! آرام باش و سکوت خود را حفظ کن و دشمن خود را به حال خود رها ساز تا خوار و زبون گردد. 💫سپس افزود: ساکت باش و با سکوت خود، خدای مهربان را خوشنود گردان و شیطان را خشمناک ساز و دشمن خویش را به کیفر خود واگذارش نما. توجّه داشته باش که هیچ مؤمنی نتواند خداوند متعال را، جز با صبر و بردباری خشنود سازد. و همچنین هیچ حرکت و عملی همچون خاموشی و سکوت، شیطان را خشمگین و زبون نمی گرداند. و بدان که بهترین کیفر برای احمق، سکوت در مقابل یاوه ها و گفتار بی خردانه او است.»(2) ✅اما باید این نکته را توجه داشت که خشمگین سازی شیطان و یا کفار یک انگیزه تبعی و نتیجه فرعی است که بر اعمال خیر مترتب میشود و نباید به عنوان نیت اصلی از عمل و در کنار کسب رضایت الهی و یا به جای رضایت الهی بنشیند. به نظر می آید در این صورت نیت در انجام عمل خیر، حالت خصومت شخصی پیدا میکند و کسب رضایت الهی کمرنگ و یا حتی ممکن است به فراموشی سپرده شود. ⛔️البته ناامید کردن شیطان توصیه میشود. در این باره این کلیپ از استاد بهرام پور شنیدنی است: https://www.aparat.com/v/VGnZ1/%D9%8...B7%D8%A7%D9%86 📚پی نوشت ها: 1.توبه، 120. 2.مفید، محمد بن محمد، الأمالی، کنگره شیخ مفید(ره)، قم، ص118. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61311 🌸@skquranir 🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿
🌷🕊🌷 🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: با توجه به آیه سی و هفتم از سوره ی مؤمنون، ابتدا لفظ نموت آورده و بعد لفظ نحیا! یعنی اول میمیریم و بعد زنده میشویم! درحالی که این سخن از منکران معاد هست! تفسیر این آیه چگونه است؟ منظور از نموت و نحیا چیست؟ ✍️پاسخ: «إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثينَ»؛ مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، چيزى در كار نيست پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد.(1) 🕊این آیه کریمه، گفته برخی منکران معاد را نقل می کند که مدعی بودند تمام زندگی همین است که برخی به دنیا می آیند و برخی از دنیا می روند و این چرخه همین طور ادامه دارد، و معاد و بازگشتی به نام «قیامت»، در کار نیست. 🎂پس در این آیه، منظور از «نموت»، به دنیا آمدن و زندگی کردن بخشی از ما انسان هاست، و منظور از «نحیی»، از دنیا رفتن و وفات یافتن بخشی از ماست. به سخن دیگر، آن ها می گفتند: مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، دنیای دیگر و زندگی دیگری در كار نيست بلکه پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و بدین ترتیب، ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد!. 👈این معنا را علامه طباطبایی و استاد مکارم، برای این آیه کریمه برگزیده، و بیان کرده اند.(2) پی نوشت ها: (1) مؤمنون/ 37. (2) الميزان، ج‏15، ص 32؛ تفسير نمونه، ج‏14، ص 238 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41422 🌸@skquranir 🌷🕊🌷 🌷🕊🌷
🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲 ⁉️پرسش: منشا سلب توفیق چیست؟ ✍️پاسخ: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: 🌳« احسان و نيكى چون نام خود [نيكو] است، و هيچ چيز جز اجر و پاداش احسان برتر از احسان نيست، و احسان و نيكى هديه‏اى است الهى به بنده. اين طور نيست كه هر كس بخواهد به عمل نیکی انجام دهد بتواند، و نه هر كس كه مايل به احسان شد توان آن يابد و قادر شود، و نه هر که قادر بر آن شد اذن و توفیق آن را پیدا کند. پس چون خداوند بر بنده‏اى منّت نهد، ميل به احسان و توان و توفيق بدان را برايش فراهم سازد، در اين موقع است كه سعادت به دست آید.»(1) 👈با توجه به این روایت توفیق بر عمل خیر نیازمند سه عامل است. علاقه و رغبت به انجام آن، توانایی بر انجام آن، اذن الهی. ✅بنابراین هر چیزی که باعث شود یکی از این سه عامل از دست برود و یا تضعیف شود جزء موانع توفیق بر شمرده میشود. قرآن کریم از عده ای از مسلمانان سخن می گوید که تردید قلبی آنها باعث شد برای رفتن به جهاد بهانه جویی کنند و خداوند نیز این توفیق را از آنان سلب کند. 📖« تنها كسانى از تو (برای ترک جهاد) اجازه می گيرند كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دلهايشان با شكّ و ترديد آميخته است آنها در ترديد خود سرگردانند. اگر آنها (راست می گفتند، و) اراده داشتند كه (به سوى ميدان جهاد) خارج شوند، مقدمات آن فراهم می ساختند! ولى خدا از حركت آنها كراهت داشت از اين رو (توفيقش را از آنان سلب كرد و) آنها را (از جهاد) باز داشت و به آنان گفته شد: «با «قاعدين» [كودكان و پيران و بيماران‏] بنشينيد!»(2) 🤝میان اعمال انسان روابط مستقیمی وجود دارد. اعمال نیک باعث هم افزایی یکدیگر میشود و توفیق اعمال صالح بیشتری را فراهم میکند. گناه نیز سبب سلب توفیق میشود. خداوند متعال می فرماید: 📖«امّا آن كس كه (در راه خدا) انفاق كند و پرهيزگارى پيش گيرد، و جزاى نيك (الهى) را تصديق كند، ما او را در مسير آسانى قرار می دهيم! امّا كسى كه بخل ورزد و (از اين راه) بی نيازى طلبد، و پاداش نيك (الهى) را انكار كند، به زودى او را در مسير دشوارى قرار می دهيم.»(3) 💐علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیات آورده است: «منظور ازآسانی اين است كه توفيق اعمال صالحه را به او بدهد و منظور از سختی ندادن توفيق اعمال صالح است.»(4) ✅👈در کلام سید الساجدین(علیه السلام) یازده دلیل برای بی توفیقی ذکر شده است: اى خدا من چندان كه به عزم و جزم با خود گفتم و خويش را مهيا و آماده طاعتت ساختم و در پيشگاه تو به نماز ايستادم آن هنگام مرا به خواب انداختی و حال راز و نياز از من باز گرفتى! اى خدا چه شد كه هر چه با خود عهد كرده و گفتم كه از اين پس سريرتم نيكو خواهد شد و به مجامع اهل توبه و مقام توابين نزديك می شوم، بليه و حادثه ‏اى پيش آمد كه به عهد ثابت قدم نماندم و آن بليه ميان من و خدمتت حايل گرديد. 🤲اى سيد من ۱- شايد تو از درگاه لطفت مرا رانده ‏اى و از خدمت بندگيت دورم ساخته ‏اى ۲- يا شايد ديدى من حق بندگيت را خفيف شمردم بدين جهت از درت مرا دور كردى ۳- يا آنكه ديدى من از تو روى گردانم بدين سبب بر من غضب فرمودى ۴- يا آنكه در مقام دروغگويانم يافتى لذا از نظر عنايتت دور افكندى ۵- يا شايد ديدى كه من شكر گزارى از نعمت هايت نمی كنم مرا محروم ساختى ۶- يا شايد مرا در مجالس اهل علم نيافتى به خوارى و خذلانم انداختى ۷- يا شايد مرا در ميان اهل غفلت يافتى بدين جرم از رحمتت نوميدم كردى ۸- يا شايد ديدى در مجالس اهل باطل الفت گرفته ‏ام مرا ميان آنها وا گذاشتى ۹- يا شايد دوست نداشتى دعايم را بشنوى از درگاهت دورم كردى ۱۰- يا شايد به جرم و گناهم مكافات كردى ۱۱- يا شايد به بی شرمی با حضرتت مجازاتم نمودى.»(5) 📚پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏4، ص26. 2. توبه، 44-46. 3. لیل، 5-10. 4. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ج20، ص303. 5.طوسی، محمد بن الحسن(460 ق)، مصباح المتهجد و سلاحالمتعبد، بیروت، موسسه فقه الشیعة، ج‏2، ص588. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61808 🌸@skquranir 🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: با توجه به اینکه شیاطین در عصیان خدا هستند، چگونه وسیلۀ خدا هستند برای تحریک کافران: أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ﴿مريم:۸۳﴾ ✍️پاسخ: بله شياطين در عصيان خدا هستند اما اولا در جريان تمرد ابليس خداوند خودش اين اذن را به ابليس داد: گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده(حجر/36) فرمود تو از مهلت‏ يافتگانى(حجر/37) تا روز [و] وقت معلوم(حجر/38) در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست مگر كسانى از گمراهان كه تو را پيروى كنند(حجر/42) لذا دو مساله وجود دارد اول اينكه اين اذن از جريان تمرد ابليس به او داده شد كه در راه گمراهي بني آدم عزمش را جزم نمايد و دوم بيان اينكه هر كس از ابليس پيروي كند جايگاهش جهنم است ؛ پس اين دو قانون بيان شده است و ابليس و انسان از آن آگاهي دارند و تحت اين قانون تعريف شده الهي قرار دارند .ازاين اذن الهي در آيه به" ارسال " تعبير شده است . و ثانيا در جريان همان گفتگوي خداوند با ابليس پس از تمرد او از سجده بر آدم ، مي فرمايد كه تسلط ابليس تنها بر كساني است كه او را به ولايت و دوستي و سر پرستي مي گيرند: تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى ‏گيرند و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مى‏ ورزند(نحل/100) و نيز در آيه 27 سوره مباركه اعراف مي فرمايد: إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ در حقيقت اين دو آيه برنامه، قانون ونوع رابطه ي شياطين و كافران و كساني كه ايمان نمي آورند را بيان مي نمايد و به تعبير مرحوم علامه :" همين شيطانها هم سر خود نيستند، بلكه هر چه مى ‏كنند به اذن خدا مى ‏كنند، و اين اذن همان است كه در آيه از آن به ارسال تعبير شده"(1) به تعبير ديگر ابليس حكم" كلب معلم = سگ تعليم ديده "را دارد. مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند:" اگر در آيه شريفه ارسال شيطانها را به خدا نسبت داده، از آنجايى كه از باب مجازات است هيچ عيبى ندارد، چون مشركين به حق كفر ورزيدند، و خدا هم از در مجازات شيطانها را فرستاد تا كفر و گمراهيشان را زيادتر كنند" (2) استاد جوادي آملي نيز اين جريان را وابسته به عملكرد فرد مي داند و مي فرمايند:" خود آنها آمدند شيطان را به عنوان سرپرست پذيرفتند و ما هر چه نهي از منكر كرديم نپذيرفتند راه توبه را باز كرديم برنگشتند از آن به بعد بين اينها و بين شياطين ما مانع را برداشتيم همين حد آن هم اين كار اضلال كيفري است.... اينها خدا و رهبران الهي را عمداً رها كردند تحت ولايت شيطان در آمدند شيطان را به عنوان والي پذيرفتند دليل ذكر مي‌ كند مي‌ گويد ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ﴾ چون اينها ﴿اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا﴾ اين را قبول نكردند ما براي اينها اوليا فرستاديم گفتيم ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾ قبول نكردند خودشان شياطين را به عنوان اوليا اتّخاذ كردند ما هم به تعبير مرحوم شيخ طوسي بين اينها و بين اين كلب معلّم ،مانع را برداشتيم همين, ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُونَ﴾"( 3) پی نوشت ها: (1)- الميزان، ذيل آيه 83 سوره مباركه مريم (2)- همان (3)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء، تفسير سوره مباركه مريم، جلسه 56 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=48182 🌸@skquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: اینکه میگویند خودتان را بشناسید یعنی چه و چگونه باید اینکار را انجام داد. من چگونه میتوانم خودم را بشناسم لطفا به زبان ساده توضیح دهید. ✍️پاسخ: 🌼خودشناسی یا معرفت نفس، یکی از اصول اولیه در اخلاق و به معنای آگاهی یافتن بر صفات، استعدادها و ملکات مثبت و منفی خود است. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «نالَ الفَوزَ الأكبَرَ مَن ظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفسِ؛ كسى كه موفق به خود شناسى شود، به بزرگترين پيروزى دست يافته است.» (۱) اصل و پایه خودشناسی اخلاقی این است که انسان بفهمد که از کجا آمده،‌ الان در چه وضعیتی است و چه وظایفی دارد، و در نهایت به کجا خواهد رفت و سرانجامش چه خواهد شد. آگاهی انسان از وضعیت ابتدایی و خلقتش او را واقع بین و دیدگاه او را معقول کرده و وی را از غرور و تکبّر و خود بزرگ بینی باز می دارد. از نظر قرآن یکی از عوامل کفر، شرک و انحراف، بی اطّلاعی از سرآغاز خلقت و قدرت خداوند در آفرینش موجودات است.(۲) اگر انسان به ضعف و حقارت خود آگاهی پیدا کرد، وابستگی خود را به موجودی توانا و قدرتی لایزال بهتر درک کرده و راهی به سوی خداشناسی در پیش او گشوده می شود. به این جهت است که خودشناسی را مقدمه ای بر خداشناسی می دانند. زمانی که انسان به این باور رسیده و رابطه خودش را با پروردگار متوجه شود،‌ می تواند وضعیت کنونی و وظایفش را بهتر درک کرده و در انجامش بیشترین سعی و تلاش را داشته باشد. و اینکار که خودسازی نامیده می شود، تنها راهی ست که انسان را به کمال و سعادت نهایی خواهد رساند. 🌾مرحوم فیض کاشانی (ره) در جهت خودشناسی و برای پی بردن به عیوب خویش چهار راه ذکر می کند:‌ ✅اوّل این که انسان به سراغ استادی برود که آگاه به عیوب نفس و خفایا و آفات اخلاقی باشد. ✅دوم: دوست راستگویی را پیدا نموده و او را مراقب خویش کند تا احوال و افعال او را مورد بررسی دقیق قرار دهد. ✅سوم: انسان عیوب خویش را از زبان دشمنانش بشنود، چرا که دشمنان با دقّت مراقب عیوب و لغزش های انسان هستند. ✅چهارم: انسان با مردم معاشرت نموده و صفات نکوهیده ای را که می بیند، در مورد خودش نیز بررسی کند و ببیند که آیا این صفات نکوهیده در او هست؟ (۳) 📚پی نوشت ها: ۱. میزان الحکمه، ج ۷؛ ص ۱۶۲ ۲. سوره انفطار، ۶ و ۷ ۳.محجه البیضاء؛ ج ۵؛ ص ۱۱۲ - ۱۱۴ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61490 🌸@skquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
🌳رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): ☀️«با دوستی علی است که مؤمن از منافق شناخته می‌شود» 📚ابن‌حنبل، فضائل امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب، ۱۴۳۳ق، ص۱۷۲. 🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المومنین و الائمة المعصومین(علیهم السلام)🥗 🌸عید بزرگ غدیر مبارک باد🌸 🌸 🌸@skquranir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: لطفا تمام آیاتی که در روز عید غدیر نازل شد را بفرمایید. ✍️پاسخ: ✅ آیه اول؛ اولین آیه همان وظیفه ابلاغ رسالت است: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين‏»؛ اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده ‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى ‏دارد؛ و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى ‏كند.(1) ✅ آیه دوم؛ آیه اکمال دین است که پس از اعلام عمومی ولایت و جانشینی حضرت علی (علیه السلام)، این آیه نازل شد: «...الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا...»؛ امروز، كافران از (زوال) آيين شما، مأيوس شدند؛ بنا بر اين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم‏.(2) نکته: این آیه بنا به حکمت ها و مطالحی و به دستور الهی و توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در بین آیه 3 سوره مبارکه «مائده» قرار داده شده است. ✅ آیه سوم؛ از آیات نازل شده مرتبط با واقعه غدیر، آیات ابتدایی سوره مبارکه «معارج» است: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏ * لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ‏»؛ تقاضاكننده ‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد. اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچ كس نمى ‏تواند آن را دفع كند.(3) شأن نزول: در روایتی از امام صادق (علیه السلام) از اجداد بزرگوارشان چنین آمده: چون پیامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) على (عليه السلام) را در روز غدير خم منصوب به خلافت كرد و فرمود: "هر كه من مولاى اويم پس على مولاى اوست" و اين در عالم پراكنده و به گوش همه رسيد؛ "نعمان بن حرث فهرى" وارد بر رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) گرديد و گفت ما را امر نمودى كه شهادت بر توحيد و يكتايى خدا داده و بگویيم لا اله الّا اللَّه و اين كه تو پيامبرى، ما هم اطاعت كرديم؛ پس ما را فرمان جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادی، ما پذيرفتيم؛ آن گاه راضى نشدى تا اين جوان (اشاره به حضرت علی علیه السلام) را تعيين به خلافت و وصايت خود نمودى و گفتى: من كنت مولاه فعلّى مولاه؛ پس اين كار از ناحيه تو است يا از طرف خداست؟ پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمودند: قسم به خدايى كه جز او خدايى نيست، اين كار از طرف خدا و امر اوست. ☄️ پس "نعمان بن حرث" پشت بر پیامبر كرده و این آیه را می خواند: "بار خدايا اگر اين كار حق و از طرف تو است پس ببار بر ما سنگى از آسمان"(4)، پس خداوند سنگى بر سر او زد و او را كشت و آیه «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏...» را نازل فرمود.(5) 📚پی نوشت ها: 1. مائده: 5/ 67. 2. مائده: 5/ 3. 3. معارج: 70/ 1و2. 4. انفال: 8/ 32. 5. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج ‏10، ص 530؛ حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج ‏5، ص 411. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61715&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸