eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
397 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎فراخوانی برای آزمایش و عیب‌یابی یا ری‌استارت؟ ▫️جریان به اصطلاح بی‌سر و برساخته بعد از سکته مغزی شدید و روبرگرداندن عموم جامعه و شناسایی و دستگیری عناصر اصلی و فرعی اخلال‌گران در سراسر کشور و روشدن پشت صحنه ماجرا، به دنبال فراخوان در دانشگاه‌ها بعد از ورشکستگی در پروژه مدارس است. اما چرا؟ ۱. القای به جنبش‌نمای بی‌سر ورشکسته ۲. مانور باشکوه ملی_مذهبی ایران اسلامی در شب‌های قدر و راهپیمایی روز قدس ۳.تلاش برای در صحنه(مامور متذکر حجاب) و سوءاستفاده از خطاهای احتمالی ۴.فضاسازی برای اعلام حیات مجازی در برهوت مشارکت کنندگان واقعی(برساخت رسانه‌ای مجدد) ۵. زخمی کردن ذهن و روان جامعه با بازی های رسانه‌ای و بزن درروهای خیابانی ۶.تلاش برای شکل گیری دومینوی هوچی‌گری بنام اعتراض به کام بیگانه(تکثیر نسخه ) ۷.بهره برداری از برخی نارضایتی های اقتصادی و همراه کردن بخش هایی از مردم با تکنیک های عملیات روانی و با مساله نماها ۸.تولید آنارشیسم پرصدا و با تمرکز بر مدارس و دانشگاه‌ها بعنوان ری‌استارت ۹.ایجاد اختلال در ثبات و نظم عمومی برای بهم ریختن و جاماندن از مساله‌های واقعی و جدی کشور ۱۰.تحت تاثیر قراردادن وضعیت تجارت و داخلی و خارجی در کشور و بازتاب بین‌المللی منفی ۱۱. به مواجهه نیمه سخت یا سخت و هزینه‌سازی برای نظام ۱۲.تست و طرح جدید عفاف و حجاب و جوسازی علیه جریمه‌ها و محرومیت‌های کشف‌حجاب ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🔎هندسه حکمرانی فضای مجازی ▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بی‌توجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم. ▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی می‌رسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم. 1⃣ را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم: ۱.اتاق فکر فضای مجازی ۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت ۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی 2⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم: ۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع) ۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری) ۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه) ۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف) ۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف) 3⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد: ۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری) ۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...) ۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...) 4⃣ در فرایند سیاست‌گذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و را تامین کند: ۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین) ۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری) ۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت) 5⃣ در بخش نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بیتعارفش را اعلام نماید: ۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش) ۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری) ۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری) 6⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛ ۱.تغییر و تاسیس (ناظر بر شبکه ملی اطلاعات) ۲.تغییر و تدوین (آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها) ۳.تغییر و تعیین (ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی) 7⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛ ۱. فرایند تولید پیام ۲.فرایند توزیع پیام ۳.فرایندمصرف پیام 8⃣ سطوح کاربران و پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛ ۱.عمومی و سرگرمی ۲.نیمه تخصصی و مهارتی ۳.تخصصی و آموزش‌های ویژه ▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع داده‌ها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که می‌تواند نقشه راه متحد با متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند. ▫️نکته اینجاست که و و و این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیم‌گری نمایند. ✍علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه 🆔@asre_Tabyin
🔎مسئول ترجمه عملیاتی "اگر_بدانند" در بیانات رهبر انقلاب کجاست؟ _خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند. _من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دین‌اند، اهل تضرع‌اند، اهل ماه رمضان‌اند، اهل گریه و دعا هستند؛ که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است.جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. حتماً نمی‌کنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد.(رهبر انقلاب؛ ۱۴۰۲/۱/۱۵) ◽به راستی ترجمه عملیاتی و تاکتیکی عبارت ""، چیست و مسئولیتش متوجه کیست و کدام نهاد است؟ باز هم متولیان امر و آن ده بیست تا نهاد مربوطه دورخیز کرده اند و مترصد حادثه هستند یا باید منتظر طرح مخفی و پشتیبان باشیم؟ خوب می دانیم که ۱.تذکر و ۲.تبیین و ۳.روایت، مکمل یکدیگرند. ▫️طرح حجاب و عفاف و تذکر قانونی با همت و هوشمندی بالای سردار رادان در حال اجراست و امیدواریم که تجربه خوبی در کنترل بی‌حجابی و بدحجابی را شاهد باشیم. اما نکته اینجاست که لاین کنترل و مدیریت بحث بایستی به موازات لاین‌های فرهنگی و رسانه ای پیش برود تا از میزان مقاومت کاسته و به میزان همراهی و موافقت بیفزاید. ▫️واژه به واژه فرمایشات مقام معظم رهبری را بایستی تبدیل به راهبرد عملیاتی کرد. اگر عبارت "کشف حجاب، حرام سیاسی و شرعی است"، به درستی به طرح حجاب و عفاف فراجا ترجمه می‌شود، توامان و قبل از وقوع حادثه بایستی شاهد ترجمه عملیاتی و پیاده‌سازی عبارت "" باشیم. ▫️تذکر سازمان یافته و ورود حکومتی بایستی چهره نیمه نرم_نیمه سخت و بدون تنش را حفظ کند تا احترام به قانون نهادینه شود. از طرفی برای فرسایشی نشدن ماجرا، ، اقناع حداکثری، کاهش مقاومت و ، بایستی پیوست‌های رسانه‌ای و فرهنگی تمیزی را با دال مرکزی "تقویت دانایی مردم" استارت زد. ▫️ارتقاء آگاهی و تقویت دانایی عمومی در باب پشت صحنه کشف حجاب طبق فرمایشات رهبرانقلاب، مساوی ایجاد و فرهنگی و تبدیل مساله از یک موضوع فرعی و سلیقه‌ای و کم‌خاصیت به یک باور دینی رایج و و پرجاذبه در برابر یک و درکمین خواهد بود بشرط کارگردانی هوشمندانه. ▫️قطعا بعد اجرای این طرح، پچ پچ ها و نق‌زدن ها و حتی تعریف و تمجیدها در مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات و عموم جامعه هم استارت خورده و ادراک و ذهنیت بخشی از جامعه، مثبت یا منفی درگیر شده است. به تعبیری، (common sense)، ارتکاز و عقل عرفی هر جامعه، تقویت یا تضعیف آن جامعه محسوب می‌شود که بایستی متناسب با تغییرات، بازتنظیم و اقناع و همراه شود. ▫️در همین راستا بایستی ساعات و روزها و میزهایی تعریف شود که به بهانه تبیین و و حل گره‌های ذهنی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم، مدیران و کارشناسان ارشد جامعه به بدنه جامعه نزدیک تر شوند. تیم های مستندسازی و فیلم سازی و هم سریعتر فعال شوند و واکنش واقعی و چه بسا همراهی حداکثری مردم را به تصویر کشیده و از باورهای مردم ایران را بازنمایی کنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🔎رفراندوم یا پوپولیسم؛ ضلع سوم جنگ شناختی ▫️جنگ شناختی در سه فاز اتفاق می‌افتد و جریان بازی را تغییر می‌دهد. توصیف وارونه، تحلیل غلط، تجویز ناصواب. وقتی پیشرفت های جامعه سانسور می‌شود، و بزرگنمایی ضعف‌ها، بازی را بدست می‌گیرند. تحلیل هم این می‌شود که کشور در وضعیت بحران اقتصادی، گسست اجتماعی و گسل دوقطبی است. نسخه و نتیجه آلوده این بازی هم که معلوم است؛ رفراندوم و بازگشت به انتخاب مردم!! ▫️این طرح پوپولیستی، هر سه حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست را به کارگرفت. به عبارت ساده‌تر، اگر هفت ماه اخیر را مرور سریعی داشته باشه باشیم، در فاز اول، یک مساله فرهنگی مثل را به بهانه فوت یک خانم، برجسته می‌کنند. سپس معیشت جامعه را به همین بهانه گروگان گرفته و از تلاطم و نوسان قیمت‌ها به عنوان شتاب دهنده جریان بهره می‌برند. در فاز سوم با طرح بحث ، خانه تعمیم دهی و اکثریت سازی را پُر می‌کنند و برای جامعه می‌پیچند. ▫️در واقع اگر سه فاز ، و را بدون وقفه به اجرا می‌رساندند، یک را شاهد بودیم که از کانال فرهنگ شروع شد، با فاز اقتصادی شعله ور گردید و با گام سیاسی در صدد ستاندن نتیجه بود. حجاب و دلار و رفراندوم، پازل های یک طرح کلان بودند که از پس سه متغیر و مانع جمهوریت، اسلامیت و ولایت فقیه برنیامدند. ▫️آنچه که حائز اهمیت است، باز کردن مشت مسموم و پشت صحنه‌های سیاسی_امنیتی ماجرا با تولیدآگاهی و کاربست تبیین در سطح افکار عمومی است. این ملت، سعی می‌کنند که با طرح وارونه مسائل، ارائه و در اقتصاد و در فرهنگ جامعه، ماحصل سیاسی خود را از دل برداشت کنند و به اصطلاح حرف در دهان مردم بگذارند. ▫️پرواضح است که نسخه های فیک، توهمی و دست چندم مثل رفراندوم برای حل مسایل کلان و پیچیده کشور در شرایط کنونی، فرامتنی جز ایجاد گسل و بی‌ثباتی در جامعه نداشته و جز سنگ اندازی مضاعف و تمرکززدایی از مسیر پیشرفت کشور، عنوان دیگری ندارند. جدای از اینکه این ایده در کشور ما دوسه بار هم مورد استفاده قرار گرفته و جزءبندهای قانونی اساسی کشور با سازوکاری مشخص‌است، هیچ کشوری مستقل و مقتدری از ظرفیت یک ایده و تئوری، برای و ایجاد گسل اجتماعی استفاده نمی‌کند. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_Tabyin
نماز عیدفطر امسال، نمایشی دیگر از بعلاوه بود و چقدر دقیق و حساب شده، حضرت روح الله، عنوان این نظام‌ را و نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر، انتخاب کرد... (ره)، ، (حفظهم الله) https://virasty.com/alireza31314/1682194575773709668 🆔@asre_Tabyin
🔎استبداد اطلاعاتی به سبک مطبوعات اصلاح‌طلب ▫️بقول اندیشمندان رسانه: در عصر اطلاعات، تعیین می‌کند که فکر بکنیم و فکر بکنیم! ▫️وقتی طیفی از مطبوعات، قدرت این را دارند که مدعی باشند ولی حتی یک از و حضور مردم کار نکنند، چیزی جز نیست. ▫️پ.ن: اختلافات و اشتراکات را در صفحه نخست این مطبوعات، خوب تماشا و تامل کنید. انگاره‌سازی و تصویرسازی یعنی همین... ، ، https://virasty.com/alireza31314/1682341472933812086 🆔@asre_Tabyin
از نگاه و دکترین بازنمایی، اتفاقاتی مثل و امروز، اگر ، روایت شوند و مدیریت صحنه و ، شفاف و روشن نباشد، قصه های معلق با تلقی می شوند که فقط ، و برای جامعه منتقل می‌کنند. ✍علیرضامحمدلو ، ، https://virasty.com/alireza31314/1682535381987545506 🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جسارت به یک روحانی و فرامتنی هویت سوز 🔺‏چند ثانیه فیلم از لحظه توسط یک خودروی شخصی با انگیزه نامعلوم فعلا؟؟ اما یک خطرناکی دارد... 🔸تولید علیه بعنوان یک استراتژی برای ذبح فرهنگ از مسیر میانبر. فقط بحث دیانت و ناامن کردن فضا برای نیست. 🔸روزی ، روزی و روزهای بعد و و و... فراموش نکنیم که جزءلاینفک یک ملت، نمادهای ملی و مذهبی آن است که اگر آسیب ببیند، بنیادهای معرفتی و ارتکازات تاریخی مردم آن خاک را هم به تدریج درمی‌نوردد. 🔸خلاصه اینکه عادی سازی توهین به نمادها و پایین آوردن میزان حساسیت عمومی به این قبیل جسارت‌های جهت دار، به نفع فرهنگ و تاریخ و انسجام یک جامعه نخواهد بود. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
معناکاوی و روایت "غیرت" در کنشگری شهید جوان ▫️حمیدرضا الداغی شهید شد اما معناپژوهی این رفتار چه می‌گوید و چگونه باید از تحریف معنای برتر این واقعه مراقبت نمود؟ عده ای همچون مسیح‌ علی‌نژاد‌ها که از دفاع جوان ایرانی از دختر ایرانی به نفع برآشفته شده‌اند دست به انتحار زده و با انتشار تصاویر آرشیوی از خانواده این شهید، سعی در مصادره رویداد دارند. عده‌ای بنام حقوقدان ماده و و مبتذل جور می‌کنند تا فرامتن شهادت در ماجرا را تخطئه کنند و عده ای هم تحلیل های موافق ولی کم‌عمق از ماجرا ارائه می‌دهند. متنی را خواندم که در تحلیل کنش شهید جوان و غیور از "اثر تماشاگر" سخن گفته بود. بطور خلاصه اینکه بازگشت این رویداد به یک مساله است. هرچقدر تعداد جمع حاضر بیشتر باشد احساس مسئولیت اجتماعی کمتر می شود و افراد به تماشاچی تبدیل می‌شوند.در واقع شهید والا مقام، از تله "اثر تماشاگر" عبور کرده و بجای تماشاگری، را انتخاب می‌کند. ▫️اما نکته اینجاست که چگونه این اتفاق ممکن است؟ آیا صرفا یک حال فردی در یک شرایط اجتماعی خاص است یا دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟ بنظر می‌رسد که چنین تحلیلی یا ناقص است و معنای پشت سر این را سانسور می‌کند یا در حال تقلیل دادن ماجراست که عرض شد. در واقع شما اگر زمینه و جغرافیای عمل را مرور کنید، رد پای و DNA اسلامی را در قضیه می‌توانید پیدا کنید و اساسا مقایسه ماجرا با زمینه‌های غربی، تحلیل را دچار اشتباه می‌کند. ▫️اساسا واژه و مسئولیت اجتماعی تا پای جان فقط از پس یک هویت و و معنای فراتر از تجربیات و شعارهای شهروندی برمی‌‌آید. به فرمایش حضرت آقا که در باب دینداری مردم ایران فرمودند که و ویژه‌ای در برابر چالش ها دارند، این تعصبی که بدون منت و چشمداشت و در یک لحظه خاص بروز پیدا می‌کند را نمی توان با ادبیات روانشناسی اجتماعی صرف، تحلیل نمود. ▫️بلی قطعا شکستن ترس اجتماعی و مارپیچ سکوت یک قابلیت فردی است ولی وقتی پای جان و ریسک های بزرگ به میان می‌آید، و چارچوب تحلیلی ویژه‌تری برای تحلیل می‌طلبد. به عبارت ساده‌تر، ایران بیشه شیران است از فهمیده تا علی لندی و محسن حججی و امروز هم آرمان علی‌وردی و ، همگی نقطه‌های طلایی خط اسلام و انقلاب هستند. ▫️ذخیره‌های فکری و معنوی انقلاب اسلامی در جان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ریشه دوانده است و با کج‌روایت های مسیح‌علینژاد از خانواده این شیرمرد برای مصادره ماجرا و لجن پراکنی های برخی مدعیان دانش حقوق، واقعیتی بنام و پاک انسانی و بن‌مایه‌های دینی در شخصیت افراد که برخی از نام می‌برند، قابل سانسور و تحریف و مصادره نیست. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
📌 هفتمین شماره ماهنامه تخصصی «گرای انقلاب» منتشر شد 🔸 آنچه خواهید خواند: ▪️ دانشجوی امروز، مدیر سیاسی فردا 👤 محمدمهدی فردحسینی ▪️ روایت غیررسمی از دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان 👤 محمد مرادی ▪️ سیره و سنت شهید آوینی در جهاد تبیین و کنشگری رسانه‌ای 👤 محمد یوسفعلی تبار ▪️ مدل‌سازی به سبک شهید آوینی 👤 علیرضا محمدلو ▪️ انقلاب اسلامی ایران، احیاگر آرمان قدس 👤 محمد شهیدی ▪️ طبس؛ پیروزی خدای خمینی بر خدای آمریکایی‌ها 👤 جواد منصوری ▪️ معتقدیم که انقلاب اسلامی هنوز در اقتصاد به وقوع نپیوسته است! 👤 روح‌الله ایزدخواه ▪️مهار تورم و رشد تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور 👤 سیدامیرحسین حسینی ▪️ مبارزه همه‌جانبه با اژدهای هفت‌سر فساد 👤 سیدحسن موسوی‌فرد ▪️ مفهوم تحول و لوازم تحول‌خواهی 👤 مجتبی عرب ▪️ اندیشه شهید مطهری؛ مبنای فکری تشکل‌های دانشجویی 👤 روح‌الله امینی 📥 دریافت نسخه الکترونیکی ماهنامه 👇 https://b2n.ir/k62372 🆔@asre_Tabyin