eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
149 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بررسی أمارات و نشانه های ولوج روح از منظر فقهی 🔸 ارائه کننده: سرکار خانم افتخار یوسفی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه جامعه الزهرا س 1️⃣ از منظر فقهی، ولوج روح در جنین، چه زمانی است؟ 2️⃣ آیا زمان های مطرح شده، موضوعیت دارد یا طریقیت؟ 3️⃣ اختلاف روایات در موضوع زمان ولوج روح، چگونه قابل جمع است؟ 4️⃣ از منظر فقه، چه أماراتی برای ولوج روح قابل پذیرش است؟ 🔻با نقادی و مشارکت: حجت الاسلام رسول مزروعی، دکتر حسین قشقایی، دکتر آیدین لطفی آذر، دکتر محسن رضایی آدریانی، حجت حاجی کاظم (دبیر). 🔸 سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ 🔸 ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۲ ساعت 👈پیوند اول ورود به جلسه: b2n.ir/seght2 👈پیوند کمکی ورود به جلسه: zaya.io/nejatejanin @populationir @zan_khanevade 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ بسته خبری چهارم؛ تبعیض در پوشش ❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «سایت the Oracle طی روندی به بررسی لباس ورزش لاکراس، مختص زنان و مردان می‌پردازد. جالب اینجاست که بحث حفاظت و امنیت لباس مردان در پوشش‌های محافظ بیشتری دیده شده است اما زنان از حداقل‌ترین لباسها و محافظ‌های بدنی برخوردار هستند.» 🔗 لینک خبر 📌 «در ورزش چوگان ورزشکاران مرد معمولا با کلاه ایمنی، پیراهن گشاد، زانوبند و شلوارک دیده می‌شوند این درحالی است که زنان با پیراهن تنگ و شلوارک یا دامن در این ورزش دیده می‌شوند، وجود جنسی‌زدگی در لباس‌های ورزشی و عدم رعایت ایمنی در لباس طراحی شده زنان سبب شده است تا زنان در چوگان از اعمال رفتارهای قانونی در چوگان همچون زدن چوب بر همدیگر منع شوند.» 🔗 لینک خبر 📌 «تفاوت نوع لباس فرم ورزشی زنان و مردان در ورزش‌های زیادی چون: ژیمناستیک، والیبال اعم از ساحلی و سالنی، دو و میدانی وجود دارد! در والیبال و دو از زنان انتظار پوشیدن بکینی می‌رود در حالی که از مردان توقع پوشیدن تاپ و شلوارک میرود.» 🔗 لینک خبر ▪️جنس دیگری تلقی شدن زن در ورزش زنان آنقدر عمیق و نهادینه شده است که صدای اعتراض بسیاری از پژوهشگران جنسیت و زنان ورزش‌کار از این نگاه در آمده است! مطالبه‌ی اصلی دنیای ورزش زنان در بین الملل آن است که چرا وقتی شعارهای فمینیستی حق تسلط زن بر بدنش تکرار می‌شود اما در ورزش عملا این شعار جایی ندارد و زنان ملزم به اجرای پروتکلی در پوشش می‌شوند که نه امنیت جسمی آنان و نه امنیت روانی‌شان را تامین نمی‌کند؟! ▫️به نظر می‌رسد انقلابی زنانه در حوزه‌ی ورزش زنان جهان در حال شکل‌گیری است، انقلابی که علیه قوانین سلطه جویانه و ضد زنانه‌ی مردسالاری پسامدرنیسم می‌باشد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ پیرو برگزاری برنامه «مستوره»، نقدهای متفاوتی از جانب افراد مختلف به فرم و محتوای این برنامه وارد شد که بنابه درخواست پایگاه عصرزنان، جوابیه‌ای توسط دست‌اندکاران این برنامه تهیه شد که از همین تریبون منتشر می‌شود.
♦️ اندر حکایت «مستوره» 🔹«مستوره» عنوان نمادین برنامه‌ای است با موضوع "تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی"، که توسط میز مطالعات زنان در مدرسه تفکر و نوآوری نگاه به عنوان اولین کار عمومی در حوزه زنان در حال برگزاری است. اما مساله بسیار تعجب‌برانگیز این است که این کار به صرف یک پوستر تبلیغاتی و وجود ۵ استاد مدعو مرد، بدون هرگونه شناخت از عقبه‌ی این مجموعه، محل انواع قضاوت‌ها و تئوری‌پردازی‌ها اندر باب تاریخ مذکر مرسوم، نظم مردساخته، حذف‌شدگی زنان، فرودستی و فرادستی، ناقص‌العقل‌پنداری زن و... شده است. جالب هم آنجاست که این نقد، مانند همه نقدهای این‌چنینی، در ظاهر نقد مردان و مناسبات مردانه است، اما در باطن تحقیر زنانی است که کنش مورد پسند منتقدان را ندارند؛ بیچاره‌هایی که یا مورد سوءاستفاده ابزاری قرار گرفته یا از فرط خودباختگی، تریبون‌دار مردان شده‌اند! شاید هم بزرگواران قائل به سیطره‌ی مطلق گفتمان مردانه بر کل وجوه زندگی زنان هستند؛ لذا دیگر چندان نیازی به دانستن عقبه و پیشینه و شنیدن حرف‌ها احساس نمی‌شود، چرا که همه کارها، ندیده و نشنیده چیزی جز بسط گفتمان غالب نیست، مگر سخن زنان رسیده به مرتبه‌ی خودآگاهی! لابد معیار خودآگاهی زنانه هم میزان زنان موجود در پوستر بوده است! و بدا به حال زنان مدرسه‌ی نگاه که با دعوت از ۵ استاد مرد این‌چنین تحت سیطره گفتمان مردان متصل به قدرتند! 🔹اما این نحوه قضاوت کردن، این سوال را در ذهن پررنگ می‌کند که این قبیل نقدها آن‌گاه که قضاوتی اینگونه از تاریخ معاصر خودشان دارند و تجربه‌ی زیسته و امکان کنشگری خودشان به عنوان یک فعال مذهبی را، که محصول همین ساختار جمهوری اسلامی است به وضوح منکر می‌شوند؛ حال چه انتظاری است از قضاوت در مورد چند هزار سال کنشگری زنانه در تاریخ! 🔹به راستی اگر دوستان عزیز در حیطه‌ی معرفت‌شناسی طرفدار چنین منظرگرایی رادیکالی هستند که حتی در یک گفتگوی علمی در باب «نقد روش‌شناسی رویکردهای تاریخ اجتماعی» هم، استاد زن با استاد مرد تفاوت دارد؛ پس دیگر چه جای اینکه در حیطه هستی‌شناسی در موضع رادیکال ذات‌گرایی بایستند و از مردانگی و زنانگی مطلق صحبت کنند؟! و وقتی قرار است همه چیز برساخت باشد، لطفا بفرمایند که روایت منظر زنانه‌ای که کاملا محصول این زمانی و این مکانی زن ایرانی ۱۴۰۱و قرن ۲۱ و متأثر از جریانات جهانی است، چه اولویت و ترجیحی برای روایت کردن زنان در یک تاریخ دیگر دارد؟! 🔹اما اگر مساله صرفا امکان ادراک همدلانه یا قرار گرفتن در موقعیت زنانه به واسطه تجربه زیسته مشترک است، که زنان را به حقیقتِ امر زنانه نزدیک‌تر از مردان می‌کند، باید گفت اتفاقا همین ادراک همدلانه زنانه بود که در پس مطالعه تاریخ اجتماعی‌های موجود، با یک مساله جدی روبه روبه گشت: که آیا به راستی تاریخ، سراسر روایت تحقیرشدگی زنان است؟ لذا گفتگوهایی تخصصی در باب نقد روشی و محتوایی رویکردهای موجود تاریخ اجتماعی تنظیم شد و البته که در تنظیم این گفتگوها یکی از مسائل کم‌اهمیت‌تر مسأله جنسیت طرف‌های گفتگو بود. 🔶 طنز روزگار آنجاست که در توجه به اهمیت ادراک و نگاه زنانه، اتفاقا نویسندگان و پژوهشگران زن ما بیشتر نیازمند تذکر و تنبه هستند! که ای بزرگواران!! کمی از مواضع شعاری و اهداف ایدئولوژیک جنسیتی خود خارج شده و به هم‌صنفان و هم‌نوعان خود در اطراف و در دل تاریخ، زنانه‌تر و همدلانه‌تر نگاه کنید؛ چرا که آنچه شما گزارش می‌دهید نه «تاریخ مظلومیت زنان» که «تاریخ تحقیر شدگی زنان» است و فرق انسان مظلوم با انسان تحقیر شده از زمین تا آسمان است! ✅بنابراین سوال جدی این است که آیا به راستی در امر زنانه، روایت زنانه بر روایت مردانه برتری دارد؟ باید گفت که حداقل در زیست جهان تاریخی ما، تا زمانی که زنان ما نیز بخواهند به دنبال ایدئولوژی جنسیتی باشند و امر زنانه را منفک از نسبت و هارمونی‌اش با امر مردانه و پتانسیل و ظرفیت زمینه و زمانه تاریخی‌اش درک کنند، نه تنها روایت‌شان زایا و افق‌آفرین نیست، بلکه جز تباهی و تحقیر بیشتر امر زنانه چیزی به بار نخواهد آورد. ❇️و این عنوان «مستوره» چه عجیب نمادین شد! مستوره زن پنهان در تاریخ است. اما پنهان از دید چه کسانی؟ دیدِ زنان و مردانی که به واسطه زیست متفاوت‌شان، آنها را ابژه انواع نظرورزی‌ها و تئوری‌پردازی‌های‌شان می‌کنند. 🔸واما در باب نقد محتوایی بحث‌های مطرح شده امیدواریم برآیند گفتگوها، درسگفتارها و برنامه‌هایی که ارائه خواهد شد، زمینه‌ساز خود آگاهی و ادراک جامع‌تر نسبت به وضعیت زن و مرد ایرانی گردد تا در ادامه بهتر بتوانیم به سامان زیست زنان و مردان ایرانی بیاندیشیم. والسلام علی من تبع الهدی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ بسته خبری پنجم؛ LGBTQ و عدالت جنسیتی ❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «یکی از ورزشکاران بریتانیایی که سابقا از رکوردداران مردان بریتانیا بود و تغییر جنسیت داد گفت: ترنس‌هایی چون من نباید در ورزش زنان حضور داشته باشند، من می‌توانستم طلای لندن ۲۰۱۲ را کسب کنم اما این رقابت را غیر منصفانه و غیر اخلاقی میدانم.» 🔗 لینک خبر 📌 «زنان قهرمان در المپیک کمپینی علیه ترنس‌ها به راه انداختند. آنان حضور مردانی که به دلیل تغییر جنسیت دیگر مرد نیستند و در ورزش حرفه‌ای زنان حضور دارند را ناعادلانه خوانده اند.» 🔗 لینک خبر 📌« "بیکر" ورزشکار دو ومیدانی ۸۰۰ متر گفت: من عاشق دو و میدانی هستم و هرروز سخت ورزش می‌کنم تا به اهدافم برسم اما اگر قرار باشد اجازه بدهیم معیشت بیولوژیک زنانه از بین برود این انصاف نیست. او خاطر نشان کرد که ضد ترنس نیست اما به دنبال برقراری انصاف در ورزش زنان است.» 🔗 لینک خبر ▪️آنچه می‌خوانیم از نتایج نگرش به جنسیت است که توسط جریان فمینیسم به جوامع و نهادهای قانونی بین‌المللی دیکته شد و در کنوانسیون ها به رسمیت شناخته شد. اینکه نگاه به جنسیت بر مبنای سلیقه افراد باشد و براین اساس LGBTQ ایجاد شود؛ عامل هویت که در سرنوشت انسانها نقش بسزایی دارد نادیده انگاشته شود، برای زنان تبعات وسیع و مخربی دارد. ▫️انزوا، پوچی، محدودیت بیش از پیش ناشی از نگاه مخربانه‌ی غرب به جنسیت انسان است. این نگاه سبب گردیده است تا زن ورزشکار در غرب برای کسب اهدافش در ورزش حرفه‌ای دچار رقابتی نامتوازن گردد که یک سوی آن مردان ترنسی می‌باشند که علیرغم تغییر جنسیت و استفاده از دارو برای کاهش سطح ترشح هورمون تستسترون که در سرعت ریکاوری بدن بسیار موثر است اما باز بدنی آماده‌تر به دلیل قابلیت ذاتی اش نسبت به زن داشته باشند! ▫️سوال: Gender Justice یا همان عدالت جنسیتی که سردمداران فمینیسم برای رسیدن زن به هویت انسانی خود ایجاد کردند آیا در ورزش زنان کارآمد بوده‌ است؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔺جهان به‌سوی حجاب به مناسبت روز جهانی حجاب ✍️ صفیه هاشمی؛ نویسنده و پژوهشگر 🔺تحقیقات و آزمایشات دانشگاهی در پژوهش‌ها، ثابت کرده‌اند که وقتی اندام زنان دیده شود، چه در اثر نداشتن پوشش کافی، چه تنگ و اندامی بودن پوشش و... به هر صورتی که اندام‌های زنانه هویدا باشد، در ذهن افراد، شئ‌انگاری شده و به صورت "شی" در ذهن، تشخیص داده می‌شوند و نه انسان. و این امر یک واکنش شناختی‌ست که در مغز اتفاق می‌افتد. متن کامل یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔺جهان به‌سوی حجاب به مناسبت روز جهانی حجاب ✍️ صفیه هاشمی؛ نویسنده و پژوهشگر یادداشت زیر چکیده‌ی بخشی از یک رصد علمی است که از مجموع مقالاتی استخراج شده که نویسندگان آن عبارتند از: سارا جرویس از دانشگاه نبراسکا در لینکلن آمریکا، ترزا وسیو از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، ینس فورستر از دانشگاه آمستردام در هلند؛  و آن ماس و کاترینا سویتنر از دانشگاه پادووا در ایتالیا، پیرکارلو والدزولو از دانشکده کلرمونت در کالیفرنیا، و سوزان فیسک از دانشگاه پرینستون. 🔸تحقیقات و آزمایشات دانشگاهی در این پژوهش‌ها، ثابت کرده‌اند که وقتی اندام زنان دیده شود، چه در اثر نداشتن پوشش کافی، چه تنگ و اندامی بودن پوشش و... به هر صورتی که اندام‌های زنانه هویدا باشد، در ذهن افراد، شئ‌انگاری شده و به صورت "شی" در ذهن، تشخیص داده می‌شوند و نه انسان! و این امر یک واکنش شناختی‌ست که در مغز اتفاق می‌افتد. این آزمایشات روی تعداد زیادی از مردان و زنان در شرایط برابر، صورت گرفته و مشاهده شده، در حالیکه مردان، به صورت انسان، دیده می‌شوند، زنان به شکلی در "مغز"، پردازش میشوند که اشیاء را پردازش می‌کنیم. این تحقیقات، تحت عنوان objectification theory، انجام شدند؛ یعنی نظریه شی‌انگاری. این نظریه، از سالهای قبل از ۲۰۰۰ میلادی مطرح شده و تاکنون بررسی های متعدد و فراوان روی این نگاه و تاثیرات مخرب آن صورت گرفته است. 🔸نکته ی جالب توجه اینجاست که چرا با وجود تشخیص این نگاه و آزمایشات گسترده و مستدل راجع به آن، راه حل قطعی برای معضلات فراوانی که در پی این نگاه پدید می‌آید، پیدا نشده است؟ راه حلی که شاید در نگاه بسیاری از ما ایرانیان که با فرهنگ اسلامی عجین هستیم بسیار ساده ست: کم شدن پوشش = شی انگاری در مغز رعایت پوشش مناسب = نگاه انسانی به نظر می‌رسد صدای دانشمندانی که برروی این مسائل کار می‌کنند، توان برابری با فرهنگ سرمایه‌داری غربی را نداشته است. زیرا فرهنگ شیء‌انگاری و زیبایی غربی که پایه‌ی بسیاری از تجارت‌های سودآور است، به صورت هژمونیک، تسلط خودش را بر این جوامع تثبیت کرده است و سال‌هاست که در صدد گسترش این هژمونی بر سایر جوامع است. 🔸حال اگر زنان به پوشش روی بیاورند، تکلیف سود این سوداگران چه خواهد شد؟ صنایعی چون آرایش و زیبایی و مد و لباس و سینما و ... که جامعه‌ی هدف آنها اغلب زنان می‌باشند و بالاخص با ظهور سینما، از جذابیت زن، برای جذب هر چه بیشتر سود خود بهره‌ها برده و وضعیت پوشش در غرب را به اینجا رسانده‌اند. شاید دلیل اینهمه دشمنی و ترس از فرهنگ حجاب و پوشش، در پاسخ به این سوالات، نهفته باشد. 🔸البته به تازگی اعتراضاتی از سوی زنان به خصوص ورزشکاران از کشورهایی چون نروژ، آلمان، امریکا و .. به این سبک پوشش، صورت گرفته و تصمیم به داشتن پوشش بیشتر گرفته‌اند. سرانجام این قیام و اعتراضات چه خواهد شد؟ ما در کجای این مسیر قرار داریم؟ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 سلسله نشست‌های علمی با عنوان «زنان و انقلاب اسلامی» ♦️ به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر انقلاب، سلسله نشست‌های علمی و پنل‌های تخصصی با موضوع «زنان و انقلاب اسلامی» در حاشیه جشنواره ملی گوهرشاد برگزار می‌شود. این نشست‌ها با همکاری دانشگاه تهران طراحی و با حضور اساتید و کارشناسان عرصه زنان و خانواده در محورهای مختلف از جمله: ✓ حجاب و عفاف ✓ هویت زن ✓ وقایع اخیر در کشور ✓ کمیسیون مقام زن ✓ کنگره زنان تاثیرگذار و... ارائه می‌شود. 📅 از یکشنبه ۱۶ بهمن الی سه‌شنبه ۲۵ بهمن 🕰 ساعت ۱۰ الی ۱۶ 📍 تهران، خیابان ۱۶ آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🌐 Goharshadfestival.ir 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
آقاي رهنمايي.mp3
25.81M
| ♦️ «زن و فعالیت های اجتماعی» 🎙 استاد سیداحمد رهنمایی @rahbariefarhang 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🛑 پخش زنده دورهمی بانوان فعال رسانه و حوزه زنان در عرصه بین‌الملل در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر با موضوع اندیشه‌های راهبردی سینمای انقلاب ⭕️⭕️ تا دقایقی دیگر... از کانال @asrezanan_ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ «زنان مبارز علیه رژیم طاغوت» ✍🏼|صغری عاشوری ▪️هرساله، در ایام‌الله دهه‌ی مبارک فجر مطالب، خاطرات، حکایات، تصاویر، فیلم‌ها و سرودهای فراوانی منتشر می‌شوند که زنان و مردان به اشکال مختلف در آنها یک حرف مشترک دارند و آن شکست رژیم طاغوتی پهلوی است. در این میان اگرچه زنان نیز در خطوط مقدماتی به طور پیشتازانه به مبارزه علیه رژیم پهلوی به میدان آمدند اما می‌توان تفاوت در سبک و سیاق‌های فکری_ مبارزاتی آنان را در دهه چهل و پنجاه هجری شمسی مورد تامل قرار داد. ▪️بسیاری از جامعه‌شناسان و تاریخ‌دانان، دو دهه‌ی چهل و پنجاه شمسی را به انسداد سیاسی در جهت برون‌رفت از مشکلات و اختلافات به‌وجود آمده میان دولت و مردم می‌دانستند؛ بر این اساس مبارزات سیاسی خصوصا مبارزات سیاسی زنان نقش جدی به خود گرفت. دو ایدئولوژی اصلی که بر علیه رژیم پهلوی فعالیت سازماندهی شده اما تفاوت داشتند شامل ایدئولوژی اسلامی و ایدئولوژی چپ مارکسیستی بودند. تمام سطوح مبارزاتی علیه رژیم شاهنشاهی لزوما به پخش اعلامیه، کتاب و جلسات ختم نمی‌شدند بلکه انشعاباتی از گروه‌ها و به تبع اعضای‌شان که زنان را نیز شامل می‌شود مسلح و چریک بودند. این گروه‌ها عبارتند از: ۱. سازمان‌های چریک فدایی خلق (معروف به فدائیان مارکسیست) ۲. سازمان مجاهدین خلق ایران (معروف به مجاهدین اسلامی) ۳.مجاهدین مارکسیست ۴.گروه‌های کوچک محلی اسلامی ۵. گروه های کوچک محلی مارکسیستی. ▪️حضور پررنگ زنان در مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رقم خورد و این در لایه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و چریکی در گروه‌های مختلف به ظهور نشسته بود. از زنان شاعر و نویسنده‌ای چون سیمین دانشور، طاهره صفارزاده، سیمین بهبهانی بودند؛ زنان چریک وابسته به گروه‌های چپ مارکسیستی ویدا حاجبی تبریزی، اشرف دهقانی، سیمین صالحی، رقیه دانشگری بودند و زنان اسلام‌گرا نیز مرضیه حدیدچی دباغ، اعظم طالقانی، امینه وهاب‌زاده را شامل می‌شدند. این برهه زمانی سبب شد تا زن نقش پررنگی در کاربست جریانات مبارزاتی ضد رژیم پهلوی یابد و اینبار به عنوان عضو فعال در انقلاب باشد. اما جالب است بدانید که رفتار گروه‌های چپ مارکسیستی به زن تفاوت زیادی با رفتار و مواضع اسلام‌گرایان داشت. برای نمونه قواعد نامعلوم، سلیقه‌ای و بعضا خلاف عقل و شرع گروه‌های چپ مارکسیستی نسبت به زن سبب بروز انحرافاتی در هویت زنانه و مبارزات گردیده بود، به عنوان مثال ازدواج‌های تحمیلی، طلاق‌های تحمیلی، سقط جنین‌های تحمیلی که در سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به زنان تحمیل می‌شد، این درحالی بود که زنان مبارز در جبهه‌ی اسلام‌گرا تکلیف تحمیلی در ازدواج، طلاق زنان نداشتند. ▪️ با پا گرفتن هرچه بیشتر آتش مبارزات ضد رژیم پهلوی زنان بیشتری در صفوف مبارزات سیاسی وارد شدند به قدری که آنان نیز پس از دستگیری و شکنجه به مجازات‌هایی همچون حبس ابد (فاطمه سعیدی اولین زن حبس ابدی ۱۳۵۲)، اعدام (چریک منیژه اشرف زاده کرمانی ۱۳۵۴). این مجازات طبق اوامر همایونی، در راستای برابری جنسیت انجام شدند. یعنی زنان و مردان مبارز به طور برابر شکنجه و اعدام می‌شدند. تکثر چهره‌ی مبارزاتی زنان علیه رژیم پهلوی بیش از آنچه مرقوم گردید، است و این یادداشت ورقی کوتاه از این مبارزات بود‌، به امید پرداخت بیشتر به زنان مبارز تاریخ انقلاب. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ♦️ خبر کذبی که زنان را عصبانی کرد! 📌 «تب و تابی که در فضای رسانه‌ای از انتشار تصویب ماده‌ای مربوط به اذن خروج زنان از کشور مشروط بر رضایت سرپرست به نقل از کاظم دلخوش نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی ایجاد شد که در نهایت به فاصله‌ی حدودا یک روزه‌ای تکذیب شد.» ▪️اگرچه طبق توضیحات تکمیلی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مصوبه‌‌ای متفاوت و در راستای کاهش مسائل عدم اذن خروج زنان از کشور بدون دلیل موجه همسر اتفاق افتاده است و متعاقب آن مشکلات خروج از کشور زنان ورزشکار و نخبه را می‌تواند مرتفع نماید. اما آنچه جای تامل و تذکر دارد بی‌توجهی و غفلت برخی مسئولان در رابطه با حساسیت های جامعه‌ی زنان کشور است، که امکان سوء استفاده رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی به انتشار غیر رسمی اخبار و ایجاد بستری برای تولید و گسترش اخبار جعلی می‌شود. ▫️در شرایطی که تن جامعه هنوز از زخم‌های اغتشاشات ملتهب است، آیا مسئولان به ارتباط تنگاتنگ سلب آرامش خاطر فکری زنان جامعه به واسطه اخبار جعلی با شورش های خیابانی گسترده پی‌ نبرده‌اند؟! آیا مسئولان به وجود فاصله‌ای میان خود و جامعه‌ی زنان به دلیل عدم شناخت ولو شناختی نسبی از این جامعه و در نتیجه اتخاذ راهبردهای غلط عملیاتی_ ارتباطی با جامعه‌ی زنان پی نبرده‌اند؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔰 دوگانه‌ی مرکز-پیرامون، راه عبور از روایت‌گری‌های مرسوم مدرسه نگاه در اولین گفتگوی اختصاصی خود در برنامه با دکتر به گفتگو نشسته است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانیم. 🔻تاریخ اجتماعی در مقابل تاریخ‌های مرسوم که تاریخ مردان بزرگ است مطرح می‌شود و به روایت کنش اقشار پیرامونی می‌پردازد که زنان نیز بخشی از این قشر به شمار می‌روند. 🔻روایت‌های تاریخی همواره یک ‌نقطه عزیمت دارند که در حوزه زنان،‌ آن نقطه‌ی عزیمت، رؤیت‌پذیر کردن زنان در تاریخ است. 🔻در باب روایت‌ زن در تاریخ چند رویکرد وجود دارد: ۱. نقد روایت‌های مردانه. این روایات می‌خواهد تاریخ را به‌مثابه‌ی پروژه انحصاری مردان نقد کند ۲. نقد استیلای حوزه عمومی مردانه بر حوزه خصوصی زنانه. ۳. پساساختارگرایی که به دنبال آشنایی زدایی از مناسبت‌های جنسیتی موجود است. 🔻سه پارادایم‌ تفسیری در توضیح نظم جنسیتی مطرح می‌شود: مدرنیستی، مارکسیستی و فمنیستی 🔺نکته‌ی مشترک در نقد سه رویکرد فوق این است که روایت تاریخ در آن‌ها، هم از جهت دیتا و هم از جهت تفسیر، روایت «مردان متمول مرکز نشین» است. ما باید به‌دنبال بازسازی روایت‌های موجود از منظر پیرامونی باشیم؛ لذا دوگانه‌ی مدنظرمان، دوگانه «مرکز- پیرامون» خواهد بود. گزارش تفصیلی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید. @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🟣 * پدر _ دختری * ✨ پدر مهربان نکاتی فرمودند که مخاطب آن تنها دختران نه ساله‌اش نبودند! از جمله این پیام که «کشور شما، ایران عزیز شما، زن‌های بزرگی داشته در گذشته، و من به شما بگویم امروز زنهای برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما زنان برجسته‌ای داریم در همه‌ی بخش‌های علمی و عملی و جهادی و مسئولیت‌پذیری و مدیریتی و غیره، زن‌های برجسته‌ی مهمی داریم، اینها مایه‌ی افتخارند، هر کشوری زنان برجسته‌ای داشته باشد اینها مایه‌ی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید.» 💢روایت این دیدار دل‌انگیز را اینجا بخوانید. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🟣 * پدر_دختری * ✍🏻|الهه سادات شفیعی ✨ متفاوت بود... حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی تا به حال چنین تجربه‌ی خوشایندی به خود ندیده بود! ✨ آری، مثل همیشه جشن بود، ولی این بار حال و هوا و جنسش لطافت عجیبی داشت که هر ناظری را به وجد می‌آورد. ✨ در شب میلاد امیرالمومنین(ع) دختران نه ساله برای جشن تکلیفشان میهمان فرزندش سید علی بودند؛ بله، دختران در محضر پدر! ✨ آغاز کلام با دختران بود. از ایران گفتند و از امید، از آمادگی برای مسئولیت پذیری و توکل، از اینکه مادران و دختران ایرانی همپای مردان و پسران این سرزمین تمدنی عظیم می‌سازند و در این مسیر از هیچ چیز مضایقه نمی‌کنند. همه‌ی این‌ها و بیش از این را صادقانه سرودند. ✨ حال پدر دیدنی‌تر بود. میتوانستی شور و شوق را در چشمانش دنبال کنی و مهر تایید آن دستی بود که در تشویق دخترکان به شعف آمده بود! ✨ هرچند پدر مهربان نکاتی فرمودند که مخاطب آن تنها دختران نه ساله‌اش نبودند! از جمله این پیام که «کشور شما، ایران عزیز شما، زنهای بزرگی داشته در گذشته، و من به شما بگویم امروز زنهای برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما زنان برجسته‌ای داریم در همه‌ی بخشهای علمی و عملی و جهادی و مسئولیت‌پذیری و مدیریتی و غیره، زنهای برجسته‌ی مهمی داریم، اینها مایه‌ی افتخارند، هر کشوری زنان برجسته‌ای داشته باشد اینها مایه‌ی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید.» قطعا این سعی محدود به سن خاصی نمی‌شود و همه‌ی زنان و دختران ایرانی در هر جایی از این کره‌ی خاکی می‌توانند مخاطب این سخن و افتخار آفرین باشند، بسازند و پله‌های تعالی را درنوردند و ظرفیت حقیقی زن مسلمان را برای همگان سرمشق بگیرند. ✨ اما به نظر می‌رسد ناب‌ترین نکته‌ی این دیدار پرشور اینجا بود که فرمودند: «بچه‌های عزیزم، جشن تکلیف یک جشن واقعی است. واقعاً جشن است. واقعاً عید است. چرا؟ چون شما از لحظه‌ای که تکلیف میشوید، با خدای متعال حرف میزنید، خدا با شما حرف میزند. یعنی شما این قابلیت را پیدا کردید که خدای متعال با شما حرف بزند، به شما تکلیف بدهد و شما آن تکلیف را بجا بیاورید. این یک رتبه‌ی با ارزشی است در عالم انسانیت که انسان بشود مخاطب خدا، خدا با انسان حرف بزند.» ✨ راستش را بخواهد تا به حال چنین تعبیر زیبا و عمیقی از جشن تکلیف نشنیده بودم! اینکه انسان، به درجه‌ای می‌رسد که می‌تواند آنقدر اعتماد خدا را جلب کند که او مسئولیت‌های سنگینی بر دوشش قرار بدهد و به تعبیری رویش حساب کند؛ و واقعا چه جشنی بالاتر از کسب این اعتماد و دوستی با خدا؟! ✨ شاید اگر آن‌هایی که تکلیف را برای دختران نه ساله طاقت‌فرسا و فراتر از سن می‌دانند، به این جنبه‌ی ارزشگذاری دقت کنند، تازه درمی‌یابند که اسلام چقدر برای وجود و ماهیت این جنس لطیف ارزش قائل شده است، که او را در این سن لایق چنین مرتبه‌ای دانسته است. هرچند ذهن‌های محدود درنمی‌یابند! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅ چهارمین شمارهٔ فصلنامهٔ به صاحب امتیازی انجمن علمی فلسفه دانشگاه فردوسی منتشر شد. 🟡موضوع این شماره: فمینیسم از منظر فلسفه و الهیات 👤 بررسی نگاه فقه و جریان روشن فکری دینی به مسئله زنان (مصاحبه با دکتر زهرا مبلغ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 📌فطرت زنان و عاملیت اخلاقی از دیدگاه کانت 📌جنسیت در اندیشه علامه طباطبایی 📌 زنانگی و هنر در زیبایی شناسی فمینیستی 📌 و ... سایت اختصاصی نشریه در سند http://sanad.um.ac.ir/academia @academia_mag 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ آسیب‌شناسی تضعیف جایگاه مرد در خانواده ✍🏼|حجت الاسلام دکتر محمد زارعی 🔹خانواده منبع تامین نیازهای اساسی انسان و بستر رشد، بالندگی و پرورش انسان است. براساس رویکرد سیستمی حاکم بر اغلب نظریه‌های خانواده درمانگری و همسو با نظریه خانواده درمانگری اسلامی (زارعی، 1401)، خانواده نظام هماهنگی از مجموعه‌ای از اعضا است که در تعامل با یکدیگر هدف خاصی را دنبال می‌کند. در این نظام هماهنگ هر کدام از اعضا نقش خاصی برعهده دارند که بر اساس آن اهداف متعالی خانواده محقق می‌یابد. در این میان نقش مرد به عنوان رکن خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است که ضعف یا فقدان آن آثار جبران ناپذیری را به دنبال دارد. 🔸 بر اساس الگوی نقش و نیاز (زارعی، 1397، زارعی، جانبزرگی و بستان، 1395) برآمده از آموزه‌های دینی و یافته‌های روان‌شناسی، هم زن و هم مرد نیاز به قدرت و نیاز به مهر و دریافت محبت و عشق دارند، اما نیاز به قدرت در مردان بسیار بیشتر و اساسی‌تر از نیاز به مهر است. برعکس نیاز به مهر در زنان به شکل بارزتر و بیشتری بروز می‌کند. از طرف دیگر مرد جذاب برای زنان، مردان مقتدر و توانا است و زن مورد علاقه مردان غالباً زن ملایم و لطیف است. نه زنان مردان زن نما را ترجیح می‌دهند و نه مردان زنان مرد نما را انتخاب می‌کنند. هر چند به رغم اینکه زنان مردان قدرتمند را می‌پسندند، اغلب نمی‌دانند که مردان نیازمندی بیشتری به قدرت دارند و نیز نمی‌دانند منبع شارژ قدرت، زنان هستند. در واقع یک زن می‌تواند به راحتی به یک مرد نیرو بدهد و قدرت او را هدایت کند و نیز یک زن در برابر مردی که می‌تواند به او عشق بورزد به شدت ضعیف است و منبع مهرورزی زنان هم در واقع مردان هستند. 🔹 منطق این تبادل روشن است، کسی که محتاج است نمی‌تواند ببخشد. در واقع بی‌نیاز امکان بخشش واقعی دارد. مردان بیشتر از زنان محتاج قدرتند و زنان بیشتر از مردان محتاج مهرند. اکنون کسی می‌تواند چیزی را ببخشد که نیازمند آن نیست. اگر مردان می‌توانند مهر و عشق به همسران خود بدهند به این علت است که به آن کمتر نیاز دارند و اگر زنان می‌توانند به مردان قدرت بدهند به این علت است که خود نیاز چندانی به آن ندارند. پس در اینجا موضوع مهم همسران این است که اگر زن به مرد قدرت بدهد از او مهر دریافت می‌کند و اگر مرد به زن عشق و مهر بدهد از او قدرت دریافت می‌کند.از این دیدگاه وقتی یک مرد زورگو و قدرت طلب می‌شود که قدرت او را مورد حمله قرار دهند یا محدود کنند یا آن را به رسمیت نشناسند. مردی که قدرت او ارضاء شود (که فقط توسط یک زن امکان پذیر است)، رئوف و مهربان می‌شود و در عین حال مقتدر و زنی که نیاز به مهر او ارضاء شود (که فقط توسط یک مرد امکان پذیر است)، زنی انعطاف‌پذیر، سرزنده و سازگار خواهد شد. 🔸از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان دادند، فرزندان هم به نرمی و عطوفت مادرانه و هم به اقتدار و استحکام پدرانه نیاز دارند. براین اساس، هر کدام به شیوه خاص خود احساس امنیت و ایمنی را در میان فرزندان خود می‌پرورانند (وزارت بهداشت آمریکا، 2004). نقش فراهم‌کنندگی و حفاظت‌کنندگی با احساس مرد بودن و مردانگی مرد، گره خورده است (روزنبرگ، ویلکوکس، 2006). پژوهش‌ها به اتفاق نشان می‌دهند که پدرانی که به طور تمام وقت کار می‌کنند اظهار می‌دارند که در زندگی خانوادگی، احساس خوشبختی بیشتری دارند و ارتباط بهتری با فرزندانشان برقرار می‌کنند، در مقایسه با پدرانی که بیکار هستند یا شغل نیمه وقت دارند. مردانی که قدرت آنها تضعیف می‌شود یا همسرشان از قدرت بیشتری برخوردارند، احساس ناکارآمدی می‌کنند. احساس ناکارآمدی می‌تواند به شکل پرخاشگری و عصبانیت بروز پیدا کند. در این شرایط، بدرفتاری با کودکان، می‌تواند شیوه‌ای باشد که مرد به کار می‌گیرد (روزنبرگ دیگران، 2006). نتایج پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که غیبت پدر و ضعف وی، یکی از عوامل آسیب‌پذیری کودکان در زمینه‌ رشد فردی، سلامت جسمی و روانی، هوش و استعداد، تعلیم و تربیت، هیجانات، آسیب‌های اجتماعی و غیره به شمار می‌آید (الن دیگران، 2007). 📥 بخش دوم یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️آسیب‌شناسی تضعیف جایگاه مرد در خانواده 🔹این امر در خانواده‌های تک والد و فاقد پدر نمود بیشتری به خود می‌گیرد. «کودکانی که در خانواده‌های تک والد بزرگ شده‌اند در مقایسه با کودکانی که والدین ازدواج کرده‌اند، ممکن است به طور میانگین فقیر‌تر باشند، مشکلات جسمانی و اختلالات روانی بیشتری داشته باشند، بیشتر مرتکب جرم و ناهنجاری‌های رفتاری شوند، ارتباط نسبتا ضعیف‌تری با خانواده و همتایان داشته باشند و سرانجام هنگامی که به بزرگسالی برسند، میزان تحصیلات کمتری داشته باشند و از ازدواج با ثبات کمتر و موقعیت‌های شغلی پایین‌تری برخوردار باشند. اثر این اختلال زناشویی بر رفاه کودک، حتی پس از آنکه پژوهشگران ویژگی‌های خانوادگی مهمی از جمله نژاد، درآمد و موقعیت اجتماعی- اقتصادی را کنترل می‌کنند، همچنان صدق می‌کند» (رودز، 1392: 115). 🔸 ضعف پدر در خانواده می‌تواند آینده اجتماعی یک جامعه را نیز به مخاطره بیاندازد. بر این اساس، آنکونا (1998) اعتقاد دارد، ازدست رفتن نقش پدری در جامعه آمریکا اساس اجتماعی آمریکای معاصر را سست کرده است و قدرت گذشته این کشور را تضعیف نموده است. بر این اساس اهمیت جایگاه مرد در خانواده در منابعی دینی مورد تایید قرار گرفته و قوام و تکیه‌گاه خانواده عنوان شده است (نساء، آیه34). همچنین، بر اساس آیه 6 سوره تحریم، حفظ خانواده و تربیت فرزندان از مسئولیت مردان دانسته شده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه داريد» (تحريم: 6). در روایات متعددی ذیل آیه مذکور، به مسئولیت پدر در تدبیر خانواده و تربیت فرزندان تصریح شده است (کلینی، 1365، ج5: 63؛ حرعاملی، 1409ق، ج16: 148). امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود، مسئولیت اساسی پدر در تربیت فرزند را به واسطه اقتدار و ولایت پدری تبیین می‌فرماید که زمینه تربیت مناسب فرزندان را فراهم ‌آورد: «حق فرزندت بر تو اين است كه بدانى وجود او از تو است و در دنیا هر خیر و شری که دارد منسوب به توست و با دارا بودن قدرت و سلطه پدرى، مسئول تربيت وى و رهنمايى و كمك به او در فرمان‌بردارى پروردگار هستى» (نوری، 1408ق، ج11: 160). 🔹 بنابراین، ضعف جایگاه مرد در خانواده آسیب‌های متعددی به همراه دارد که متزلزل شدن بنیان خانواده از مهمترین آسیب‌ها به شمار می‌رود. ✍🏼|حجت‌الاسلام دکتر محمد زارعی 📥 بخش اول یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|