eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
812 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 ⁉️پرسش: تفسیر سوره آل عمران آیه 61 از کتب اهل سنت بیان کنید ✍️ پاسخ: 💠«مسلم» در کتاب حدیثی صحیح خود (که دومین کتاب معتبر و صحیح اهل سنت می باشد)، در باب مناقب امام علی (علیه السلام) حدیث مباهله را روایت نموده است.(2) وی از سعد بن ابی الوقاص روایت می کند: 🍂معاويه (لعنه الله) به سعدبن ابی وقاص امر کرد که چه چيزی مانع شده است که تو ابوتراب علی (عليه‏ السلام) را دشنام نمی ‏دهی؟ سعد در جواب معاويه سه چيز را ذکر می‏ کند که اگر یکی از آنها را می داشت برای وی از شتران سرخ مو بهتر می بود. 1) حدیث منزلت در حق او. 2) او خدا و رسولش را دوست می دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند. (حدیث رایت). 3) هنگامی که آیه مباهله نازل گردید، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را فرا خواند و فرمود: پروردگارا این افراد اهل من می باشند.(3) 💫بسیاری از مفسرین و بزرگان اهل سنت؛ همچون: ابن جریر طبری؛(4) ابن المنذر؛(5) سمعانی؛(6) بغوی؛(7) ابن الجوزی؛(8) فخر رازی؛(9) ابن ابی حاتم رازی؛(10) سیوطی؛(11) شوکانی؛(12) و... به این امر تصریح و یا اشاره نموده اند؛ هرچند که در این میان برخی نیز با اجتهاد در مقابل نص خواسته اند در تطبیق انحصاری این آیه ی شریفه بر خمسه ی طیبه تشکیک وارد سازند؟!(13) سيوطى (م:911هـ)، در تفسير الدر المنثور نقل می کند: ابن ابى شِيبه، سعيد بن منصور، عبد بن حميد، ابن جرير و ابونعيم نقل كرده ‏اند كه شَعْبى مى ‏گويد: اعتقاد مسيحيان نجران درباره ی حضرت عيسى‏ (عليه السلام)‏، از گفته ديگر مسيحيان مبالغه‏ آميزتر بود. آنان همواره با پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) درباره او مجادله مى ‏كردند و از اين رو خداوند اين آيات را در سوره آل عمران نازل فرمود: «إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ ... فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ». پس از اين رسول خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) آن‏ها را به مباهله و ملاعنه فرا خواند. آنان بر اين كار فرداى آن روز را وعده كردند. بامداد فردا پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله)‏ به همراه على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام)‏ به سوى وعده ‏گاه رهسپار شدند. ... 🔹سيوطى در ادامه مى‏ نويسد: مسلم، تِرمذى، ابن منذر، حاكم نيشابورى و بيهقى- در السنن الكبرى‏- نقل كرده ‏اند كه سعد بن ابى وَقّاص مى ‏گويد: هنگامى كه آيه: «قُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ» نازل شد، پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام‏) را فرا خواند و فرمود: بارالها! اينان خاندان من هستند. 🌿وى در ادامه مى‏ نويسد: در اين باره حاكم نيشابورى حديثى نقل كرده و آنرا صحيح دانسته است. ابونعيم اصفهانى در دلائل النبوه‏ هم‏چنين ابن مردويه نقل كرده ‏اند كه جابر مى ‏گويد: عاقب و سيد از بزرگان مسيحى نزد پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) آمدند ... رسول خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) بامدادان در حالى كه دست على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام‏) را گرفته بود به وعدگاه روانه شد. آن گاه كسى را در پى عاقب و سيد فرستاد؛ ولى آن‏ها از حضور در اين محفل خوددارى كرده و در مقابل ايشان تسليم شدند. پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله)‏ فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حقّ به پيامبرى مبعوث كرد! اگر اين كار را انجام مى ‏دادند، اين سرزمين بر آن دو آتش مى‏ باريد. 💠جابر در ادامه مى‏ گويد: اين آيه درباره اهل بيت‏ (عليهم السلام‏) نازل شد كه: «تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ ...». جابر مى‏ گويد: منظور از«أَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ»، رسول خدا ‏ و على‏ (عليهما السلام)‏، منظور از«أَبْناءَنا»، حسن و حسين‏ (عليهما السلام)‏ و منظور از «نِساءَنا»، فاطمه‏ (عليها السلام‏) هستند.(14) 📚پاسخ کامل و منابع را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=52922 🌸 🌸@skquranir 🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥
🥗🕊🥗🕊 ⁉️پرسش: آیا گناهی داریم که پس از انجام آن هیچ وقت توفیق توبه پیدا نکنیم؟ ✍️پاسخ: 🥗🕊🥗🕊 🕊هيچ گناهي وجود ندارد که حتي با توبه هم بخشيده نشود و خداوند بر اساس مهرباني و بخشندگي اش، در قرآن وعده داده که تمام گناهان را مي بخشد. خداوند در يکي از آيات فرموده است: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم‏ وَ أَنيبُوا إِلى‏ رَبِّكُم‏؛ اي بندگان خدا که بر خود اسراف و ستم کرده‌ايد، از رحمت خداوند نا اميد نشويد که خدا همه گناهان را مي‌آمرزد و او بسيار بخشنده و مهربان است و به درگاه پروردگارتان انابه کنيد».(1)🥗🕊🥗🕊 🌼خداوند در آيه ديگر قرآن فرموده که همه گناهان را مي بخشد، مگر شرک را؛ يعني شرک به خودش را نمي بخشد؛ ولي مفسران گفته اند: مراد اين است اگر با شرک از دنيا برود، بخشيده نمي شود؛ ولي اگر توبه کند، گناه شرک هم بخشيده مي شود. خدا فرموده: «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاء؛ خداوند (هرگز) شرك را نمی بخشد و پايين‏تر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد) می ‏بخشد».(2)🥗🕊🥗🕊 آيه فوق صريحاً اعلام مى‏كند كه همه گناهان ممكن است مورد عفو و بخشش واقع شوند؛ ولى "شرك" به هيچ وجه بخشوده نمى‏شود؛ مگر اين كه از آن دست بردارند و توبه كنند و موحد شوند. (3) پس همه گناهان، با توبه واقعي بخشيده مي شوند و توبه براي همه گناهان وجود دارد و مؤثر است.🥗🕊🥗🕊 پی نوشت ها: 1. زمر (39)، آيه‌ 53 و 54. 2. نساء (4)، آيه 48. 3. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏3، ص 409، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ اول، 1374 ش. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61585 🌸 🌸@skquranir 🥗🕊🥗🕊
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿 ⁉️پرسش: اگر قرآن کاملترین کتاب است پس باید در جهت تکامل ما برنامه ای تدوین شده آماده داشته باشد و معجزه آن هم عدم کهنگی در تمام ادوار است. برای یک مسلمان چه برنامه ای متناسب با شغل ارائه شده!؟ هدف تربیت انسان چه بوده و چه موقع میدانیم در این راه موفق بوده ایم!؟ ✍️پاسخ: قرآن کریم برای زندگی بشر در تمامی ادوار تاریخ، خطوط کلی و اصلی زندگی فردی و اجتماعی را مشخص کرده و انسان نیز با التزام به این قوانین و فرامین قرآن کریم و در واقع تعبد و عبودیت نسبت به فرامین الهی، هم به سعادت دنیا می رسد و هم آخرت. 🛠شغل و فعالیت اقتصادی نیز مشمول یکی از فعالیتهای اجتماعی است و همانگونه که عرض شد، خطوط کلی نقشه عبودیت بشر در این زمینه در قرآن کریم بیان شده است مانند: «... ⚖️فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ...؛ پس پيمانه و ترازو را تمام نهيد و اموال مردم را كم مدهيد»(3) 💰«وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ؛ واى بر كم‏فروشان»(4) واز طریق روایات معصومین(علیهم السلام) نیز سایر خطوط فرعی تر و نیز شرح همین خطوط کلی در زمینه های مختلف من جمله تجارت، شغل و فعالیت اقتصادی بیان شده است. هدف از تربیت انسان رسیدن به قرب الهی است و این تقرب، جز از راه تزکیه نفس حاصل نمی شود، تزکیه ای که در تمامی شئونات زندگی، من جمله شغل و فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و ... نیز ساری و جاری است: 🕊«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد»(5) ☀️« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد»(6) 📚پی نوشت ها: 1. انبیاء/25 2. شعراء/144 3. اعراف/85 4. مطففین/1 5. اعلی/14 6. شمس/9 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62328&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗 ⁉️پرسش: برای اینکه در مباحث اخلاقی بتوانیم بر دیگران تاثیر گذار باشیم چه اصولی را باید رعایت نماییم؟ ✍️پاسخ: 🌼تربیت اخلاقی به معنای رشد و پرورش فضائل اخلاقی در دیگران و دور کردن آنها از رذائل اخلاقی است. برخی از اقسام تربیت اخلاقی مانند تربیت اخلاقی فرزند بر پدر و مادر واجب و برخی دیگر از اقسام آن مانند تربیت عمومی و همگانی در اخلاق مستحب است. در تربیت اخلاقی مکاتب و رویکردهای متعددی وجود دارد که مبتنی بر مبانی گوناگون به نظام سازی در این باره روی آورده اند. رویکرد دینی مبتنی بر تعالیم اسلامی نیز دارای اصول و روش هایی است که به مهم ترین آنها عبارتند از: 🍃اصل تدریج 🍃اصل رفق و مدارا 🍃اصل شریعت محوری 🍃در هم تنیدگی تربیت دینی و تربیت اخلاقی پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61062 🌸 🌸@skquranir 🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز خردمندان، پند نمی گیرد. لطفا خردمند را از دیدگاه قرآن و‌ سنت معرفی کنید. ✍️پاسخ: قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند: 🌸 تذکر پذیر: تنها صاحبان انديشه متذكّر مى ‏شوند.(8) 🔹 وفا به عهد الهی: آن ها كه به عهد الهى وفا مى‏ كنند، و پيمان را نمى ‏شكنند.(9) 🌸 برقراری پیوندهای الهی: و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10) 🔹ترس از خدا: و از پروردگارشان مى ‏ترسند.(11) 🌸ترس از بدی حساب: و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12) 🔹 صبر برای خدا: و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى ‏كنند.(13) 🌸برپا داشتن نماز: و نماز را برپا مى ‏دارند.(14) 🔹انفاق علنی و سرّی: و از آنچه به آن ها روزى داده ‏ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى ‏كنند.(15) 🌸نیکوکاری: و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏ برند.(16) 🔹یاد خدا در هر حال: همان ها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده ‏اند، ياد مى ‏كنند.(17) 🌸تفکر در آسمان و زمین: و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى ‏انديشند؛ (و مى ‏گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده ‏اى.(18) 🔹قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند: 🌸تذکر پذیر: تنها صاحبان انديشه متذكّر مى ‏شوند.(8) 🔹وفا به عهد الهی: آن ها كه به عهد الهى وفا مى‏ كنند، و پيمان را نمى ‏شكنند.(9) 🌸برقراری پیوندهای الهی: و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10) 🔹 ترس از خدا: و از پروردگارشان مى ‏ترسند.(11) 🌸ترس از بدی حساب: و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12) 🔹 صبر برای خدا: و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى ‏كنند.(13) 🌸 برپا داشتن نماز: و نماز را برپا مى ‏دارند.(14) 🔹انفاق علنی و سرّی: و از آنچه به آن ها روزى داده ‏ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى ‏كنند.(15) 🌸نیکوکاری: و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏ برند.(16) 🔹 یاد خدا در هر حال: و آن گاه كه بر پهلو خوابيده ‏اند، ياد مى ‏كنند.(17) 🌸تفکر در آسمان و زمین: و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى ‏انديشند؛ (و مى ‏گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده ‏اى.(18) پاسخ کامل را در سایت ملاحظه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61595 🌸 🌸@skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 ⁉️پرسش: آیا والدینی که ترک نماز کرده اند، شامل دعای اولاد نمازخوان هم میشوند!؟ در احادیثی خواندم که دعای هیچ پیامبر و شفیعی در حقشان، مستجاب نمیشود. ✍️پاسخ: ☀️در ضمن روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است که یکی از عواقبی که دچار کاهل الصلاة میشود این است که بهره ای از دعای صالحین نمی برد. معنای این روایت این است که دعای عمومی صالحین برای مومنین و مومنات شامل حال او نمی شود. این روایت منافاتی با این ندارد که دعای خاص فرزندان برای پدر و مادرشان به آنها نرسد. حتی اگر والدین تارک الصلاة باشند. مگر اینکه ترک نماز آنها منجر به کفرشان شود که بحث جداگانه ای است. پاسخ کامل به همراه متن روایت را ئدر سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61279 🌸 🌸@skquranir 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿
🌾🌴🌾 ⁉️پرسش: لطفا نمونه هایی که درباره انتقام و انتقام گیری که در قرآن و زندگی اهل بیت(علیهم السلام) رخ داده است تا حق مظلوم گرفته شود را بفرمایید. ✍️پاسخ مفصل و جالب را که به این زیر موضوعات در بحث انتقام پرداخته است را در سایت مطالعه کنید:👇 ✅اقسام انتقام 1. انتقام پسندیده و لازم 2. انتقام مُجاز شرایط انتقام مجاز 3. انتقام مذموم و ناروا: ✅عفو به جای انتقام http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62253 🆔@skquranir 🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: غرور در مباحث اخلاقی یکی از آفاتی است که از آن سخن به میان آمده است، در مورد خطرات این رذیله اخلاقی، توضیحاتی را خواستار هستم. ✍️پاسخ: در اصطلاح عبارت است از «اعتماد و تكيه كردن نفس به آنچه كه مطابق هوي و هوس باشد و طبع انسان به خاطر شبهه‌ افكني و فريب شيطان به آن گرايش يابد. پس هر كس بر اساس شبهه فاسدي معتقد شود كه در دنيا يا آخرت به خير و سعادت رسيده مغرور است»(2) 🍂غرور يكي از مرض هاي قلبي است كه انسان را از درون تهي مي‌كند و اعمال و رفتار انسان را نابود مي‌كند و در حقيقت به جاي اين كه پروردگار بي‌همتا را پرستش كند از نفس، مال، مقام و علمش بتي ساخته و آنها را عبادت مي‌كند. مذمّت از این خوى زشت در احادیث اسلامى نیز بازتاب گسترده اى دارد. 🍁فرد مغرور در ذهن خود یک الگو و قالب کاملی برای کلیه رفتار و گفتار خویش و نمونه عالی و بی نقصی برای اقناع حس برتری جویی خود می سازد، و سعی می کند که تمام فعالیت ها و احساساتش را طبق آن قالب ساختگی و بدلی در آورد؛ به قدری صفات و مزایای خود را بلند می پندارد، که به هیچ وجه باورش نمی شود، که در وجودش نقصی وجود داشته باشد. لذا تحمل شنیدن کوچک ترین انتقادی را نسبت به خود ندارد. نقش دو عامل مهم در پیدایش غرور 🍃الف: ثروت 🍃ب: غرور علمی پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61418&page=2 🆔@skquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊 ⁉️پرسش: نام چند فرشته در قرآن آمده است!؟ ✍️پاسخ: اسامی فرشتگانی که در قرآن آمده است عبارتند از: 🍃 جبرئیل (روح الامین) (مأمور نزول وحی) لفظ جبرئیل سه بار در قرآن آمده است. در سوره بقره، آیه 97 ـ 98، و سوره تحريم، آیه 4. 🍃ماروت (آموزگار سحر برای دفع فتنه سحر) یك بار در قرآن آمده است. (در سوره بقره، آیه 102) 🍃هاروت (آموزگار سحر برای رفع فتنه سحر) یك بار در قرآن آمده است. (در سوره بقره،‌ آیه 102) 🍃 میكال: یك بار در قرآن آمده است. (در سوره‌ بقره، آیه 98) 🍃مالك (نگهبان جهنم): یك بار در قرآن آمده است. (در سوره زخرف، آیه 77) 🍃 ملك الموت (مأمور قبض روح): یك بار در قرآن آمده است. (در سوره سجده، آیه 11) 🍃عتید و رقیب: (مأموران ثبت اعمال خوب و بد): كه هر كدام یك بار در قرآن آمده اند. (در سوره ق، آیه 18) 🍃میکائیل (سوره بقره، آیه 98 ) 🍃سکینه ( آرام دهنده قلوب مومنین) (سوره فتح آيه 4) 🍃« رعد » (فرشته موکل ابر)(سوره رعد آیه 13.) 🍃«برق» (فرشته موکل برق آسمانی) (سوره روم آیه 24.) 🍃 سجل (سوره انبياء آیه 104) 🍃 قعيد( فرشته نويسنده گناهان مي‌باشد) (سوره ق آیه 17).(1) 📚پی نوشت ها: 1.برای آگاهی بیشتر ر.ک: سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الاتقان فی علوم القرآن،‏بیروت - لبنان، 1421.ق، ج۴، ص۷۸-۸۰. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61443 🆔@skquranir 🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊
🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳 ⁉️پرسش: اگر در طول سالهای تکلیف از کسی سخن چینی کرده و افکار افراد را نسبت به هم خراب کرده باشم، راه جبران و توبه چیست؟ اگر الان دسترسی به این افراد نداشته باشم یا بعضی از آنها را فراموش کرده باشم چطور؟ ✍️پاسخ: 🗣سخن چینی یکی از گناهانی ست که علاوه بر حق الله، انسان را مشمول حق الناس کرده و فقط با توبه نمی توان از عقوبت آن رهایی یافت. در مورد حق الناس های معنوی یا اخلاقی که شما مالی را از کسی تلف نکرده، بلکه عرض و آبروی کسی را از بین برده اید، باید عملتان را جبران کنید. بدین صورت که اگر می توانید عزت و آبروی او را برگردانید. اگر قابل بازگشت نبوده و نمی توان آن را جبران کرد، در صورتی که طرف مقابل از عمل شما اطلاع دارد، باید از او حلالیت بگیرید. از ایشان بخواهید که شما را ببخشد و حتی اگر در ازای بخشیدن، چیزی را مطالبه کرد (در حد معقول)، حتما از تقدیمش دریغ نکنید که در این دنیا دست شما برای انجام این کارها باز است ولی در آخرت مجبورید اعمال نیکتان را با اعمال ناشایست او معاوضه کنید و این بسیار بد معامله ای ست. 🍁اما اگر راهی برای بازگردان آبروی او وجود ندارد (مثل اینکه فراموش کرده اید، یا به او دسترسی ندارید و امثال اینها) و ایشان از کار شما هم مطلع نشده، لازم نیست که به گناهتان اعتراف کنید؛ بلکه در ازای حقی که به گردن شما دارد، اعمال نیک انجام داده و ثوابش را به او هدیه کنید؛ برایش دعا کرده و طلب خیر و مغفرت کنید؛ در کارهای صالح و خداپسندانه ای که انجام می دهید ایشان را هم شریک کنید. با این کار کم کم حقی که ایشان به گردن شما دارد جبران شده و از گناه پاک می شوید. 🤲پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: «كفّاره غيبت، اين است كه براى شخصى كه از او غيبت كرده اى، آمرزش بطلبى.» (۱) 🤲همچنین امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «اگر غیبت کسی را کردی و او با خبر شد باید از او طلب حلیت کنی؛ ولی اگر مطلع نشد، برایش طلب مغفرت کن» (۲) 👈توجه داشته باشید که با شریک کردن دیگران در اعمالتان، چیزی از ثواب شما کم نشده و خداوند به همان میزان به ایشان هم عطا خواهد کرد. 📚پی نوشت ها: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۹، ص ۱۴۴ ۲. نوری، حسین بن محمد تقی؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ انتشارات موسسه آل البیت لاحیاء التراث؛ بیروت؛ ۱۴۰۸؛ ج ۹؛ ص ۱۱۸ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61025 🆔@skquranir 🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳
🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 ⁉️پرسش: در آیات مختلفی با واژگان متفاوت، سخن از خلقت آسمان ها و زمین است؛ در برخی فعل «خلق»، برخی تعبیر «بدیع» و در برخی از واژه «فطر» استفاده شده و در ترجمه ها نیز همگی به معنای خلقت و آفریدن ترجمه شده اند. آیا تفاوتی بین این واژه ها هست؟ ✍️پاسخ اجمالی: فی الجمله می توان گفت این الفاظ، در معنای آفرینش و ایجاد، مشترک هستند؛ ولی در نگاه دقیق تر می توان در هر کدام، ویژگی ای را در نظر گرفت؛ مثلا: ⚖️وقتی واژه «خلق» به کار می رود، بیشتر عنایت روی تقدیر و اندازه گیری دقیق و حکیمانه است. 💡وقتی واژه «بدع» به کار می رود، بیشتر عنایت روی نوآوری و ایجاد و انشاء بدون سابقه و مشابه قبلی است. ☀️وقتی واژه «فطر» به کار می رود، بیشتر عنایت روی تبدیل عدم به وجود و به عبارتی از عدم به وجود آوردن است، یعنی نبود را بود کردن. و یا این که «فطر» ناظر به پس از خلقت و آفرینش و ناظر به حالات و کیفیاتی است که خداوند بر اساس مقام ربوبیت و ولایت، ایجاد نموده است. پاسخ تفصیلی را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61185 🏴 🏴@skquranir 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃
💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔 🏴💔 ⁉️پرسش: آیا کسانی که امام حسین(علیه السلام) را ترک کرده و او را تنها گذاشتند مشمول شفاعت امام حسین(علیه السلام) می شوند یا نه؟ ✍️پاسخ اجمالی: ⚔️می توان گفت؛ کسانی که عامداً و عالماً از یاری امام حسین(علیه السلام) امتناع کرده و او را ترک گفته اند و به شکلی باعث قتل او شده اند هرگز مورد شفاعت امام حسین (علیه السلام) قرار نمی گیرند مگر این که واقعا توبه کرده باشند و با توبه حقیقی جان داده باشند. (اگر توفیق توبه واقعی یافته باشند که غالبا همچین توفیقی نمی یابند). پاسخ تفصیلی و کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61841 🏴 🏴@skquranir 💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔 🏴💔
🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻 🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻 ⁉️پرسش: لطفا درباره موسیقی از نگاه آیات و روایات توضیحاتی را ارائه نمایید. ✍️پاسخ اجمالی: برخی از آیات با توجه به تفسیری که پیامبر اکرم و اهل­بیت(علیهم السلام) از آنها نموده اند بر غنا تطبیق می کند. در این باره به چند آیه اشاره می کنیم: 🎷1- امام صادق (علیه السلام) درباره ی آیات «و کسانی که شهادت به باطل نمی دهند(و در مجالس باطل شرکت نمی کنند)(فرقان/72)و «از سخن باطل بپرهیزید»(حج/30)، می فرمایند: «منظور مجالس لهو و لعب و غناست.»(10) 🎸2- امام صادق(علیه السلام) درباره ی آیه ی «و آنها که از لغو و بیهودگی رویگردانند»(مومنون/3)، فرمود: «منظور از «لغو» در این آیه، غنا و ملاهی می باشد.»(12) 🎺3- امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) درباره ی آیه ی «بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده است»(لقمان/6)،فرمودند: «منظور از سخنان بیهوده، غنا­ست.»(14) 👈نکته: هر چند اکثر این روایات، آیات مذکور را بر غنا تطبیق نموده­اند ولی دربعضی روایات، بر موسیقی نیز تطبیق شده است(15)و فقها نیز برخی از این آیات را بر موسیقی تطبیق نموده اند.(16) 🔹ب) مهمترین دلیل بر حرمت غنا، روایاتی است که ازپیامبراکرم و اهل­بیت(علیهم السلام) به دست ما رسیده و به طور صریح و روشن دلالت بر حرمت غنا دارند. برای نمونه به برخی از روایات اشاره می کنیم: 🔥امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»(17)و امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «از غنا دوری کنید(18).» 💠ج) در مورد حرمت موسیقی نیز روایاتی از پیامبراکرم و ائمه معصومین(علیهم السلام) به دست ما رسیده که برخی از آنها را نقل می کنیم: 🥁امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «آلات ساز و آواز، از عمل شیطان است پس هر چه در زمین از این نوع وجود دارد از ناحیه ی شیطان است.»(19)پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نیز می­فرمایند: «شما را از مزمار و کوبات (آلات موسیقی) نهی می کنم.»(20) 🎤د) از آنجائی که واژه ی غنا به معنای «کشیدن صدا» بلکه به معنای هر گونه صدا و آواز است(21)و به تعبیر شیخ انصاری ره «کاملا روشن و بدیهی است که هیچ یک از این مفاهیم حرام نیستند »(22)، به همین جهت، همه ی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام می دانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است.(23) (واژه ی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده اند(24) و گفته اند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش گذرانی باشد.)(25) 🎼بعضی از فقها علاوه بر«لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزوده اند(26). «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند و در مورد موسیقی(آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می دانند.(27) پاسخ کامل به همراه منابع را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62350 🏴 🏴@skquranir 🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻 🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻
💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔 ⁉️پرسش: آيا اين گفته صحيح است كه امام حسين(عليه السلام) به دعوت شهربانو به سمت ايران در حركت بودند كه در كربلا به شهادت رسيدند؟ ✍️پاسخ اجمالی: 🌼اين مطلب از جمله مطالبي است كه هيچ سند و مدركي هرچند ضعيف ندارد،بلكه بررسي موضوعاتي همچون نام مادر امام سجاد(عليه السلام) و نيز زمان وفات شهربانو دروغ بودن آن را روشن خواهد كرد. پاسخ کامل و البته جالب این پرسش را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-60929.html 🏴 🏴@skquranir 💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔
🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁 ⁉️پرسش: فرق «بغی» و «زنا» در آیات قرآن چیست؟ ✍️پاسخ: 💠معنای کلمه «زنا» در زبان عربی و استعمال قرآنی آن کاملا روشن است. اما کلمه «بغی» صرفا به معنای «زنا» نیست بلکه معنای اصلی آن آنگونه که از استعمالات دیگر این واژه به دست می آید به معنای «طلب» است اما استعمالات دیگری هم دارد مانند کاربرد آن در «زنا» و «ظلم» و «تجاوز» و « حاجت». 🔹علامه مصطفوی در کتاب «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» ذیل واژه «بغی» می نویسد: گوهر معنایی واژه «بغی» طلب و اراده موکد است. این معنی در موارد استعمال متفاوت است. در سه مورد به معنای «تعدی و تجاوز ارادی یا عملی» است: ✅1. هنگامی که با حرف « علی» به کار رود دلالت بر «تعدی و تجاوز ارادی یا عملی» می کند مانند: «بَغَتْ‏ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى»‏ (1) «خَصْمانِ‏ بَغى‏ بَعْضُنا عَلى‏ بَعْض»(2) ✅2. هنگامی که در مورد «منع و تحریم» به کار رود مانند: «وَ لا تُكْرِهُوا فَتَياتِكُمْ عَلَى‏ الْبِغاءِ»(3) «إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ»‏(4) «وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ»‏(5) ✅3. هنگامی که قرینه لفظیه یا مقامیه در کار باشد مانند: «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ‏ وَ لا عادٍ»(6) «فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ‏ بَغْياً وَ عَدْواً» (7) 🔴در این سه مورد «تعدی و تجاوز» از قرائن استفاده می شود هر چند معنای « طلب شدید و اراده موکد» در همه آنها محفوظ است به عنوان گوهر معنای واژه «بغی». و اگر قرینه ای در کار نباشد مراد همان طلب شدید است. مانند: «ذلِكَ ما كُنَّا نَبْغِ»‏(8) «قالُوا يا أَبانا ما نَبْغِي»‏(9) «أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ»‏(10) ⚔️در هر صورت روشن است که واژه « بغی» در اصل به معنای زنا یا ظلم یا تعدی یا حاجت و غیر آنها نیست بلکه گوهر معنای آن «طلب شدید» است و این معنا با توجه به قرائنی که در کلام ذکر می شود برای مفاهیمی چون زنا و ظلم و تعدی و حاجت و مانند آن استعمال می شود. لذا هنگامی که برای «زنان» به طور مطلق و بدون ذکر متعلق استعمال شود مقصود «زنا» خواهد بود و هنگامی که متعلق آن با حرف «علی» استعمال شود مقصود «ضرر زدن و تعدی قولی یا عملی یا فکری» خواهد بود.(11) 👈حاصل اینکه: هر چند واژه های قرآنی ممکن است به صورت مترادف استعمال شوند و مقصود از هر دو واژه یک معنا باشد اما این به معنای داشتن معنای واحد در اصل و ریشه آنها نیست. بلکه هر واژه ای یک «گوهر معنایی» دارد که همواره محفوظ است اما با قرائنی می تواند در معانی دیگری هم به تناسب مورد و ارتباط با ریشه اصلی خود استعمال شود. 📚پی نوشت ها: 1. حجرات /9.-2 . ص/ 22.-3 . نور/33.-4 . اعراف/33.-5 . نحل/90.-6 . بقره/173.-7 . یونس/90.-8 . کهف/ 64.-9. یوسف/ 65-10 . آل عمران/83.-11 . مصطفوی ، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم ، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1368ش، چاپ اول، تهران، ج‏1، ص309 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60890 🏴 🏴@skquranir 🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁
💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔 ⁉️پرسش: چرا امام حسين(عليه السلام) در خود مدينه قيام نكردند و صدها كيلومتر دورتر از شهر خود قيام كردند؟ ✍️پاسخ: 💠آن حضرت پس از مرگ معاویه بن ابی سفیان و درخواست بیعت از سوی یزید بن معاویه،چون شرایط قیام در مدینه فراهم نبود،به مکه رفتند و مدت چند ماه در مکه ماندند و پس از اینکه چندین هزار نفر از کوفیان برای آن حضرت نامه نوشته و ایشان را به کوفه دعوت کردند،ایشان به دلایلی که ذکر خواهيم کرد،ناگهان از مکه خارج شده و به سوی کوفه حرکت کردند،اما در بین راه اتفاقاتی رخ داد که آن حضرت مجبور شدند،از مسیر اصلی منحرف شده و در سرزمین کربلا توقف کنند و در همانجا به شهادت برسند. اما اینکه چرا آن حضرت ناگهان از مکه خارج شدند،به طور خلاصه مي‏توانيم علل اين تصميم ناگهاني را چنين ذكر كنيم: ✅يك. احتمال خطر جاني‏ از برخي عبارات امام حسين(عليه السلام) - كه در مقابل ديدگاه شخصيت‏هاي مختلفي كه با بيرون رفتن آن حضرت از مكّه و حركت به سوي كوفه مخالف بودند، ابراز شده - چنين بر مي‏آيد كه امام(عليه السلام) ماندن بيشتر در مكّه را مساوي با بروز خطر جاني براي خود مي‏دانست؛ چنان‏كه در جواب ابن عباس مي‏فرمايد: «كشته شدن در مكاني ديگر براي من دوست داشتني‏تر از كشته شدن در مكّه است».(1) در پاسخ عبداللَّه بن زبير نيز فرمود: «به خداوند سوگند! اگر يك وجب خارج از مكّه كشته شوم، براي من دوست داشتني‏تر است تا آنكه به اندازه يك وجب در داخل مكّه كشته شوم. به خداوند سوگند! اگر من به لانه‏اي از لانه جانوران پناه برم، مرا از آن بيرون خواهند كشيد تا آنچه را از من مي‏خواهند، به دست آورند».(2) امام حسين(عليه السلام) در برخورد با برادر خود محمد حنفيه، به صراحت سخن از قصد ترور يزيد در محدوده حرم امن الهي نسبت به جان خود سخن به ميان آورد.(3). بالاخره در بعضي از متون به صراحت سخن از اين مطلب به ميان آمده كه يزيد، عده‏اي را همراه با سلاح‏هاي فراوان براي ترور امام حسين(عليه السلام) در مكّه فرستاده بود.(4). ✅دو. شكسته نشدن حرمت حَرَم‏ در ادامه برخي از عبارات پيش گفته، تذكّر اين نكته از سوي امام حسين(عليه السلام) وجود داشت كه نمي‏خواهد حرمت حرم امن الهي، با ريخته شدن خون او در آن شكسته شود؛ گرچه در اين ميان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنايتكاران اموي باشد. آن حضرت اين مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبير و به گونه تعريض‏آميز نسبت به او - كه بعدها در مكّه موضع گرفته و لشكريان يزيد حرمت حرم را خواهند شكست - به صراحت بيان مي‏دارد. ايشان در جواب ابن زبير مي‏فرمايد: « پدرم (علي(عليه السلام)) براي من نقل كرد كه در مكّه قوچي است كه به وسيله آن حرمت شهر شكسته مي‏شود و من دوست ندارم كه مصداق آن قوچ باشم»(5) 👈 یزیدی که برای نابودی عبدالله بن زبیر،کعبه را با منجنیق به آتش کشید،در آن زمان هم بدون توجه به حرمت کعبه،امام حسین(عليه السلام) را هم در حرم امن الهی به قتل می رساند،چنانکه چنین قصدی هم داشت،اما آن حضرت برای حفظ حرمت مکه،از آن سرزمین خارج شدند. پي نوشت ها: (1). ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص 159. (2). وقعة الطف، ص 152. (3). سيد بن طاووس، لهوف، ص 82. (4). همان. (5). ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 546. http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-4498.html 🏴 🏴@skquranir 💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔
🌷نیاز به در همه مراحل👆 🔹آیت الله محمد مهدی 🏴 🏴@skquranir
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: مقام و حالات شهدا متفاوت است. گاهی گریان و گاهی خندانند از شفاعت کنندگان یا شوندگانشان.اما در قرآن خبر از خنده های مستانه ایشان آمده! آیا در برزخ هم همینطور است یا اینکه مخصوص بهشت برین است. ✍️پاسخ: از ظاهر آیه شریفه:«فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ »؛به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏ اند شادى مى كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى ‏شوند.(1) 😄چنین استنباط می شود که شرح احوال شهدا که در این آیه کریمه توصیف شده است مربوط به برزخ باشد زیرا آنان منتظر الحاق برادران مومن خویش به خود هستند و این امر در دنیا و برزخ رخ می دهد نه در قیامت، فعل «لَمْ يَلْحَقُوا» بخوبی این زمان را می رساند که این اتفاق در برزخ رخ میدهد زیرا قیامت زمانی برپا می شود که همه مرده اند. همچنین آیه شریفه:«وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»؛و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد.(2)بیانگر این مساله است که پس از مرگ،انسانها وارد عالم برزخ می شوند تا قبل از قیامت. 💠با انضمام این آیه به آیه کریمه 170 آل عمران، مشخص می شود که انتظار شهدا برای الحاق برادران مومن خود به ایشان و نیز حالی که از آنان در آیه 170 آل عمران از خنده و شادی و شادکامی توصیف شده است، مربوط به عالم برزخ است. نکته قابل توجه دیگر اینکه با توجه به این روایت که در خصوص وضعیت افراد در عالم برزخ از امام سجاد (علیه السلام) وارد شده است:«ان القبر اما روضة من رياض الجنة، او حفرة من حفر النار!» قبر باغى است از باغهاى بهشت يا گودالى از گودالهاى جهنم.(3)اینکه حال شهدا با سرور و شادی و لبخند در برزخ توصیف شده است، حاکی از ادامه همین وضعیت در قیامت برای آنان است ان شاء الله. 📚پی نوشت ها: 1.آل عمران/170. 2.مومنون/100. 3.مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم،ج14، ص 318 به نقل از نور الثقلين، ج 2، ص 553. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60748 🏴 🏴@skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷
💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔 ⁉️پرسش: آیا حضرت سید الشهداء هنگام مواجهه با دشمن، نمی‌توانستند با تصرّف تکوینی، دشمن خود را نابود کنند؟ اگر می‌توانستند، چرا از آن قدرت خود استفاده نکردند و با فریاد «هل من ناصر ینصرنی» و امثال آن، از مردم یاری می‌خواستند؟ و اگر نمی‌توانستند، روایاتی که دلالت بر قدرت تکوینی ائمه(ع) می کند، چه توجیهی دارد؟ ✍️پاسخ: اباعبدالله الحسين(عليه السلام) د رواقعه عاشورا نه تنها از ولايت تكويني خود استفاده نكردند، بلكه از ياري و كمك ملائكه و جنينان هم استفاده نكرده اند، اينكه چرا آن حضرت از اين عوامل استفاده نكردند، مي توان گفت: ✅اوّلاً هر چند امامان(عليهم السلام) از امدادهاي الهي برخوردار بوده اند، اما جز به ضرورت از آن استفاده نمي كردند و بنابراين بوده كه به صورت عادي و طبيعي، امور را حل و فصل نمايند. ✅ثانياً در جريان واقعة كربلا با وجود اعلام آمادگي فرشتگان و جنيان، حضرت به خاطر مصالحي آن را نپذيرفتند. امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: "چهار هزار فرشته به زمين آمدند تا همراه با امام حسين(عليه السلام) جهاد كنند اما حضرت به آنها اجازه جنگ نداد".[1] 👈دليل عدم پذيرش حضرت از امدادهاي غيبي، گشودن باب امتحان بين مردم و اتمام حجت و درس شهادت و ايثار به شيعيان و بيمه كردن اسلام براي هميشه بوده. اگر صحنع عاشورا به وقوع نمي پيوست، چهره افرادي چون شمر و يزيد و عمر سعد پديدار نمي گرديد، از طرفي جوهره شخصيتي افرادي چون: حبيب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه بر ملا نمي شد. تقدير الهي بر اين تعلق گرفته بود كه آيين محمدي(صلي الله عليه و آله) با خون حسين و يارانش جاودانه گردد و باقي بماند: "حسين مني و أنا مِن حسين" ناظر به اين معني است و امام حسين(عليه السلام) راضي به قضا و قدر الهي و تسليم امر پروردگار است و همان را در جريان كربلا به فعليت در آورد. ✅ثالثاً حضرت مي توانست با اذن پروردگار و با يك اشاره و با استفاده از ولايت تكويني،‌ به آساني بر دشمن پيروز گردد، اما تقدير چيز ديگر بود. 💫امام صادق(عليه السلام) فرمود:‌"وقتي امام حسين(عليه السلام) از مدينه بيرون رفت، بسياري از ملائكه با وسائل جنگي خدمت حضرت آمدند و سلام كردند و گفتند: اي حجت خدا بر جميع خلايق، بعد از جدّ و پدر و برادر خود. حق تعالي توسط ما جدّ تو را در موارد بسيار ياري كرد. اكنون ما را به ياري تو فرستاده است. حضرت فرمود:‌ وعده گاه ما و شما موضعي است كه حق تعالي براي شهادت و دفن من مقرر فرموده و آن كربلا است". 🔹در ادامه در روايت آمده است: "جنيان به خدمت حضرت رسيدند و گفتند: اي سيد و بزرگ ما، ما شيعيان و ياروان توييم. آن چه خواهي بفرما تا اطاعت كنيم و اگر بفرمايي،‌جميع دشمنان تو را در همين ساعت هلاك كنيم،‌ بي آن كه متحمل رنج شوي. حضرت با اشاره به آيه اي از قرآن كه مسئلة مرگ و حتمي بودن آن را مطرح كرده فرمود: اگر توقف نمايم و بيرون نروم، خداوند اين خلق را به چه چيز امتحان خواهد كرد؟ جنيان گفتند: اي حبيب خدا، اگر نه آن بود كه اطاعت امر تو واجب و مخالفت تو حرام است، ‌جميع دشمنانت را پيش از آن كه به تو برسند مي كشتيم. 🌴حضرت فرمود: به خدا سوگند،‌قدرت ما بر ايشان از قدرت شما بيشتر است،‌ ولي مي خواهيم حجت خدا را بر خلق تمام كنيم.[2] 💠بنابراين روايت مشخص مي شود كه آن حضرت قدرت اعمال ولايت تكويني را داشته اند، اما بنابر مصلحتي(اتمام حجت بر مردم) آن را اعمال نكرده اند. ☀️امام حسين(عليه السلام) در پاسخ به پيشنهاد عبدالله بن جعفر در انصراف از هجرت به عراق فرمود: در رؤيا پيامبر خدا را ديده ام و به من فرمان داده همين كار را انجام دهم. شايسته همين است كه بروم.[3] 📚پي نوشتها: [1]بحارالانوار، ج 45، ص 220. [2]همان، ج 44، ص 331؛ منتهي الامال، ص 300. [3]ابومخنف، وقعه الطف، ص 156. http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-4498.html 🏴 🏴@skquranir 💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔
🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳 ⁉️پرسش: چرا در قرآن فقط از شرق و غرب، سخن گفته شده، نه شمال و جنوب؟ ✍️پاسخ اجمالی: تعبیر آوردن از مشرق و مغرب (بدون شمال و جنوب) می تواند با توجه به نکاتی باشد: ـ مشرق و مغرب، ملموس و محسوس هستند. ـ مشرق و مغرب، معیاری برای شناخت جهات دیگر است. ـ تعبیر از مشرق و مغرب، کنایه از وسعت و گستردگی است؛ در فارسی هم برای کنایه از وسعت و گستردگی، می گوییم از شرق تا غرب عالَم. ـ تعبیر از مشرق و مغرب، تعبیری کنایی است برای اشاره به تمام عالم و هستی. ـ طلوع و غروب خورشید و ستارگان، اهمیت ویژه ای دارد و بیش از هر چیز، آشکار است و قابل حس و فهم است. ـ ایجاد شب و روز، از طلوع و غروب (مشرق و مغرب) است و نشانه و آیتی آشکار است که هر روز تکرار می شود و ملموس و محسوس است. ـ یک سرزمین وسیع، طلوع و غروب های متعدد (مشرق و مغرب های متعدد) دارد. ـ طلوع و غروب های متعدد، می تواند از شگفتی های علمی قرآن و اشاره به کروی بودن زمین باشد. بیان اجمالی مفسران: 🌎مشرق و مغرب، معیار شناخت جهات دیگر 💫کنایه از وسعت و گستردگی 🍃کنایه از تمام هستی ☀️اشاره ای ملموس و محسوس برای درک قدرت الهی 🌍افق های متعدد و کروی بودن زمین پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60728 🏴 🏴@skquranir 🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳
💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔 ⁉️پرسش: دلیل اختصاص یافتن سوره فجر به امام حسین (علیه السلام) را بفرمایید. ✍️پاسخ: نهضت حسينی و خون شهدای كربلا، فجری بود كه ديوار ظلمت ظلم را شكافت و روزنه‌ای به روز بيداری و فجر رستگاری گشود. حسين‌بن علی(علیه السلام) با عاشورای خويش، فجری از ايمان و عقيده و حريت را در ظلمت ظلم و در سياهی ستم پديد آورد، آری… فجر امامت و ايمان، در «غَسَقِ سلطنت آل‌اميه»! 🕊رمز اين نامگذاری را نيز، امام صادق(علیه السلام) چنين فرموده‌است:‌ «حسين(علیه السلام)، صاحب نفس مطمئنه و راضيه و مرضيه است. ياران او نيز از دودمان رسالت، در روز رستاخيز از خداوند راضی‌اند. خدا نيز از آنان راضی است.» ☀️در توجيه و تحليل تطبيق سوره مذكور بر امام(علیه السلام ) گفته شده است: "ائمه معصومين (عليهم السلام) از اين جهت اين سوره را سوره حسين (علیه السلام) ناميده اند كه قيام و شهادت آن حضرت در تاريكي طغيان مانند طلوع فجر، منشأ حيات و حركت گرديد. خون پاك او و يارانش به زمين ريخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان "ارجعي" و با خشنودي به سوي پروردگار شتافت تا از اين الهام و جوشش، نور حق در ميان تاريكي‌ها بدرخشد و راه حيات با عزت باز شود و پايه هاي ظلم و طغيان بي پايه گردد و طاغيان را دچار خشم و نفرين كند. پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید👇 http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-61305.html 🏴 🏴@skquranir 💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔
🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ⁉️پرسش: عزم چیست که پنج پیامبر ع اولواالعزم شدند!؟ ✍️ پاسخ: 🌴 «اولو» به معنای صاحبان و «عزم» در لغت به معنای ارادۀ محکم و استوار می‌باشد، راغب درمفردات می‌گوید: عزم به معنای تصمیم گرفتن بر انجام کاری است(1) به همین خاطر به پیامبران اولوالعزم، صاحبان عزم گفته اند. 🌲 برخی عزم را به معنای صبر دانسته‌اند و پیامبران اولو العزم را به پیامبران دارای صبر و تحمل در مقابل سختی‌ها و مشکلات تبلیغ احکام الهی تفسیر نموده‌اند، چرا که در آیۀ اولو العزم از میان صفات، صفت صبر به عنوان یک صفت برجسته برای پیامبران اولو العزم مطرح شده است.(2) 🤝 بعضی از مفسرین با استناد به برخی از آیات و روایات، عزم در کلمه اولو العزم را به معنای عهد دانسته و این معنا را از بعضی آیات قرآن همچون آیه ۷ سوره احزاب برداشت کرده‌اند؛ در این آیه آمده است «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا» در این آیه به مسئلۀ گرفتن عهد و میثاق از انبیا بزرگی چون نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، و محمد علیهم السلام اشاره شده است. برخی از مفسرین معتقدند که منظور از میثاق در این آیه میثاقی خاص پیامبران است که به مساله نبوت آنها ارتباط مستقیم دارد و دلیل ذکر نام این ۵ پیامبر شأن و مقام رفیع آن‌ها به واسطه اولو العزم و صاحب شریعت‌ بودن‌شان می‌باشد.(3) 💠 بنابراین که عزم به معنای عهد و میثاق باشد منظور از اولو العزم پیامبرانی هستند که خداوند از آنها بر عبودیت و اطاعت تامه خویش یا بر ولایت پیامبر خاتم و اهل بیت ایشان پیمان گرفته است.(4) 📖 برخی از مفسرین هم با توجه به برخی از آیات و روایات انبیای اولو العزم را به انبیا دارای کتاب و شریعت تفسیر کرده‌اند. (5) 📚پی نوشت ها: 1. لسان العرب،ابن منظور، بيروت ، دارصادر، داربيروت، ج‌1، ص‌187، 2. تفسیر عاملی، عاملی، ابراهیم، تهران، انتشارات صدوق، ۱۳۶۰ش، ج۷، ص۵۳۳ . 3. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۴ش، ج ۱۷، ص ۲۱۱ 4. تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ملامحسن، انتشارات صدر، تهران، ۱۴۱۵ق، ج۳، ص۳۴۲ . 5.المیزان، طباطبایی، محمدحسین، بیروت، مؤسسة الاعلمی، ۱۳۹۳ق، ج۲، ص۲۱۳ . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60727 🏴 🏴@skquranir 🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔 ⁉️پرسش: در زیارت ناحیه مقدسه آمده «سلام بر آن بدن‌ های برهنه و عریانی كه در بیابان‌ ها (ی كربلاء) گُرگ ‌های تجاوزگر به آن دندان می ‌آلودند، و درندگان خونخوار بر گِردِ آن می ‌گشتند» سوالم این است که منظور از گرگ ها و درندگان، قاتلین آن حضرت هستند یا واقعا بعد از این که اجساد مطهر را در بیابان رها کردند، گرگ ها و درندگان، به این بدن ها آسیب زده اند؟ ✍️پاسخ: در فرازی از زیارت ناحیه مقدسه، چنین آمده است: «... السَّلَامُ عَلَى الْأَجْسَامِ الْعَارِيَةِ فِي الْفَلَوَاتِ، تَنْهَشُهَا الذِّئَابُ‏ الْعَادِيَاتُ‏، وَ تَخْتَلِفُ إِلَيْهَا السِّبَاعُ الضَّارِيَات‏...» سلام بر آن پیکرهای عریان مانده در صحراها؛ گرگ های تجاوزگر به آن دندان می آلودند و درندگان خونخوار بر گِرد آن می گشتند.(1) 🍁در توضیح این فراز از دعا باید گفت تعبیر به «الذِّئَابُ‏» (گرگ ها) و «السِّبَاع» (درندگان)، تعبیری کنایی است و کنایه است از سپاه دشمن که خصلت هایی هم چون گرگ ها و درندگان داشته اند؛ لذا به معنای حقیقی آن نیست تا گفته شود بدن های مطهر شهدای کربلا توسط حیوانات درنده، مورد هجمه قرار گرفته اند. ☀️توجه به این نکته لازم است که با نقل سه روز ماندن بدن های مطهر شهدای کربلا بر روی زمین، باز هم این گونه نبوده که آن بیابان، بطور کلی خالی از آدم شده و حیوانات درنده فرصت حمله داشته باشند. 🌴سپاه دشمن، بیش از 30 هزار نفر بوده اند و عملا ممکن نیست که یکمرتبه، آن بیابان را ترک کرده باشند؛ کما این که زمان حرکت اسرای کربلا نیز همان روز عاشورا نبوده بلکه با یک روز تاخیر و در روز یازدهم محرم بوده است. 🐺افزون بر این، در نقل های تاریخی نیامده است که حیوانات بیابان به بدن های شهدای کربلا تعرض کرده باشند. 🦁نکته دیگر این که در روایتی از امام هادی (علیه السلام) در ماجرای مجلس متوکل عباسی و زنی که ادعا می کرد او زینب، دختر حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و برای اثبات دروغ بودن ادعایش، قرار شد وارد قفس شیرها شود... و امام (علیه السلام) خودشان وارد قفس شده و شیرها در برابر ایشان متواضع و خاضع شدند؛ سپس امام بیرون آمدند...؛ امام چنین فرمودند: «... لُحُومُ‏ بَنِي‏ فَاطِمَةَ مُحَرَّمَةٌ عَلَى السِّبَاع‏ ...» ⛔️گوشت فرزندان فاطمه (سلام الله علیها) بر درندگان، حرام است.(2) 👈بنابر این؛ ⚔️با توجه به مطالب فوق، باید گفت این تعبیر زیارت ناحیه، کنایه است از خوی درندگی سپاه دشمن و این که خصلت های روحی آنان مانند گرگ های وحشی و حیوانات درنده بوده است. 💔این تعبیر، مظلومیت اهلبیت و یاران امام حسین (علیه السلام) و نیز عمق جنایت و ظلم دشمن را بیشتر نشان می دهد. 📚پی نوشت ها: 1. ابن مشهدى، المزار الكبير، محقق/مصحح: قيومى اصفهانى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏ ـ قم‏، 1419ق‏، چاپ اول‏، ص 500. 2. شيخ حر عاملى، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات‏، ناشر: اعلمى‏ ـ بيروت‏، 1425ق‏، چاپ اول‏، ج ‏4، ص 436، ح 43؛ مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق/مصحح: جمعى از محققان‏، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏50، ص 150. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62675 🏴 🏴@skquranir 💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔