eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
547 دنبال‌کننده
40 عکس
14 ویدیو
134 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️امامت اصلی اعتقادی یا فرعی فقهی؟! ❓سوال: اهل‌سنت، خصوصاً وهابی‌ها، به شیعه اشکال می‌کنند که دید‌گاه شیعه در‌مورد امامت با ختم نبوت نا‌ساز‌گار است. شیعه معتقد است بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)، به اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) وحی می‌شود و وحی به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مستلزم نبوت آنان است. شیعه به مصحف حضرت فاطمۀ زهرا (سلام‌الله‌علیها) معتقد است و می‌گوید جناب جبرئیل بر ایشان نازل می‌شده‌است و این سخن نیز مستلزمِ نبوتِ حضرتِ فاطمۀ زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. شیعه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را با اوصافی مانند «سفراء الله في خلقه؛ سفرای الهی در میان بندگان خدا» معرفی می‌کند و این ویژگی مستلزم نبوت و رسالت آنان است. این‌ها در حالی است که خداوند در‌بارۀ پیامبر اکرم، محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)، فرموده‌است: «مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ؛ محمد پدر هیچ‌یک از مردان شما نبوده و نیست، ولی رسول خدا و ختم‌کننده و آخرین پیامبران است (سورۀ مبارکۀ احزاب، آیۀ شریفۀ چهل، ترجمۀ مکارم شیرازی)». از سوی دیگر، روایات متواتر دال بر این است که نبی‌ای بعد از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) نخواهد آمد. برخی افراد تحت تأثیر این شبهه قرار گرفته‌اند و می‌گویند آن‌چه در‌بارۀ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) وارد شده‌است این است که آن ذوات قدسی عالمان صالحی‌اند که خداوند تبارک و تعالی مودت و محبت آنان را واجب کرده‌است و این وجوبْ وجوبی فقهی و امری فرعی است، نه اصلی اعتقادی و غیبی. پاسخ این شبهه چیست؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. بر‌اساس آیات قرآن و نیز بر‌اساس سنت و روایات، روشن است که وحی اعم از نبوت است، [نه مختص به نبی]. 2. بر‌اساس آیات قرآن و نیز بر‌اساس سنت، روشن است که حضرت مسیح، عیسای نبی (علیه‌السلام)، و حضرت ادریس نبی و حضرت خضر نبی (علیهم‌السلام) [زنده‌اند و] بعد از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) زندگی می‌کنند. از این سخن به دست می‌آید که ختم نبوت و خاتم‌النبیین بودن پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) به معنی انقطاع وحی نیست؛ به این معنی نیست که هیچ پیامبری و هیچ سفیر الهی‌ای بعد از ایشان نخواهد آمد و هیچ پیامبری هیچ سفیر الهی‌ای بعد از ایشان نخواهد بود، بلکه به معنای هیمنه و سیطره و سلطنت پیامبری و دین و شریعت است. «ختم نبوت» و «خاتم‌النبیین بودن پیامبر اسلام» به این معنی است که دین و شریعت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) مهیمن و مسیطر و مسلط بر همۀ ادیان و مذاهب است و با هیچ دین و شریعتی نسخ نخواهد شد. 3. در قرآن کریم، «بعثت» به امام و پیشوای جامعه اطلاق شده‌است [و در‌نتیجه مختص به نبی و مقام نبوت نیست.] برای مثال، در شأن طالوت «بعث» به کار رفته‌است: «وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا؛ ترجمه: و پیامبر‌شان به آن‌ها گفت: خداوند (طالوت) را برای زمامداری شما مبعوث (و انتخاب) کرده‌است (سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ شریفۀ دویست و چهل و هفت، ترجمۀ مکارم شیرازی». خداوند در‌بارۀ نزول اوامر و فرامین به مادر حضرت موسی و مأموریت‌های ایشان می‌فرماید: « وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ؛ ترجمه: و به مادر موسى وحى كرديم كه: او را شير ده، و چون بر او بيمناک شدى او را در نيل بينداز، و مترس و اندوه مدار كه ما او را به تو بازمى‌گردانيم و از [زمرۀ‌] پيمبرانش قرار مى‌دهيم (سورۀ مبارکۀ قصص، آیۀ شریفۀ هفت، ترجمۀ فولاد‌وند)». در این آیۀ شریفه «وحی» به مادر حضرت موسی نسبت داده شده‌است [و این گویای این است که وحی اختصاص به نبی ندارد و شئون نبوت نیست، بلکه به غیر‌نبی نیز ممکن است وحی شود.] فرشتۀ الهی (جبرئیل) بر حضرت مریم نازل شد و مأموریت الهی را به او ابلاغ کرد: « فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا؛ ترجمه: و جدا از آنان پوشش و پرده ای برای خود قرار داد. و ما روح خود را به سوی او فرستادیم، پس برای او [به صورت] بشری خوش اندام و معتدل نمودار شد (سورۀ مبارکۀ مریم، آیۀ شریفۀ هفده)». [از این آیه به دست می‌آید که نزول جناب جبرئیل مختص به انبیا نیست و ممکن است ایشان بر غیر‌نبی نیز نازل شود.] 4. بر‌اساس آیات قرآن و نیز بر‌اساس سنت، روشن است که امامت امری فرعی و فقهی نیست، بلکه منصبی الهی و آسمانی و اصل سوم از اصول اعتقادی دین است. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=امامت-اصلی-اعتقادی-یا-فرعی-فقهی؟-اهل&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
54.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زيارت اربعین مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند (دام ظله) @ayatollahsanad🔺
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زيارت جهانی اربعین گزارش تصویری از حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند دام ظله در پیاده روی اربعین ۱۴۴۶ هجری @ayatollahsanad🔺
⚫️اعطای حقوق باز‌نشستگی به ورثه و مسئلۀ خمس ❓سؤال دولت به خانواده و ورثۀ کار‌مند فوت‌شده مستمریِ باز‌نشستگی می‌دهد. آیا مستمری باز‌نشستگی ارث محسوب می‌شود و از مستثنیات ارث است؟ 🖊پاسخ اگر خمس از حقوق و مستمریِ باز‌نشستگیِ میت باشد، به آن خمس تعلق می‌گیرد و خمس بر ذمۀ میت است [و ورثه (گیرند‌گان مستمری باید آن را از طرف میت بپردازند]، ولی اگر به‌عنوان حقوق و مستمریِ باز‌نشستگیِ میت نباشد، هدیه‌ای از طرف دولت محسوب می‌شود و به آن خمس تعلق نمی‌گیرد، مگر این‌که مبلغ اعطایی، با توجه به سطح در‌آمدی شخص، مبلغی قابل‌توجه و تأثیر‌گذار در سطح معیشتی باشد [که در این صورت، به آن خمس تعلق می‌گیرد، هر‌چند به‌عنوان حقوق و مستمریِ باز‌نشستگیِ میت نباشد و هدیه‌ای از طرف دولت محسوب شود.] 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=دولت-به-خانواده-و-ورثۀ-کارمند-فوتشد&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
اعتبارِ_اجمالیِ_مقاتلِ_متأخر_جلسۀ_اول.docx
270.7K
در دو قالب pdf و word ▪️اعتبار اجمالی کتب مقاتل متأخره ▪️جلسه ١ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فهرست مطالب: • طرح بحث: حجیتِ کتبِ مقتلِ شش قرنِ اخیر • اختلافی بودن مسئلۀ مقاتل و لزومِ مشیِ عالمانه در مباحث اجتهادی و اختلافی • اعتبار اجمالی و تفصیلی • بالا‌تر بودن ضرورت‌های دینی از ظواهر قرآن • طبقۀ اولِ علمِ اجمالی • رفتارِ عقلائیِ فیفا برایِ قضاوتِ درست • طبقۀ دومِ علمِ اجمالی: علمِ اجمالیِ متوسط • طبقۀ دومِ علمِ اجمالی: علمِ اجمالیِ متوسطِ دوم • طبقۀ سومِ علمِ اجمالی : علم اجمالی صغیر @ayatollahsanad 🔺
اعتبارِ_اجمالیِ_مقاتلِ_متأخر_جلسۀ_دوم.docx
180.2K
در دو قالب pdf و word ▪️اعتبار اجمالی کتب مقاتل متأخره ▪️جلسه ٢ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فهرست مطالب: • تفاوت متد سنجش متقدمین و متأخرین • مبنای قدما در گزاره‌های قطعی • جایگاه سند در علم تاریخ و لغت • تأثیر کیفیت و کمیت در شهادت • «لسان حال» و «لسان قال» • صدق اجمالی و صدق تفصیلی در گزاره‌ها • ضابطه در صدق اجمالی • رابطۀ امور غیبی و امور مادی @ayatollahsanad 🔺
⚫️گفت‌وگوي مجله نقد اندیشه با مرجع عاليقدر حضرت آیت‌الله محمد سند در نجف اشرف ▪️غرب و مسلمانان به جای اینکه دستاوردهای قویِ غرب را وارد کنیم، از دستاوردهای ضعیف آن الگوبرداری کردیم و فقط نما و دکور غرب را دیدیم. نمی‌توان منکر دستاوردهای غرب شد، اما غرب با چالش‌های خطرناکی روبه‌رو است. هر چیز را باید در جای خود دید و تحلیل کرد و نباید همه‌چیز را با یک چوب راند. ▪️همت و اراده براي توليد علم امروزه تنها قسمت کمی از تولید علم دست خودباوران، دین‌داران و آخرت‌پرستان است و نه دنیاپرستان؛ مراد من از دنیاپرست، یعنی کسی که حاضر نیست به هیچ آرمانی پایبند باشد و تنها به مادیات فکر می‌کند. منفعت‌طلب است و کاری به میهن و مرزوبوم و ملتش ندارد. دریغا که ۸۰٪ مملکت دست چنین افرادی است، برای همین پیشرفت رخ نمی‌دهد. ▪️إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ما معتقد به خدای تماشاگر نیستیم؛ خدای ما فریزری نیست. ما معتقدیم خدا لحظه به لحظه بر بشر احاطه دارد. حاکم اول در دیدگاه حکمرانیِ اسلام خداست؛ زیرا نه از جهت دانش کمبود دارد و نه از جهت تجربه. این خدا، خدای فراگیر است و یک سیستمی درست کرده که می‌تواند همه تغییرات را پوشش دهد، البته بشر هم باید آموزش ببیند و درس بگیرد و از زمانه خود عقب نباشد تا بتواند برای رفع چالش‌ها اقدام کند. ▪️مسئوليت پذيري عمومي ما چندین درد داریم؛ چه از سوی حوزویان، چه آکادمیک‌ها و چه قشرهای دیگر. درد این است که مسئولیت‌پذیری عمومی نداریم. هیتلر جنایات زیادی کرد، همان‌طور که چرچیل و دیگران هم کردند؛ اما نکته جالب و عبرت‌انگیز ملت آلمان این بود که در برهه‌ای، اراده آهنین برای رشد و صنعتی‌شدن پیدا کردند. من با اشتباهات وحشتناک اینجا و آنجا کار ندارم. مسئولیت‌پذیری و اراده آهنین داشتنِ یک ملت بسیار مهم است. باید «غیرت ملی» داشته باشیم که نخبگان ما این غیرت را ندارند و دچار خودباختگی شدند. دولت و حکومت نیز متشکل از همین نخبگان و نیروهای اجتماعی است که در یک کشور وجود دارد. برخی مردم می‌گویند چهل سال تبلیغات ایدئولوژیک و فقهی برای اسلام شده است. چهل سال جنگ تمام‌عیار بوده است. این نبوده که امکانات را به راحتی در اختیار مسلمانان قرار دهند. حتی اگر متدینین هم دولت‌ها را به دست بگیرند و قدرت داشته باشند، نمی‌توانند اعمال قدرت کنند؛ نهایتاً ۲۰٪ بتوانند و گویی ۸۰٪ باقی مانده تحت کنترلشان نیست. در این چهل سال، ۸۰٪ مملکت دست بیگانگان بود و انگار همه‌چیز توسط یک ربات کنترل از راه دور اداره می‌شد. ▪️ضعف نظام بين الملل و تاثير ان به حساب نظام فقهي گذاشته نشود در زمانه ما، آخوند و مُفتی بزرگ دنیا، سازمان ملل متحد است. اصلاً ما آخوندها و فقه‌مان کنار هستیم. نظام بین‌الملل با قدرت و سلطه‌ای که دارد، حاکم کل دنیا شده و دیکتاتوری‌اش فزاینده خواهد بود. با وجود سازمان ‌ملل، فقه و فقاهت اسلامی کنار رفته است. آنکه حاکم است، چیز دیگری است. به همین جهت نمی‌توان ضعف‌ها را به گردن نظامات فقهی انداخت. 🔹 گزيده هايي از مصاحبه مرجع عاليقدر حضرت آيت الله سند (دام ظله) با مجله نقد انديشه 📎لينک کانال https://t.me/NaghdeAndisheh @ayatollahsanad 🔺
🔴نهم ربیع‌الاول روز در آوردن جامۀ سیاه ❓سؤال آیا در‌آوردن جامۀ عزا (سیاه) در انتهایِ ماهِ صفر و ابتدایِ ماهِ ربیع‌الاول بهتر و افضل است یا ادامۀ سیاه پوشیدن تا شهادتِ حضرتِ امام حسن عسکری (علیه‌السلام)؟ کدام‌یک بهتر و افضل است؟ ⬇️ 🖊پاسخ در برخی روایات وارد شده‌است پوشیدن سیاه را تا هشتم ربیع‌الاول ادامه دهید و در نهم ربیع، سیاه و جامۀ عزا را در‌آورید. می‌دانیم که در روز‌های نخستین ماه ربیع، بر اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) رفت آن‌چه رفت و این معاضد مضمون روایات است. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-درآوردن-جامۀ-عزا-سیاه-در-انتهایِ&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢خلوص در عبادت و قصد تقرب به پیامبر و اهل‌بیت 🟢نا‌ساز‌گار نبودن تقرب به پیامبر و اهل‌بیت با تقرب به خداوند و عبادت خالصانه ❓سؤال آیا در احیایِ شعائرِ حسینی (مانند عزا‌داری و...) می‌توان چنین قصد تقرب کرد «به قصد تقرب به حضرت امام حسین (علیه‌السلام) و برای اطاعت از اوامر حضرت حق تعالی»؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. در آیات و روایات وارد شده‌است که انسان با اعمال و طاعاتش به خداوند و به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و به اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) تقرب می‌جوید و نزدیک می‌شود. 2. البته معبود فقط خداوند تبارک و تعالی است و هیچ‌کسی شریک او در عبادت نیست. 3. تقرب به خداوند تبارک و تعالی غایت نهایی و مقصود آخرین است. تقرب به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) راه تقرب به خداوند و وسیله‌ای برای نزدیک شدن به خداوند است. پیامبر و اهل‌بیت هیچ‌گاه و به‌هیچ‌وجه معبود نیستند. فقط و فقط خداوند تبارک و تعالی معبود است و در معبودیت هیچ شریکی ندارد. 4. شفیع و شریک با هم تفاوت دارند، همان‌طوری که راه و وسیله با جبت و طاغوت تفاوت دارد. [وسیله ما را به هدف می‌رساند و ما با طی سبیل به هدف می‌رسیم در حالی که] جبت و طاغوت راه را می‌بندد و مسیر را مسدود می‌کند و انسان را از هدف باز می‌دارد. ما برای تقرب و نزدیک شدن به خداوند تبارک و تعالی به راه و وسیله نیاز داریم و راه و وسیله برای تحقق این منظور لازم و ضروری است [که فرموده‌است: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید! (سورۀ مبارکۀ مائده، آیۀ شریفۀ سی و پنج، ترجمۀ مکارم شیرازی)»]. برای تقرب و نزدیک شدن به خداوند راه و وسیله لازم و ضروری است در حالی که جبت و طاغوت ما را از خداوند دور می‌کند و مانع تقرب است و باید از آن دوری کرد. 5. تقرب به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) در طول تقرب به خداوند متعال است، در عرض آن، یعنی تقرب به رسول‌الله و آل ایشان وسیلۀ تقرب به خداوند متعال است. [به سخن دیگر، شخص به‌هیچ‌وجه نباید تقرب به پیامبر و اهل‌بیت ایشان را در عرض تقرب به خداوند و مستقل از تقرب به خداوند بداند و در نظر گیرد و همواره باید طولی بودن تقرب به پیامبر و اهل‌بیت را در نظر داشته باشد.] 6. خداوند تبارک و تعالی اطاعت از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و اطاعت از اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) را با اطاعت از خودش همراه کرده‌است. خداوند بعد از بیان اطاعت از خودش، اطاعت از پیامبر و اهل‌بیت را مطرح می‌کند، همان‌طوری که ولایت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و ولایت از اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) را با ولایت خودش همراه و بعد از بیان ولایت‌الله، ولایت آن ذوات مقدس و نورانی را مطرح کرده‌است. چنین اقتران و همراهی‌ای به این معنی است که الف. تقرب به آن ذوات قدسی و نورانی (علیهم‌السلام) راه عبادت حضرت حق تعالی است و ب. تنها راه تقرب به خداوند پیامبر اکرم و اهل‌بیت مکرم ایشان است. تقرب و نزدیک شدن به آن بزرگواران موجب می‌شود که عبادات ما خالصاً لوجه الله باشد. خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: « إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ؛ ترجمه: کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و در‌برابر آن تکبّر ورزیدند (هرگز) در‌های آسمان به رویشان گشوده نمی‌شود و (هیچ‌گاه) داخل بهشت نخواهند شد، مگر این‌که شتر از سوراخ سوزن بگذرد!! این گونه گنهکاران را جزا می‌دهیم! (» خداوند متعال در این آیه، تصدیقِ آیاتِ ناطقه (حجج الهی) و خضوع مقابل آن‌ها، با اطاعت کردن و گوش سپردن به فرامینشان، را طریق و سبیلِ صعودِ اعمال و صعود ایمان و باب ورود به بهشت معرفی کرده‌است. 🔸🔸🔸ادامه دارد @ayatollahsanad 🔺
🟢خلوص در عبادت و قصد تقرب به پیامبر و اهل‌بیت 🟢نا‌ساز‌گار نبودن تقرب به پیامبر و اهل‌بیت با تقرب به خداوند و عبادت خالصانه) ❓سؤال آیا در احیایِ شعائرِ حسینی (مانند عزا‌داری و...) می‌توان چنین قصد تقرب کرد «به قصد تقرب به حضرت امام حسین (علیه‌السلام) و برای اطاعت از اوامر حضرت حق تعالی»؟ ⬇️ 🖊پاسخ 7. الف. خداوند در آیۀ دیگری می‌فرماید: « وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ ۚ أَلَا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ ۚ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ ترجمه: گروهی (دیگر) از عرب‌های بادیه‌نشین، به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند و آن‌چه را انفاق می‌کنند، مایۀ تقرّب به خدا و دعای پیامبر می‌دانند. آگاه باشید این‌ها مایۀ تقرّب آن‌ها‌ست! خداوند به‌زودی آنان را در رحمت خود وارد خواهد ساخت. به یقین، خداوند آمرزنده و مهربان است!.» این آیۀ شریفه بر اخذ تقرب به خدا و تقرب به پیامبر و تقرب به اهل‌بیت در نیتِ عبادات دلالت دارد. بیان سخن این است که در این آیۀ شریفه، نیت عبادت و نیت صدقات مایۀ تقرّب به خدا و صلوات و دعای پیامبر معرفی شده‌است و صلوات و دعای پیامبر همان شفاعت ایشان است و شفاعت به این معنی است که مؤمنان به پیامبر اکرم تقرب جسته‌‌اند و به ایشان نزدیک‌اند و به‌وسیلۀ ایشان، به خداوند متعال متوسل شده‌اند. ب. خداوند تبارک و تعالی در آیۀ دیگری می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ ترجمه: از اموال آن‌ها صدقه‌ای (به‌عنوان زکات) بگیر، تا به‌وسیلۀ آن، آن‌ها را پاک سازی و پرورش دهی! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آن‌ها دعا کن که دعای تو مایۀ آرامش آن‌ها‌ست. و خداوند شنوا و داناست! (سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ شریفۀ صد و سه).» این آیۀ شریفه نیز از آیات سورۀ توبه است و چندین آیه بعد از آیۀ قبل است. این آیه مفاد آیۀ قبل را تأکید می‌کند و گویای این است که غایت و هدف صدقه محقق نمی‌شود، مگر با شفاعت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم). ج. خداوند تبارک و تعالی در آیۀ دیگری می‌فرماید: « وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا؛ ترجمه: ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این‌که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‌کردند (و فرمان‌های خدا را زیر پا می‌گذاردند)، به نزد تو می‌آمد‌ند و از خدا طلب آمرزش می‌کردند و پیامبر هم برای آن‌ها استغفار می‌کرد، خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند. (سورۀ مبارکۀ نسا، آیۀ شریفۀ شصت و چهار،» توبه و باز‌گشت به سوی حضرت حق تعالی عبادت است و در این آیۀ شریفه، ابتدا و شروع توبه توسل به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و توجه به ایشان مطرح شده‌است. 🔸🔸🔸ادامه دارد @ayatollahsanad 🔺
31.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درجات رسول الله صلى اللّه عليه وآله مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
🟢اکتفا به سورۀ حمد در نماز‌های مستحبی ❓سؤال خواندن دو رکعت نماز را نذر کرده‌ام، ولی کیفیت خواندن آن را تعیین نکرده‌ام. آیا می‌توانم در ادای نذر، به قرائت سورۀ حمد بسنده کنم و بعد از حمد، سورۀ دیگری نخوانم؟ اگر خواندنِ نمازِ مستحبیِ خاصی را نذر کنم، مثلاً خواندن نماز شب را نذر کنم، آیا می‌توانم در ادای نذر، به حمد اکتفا کنم و سوره را نخوانم؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. بسنده کردن به سورۀ حمد و نخواندن سوره‌ای بعد از آن در هر نماز مستحبی‌ای جایز است، ولی بهتر است شخص بعد از حمد، سوره نیز بخواند، هر‌چند از سوره‌های کوتاه باشد. این حکم همۀ نماز‌های مستحبی را شامل می‌شود، اعم از این‌که نمازِ مستحبیِ مطلق باشد یا نمازِ مستحبیِ خاص. 2. در برخی نماز‌های مستحبی کیفیت خاصی برای ادای آن بیان شده‌است، [مثلاً بعد از حمد، ده بار فلان سوره خوانده شود.] اکتفای به سورۀ حمد در این نماز‌های مستحبی نیز جایز است، ولی آن نماز، فاقدِ آثار و اثرات خاصی خواهد بود که برای آن نماز گفته شده‌است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ باتسليت شهادتِ ستارۀ درخشانِ جهاد مجاهدِ شهید سید حسن نصر‌الله ضروری است که جانشینان این برادران شهید و فرماندهانِ مجاهدِ حزب‌الله کاملاً بیدار و هشیار باشند و احتیاط را از دست ندهند و همۀ جوانبِ امنیتی را در نظر بگیرند، زیرا جنگ و کشمکش بین ما و دشمن جنگی امنیتی است. ائمۀ عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) نصر و پیروزی و فیروزی و ظهور را در گرو امنیت و مشروط به امنیت دانسته‌اند. البته این سخن منافیِ جهاد و فعالیت‌های جهادی نیست. نه‌تنها منافی نیست، بلکه موجب قوت و نیرو و توان بیش‌تر و اقتدار و سلطۀ روز‌افزون‌تر می‌شود که فرمود: «خداوند ولیّ و سر‌پرست مؤمنان است» و نیز فرمود: «یاری و نصرت جز از سوی خدای توانای شکست ناپذیر و حکیم نیست» (سورۀ مبارکۀ آل‌عمران، آیۀ شریفۀ ۱۲۶). به‌یقین شهادتِ سیدِ مقاومت و مجاهد بزرگ و همراهان و همرزمان ایشان موجب سر‌زندگی و استواری و ایستادگیِ بیش‌از‌قبلِ محورِ مقاومت و موجب غلبه و سلطه بر دشمن هار و وحشی خواهد شد. خداوند متعال [جهادِ] آن مجاهدین نستوه را [ادامه‌دار کند و] آن‌ها را در مجاهدت‌هایِ مجاهدینِ زنده شریک گرداند. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شیخ محمد سند (دام‌ظله) ۲۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ هـ @ayatollahsanad 🔺