eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
547 دنبال‌کننده
40 عکس
14 ویدیو
134 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️اعطای حقوق باز‌نشستگی به ورثه و مسئلۀ خمس ❓سؤال دولت به خانواده و ورثۀ کار‌مند فوت‌شده مستمریِ باز‌نشستگی می‌دهد. آیا مستمری باز‌نشستگی ارث محسوب می‌شود و از مستثنیات ارث است؟ 🖊پاسخ اگر خمس از حقوق و مستمریِ باز‌نشستگیِ میت باشد، به آن خمس تعلق می‌گیرد و خمس بر ذمۀ میت است [و ورثه (گیرند‌گان مستمری باید آن را از طرف میت بپردازند]، ولی اگر به‌عنوان حقوق و مستمریِ باز‌نشستگیِ میت نباشد، هدیه‌ای از طرف دولت محسوب می‌شود و به آن خمس تعلق نمی‌گیرد، مگر این‌که مبلغ اعطایی، با توجه به سطح در‌آمدی شخص، مبلغی قابل‌توجه و تأثیر‌گذار در سطح معیشتی باشد [که در این صورت، به آن خمس تعلق می‌گیرد، هر‌چند به‌عنوان حقوق و مستمریِ باز‌نشستگیِ میت نباشد و هدیه‌ای از طرف دولت محسوب شود.] 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=دولت-به-خانواده-و-ورثۀ-کارمند-فوتشد&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
اعتبارِ_اجمالیِ_مقاتلِ_متأخر_جلسۀ_اول.docx
270.7K
در دو قالب pdf و word ▪️اعتبار اجمالی کتب مقاتل متأخره ▪️جلسه ١ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فهرست مطالب: • طرح بحث: حجیتِ کتبِ مقتلِ شش قرنِ اخیر • اختلافی بودن مسئلۀ مقاتل و لزومِ مشیِ عالمانه در مباحث اجتهادی و اختلافی • اعتبار اجمالی و تفصیلی • بالا‌تر بودن ضرورت‌های دینی از ظواهر قرآن • طبقۀ اولِ علمِ اجمالی • رفتارِ عقلائیِ فیفا برایِ قضاوتِ درست • طبقۀ دومِ علمِ اجمالی: علمِ اجمالیِ متوسط • طبقۀ دومِ علمِ اجمالی: علمِ اجمالیِ متوسطِ دوم • طبقۀ سومِ علمِ اجمالی : علم اجمالی صغیر @ayatollahsanad 🔺
اعتبارِ_اجمالیِ_مقاتلِ_متأخر_جلسۀ_دوم.docx
180.2K
در دو قالب pdf و word ▪️اعتبار اجمالی کتب مقاتل متأخره ▪️جلسه ٢ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فهرست مطالب: • تفاوت متد سنجش متقدمین و متأخرین • مبنای قدما در گزاره‌های قطعی • جایگاه سند در علم تاریخ و لغت • تأثیر کیفیت و کمیت در شهادت • «لسان حال» و «لسان قال» • صدق اجمالی و صدق تفصیلی در گزاره‌ها • ضابطه در صدق اجمالی • رابطۀ امور غیبی و امور مادی @ayatollahsanad 🔺
⚫️گفت‌وگوي مجله نقد اندیشه با مرجع عاليقدر حضرت آیت‌الله محمد سند در نجف اشرف ▪️غرب و مسلمانان به جای اینکه دستاوردهای قویِ غرب را وارد کنیم، از دستاوردهای ضعیف آن الگوبرداری کردیم و فقط نما و دکور غرب را دیدیم. نمی‌توان منکر دستاوردهای غرب شد، اما غرب با چالش‌های خطرناکی روبه‌رو است. هر چیز را باید در جای خود دید و تحلیل کرد و نباید همه‌چیز را با یک چوب راند. ▪️همت و اراده براي توليد علم امروزه تنها قسمت کمی از تولید علم دست خودباوران، دین‌داران و آخرت‌پرستان است و نه دنیاپرستان؛ مراد من از دنیاپرست، یعنی کسی که حاضر نیست به هیچ آرمانی پایبند باشد و تنها به مادیات فکر می‌کند. منفعت‌طلب است و کاری به میهن و مرزوبوم و ملتش ندارد. دریغا که ۸۰٪ مملکت دست چنین افرادی است، برای همین پیشرفت رخ نمی‌دهد. ▪️إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ما معتقد به خدای تماشاگر نیستیم؛ خدای ما فریزری نیست. ما معتقدیم خدا لحظه به لحظه بر بشر احاطه دارد. حاکم اول در دیدگاه حکمرانیِ اسلام خداست؛ زیرا نه از جهت دانش کمبود دارد و نه از جهت تجربه. این خدا، خدای فراگیر است و یک سیستمی درست کرده که می‌تواند همه تغییرات را پوشش دهد، البته بشر هم باید آموزش ببیند و درس بگیرد و از زمانه خود عقب نباشد تا بتواند برای رفع چالش‌ها اقدام کند. ▪️مسئوليت پذيري عمومي ما چندین درد داریم؛ چه از سوی حوزویان، چه آکادمیک‌ها و چه قشرهای دیگر. درد این است که مسئولیت‌پذیری عمومی نداریم. هیتلر جنایات زیادی کرد، همان‌طور که چرچیل و دیگران هم کردند؛ اما نکته جالب و عبرت‌انگیز ملت آلمان این بود که در برهه‌ای، اراده آهنین برای رشد و صنعتی‌شدن پیدا کردند. من با اشتباهات وحشتناک اینجا و آنجا کار ندارم. مسئولیت‌پذیری و اراده آهنین داشتنِ یک ملت بسیار مهم است. باید «غیرت ملی» داشته باشیم که نخبگان ما این غیرت را ندارند و دچار خودباختگی شدند. دولت و حکومت نیز متشکل از همین نخبگان و نیروهای اجتماعی است که در یک کشور وجود دارد. برخی مردم می‌گویند چهل سال تبلیغات ایدئولوژیک و فقهی برای اسلام شده است. چهل سال جنگ تمام‌عیار بوده است. این نبوده که امکانات را به راحتی در اختیار مسلمانان قرار دهند. حتی اگر متدینین هم دولت‌ها را به دست بگیرند و قدرت داشته باشند، نمی‌توانند اعمال قدرت کنند؛ نهایتاً ۲۰٪ بتوانند و گویی ۸۰٪ باقی مانده تحت کنترلشان نیست. در این چهل سال، ۸۰٪ مملکت دست بیگانگان بود و انگار همه‌چیز توسط یک ربات کنترل از راه دور اداره می‌شد. ▪️ضعف نظام بين الملل و تاثير ان به حساب نظام فقهي گذاشته نشود در زمانه ما، آخوند و مُفتی بزرگ دنیا، سازمان ملل متحد است. اصلاً ما آخوندها و فقه‌مان کنار هستیم. نظام بین‌الملل با قدرت و سلطه‌ای که دارد، حاکم کل دنیا شده و دیکتاتوری‌اش فزاینده خواهد بود. با وجود سازمان ‌ملل، فقه و فقاهت اسلامی کنار رفته است. آنکه حاکم است، چیز دیگری است. به همین جهت نمی‌توان ضعف‌ها را به گردن نظامات فقهی انداخت. 🔹 گزيده هايي از مصاحبه مرجع عاليقدر حضرت آيت الله سند (دام ظله) با مجله نقد انديشه 📎لينک کانال https://t.me/NaghdeAndisheh @ayatollahsanad 🔺
🔴نهم ربیع‌الاول روز در آوردن جامۀ سیاه ❓سؤال آیا در‌آوردن جامۀ عزا (سیاه) در انتهایِ ماهِ صفر و ابتدایِ ماهِ ربیع‌الاول بهتر و افضل است یا ادامۀ سیاه پوشیدن تا شهادتِ حضرتِ امام حسن عسکری (علیه‌السلام)؟ کدام‌یک بهتر و افضل است؟ ⬇️ 🖊پاسخ در برخی روایات وارد شده‌است پوشیدن سیاه را تا هشتم ربیع‌الاول ادامه دهید و در نهم ربیع، سیاه و جامۀ عزا را در‌آورید. می‌دانیم که در روز‌های نخستین ماه ربیع، بر اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) رفت آن‌چه رفت و این معاضد مضمون روایات است. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-درآوردن-جامۀ-عزا-سیاه-در-انتهایِ&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢خلوص در عبادت و قصد تقرب به پیامبر و اهل‌بیت 🟢نا‌ساز‌گار نبودن تقرب به پیامبر و اهل‌بیت با تقرب به خداوند و عبادت خالصانه ❓سؤال آیا در احیایِ شعائرِ حسینی (مانند عزا‌داری و...) می‌توان چنین قصد تقرب کرد «به قصد تقرب به حضرت امام حسین (علیه‌السلام) و برای اطاعت از اوامر حضرت حق تعالی»؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. در آیات و روایات وارد شده‌است که انسان با اعمال و طاعاتش به خداوند و به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و به اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) تقرب می‌جوید و نزدیک می‌شود. 2. البته معبود فقط خداوند تبارک و تعالی است و هیچ‌کسی شریک او در عبادت نیست. 3. تقرب به خداوند تبارک و تعالی غایت نهایی و مقصود آخرین است. تقرب به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) راه تقرب به خداوند و وسیله‌ای برای نزدیک شدن به خداوند است. پیامبر و اهل‌بیت هیچ‌گاه و به‌هیچ‌وجه معبود نیستند. فقط و فقط خداوند تبارک و تعالی معبود است و در معبودیت هیچ شریکی ندارد. 4. شفیع و شریک با هم تفاوت دارند، همان‌طوری که راه و وسیله با جبت و طاغوت تفاوت دارد. [وسیله ما را به هدف می‌رساند و ما با طی سبیل به هدف می‌رسیم در حالی که] جبت و طاغوت راه را می‌بندد و مسیر را مسدود می‌کند و انسان را از هدف باز می‌دارد. ما برای تقرب و نزدیک شدن به خداوند تبارک و تعالی به راه و وسیله نیاز داریم و راه و وسیله برای تحقق این منظور لازم و ضروری است [که فرموده‌است: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید! (سورۀ مبارکۀ مائده، آیۀ شریفۀ سی و پنج، ترجمۀ مکارم شیرازی)»]. برای تقرب و نزدیک شدن به خداوند راه و وسیله لازم و ضروری است در حالی که جبت و طاغوت ما را از خداوند دور می‌کند و مانع تقرب است و باید از آن دوری کرد. 5. تقرب به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) در طول تقرب به خداوند متعال است، در عرض آن، یعنی تقرب به رسول‌الله و آل ایشان وسیلۀ تقرب به خداوند متعال است. [به سخن دیگر، شخص به‌هیچ‌وجه نباید تقرب به پیامبر و اهل‌بیت ایشان را در عرض تقرب به خداوند و مستقل از تقرب به خداوند بداند و در نظر گیرد و همواره باید طولی بودن تقرب به پیامبر و اهل‌بیت را در نظر داشته باشد.] 6. خداوند تبارک و تعالی اطاعت از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و اطاعت از اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) را با اطاعت از خودش همراه کرده‌است. خداوند بعد از بیان اطاعت از خودش، اطاعت از پیامبر و اهل‌بیت را مطرح می‌کند، همان‌طوری که ولایت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و ولایت از اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) را با ولایت خودش همراه و بعد از بیان ولایت‌الله، ولایت آن ذوات مقدس و نورانی را مطرح کرده‌است. چنین اقتران و همراهی‌ای به این معنی است که الف. تقرب به آن ذوات قدسی و نورانی (علیهم‌السلام) راه عبادت حضرت حق تعالی است و ب. تنها راه تقرب به خداوند پیامبر اکرم و اهل‌بیت مکرم ایشان است. تقرب و نزدیک شدن به آن بزرگواران موجب می‌شود که عبادات ما خالصاً لوجه الله باشد. خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: « إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ؛ ترجمه: کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و در‌برابر آن تکبّر ورزیدند (هرگز) در‌های آسمان به رویشان گشوده نمی‌شود و (هیچ‌گاه) داخل بهشت نخواهند شد، مگر این‌که شتر از سوراخ سوزن بگذرد!! این گونه گنهکاران را جزا می‌دهیم! (» خداوند متعال در این آیه، تصدیقِ آیاتِ ناطقه (حجج الهی) و خضوع مقابل آن‌ها، با اطاعت کردن و گوش سپردن به فرامینشان، را طریق و سبیلِ صعودِ اعمال و صعود ایمان و باب ورود به بهشت معرفی کرده‌است. 🔸🔸🔸ادامه دارد @ayatollahsanad 🔺
🟢خلوص در عبادت و قصد تقرب به پیامبر و اهل‌بیت 🟢نا‌ساز‌گار نبودن تقرب به پیامبر و اهل‌بیت با تقرب به خداوند و عبادت خالصانه) ❓سؤال آیا در احیایِ شعائرِ حسینی (مانند عزا‌داری و...) می‌توان چنین قصد تقرب کرد «به قصد تقرب به حضرت امام حسین (علیه‌السلام) و برای اطاعت از اوامر حضرت حق تعالی»؟ ⬇️ 🖊پاسخ 7. الف. خداوند در آیۀ دیگری می‌فرماید: « وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ ۚ أَلَا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ ۚ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ ترجمه: گروهی (دیگر) از عرب‌های بادیه‌نشین، به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند و آن‌چه را انفاق می‌کنند، مایۀ تقرّب به خدا و دعای پیامبر می‌دانند. آگاه باشید این‌ها مایۀ تقرّب آن‌ها‌ست! خداوند به‌زودی آنان را در رحمت خود وارد خواهد ساخت. به یقین، خداوند آمرزنده و مهربان است!.» این آیۀ شریفه بر اخذ تقرب به خدا و تقرب به پیامبر و تقرب به اهل‌بیت در نیتِ عبادات دلالت دارد. بیان سخن این است که در این آیۀ شریفه، نیت عبادت و نیت صدقات مایۀ تقرّب به خدا و صلوات و دعای پیامبر معرفی شده‌است و صلوات و دعای پیامبر همان شفاعت ایشان است و شفاعت به این معنی است که مؤمنان به پیامبر اکرم تقرب جسته‌‌اند و به ایشان نزدیک‌اند و به‌وسیلۀ ایشان، به خداوند متعال متوسل شده‌اند. ب. خداوند تبارک و تعالی در آیۀ دیگری می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ ترجمه: از اموال آن‌ها صدقه‌ای (به‌عنوان زکات) بگیر، تا به‌وسیلۀ آن، آن‌ها را پاک سازی و پرورش دهی! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آن‌ها دعا کن که دعای تو مایۀ آرامش آن‌ها‌ست. و خداوند شنوا و داناست! (سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ شریفۀ صد و سه).» این آیۀ شریفه نیز از آیات سورۀ توبه است و چندین آیه بعد از آیۀ قبل است. این آیه مفاد آیۀ قبل را تأکید می‌کند و گویای این است که غایت و هدف صدقه محقق نمی‌شود، مگر با شفاعت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم). ج. خداوند تبارک و تعالی در آیۀ دیگری می‌فرماید: « وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا؛ ترجمه: ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این‌که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‌کردند (و فرمان‌های خدا را زیر پا می‌گذاردند)، به نزد تو می‌آمد‌ند و از خدا طلب آمرزش می‌کردند و پیامبر هم برای آن‌ها استغفار می‌کرد، خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند. (سورۀ مبارکۀ نسا، آیۀ شریفۀ شصت و چهار،» توبه و باز‌گشت به سوی حضرت حق تعالی عبادت است و در این آیۀ شریفه، ابتدا و شروع توبه توسل به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و توجه به ایشان مطرح شده‌است. 🔸🔸🔸ادامه دارد @ayatollahsanad 🔺
31.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درجات رسول الله صلى اللّه عليه وآله مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
🟢اکتفا به سورۀ حمد در نماز‌های مستحبی ❓سؤال خواندن دو رکعت نماز را نذر کرده‌ام، ولی کیفیت خواندن آن را تعیین نکرده‌ام. آیا می‌توانم در ادای نذر، به قرائت سورۀ حمد بسنده کنم و بعد از حمد، سورۀ دیگری نخوانم؟ اگر خواندنِ نمازِ مستحبیِ خاصی را نذر کنم، مثلاً خواندن نماز شب را نذر کنم، آیا می‌توانم در ادای نذر، به حمد اکتفا کنم و سوره را نخوانم؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. بسنده کردن به سورۀ حمد و نخواندن سوره‌ای بعد از آن در هر نماز مستحبی‌ای جایز است، ولی بهتر است شخص بعد از حمد، سوره نیز بخواند، هر‌چند از سوره‌های کوتاه باشد. این حکم همۀ نماز‌های مستحبی را شامل می‌شود، اعم از این‌که نمازِ مستحبیِ مطلق باشد یا نمازِ مستحبیِ خاص. 2. در برخی نماز‌های مستحبی کیفیت خاصی برای ادای آن بیان شده‌است، [مثلاً بعد از حمد، ده بار فلان سوره خوانده شود.] اکتفای به سورۀ حمد در این نماز‌های مستحبی نیز جایز است، ولی آن نماز، فاقدِ آثار و اثرات خاصی خواهد بود که برای آن نماز گفته شده‌است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ باتسليت شهادتِ ستارۀ درخشانِ جهاد مجاهدِ شهید سید حسن نصر‌الله ضروری است که جانشینان این برادران شهید و فرماندهانِ مجاهدِ حزب‌الله کاملاً بیدار و هشیار باشند و احتیاط را از دست ندهند و همۀ جوانبِ امنیتی را در نظر بگیرند، زیرا جنگ و کشمکش بین ما و دشمن جنگی امنیتی است. ائمۀ عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) نصر و پیروزی و فیروزی و ظهور را در گرو امنیت و مشروط به امنیت دانسته‌اند. البته این سخن منافیِ جهاد و فعالیت‌های جهادی نیست. نه‌تنها منافی نیست، بلکه موجب قوت و نیرو و توان بیش‌تر و اقتدار و سلطۀ روز‌افزون‌تر می‌شود که فرمود: «خداوند ولیّ و سر‌پرست مؤمنان است» و نیز فرمود: «یاری و نصرت جز از سوی خدای توانای شکست ناپذیر و حکیم نیست» (سورۀ مبارکۀ آل‌عمران، آیۀ شریفۀ ۱۲۶). به‌یقین شهادتِ سیدِ مقاومت و مجاهد بزرگ و همراهان و همرزمان ایشان موجب سر‌زندگی و استواری و ایستادگیِ بیش‌از‌قبلِ محورِ مقاومت و موجب غلبه و سلطه بر دشمن هار و وحشی خواهد شد. خداوند متعال [جهادِ] آن مجاهدین نستوه را [ادامه‌دار کند و] آن‌ها را در مجاهدت‌هایِ مجاهدینِ زنده شریک گرداند. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شیخ محمد سند (دام‌ظله) ۲۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ هـ @ayatollahsanad 🔺
🟢امر‌بین‌الامرین بودنِ نصرتِ الهی برای انبیاء علیهم‌السلام ❓سؤال حضرت امام زمان (عج‌الله‌فرجه) هنگام ظهور از چه سلاحی استفاده خواهد کرد؟ آیا از سلاح‌های مدرن استفاده خواهد کرد یا سلاح‌های مدرن معجزه‌وار از کار خواهد افتاد و ایشان از سلاح‌های مانند شمشیر استفاده خواهد کرد یا از گونۀ دیگری از سلاح‌ها استفاده خواهد کرد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. نه به جبر و نه به تفویض، بلکه سنت الهی بر امر‌بین‌الامرین تعلق گرفته‌است. پس نه سخن از اعجاز محض است و نه اهمال محض. 2. سنت الهی در دو آیۀ قرآنِ کریم بیان شده‌است: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (ترجمه: اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌ها‌یتان را استوار می‌دارد. سورۀ مبارکۀ محمد، آیۀ شریفۀ 7)؛ «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (ترجمه: خداوند سر‌نوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آن‌که آنان آن‌چه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ مبارکۀ رعد، آیۀ شریفۀ 11). 3. خداوند از سویی سر‌نوشت و تعیین سر‌نوشت را در اختیار بشر قرار داده‌است و از سویی می‌فرماید: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» (ترجمه: خداوند چنین مقرر داشته که من و رسولانم پیروز می‌شویم، چرا‌که خداوند قوی و شکست‌نا‌پذیر است! سورۀ مبارکۀ مجادله، آیۀ شریفۀ 21). در آیۀ دیگری وارد شده‌است: «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (ترجمه: کافران می‌خواهند که نور خدا را با دهانشان (به نَفَس تیره و گفتار جاهلانه خود) خاموش کنند و خدا نگذارد تا آن‌که نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند، هر‌چند کافران ناراضی و مخالف باشند. سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ شریفۀ 32،). در آیۀ دیگری وعده داده شده‌است که: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (ترجمه: اوست خدایی که رسولش، محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، را به هدایت خلق و ابلاغ دین حق فرستاد تا آن را هر‌چند مشرکان خوش ندارند، بر همۀ ادیان عالم غالب گرداند. (سورۀ مبارکۀ صف، آیۀ شریفۀ 9،). 4. خداوند این وعده‌ها را داده و عاقبت را از آنِ متقیان دانسته و فرموده‌است: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (ترجمه: ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! (سورۀ مبارکۀ قصص، آیۀ شریفۀ 5،). ولی وراثت مستضعفین به این معنی نیست که آن‌ها بدون تلاش به این مرحله می‌رسند، بلکه: «كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا» (ترجمه: هر یک از این دو گروه را از عطای پروردگارت، بهره و کمک می‌دهیم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از کسی) منع نشده است. سورۀ مبارکۀ اسرا، آیۀ شریفۀ 20،). خداوند تبارک و تعالی خوبان و بدان را با اسباب اختیاری یاری می‌دهد تا حجت بر آن‌ها تمام شود و امتحان پس دهند و آزموده شوند. [اگر خوبان مجبور به خوبی یا مجبور به انجام دادن وظیفه بودند یا آن‌چه می‌خواستند و آن‌چه به آن‌ها وعده داده شده‌است، به‌راحتی و بدون تلاش و کوشش، به آن‌ها برسد یا اگر بدها مجبور به بدی کردند بودند یا اگر همۀ نعمت‌ها و یاری‌ها از آن‌ها منقطع می‌شد، زمینۀ امتحان و آزمون الهی بر‌چیده می‌شد.] امتحان الهی فرع این است که هر دو فرقۀ خوب و بد مورد‌آزمایش و در دو‌راهی‌ها قرار گیرند و با انتخاب و اختیار خود یکی از راه‌ها را بر‌گزینند: «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ» (ترجمه: و هم‌چنین ما هر پیغمبری را از شیطان‌های انس و جن دشمنی در مقابل بر‌انگیختیم که آن‌ها برخی با برخی دیگر برای اغفال مؤمنان سخنانِ آراستۀ ظاهر‌فریب اظهار کنند و اگر پروردگار تو می‌خواست چنین نمی‌کردند، پس این‌ها را با دروغشان واگذار. (سورۀ مبارکۀ انعام، آیۀ شریفۀ 112،). 5. در پرتو این بیانات، از حضرت امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است که در غلبه و پیروزی و تشکیل حکومتِ حضرتِ مهدی (عج‌الله‎‌فرجه)، همۀ امور با معجزه اداره نخواهد شد و با اعجاز و کن‌فیکون پیش نخواهد رفت، بلکه بعد از ابتلای عظیم و جهاد بزرگ محقق خواهد شد، همان‌طوری که جد ایشان، حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) نیز چنین بود و نصر و پیروزی برای ایشان بعد از جهاد بزرگ محقق شد . 6.
بنا‌بر‌این می‌توان گفت سلاح حضرت مهدی (عج‌الله‌فرجه) سلاح‌های مدرن خواهد بود، ولی توانایی و توانمندی‌شان، از سویی، و جهد و تلاش و کوشششان، از سوی دیگر، بسیار بیش‌تر از دیگران خواهد بود، همان‌طوری که توانایی و تدبیر جد‌شان، محمد مصطفی و حضرت امیر‌المؤمنین و پداران بزرگ و بزرگوار‌شان (علیهم‌السلام)، در جنگ‌ها و در ادارۀ نهضت اسلامی و حکومت دینی، بر دیگران تفوق و برتر داشت. 7. برای همین، خداوند تبارک و تعالی مسئولیت کمک و یاری و زمینه‌سازی را بر عهدۀ مؤمنان قرار داده و فرموده‌است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ» (ترجمه: و شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبانِ سواریِ زین‌کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر (دشمنی) آنان مطلع نیستید (مراد منافقان‌اند که ظاهراً مسلم و باطناً کافر محض‌اند) و خدا بر آن‌ها آگاه است. ــ سورۀ مبارکۀ انفال، آیۀ شریفۀ 60،). در بسیاری از روایات و زیارات، به حمایت و یاری اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ترغیب شده‌است. جناب ابی‌بصیر (قدس‌سره) از حضرت امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده‌است: «لَيُعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى إِذَا عَلِمَ ذَلِكَ مِنْ نِيَّتِهِ رَجَوْتُ لِأَنْ يُنْسِئَ فِي عُمُرِهِ حَتَّى يُدْرِكَهُ فَيَكُونَ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ؛ ترجمه: ابو بصير از حضرت امام صادق (عليه‌السلام) نقل کرده‌است: هر يک از شما براىِ خروجِ قائم (عج‌الله‌فرجه)، باید هر آن‌چه می‌تواند، هر‌چند یک تیر، را آماده کند. اگر خداوند متعال نيت او را بداند [یعنی اگر شخص چنان قصد و نیتی داشته باشه]، اميد دارم كه در عمر او تأخير اندازد تا آن‌که قائم را درک كند و از ياران و ياوران و حامیان او باشد.» «آماده کردن تیر» کنایه است از تأمین سلاح و ابزار‌آلات و نیرو‌های جنگی و.... «آماده کردن تیر» به‌طور کلی هر چیزی را شامل می‌شود، چیز‌هایی که برای تشکیل و گسترش حکومت عدل الهی و برای پیش‌برد برنامه‌ها و نقشه‌های حضرت ولیّ‌عصر (عج‌الله‌فرجه) لازم است یا آن را تسریع یا تسهیل می‌کند. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
🟢تدبر و تأمل در قرآن و تفسیر آن ❓سؤال آیا تفسیر به رأیِ لغویِ قرآن کریم، در‌صورتی که مطابق و ساز‌گار با اعتقادات شیعه باشد، جایز است؟ یعنی اگر شخصی بدون قطع و جزم، کلمه‌ای یا عبارتی را بر‌اساس معنای لغوی تفسیر کند و تفسیر او مخالف اعتقادات شیعه نباشد، بلکه با اعتقادات شیعه ساز‌گاری و هم‌خوانی داشته باشد و احتمال صحت تفسیر وجود داشته باشد، آیا کار (تفسیر) او جایز است؟ اگر تفسیر او در روایات و نیز در اقوال علمای سلف نیامده باشد، [ولی با اعتقادات شیعه هم ساز‌گار باشد]، آیا می‌توان حکم به جواز تفسیر آو داد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. تفسیر به رأی تفسیری است که فقط به استحسان و قیاس مبتنی باشد و کاملاً ذوقی باشد. به سخن دیگر، تفسیر به رأی تفسیری است که نه بر‌اساس موازین و ضوابط علوم لغوی و ادبی باشد و نه به حدیث و روایت اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) مستند باشد و شاهد و مؤیدی از دیگر آیات قرآن کریم داشته باشد و نه شاهد و قرینۀ بیّنِ عقلی داشته باشد و نه مطابق ضرورت دینی و شرعی باشد. 2. اگر تفسیر به یکی از وجوه گفته‌شدۀ بالا مستند باشد، تفسیر به رأی نیست. 3. برای صحت تفسیر، ذکر آن در اقوال علمای سلف شرط نیست. شاهد تفسیر و مؤید صحت آن در روایات ذیل آن آیه نیز منحصر نیست. چنین نیست که تفسیر فقط از یک راه تأیید و تقویت شود و آن هم آمدن آن در روایات ذیل آیه باشد. بلکه هر چیزی که صلاحیت حجیت داشته باشد مؤید تفسیر و قرینه و دلیلی بر آن خواهد بود. این‌که چه چیز‌هایی صلاحیت حجیت دارد و چه چیز‌هایی صلاحیت حجیت ندارد در بحثِ حججِ علمِ شریفِ اصولِ فقه مطرح شده‌است. 4. «تدبر» با «تفسیر» تفاوت دارد. در تدبر ما معنی یا معانی آیه را احتمال می‌دهیم. ممکن است در تدبر و احتمال معنایی ویژه، دلیل و شاهد معتبری نداشته باشیم و قرینه و شاهدی غیر‌معتبر استناد کنیم. در این صورت می‌توانیم مجموع قرائن و شواهد را کنار هم بگذاریم و مجموع قرائن و شواهد را در نظر بگیریم. با انضمام شواهد، احتمال صادق بودن معنای احتمال‌داده‌شده بالا و بالا‌تر می‌رود. 5. به سخن دیگر، گاهی شاهد و قرینه اعتبار زیادی دارد و به‌عنوان دلیل و مدرک ارائه می‌شود و ما بر‌اساس آن معنایی ویژه را برای آیه تصدیق می‌کنیم. این اعتبار تصدیقی است [و حاصل آن تفسیر است]. گاهی قرینه و شاهد ما اعتبار زیادی ندارد و به‌عنوان دلیل و مدرک مطرح نمی‌شود. در این صورت، معنایی احتمالی برای آیه تصدیق نمی‌شود و در حد احتمال باقی می‌ماند و رهاورد آن تصور است، نه تصدیق. این اعتبار تصوری است که احتما معتد‌به عقلایی دارد. 6. تدبر صرفِ طرحِ احتمال است و جزم و تصدیقی در آن نیست. شخص هنگام تدبر معنایی خاص را برای آیه تصدیق نمی‌کند. 7. با توجه به آن‌چه گذشت، تفاوت بین تدبر و تفسیر و نیز تفاوت بین تفسیر مقبول و معقول با تفسیر به رأی دانسته می‌شود. تفسیر به رأی تفسیری است که فقط بر قیاس و استحسان یا دیگر موارد غیر‌معتبر [و منهی‌عنه] مبتنی باشد و هیچ شاهد و قرینۀ معتبری آن را تأیید نکند. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-تفسیر-به-رأیِ-لغویِ-قرآن-کریم،-در&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢مصرف صدقات در شعائر حسینی ــ علیه‌السلام ❓سؤال یکی از مؤمنین در خانه‌اش صندوق صدقات دارد و با عناوین و قصد‌های مختلف در آن صدقه می‌اندازد. آیا او می‌تواند این صدقات یا بخشی از آن را به پخت غذا و احسان آن در راه حضرت امام حسین (علیه‌السلام)، مثلاً پخت غذا و پخش آن در ایستگاه صلواتی یا در هیئت، اختصاص دهد؟ ⬇️ 🖊پاسخ در آیات و روایات، موارد مصرف صدقه ذکر شده‌است. صدقه را می‌توان در هشت مورد مصرف کرد که جامع آن هشت مورد مصرف در راه خدا (فی‌سبیل‌الله) است و مهم‌ترین و بارز‌ترین سبیل‌الله شعائر حسینی است. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=یکی-از-مؤمنین-در-خانهاش-صندوق-صدقات-د&lang=fa @ayatollahsanad 🔺