eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
397 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎امتداد جنگ‌ شناختی علیه ایران با یک سکانس جیمی‌جامپی ▫️دیدار تیم های ملی پرتغال و اروگوئه دوشب گذشته در دور دوم مسابقات جام جهانی 2022 برگزار شد و پرتغال با برد 2 بر صفر به مرحله بعد راه پیدا کرد. اولین جیمی جامپ جام جهانی در این بازی وارد زمین شد و برای دقایقی بازی پرتغال و اروگوئه را مختل کرد. ▫️این‌ فرد بطور مشکوک و تامل برانگیزی در وسط یک بازی کاملا حساس و با قضاوت یک داور ایرانی(علیرضافغانی) در روی پیراهن خود نوشته ای مبنی بر حمایت از را درج کرده بود و در پشت پیراهنش نوشته ای دال بر حمایت از حک شده بود و در دو دست خود نیز پرچم را حمل می‌کرد. ▫️مخرج مشترک این سه شعار علاوه بر دلالت های متکثر، تحت فشار گذاشتن و به چالش کشیدن مواضع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند ترجمه شود. در خدمت اندیشه های ضدایرانی قرار گرفته تا مثلا نماد خفقان‌طور و مثلا صدای بی‌صداها را به تصویر بکشد و با این و جهت دار، جامعه جهانی را نسبت به این ظلم! و بی‌عدالتی به زعم خود آگاه کند. ▫️طبق اعلام شبکه «الکاس» قطر این جیمی جامپ با محکومیت سنگینی مواجه خواهد شد. طبق قانون قطر این فرد برای مدت 6 ماه راهی زندان می شود و مبلغ 60 هزار دلار جریمه نقدی می شود و مادام العمر از حضور در مسابقات جام جهانی محروم خواهد شد. 🆔 @asre_tabyin
🔎ضرورت ری‌استارت شناختی وقتی و تغییر منطق محاسبات، از اغتشاش خیابانی به و ، ختم می‌شود، خطرناک و سخت کنترل است. ▫️چرا که همزمان، رفتار و روان و ذهنیت کاربر و کنشگر، مختل و مسموم شده و نیاز به یک دارد. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
تحلیل_اندیشکده‌های_غربی_درباره_رویدادهای_اخیر_ایران.pdf
1.98M
♦️ تحلیل درباره حوادث اخیر ایران ▫️تجمیع و تحلیل مطالب منتشرشده در اندیشکده‌های غربی شامل یادداشت‌ها، مقالات، نشست‌ها، کنفرانس‌ها و مصاحبه‌های مختلف، از اندیشکده تا موسسه هادسون و بنیاد دیلکارنگی و 🆔 @asre_tabyin
🔎اینترنشنال سعودی و کلیدواژه جدید و تلاش برای احیای "زن،زندگی،آزادی" برای دی‌ماه تحت عنوان "مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان در دانشگاه‌های کشور" 🆔 @asre_tabyin
📝 💠 نخبگان در حوادث اجتماعی؛ افق‌گشا یا بحران‌زا 🔸اگر جامعه امروز را ترکیبی از وضعیت سنتی، مدرن و عصر ارتباطات و پسامدرن بدانیم و بر اساس این تقسیم‌بندی، سراغ شناخت انسان برویم، با سه نوع از شخصیت روبه‌رو می‌شویم. سنت‌راهبر، درون راهبر، دگرراهبر که با توجه به نقدهای مبنایی به این تقسیم‌بندی، می‌توان شخصیت حق‌راهبر را که بر سنت واقع‌گرا(دین) ملتزم بوده و از خرد ناب(نه عقلانیت سکولار و ابزاری) بهره حداکثری می‌برد را نیز به عنوان قسیم چهارم مطرح کرد. 🖋علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی 💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🌀 جامعه مدرسین، جنگ شناختی و ضرورت بازیگری مؤثر در حکمرانی مجازی 🖋 علیرضا محمدلو 🔸 تسلط بر مغزها از تسلط بر سرزمین‌ها بالاتر است. اگر مغز یک ملت را تسخیر کنند آن ملت سرزمین خود را تقدیم می‌کند. این کلام راهبردی رهبر انقلاب را می‌توان توصیف کوتاه جنگ شناختی هم نامید. ❓اما عناصر اصلی این جنگ شناختی چیست؟ 🔹 اگر رسانه را مصدر و بستر جنگ‌های شناختی بپذیریم در تحلیل پیام رسانه‌ای، یک فرایند پنج مرحله‌ای مطرح شده است: فرستنده پیام، متن پیام، بستر(کانال) پیام، گیرنده پیام و اثر پیام. شاید بتوان یک متغیر ششمی را هم به این فرایند اضافه کرد یا بطور مجزا از ارکان پنج‌گانه مذکور مطرح نمود: تکنیک پیام. بدین صورت که بگوییم: چه کسی، چه پیامی را از چه کانالی و برای چه مخاطبی و با چه سطح اثری و با چه تکنیک‌هایی منتقل می‌کند؟ 🔺 با این اوصاف و با در نظرگرفتن پیشرفت‌های تکنولوژیکی و نظریه جامعه شبکه‌ای، آنچه که جنگ‌های شناختی امروز را شکل و هیأت متفاوتی می‌بخشد، و است. در واقع سکوهای اثر و شبکه‌های اجتماعی، توانایی انگاره‌سازی در سطح فراگیر و به تعبیری را دارا هستند. ♨️ اینکه به چه چیزی فکر بکنیم و چگونه فکر بکنیم را پلتفرم‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ای تعیین می‌کنند. 🔻 دستور روز جوامع در پلتفرم‌ها و از مسیر تکنیک‌های جنگ شناختی تعیین می‌شود. دیگر حتی فراموش می‌شود که منبع پیام و اثر پیام و مخاطب پیام کیست. حتی متن پیام هم شکل فانتزی پیدا کرده و فقط از باب سرگرمی و بعنوان کالا(اطلاعات) مصرف می‌شود. 🔻 مسیر جامعه شبکه‌ای را برای تسلط بر جوامع و تثبیت و تعمیق و توسعه هژمونی تدارک دیده‌ و ترتیب داده است. چراکه قدرت را با گفتمان گره زده و به تعبیر گرامشی، یک (هژمونی) را با هک‌کردن اندیشه‌ها، تغییردادن ذائقه‌ها و کنترل رفتارها سامان بخشیده است. 🔹 کشورها جهت حفظ هویت و استقلال ملی و هضم نشدن در (جهان‌سازی شبکه‌ای)، سیاست‌های متنوعی را جهت کنترل وضعیت اتخاذ کرده‌اند که بخشی مبتنی بر تأسیس شبکه ملی اطلاعات و بخش بزرگی نیز بر اساس فیلترینگ مجازی و قسمت لاغری هم تحت عنوان سواد رسانه‌ای صورتبندی شده است. 🔹 شبکه‌ ملی اطلاعات که حکم زمین بازی را دارد و سوادرسانه بعنوان یک تاکتیک فرهنگی بلندمدت مطرح است اما قواعد بازی و سیاست‌های بازیگری در کنار این دو مقوله حائز اهمیت است. بعنوان مثال: 1⃣ موارد فیلترینگ ایالات متحده آمریکا شامل مقابله با نفوذ خارجی، مبارزه با تروریسم و عدم دسترسی کودکان به محتوای صریح جنسی است. 2⃣ کشور کانادا علاوه بر این موارد، محتوای نفرت‌انگیز و ارتباط جنسی با حیوانات و موارد نقض حقوق بشر را در لیست فیلترینگ قرار داده است. 3⃣ اتحادیه اروپا در لیست جرایم سایبری‌اش، نشر مطالب نژادپرستانه، هرزه‌نگاری کودکان و فیشینگ و کلاهبرداری رایانه‌ای را می‌بیند. 4⃣ در قوانین مجازی کشور آلمان، نفی هولوکاست، نفی سیاست‌های دولت و حتی فیلتر ویکی‌پدیا را هم شاهد هستیم! 5⃣ انگلستان نیز پورنوگرافی شدید و شکنجه را در لیست فیلتر تشخیص داده 6⃣ حتی رژیم غاصب صهیونیستی نیز در کنار موارد امنیتی، مخالفت با آرمان‌های یهود و ترویج فساد و تروریسم را به عنوان فاکتورهای اعمال فیلتر اعمال کرده‌ است. ♨️ فاجعه اینجاست که در حوادث اخیر کشور ما، جنگ شناختی با سه محور اغتشاش، ترور و اعتصاب در بستر کاملا پلتفرمی شکل گرفت و حدود سه ماه، مبتنی بر تکنیک‌های رسانه‌ای و فضای ولنگار و نیمه فیلتر مجازی، پروپاگاندای وحشتناکی بر فضای افکار عمومی سایه انداخت و هزینه‌های اقتصادی و انسانی و فرهنگی را بر کشور تحمیل کرد. 🔻 علاوه بر محورهای امنیتی، سیاسی و اجتماعی در جنگ ترکیبی اخیر، از وجوه مبنایی(ولایت فقیه) تا وجوه هنجاری و نمادین(حجاب و عفاف)، بشدت مورد هجمه قرار گرفت که راهبری این جنگ شناختی حجیم، در فضای رهای مجازی ما بود. ❇️ نتیجه منطقی؛ حکمرانی مجازی با محوریت جنگ شناختی، جزء لاینفک استعمار فرانو بوده و آلترناتیو کشورهای دنیا و از جمله ایران برای جبران فرسایش در جامعه شبکه‌ای، اعمال سیاست فیلترینگ، در عرض شبکه‌ملی اطلاعات و توسعه سوادرسانه‌ای است. ♨️ از آنجایی که حوزه علمیه، در جامعه اسلامی است و بزرگان و اعزه که در تعبیر حضرت آقا "مغز متفکّر، چشم بینا و وجدان سالم و حسّاسی برای دستگاه اداره‌ دینی در کشور هستند" در کنار سایر خواص اثرگذار بایستی برای تحقق این سیاستها در راستای تحقق حکمرانی مجازی، نقش‌آفرینی لازم را همراه با ظرافت‌ها و روش‌های اقناعی ایفا نمایند و تسلیم پروپاگاندای حبابی برای رفع بی‌محابای فیلترینگ بدون پیوست‌های لازم به بهانه فروکش کردن اغتشاشات یا ...نشوند. @Manahejj
📸ستاره خونین شبکه های اجتماعی هشتگ در سپهر مجازی؛ 🔸هشتگ ستاره شبکه های اجتماعی است که در کهکشان فضای مجازی درخشش بیشتری دارد. اما این ستاره گوشه ی چپ گوشیمان چه تاثیراتی دارد؟پیامد های این ستاره چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد اثرات مخرب این ستاره خونین صحبت کنیم. تلخیض از اقای علیرضا محمدلو. #سواد_رسانه_ای#زیست_مجازی 🔹روایت آنسوی ماجرا | @onsoo_ir
پیوست👆👆 🔸هشتگ ستاره شبکه های اجتماعی است که در کهکشان فضای مجازی درخشش بیشتری دارد. اما این ستاره گوشه ی چپ گوشیمان چه تاثیراتی دارد؟پیامد های این ستاره چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد اثرات مخرب این ستاره خونین صحبت کنیم 🔸هشتگ و تمرکز محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، «اقتصاد توجه» است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و «حواس پرتی» از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود. 🔸هشتگ و ارضا نفس سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای «تولید خشم» صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای «خودنمایی و شهوت» است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد. 🔸تفرقه و هشتگ هشتگ به یک زبان نو در جامعه شبکه ای تبدیل شده و اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبانِ تولیدِ «نظم اجتماعی» و تخلیه انتقادات است اما اگر علیه نظام حاکم باشد، «زبان اعتراض» و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت به عبارتی هشتگ سازی توان «فرقه سازی» و «قطبی سازی» جامعه را هم فراهم می‌کند. 🔸هشتگ و ابتذال فرهنگ مکانیزم رشد فرهنگ، افزایش مصرف کتاب و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت است اما نبض جامعه پلتفرمی، «افکارعمومی» است.افکار عمومی برخلاف فرهنگ که «معرفت پایه» است، «خبرپایه» است. هشتگ‌ها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با «افزایش هیجانات»، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به ابتذال و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند. 🔸هشتگ سازی و مارپیچ سکوت وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده می شود اتفاقی بنام مارپیچ سکوت یا «همان وحشت از مخالفت با فضای مجازی» رقم می خورد. در این اتفاق بصورت کاملا رباتیک، چندصدمیلیون هشتگ در راستای «اکثریت سازی» و «اکثریت پنداری» ساخته می‌شود. مکانیزم اکثریت‌پنداری در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با «گفتمان هشتگی» است. 🔸چه کسی فکر می کرد که پیشنهاد کریس مسینا، مخترع هشتگ روزی توسط توییتر و فیسبوک رد شود ولی همان ایده به محور اصلی شبکه های اجتماعی دنیا تبدیل شود و کلی اثر مثبت و مخرب داشته باشد. @onsoo_ir
🔎آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب نقطه‌ای به آشوب هندسی ▫️آواتار ها تصاویری هستند که کاربران در اینترنت و به خصوص در تالار گفتگو برای پروفایل خود استفاده می‌کنند. کاربران عموما از آواتار خود در شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری و استفاده میکنند. این تصویر، جایگزین تصویر واقعی فرد است و افراد در صورتی از آن استفاده می کنند که تمایلی به انتشار خود نداشته باشند. ▫️در مدل‌ جنگ‌های شناختی، برای انگاره سازی و مسمومیت و تخریب افکارعمومی، از ، واقع‌نمایی و آواتارسازی از وضعیت موجود استفاده می‌شود. این سبک در واقع است که بجای میدان گسترده و پهنای باند بالای اغتشاشات، در نقاط خاص، متمرکز می‌شود و با آواتارسازی از نقاط آشوب، به و فراگیر و چندوجهی بعد از چندمرحله نائل می‌شوند. ▫️عکسنوشت ها و کپشن‌های بدون سند، کلیپ‌های ساختگی و تاریخ مصرف‌گذشته، یا رنگی یکدست، تکرار کلیدواژه‌های مشترک و از روش‌های معمول در تکنیک آواتارسازی آشوبناک از وضعیت موجود هستند. در چند روز اخیر هم شاهد این ماجرا هستیم که رسانه های معاند درصدد تهیه مقدمات و مواد اولیه این جنگ آواتاری بوده که به چندنمونه اشاره می‌‌شود. 1⃣ کامیون داران، تعطیلی مغازه‌ها و تضعیف سرمایه بانک ها را جهت فلج اقتصادی دنبال می‌کنند. 2⃣ دانشجویی و فلج دانش و دانشگاه را با مسمومیت زنجیره‌ای و مشکوک در دستور کار قرار می‌دهند. 3⃣ بازار ارز و دارو را جهت تولید نارضایتی و همراه کردن قشر خاکستری و خاموش با اغتشاشات در برنامه دارند. 4⃣ از مردم عادی و سپس تولید ناامنی با ترورهای متقابل کور(مثلا بمب گذاری) یا هدفمند(مثلا حمله به مدارس علمیه جهت نفرت‌آفرینی ) هم در چک لیست عناصر معاند قرار دارد. 5⃣ مجازی و فلج شناختی جهت تعمیم اعتراضات، اغتشاشات، اعتصابات و نارضایتی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها نیز قلب عملیات آواتارسازی را تشکیل می‌دهد. 🔻این روش ترکیبی، برای تبدیل آشوب نقطه‌ای به آشوب هندسی و چندوجهی است. اساسا وقتی سرمایه اجتماعی یک شورش پایین باشد از مدل غیرمتراکم و آواتاری بهره می‌برد تا و شورش را از این‌ طریق جبران کند. حواسمان به مهره‌های شطرنج دشمن باشد تا در روایت، تبیین و کنشگری رسانه ای و میدانی، منفعلانه، متاخرانه و غافلگیرشده رفتار نکنیم. ✍علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیلگر رسانه 🆔 @asre_tabyin
📝چرا محتوای خوب مهمتر از رسانه خوب است؟ 🔸مطالعات شناختی ثابت کرده است که انسانها دایره ی توجه محدودی دارند و وقتی مقداری از توجه آنها به چیزی جلب شود دیگر برای بقیه پیام ها جایی نمی ماند. 🔹در عصر کنونی اگرچه ما گستره وسیعی از رسانه ها و پیام ها را در اختیار داریم، معمولا یک زیرمجموعه کوچک از آنها را که به بهترین وجه، نیاز مارا برآورده می کنند، انتخاب می کنیم. 🔸بنابراین وقتی رسانه ها تعداد پیام های عرضه شده را گسترش میدهند، افراد خود را بیشتر نمی‌کنند؛ بلکه اینکار تنها باعث بیشتر شدن مخاطبین جدیدی می شود که به این پیام نیاز دارند. 🔸فرگوسن در تحقیقی که در سال 1992 انجام داد به این نتیجه رسید که حتی در خانه هایی که بیش از یکصد کانال تلویزیونی وجود دارد، بینندگان به پنج الی هشت کانال نگاه می کنند و بقیه را رها می کنند. همچنین داشتن دستگاه کنترل از راه دور و ضبط برنامه های پخش شده هم تا اندازه گنجینه ی کانال های شخص بیشتر شود. 🔹بنابراین برنامه سازان رسانه ای، تمرکز خود را از سامانه های گرفتند وبه پیام ها دادند. این شرکتها مخاطب را بیشتر از لحاظ پیام هایی که آنها را جلب می کند، می بینند تا به عنوان گروهی از آدم های محدود به یک رسانه. منبع: سواد رسانه‌ای، جیمزپاتر 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
🔎شش سکانس از فاشیستهای درجه یک! علی‌صدری‌نیا نوشت: این تصویر را بعنوان آینه بگذارید روبروی مخالفان جمهوری اسلامی تا خودشان ببینند عجب چهره‌ای دارند! می‌گویند جمهوری اسلامی ایراد دارد؟ ضعف دارد؟ قبول، ولی این چهره وحشتناک آنها حتی هم‌فکران‌شان را هم می‌ترساند! کدام چهره؟ می‌گویم...👇👇 🆔@asre_tabyin
1⃣ رئیس‌جمهور را جلوی مغازه‌اش دیده، خوشحال شده و با روی باز از او استقبال کرده؛ طرفداران شعار آزادی آنقدر تهدیدش کرده‌اند و آدرس و شماره‌اش را پخش کرده‌اند که مجبور شده ویدئو بدهد و کند! 2⃣ از رعنا رحیم‌پور که یک عمر در خدمت جریان دروغ فعالیت کرد، یک فایل صوتی منتشر شد که نسبت به شبکه اینترنشنال نقدهایی داشت؛ با او کاری کردند که منتشر کرد و فرار کرد! 3⃣ مهران مدیری ویدئویی انتقادی منتشر کرد؛ قهرمانش کردند؛ چند وقت بعد ویدئوی عذرخواهی منتشر کرد؛ به سرعت برایش درست کردند که او بخشی از عملیات ربایش علی کریمی بوده! تا دیگر کسی جرات نکند از قطار اجباری آنها پیاده شود! 4⃣ احمد زیدآبادی حتی می‌گفت فحش رکیک دانشجویان هم باد هواست؛ اما بخاطر یک متن در نقد حامد اسماعیلیون چنان تهدیدش کردند که گذاشت و رفت! 5⃣ علیه بازیکنان فوتبال آنقدر عملیات روانی کردند، و تهدید و فشار را ادامه دادند که اینها تیم جمهوری اسلامی اند نه تیم ملی؛ اینها شایسته‌ترینها نبوده‌اند، انتخابهای آخوندها بوده‌اند! بازیکنان از شدت آن فشارها در یک بازی سرود ملی نخواندند؛ اما آنها به این هم راضی نشدند و برای باختشان و عکس زخمی بیرانوند را منتشر کردند و نوشتند آهِ مردم گرفته! 6⃣ وقتی دیدند محکم جواب سیاسی‌کاری‌های رسانه‌های انگلیسی را می‌دهد، به مربی پرتغالی هم رحم نکردند و او را در شبکه‌شان، خطاب کردند!!! 🆔@asre_tabyin
🔎منطق براندازهای ماکیاولیست "در ما باید دروغ بگیم، لایی بکشیم، خیانت کنیم، خنجر از پشت بزنیم! پروپاگاندا کنیم! بدیهیه که باید اخبار کشتار منتشر کنیم...." ✍ماکیاول هم می‌گفت هدف، وسیله را توجیه می‌کند. تاکید داشت که عدالت و اخلاق برای شهریار و دولتمرد و حاکم، عین حماقت است. در سیاست باید دروغ گفت تا نتیجه گرفت... 🆔@asre_tabyin
🔎جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سه‌گانه ▫️در معرفت شناسی و علوم شناختی، اساس مباحث، حول مفهوم "اعتبار" می‌چرخد. اینکه مکانیزم، منبع، مبنا و دلیل اعتبار یک گزاره و پیام چیست، قلب ساختار را شکل می‌دهد. ▫️در جنگ شناختی که را بعنوان مخاطب خود می‌بیند، تلاش بر اعتبارزایی یا است. به تعبیر دیگر یا جعل و خلق اعتبار برای اقناع افکار عمومی صورت می‌گیرد یا ترور اعتبار و دلیل‌خاص در دستور کار افسران جنگ شناختی قرار دارد. ▫️اما این اعتبارآفرینی یا اعتبارزدایی چگونه محقق می‌شود و چگونه در فرایند اقناع افکارعمومی عمل می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مکانیزم اعتبار، ذیل یک مثلث شناختی تعریف می‌شود که در ادامه تبیین می‌شود. 1⃣سکوهای مشروع: عموم جوامع جهت اقناع افکارعمومی از سکوهای سیاسی و نهادهای قانونی بهره می‌برند. ساختارهای رسمی انتخابی یا انتصابی که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و راهبردسازی را در راستای مدیریت افکارعمومی، صورت می‌دهند. مثل مرگ بر دیکتاتور، تخریب قانون و یونیفرم نظامی و رسانه‌ملی را بر اساس "مشروعیت زدایی" یا "ترور اعتبار مشروع" می توان ترجمه کرد.(مرجعیت سیاسی) 2⃣سکوهای معقول: حلقه واسط میان حاکمیت و مردم را نخبگان، اِلیت‌ها و روشنفکران اجتماعی تشکیل می‌دهند. در واقع آنچه که اعتبار قانونی را تکمیل می‌کند، عقلانیت و است و لایه های اعتبار را مقاوم تر می‌کند. توهین به دین و دانش و حوزه و دانشگاه را در همین راستا می‌توان تفسیر نمود.(مرجعیت علمی) 3⃣سکوهای مقبول: باید اذغان داشت که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و اقناع در غیاب چهره‌ها و قهرمان‌ها و مشاهیر به جاده‌ای صعب العبور و ماموریتی ناممکن شبیه است. در واقع ساختارها بدون شخصیت‌های مقبول و چهره‌های مشهور، امکان امتداد ضعیفی دارند. سکوهای اثر فرهنگی، نظامی، هنری و ورزشی هر سیستمی محسوب می‌شوند. توهین و تخریب سردار سلیمانی، علما و اساتید محبوب، تحت فشارگذاشتن اهالی ورزش و هنر را نیز می‌توان ذیل این محور، طبقه‌بندی کرد.(مرجعیت فرهنگی_اجتماعی) 🔸اعتبارزدایی از مرجعیت‌های سه گانه، نتیجه ای جز اختلال در فرایند شناختی جامعه و در مکانیزم اقناع افکارعمومی نخواهد داشت. با این اوصاف و درحالیکه دشمن، قدرت سخت موشکی_پهبادی کشور ما را متوازن با امکانات خودش احساس می‌کند، قدرت نرم ما را توسط اینستاگرام و تلگرام و توییتر به چالش می‌کشد. 🔸در واقع سکوهای مرجع مشروع و معقول و مقبول ما را ترور می‌کند تا از جانب افکارعمومی با تردید و تقابل مواجه شود. وقتی اعتبار، ترور شد اقناع هم دچار ابهام و چالش می‌شود و در ادامه نیز میان نظام و جامعه صورت گرقته و اعتماد، حمایت و مردم سالاری بتدریج تحلیل می‌رود. ✍علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیگر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎ضرورت روایت جنایت در کنار روایت شهادت امروز یکی از جانیان اغتشاشگر بنام محسن شکاری به جرم شدید مامور امنیت به سبک وحشیانه و ایجاد ارعاب عمومی و تهدید مغازه داران به پایین کشیدن کرکره و... به دار آویخته شد. علی کریمی فراری معلوم الحال هم برایش استوری کار کرد و نظام را به انتقام تهدید کرد!. قبل از اینکه از او هم نوید افکاری دیگری بسازند(قاتل بودنش را سانسور کردند و کشتی گیر بودنش را برجسته کردند) و جای جلاد و شهید را عوض کرده و اذهان را به آشوب کشیده و نظام را متهم کنند، را در ضمن روایت شهادت آرمان ها و روح الله ها تمیز و موثر به انجام رسانید. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎تیپ شناسی معترضین بازداشت شده در گزارش تحلیلی از گفتگو با ۷۰نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر چنین نتایجی از شخصیت‌شناسی زندانیان بدست آمده که محل تامل است؛ 1⃣ تیپ هویت جو/ 2⃣ تیپ برانداز/3⃣ تیپ زیست مجازی/4⃣ تیپ آشفته.... پ.ن؛ از قرار معلوم این تیپ شناسی بصورت شش‌گانه تدوین شده که صوت و اینفوگرافی آن‌ها را از اینجا دریافت نمایید. 🆔@asre_tabyin
🔎الگوی قصاص و اجرای عدالت با پیوست رسانه‌ای ▫️روایت جنایت و برای تبیین و توجیه عدالت و قضاوت دادگاه در عصر ارتباطات و رسانه، بسیار حیاتی است. در موقعیتی هستیم که بدلیل فشار رسانه‌های معاند و ضعف حافظه تاریخی ما ممکن است جای جلاد و شهید بتدریج یا دفعتا حتی عوض شود. شرایطی که دوسه سال پیش برای نویدافکاری رقم خورد را یادمان نرفته که چگونه وصف و عنوان قاتل از پسوند و پیشانی او شد و وجه کمرنگ کشتی گیر بودنش گردید. ▫️اما در جریان دو قصاص اخیر که صورت گرفت، الگویی در رسانه‌های ما عملیاتی شد که را در سپهر رسانه ای کشور، تا حدودی نشان میداد. هرچند که تکثر سکوهای انتشار و تنوع بسترهای کنشگری و و توجیه و تمرکز سکوهای مرجع(همچون اقلیتی از نخبگان و علما که بافهم نادقیق میدان، به رسانه های معاند پاس گل می‌دهند)هنوز هم جای کار و پیشرفت دارد. 1⃣ استدلال و اعتبار شناختی: مناظره ای برای پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی ترتیب داده شد تا مشروعیت بخشی‌ توییتری و فانتزی در پوشش فقه و حقوق و اخلاق خنثی شود.(هرچند کم و لاغر بود) 2⃣ اقناع و القای فراگیری: نمونه های مشابه قصاص و عملکرد پلیس در خارج کشور و خصوصا کشورهای مدعی و معاند، منعکس شد. 3⃣ اسکات و مچ گیری: موارد مشابه قصاص، بنفع سلبریتی های مدعی و مخالف، بازنشر شد. افرادی که از قصاص سارق گردنبند خود نگذشتند و پای و را وسط کشیدند! 4⃣ بیان عمق فاجعه از زبان سوژه(جدال اعتراف): عمق فاجعه از زبان خود قاتل در دادگاه و مراحل بازپرسی اش پخش گردید و شبهه مظلومیت و احتمال اسطورگی اش را مرتفع کرد. 5⃣ همذات پنداری و تمرکز بر ابعادعاطفی: مظلومیت مقتول و خانواده داغدارش به تصویر کشیده شد و تایید عاطفی قانون را ارتقا داد یا حداقل غلیان های مجازی معکوس را خنثی کرد. 6⃣ همراه سازی و اعتبار اجتماعی: روایت و شرح ماوقع از زبان شاهدان ماجرا تدوین و منعکس شد و همراهی افکارعمومی با اجرای قانون قصاص را تصویرسازی کرد. 🔻هرچند که شبهه و در سطح خبری و عمق شناختی، تمام نشدنی است اما این سبک از و روایت اگر با ارتقای ۱.کثرت و ۲.کیفیت و ۳.سرعت و ۴.هماهنگی مواجه شود، می‌تواند الگوی مناسبی برای عملیات های رسانه ای و جاری و آتی تلقی شود. خداقوت 🔎علیرضامحمدلو، کارشناس و تحلیگر رسانه 🆔@asre_tabyin