eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎فراخوانی برای آزمایش و عیب‌یابی یا ری‌استارت؟ ▫️جریان به اصطلاح بی‌سر و برساخته بعد از سکته مغزی شدید و روبرگرداندن عموم جامعه و شناسایی و دستگیری عناصر اصلی و فرعی اخلال‌گران در سراسر کشور و روشدن پشت صحنه ماجرا، به دنبال فراخوان در دانشگاه‌ها بعد از ورشکستگی در پروژه مدارس است. اما چرا؟ ۱. القای به جنبش‌نمای بی‌سر ورشکسته ۲. مانور باشکوه ملی_مذهبی ایران اسلامی در شب‌های قدر و راهپیمایی روز قدس ۳.تلاش برای در صحنه(مامور متذکر حجاب) و سوءاستفاده از خطاهای احتمالی ۴.فضاسازی برای اعلام حیات مجازی در برهوت مشارکت کنندگان واقعی(برساخت رسانه‌ای مجدد) ۵. زخمی کردن ذهن و روان جامعه با بازی های رسانه‌ای و بزن درروهای خیابانی ۶.تلاش برای شکل گیری دومینوی هوچی‌گری بنام اعتراض به کام بیگانه(تکثیر نسخه ) ۷.بهره برداری از برخی نارضایتی های اقتصادی و همراه کردن بخش هایی از مردم با تکنیک های عملیات روانی و با مساله نماها ۸.تولید آنارشیسم پرصدا و با تمرکز بر مدارس و دانشگاه‌ها بعنوان ری‌استارت ۹.ایجاد اختلال در ثبات و نظم عمومی برای بهم ریختن و جاماندن از مساله‌های واقعی و جدی کشور ۱۰.تحت تاثیر قراردادن وضعیت تجارت و داخلی و خارجی در کشور و بازتاب بین‌المللی منفی ۱۱. به مواجهه نیمه سخت یا سخت و هزینه‌سازی برای نظام ۱۲.تست و طرح جدید عفاف و حجاب و جوسازی علیه جریمه‌ها و محرومیت‌های کشف‌حجاب ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🔎هندسه حکمرانی فضای مجازی ▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بی‌توجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم. ▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی می‌رسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم. 1⃣ را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم: ۱.اتاق فکر فضای مجازی ۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت ۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی 2⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم: ۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع) ۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری) ۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه) ۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف) ۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف) 3⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد: ۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری) ۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...) ۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...) 4⃣ در فرایند سیاست‌گذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و را تامین کند: ۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین) ۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری) ۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت) 5⃣ در بخش نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بیتعارفش را اعلام نماید: ۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش) ۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری) ۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری) 6⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛ ۱.تغییر و تاسیس (ناظر بر شبکه ملی اطلاعات) ۲.تغییر و تدوین (آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها) ۳.تغییر و تعیین (ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی) 7⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛ ۱. فرایند تولید پیام ۲.فرایند توزیع پیام ۳.فرایندمصرف پیام 8⃣ سطوح کاربران و پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛ ۱.عمومی و سرگرمی ۲.نیمه تخصصی و مهارتی ۳.تخصصی و آموزش‌های ویژه ▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع داده‌ها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که می‌تواند نقشه راه متحد با متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند. ▫️نکته اینجاست که و و و این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیم‌گری نمایند. ✍علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه 🆔@asre_Tabyin
🔎مسئول ترجمه عملیاتی "اگر_بدانند" در بیانات رهبر انقلاب کجاست؟ _خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند. _من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دین‌اند، اهل تضرع‌اند، اهل ماه رمضان‌اند، اهل گریه و دعا هستند؛ که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است.جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. حتماً نمی‌کنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد.(رهبر انقلاب؛ ۱۴۰۲/۱/۱۵) ◽به راستی ترجمه عملیاتی و تاکتیکی عبارت ""، چیست و مسئولیتش متوجه کیست و کدام نهاد است؟ باز هم متولیان امر و آن ده بیست تا نهاد مربوطه دورخیز کرده اند و مترصد حادثه هستند یا باید منتظر طرح مخفی و پشتیبان باشیم؟ خوب می دانیم که ۱.تذکر و ۲.تبیین و ۳.روایت، مکمل یکدیگرند. ▫️طرح حجاب و عفاف و تذکر قانونی با همت و هوشمندی بالای سردار رادان در حال اجراست و امیدواریم که تجربه خوبی در کنترل بی‌حجابی و بدحجابی را شاهد باشیم. اما نکته اینجاست که لاین کنترل و مدیریت بحث بایستی به موازات لاین‌های فرهنگی و رسانه ای پیش برود تا از میزان مقاومت کاسته و به میزان همراهی و موافقت بیفزاید. ▫️واژه به واژه فرمایشات مقام معظم رهبری را بایستی تبدیل به راهبرد عملیاتی کرد. اگر عبارت "کشف حجاب، حرام سیاسی و شرعی است"، به درستی به طرح حجاب و عفاف فراجا ترجمه می‌شود، توامان و قبل از وقوع حادثه بایستی شاهد ترجمه عملیاتی و پیاده‌سازی عبارت "" باشیم. ▫️تذکر سازمان یافته و ورود حکومتی بایستی چهره نیمه نرم_نیمه سخت و بدون تنش را حفظ کند تا احترام به قانون نهادینه شود. از طرفی برای فرسایشی نشدن ماجرا، ، اقناع حداکثری، کاهش مقاومت و ، بایستی پیوست‌های رسانه‌ای و فرهنگی تمیزی را با دال مرکزی "تقویت دانایی مردم" استارت زد. ▫️ارتقاء آگاهی و تقویت دانایی عمومی در باب پشت صحنه کشف حجاب طبق فرمایشات رهبرانقلاب، مساوی ایجاد و فرهنگی و تبدیل مساله از یک موضوع فرعی و سلیقه‌ای و کم‌خاصیت به یک باور دینی رایج و و پرجاذبه در برابر یک و درکمین خواهد بود بشرط کارگردانی هوشمندانه. ▫️قطعا بعد اجرای این طرح، پچ پچ ها و نق‌زدن ها و حتی تعریف و تمجیدها در مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات و عموم جامعه هم استارت خورده و ادراک و ذهنیت بخشی از جامعه، مثبت یا منفی درگیر شده است. به تعبیری، (common sense)، ارتکاز و عقل عرفی هر جامعه، تقویت یا تضعیف آن جامعه محسوب می‌شود که بایستی متناسب با تغییرات، بازتنظیم و اقناع و همراه شود. ▫️در همین راستا بایستی ساعات و روزها و میزهایی تعریف شود که به بهانه تبیین و و حل گره‌های ذهنی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم، مدیران و کارشناسان ارشد جامعه به بدنه جامعه نزدیک تر شوند. تیم های مستندسازی و فیلم سازی و هم سریعتر فعال شوند و واکنش واقعی و چه بسا همراهی حداکثری مردم را به تصویر کشیده و از باورهای مردم ایران را بازنمایی کنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🔎رفراندوم یا پوپولیسم؛ ضلع سوم جنگ شناختی ▫️جنگ شناختی در سه فاز اتفاق می‌افتد و جریان بازی را تغییر می‌دهد. توصیف وارونه، تحلیل غلط، تجویز ناصواب. وقتی پیشرفت های جامعه سانسور می‌شود، و بزرگنمایی ضعف‌ها، بازی را بدست می‌گیرند. تحلیل هم این می‌شود که کشور در وضعیت بحران اقتصادی، گسست اجتماعی و گسل دوقطبی است. نسخه و نتیجه آلوده این بازی هم که معلوم است؛ رفراندوم و بازگشت به انتخاب مردم!! ▫️این طرح پوپولیستی، هر سه حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست را به کارگرفت. به عبارت ساده‌تر، اگر هفت ماه اخیر را مرور سریعی داشته باشه باشیم، در فاز اول، یک مساله فرهنگی مثل را به بهانه فوت یک خانم، برجسته می‌کنند. سپس معیشت جامعه را به همین بهانه گروگان گرفته و از تلاطم و نوسان قیمت‌ها به عنوان شتاب دهنده جریان بهره می‌برند. در فاز سوم با طرح بحث ، خانه تعمیم دهی و اکثریت سازی را پُر می‌کنند و برای جامعه می‌پیچند. ▫️در واقع اگر سه فاز ، و را بدون وقفه به اجرا می‌رساندند، یک را شاهد بودیم که از کانال فرهنگ شروع شد، با فاز اقتصادی شعله ور گردید و با گام سیاسی در صدد ستاندن نتیجه بود. حجاب و دلار و رفراندوم، پازل های یک طرح کلان بودند که از پس سه متغیر و مانع جمهوریت، اسلامیت و ولایت فقیه برنیامدند. ▫️آنچه که حائز اهمیت است، باز کردن مشت مسموم و پشت صحنه‌های سیاسی_امنیتی ماجرا با تولیدآگاهی و کاربست تبیین در سطح افکار عمومی است. این ملت، سعی می‌کنند که با طرح وارونه مسائل، ارائه و در اقتصاد و در فرهنگ جامعه، ماحصل سیاسی خود را از دل برداشت کنند و به اصطلاح حرف در دهان مردم بگذارند. ▫️پرواضح است که نسخه های فیک، توهمی و دست چندم مثل رفراندوم برای حل مسایل کلان و پیچیده کشور در شرایط کنونی، فرامتنی جز ایجاد گسل و بی‌ثباتی در جامعه نداشته و جز سنگ اندازی مضاعف و تمرکززدایی از مسیر پیشرفت کشور، عنوان دیگری ندارند. جدای از اینکه این ایده در کشور ما دوسه بار هم مورد استفاده قرار گرفته و جزءبندهای قانونی اساسی کشور با سازوکاری مشخص‌است، هیچ کشوری مستقل و مقتدری از ظرفیت یک ایده و تئوری، برای و ایجاد گسل اجتماعی استفاده نمی‌کند. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_Tabyin
نماز عیدفطر امسال، نمایشی دیگر از بعلاوه بود و چقدر دقیق و حساب شده، حضرت روح الله، عنوان این نظام‌ را و نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر، انتخاب کرد... (ره)، ، (حفظهم الله) https://virasty.com/alireza31314/1682194575773709668 🆔@asre_Tabyin
🔎استبداد اطلاعاتی به سبک مطبوعات اصلاح‌طلب ▫️بقول اندیشمندان رسانه: در عصر اطلاعات، تعیین می‌کند که فکر بکنیم و فکر بکنیم! ▫️وقتی طیفی از مطبوعات، قدرت این را دارند که مدعی باشند ولی حتی یک از و حضور مردم کار نکنند، چیزی جز نیست. ▫️پ.ن: اختلافات و اشتراکات را در صفحه نخست این مطبوعات، خوب تماشا و تامل کنید. انگاره‌سازی و تصویرسازی یعنی همین... ، ، https://virasty.com/alireza31314/1682341472933812086 🆔@asre_Tabyin
از نگاه و دکترین بازنمایی، اتفاقاتی مثل و امروز، اگر ، روایت شوند و مدیریت صحنه و ، شفاف و روشن نباشد، قصه های معلق با تلقی می شوند که فقط ، و برای جامعه منتقل می‌کنند. ✍علیرضامحمدلو ، ، https://virasty.com/alireza31314/1682535381987545506 🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جسارت به یک روحانی و فرامتنی هویت سوز 🔺‏چند ثانیه فیلم از لحظه توسط یک خودروی شخصی با انگیزه نامعلوم فعلا؟؟ اما یک خطرناکی دارد... 🔸تولید علیه بعنوان یک استراتژی برای ذبح فرهنگ از مسیر میانبر. فقط بحث دیانت و ناامن کردن فضا برای نیست. 🔸روزی ، روزی و روزهای بعد و و و... فراموش نکنیم که جزءلاینفک یک ملت، نمادهای ملی و مذهبی آن است که اگر آسیب ببیند، بنیادهای معرفتی و ارتکازات تاریخی مردم آن خاک را هم به تدریج درمی‌نوردد. 🔸خلاصه اینکه عادی سازی توهین به نمادها و پایین آوردن میزان حساسیت عمومی به این قبیل جسارت‌های جهت دار، به نفع فرهنگ و تاریخ و انسجام یک جامعه نخواهد بود. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
معناکاوی و روایت "غیرت" در کنشگری شهید جوان ▫️حمیدرضا الداغی شهید شد اما معناپژوهی این رفتار چه می‌گوید و چگونه باید از تحریف معنای برتر این واقعه مراقبت نمود؟ عده ای همچون مسیح‌ علی‌نژاد‌ها که از دفاع جوان ایرانی از دختر ایرانی به نفع برآشفته شده‌اند دست به انتحار زده و با انتشار تصاویر آرشیوی از خانواده این شهید، سعی در مصادره رویداد دارند. عده‌ای بنام حقوقدان ماده و و مبتذل جور می‌کنند تا فرامتن شهادت در ماجرا را تخطئه کنند و عده ای هم تحلیل های موافق ولی کم‌عمق از ماجرا ارائه می‌دهند. متنی را خواندم که در تحلیل کنش شهید جوان و غیور از "اثر تماشاگر" سخن گفته بود. بطور خلاصه اینکه بازگشت این رویداد به یک مساله است. هرچقدر تعداد جمع حاضر بیشتر باشد احساس مسئولیت اجتماعی کمتر می شود و افراد به تماشاچی تبدیل می‌شوند.در واقع شهید والا مقام، از تله "اثر تماشاگر" عبور کرده و بجای تماشاگری، را انتخاب می‌کند. ▫️اما نکته اینجاست که چگونه این اتفاق ممکن است؟ آیا صرفا یک حال فردی در یک شرایط اجتماعی خاص است یا دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟ بنظر می‌رسد که چنین تحلیلی یا ناقص است و معنای پشت سر این را سانسور می‌کند یا در حال تقلیل دادن ماجراست که عرض شد. در واقع شما اگر زمینه و جغرافیای عمل را مرور کنید، رد پای و DNA اسلامی را در قضیه می‌توانید پیدا کنید و اساسا مقایسه ماجرا با زمینه‌های غربی، تحلیل را دچار اشتباه می‌کند. ▫️اساسا واژه و مسئولیت اجتماعی تا پای جان فقط از پس یک هویت و و معنای فراتر از تجربیات و شعارهای شهروندی برمی‌‌آید. به فرمایش حضرت آقا که در باب دینداری مردم ایران فرمودند که و ویژه‌ای در برابر چالش ها دارند، این تعصبی که بدون منت و چشمداشت و در یک لحظه خاص بروز پیدا می‌کند را نمی توان با ادبیات روانشناسی اجتماعی صرف، تحلیل نمود. ▫️بلی قطعا شکستن ترس اجتماعی و مارپیچ سکوت یک قابلیت فردی است ولی وقتی پای جان و ریسک های بزرگ به میان می‌آید، و چارچوب تحلیلی ویژه‌تری برای تحلیل می‌طلبد. به عبارت ساده‌تر، ایران بیشه شیران است از فهمیده تا علی لندی و محسن حججی و امروز هم آرمان علی‌وردی و ، همگی نقطه‌های طلایی خط اسلام و انقلاب هستند. ▫️ذخیره‌های فکری و معنوی انقلاب اسلامی در جان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ریشه دوانده است و با کج‌روایت های مسیح‌علینژاد از خانواده این شیرمرد برای مصادره ماجرا و لجن پراکنی های برخی مدعیان دانش حقوق، واقعیتی بنام و پاک انسانی و بن‌مایه‌های دینی در شخصیت افراد که برخی از نام می‌برند، قابل سانسور و تحریف و مصادره نیست. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
📌 هفتمین شماره ماهنامه تخصصی «گرای انقلاب» منتشر شد 🔸 آنچه خواهید خواند: ▪️ دانشجوی امروز، مدیر سیاسی فردا 👤 محمدمهدی فردحسینی ▪️ روایت غیررسمی از دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان 👤 محمد مرادی ▪️ سیره و سنت شهید آوینی در جهاد تبیین و کنشگری رسانه‌ای 👤 محمد یوسفعلی تبار ▪️ مدل‌سازی به سبک شهید آوینی 👤 علیرضا محمدلو ▪️ انقلاب اسلامی ایران، احیاگر آرمان قدس 👤 محمد شهیدی ▪️ طبس؛ پیروزی خدای خمینی بر خدای آمریکایی‌ها 👤 جواد منصوری ▪️ معتقدیم که انقلاب اسلامی هنوز در اقتصاد به وقوع نپیوسته است! 👤 روح‌الله ایزدخواه ▪️مهار تورم و رشد تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور 👤 سیدامیرحسین حسینی ▪️ مبارزه همه‌جانبه با اژدهای هفت‌سر فساد 👤 سیدحسن موسوی‌فرد ▪️ مفهوم تحول و لوازم تحول‌خواهی 👤 مجتبی عرب ▪️ اندیشه شهید مطهری؛ مبنای فکری تشکل‌های دانشجویی 👤 روح‌الله امینی 📥 دریافت نسخه الکترونیکی ماهنامه 👇 https://b2n.ir/k62372 🆔@asre_Tabyin
📚معرفی کتاب 🖌عنوان فارسی کتاب: لطفاً زامبی نباشید – وسوسۀ مقاومت‌ناپذیر فضای مجازی نویسنده: آدام آلتر – Adam Alter مترجم: هوشمند دهقان ناشر: پیام امروز تعداد صفحات: ۱۷۱ 📎مختصری دربارۀ کتاب 🔸مساله در این کتاب، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیست. او در این کتاب از سخن می گوید. تقریباً تمام چیزهایی که باعث می‌شوند به این اعتیاد دچار بشویم مثل بازی‌های کامپیوتری. 🔹شناخت و درک اعتیاد رفتاری به عنوان یک موضوع ریشه‌ای این کمک را به انسانها می کند که نسبت به وضعیت خود و رفتارهایی که بصورت ناخودآگاه در آنها ایجاد کرده اند، اطلاع پیدا کنند. همین‌که انسانها به این نکته برسند که بدانند که دچار اعتیاد رفتاری شده اند، مهم ترین گام در درمان خود را برداشته اند. 🔸نویسنده در این کتاب، در ابتدا تعریفی از اعتیاد رفتاری ارائه داده و بعد کمی به لحاظ تاریخی موضوع را بسط میدهد. پس از این نیز از مهندسی شدن سخن می گوید و اینکه این مساله در آینده چگونه خواهد بود؟! 🔸آلتر بیشتر به عنوان یک روانشناس شهرت دارد و برای همین در نوشتن کتاب نیز از فکت های این علم استفاده می کند که به صورت تجربی و علمی به دست آمده و از بحث های انگیزشی پرهیز کرده است. 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin
📝برشی از کتاب 📚«در دهۀ ۱۹۶۰ ما مثل ماهیانی بودیم که در آب آزادانه شنا می‌کردیم در حالی که فقط چند قلّاب وجود داشت: سیگار، الکل و داروهای مخدّری که گران‌قیمت بودند و عموماً در دسترس نبودند. در دهۀ ۲۰۱۰ همان آب، پُر از قلّاب شده است: قلّاب ، قلّاب ، قلّاب ، قلّاب ایمیل، قلّاب خرید و فروش آنلاین و از این قبیل. این فهرست بلند بالا است، بلندتر از آنچه تا کنون در تاریخ انسانی وجود داشته است و ما از قدرت این قلّاب‌ها به آن صورت چیزی نمی‌دانیم.» 🌐عصر تبیین؛ مجالی برای تاملات رسانه ای... 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎هندسه حکمرانی سایبری را از کنگره آمریکا بیاموزیم ▫️فقط ده دقیقه از جلسه چالشی نمایندگان کنگره آمری
🔎بعد از تیک‌تاک، نوبت به Chat gpt رسید. 🔸 زمانی در این کشور این طور القا میکردند که برخورد با عوامل انتشار ، فقط برای کشورهای عقب مانده مثل کره شمالی است. 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin
🖊آشنایی با تکنیک‌های اقناع مخاطب؛ گواهی اجتماعی 🔸تأثیر گذاری و نفوذ به واسطه برای افراد نیازمند فرمول‌هایی است که بتواند اعتماد مخاطبان، کاربران یا مشتریان را جلب کند. این‌ جلب اعتماد میتواند برای دعوت به تماشای یک فیلم باشد یا خرید یک کالا یا حمایت از یک جریان سیاسی - اجتماعی. 🔹 گواهی اجتماعی به ما میگوید مواقعی که در انجام یک عمل یا اتخاذ تصمیم دچار هستیم، احتمالا تصور میکنیم که افراد پیرامون ما اطلاعات بیشتری در اختیار دارند. در واقع به تجربیات اکثریت و دیگران میکنیم. در واقع در دنیای حقیقی، افراد در مواقع تصمیم گیری، رفتار خود را بادیگران تطبیق می‌دهند. 🔸به طور کلی شش نوع گواه اجتماعی وجود دارد؛ ۱. کارشناسان: استفاده از توصیه متخصص و مربوطه ۲. سلبریتی‌ها: استفاده و بهره گیری از چهره های مشهور و در تبلیغات، فراخوان‌ها، حمایت از یک رویداد یا جریان خاص ۳. کاربران: افرادی که در سایت مورد نظر عضو فعال هستند و بر اساس خود نظر میدهند. مثل تعریف مثبت یا منفی کاربران در شبکه های اجتماعی، سایتهای پخش فیلم و آنلاین شاپها ۴. گواه عمومی: هنگامی که گروه بزرگی از مردم تأیید و دنبال کنند. مثل داشتن هزاران مشتری یا میلیون‌ها دنبال کننده در پروفایل‌های . ۵. دوستان و آشنایان: توصیه، تأیید یا رد افراد فامیل و دوستان نزدیک ۶. نشان اعتباری: هنگامی که توسط یک چهره یا مهر تأیید داده می‌شود. مثل تیک آبی در اینستاگرام، گواهی افتخارات و مدارج، دستاوردها در مسابقات و جشنواره ها. 🆔@Asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اهتمام ویژه به کتاب حتی در اوج فضای مجازی 📚حضرت آقا در دیدار ۳ ساعته خود از نمایشگاه کتاب، در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما اعلام داشتند که؛ مساله کتاب مساله مهمی است. فرهنگ و فرهنگ سازی در کشور همواره نیاز به کتاب دارد. هر چند که امروزه امکانات فراوان دیگری همچون فضای مجازی بوجود آمده است... 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin
📝پرواضح است که نسخه های فیک، توهمی و دست چندم مثل رفراندوم برای حل مسایل کلان و پیچیده کشور در شرایط کنونی، فرامتنی جز ایجاد گسل و بی‌ثباتی در جامعه نداشته و جز سنگ اندازی مضاعف و تمرکززدایی از مسیر پیشرفت کشور، عنوان دیگری ندارند. جدای از اینکه این ایده در کشور ما دوسه بار هم مورد استفاده قرار گرفته و جزءبندهای قانونی اساسی کشور با سازوکاری مشخص‌است، هیچ کشوری مستقل و مقتدری از ظرفیت یک ایده و تئوری، برای و ایجاد گسل اجتماعی استفاده نمی‌کند. لینک مطلب:https://eitaa.com/asre_tabyin/1707 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ شهادت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ باز دارد گذرِ شعر به غم می‌اُفتد خانه‌ای باز به دستانِ ستم می‌اُفتد راه انداخته‌اند آتش و آقاجانم وسطِ غائله با قامتِ خم می‌اُفتد نا ندارد به خدا، شرم کنيد از سِنّش پیرمردست و به یک ضربهٔ کم می‌اُفتد نکِشیدَش به زمین پشتِ سرِ مرکبِ‌تان هم نفَس سوخته در سینه و هم می‌اُفتد داغِ مادر به دلش دارد و برمی‌دارد- طرفِ کوچه همین چند قدم... می‌اُفتد می‌خورَد تا که نگاهش به دو دستِ بسته یادِ حیران شدنِ اهلِ حرم می‌اُفتد روضهٔ عصرِ اسارت، زده آتش به دلش رفته از حال... به وٱلله قسم می‌اُفتد... ** زینب از غارتِ عباس می‌اُفتد گریه تا که در سلسله چشمش به علَم می‌اُفتد! 🌐عصر تبیین، عصر رسانه @asre_tabyin
📚معرفی کتاب کتاب نوشته است. این کتاب به _رسانه‌ها بر می‌پردازد و سعی دارد نشان دهد چطور در جهان امروز رسانه هم کودکان را تربیت می‌کند. 🔸درباره کتاب والد سوم امروزه تربیت، پیچیده‌تر از قبل شده است و عواملی بیرون از محیط خانه نیز در آن دخیل هستند. درگذشته، تربیت محدود به چهاردیواری به نام خانه و والدین می‌شد و عوامل بیرونیِ مانع تربیت کمتر بود. حداکثر نگرانی والدین این بود که فرزندشان به آسیب‌هایی چون اعتیاد، بزه‌کاری و... دچار نشود. 🔹اما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مرزهای تربیتی برداشته شده و بدون تردید عواملی فراتر از محیط خانه همچون: رسانه‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، اینترنت و فضاهای مجازی و... در امر تربیت تأثیرگذار هستند، به‌گونه‌ای که نمی‌توان چارچوبی را برای تربیت معین کرده و طبق آن عمل نمود. این کتاب سعی دارد شما را در راه تربیت فرزندانتان یاری کند. ♻️بخشی از کتاب والد سوم تماشای بیش‌از حد رسانه، فارغ از محتوای خوب یا بد آن، آسیب‌رسان است و اگر محتوای آن نیز کنترل‌شده نباشد، آسیب‌های بیشتر و جدی‌تر خواهد رساند. لذا اگر به دنبال آن هستیم که نسل فاخری را تربیت کنیم؛ نسلی که طراز تربیتی آن، طراز جهانی باشد، قطعاً یکی از فاکتورهایی که در تربیت باید به آن توجه کنیم، بحث است. 🌐عصر تبیین، عصر رسانه @asre_tabyin
🔎حکمرانی مجازی یعنی همین؛ متا ۱.۳ میلیارد دلار جریمه شد ▫️رگلاتور اروپا متا، شرکت مالک فیسبوک و اینستاگرام، را ۱/۳ میلیارد دلار به‌دلیل انتقال غیرقانونی داده از اروپا به آمریکا کرد. این رگلاتور ۵ ماه به متا فرصت داد تا انتقال داده اتحادیه اروپا به ایالات متحده را متوقف کند. ▫️حفظ حریم مجازی جامعه و قدرت بازدارندگی علیه بیگانه و متخلف و متجاوز به پروتکل های بومی و ، از شاخصه‌های حکمرانی‌ مجازی است. 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. 🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔸امنیت سه بخش دارد: داخلی، مرزی، راهبردی 1⃣ برای اختلال ، نقشه حجاب و دلار و رفراندوم کشیدند که طرفی نبستند. 2⃣ در اختلال هم ناموفق بودند؛ عربستان زانو زد، عراق در آرامش و اسرائیل در التهاب داخلی. 3⃣ حال سراغ ما آمده‌اند. آذربایجان نشد، ، عبدالحمیدها هم که مشغول کارند... ▫️تنش مرزی ایران، ، رویای اسرائیلی 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎ترور شناختی افکارعمومی چگونه اتفاق می‌افتد؟ ▫️چند نمونه از تیترهای خبری شبکه های بیگانه را در تصاویر پیوستی مطالعه بفرمایید. مملو از تحریف، پاره‌حقیقت گویی، دروغ، مغالطه، تمسخر، اغراق و برچسب زنی. بدون شک با جهت دادن، آلوده کردن و می توان ذهنیت اجتماعی را مدیریت کرد.(common sense) یا فهم مشترک اجتماعی، سیبل عملیات شناختی برای مهندسی افکار عمومی به شمار می‌رود. ▫️اینکه تیتر برجسته‌ و هماهنگی توسط "من و تو" و "بی‌بی‌سی" و... کار می‌شود با این عنوان که "حکم اعدام خرس متهم به قتل به تعویق افتاد"، چیزی جز ، برانگیختن احساسات، طعنه‌زنی و تولید شبهه و فرایند متهم کردن و تولید چالش‌ شناختی در موقعیت مشابه علیه جمهوری اسلامی نیست. ▫️نکته حائز اهمیت این است که اخبار خرد و جزییات ظاهرا بی‌اهمیت مثل این تیتر خبری که " در تصادف پژو پارس با اسب، راننده فوت کرد" یا "مصرف سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران" و...، هدف اصلی و فهم مشترک جامعه و شورش افکارعمومی علیه خودش و یک و مهندسی شده است که اشاره شد. ▫️هرگاه ارتکازات و به اصطلاح common sense جامعه آلوده شد، گپ های عمومی و گفتگوهای روزمره را هرچند بی‌اهمیت ولی با قابلیت رسوب یافتن و ته‌نشین شدن، پر خواهد کرد و انباشت این مسمومیت‌های کوچک به یک ذهنیت مقاوم شده علیه باورها و کلان روایت‌های جامعه خواهد انجامید و مرجعیت فکری و شیوه اندیشه افکارعمومی تغییر خواهد کرد. ✍علیرضامحمدلو، مدرس و کارشناس رسانه 🌐عصر تبیین، عصر رسانه 🆔@asre_tabyin