eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
824 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: در آيه 43 سوره بقره آمده است با راكعان ركوع كنيد منظور از اين مطلب چيست يعني برگزاري نماز جماعت يا همراهي با نيكان لطفا توضيح دهيد. ✍️پاسخ: 💠در آیه 40 سوره مبارکه بقره سخن از پيمانى است كه خداوند از يهود گرفته بود و از جمله آن پيمان، ايمان به پيامبران الهى و اطاعت فرمانهاى او بود و در آيات 41 تا 43 همین سوره، به 9 بخش از دستوراتى كه به يهود داده شده، اشاره شده است: «وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ * وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ * وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ (1) 💫و به آنچه نازل كرده ‏ام (قرآن) ايمان بياوريد كه نشانه‏ هاى آن با آنچه در كتاب هاى شما است كاملا مطابقت دارد، و نخستين كافر به آن نباشيد، و آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد (به خاطر در آمد مختصرى نشانه‏ هاى قرآن و پيامبر اسلام را كه در كتب شما موجود است پنهان نكنيد) و تنها از من (و مخالفت دستور من) بترسيد (نه از مردم). و حق را با باطل نياميزيد، و حقيقت را با اينكه مى‏دانيد كتمان نكنيد. و نماز را بپا داريد و زكات را ادا كنيد و همراه ركوع كنندگان ركوع نمایيد 🔹با اينكه دستور اخير (و همراه ركوع كنندگان ركوع نمایيد) اشاره به مساله نماز جماعت است، ولى از ميان تمام افعال نماز تنهاحالت «ركوع» را بيان كرده و مى‏ فرماید: «با ركوع كنندگان ركوع كنيد». اين تعبير شايد به خاطر آن باشد كه نماز يهود مطلقا داراى ركوع نبود؛ اين نماز مسلمانان است كه يكى از اركان اصلى آن، ركوع محسوب مى‏شود.(2) 📚پی نوشت ها: (1)- بقره/آیات 41-43 (2)- تفسیر نمونه ، ج 1،ص 209 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24236 🏴 🏴@skquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞 ⁉️پرسش: آيا درست است كه در قرآن از عشق و محبت نامي برده نشده است؟ ✍️پاسخ: در قرآن کریم از واژه "عشق" استفاده نشده است اما واژه "حب" در موارد بسیار زیادی بکار رفته: 💞«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» 💞«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» 💞«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» 💞«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ...»؛ بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد.(1) «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ...»؛ و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى [براى او] برمى‏ گزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مى دارند ولى كسانى كه ايمان آورده‏ اند به خدا محبت بيشترى دارند.(2) 💕اینها تماما آیاتی هستند که یا نشان میدهند خداوند چه کسانی را دوست دارد و به آنان محبت دارد یا نشان می دهد راه جلب محبت دو طرفه میان خداوند متعال و بندگانش چه راهی است و هم نشان می دهد بیشترین محبت را چه کسانی به خداوند متعال دارند. 📚پی نوشت ها: (1) آل عمران/ 31. (2) بقره/ 165. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59381 🏴 🏴@skquranir 💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞🌸💞
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁 ⁉️پرسش: اگر «مکر» صفت مذمومی است چرا خداوند خود را خیر الماکرین (بهترین مکر کننده) می خواند؟ هم چنین مکر اگر بد است برای همه بد است و اگر به معنای چاره اندیشی است، مگر خدا ناتوان است که به چاره اندیشی نیاز داشته باشد؟ ✍️پاسخ: 🍂مکر در لغت، به معنای تدبیر، چاره اندیشی و بازداشتن کسی از مقصودش است، اعم از آن که در کار بد باشد یا در کار خوب.(1) البته مکر به معنای خدعه و حیله گری که بار منفی دارد، غلبه استعمال پیدا کرده است، نه این که معنای لغوی چنین باشد. اگر هم بپذیریم که حیله و چاره اندیشی بار منفی دارد، خداوند این را در مقابل کسانی که خودشان اقدام به مکر کرده اند به کار برده است، لذا دیگر منفی نیست و با آن معنای مکر که اکنون در زبانها است (نقشه های شیطانی و زیان آور)، تفاوت اساسی دارد. نکته: چاره اندیشی در انسان با چاره اندیشی در خداوند فرق دارد. چاره اندیشی در انسان از روی ضعف و عجز است، بر خلاف خداوند که ضعف در مورد او اصلا معنا ندارد. 💠با توجه به موارد و مصادیق مکر الهی، این مطلب بیشتر روشن می شود: 🍃1. مراد از مکر الهی، تدبیر و چاره اندیشی است که خداوند در مقابل مکر دیگران، انجام داده است: «وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ آنها چاره مى‏ انديشيدند (و نقشه مى‏ كشيدند)، و خداوند هم تدبير مى ‏كرد، و خدا بهترين چاره جويان و تدبيركنندگان است‏.(2) مراد از «يَمْكُرُونَ» حيله و تدبير مشركين است كه مي خواستند حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را کشته يا زندانى کرده يا تبعيد نمايند، و مراد از «يَمْكُرُ اللَّهُ» همان تدبير خداوند است كه آن حضرت را مأمور به هجرت نمود.(3) «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ و (يهود و دشمنان مسيح، براى نابودى او و آيينش،) نقشه كشيدند و خداوند (بر حفظ او و آيينش) چاره‏ جويى كرد و خداوند، بهترين چاره‏ جويان است.(4) كه مراد از مكر اول حيله يهود است در باره كشتن عيسى (علیه السلام) و منظور از مكر اللّه، نجات دادن عيسى از دست آنها است.(5) 🍃2. مراد از مکر الهی، نوعی عاقبت و نتیجه مکری است که در برابر خدا به کار برده اند، مانند: «وَ مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ»؛ آنها نقشه مهمّى كشيدند، و ما هم نقشه مهمّى، در حالى كه آنها درك نمى‏كردند! بنگر عاقبت توطئه آنها چه شد، كه ما آنها و قومشان همگى را نابود كرديم.(6) منظور از مكر اول، طفره رفتن و انحراف كفار است از پيروى حضرت صالح (علیه السلام)، و غرض از مكر دوم هلاكت و عذاب آنها است كه نتيجه طبيعى مكر آنها بود.(7) 🍃3. مراد از مكر الهی، عذاب خداست، مانند: «أَ فَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»؛ آيا آنها خود را از مكر الهى در امان مى ‏دانند؟! در حالى كه جز زيانكاران، خود را از مكر (و مجازات) خدا ايمن نمى ‏دانند.(8) هشداری است برای همه که از عذاب الهی غافل نشوید. هر کس از عذاب خدا غافل شد، مشمول عذاب خواهد شد. مراقب باشید نعمتها و ... شما را غافل نکنند و گمان کنید هر کاری (گناه و معصیت) بکنید، در امان هستید و در برابر معصیت، عذاب نمی شوید. به بیان دیگر، مبادا در صورت غفلت و انجام معاصی به گمان در امان بودن از عذاب، مکر الهی که همان عذاب است، شما را در بر بگیرد.(9) 📚پی نوشت ها: (1) راغب، المفردات في غريب القرآن، ص 772؛ قرشی، قاموس قرآن، ج ‏6، ص 265./(2) انفال/ 30./(3) ر.ک: طباطبایی، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، ج ‏9، ص 86؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج ‏7، ص 148./(4) آل عمران/ 54./(5) ر.ک: ترجمه تفسير الميزان، ج ‏3، ص 323؛ تفسير نمونه، ج ‏2، ص 567./(6) نمل/50 و 51./(7) ترجمه تفسير الميزان، ج ‏15، ص 535./(8) اعراف/ 99. (9) ر.ک: ترجمه تفسير الميزان، ج ‏8، ص 255 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24192 🏴 🏴@skquranir 🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿 ⁉️پرسش: با توجه به عصمت پیامبران، علت توبه حضرت داوود چیست؟ ✍️پاسخ: «قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلىَ‏ نِعَاجِهِ وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الخُلَطَاءِ لَيَبْغِى بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ قَلِيلٌ مَّا هُمْ وَ ظَنَّ دَاوُدُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ رَاكِعًا وَ أَنَابَ» (داوود) گفت: «مسلّماً او با درخواست يك ميش تو براى افزودن آن به ميش هايش، بر تو ستم نموده و بسيارى از شريكان (و دوستان) به يكديگر ستم مى ‏كنند، مگر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند امّا عدّه آنان كم است!» داوود دانست كه ما او را (با اين ماجرا) آزموده‏ ايم، از اين رو از پروردگارش طلب آمرزش نمود و به سجده افتاد و توبه كرد.(1) 💠در مورد ماجرای حضرت داوود(علیه السلام) كه خداوند متعال در آیات 24ـ21 سوره "ص" به آن اشاره فرموده است، باید گفت حضرت بین دو نفر قضاوت نمود و قضاوت صحیح هم نمود، ولی چون از طریق علم لدنی كه خداوند به او عطا فرموده بود، و در شرائط و امور عادی هم نباید از آن استفاده می كرد، استفاده نمود؛ ترک اولی محسوب شده و استغفار کرد. در تفسیر اطیب البیان آمده: 🔹ممكن است كه داود (علیه السلام) علم به صدق مدّعى پيدا كرد و از اين جهت اين فرمايش را فرمود و نبايد به علم خود حكم كند، چنانچه از پيغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) است كه فرمود: «انما اقضى بينكم بالبيّنات و الأيمان؛ همانا ما بین شما با دلیل و قسم (مدرک و دلیل) حکم می کنیم»؛ و هم چنين در باب شهادت، شهادت علمى كافى نيست بلكه بايد حسّى باشد؛ و بعيد نيست كه بدون بيّنه و يمين و اقرار، موجب سوء ظن مي شود و همين ترك اولى است.(2) 👈پس در عین حال كه حضرت داوود (علیه السلام) بین آن ها قضاوتی صحیح داشت، ولی چون از علم لدنی استفاده كرده بود، از خداوند طلب استغفار نمود؛ و این از مقوله ترک اولی است، نه ذنب و گناه. ⛔️بنابر این آن گونه كه برخی مطرح می کنند (که حضرت قضاوتی غلط داشته لذا توبه نموده) نیست، چرا كه یک انسان مؤمن هم قضاوت بی حساب نمی كند، چه برسد به پیامبر الهی؛ آن هم پیامبری كه صددرصد مورد تأیید خداوند متعال است. ☀️خداوند در حق حضرت داوود می فرماید: 🌿«وَ اذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّاب‏»؛ و به خاطر بياور بنده ما داوود صاحب قدرت را، كه او بسيار توبه‏ كننده بود.(3) 🌿«وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ مِنَّا فَضْلاً يا جِبالُ أَوِّبي‏ مَعَهُ وَ الطَّيْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَديدَ»؛ و ما به داوود از سوى خود فضيلتى بزرگ بخشيديم (ما به كوه‏ ها و پرندگان گفتيم) اى كوه‏ ها و اى پرندگان! با او هم‏ آواز شويد و همراه او تسبيح خدا گوييد! و آهن را براى او نرم كرديم.(4) 🌿«وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ»؛ ما سليمان را به داوود بخشيديم چه بنده خوبى! زيرا همواره به سوى خدا بازگشت مى‏ كرد (و به ياد او بود)!(5) 📚پی نوشت ها: (1)ص، 24./(2)طیب، اطيب البيان فى تفسير القرآن، ج ‏11، ص 233./(3)ص، 17./(4)سبأ، 10./(5)ص، 30. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=17943&page=3 🏴 🏴@skquranir 🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿 ⁉️پرسش: چرا چندین سوره با نام و القاب پیامبر (صلوات الله علیه) نازل شد!؟ ✍️پاسخ: در بحث نامگذاری سوره های قرآن با سه نظر عمده مواجه هستیم: 🍃1- نامگذاری سوره های قرآن توفیقی و بر اساس دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله) و در زمان حیات ایشان صورت گرفته است و لذا بر اساس وحی است. 🍃2- نامگذاری سوره های قرآن اجتهادی و بدست علما و صحابه صورت گرفته است و لذا وحیانی نیست. 🍃3- بخشی از سوره ها در زمان حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) نامگذاری شدند و برخی بعد از رحلت ایشان و بدست علما. هر یک از طرفداران نظریه های فوق برای اثبات مدعای خویش به دلایل و اسنادی استدلال می کنند. 🔹مرحوم معرفت معتقدند: "بیشتر دانشمندان علوم قرآن عقیده دارند که نام های سوره های قرآن کریم توقیفی است و اجتهاد را در آن نقشی نیست و برای مستدل ساختن دیدگاه خویش به احادیثی از رسول خدا (صلوات الله علیه) استناد می جویند که در آنها نام سوره ها مذکور است چنان که در حدیث مشهوری آمده است که آن حضرت به محض نزول آیه یا آیاتی فرمان می داد که آن را در جایگاهش در فلان سوره بنویسند".(1) 🔹به نظر علامه طباطبایی بسیاری از نام های سوره ها، در زمان پیامبر اکرم بر اثر کثرت استعمال تعیین پیدا کرده و هیچ گونه جنبه توقیف شرعی ندارد. این عمل به صورت طبیعی شکل گرفته و نمی توان گفت به دستور رسول الله (صلی الله علیه وآله) می باشد و برای همین نکته است که بسیاری از سوره ها بیش از یک اسم دارند مانند بقره آل عمران نحل توبه غاشیه و ...(2) 👈اگر نامگذاری سُور، وحیانی باشد دیگر نام سوره ها بر اساس وحی تعیین شده است. 👈و اگر بر اساس وحی نباشد، همانگونه که در پست قبل ذکر شد، ممکن است به دلیل وجود نام یا لقبی که به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نسبت داده شده در ابتدا یا متن آن سوره باشد. 📚پی نوشت ها: (1) معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، مؤسسه التمهید، ص 112. (2) با تلخیص طباطبایی، محمد حسین، قرآن در اسلام، ص 147، دفتر انتشارات اسلامی. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58652 🏴 🏴@skquranir 🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿