eitaa logo
عصر زنان
3.2هزار دنبال‌کننده
452 عکس
142 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه عصرزنان استاد شاه قاسمی.mp3
25.74M
♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: مواجهه حاکمیت با سلبریتیسم ♨️ با ارائه: ▫️دکتر احسان شاه‌قاسمی 📆 برگزار شده در: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
☑️ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه‌ی زنان و خانواده گذشت؛ 📌 متن یک تقریظ| رهبر معظم انقلاب اسلامی 🖇 اینجا بخوانید 📌 وضعیت انسان و اجتماع در دوران انقلاب اسلامی چگونه است؟| استاد حمید پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 اتمسفر حاکم بر حجاب، تحمیلی است| مهدی تکلو 🖇 اینجا بخوانید 📌 برچسب‌زنی منتقدان به لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان| دکتر مهدیه شادمانی 🖇 اینجا بخوانید 📌 جرم‌انگاری یکی از جنبه‌های مثبت لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان| فهیمه زارع 🖇 اینجا بخوانید 📌 لهویات فرهنگی، درآمدی بر ابزارهای اثرسنجی| مجتبی فرهنگ 🖇 اینجا بخوانید 📌 درباره کشف حجاب| علی مهدیان 🖇 اینجا بخوانید 📌 به مناسبت اولین سالگردآیت الله فاطمی‌نیا| روح‌الله شمسی کوشکی 🖇 اینجا بخوانید 📌 معرفی یک کتاب| اندیشکده مهرستان 🖇 اینجا بخوانید 📌 دو تفسیر تازه منتشر شده از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای| انتشارات انقلاب اسلامی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
💡 سومین دوره آموزش مربی مسئله محوری «گوی و میدان» برگزار میشود 1⃣ بخش اول دوره 🔸کلاس های ادبیات نظری مسئله محوری 🔸کارگاه های آموزش و حل کارخواست های مسئله محوری 🔸آزمون های هفتگی 🔸پروژه های مرتبط با مسئله محوری 2⃣ بخش دوم دوره 🔸ارائه بسته تدریس اساتید در حوزه مبانی زن و خانواده اساتید حاضر در این بخش 👇🏻 🔻سرکار خانم دکتر مریم اردبیلی 🔻سرکار خانم دکتر حمیده طائب 🔻سرکار خانم سحر دانشور 🔻جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد 🔻جناب آقای دکتر ابوالفضل اقبالی 🔻جناب آقای مقداد اموری 🔻جناب آقای مهدی تکلو 🧕🏻 ویژه بانوان 👨‍💻امکان ثبت نام آقایان فقط در بخش مجازی میسر است ⏳مهلت ثبت نام: ۲۹ اردیبهشت تاریخ شروع کلاس‌ها: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🌐 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/B3EBzgX 🔰 مزایا شرکت در دوره: ✅ استفاده از برگزیدگان به عنوان مربی در پروژه‌های مسئله محوری ✅ آشنایی کامل با رویکرد مسئله محوری و به کارگیری این روش در هر عرصه ای برای کشف و حل مسئله مرتبط با حوزه کاری شما نشانی کانال ما در پیام رسان ها 📱 @mtod_ir آیدی ارتباط با ادمین 👤@mtod_admin تماس با برگزارکنندگان دوره 📞 09012153957 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
◾️جایگاه زن در بیت امام صادق علیه السلام 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻بدون تردید علیه السلام بیشترین نقش را در شکل‌دهی به نظام فکری و فقهی و فرهنگی شیعیان و حتی به یک معنا اهل سنت داشته است. نه تنها بیشترین روایات مربوط به مسائل زنان از آن امام بزرگوار به دست ما رسیده است، بلکه بیشترین زنان عالم و محدث نیز پرورش‌یافتگان دستگاه تربیتی و تعلیمی آن امام عزیز هستند. 🔻از همسر بزرگوار آن امام گرفته تا خادمان خانه او، عروس‌های خانه او و نوه‌های دختری او همگی از جمله عالم‌ترین و فاضل‌ترین بانوان عالم اسلام‌اند. 🔶، همسر آن حضرت از عالمان بزرگ دوران خود و معتمدترین افراد نزد آن امام عزیز بود. در بسیاری از مواقع امام صادق علیه السلام مسائل شرعی مربوط به امور زنان و کودکان را به وی ارجاع می‌داد و به این ترتیب عملاً زنان و بانوان جامعه اسلامی را به سمت و سوی تحصل علم سوق می‌داد. جایگاه علمی و عملی این بانوی مکرمه تا آنجا بود که امام صادق در وصیت‌نامه خود وی را به عنوان یکی از پنج‌ وصی خود معرفی کردند. 🔶عروس امام صادق و همسر فرزندشان امام کاظم علیه السلام، یعنی بانو یا نجمه، نیز از دیگر بانوان عارفه و فاضله‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. 🔶عروس دیگر آن امام یعنی ، همسر اسحاق مؤتمن نیز، که هنوز نیز مرقد او در قاهره مورد احترام مردم مصر است، از دیگران زنان فاضله و عالمه‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. او حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد بود. تا جایی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات آن دوران قرار می‌گرفت. هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث» تا جایی که برخی از محدثان برای تعیین صحت و سقم احادیث، آنها را بر سیده نفیسه عرضه می‌کردند. امام شافعی بنیان‌گذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر می‌خواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگ حتی‌الامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون و بوده است. 🔶نوه آن حضرت یعنی سلام الله علیها نیز از دیگران بانوان فاضله و عالمه‌ و عارفه‌ای بود که حتی پیش از تولدش، آن امام همام در بیان عظمت جایگاهش چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». بانوی مکرمه‌ای که مورد تجلیل و تعظیم همه عالمان و فقیهان و فیلسوفان شیعه بوده و هست. کسی که به تعبیر مرحوم محمدتقی شوشتری در قاموس الرجال: «در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی هم‌پای معصومه نیست.» @Ahmadhoseinsharifi 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
2.MP3
17.58M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۲ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از فکرت
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️مدرسه‌ی علوم انسانی و اسلامی فکرت در نظر دارد با برگزاری سلسله‌ حلقه‌های کتابخوانی به شیوه‌ی تحلیلی، به بازخوانی متون متفکران بزرگ اسلامی بپردازد. ▪️ در اولین حلقه، کتاب طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن را همراه استاد نجف لکزایی در ۹ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای بازخوانی خواهیم کرد. ▪️جلسات به صورت حضوری(در قم) و آنلاین(در بستر اسکای روم و ایتا) برگزار می‌شود. جهت ثبت‌نام و شرکت به آی‌دی زیر پیام دهید. @fatemedadashi @danial_basir ⏰ چهارشنبه‌ها (۳ ، ۱۰، ۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام
| 🔶 تاثیر سلبریتی‌ها بر حجاب و نوع پوشش مخاطبان ✍🏼 | مهدی جبرائیلی تبریزی 🔸 مکانیزم تاثیرگذاری سلبریتی‌ها در جامعه، ریشه و جنبه روان‌شناختی دارد و جذابیت عنصر مهمی در این مقوله است. برخی از دلایل تاثیر سلبریتی‌ها در نوع پوشش و حجاب زنان را در موارد ذیل می‌توان استقصاء کرد: ▫️۱. سلبریتی از رهگذر اقتدار اجتماعی و شهرت، دچار خودشیفتگي شده و به این دلیل به دنبال خودبرندسازي است، از آنجایی که برندسازی نیازمند به‌روزرسانی است، تمايل به خودبهینه‌سازي مستمر و اهمیت دادن به ظاهر شکل می‌گیرد. تکنولوژي سرمایه‌داری نقش زیادی در حفظ ظاهر دارد. امروزه «جراحي زيبايي» از پردرآمدترین شغل‌های دنیاست. در انجام جراحي‌هاي زيبايي، بازيگران هالیوود پیشرو بودند و با انجام جراحي زيبايي، ظاهر خود را بهبود داده و رؤياي داشتن بدني جذاب را براي بینندگان خود بازنمايي مي‌کردند؛ از دهة ۱۹۷۰ به بعد، روزبه روز جراحي زيبايي همگانی شد. چرا که افراد غیرسلبریتی هم با هدف تشبه و همذات پنداری با آنها خود را درمعرض تیغ جراحي قرار می‌دهند. خودبهینه‌سازی با هدف خودافشاگري انجام می‌گیرد؛ معناي این سخن محو هرگونه مرز میان امر خصوصي و همگاني با محوريت ارائة خودِ جنسي در بستر شبکه‌هاي اجتماعي است. و از آنجایی که بر مبنای خاستگاه فرهنگی سلبریتی، ظاهرنمایی محدود به هیچ حدی نیست و مفهوم حیا جایگاهی در این فرهنگ ندارد، به مرور مخاطب با الگوگیری از سلبریتی به نمایش بدن خود اقدام میکند. ▫️۲. با ورود اندیشۀ لیبرالیسم اقتصادی در دهه ۱۳۷۰ شمسی به ایران، فرهنگ خود یعنی لیبرالیسم اخلاقی را نیز به همراه آورد. لیبرالیسم اخلاقی، بر اراده آزاد سوژه در انتخاب ارزش‌های رفتاری خود مبنای فلسفی درست کرده كه براساس آن، هیچ قانون كلی اخلاقی وجود ندارد و معیار تشخیص خوب و بد، خود سوژه است. این طرز تفکر از طریق سلبریتی‌ها به مخاطبان آنها منتقل شد. آزادی مبتنی بر فردگرایی (اومانیسم)، تساهل و تسامح با رویکرد نسبیّت‌گرایی مدرن و اباحه‌گری و مقیّد نبودن به امر مطلق از عناصر لیرالیسم است. هر چند لیبرالیسم برای توجیه این گزاره‌ها به استدلال فلسفی متمسک شده اما رساترین و موثرترین روش ارائه آن را رهیافت هنری برگزید. از این رو سلبریتی‌ها با هنجارشکنی‌های سنتی و ایجاد جذابیت‌های مست کننده به خودنمایی پرداختند و از این طریق فرهنگ برهنگی و حجاب‌گریزی را به مخاطبان خود القاء کردند. ▫️۳. سلبریتی‌ها بعنوان الگو و اینفلوئنسر با انتشار تبلیغات در صفحه خود در آمدزایی می‌کنند. تبلیغات وسائل آرایشی بیشترین آمار را در این مورد به خود اختصاص داده‌اند. زیرا با استقبال زنان بویژه جوانان مواجه می‌شوند. همین سبب تغییررفتار خرید زنان شده، به سوی وسایل آرایشی سوق پیدا می‌کنند. استفاده از وسایل آرایشی هدفی غیر از ظاهرنمایی ندارد. به تعبیر گیدنز، نمای ظاهری بدن مشتمل بر همۀ ویژگی‌های سطحی پیکر فرد است. او خودآرایی و تزیین خویشتن را با پویایی شخصیت مرتبط می‌داند. در این معنا پوشاک علاوه بر آن که وسیلۀ مهمی برای پنهان سازی یا آشکارسازی وجوه مختلف زندگی شخصی است، نوعی وسیلۀ خودنمایی نیز محسوب می‌شود. فرهنگ شهرت باعث می‌شود فرهنگ دیدپذیری و جلب توجه در جامعه نهادینه شود. متأثر از چنین فرهنگی افراد جامعه تلاش می‌کنند به هر روشی شده خود را مطرح کنند و توجه دیگران را به خود جلب نمایند. ▫️۴. یکی از روش‌های جلب توجه، مدگرایی است. نتیجه طبیعی مدگرایی، فرهنگ مصرفی است. این فرهنگ در نیمۀ دوم قرن بیستم، بدن را به عنوان یک شیءِ به نمایش گذاشته شده مطرح کرد که باید بر اساس قوانین زیبایی، پوشش و سبک زندگی، طراحی و شکل داده شود. بنابراین برای جذب مخاطب به پارادایم تنوع مستمر و نوسازی مداوم و سِت کردن پوشش روی می‌آورند. سلبریتی‌ها با آرایش حرفه‌ای و لباس‌های طراحی شده دیده می‌شوند و رسانه‌ها نیز این تخیل زیبایی غیر واقعی را به زنان تحمیل می‌کنند، آنان به طور مستقیم بر نوع پوشش، روابط با افراد، مدیریت بدن زنان، سبک زندگی و نوع انتخاب زنان تاثیر می‌گذارند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
36.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: لایحه‌ی ارتقای امنیت زنان؛ فرصت‌ها و تهدیدها ♨️ نشست سوم: ▫️خانم سمیه سادات حسنی حلم؛ وکیل پایه یک دادگستری ▫️ حجت‌الاسلام محمدرضا کدخدایی؛ پژوهشگر جنسیت و خانواده 📅 برگزار شده در: ۲۱ اردیبهشت 📻 فایل کامل صوت نشست 📺 فایل کامل تصویری نشست 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه‌ی زنان و خانواده گذشت؛ 📌 من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 🌱به بازجو گفتم الان نوبت بچه‌داری من است| آیت الله حائری شیرازی 📌 اینجا بخوانید 📌 سخنی با طلاب و عالمان دینی| احمدحسین شریفی 🖇 اینجا بخوانید 📌 حاکمیت اسلامی باید امکان اعتراض ایجاد کند| محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 📌 کلیشه شکنی در روایت زن| صفورا سادات امین جواهری 🖇 اینجا بخوانید 📌 چرا زنان کره‌ای مقصر جرائم جنسی می‌شوند؟| مدرسه زبان و فرهنگ کره 🖇 اینجا بخوانید 📌 نقد مختصر لایحه تامین امنیت زنان و جریان انقلابی| دکتر زاهره سادات میرجعفری 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
3.MP3
15.26M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۳ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
22.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ♦️ نکته‌ی آموزنده‌ و جالب ونزدی پرداخت به بحران‌های نوجوانی خصوصا در دختران می‌باشد؛ بحران‌هایی که سبب بروز تنش نوجوان با والدین، جامعه، دوستان و مدرسه‌اش می‌شود. ونزدی نیز به عنوان نوجوانی که با اطرافیان خصوصا والدین خود تنش دارد و در پی یافتن هویت مستقل و قابل قبولی می‌باشد. 📽 نقد سریال «Wednesday» / بخش دوم 🔸 کارگردان: تیم برتون 🔸 سال ساخت: ۲۰۲۲ 🔸 نقدنویس: صغری عاشوری ▪️ نقد و بررسی بخش اول 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
4.MP3
19.89M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۴ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📢 انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری مجله عصر زنان و مدرسه فکرت برگزار می‌کند 💢سلسله گعده‌های کارگاهی تولید محتوای رسانه‌ای با موضوع: ◾️کنشگری فعال در رسانه با حضور: ▫️سرکار خانم معصومه قمقامی _ پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ⏱ زمان: دوشنبه، 1 خردادماه 1402، ساعت 13:30 📍مکان: قم، خیابان بسیج، موسسه شناخت، استدیو فکرت 🔘برای حضور در گعده‌ها به آیدی @Mostafagoodarzi پیام دهید. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
| 🗞 بازگشت به خانواده از راه تناقض! 📌 «خبرگزاری رویترز گزارش داد، پاپ به شرایط بد اقتصادی در ایتالیا که سبب ایجاد نابرابری میان مردم در فرزندآوری شده، اعتراض کرده است. تنگنای اقتصادی در ایتالیا بنابر اظهارات پاپ صرفا طبقه‌ی مرفه جامعه ایتالیا را به فرزندآوری سوق می‌دهد و سایرین به جهت درماندگی در مخارج، از حیوان خانگی استفاده می‌کنند.» 🔸 نظر پاپ بر این است که اقتصاد و شرایط مالی افراد مبنای تصمیم‌گیری آنها برای فرزندآوری است. این نظر به راحتی بار مسئولیتی دولت‌ها در بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان را به دوش مردم می‌اندازد و بر این اساس انسانها را از حقوق مسلم خود خصوصا حق فرزندآوری محروم می‌کند چون فقیر‌اند! 🔹 اگرچه صحبت‌های انتقادی پاپ در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم و نهیب دولت ایتالیا بسیار ارزنده است اما برای مسئله‌ی بزرگ و مهمی تحت عنوان بحران جمعیت کافی و همه جانبه نیست. فرهنگ نادرست مصرف‌گرایی که بر مدار فخرفروشی با تکیه بر اشرافیت پیش می‌رود سبب تحمیل هزینه‌های اضافی بر زندگی می‌شود که گاه نبودشان خللی در زندگی انسان ایجاد نمی‌کند. 🔸 اصلاح فرهنگ اجتماعی میان مردم در کنار اصلاح سیاست‌گذاری‌های اقتصادی می‌توانند میزان قابل توجهی از بار اقتصادی تحمیل شده بر خانواده‌ها را برطرف کرده و آنان را به سوی فرزندآوری سوق دهند. 🔹 نمی‌توان از فرزندآوری صحبت کرد اما برای رسمیت‌یافتن اعمال خلاف اخلاق و شرعی همچون ازدواج همجنسگرایان در کلیسا، روابط خارج از چارچوب ازدواج همچون همباشی (cohabit)، چندشوهری (polyamory) که ضدفرهنگ‌های نهادینه شده در جوامع غربی ازجمله ایتالیاست، در سکوت قابل تامل همراهی کرد!! 🔸 این ضدفرهنگ‌ها عوامل مهم و قابل ملاحظه کاهش نرخ موالید در غرب می‌باشند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
. ▫️چهارمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی ✔️ برادران و ✔️ خواهران 🔸با حضور و مشاوره: 🔶دکتر محمدعلی روزبهانی 🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای 📆 زمان: یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت، ساعت 17 تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت با همکاری 🖌 باشگاه فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی 📣 اعلام حضور به نشانی‌ زیر 🆔 @danial_basir وبگاه | ایتا | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
| 🔶 سلبریتی در جامعه ✍🏼 | دکتر حسین میرزائی مردم‌شناس/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی 🔸 در جهانِ رسانه‌ای‌شده، سلبریتی، به عنوان یک ویژگی معّرف، در همه جا حضور دارد و همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و صد البته فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است. دلیل این تاثیرگذاری این است که سلبریتی به منبعی ارزشمند در کشمکش‌های قدرت اجتماعی بدل گشته است. می‌توان این‌گونه استدلال کرد که جایگاه سلبریتی، به صاحبان آن، قدرتی گفتمانی یا صدایی می‌بخشد که قابل چشم‌پوشی نیست و فرض بر این است که سلبریتی به عنوان نمادی از موفقیت، در حال کنش‌ورزی است. چه خوشمان بیاید و چه نه، فرهنگ سلبریتی ما را احاطه کرده و حتی به ما هجوم آورده و با این هجوم، اندیشه، باور و رفتار ما را شکل می‌دهد. 🔹 البته این طور نیست که همه انسان‌ها فرهنگِ سلبریتی را مهم قلمداد کنند اما هنوز هم، نگاه ما همواره به گفتمان و عملکرد سلبریتی‌ها در جامعه دوخته شده است تا نقطه ارجاع دائمی مردم برای پندارها و رفتارهای اجتماعی‌شان باشند. 🔸 با وجود طبیعت متناقض سلبریتی‌ها، که هم عادی و هم غیرعادی‌اند، آنها همچنان از معمولی‌بودن دور هستند. در نتیجه تغییر از آدمی معمولی به یک سلبریتی می‌تواند به عنوان یک مناسک رسانه‌ای در نظر گرفته شود که هم این فاصله را تأیید می‌کند و هم به این نگاه که رسانه درگاه اصلی برای ورود به مرکز جامعه است، مشروعیت می‌بخشد. 🔹 پیدایش رسانه و صنعت سینما پدیده جدیدی به نام سلبریتی را به جامعه عرضه داشت؛ یعنی افرادی که درون نظام رسانه‌ای شکل گرفته، رشد یافته‌ و به واسطه رسانه به چهره‌ای مشهور بدل شده‌اند. سپس نهادهای رسانه‌ای از شهرت آن‌ها در جهت منافع خود همچون بازاریابی و تبلیغات بهره بردند. پس در این عصر به اصطلاح «مدرنیته متأخر» سلبریتی‌ها مهم‌تر از آن چیزی می‌شوند که می‌توان تصور کرد. 🔸علوم اجتماعی تا مدت‌ها، به موضوع سلبریتی‌ها توجهی نمی‌کرد اما در وضعیت کنونی سلبریتی‌ها در همه جای زندگی روزمره انسان‌ها به‌ویژه از طریق فضای مجازی حضور دارند و تاثیر بسزائی بر تمام لایه‌های زندگی زنان، جوانان و اقشار گوناگون می‌گذارند. بنابراین سلبریتی‌ها به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه، باعث تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصاد و سیاست می‌شوند و حتی می‌توانند شکاف بین نسلی ایجاد کنند. گسترش فضای مجازی موجب شده تا سلبریتی‌ها و هوادارانشان، با گذر از فضای سانسور، بدون واسطه با هم پیوند داشته باشند و در نتیجه، فعالیت برخی از آن‌ها در موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی پررنگ‌ باشد. 🔹 البته حضور سلبریتی‌ها در زندگی روزمره مردم ممکن است غالبا در سطح واقعیت مجازی محدود باشد اما با تعامل و استمرار حضور روز افزون، در تمام سطوح زندگی مردم به صورت واقعی ورود پیدا می‌کنند. پس سلبریتی‌ها معمولا در دستکاری افکار عمومی اثربخشی دارند و به همین دلیل، از آنها در تبلیغات تجاری در فرهنگ کالایی، استفاده می‌شود. سلبریتی‌ها به تنهایی می‌توانند بر روح جامعه اثر بگذارند و در مواقعی نیز مردم را آنگونه که می‌خواهند هدایت می‌کنند. با بسط فضای مجازی، برخی از سلبریتی‌ها کوشیدند تا در جریان‌های اجتماعی حضور داشته باشند و گاه این روند، بُعد سیاسی-اجتماعی به خود گرفته است. 🔸 مشارکت سلبریتی‌ها در کمک‌های خیرخواهانه جهانی، مساله ساده کمک به فقرا در بیرون از مرزها نیست؛ بلکه رابطه‌ای بسیار پیچیده و تودرتو از توازن قدرت است که اغلب کارکردهای تناقض‌گونه‌ای با اهداف بشردوستانه، توسعه‌ای و حمایتی دارد. در واقع، سلبریتی‌ها مانند دیگر گروه‌های به اصطلاح «نخبه» در امور بین‌المللی کنش‌ورزی دارند. 🔹 در ایران نیز سلبریتی‌ها با نیروی شدیدی به جریانات اجتماعی ورود پیدا کرده‌اند. گروهی از آنان، با دانشی نسبی، در حوزه‌ای وارد می‌شوند و با فعالیت زیاد تا رسیدن به نتیجه مدنظر تلاش می‌کنند. این طیف سلبریتی‌ها که محبوب هم می‌شوند، محدود هستند اما تعداد آنها رو به افزایش است. برخی از آنها فعالیت‌های وسیعی در حمایت از اقشار ضعیف اجتماعی و آسیب‌دیدگان انجام می‌دهند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مردم را برای کمک رسانی بسیج می‌کنند. 🔺 ادامه دارد... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📣 اطلاعیه‌ 🔮مجمع محیا برگزار می کند: در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر نشست «ریحانه» 🧕 بررسی و نقد لایحه ارتقاء امنیت اجتماعی زنان 👤سخنران: خانم دکتر مهدیه شادمانی 📅زمان: دوشنبه1402/3/1 ⏰ساعت:18 📲مکان: پخش زنده از کانال مجمع محیا به آدرس👇 @Majmae_Mahya 🦋جهت مشاهده لایو، حتما ایتا را بروزرسانی فرمائید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔶 سلبریتی در جامعه ✍🏼 | دکتر حسین میرزائی مردم‌شناس/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی 🔸 در حوزه سیاسی، انتقاد از عملکرد سیاستمداران توسط سلبریتی‌ها در همه کشورهای جهان وجود دارد و سلبریتی‌ها در همه نوع فعالیت اعم از سیاسی، اجتماعی، بشردوستانه و... حضور دارند. البته در جهان کمتر سلبریتی دیده می‌شود که بخواهد درباره همه موضوعاتی که در جهان پیرامون او رخ می‌دهد بدون تخصص و آگاهی اظهارنظر کند و نظرش را به جامعه هوادارانش القاء کند مخصوصا در حوزه سیاسی؛ این امر می‌تواند تبعات قانونی و حقوقی سنگین برای او در پی داشته باشد. 🔹 از آن‌جا که فهم مشکلات اجتماعی نیاز به آگاهی و دانش تخصصی ندارد، سلبریتی‌ها در مرحله تشخیص مانند بقیه افراد جامعه‌اند ولی با دو انگیزه «تمایل به دیده‌شدن» و بعضا «احساس مسئولیت» این مشکلات را برجسته می‌سازند. آن‌ها در مورد فهم مشکل، ریشه‌یابی و یافتن راه‌حل نقشی ندارند زیرا نه آگاهی و تخصص لازم را در موضوعات اجتماعی و سیاسی دارند و نه می‌توانند نگاه کل‌نگرانه به مسائل داشته باشند. 🔸حرف، متن، رفتار و اظهارنظرهای سلبریتی‌ها در هر موضوعی، پیامدهایی شگرف بر جامعه دارد زیرا همین شهره بودن، آنها را به گروه‌های مرجعی تبدیل کرده که هوادارانشان از آنها اثرپذیری قوی دارند. نگاهی به صفحات سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، نمایان‌گر این است که عامه مردم حتی در کوچک‌ترین بازنمودهای زندگی خود از آنها تقلید می‌کنند. این امر یکی از بزرگترین آسیب‌های جامعه محسوب می‌شود. 🔹 نیروی اثر سلبریتی‌ها به این دلیل است که زیاد دیده می‌شوند و همین زیاد دیده شدن موجب می‌شود نقدهایی را از اوضاع اجتماعی-سیاسی انجام دهند بی‌آنکه راه‌حلی عقلایی برای آن یا حتی تحلیلی منطقی بر اوضاع اجتماعی-سیاسی داشته باشند. 🔸 فهیم‌نمایی و در انظار بودن همیشگی از یک فرد در جامعه سلبريتي مي‌‌سازد. بنابراین، افزایش سواد رسانه‌‌اي مخاطب در مواجهه با سلبریتی‌ها، افزایش دانش تشخيص جايگاه، عرصه فعاليت و ميزان اعتماد به آن‌ها در جامعه بسيار حائز اهميت است. سلبريتي‌‌ها مانند شمشير دو لبه‌‌اي هستند که در عين حال که ‌‌مي‌‌توانند با گزینش راه درست برای تقويت جامعه مدني، سرمايه و اعتماد اجتماعي حرکت کنند، در مقابل مي‌‌توانند با اظهارنظرهاي احساسي، نادرست، فاقد عقلانيت و انتقال بدون ملاحظه آن به افکار عمومي، از نهادهای مسئول اعتبارزدايي کنند و با دخالت مستقيم در بحران‌‌ها، به دلیل عدم شناخت صحیح، ظرفيت‌‌ها را از بین ببرند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌 دختران آینده ساز| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 عظمت مقام کریمه اهل بیت| آیت الله جوادی آملی 🖇 اینجا بخوانید 📌 حلّال سیاسی؛ نه حَلال سیاسی| محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 📌 برخورد با بی‌حجاب در زمان امیرالمومنین چگونه بود؟!| عبدالحسین خسرو پناه 🖇 اینجا بخوانید 📌 با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به یمت فلسفه غربی هستیم؟| استاد حمید پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 زن غربی| مهدیه منافی 🖇 اینجا بخوانید 📌 روایت‌های مادری| سیده نرگس حسینی 🖇 اینجا بخوانید 📌 دختر؛ هدیه حضرت معصومه(س)| جعفر علیان نژادی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan|
| 🗞 تشت رسوایی عنکبوت مقدس بر زمین خورد! 📌 «به گزارش خبرگزاری‌های مختلف از جمله radiofreeEurop فیلم سینمایی "عنکبوت مقدس" که در تاریخ ۱۱مه سال جاری (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) در روسیه اکران شد و روی پرده‌های سینمای این کشور رفت، در کمتر از یک هفته و در تاریخ ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) توقیف شد و از پرده‌های سینمای این کشور پایین کشیده شد!» 🔹 در تکمیل گزارش خبری ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ روسیه علت این اتفاق مغایرت این فیلم سینمایی با قوانین فرهنگی روسیه عنوان شده است. درحالی که علی عباسی و رسانه‌های همسو با تهیه کنندهگان فیلم عنکبوت مقدس علت این توقیف را خوش‌رقصی روسیه برای جمهوری اسلامی ایران می‌خوانند و آن را سیاسی می‌دانند، نکته‌ای مهم قابل یادآوری است... 🔸 علی عباسی در مصاحبه‌ای با deadline.com در رابطه با فیلم سینمایی پرحاشیه‌اش گفته بود که در ابتدای فیلمبرداری این فیلم که در ترکیه قرار بود انجام پذیرد، کشور ترکیه از انجام فیلم‌برداری ممانعت کرد، لذا عوامل فیلم سینمایی عنکبوت مقدس مجبور شدند به کشور دیگری برای ضبط سکانس‌های‌شان نقل مکان کنند! 🔹 با بررسی رسانه‌های روسی مثل dp.ru چنین مشخص شد که در نامه‌ی وزارت فرهنگ روسیه چنین عنوان شده است که فیلم سینمایی عنکبوت مقدس با دستورالعمل فرهنگی_سینمایی روسیه مغایرت دارد. (لازم به ذکر است که مدتها قبل خبرگزاری‌های روس از وجود دستورالعمل‌های سخت گیرانه در رابطه با فیلم‌هایی با مضامین فیلم‌های جنسی خارج از چارچوب سنتی ازدواج و یا در چارچوب LGBTQ ها خبر داده و چندین فیلم سینمایی به دلیل عدم انطباق با این دستورالعمل توقیف شده بودند) باوجود آنکه فیلم‌سازان روس و سرمایه‌گذاران خارجی همیشه برای ساخت فیلم چالش‌های زیادی با دستورالعمل های نهادینه شده در سینمای روسیه دچار هستند. 🔸 نکته‌ی اصلی اما در فیلم سینمایی عنکبوت مقدس که با تلاش رسانه‌های همسو با علی عباسی کارگردان این فیلم مورد غفلت واقع شد، بی‌تعهدی آشکار در عناصر و سکانس‌های جاری فیلم است. سیاه‌نمایی جامعه ایران، تاریک و افراطی نشان دادن دین اسلام و مذهب تشیع، توهین به امام رضا(ع) در پوستر و نامگذاری فیلم، سانسور واضح و اساسی جایگاه متمدنانه‌ی زن در جمهوری اسلامی ایران، زیرسوال بردن عفت و پاکدامنی زنان ایرانی با بولد نمودن روسپی‌گری عده‌ی اندکی از زنان و... از جمله مواردی هستند که مستندی بر بی‌تعهدی عوامل فیلم عنکبوت مقدس و بی‌مایگی این اثر هستند. 🔹 آنچه قابل ملاحظه است جریان سیاسی‌کارانه و از قضا جهانی است که به پشتوانه‌ی آن علی عباسی توانست کاندیداتوری نخل طلای فیلم بی‌مایه‌خود را در جشنواره کن بگیرد و حتی در روسیه نیز علی‌رغم سختگیری‌های موجود در دستورالعمل‌های سینمایی‌شان بتواند فیلم خود را به اکران ببرد، اگرچه که بلاخره با توقیف آن در کمتر از یک هفته مواجه شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|