eitaa logo
آوند
2.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
360 ویدیو
96 فایل
🌿برای کمک به تناور شدن شجره طیبه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با هم رهسپار شویم... ✅@avand98 #آوند #گفتمان_سازی ارتباط با ما: @avand_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جایگاه در 2⃣ نکته دوم: ماه مبارک رمضان آغاز سلوک سالانه فردی و تشکیلاتی انسان 🔻- دانستیم، زمان ها منازل سلوک الی اللّه هستند و زمان‌هایی که مناسبت الهی دارند، ظرفیت ممتاز و جذبه‌‌ای خاص برای ارتباط با خداوند هم در بُعد فردی و هم در بُعد جمعی دارند؛ یعنی هر زمانی که واقعه‌ای در آن اتفاق افتاده، و تعلّق و نسبتی با یک حقیقت معنوی در آن هست، منزلِ سلوکیِ مهمی است که اگر انسان به آن منزل توجه کرد و حظّ و بهرۀ کافی از آن منزل گرفت و توانست از طریق توجه به آن منزل، با حقیقت معنوی آن ارتباط برقرار کند، آن منزل سلوک را طی کرده است؛ اما اگر از این حقیقت در ظرف زمانی خود غفلت نمود و رابطۀ او با آن زمان و حقیقتی که در ظرف آن واقع شده است برقرار نشد، انسان محروم شده و این منزل را از دست داده است. 🔻- یکی از منازل مهمّ سلوکی ماه مبارک رمضان است اگر حقیقت را پذیرفتیم، نتیجه این می شود که آثاری که برای این منزل سلوکی مهم، در سلوک انسان به سوی خداوند هست، برای و هم قابل بحث است. لذا باید ظرفیت های ماه مبارک رمضان را هم در سلوک فردی و هم در سلوک اجتماعی انسان شناسایی کنیم تا بتوانیم از این منزل مبارک به بهترین نحو بهره مند شویم. 🔻- بسیاری از علمای برجسته، ماه مبارک رمضان را آغاز سال معنوی می دانند و تأکید دارند که انسان باید ارزیابی گذشته و برنامه ریزی آینده را به صورت سالانه از ماه مبارک رمضان در امور معنوی برای خویش قرار دهد. 🔻- عالم ربّانی، سید ابن طاووس(رض) در کتاب شریف اقبال الأعمال، ادّله ای را ذکر می کند که نشان می دهد آغاز سال معنوی و سلوکی انسان، ماه مبارک رمضان است. ایشان بعد از تأکید بر اینکه با ماه مبارک رمضان «اوّل سال فرا می رسد»، دعای شریفی از امام کاظم(ع) نقل می کند که حضرت فرمودند: «این دعا را در ماه رمضان، در آستانه ورود به سال بخوان» و به همین جهت این دعا به دعای تحویل سال معروف شده است. در این دعا با عبارت «فی مستقبل سنتی هذه» چند مرتبه با از خداوند طلب مغفرت و بخشش و پرده پوشی و دوری از آفات و بلاها در سال آینده ای که پیش رو است را دارد. خود این دعا یک الگوی ارزیابی و برنامه ریزی معنوی است(اقبال الاعمال، ج 1، اعمال ماه مبارک رمضان). 🔻- بنابر این، ماه مبارک رمضان آغازی برای یک برنامه ریزی در و است. قرار دادن ماه مبارک رمضان برای آغاز سال و تحویل و معنوی امر اعتباری نیست بلکه این ماه خصوصیّاتی دارد که باعث می شود مبدأ و آغاز یک سال تلاش و برنامه ریزی فردی و اجتماعی باشد (در مطالب آینده به برخی از این خصوصیّات اشاره می کنیم.) تقریری از مباحث استاد عابدینی @karavani@avand98
💠 جایگاه در 3⃣ نکته سوم: و فردی و جمعی انسان در شب قدر 🔻- از جمله دلایل اینکه ماه مبارک رمضان، آغاز سال معنوی است، یک ساله انسان بر امام زمان(عج) و سال آینده انسان در شب قدر است. روایات معصومین(ع) ذیل آیه شریفه «و قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ...»(توبه: 105) حقیقت عظیمی به نام بر خداوند، رسول الله(ص) و ائمه معصومین(ع) را برای ما تبیین فرموده اند. 🔻- اینکه پیامبر(ص) و ائمه(ع) شاهدان اعمال ما هستند، نشان می دهد که اعمال ما، آن هم نه فقط سطح ظاهری و محدود عمل ما، بلکه همه مراتب طولی عمل از جمله نیّت و باطن عمل ما و مراتب عرضی عمل یعنی اثر آن در گذشته و آینده ما و گذشته و آینده همه انسان ها و بلکه تأثیر آن عمل در همه عالم هستی، به ایشان عرضه می شود. 🔻- در بعضی روایات ذکر شده که اعمال انسان هر صبح و شام بر امام ارائه می گردد. در بعضی روایات دیگر، روزهای دوشنبه و پنجشنبه و ایّام خاصی از سال یا هنگام احتضار و وفات را زمان عرضه اعمال انسان به امام معصوم ذکر کرده اند. 🔻- باید توجه داشت که حقیقت این بدین شکل است که عمل از عامل خود جدا نیست. لذا انسان و اعمالش همزمان در همه این موقعیت ها به امام عرضه می شود و ایشان بر ما و اعمال ما احاطه دارند. 🔻- هر مرتبه از ، یک مرتبه از تأیید و تثبیت عمل را به دنبال دارد. لذا در اوقات ، به ما امکان اصلاح و ویرایش عمل را داده اند که با محاسبه عمل خویش و توبه و طهارت جبران مافات کنیم. شاید به همین دلیل است که روزه هر دوشنبه و پنج شنبه هفته، و روزه پنج شنبه اول و آخر ماه مستحب است و همچنین روزه ماه مبارک رمضان که تمهید درک شب قدر است، واجب شده است. 🔻- اعمال سابق ما توفیق و سلب توفیق در آینده لاحق ما را به دنبال دارد. لذا هر مرتبه از ، متناسب با مرتبه ای از است، و مراتب ، مراتب نیز هست. اگر اعمال ما هر صبح و شام به امام عرضه می شود، مرتبه ای از تقدیر روزانه ما هر صبح و شام محقّق می شود و اگر مرتبه ای از و تثبیت آن در هر دوشنبه و پنج شنبه است، مرتبه ای از تقدیر اعمال ما نیز هفتگی است و همینطور در مرتبه عرضه و تقدیر ماهانه. 🔻 - در نظام سلوک سالانه انسان نیز، هر سال هم یک واحد ویژه عمر ما است و اعمال سالانه ما در شب قدر بر امام عرضه می شود اعمالی که البته نتیجه و برآیند اعمال سالهای گذشته ما نیز بوده است. و به تناسب آن، مقدرات سال آینده ما تقدیر می گردد که البته این مقدّرات علاوه بر نقش مستقیم در سال پیش رو، پی ریزی سال های آینده عمر ما نیز هست. تقریری از مباحث استاد عابدینی 🖇 ادامه دارد... @karavani@avand98
🖇 ادامه نکته سوم: و فردی و جمعی انسان در شب قدر 🔻- از جمله زمان های مهم و اثرگذاری که انسان و اعمال او بر امام زمان(عج) عرضه می شود، شب های قدر است که اعمال یکسال گذشته انسان با همه جزئیات بر امام ارائه شده و در قبال این و متناسب با آن، تقدیرات سال پیش رو نیز بر انسان نازل می گردد. 🔻- تقدیرات انسان که به دست خدای متعال و به واسطه امام معصوم(ع) مقدر می گردد، بستگی به اعمالی سال گذشته دارد که در شب قدر به امام(ع) عرضه شده است. 🔻- اگر این نگاه را پذیرفتیم، همانگونه که ماه مبارک رمضان در نظام الهی، آغاز سال معنوی انسان است و مقدّرات الهی برای یکسال او در این ماه و در شب های قدر تقدیر می شود، خوب است که انسان حساب سالانه ای از خویش بکشد و قبل از فرا رسیدن ماه و یا حداقل پیش از لیالی قدر، با مرور عملکرد خود در یک سال گذشته، از کوتاهی ها و خطاهای خود ابراز پشیمانی و توبه کند و بر توفیقاتی که نصیب او شده است خداوند را شکر کند و برای سال آینده برای جبران نقص ها و کاستی ها همّت ویژه کند و در شب های قدر با خداوند، های یک ساله ای را قرار دهد. 🔻- همین بیان در مورد عمل جمعی و حرکت کاروانی نیز معنا دارد. قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»(اعراف: 96) اگر جمع اهل قریه ای ایمان و تقوا و عمل صالح داشته باشند، وقتی این عمل عرضه شود، برکات الهی برای آنها مقدّر می شود و ابواب برکات آسمان و زمین بر آنها گشوده می شود. 🔻- بنابر این، اگر عمل انسان، هم عمل فردی و هم را شامل می شود، عرضه اعمال سال گذشته و تقدیر مقدّرات سال آینده هم هر دو نوع عمل را در بر می گیرد. اگر انسان دارد، و نیز معنا دارد. 🔻- در روایات ما آمده است که امام، منار و مصباح نوری در هر شهر و آبادی دارد، که اعمال یک شهر را با این منار نور رصد و مشاهده می کند. این حکم اختصاص به شهر ندارد و در سطح خرد تر برای هر جمع و و در سطح کلان تر برای هر جامعه و تمدّنی وجود دارد. 🔻- باید توجّه داشته باشیم که علاوه بر عرضه اعمال فردی ما بر امام(ع)، و مشترک ما در سطح تشکیلاتی، اجتماعی و تمدّنی هم در ماه مبارک رمضان و در شب قدر بر امام(ع) عرضه می شود و – تشکیلاتی و اجتماعی– تمدنی هم تقدیر می شود. لذا به تناسب آن ما باید در مرحله عرضه اعمال، و سال گذشته و شکر و داشته باشیم و در مرحله تقدیر مقدّرات، برنامه ریزی برای آینده و طلب تحقّق آن در مقدّرات سال آینده را داشته باشیم. تقریری از مباحث استاد عابدینی @karavani@avand98
🌀 بطن‌های رمضان المبارک 🌙 رمضان المبارک، با فرمان "کتب علیکم الصیام" فصل وصل شد. 🔹گویی این آیه گوش جانمان را نواخت که "افحسبتم انما خلقناکن عبثا؟" و با تبعیت از فرمان روزه‌داری عرضه کردیم: "ربنا ما خلقت هذا باطلا" 🌙 رمضان المبارک در بطن نخست، بیداری خواهی است تا آینه فطرتمان دوباره با یک ریاضت شرعی زلال شود: "الیقظه نور" ، در این بطن با دوری از تمنیات زیستی، خدای را در لحظه لحظه خود کاشتیم، از این رو ماه رمضان المبارک، تمام وجودمان این آیه را تلاوت کرد که: "الذین یذکرون الله قیاما و قعودا" 🌙 بطن دوم رمضان المبارک، همدلی بود. و رمضان المبارک امسال فصل بزرگ همدلی بود. رهبر فرزانه انقلاب، بر آن تاکید کردند و مردم، از همه اقشار بر آن پای فشردند. کاروان‌های همدلی تا روستاهای دوردست رفت و لبخند را بر لب‌های مردمان محروم نشاند. 🌙و اوج این ماه، بطن سوم رمضان المبارک بروز خواهد کرد. سیاست عین دیانت، اقتضا می‌کند که مسلمان، همدرد مسلمان و همراه آرمان باشد. این درس انقلاب بود، از این رو ثمره بینشی امام راحل به عنوان روز جهانی قدس به یارگار ماند. 💫 اوج تقوای فردی، تقوای جمعی است که در دشمن‌پژوهی و دشمن‌شناسی تجلی می‌کند. جامعه پویا و دین‌پیشه، آرمان‌خواه است و در کنار خود پاکی و اندیشیدن به آرمان های فردی، به آرمان‌های جمعی می‌اندیشد. 🕌 "قدس، قبله نخست و غایت مهاجرت ماست" سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی 🔺مسلمانی، در هجرت است. از خود به جمع، از مرز تا فرامرز، از خود به امام و از نیاز به هدف برای بینش مسلمانی، مرزها تنها مجالی برای رشدند، اما نمی‌توان در آن محصور شد. 🇵🇸 روز قدس، خط بطلان بر ملی‌گرایی است که تدین در آن نقش ندارد. 💠رهبر فرزانه انقلاب از این رو می‌فرمایند: ملت ایران ان‌شاءالله در روز قدس نشان خواهد داد که چقدر انگیزه نسبت به فلسطین [در ایران‌‌] موج میزند. حالا یک عده‌‌اى خواستند با شعار «نه غزه، نه لبنان»، عکس این را نشان بدهند؛ نه، ملت ایران معتقد به دفاع از مظلوم [است‌‌]؛ کونوا لِلظالِمِ خَصماً و لِلمَظلومِ عَوناً؛این خواست ملت ایران است که ان‌شاءالله نشان داده خواهد شد. ✨بطن سوم رمضان المبارک، فصل تجلی عدالت‌خواهی و رهایی است. رهایی از همه بی دردی‌ها و اشتیاق به دردهای مشترک... و این هسته نخست جامعه جهانی مهدوی است. این راز را رهبر فرزانه انقلاب، اینگونه گشود: روز قدس نشان‌ دهنده‌‌ی صف‌بندی حق و باطل، صف‌بندی عدل در مقابل ظلم است روزه‌دار متدین و سیاست‌پیشه در این بطن سرباز حق است و باطل شناس. 📍از هر کوی و برزن می‌توان فریاد "مرگ بر اسرائیل" داد. 🗣فریادهای پرشکوه مردمان روزه دار در روز قدس، اقامه نماز استواری است: الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا ⁉️و بگذار با این پرسش تو را تنها بگذارم: در زمین برای شکفتن حتی یک گل هیچ فکر کرده‌ای؟ وقتی جنوب را بمباران کردند تو در ویلای شمالی‌ات برای حل کدام جدول بغرنج از پنجره به دریا نگاه کردی؟ بهار می‌پرسد که باغ را با کدام چشم نگاه کردی؟ و آب را چگونه تلاوت کردی؟ 🌐 قدس، قلب مهدویت است.... و مباد که صهیونیسم ما را از آن غافل کند. @avand98
جبهه فرهنگي اجتماعي انقلاب اسلامي براي تحقق رسالت خود نيازمند شناخت عميق و دقيق الگوي جبهه سازي است. @avand98
🌙 عید و رؤیت هلال 🌺عید فطر، هنگامی است که رؤیت هلال ممکن شود و آنگاه است که تکبیر، قوت جانمان خواهد شد: وَ لِتُکمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکبِّرُ‌وا اللَّـهَ عَلَیٰ مَا هَدَاکمْ وَ لَعَلَّکمْ تَشْکرُ‌ونَ 🔹پیامبر خدا(ص) فرمودند: فرشتگان در روز عید، سر کوچه‌ها و گذرها می‌ایستند و می‌گویند: «بشتابید به سوی پروردگار کریم که عطای بسیار می‌دهد و گناهان بزرگ را می‌آمرزد. 🤲دست ها را پر خواهیم داد تا خدا: اللهم اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود و الجبروت 😢و چشم‌ها را که دیشب با اشک فراق شسته‌ایم، به راه خواهیم دوخت: هل الیک یابن احمد! سبیل فتلقی؟ و این پرسش نیست، خواستنی ملتمسانه است. ☀️فردا صبح، نه یک عطارد، بلکه میلیاردها عطارد همنشین خورشید خواهند شد. در نزدیک‌ترین نقطه اتصال! 🔺این مشق سحرهایی است که با عشق نگاشته‌ایم: اَنّ الراحل الیک قریب المسافه 🔸سهراب چه زیبا گفت: دستانت را می‌گشایی، گره تاریکی می‌گشاید لبخند می‌زنی، رشته رمز می لرزد می‌نگری، رسایی چهره‌ات حیران می‌کند بیا با جاده پیوستگی برویم دروازه ابدیت باز است آفتابی شویم. 💠فردا، عید مؤمنانه مؤمنانی است که در خلوت دعایشان آسمانی شد و در جلوت کاروان کمک‌های مؤمنانه شان لبخند را تکثیر کرد. 💠فردا، میوه‌های فطرتت را خوشه چینی خواهی کرد. 💠فردا، جشن پیروزی بر خصم درون را برپا خواهیم کرد. 💠فردا، پس از یک آزمون سی روزه به فطرت زلال خود باز خواهیم گشت و خود را در آینه خود خواهیم دید. 💠فردا صبح، آنی است، درها بازخواهد شد. 💠فردا ساقیان نور، جام در جام شور و شعف بر کاممان خواهند ریخت. 💠و فردا، فرصتی برای التماس پس فرداهاست. ❇️ پس فردایی که انسان بازتعریف خواهد شد. بلال از مأذنه "اشهد ان وعدالله حق" خواهند خواند. 💢پنجره‌ها، نسیم را در آغوش خواهند گرفت، چشم‌ها، سوی دیار عاشقان، به کربلا خواهند رفت؛ ▪️گام ها استوارتر از قبل... و سلمان هراتی سرود: از نام تو عشق را خبر خواهم کرد با چشم تو بر افق نظر خواهم کرد ای قافله سالار سحر! تا خورشید با تو با تو با تو سفر خواهم کرد 🌀 و حقیقت عید، گمشده ماست. عارف وارسته، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رحمه‌الله) درباره حقیقت عید و مفهوم عمیق و والای این روز، چنین می‌فرماید: «عید زمانی است که خداوند متعال برای جایزه دادن و بهره مند کردن بندگان از نعمت‌ها، آن روز را در میان روزها انتخاب می‌کند تا برای گرفتن خلعت‌ها و عطایا جمع شوند و به همگان اعلام کرده است که به درگاه او روی آورده و با اعتراف به بندگی و آمرزش خواستن از گناهان و عرضه نیازها و آرزوهایشان، برای او تواضع نمایند. خدا دوست دارد در چنین روزی، به او خوش گمان بوده و جانب امیدواری به قبول خداوند و آمرزش و عطای او را بر جانب ترس از رد و عذابش ترجیح بدهند». 📍و اینجاست که می توانی بخوانی "اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ ♨️و می‌دانی که خواندن دعای استهلال، هنگام دیدن هلال ماه مستحب است. من از دعایی برایت می‌گویم که پیش از دیدارش واجب است. 🔆امام روح الله (ره) در دیوانش سرود: آنکه از باده عشق تو لبی تازه کند ملک هستی برِ چشمش پرِ کاهی نبود 🌐 عیدت مبارک، نماز عید، در میان مؤمنان پا به رکاب، به امامت امام حی حاضر ناظر حضرت بقیةالله الاعظم (روحی له الفدا) روزیمان. @avand98
jebheh sazi 2 v 0.1.pdf
8.33M
📔کتابِ جبهه‌سازی از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی. 🔸 جلد دوم 🔹این کتاب خلاصه ۱۵ مصاحبه انجام شده با مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌باشد که به صورت پرسش و پاسخ مدون گردیده است. در این کتاب سعی گردیده است به واژه‌ها و اصطلاحات، ضرورت، لوازم و موانع جبهه‌سازی و شیوه های متشکل سازی جبهه خودی و معارض پرداخته شود. @avand98
♨️ هیچ کس سپاه را خلق نکرد، سپاه مثل یک چشمه جوشید، آن کسانی که در اول کار در جریان شکل گیری سپاه حضور داشتند و اطلاع دارند، آنها می توانند شهادت بدهند؛ چیزهایی می‌خواستند بسازند، قصد بود چیزی بوجود بیاید - گارد ملی و نمی دانم چه و چه - اما آن چه که به وجود آمد در واقع آن چیزی نبود که طراحان آن روز نظام و انقلاب در آغاز وجود، می‌خواستند بوجود بیاورند. سپاه از دل مساجد از دل مدارس از دل دانشگاه‌ها از دل خانه‌های مردم از دل مزارع جوشید و به تدریج هم شکل گرفت، آرام آرام، مثل یک موجود طبیعی. حقیقت انسان وقتی نگاه می‌کند مثل یک موجود طبیعی و با یک شکل مبهم و بعد به تدریج ابعاد او آشکار می شود، ابعادش شکل می‌گیرد و اجزایش به وجود می‌آید و به شکل یک مجموعه و یک سازمان بوجود می‌آید، بتدریج به اینجا رسید. 🔺آنچه که به عنوان سپاه به وجود آمد به اقتضای نیاز زمان بود. این نکته خیلی مهمی است در باب سپاه، مسیر که بر اساس نیاز بوجود آمد. - که بعد در زمینه نهادی کردن هویت سپاه و هویت نهادی دادن به سپاه یا حفظ کردن این هویت در سپاه نکته مهمی است که عرض خواهم کرد سپاه چون بر اساس نیاز شکل پیدا کرد و در جاهای مختلف حضور پیدا کرد. 🔹یک روز نیاز به مقابله با ضد انقلاب در خیابانهای تهران بود، یک روز نیاز به مقابله با ضد انقلاب در مناطق و استان‌های مرزی کشور بود و یک روز مسئله جنگ تحمیلی پیش آمد، در هر کدام از این مواقع سپاه با طبیعت خود به این نیاز جواب داد. سپاهی که شما بعد از یکی دو سال در فتح المبین، در بیت المقدس و در طريق القدس می‌بینید آن سپاه، در سال ۵۸ در خیابان‌ها به آن شکل نبود، به اقتضای نیاز کشور بود حالا در شهرهای بزرگ در شهرهای کوچک سپاه بود همان هویت بود اما با اقتضای روز، وقتی مسئله کردستان و مناطق دیگر پیش آمد سپاه شکل خاص خودش را در تجارب و تناسب به آن نیاز نشان داد، شکل گرفت و نشان داد، بعد که جنگ پیش آمد شکل مورد نیاز در جنگ تحمیلی را پیدا کرد؛ تشکیل گردانها، تشکیل تیپ ها و به ترتیب تشکیل لشکرها، این به اقتضای نیاز بود، هر چه نیاز بود؛ این بهترین شکل سازمانی است که قابل انعطاف است و می تواند در هر زمانی بر طبق نیاز آن زمان، خودش را شکل بدهد، اجزای لازم، ابعاد لازم، اعضای لازم را در خود تولید کند و پاسخ بدهد به آن نیازی که آن روز وجود دارد. 💢در دوران بعد از جنگ مسئله سازندگی پیش آمد، مسئولین دولتی از سپاه در خواست کردند و سپاه وارد میدان سازندگی شد، بهترین سدها، بهترین پل ها، بهترین جاده‌ها و بزرگراه‌ها، بهترین بخش‌های صنایع نظامی را ابتکار کرد، تولید کرد به وجود آورد، شکل داد و به ثمر رساند، همان سپاه بود اما اینجا طبق اقتضا عمل کرد. سپاه در همه نیازهای خدماتی کشور آنجایی که خواستند و اقتضای نیاز بود وارد شد، حتی بروند واکسن بزنند برای میلیونها کودک . 🌀 این خاصیت یک موجود زنده است که با اقتضاء زمان و با نیاز زمان قابلیت انعطاف دارد، سازمان بهم نمی خورد اما تکامل پیدا می کند و روز به روز شکل‌هایی که می‌تواند او را قادر کند به برآوردن نیاز، بر او عارض می‌شود، جاری می شود؛ او می تواند خودش را به روز کند، من به همین جهت با پیشنهاد فرمانده محترم سپاه در مورد تحول و تعالی موافقت کردم؛ چون یک چنین حرکتی می‌تواند این حالت انعطاف پذیری سپاه و به روز بودن سپاه یعنی همه جا سینه سپر کردن، همه جا کمر بسته و پا در رکاب بودن را حفظ و تقویت کند. 📍 همین جا عرض کنم که مسئله نهادی بودن سپاه را بیش از سازمانی بودن آن ببینید. 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی 🗓 ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ 🔰 ادامه دارد... @avand98
👆 ادامه 👆 📍همین جا عرض کنم که مسئله نهادی بودن سپاه را بیش از سازمانی بودن آن ببینید. نهاد یک ساختار انطباق پذیر است. 🔸یکی از خصوصیاتی که می توان برای نهاد در مقابل سازمان تعریف کرد این است: یک ساختار انطباق پذیر با بعد ارزشی قوی که خشکی سازمان را ندارد نظم سازمان را دارد ولی شکنندگی سازمان را ندارد (سازمان های متعارف و معمولی)، اما قانون پذیری و مقررات پذیری سازمان را دارد، آن وقت انطباق پذیر است و می تواند خودش را با شرایط گوناگون انطباق بدهد. 💠یکی از هنرهای بزرگ انقلاب ایجاد نهادها بود یعنی همین ساختارهای منعطف همه کاره‌ی همه فن حریف، مثل جهاد سازندگی؛ آن هم از همین قبیل بود یک وقت، در یک روستای دور افتاده کار دارند، یک وقت در داخل شهر کار دارند، یک وقت در جلوی خط مقدم جبهه کار دارند؛ در همه این موارد می‌تواند حضور پیدا کند و ساختار متناسب را برای آن نیاز برای آن مورد به وجود بیاورد، این خصوصیت نهاد است. 💢سعی کنیم سازمان سپاه که امروز به صورت یک سازمان مطرح است حالت نهادی داشته باشد مثل همانی که از اول تا امروزه بوده است و این حالت نهادی در او تقویت بشود، یعنی انطباق پذیری با شرایط گوناگون، یک روز شرایط اقتضا می‌کند که اعضاء، بیشتر کتاب بخوانند، یک روز اقتضا می‌کند که بیشتر تمرین رزمی بکنند، یک روز اقتضا می‌کند که بیشتر به مسئله حفاظت اطلاعات و دقتها و رعایت‌های این چنینی بپردازند، یک روز اقتضا می‌کند به شعارهای اصلی انقلاب یک توجه ویژه‌ای بکنند؛ در همه‌ی این احوال این مجموعه می‌تواند کار خود را انجام بدهد. 🔺خصوصیت نهادی این است، این ساختار، ساختاری است که می‌تواند خود را با شرایط مورد نیاز منطبق کند بدون اینکه سازمان لطمه‌ای ببیند، بدون اینکه چیزی از او کسر بشود، بدون اینکه جایی از او بشکند، حالت انطباق پذیری دارد؛ این یک چیز خیلی لازمی است. 🌿خوب این یک شجره طیبه است (توتي اكلها كل حين باذن ربها). ممکن است ثمره این "حين" این زمانی با ثمره "حين" بعد و زمان بعدی متفاوت باشد، باید دید چه ثمره‌ای مورد نیاز است، با اراده پروردگار با اذن پروردگار با اذن پروردگار عالم و آدم در هر زمانی ثمره خودش را نشان می‌دهد. 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی 🗓 ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ @avand98
💠 *ویژگی های "نهاد" از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (حفظه الله)* @avand98
🔰 تعریف نهاد در ادبیات مدیریت: 🔸به ساختارِ انطباق پذیرِ با بعد ارزشی بسیار بالا اطلاق می‌شود که ضمن ارائه/کالایِ ممتاز، از اعضایی برخوردار است که حیات و زندگی خویش را با تکیه بر حیات و بقای نهاد استوار نموده و متأثر از هرگونه تغییر و افت و خیز در آن هستند. 📌 (میرزایی اهرنجانی، ۱۳۸۲) @avand98
🔺دومین جلسه از سلسله نشست‌های مقدماتی کنفرانس علمی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با موضوع «شرایط حکمرانی در ایران» یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۴ در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار خواهد شد. 🔸مهمانان این نشست دکتر علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف، دکتر فرشاد مهدی‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسئول و صاحب‌امتیاز روزنامه صبح نو و دکتر علیرضا باباخان پژوهشگر و مدرس دانشگاه، خواهند بود. 💢علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند با شماره ۶۶۴۰۹۰۵۶ تماس حاصل نمایند. @avand98
🌀تاریخ تشنه دیدار کسی بود که نه با بیان که با جان فریاد بزند: محتاج قصه نیست گرت قصد خون ماست 💠کسی که از قالب مدرسه و بحث‌های کلامی رهیده: که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم 💠و تمام زندگی‌اش ترجمان این بیت شد که: غرض ز مسجد و میخانه‌ام وصال شماست جز این خیال ندارم خدا گواه من است 💠و با تمام وجود در مصافی نابرابر، در برابر ظلم بایستد: مگر به تیغ اجل خیمه برکنم، ورنه رمیدن از درِ دولت نه رسم و راه من است 💠تاریخ قامتی را در انتظار بود که نه در قالب‌ها مانده باشد و نه از غالب‌ها بهراسد: راهی است راه عشق که هیچش کناره نیست آنجا جز آنکه جان بسپارند چاره نیست 💠تاریخ در جستجوی مردی بود که حتی رنج نامه‌اش، سپاس‌نامه است. رنجی که می‌برد، نه برای خود باشد، که رنج قوم رهیده‌ای است که با باورهایش رشد کرده است: در طریقت رنجش خاطر نباشد، می بیار هر کدورت را که بینی چون صفایی رفت، رفت 💠تاریخ مردی سردار را می‌خواست که نه فقط خود، بلکه قومی را سردار کند. مردی که رسم مبارزه را در کالبد مردمانش بدمد: به پای بوس تو دست کسی رسید که او چو آستانه، بدین در، همیشه سر دارد 💠تاریخ مردی را می‌جست که مردمانش را به خدا فرا بخواند، نه خود! مردی که خود را پیش‌نیاز امام معصوم بداند. قیام کند تا زمینه‌ساز قیام او باشد: جان بی جمال جانان، میل جهان ندارد هر کس که این ندارد، حقا که آن ندارد 💠و معجزه قرن، در حجره‌ای از حوزه پرشکوه تشیع ظهور کرد. استواری آمد تا استواری را ترویج کند. ناستوهی که سختی را به جان خرید تا راه فراموش نشود. دیگران قرعه قسمت همه بر عیش زدند دل غمدیده ما بود که هم بر غم زد 💠و خمینی بزرگ، پیش‌ران نسلی شد که غبار را از آیینه‌ها زدود و راه را پس از قرن‌ها نا همراهی، نشان داد: راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد 💠و راه که پیدا شد، راهروان، که روزی نوزادان خانه‌های مردم بودند، رهیدند و رفتند. 💠 خمینی بزرگ بیش از یک سیاست‌پیشه، دین مدار، مجتهد، محدث، عارف و... یک بلدِ راه بود. میراث او اکنون و تنها جمهوری اسلامی ما نیست، او زیرساخت تمدن نوین اسلامی را با تکیه بر جوانان پرشور و شعور بنا کرد: گدایی درِ میخانه طُرفه اکسیری است گر این عمل بکنی، خاک، زر توانی کرد. 🔹 و تا راه است، راهنما زنده است. 🔺 ولایت، راهبان راه و استمرار حرکت است. 📍اکنون راهنمایی دیگر است، با استواری گام‌های دوم: دریاست مجلس او، دَریاب وقت و دُریاب 🌐راه خمینی بزرگ، اکنون کهکشانی است برای همه روندگان، از همه مذاهب و قبایل: سخن عشق نه این است که آید به زبان ساقیا! می ده و کوتاه کن این گفت و شنفت ❗️و مباد که چنین شود: رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس گویا ولی شناسان رفتند از این ولایت 🏴 سالروز رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) تسلیت‌باد. (ره) @avand98
💠 بهار تحول، خردادماه 🔰در سالگرد ارتحال امام راحل (رحمةالله‌علیه)، همچون همیشه امام انقلاب با تکیه بر کلیدی ترین رمز آغاز و تداوم انقلاب، جانی تازه بر پیکره بینشی مردمان دادند. ایشان در این سخنرانی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی را از برجسته‌ترین خصوصیّات حضرت امام (رحمةالله‌علیه) دانستند: «امام، روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند.» ▪️امام انقلاب، در گام نخست از تحول فکری مردمان گفتند: «یک تحوّل، تحوّل در روحیه‌ی خمودگی و تسلیم ملّت بود.» 🌀با این تحول فکری، برونکرد بینشی مردمان، مطالبه گری بود. ایشان فرمودند: «یک تحوّل دیگر، تحوّل در مطالبات مردم بود؛ یعنی اگر چنانچه فرض کنید آن وقت یک گروهی از مردم یک مطالبه‌ای هم از دستگاه داشتند یا از قدرتمندان آن زمان داشتند این بود که مثلاً این کوچه آسفالت بشود یا این خیابان این جوری کشیده شود؛ مطالبات در این حد [بود]؛ این را تبدیل کردند به مطالبه‌ی استقلال، آزادی؛ یعنی [آرمانهای] عظیم. یا شعار «نه شرقی، نه غربی»؛ در خواسته‌های مردم آن چنان تحوّلی به وجود آمد که از این چیزهای حقیر، کوچک، محلّی و محدود تبدیل شد به یک امور اساسی، بزرگ، انسانی ،و جهانی.» 🔺این دو تحول، زمینه‌ساز افقی بود که مردمان برای مرام خود برگزیدند: «یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند،... امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.» ❇️ثمره امام راحل، آینده پژوهی و آینده نگاری است: «یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند ــ که خیلی محدود و کوچک هم بودند ــ در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده، مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است.» 💢اکنون و در سی و یکمین سالگرد امام راحل (رحمةالله‌علیه) رهبر فرزانه انقلاب، رسالت بلند مردم را تمدن‌سازی و وظیفه آنان را تحول‌خواهی می‌دانند: «تحوّل‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست بلکه به معنای این است: گرایش مستمر به بهتر شدن؛ تحوّل‌خواهی این است؛ یعنی اکتفا نکردن به داشته‌های موجود؛ منشأ تحوّل میتواند این باشد. البتّه ممکن است منشأ مواردی، اعتراض به وضع موجود باشد امّا همیشه این‌جور نیست. در موارد زیادی تحوّل به معنای این است که ما آنچه را داریم، به داشته‌هایمان اکتفا نمیکنیم، یک قدمی بالاتر، یک مرحله‌ای جلوتر را دنبال میکنیم.» ✨عمیق‌ترین فراز سخنان امام انقلاب، که باید درباره آن بسیار اندیشید، این فراز است: «تحوّل صحیح احتیاج دارد به پشتوانه‌ی فکری؛ یعنی هر حرکت بی‌پشتوانه‌ی فکری را نمیشود تحوّل دانست.» 🌐 رسالت بزرگ کانون‌های فکری و جبهه سازان انقلاب، پشتوانه فکری است. ❗️مباد که درگیر شدن با التهابات و اشتغال به رفتارهای با افق کوتاه، افق‌های بلند را نادیده انگاریم. 💫بی شک انقلاب در مسیر تمدن‌سازی به هسته‌های فکری متعدد و متکثر برای آینده‌پژوهی نیاز دارد. @avand98
🔰 اصول مدیریتی رهبری امام خمینی (رحمةالله‌علیه) و امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) https://www.instagram.com/p/CBBTkBkpT1z/?igshid=15skf9jll4kc7 @avand98
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت اول 🌀سازمان پديده‌اي پيچيده و نافذ در حيات بشري است. پديده‌اي كه ميل به دير پايي دارد. گويا ميل به بقا كه خداوند در وجود انسان به وديعه نهاده به سازمان‌ها نيز سرايت كرده است؛ تا آنجا كه به باور برخی اندیشمندان، سازمان مي‌كوشد تا زنده بماند و تعادل خود را حفظ كند و تا حد ممكن، حتي پس از دستيابي به اهداف تعيين شده نيز پابرجا بماند. ميدان دادن به اين ميل، ممكن است گاهي به غفلت و اهمال يا انحراف از اهداف اصیل سازمان نيز منجر شود. 💢در واقع سازمان‌ها در بسياري از مواقع به منظور سازگاري بهتر با شرايط، در اهداف خود تجديدنظر مي‌كنند، به ويژه هنگام تهديد بقايِ خويشتن، از تعقيب اهداف پیش اعلام شده صرف نظر مي‌كنند و درست به دليل وجود همين ميلِ به بقا، مسئله وجود و بقاي ظاهری و شکلی سازمان، به هدف جديد (و نه وسيله اي براي نيل به اهداف اصيل) تبديل مي شود؛ يعني در واقع سازمان حفظ بقاي خويش را هدف اصلی قرار مي‌دهد و براي باقي ماندن، اهداف اصیل خويش را قرباني مي‌كند و بدين ترتيب، هويتش (فلسفه تحقق ماموریت) را از دست مي‌دهد تا بقاي ظاهری‌اش (قالب و ساختار) را تضمين كند. 🖋 دکتر ساسان زارع 🔰 ادامه دارد... @avand98
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت دوم 🌀در تاريخ شكل گيري سازمان‌ها، تمايل سازمان‌ها به زندگي، آنها را به رفتارهايي واداشته است كه در جريان آن رفتارها، گاهي هويت خويش را فداي بقاي خود كرده‌اند. مثال معروف، مربوط به سازماني است كه براي رفع فقر برپا مي‌شود و در ناخودآگاه جمعي خود، در مي‌يابد كه نيل به آن هدف، مترادف با پايان مأموريت است و ختم مأموريت نيز مترادف با مرگ قانوني سازمان است! پس سازمان تلاش مي‌كند كه به جاي ريشه كني فقر، به بازي با آن بپردازد و به جاي فقرزدايي، صرفا فقيرنوازي كند. بنابراين در چارچوب فعاليت‌هاي آن سازمان، هيچ اقدامي براي ريشه كني فقر برنامه ريزي نمي‌شود. 🔺پس در حالت كلي، فرار سازمان‌ها از مرگ ظاهری، آنها را رياكارانه به جابه جايي اهداف متمايل مي كند. بدين سان، سازماني كه مستعد تغييردادن محيط است و مي‌تواند محيط را تغيير دهد تا اهداف خود را در آن محقق سازد، خود را تغيير مي‌دهد تا محيط را براي بقاي خود متقاعد كند. 📍 در اينجاست كه هويت و روح سازمان (فلسفه تحقق درست ماموریت) مي‌ميرد تا جسم و جسد (قالب و شکل ظاهری) آن باقي بماند و اين مهم مدنظر قرار مي‌گيرد كه چه بايد كرد تا تمايل سازمان‌ها به حفظ ظاهر و قالب خود، سبب جابه جايي اهداف واستحاله هويت آنها نشود؟ 🖋 دکتر ساسان زارع 🔰 ادامه دارد... @avand98
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت سوم 🌀 در اينجاست كه هويت و روح سازمان مي‌ميرد تا جسم و جسد آن باقي بماند و اين مهم مدنظر قرار مي‌گيرد كه چه بايد كرد تا تمايل سازمان‌ها به حفظ ظاهر و قالب خود، سبب جابه جايي اهداف واستحاله هويت آنها نشود؟ 🔹به نظر مي‌رسد كه در پاسخ به اين سؤال مي توان به مرگ ظاهری قالب‌ها با هدف ناميرايي هویت سازمان اشاره کرد. در واقع برخلاف حالتي كه سازمان دچار استحاله اضطراري اهداف مي‌شود و روح را وامي‌گذارد تا جسم زنده بماند، چنين سازماني روح را حفظ مي‌كند و جسد خود را به مرگ ظاهری مي سپارد و در واقع سازمان در ظاهر می‌میرد تا بهتر زندگی کند. 💢در واقع سازماني كه به هنگام توانمندي، مسلط بر رابطه خويش با محيط، به مبادله منابع، انرژي، كالا و خدمات مي‌پردازد، به هنگام كهولت، جسد ناتوان خويش را واميگذارد تا به سازماني جوان و پرسرعت تبديل شود! جالب است كه در اين صورت، چنين سازماني هيچ گاه رنگ كهولت نميگيرد و هرگاه برنامه زماني مرگ ظاهری‌اش فرارسد، براي نيل به ناميرايي، مرگي از پيش طراحي شده توامان با تولد سازمانی جوان و چابک را برميگزيند. 🔺بدین ترتیب سازمان می تواند ساحت اندیشه و منطق زیربنایی خود را حفظ کند ولی ابزار بیان خود را ارتقا بخشد و جسم خود را پیوسته نوسازی کند، به طوری که در این سیر پیوسته نوسازی به طور مدام از ظرفیت‌های کهنه خود، سازمان‌هایی نو با منطقی رو به رشد و متعالی بازآفرینی می‌شود و ظرفیت‌های کهنه به عنوان تکیه گاهی برای زایش جدید و موثر قرار می گیرد. 💫 بی شک اتخاذ اين رويكرد به ويژه براي سازمان‌هايي كه در تقابل با واقعيت‌هاي محيط، نياز به نوشوندگي مکرر و سریع دارند(نهادهای انقلابی)، بسيار ضروري است. 🖋 دکتر ساسان زارع 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
♨️ مرور بیانات رهبر حکیم انقلاب (مدظله‌العالی)، به مناسبت تحولات اخیر آمریکا 🔸امروز بسیاری از مشکلاتی که در کشورهای اروپائی، مثل انگلیس، مثل فرانسه، مثل آلمان، مثل ایتالیا وجود دارد، ناشی از این است که سیاستهای شبکه‌ی خبیث صهیونیستی بر دولتهای این کشورها حاکم است. اینها از سرمایه‌داران و کمپانی‌داران صهیونیست که در دنیا زیادند، چشم میزنند و حساب میبرند. در آمریکا هم همین جور است. تملق‌گوئی به صهیونیستها، یک شیوه‌ی معمول در بین قدرتمندان آمریکاست. در اروپا هم کم و بیش همین جور است. وقتی ملتها - چه ملت آمریکا، چه ملتهای اروپا - بدانند که خیلی از این بدبختیها ناشی از سلطه‌ی شیطانی و اهریمنی این شبکه است، یقیناً انگیزه‌شان بیشتر خواهد شد، حرکتشان شدیدتر خواهد شد. ممکن است امروز آمریکا با پلیس، بلکه با ارتش، مردم را سرکوب کند - که سابقه هم دارد؛ چند سال قبل از این در شیکاگو یک حرکتی به وجود آمد، ارتش را وارد کردند؛ گمانم زمان کلینتون بود، حاکمیت آن مجموعه‌ی قبل از بوش - هیچ ابائی ندارند؛ ارتش را وارد میکنند، مردم را سرکوب میکنند، میزنند، میکُشند، زندانهای سخت میکنند؛ این حرکت سرکوب میشود، اما از بین نمیرود؛ آتش زیر خاکستری خواهد ماند و یک روزی آنچنان شعله خواهد کشید که همه‌ی این بنای پوشالی استکباری و سرمایه‌داری را خواهد سوزاند و خاکستر خواهد کرد. 💢البته ما در حال حاضر مسئولین آمریکائی را برحذر میداریم از این که حرکت ناشایست و شیطانی‌ای - چه در زمینه‌های سیاسی، چه در زمینه‌های امنیتی - از آنها سر بزند. بدانند جمهوری اسلامی زنده است، بیدار است. 💠 آنها اگر چنانچه پشت به مردم خودشان دارند، ما رو به مردم خودمان داریم. 📍 بیانات در دیدار دانشجویان کرمانشاه 🗓۱۳۹۰/۰۷/۲۴ 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
❇️ آیا معنویت در مدیریت همان کارآمدی است؟! ⚠️ کم نیستند حزب اللهی هایی که وقتی می گویی عنصر در اقدام یعنی چه می گویند همین که کسی بتواند به خوبی از عهده کارش بر بیاید یا در یک کلمه باشد، انقلابی است و بس! 🔰 و اضافه می کنند که خب این خوب است که مذهبی و اهل نماز باشد ولی مساله اصلی این است که آن که بعهده اوست را به خوبی انجام دهد. ❎ مدلی هم در نگاه جریانات هست که فکر می کند مدیر مذهبی که دائم جانماز آب بکشد و بروزات اش زیاد باشد، وجه اصلی تمایز با مدیران غیرانقلابی را داراست! ✅ بنظر می رسد از آنجا که فهم درستی از عنصر و تبیین نقش عینی آن در ساحت عمل و اقدام نداریم نگرش های برخی انقلابیون ما به تعاریف از مدیریت نزدیک می شود و بمعنای انجام صحیح وظیفه، تنها عنصر موفقیت تلقی می شود، که در مدیران سکولار نیز می تواند موجود باشد. 👈 حال سوال اینجاست که نقش معنویت دقیقا کجاست و یک انقلابی دارای عناصر عقلانیت، عدالت و معنویت که دو تای اول در نیز می تواند باشد چه تفاوتی با آنان دارد؟ و این عنصر دقیقا در کجای کار او بروز دارد؟ در نماز و ریش و حیطه فردی او یا در مدیریت اش نیز مشهود است؟ 💠 یکی از عرصه های مهم مدیریت دائمی مبتنی بر یک اصول مشخص و با لحاظ نظام است. در این فرآیند، کم نیستند کسانی که با استدلال لزوم علمی بودن تصمیمات به سمت نگرش های تکنوکراتی غش می کنند. مثلا می فهمند که در ادارات فشل ما اگر هدیه در کار نباشد کار می خوابد لذا با یک دودوتا چهارتای درست ریاضی تن به این اقدامات می دهند! 🎓 پس اگر مدیری از عنصر معنوی برخوردار باشد تمایزاتی خواهد داشت. مثلا در امکانات، مدیریت پذیرتری دارد چرا که دیده کم من فئة قليلة غلبت... پس نمی گوید دو دو تا چهار تاست پس نمی شود. او سعی می کند مشکلات را با حرکت حل کند و با تلاش و تدبیر بیشتر در عین امکانات کمتر کار را به سرانجام برساند. البته مرز با تدبیر خیلی دقیق است و عاقل می طلبد! ✂️ در اینکه چقدر بخاطر برخی ها و فشارها از اصول، عدول می کند نیز بروز دارد یا اینکه چون مؤمنان وقتی می شنود که ان الناس قد جمعوا لکم... تازه ایمانش زیاد شده و محکم تر جلوی ذی نفوذان می ایستد. 🟢 در اینکه چقدر انسانیت و را در کار دخیل کند نیز متفاوت است. خیلی ها برنده بازی اند ولی بازنده اخلاق می باشند. این مولفه هم ناظر به درک دائمی خداوند یا همان معنویت قابل تعیین است. 🖋 علیرضا کمیلی 📍 @komeilialireza 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
🔰 حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صحن علنی مجلس: 🔹اعزه بزرگوار با عرض بنده در مورد مظلومیت فرهنگ همراه هستند. در جلسه هیئت دولت شهریور سال ۸۶، بعد از گزارش آقای احمدی نژاد، مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ حقیقتاً مظلوم است. شواهد و ادله‌ای آوردند، یکی همین بود که در گزارش رئیس جمهور مجال گزارش در مورد فرهنگ نشد. نه تنها مقام معظم رهبری، هر دلسوزی - با عرض معذرت از ساحت والای مجلس- عدم استقبال نمایندگان مجلس را برای عضویت در کمیسیون فرهنگی را که ببیند یاد مظلومیت فرهنگ می‌افتد. 🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۴ ماه تشکیل نشده است، شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود، سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور مقام معظم رهبری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خودش اختصاص می‌دهد ولی بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود. ۵-۶ سال سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که توی سبد اولویت‌ها باید قرار می‌گرفت، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. ❗️ کل بودجه فرهنگ این کشور زیر نیم درصد است؛ بودجه ساخت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه. ▪️از مظلومیت فرهنگ یک قدم جلوتر؛ همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی و روشن نبودن شرح وظایف با بارهای بزرگ بر زمین مانده مواجه است. 🕌مسجد که سنگر است و قرار است گره‌ها را باز کند، به یک عبارت ۱۱ دستگاه و به یک عبارت ۲۱ دستگاه متولی دارد. بفرمائید وضعیت بالای ۸۰ هزار مسجد در کشور چگونه است؟ شما نمایندگان مردم هستید و از احوال شهرها خبر دارید. ♨️ گره‌های بزرگ در عالم اقتصاد و امنیت با فرهنگ حل می‌شود و این مکتب امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری است. ما باید به گره‌گشایی‌های فرهنگی توجه کنیم. مسئله اول حتماً مسائل فرهنگی است. 💢بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی متشتت و موازی‌کار هستند؛ به گونه‌ای که سوال بنده آن است که چند نفر تفاوت بین شورای تبلیغات، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات را می‌دانند؟ 🌀همچنین ما شاهد نهادهای موازی چون مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز و مجموعه‌هایی درباره مساجد هستیم که این تشتت‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. همچنین بین سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شاهد موازی‌کاری‌هایی هستیم اما با همه این وجود امام راحل ظرفیت و قدرت فرهنگ را به ما نشان دادند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ♦️ حتماً حمایت از کالا و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی، ابعاد فرهنگی هم دارد که مغفول مانده، جدی گرفته نشده و قطعاً باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ظرفیت‌های حل مسائل مهم نظام آن است که به مسائل فرهنگی توجه بیشتری شود و اگر ما می‌خواهیم مشکلات اقتصادی، معیشتی و مسکن مردم را حل کنیم، باید حتماً بر روی ظرفیت فرهنگی حساب ویژه باز کنیم. 📍ما بیش از ۸۰ هزار مسجد، ۲۵ هزار کانون و ۹۰ هزار هیئت مذهبی ثبت شده داریم که از حداقل خدمات حاکمیت محروم هستند و حتی یک شناسه هم ندارد؛ حمایت‌هایی که از NGOها می‌شود، از هیئت‌های مذهبی دریغ می‌شود. ما گره‌های مردم را با فرهنگ می‌توانیم حل کنیم و مشکل امید، روحیه و اعتماد به نفس را می‌توان با توجه به فرهنگ حل کرد. ⚠️همه جا تهران نیست، هر شهرستان و زیست‌بومی مسئله و اقتضائات خاص خودش را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد اما مدل حکمرانی ما یک مدل مرکزی است درحالی که باید به مناطق مختلف توجه شود. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
👈🏼 تحلیل حجت الاسلام علیرضا پناهیان دربارۀ سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب: 🌀 هرجا مشکل اقتصادی و فرهنگی هست، آنجا دچار «مدیران فسیل» است 🌀 جوان‌گرایی، ما را از تحجّر و فسیل‌شدن نجات می‌دهد 🌀 حبّ مقام، مدیر را فسیل می‌کند و خلاقیت را از بین می‌برد 🔹 علی علیه السلام به مدیران جامعه می‌فرمایند: وقتی در کارها، می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید اول با جوان‌ها مشورت کنید بعداً با پیرترها. اما برداشت عمومی جامعه این است که «جوان، ناپخته است!» 🔹 چرا باید با جوان مشورت کنیم؟حضرت توضیح می‌دهند؛ برای اینکه او حرف‌های تازه به ذهنش می‌رسد و افق جدیدی باز می‌کند. ممکن است دو تا از نظراتش خیلی پرت باشد، اما دوتای دیگر، تو را از فسیل بودن در می‌آورد. 🔹 یکی از محسّنات جوان‌گرایی این است که انسان را از ایستایی و تحجّر نجات می‌دهد. اگر جایی دیدیم که مشکلات اقتصادی یا فرهنگی و...باقی مانده است، آنجا دچار مدیران فسیل هست. البته مدیران فسیل، ممکن است سن‌شان هم زیاد نباشد. مثلاً بعضی‌ها در اثر ترسِ از دست دادن پست و موقعیت خودشان، دچار تحجّر می‌شوند. 🔹 چرا می‌گویند که مدیر باید زاهد باشد و حبّ دنیا و حب‌ مقام نداشته باشد؟ چون حبّ مقام خلّاقیت او را می‌گیرد. حبّ مقام و موقعیت، او را فسیل می‌کند، قدرت تفکّر و برنامه‌ریزی را از بین می‌برد و دچار احتیاط‌های بی‌جا می‌شود. 🚩برنامه «مردی که جهان را تغییر داد» شبکه سه- ۹۹.۳.۱۷ 👈🏼 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6319 @Panahian_ir 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98
📔 💠کتاب «رسم جهاد»، روایت‌هایی از تجربه‌های کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت مرحوم حسینعلی عظیمی می‌باشد. 🔺این کتاب با نثری روان از ۱۱ فصل تشکیل شده است که مهم ترین آنها تشکیل ساختار، رابطه با مردم، دولتی شدن جهاد، کمیته فرهنگی و جهاد سازندگی در جنگ است. 🔸 ساختار منطقه‌ای جهاد سازندگی، جهاد در استان‌ها، ساختار شورایی جهاد، رابطه جهاد با بقیه سازمان‌ها و اعتماد از دیگر سرفصل‌های این کتاب هستند. 📌در بخشی از پیش گفتار این کتاب می‌خوانیم: «خودمان هم هنوز دقیق نمی‌دانیم جهاد چگونه شکل گرفت، چگونه استمرار پیدا کرد و چگونه منحل شد، جهاد چه بود و چرا ما دیگر نمی‌توانیم نهادی کارآمد، مردمی و فراگیر نظیر آن را در کشور ایجاد کنیم. در عین حال متأسفانه تاکنون برای دانشگاه و حوزه مطالعه این نهاد یا دیگر نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی، مهم نشده است. این کتاب با اتکا به روش تجربه نگار و رجوع به خود جهادگران، مانند دیگر تلاش‌های معدودی که در باب مطالعه جهادسازندگی انجام شده، به دنبال آن است که این نهاد انقلابی را بازشناسد.» 📍۲۷ خرداد‌ماه؛ سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) گرامی‌باد. 💬پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/avand98 💬پیام رسان ایتا: 🆔 https://Eitaa.com/avand98 💬پیام‌رسان جبهه: 🆔 https://jebhe.app/join/avand98 💬اینستاگرام: 🆔 @avand_98