eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
149 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ داغی که سرد نمی‌شود داغی است بر جگر ▫️ مویه‌های مادرانه‌‌ی «شهید الداغی» داغی است بر جگر از آنان‌که فوران شهوت‌ها و هوس‌های‌شان که زندگی معمولی‌ خود را به کف خیابان‌ها رسانده‌اند. ▫️ روشنفکرانی که جامعه‌ی ایران را غرق در مردسالاری می‌دانستند و زن را اسیر چنگال مرد بگویند: «آیا در جامعه‌ی مردسالار، مردان برای حفظ نوامیس وطن از چنگال شهوت‌های غلیان کرده معمولی! در خون خود می‌غلتند؟!» ▫️ این مویه‌ها را خوب به خاطر بسپارید، مویه‌هایی که تا روز حشر گواهی می‌دهند که مدافع زنان شد یا شهوت‌های غلیان کرده‌‌ در کوچه و خیابان! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🗞 برای تأمین امنیت! ▪️از «شهید شهرکی» و همسرشان یک دختر ۱۶ ساله و یک پسر ۱۵ ساله به یادگار مانده است. دختر و پسری که در دوران نوجوانی و بلوغ سایه‌ی پدر و مادر را از سرشان کوتاه کردند آنان‌که هم مسلک‌هایشان با شعار زن، زندگی، آزادی و دروغ‌پراکنی ضد حاکمیت و ارکان امنیتی سبب کاهش اقتدار پلیس شدند تا فضا برای جولان تروریست‌ها مهیا گردد. 🖇 ادامه مطلب 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 برای تأمین امنیت! ♦️ «صبح یکشنبه ۱۰ اردیبهشت خبرگزاری‌ها از حمله‌ی تروریست‌های مسلح به خودروی شخصی «سرگرد علیرضا شهرکی» رئیس پلیس آگاهی سراوان خبر دادند. این حمله درحالی اتفاق افتاد که همسر و فرزندان این شهید در ماشین حضور داشتند. در طی این حادثه‌ی تروریستی سرگرد شهرکی و همسر ایشان به فیض شهادت نائل آمدند.» ▪️ از «شهید شهرکی» و همسرشان یک دختر ۱۶ ساله و یک پسر ۱۵ ساله به یادگار مانده است. دختر و پسری که در دوران نوجوانی و بلوغ سایه‌ی پدر و مادر را از سرشان کوتاه کردند آنان‌که هم مسلک‌هایشان با شعار زن، زندگی، آزادی و دروغ‌پراکنی ضد حاکمیت و ارکان امنیتی سبب کاهش اقتدار پلیس شدند تا فضا برای جولان تروریست‌ها مهیا گردد. ▪️شهید مطهری (ره) می‌فرمود: «شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد، شمر الانت را بشناس!» کافی‌ است حرکت امام حسین(ع) از مدینه در سال ۶۱ هجری تا کربلا و ماجرای شام و اسارت را بدانی آنگاه شباهت بی‌بدیل عبدالعزیز زهی و عبدالحمیدها با قاضی شریح‌ها را درک می‌کنی! ▪️درست به یک شکل با تزویری مشمئزکننده برای زن آزادی و احترام را طلب می‌کنند و با مقلدانی به سان شمر و خولی بر پیکره‌ی زندگی و امنیت زن می‌تازند، خواه این زن مادر و همسر باشد همچون همسر شهید شهرکی (رحمت الله علیه)، یا دختری ۱۶‌ساله باشد که هنوز از خبر یتیمی‌اش در بهت است! قاضی شریح‌ها نیز مقابل زینب‌کبری(س) و اهل‌بیت امام حسین تا کمر خم می‌شدند اما چه‌ها نکردند با زینب(س) و زنان حرم در عاشورا و مدت اسارت! ▪️بازخوانی تاریخ می‌گوید مسیری که در آن اشرار بر مردم چیره گردند، منتهی به درگیری‌های داخلی، افسارگسیختگی انحرافات اخلاقی و خصوصاً جنسی و مهجور شدن آموزه‌های دینی می‌باشد. در چنین جامعه‌ای آسیب‌های عمیقی به زنان وارد می‌شود، از دست رفتن سرپرست خانواده، ناامنی‌‌های اجتماعی و روانی، انبوه مشکلات اقتصادی، حتی اگر شعارهای اشرار آزادی زن باشد اما در عمل زن اسیر امیال آنان می‌گردد؛ درست مانند آنچه در عاشورا گذشت، درست مانند آنچه در سراوان و سبزوار به وقوع پیوست! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| مستند «زن چیست؟» با دیدن این مستند مغالطه جنس و جنسیت که مبنایی‌ترین مغالطه فمینیسم و دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت هست، بیشتر آشکار می‌شود. اگرچه این مستند کمک به فهم این مغالطه می‌کند لکن در نهایت پاسخی برای این پرسش اساسی ندارد: زن چیست؟ مستند در نهایت پاسخ این پرسش را امری شهودی و درون‌نگرانه ترسیم می‌کند. با این حال اعتقاد دارم که دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، چارچوبی ایجاد می‌کند که پاسخ به این پرسش اساسی را بدون ارجاع آن به صرف شهود، امکان‌پذیر ساخته است. هم مفری از این مغالطه ایجاد می‌کند و هم پاسخی ایجابی به این مسئله بنیادین دارد. تماشای این مستند و دقت در مضامین مطرح شده در این مستند را به همه دوستان و دانش‌پژوهان حوزه مطالعات زن و خانواده و مطالعات جنسیت و علوم انسانی و اجتماعی، اکیدا پیشنهاد می‌کنم. 📝 استاد محمد رضا کدخدایی 📎 برای دیدن مستند کلیک کنید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ توییت عجیب محسن برهانی حقوقدان، واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت 🔸 ادبیات و استدلال عجیب وی موجب خشم برخی کار کاربران شده است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️شهادت یا نفله‌گی؟ حقیقتِ قتلِ حمیدرضا الداغی کدام است؟ ✍🏼| ابوالفضل اقبالی ◾️ اخیراً «محسن برهانی» استادِ خودجسورپندار دانشگاه تهران در توئیتی ادعا کرده است که چون احکام پیچیده فقهی را در موقعیت دفاع از خطر رعایت نکرده، «نفله» (تعبیر گستاخانه ایشان است) شده و شایسته هیچ مدحی نیست. صرفنظر از اینکه این توئیت ایشان نشانگر عصبانیت و لجبازی او با مردم متدین ایران است، اما ببینیم آیا واقعا این ادعای ایشان درست است یا خیر؟ 🔹 فرض کنیم تنها داده در اختیار ما همان فیلم منتشر شده در فضای مجازی باشد. ماجرا چیست؟ یکی از چند اراذل و اوباش حاضر در صحنه با زور و رفتاری کاملا «متعرضانه» می‌خواهد دختری را با خود ببرد و خود دختر و رفیقش مقاومت می‌کنند (اکراه و عدم تمایل دختر به رفتن با آن پسر کاملا واضح است). جالبه که حتی رفیق خود آن پسر مزاحم (شریک جرم اصلی) هم در ابتدای فیلم مانع او می‌شود. در این حین یک شهروندی که عابر گذری است و متوجه این درگیری شده وارد صحنه می‌شود. تا اینجا چند نکته قابل ملاحظه است: 🔸 اولا مزاحمان آن دختر از اراذل باسابقه شهر سبزوار بودند و سبزوار هم شهرستان کوچکی است. در چنین جوامع کوچکی بعید نیست که اراذل و اوباش شهر افراد شناخته شده‌ای باشند. چنین افرادی معمولا هراس اجتماعی که نسبت بهشان وجود دارد سوءاستفاده‌های زیادی می‌کنند. اخاذی از مردم، تعرض به نوامیس و... رفتار شایع این اراذل است. بعید نیست در این صحنه نیز نوعی تعرض به آن دختر در حال رقم خوردن باشد. 🔸 ثانیا از هیچ کجای این موقعیتی که شاهد بودیم (از سطح درگیری اراذل با دختر تا نحوه ورود شهید الداغی به صحنه) بوی مرگ نمی‌آید. میزانسن صحنه در حد یک خصومت یا درگیری معمولی خیابانی است. حتی نحوه هجوم حمیدرضا به اراذل هم حاکی از این است که او حتی احتمال دست به چاقو بردن توسط آنها را نمی‌دهد و در اثنای درگیری غافلگیر می‌شود. لذا اساسا موضوع این اتفاق «دفاع مشروع در برابر خطر» نیست که برهانی از آن سخن می‌گوید. 🔸 ورود شهروند سبزواری به این صحنه کاملا با هدف تذکر و عتاب به فردی‌ست که در حال ایجاد مزاحمت برای یک دختر جوان است. (موقعیتی که به جز بی‌ناموس‌ها، بقیه نسبت به آن چنین واکنشی را نشان می‌دهند) مردهای باغیرت در مواجهه با چنین صحنه‌هایی، به دلیل زننده بودن نفس آن رفتار، همان ابتدا مواجهه‌ای عتاب‌گونه با مرد می‌کنند و معطل بررسی علت این رفتار یا نسبت میان مرد با زن نمی‌مانند. زیرا اساساً معتقدند چنین رفتاری حتی با همسر نیز در خیابان غلط زیادی کردن است. چه برسد با دختر و زن مردم. 🔸 حال باید از امثال محسن برهانی پرسید اگر چند لات گردن کلفت در خیابان متعرض دختر و همسر شما بشوند، انتظار شما از مردان حاضر در آن موقعیت چیست؟ بنشینند و چرتکه بیاندازند که آیا موازین فقهی دفاع از خطر در این موقعیت رعایت می‌شود؟!! یا اینکه حتی به قیمت جان و سلامتی خودشان هم که شده مانع اذیت و آزار ناموس شما شوند؟ البته من پاسخ سوالم را قبلا در توئیت‌های ایشان در دفاع از جنبش بی‌ناموس‌ها گرفته‌ام! 🔹 نکته پایانی: شهید سبزواری ما مقتول یک نزاع شخصی نشد که بگوییم خونش هدر رفت. رفتار او در آن موقعیت کاملا مسئولانه و اجتماعی بود و شهادتش نشانه حیات «مردانگی» و «غیرت» در جامعه‌ای است که دشمنانش سعی دارند واقعیت‌های آن را وارونه جلوه دهند. حتی لحظه‌ای به این حقیقت شک نکنید که اگر امثال حمیدرضاها را نفله خطاب کنیم عامدانه امنیت اجتماعی زنان را مخدوش ساخته‌ایم. 📕 به نقل از : کانال جنسیت و عدالت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ شهیدمطهری: «اگر می‌خواهید امربه معروف به شکلی غیرمستقیم بکنید، یک راهش این است که خودتان صالح باشید!» 📌 ۱۲ اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری گرامی‌باد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ «هر موقع به این نتیجه رسیدید که مثل حمید تا تهش می‌ایستادید، آن‌وقت می‌توانید به خودتان بگویید مرد!» _ جلو نرو، شاید دعوای خانوادگی‌ست؟ شاید قضیه ناموسی باشد و آن پسر هم برادرش! اصلا به ما چه ربطی دارد... + ولی اگر غیر از این بود چه؟! اگر آن دختر نیاز به کمک من داشته باشد چه؟ _ این همه عابر اینجاست، اگر کمک بخواهد بالاخره یک نفر کمک می‌کند یا حداقل به پلیس زنگ می‌زنند... + اگر کسی نیامد چه؟! اگر پلیس دیر رسید و دختر را برده بودند چه؟! _ دیوانه‌ای؟! این‌ها سه نفرند و تو یکی! تازه از این لات‌ها بعید نیست چاقو هم داشته باشند!! + نمی‌توانم بایستم و ببینم با آن دختر اینگونه رفتار می‌کنند! _ به فکر یکدانه دختر خودت باش! اگر بلایی سرت بیاید دخترت چه می‌شود؟! + اتفاقا از ابتدایی که شاهد این ماجرا بودم دختر خودم را می‌دیدم که نیاز به کمک دارد... نمی‌توانم این جسارت‌ها را به ناموسم ببینم و کاری نکنم! و رفت... ▪️او رفت تا همه بدانند غیرت و حفظ ناموس با هر وجدان بیداری عجین است... او رفت تا به همه بگوید هنوز هم مردانی هستند که حرمت زنان و دختران این سرزمین را با هر مسلک و مرامی که باشند، محترم می‌شمارند... ▪️او رفت تا بگوید حتی اگر شما بی‌محابا و چشم بسته خود را به خطر بیندازید و به فکر عاقبت کار خود و دیگران نباشید، کسانی هستند که حسب وظیفه‌ی اخلاقی و انسانی جان خود را فدای نجات انسان‌ها کنند... او رفت و ما ماندیم با محاسبه‌ی نفس خود! ▪️آیا معنای ایثار چیزی جز این است؟! ▪️و این هنر مردان خداست... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔹اندیشکده مقصد برگزار می‌کند: 🔻ایده گفتار راه نو 🔰مواجهه فعال با چالش‌های هویتی زنان و تغییرات فرهنگ جنسی جامعه 🎙دکتر محمدرضا کدخدایی 📆جمعه، 15/ اردیبهشت/1402، ساعت 16 ▫️قم، اندیشکده مقصد 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 یک بام و دوهوای مدافعان زن، زندگی، آزادی ♦️ «در پی وقوع حادثه‌ی دلخراش سبزه‌وار که به شهادت حمیدرضا الداغی انجامید، برخی چهره‌های حامی غائله‌ی موسوم به زن، زندگی، آزادی همچون؛ محسن برهانی استاد اخراجی دانشگاه تهران، عمل غیورانه‌ی شهید در دفاع از دختران خشونت دیده سبزه‌واری کم ارزش عنوان کردند و با عناوین "نفله‌گی"، "فضولی" و... سعی در تخطئه این عمل ارزشمند نمودند.» ▪️تا قبل از حادثه‌ی سبزه‌وار و به شهادت رسیدن شهید حمیدرضا الداغی، عده‌ای از جامعه شناسان که همراه با غائله‌ی زن، زندگی، آزادی بودند، «حجاب» را نمود مردسالاری در ایران عنوان می‌کردند که حق زن بر بدنش را سلب می‌نماید. اما همراهان این نظریه‌پردازان امروزه، هزاران انگ بر دختران آن شب حادثه می‌زنند و با این ادعا که انتخاب آنان همراهی با آن پسران بود، عمل ارزشمند شهید را فضولی قلمداد می‌کنند! کاش این آقایان نظریه پرداز و دلسوز زنان یکبار بگویند دقیقا به کدام مسلک و مکتب فکری تعلق دارند؟! حتی معتقدین به مکاتب مادی‌گرایانه‌ی غربی همچون فمینیستها نیز هنگامی که صرفا فیلم حادثه‌ی سبزه‌وار را ببینند، از مصادیق آشکار آزارجنسی sexual harassment تلقی می‌کنند، زیرا عناصر «زور» و «تهدید» با ابزار خشونت مردان، قمه‌کشی، عربده‌کشی و سوء استفاده از قدرت بندی مردانه در راستای اعمال زور به دختران به وضوح قابل ادراک است! بر این اساس زن حق دفاع از بدن خود را دارد اما چگونه وقتی توان و یارای این امر را به لطف ندارد؟! ▪️نقص نظری و دیدگاهی مکاتب نظری غربی همچون مکاتب فمینیستی در ارائه راهکار، در گرو عدم تبیین منزلت زن مشخص می‌گردد! این درحالی‌است که در اسلام زن دارای کرامت‌است هم نفس او و هم جسم او و هیچکس حتی زن حق ندارد این کرامت را بشکند. بر این اساس آیت الله جوادی آملی کرامت زن را حق‌الله می‌دانند و بر این اساس تمام مردم اعم از زن و مرد در جامعه و خانواده موظف به حفظ و دفاع از این کرامت هستند! پس شهید عزیز و سعیدِ ما، شهید حمیدرضا الداغی، وظیفه‌ی اسلامی خود در دفاع از دختران خشونت دیده را انجام داد. دفاعی که بازدارندگی قابل توجهی در ایجاد آزارهای جنسی مشابه در آینده علیه زنان و دختران را در معابر و خیابانها میتواند داشته باشد اما گویا این بازدارندگی به مذاق برخی خوش نمی‌آید! ▪️می‌بینیم که از منظر غربی خصوصا فمینیسم و از منظر اسلامی عمل شهید الداغی نه تنها باطل و نفله‌گی و فضولی نیست بلکه ارزشمند و قابل تقدیر است. خون شهید بزرگوار عیار ادعاهای طرفداری عده‌ای بزدل از زنان و حقوق شهروندی‌شان را به خوبی مشخص نمود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@aarezanan_ir|
| ♦️یکی از مؤلفه‌های فرهنگ رسانه‌‌ای جایابی و ایفای نقش در متن جامعه نمایش است تا همواره بقا و دیده‌شدن تضمین شود. شخصیت سلبریتی و رفتارهایی که انجام می‌دهد همانند متنی متشکل از انواع نشانه‌ها، درون همین جامعه نمایش قابل شناسایی و تحلیل است. 🖇 مطالعه یادداشت کامل 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔶️ چراییِ همراهیِ سلبریتی در اعتراضات 📋 ✍🏼| دکتر تینا چهارسوقی امین 🔸حتماً به دفعات شاهد موج‌سواری سلبریتی‌ها بر روی انواع موج‌های اجتماعی و سیاسی بوده‌ایم. این یادداشت مختصر سعی دارد صورت‌بندی علمی‌تری از چراییِ این موج‌سواری‌ها بر مبنای فرهنگ شهرت ارائه دهد؛ زیرا تأثیر این تحرکاتِ سلبریتی‌ها در کوتاه‌مدت بر جهت‌دهی و هیجانی شدن موج‌های سیاسی و اجتماعی یا جریان‌های اعتراضی، و در طولانی‌مدت نیز بر تغییرات سبک زندگی افراد موثر است. 🔹یکی از مؤلفه‌های فرهنگ رسانه‌‌ای جایابی و ایفای نقش در متن جامعه نمایش است تا همواره بقا و دیده‌شدن تضمین شود. شخصیت سلبریتی و رفتارهایی که انجام می‌دهد همانند متنی متشکل از انواع نشانه‌ها، درون همین جامعه نمایش قابل شناسایی و تحلیل است. بنابراین بدون دست‌آویزی به نشانه‌های به روزِ این جامعه نمایش و موج‌سواری بر آنها، سلبریتی به حاشیه رانده می‌شود و حاشیه رانده شدن برای سلبریتی یعنی به نوعی فراموشی در اذهان. اگر با ادبیات نظری لوتمان به این مهم نگاه کنیم، سپهر نشانه‌ایِ فرهنگ متشکل از مرکز و پیرامونی است که متن فرهنگی در مرکز آن تولید شده و به تثبیت می‌رسد و در فضای پیرامون است که آشوب و بی‌نظمی فرهنگی تهدید می‌شود. گاهی سلبریتی با استفاده از بی‌نظمی‌ها و آشوب‌های فرهنگی موجود در فضای پیرامون سپهر فرهنگی، می‌کوشد تا خود را به مرکز آن نزدیک کند. این تلاش برای نزدیک شدن به مرکز لزوماً در جهت دست‌یابی به ابزارهای تولید ارزش‌های فرهنگی اصیل و یا نزدیک شدن به مرکزیت قدرت نیست، بلکه بیشتر در راستای جلب توجه، دیده شدن و ابراز وجود در سطحی بالاتر است. 🔸 از واقعیات تلخ عصری که در آن زندگی می‌کنیم این است که شهرت ارزش بالاتری از مسئولیت اجتماعی دارد. فرهنگ شهرت یکی از جلوه‌های مهم فرهنگ رسانه‌ای است؛ از همین رو برای سلبریتی‌ها اموری که موجب تقویت شاخصه‌های رسانه‌ای آنها می‌شود، اهمیت فراوانی دارد. لذا این افراد انواع مسئولیت‌های اجتماعی را به مثابه ابزاری به خدمت ارتقای سطوح دیده شدن خود در می‌آورند. بنابراین دست‌آویزی به شکلِ ابزاری شده مسئولیت‌های اجتماعی به همراه توسل به فعالیت‌هایی که نظم مسلط بر محیط پیرامون سپهر فرهنگی را به چالش کشیده‌اند، سلبریتی را به عنصری نمادین تبدیل می‌کند که گویا یک کنش‌گرِ پیشرو یا یک الگویِ معترضِ اجتماعی است. به عبارتی دیگر، این دو عامل از سلبریتی در حالی یک کنش‌گر معترضِ فرهنگی می‌سازد که در چرایی و اصالتِ ارزش‌ها و بنیادهای اعتراضی او تشکیک وجود دارد. 🔹ارزش‌های مردمِ معمولی و غیر سلبریتی در به چالش کشیدنِ نظم مسلطِ فضای پیرامونی در سپهر فرهنگی، حتماً با سلبریتی‌ها متفاوت است، چرا که نیاز به دیده شدن و حتی به رسمیت شناختنِ نیازها و مطالبات آنها با افراد سلبریتی متفاوت است. این به معنی جدا دانستن سلبریتی‌ها از بدنه عمومی مردم نیست بلکه به معنی این است که آنان برای حفظ بقا و ارزش‌های سلبریتیزه شده خود به ناچار در سطح متفاوتی ایفای نقش می‌کنند. اما برای داشتن بدنه هواداری خود در میان عموم مردم و بسط محبوبیت‌شان، فعالیت‌های نمادین خود را در راستای برهم زدن آن نظم مسلط، به فعالیت‌های عموم مردم نزدیک می‌کنند و همان کنش‌های اعتراضی را تقلید می‌کنند. در این مرحله دیگر اصالت یا صحت آن کنش‌های اعتراضی مهم نیست. یعنی اصلاً برای سلبریتی اعتبارسنجیِ کنش‌های اعتراضی یا پویش‌های نمادینِ اعتراضی محل بحث نیست، بلکه انجام آن تحرکاتی که در موج اعتراضیِ ایجاد شده آنها را برجسته‌تر و مهم‌تر جلوه دهد، مهم می‌نماید. در این بین هرچه حرکت نمادینِ انجام شده چشمگیرتر و رادیکال‌تر باشد، به ضرب آهنگ محبوبیت و بلندتر شدن صدای به اصطلاح اعتراضیِ سلبریتی کمک بیشتری می‌کند. 🖇 ادامه دارد... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✳️ پژوهشکده زن و خانواده با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار می کند: ✅ نخستین پیش نشست بین المللی از: کنفرانس بین المللی "خانواده مقاوم"؛ چالش های اخلاقی در جهان متحول ◀️ سخنرانان: 🔹دکتر فریبا علاسوند 🔸 دکتر طلال عطریسی 🔹دکتر سحر مصطفی 🔸دکتر نوال خلیل 🔹دکتر محمد محسن علیق ⏰ زمان: پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 (4 مه 2023) ساعت 16:00 (به وقت بیروت) 16:30(به وقت تهران) ✔️ لینک‌ حضور مجازی در نشست 📎https://meet.google.com/rod-cicz-osj 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🗞 بلایی به نام تماشاگری 📌 اصطلاح تماشاگر بودن "Bystander effect" نمایانگر یکی از معضلات زنان در غرب و کشورهای خو گرفته با فرهنگ غربی می‌باشد. «تماشاگر» به شهروندانی می‌گویند که هنگام مواجهه با مزاحمت‌ها و آزارهای جنسی علیه زنان در هر سطحی واکنشی مداخله‌گرانه در راستای دفاع از زنان ولو در قالب تماس با پلیس و گزارش مزاحمت انجام نمی‌دهند. 🖇 یادداشت کامل 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 بلایی به نام تماشاگری ♦️ «در فیلم اولیه‌ی مصاحبه با دختری که شهید الداغی برای دفاع از او با اراذل و اوباش درگیر شد، مادر این دختر در ارزشمندی عمل شهید گفتند: «می‌توانست مانند دیگران ببیند و جلو نیاید، رد شود اما این‌کار را نکرد. اگر مثل دیگران بود شاید دخترم دیگر زنده نبود.»» 🔹 جالب است که اصطلاح تماشاگر بودن "Bystander effect" نمایانگر یکی از معضلات زنان در غرب و کشورهای خو گرفته با فرهنگ غربی می‌باشد. «تماشاگر» به شهروندانی می‌گویند که هنگام مواجهه با مزاحمت‌ها و آزارهای جنسی علیه زنان در هر سطحی واکنشی مداخله‌گرانه در راستای دفاع از زنان ولو در قالب تماس با پلیس و گزارش مزاحمت انجام نمی‌دهند. تنها عکس‌العمل این شهروندان تماشاگری و در نهایت فیلمبرداری از صحنه‌ی آزارگری است. 🔸 درهمین راستا سال ۲۰۲۱ پلیس فیلادلفیا آمریکا گزارش داد که زنی درحالی که سوار قطار بود، در مقابل چشمان شهروندان بی تفاوت، به مدت ۴۰ دقیقه مورد آزارجنسی و تجاوز قرار گرفت، این درحالی بود که آنان درحال فیلمبرداری بودند اما با پلیس تماس نگرفتند! 🔹 موج تبلیغاتی گسترده‌ای که طی ده سال اخیر و به ویژه در یکسال گذشته علیه فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر توسط رسانه‌های خارجی و از خودبیگانه‌ی داخلی راه افتاد، و آن را مترادف با «فضولی» و «دخالت» القا کردند، در حقیقت در صدد تحریف معنای اصیل و حفاظت‌گونه‌ی این حکم الهی بودند. تلاش غرب در راستای زدودن معضل «تماشاگری» را می‌توان در فیلم‌ها و مستندهایی دید که تلاش در راستای کاهش آزاردیدگی زنان در معابر و خیابان‌هاست. 🔸 فریضه‌ی الهی امر به معروف و نهی از منکر نقطه‌ی مقابل معضل «تماشاگری» و آسیب‌های دنباله‌روی آن است، آسیب‌هایی که تیزی آن بر گردن زنان و امنیت جانی، روانی و حیثیتی آنان است. فریضه‌ای که نبودش در غرب سبب به سخره گرفته شدن مطالبه‌ی معروف فمینیسم به نام «حق تسلط بر بدن» زنان توسط مردان متجاوز در معابر و خیابان‌ها شده است! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🛑 حضور محترم مخاطبین عصر زنان؛ به جهت تکمیل ظرفیت برای نشست اندیشکده مقصد، لینک ثبت نام از کپشن اطلاعیه حذف شده است. 💢 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
| 🔶️ چراییِ همراهیِ سلبریتی در اعتراضات 📋 ✍🏼| دکتر تینا چهارسوقی امین 🔸 مسائل مربوط به زنان همواره از مسائل مهم حوزه فرهنگ به شمار می‌رود، به ویژه در جامعه ما که به دلیل همنشینی و بعضاً تقابل مداوم عناصر فرهنگِ سنتی و مدرن در متن سپهر فرهنگی، چالش‌های بسیاری از این حیث دارد. به علت نزدیکی تنگاتنگ سبک زندگی و امر زنانه، اساساً زن و مقولات زنان بستر زایش و در عین‌حال به چالش کشیدن عناصر فرهنگی است. این مسائل همواره حساسیت‌های چشمگیری داشته و حتی به مقولات چالش‌برانگیز ادوار مختلف نیز تبدیل می‌شود. نسبت امر آزادی و حجاب از منظر وجوه فرهنگیشان، مثال‌هایی از این دست هستند. سلبریتی عصر حاضر همانطور که از ورود به انواع حوزه‌های مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی علمی ابایی ندارد، به فراخور گسترش و همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی از ورود به مسائل حساس، که اظهارنظر در آنها نیاز به بینش انتقادی و حرفه‌ای است، نیز باکی نداشته و بر خود مسلم می‌داند که به عنوان انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی خود (در همان کارکرد ابزاری یا جعلی که پیشتر ذکر شد) به همه حوزه‌ها ورود کند. 🔹 این مختصر محل پرداخت به چیستی یا درستی و نادرستیِ اعتراض و مدل‌های آن در نسبت با نظم فرهنگی مسلط در فضای پیرامونی سپهر فرهنگی یک جامعه نیست. همچنین طرح بحث درباره عدم تناسب میان نظم فرهنگی مطلوب در مرکز با جنس فرهنگ عامه شکل گرفته در پیرامون سپهر فرهنگی نیز خود از مسائل مهم قابل پرداخت است. آنچه مسلم است رابطه میان گستردگی آشوب‌ها در فضای پیرامون و نقش‌آفرینی سلبریتی‌ها در میان آن آشوب است. یعنی هرچه مرزهای آشوب در محیط پیرامون نسبت به نظم مطلوبِ مرکز وسیع‌تر باشد، گویا تمایل سلبریتی برای نقش‌آفرینی در آن بیشتر می‌شود. زیرا سطح مطرح شدن و دیده شدن فراتر از مرزهای سپهر فرهنگی جامعه خودش می‌رود و سطح منطقه‌ای و حتی جهانی می‌یابد. بنابراین حتماً برای سلبریتی مطرح شدن در سطح جهانی و فضای رسانه‌های جدیدتر و بزرگ‌تر ترجیح دارد بر نقش‌آفرینیِ مرسوم و تابع قدرت مرکزی. 🔸 در مسائل مربوط به وقایع کشور از میانه سال ۱۴۰۱ تا اکنون سطح نقش‌آفرینی جدیدتری از سلبریتی‌ها را در نسبت با سایر رویدادهای کشور در سال‌های گذشته می‌بینیم. حساسیت مسائل زنان از یک‌سو، گستردگی حوزه کنش‌های اعتراضی و نمادین این وقایع به مرزهایی فراتر از داخل از سوی دیگر، محرک اصلی در فرصت‌طلبی سلبریتی‌ها در نقش‌آفرینی اعتراضی است. به عبارت دیگر نظر به آنچه در ابتدای یادداشت ذکر شد، سلبریتی از نشانه‌های برتر فضای پیرامون سپهر فرهنگی استفاده می‌کند و انجام و همراهی با آن را مسئولیت اجتماعی خود دانسته و آن را تریبونی برای اکو دادن به صدای خود و افزایش دیده شدن خود تبدیل می‌کند. در حوادث اخیر فعالیت‌هایی مانند برداشتن حجاب توسط زنان سلبریتی، حضور در محافل رسمی و رسانه‌ای بدون حجاب، حمایت از کنش‌های اعتراضی سایر معترضین، ملحق شدن به کمپین‌های خارجی و هشتگ زدن‌ها و... از مثال‌های واضح این رفتار هستند. 🔹 البته که اگر از همان ابتدا مسئله اصلی در همین باب در حوزه گفتمان عفاف مطرح می‌شد نه گفتمان حجاب، شاهد تقلیل مقوله حجاب به زنان نبودیم و آن به مثابه یک امر کلان فرهنگی قابل خوانش در هر دو حوزه زنان و مردان یعنی کل متن جامعه بود. بر همین اساس است که طی چند ماه اخیر شاهد آن بودیم که بسیاری از سلبریتی‌ها، چه زن چه مرد، با انجام انواع حرکت‌های نمادین اعتراضی یا حتی کنش‌گری‌های وسیع، سعی در مطرح شدن در سطح وسیع‌تری را داشته‌اند و حتی در نهایت برخی از آنان با انجام مهاجرت یا مشمول حذف و حبس شدن و... بر بدنه هواداری خود افزوده و یا به مطلوب مدنظر خود دست یافتند. این امور در حالی است که انجام مسئولیت‌های اجتماعی اصیل یک هنرمند در حیطه رسالتش، از مسیرهای دیگری رقم می‌خورد. هنرمند اصیل چنانچه خواهان اصلاح نشانه‌های فرهنگی در فضای پیرامون یا مرکز سپهر فرهنگی جامعه است، راه‌های موثرتری برای اثرگذاری دارد و از عواطف و هیجانات جمعی غالب در فضای جامعه در راستای اهداف شخصی استفاده نمی‌کند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه‌ی زنان گذشت؛ 📌 راهبرد باطل کردن توطئه و انشقاق توسط دشمن چیست؟! | رهبر معظم انقلاب 🖇 اینجا بخوانید 📌 بیانیه‌ی وزارت اطلاعات پیرامون مسمومیت در مدارس 🖇 اینجا بخوانید 📌 ضرورت راهکارهای قانونی برای حمایت از زنان زندانی| دکتر انسیه خزعلی 🖇 اینجا بخوانید 📌 شهید الداغی ثابت کرد فرهنگ نهی از منکر و امداد به قربانی تجاوز در ایران زنده است | حجت‌الاسلام قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 📌 حیات برتر (معاد، حقیقت، جنسیت) | دکتر سید یاسر طاهررحیمی 🖇 اینجا بخوانید 📌 روایت انقلابی از حکمرانی اجتماعی| مهدی جمشیدی 🖇 اینجا بخوانید 📌 شهید سبزواری شهید چه چیزی است؟! | دکتر مهدی تکلو 🖇 اینجا بخوانید 📌 عناصر مولد الگوی زن شرقی در سنت ایرانی | دکتر ابوالفضل اقبالی 🖇 اینجا بخوانید 📌 هم اندیشی شخصیت‌های علمی و حاکمیتی درباره‌ی چالش‌های خانواده | پژوهشکده زنان و خانواده 🖇 اینجا بخوانید 📌 سوگند به ستارگان غروب کننده | مریم اردویی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
▫️یک‌شنبه‌های مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی (این هفته ویژه بانوان نویسنده) 🎙با حضور و مشاوره استاد جواد محدثی 🔻فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای نخستین گعده👇 📆 زمان: یک‌شنبه هفدهم اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت با همکاری 🖌 پایگاه اندیشه‌ای فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 تحریریه بانو مجتهده امین جهت ثبت نام و حضور در گعده نویسندگان از آیدی‌های زیر اقدام بفرماید: 🆔 @Es_shafiee 🆔 @danial_basir 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔺 قابل توجه بانوان علاقمند به نویسندگی🔺
🚨 انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکدهٔ الهیات دانشگاه علامه طباطبائی(ره) برگزار می‌کند: 🔰 نشست علمی با موضوع *حجاب در دست‌انداز قانون* 🔹 با حضور *دکتر ابوالفضل اقبالی* *دکتر منصور میرسعیدی* 🕙 زمان: شنبه ۱۶ اردیبهشت| ساعت ۱۰ 📌 حضوری / مجازی ✅ @mostaghelatu 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ «مَلی و راه‌های نرفته‌اش» فیلم خشونت‌آمیز و دردناکی.ست، می‌شود گفت که این فیلم مسیر «دوزن» را ادامه می‌دهد؛ مردی که به دلیل شک‌های نابجایش همسرش را کتک می‌زند. 📽 نقد فیلم «ملی و راه‌های نرفته‌اش» 🔸 کارگردان: تهمینه میلانی 🔸 سال ساخت: ۱۳۹۵ 🔸 نقدنویس: افشین علیار 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 تاریخ نکبت‌بار زنان کره جنوبی ♦️ در پس پرده‌ی پیشرفت ها و شادی‌های نمایشی کی‌پاپ‌های کره‌ای اشکها، سوء استفاده‌ها، قتلهای زنانی نهفته است که رسانه‌های کره‌ی جنوبی سرپوش مشخصی بر روی آنها قرار داده است تا صنعت پول‌ساز کی‌پاپ اش ورشکسته نشود. 🖇 مطالعه یادداشت کامل 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 تاریخ نکت‌بار زنان کره جنوبی ♦️ «به گزارش نیویورک تایمز، کره‌ی جنوبی زنانی کره‌ای را حتی سالها پس از پایان جنگ کره مجبور به روسپی‌گری برای سربازان آمریکایی می‌نمود. حتی مقامات کره‌ی جنوبی در راستای انگ زدایی و ترغیب زنان کره‌ای به انجام خدمات جنسی به سربازان آمریکایی و حتی سربازان کره‌ی جنوبی باعنوان "جان فدا کردن برای وطن" تلقین می‌نمودند. اما این جان فداهای وطن، زمانی که مبتلا به بیماری مقاربتی می‌شدند، محبوس می‌گشتند تا دیگران را آلوده نسازند.» 🔹 پیشرفت‌های کره‌ی جنوبی خصوصا در تولیدات رسانه‌ای که طی ده سال گذشته ارائه کرده است ذهنیتی برای جوانان و نوجوانان کشورهای مختلف دنیا بوجود آورده است مبنی بر آنکه کره جنوبی کشوری شاد و پیشرفته با فرهنگی قابل تقدیر است. اما کسی از تاریخ کره‌ی جنوبی و آنچه بر زنان این کشور گذشته است سخنی نمی‌گوید! 🔸 کشوری که در تاریخ آن زنان، ابزار جنسی در جهت تامین منافع حاکمانش قرار می‌گرفتند. اگرچه نیویورک تایمز از واقعیت تلخ بی ارزشی زن در کره‌ی جنوبی و تاریخ آن پرده برداشت اما تمام حقیقت این نیست. دولت آمریکا که خود را مالک مطلق انسانها میداند اجازه‌ی تام به سربازان خود در رفتارهای خشن با زنان روسپی کره‌ی جنوبی تحت اختیارشان را داد به قدری که از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۴ با اثبات قتل ۱۱ زن روسپی کره‌جنوبی سربازان آمریکایی متهم شناخته شدند! کماکان پایگاه‌های آمریکایی در این کشور وجود دارند، سالیانه رزمایشهای مشترک برگزار می‌کنند و کماکان زنان قربانی نگاه ابزاری کره جنوبی و آمریکایی ها می‌شوند! 🔹 در پس پرده‌ی پیشرفت ها و شادی‌های نمایشی کی‌پاپ‌های کره‌ای اشکها، سوء استفاده‌ها، قتلهای زنانی نهفته است که رسانه‌های کره‌ی جنوبی سرپوش مشخصی بر روی آنها قرار داده است تا صنعت پول‌ساز کی‌پاپ اش ورشکسته نشود. طبیعی است وقتی بیشترین مخاطبین کی‌پاپ که دختران هستند متوجه نگاه جنسی زده‌ی حاکم در کره‌ی جنوبی در مواجهه با زنان و دختران شوند و شرح حال زنان روسپی قربانی را بخوانند تزویر و دروغ شادی و پیشرفت تلقین شده کره‌ی جنوبی را پس بزنند! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|